Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podještědí chce zabránit těžbě uranu. Bojí se o přírodu i návratu Rusů

Obyvatele Podještědí pobouřil plán vlády na obnovení těžby uranu v okolí Stráže pod Ralskem. Obávají se, že by zničila krajinu a ohrozila spodní vody. Tamní starostové chtějí návratu chemické těžby zabránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ftdolton

Diskuse se utěšeně rozvíjí :-)))

a je zatím i docela věcná a slušná.

Článek - novináři - okurková sezóna - nechci použít rovnou termín M. Zemana "žumpa", ale něco na tom je.

Pana Jadrného (ani ostatní bojovníky proti uranu) neznám, takže je mi těžko posoudit, zda mají nějaké (místně, krajsky) osobní politické cíle a záměry, nebo jde lidi, co se zaangažují do čehokoliv, jen aby prosadili svoje ego. Samozřejmě nelze vyloučit ani opravdový a poctivý zájem o svoji obec a její prostředí. Pak by ovšem takový člověk měl začít seznámením s fakty - jak tu bylo poukázáno.

Důl Hamr III. - jednou jsem tam sfáral, bylo těsně před úplným uzavřením, na směně bylo do 20 údržbářů. Právě proto psychedelicky působila už ta prázdná havířská šatna pro několik set lidí. Mne by tam už nikdo po dobrém nedostal. Na 5. patře jsme se byli podívat na bývalou čelbu a za týden mi kamarád, co mne na prohlídku dostal, povídá: Víš, jak jsme byli na pětce, tak tam nadloží zmáčklo asi 150 metrů stropu. Co je to z hlediska geologie Země jeden týden ...

+1/0
24.8.2012 15:04

IVANA FAK

pozitiva pro občany

nová krásně placená pracovní místa...a to je všechno

zbytek jen obrovská negativa. Jen v dnešní době, kdy lidi, co práci maj se o ni bojej a lidi, co ji nemaj, jsou vzteklý a podporujou levici, tak v této situaci se nelze divit, že spousta lidí větří šanci. Takových občanů Ostravy už v Liberci máme..ti byli zvyklí na krásné platy z těžby černýho zlata...těžba smolince je sice ekologický holokaust, za to krásné výplaty...něco za něco. Uran v této oblasti nelze těžit ekologicky:-)) Na uranu dřív lidi brali krásné platy, třeba 15 000Kčs...dalo se to bezpečně dělat jen pár let, zatnout zuby, dva roky to vydržet, nahrabat si, udělat si základ a pak od toho utýct a do konce života doufat v štěstí, že zrovna já nezcepenim na následky ozáření...jestli ty prachy za to stojej..známej v 80.letech nosil krásný prachy, těžce nad průměrem, zahraniční auto, barák, vrata ovládaná světlomety, myčka, video, bony, zahraniční dovolené...v polovině 90.let zemřel a zůstal stárnoucí barák..atd...

0/0
23.8.2012 16:55

Greybeard.

Re: pozitiva pro občany

Nevím zdali umíte číst, ale psát umíte a tak předpokládám, že číst umíte. Problém je zřejmě s pochopením psaného textu. V článku není nikde zmínka o tom, že se jedná o hlubinnou těžbu. Naopak je zdůrazňováno, že se jedná o zahájení chemické těžby, čili mluvit o velkých platech horníků je zcestné, stejně tak jako vaše slova o následcích ozáření. Žil jsem tam 12let. Nikdy se tam netěžil smolinec, to jste si vycucala z prstu. Jediné místo kde se těžil uran hlubinnou těžbou byla šachta u Hamru na Jezeře a práce v této šachtě byla velice nebezpečná nikoliv z důvodu ozáření jak hloupě píšete, ale nebezpečí bylo v písku a následně v závalech. Ano uranová ruda je zde obsažena v písku, který po vytěžení putoval auty do chemické úpravny a tam po vyluhování uranu z písku spolu s vytěženou surovinou se z něho vyrobil tzv. žlutý koláč, který byl posílán do SSSR k následnému zpracování. Pro naši zemi to byl velmi nevýhodný "obchod".

+2/0
23.8.2012 17:48

IVANA FAK

Re: pozitiva pro občany

uran je prvek, tudíž samotný se nenachází, pouze navázán a v které hornine se nachází? smolinec ano děti správně....to, že známý co na uranu pracoval zemřel v povlovině 90.let zemřel na rakovinu kostí je asi náhoda, dejme tomu..samozřejmě vím moc dobře, jakým stylem se tady uran těžil, nemusíte ze mě dělat vola..ja mám teda řikat těm lidem, který tam pracovali a pracovat budou? louhovači? :-))) já vám neberru, že víte mnohem víc, než já, já taky nikdy neprohlásil, ž ejsem nejchytřejší, ale uplně blbej a nezanlej taky nejsem. V Diamu jsme byli na odborné exkurzi v z říjnu 1999.

0/0
23.8.2012 18:40

peta_lbc

Re: pozitiva pro občany

Paní Ivano či snad Ivane dle poslední věty, začal bych dotazem, jak se těží v Rožínce? Co myslíte? Louhují nebo kopou? Kolik lidí se téhle práci brání? Kolik místních proti ní protestuje? Pokud číslo spokojených převýší počet odpůrců, pak je na Vaší argumentaci něco špatně. Nebudu se hádat o to, kolika uraňákům zkrátila jejich práce život, protože k tomu jsem nic nedohledal. Uvedu jen příklad ze širší rodiny. Prastrýc, jak po letech s despektem říkal, dostal "lázně na 8" (rozuměj politický, 8 let zavřený na uranu v Jáchymově). Dožil se 93 let. Jeho syn, mohl díky tomu jedině do učení. Nakonec hornické učiliště (tím si kádrově šplhnul) a po uhlí v Ostravě a na Kladně, fáral v Hamru. Souhlasím, že bral možná víc než Husák, ale ťuky, ťuk zdravíčko slouží.

+2/0
24.8.2012 12:13

pingu1

Re: pozitiva pro občany

..celkem by me zajimalo v jakem casovem horizontu dokazete predvidat..:-/

0/0
24.8.2012 12:20

peta_lbc

Re: pozitiva pro občany

pokud je to na mě, nechápu dotaz. Co bych měl předvídat?

+2/0
24.8.2012 21:05

Robert E.Lee

Re: pozitiva pro občany

Na Rožínce jsou ve skále.Těží se rudné žíly,podobně jako to bylo v Příbrami.Ve skále se naštěstí loužit nedá.Mám dojem,že ten pitomý nápad s loužením tenkrát přišel ze SSSR.X

Já osobně jsem odfáral 11.let v Příbrami,neměl jsem dokončenou expoziční dobu(3200 směn) když tam těžba končila,přešel jsem tedy do Stráže a tady na Hamru jsem šťastně dofáral.Pro velký zájem o dobře placenou práci jsem měl docela problém se na Hamr dostat.Je mi 66 a spokojeně ve zdraví pobírám hornický důchod.:-)

Netvrdím,že to byla bezpečná a zdraví prospěšná práce,ale přece jen jsme měli o hodně lepší péči a pracovní podmínky než vězni z 50.let.

Nejvíc obav o naše zdraví měli ti,co se k práci na šachtě nedostali a záviděli peníze.S těmi se opravdu žádná fabrika nemohla měřit.

+1/0
24.8.2012 21:19

Robert E.Lee

Re: pozitiva pro občany

Pracoval jsem na šachtě Hamr 3.Průval nehrozil,to se stalo na šachtě Sever(na kopci nad Hamrem,kvůli špatně založené komoře tam protekl rybník,škody pouze hmotné,nešlo to nijak rychle).Důlní těžbu však prodražovala  chemická,ty sajrajty se cpaly do těžebního pole šachty.Kvůli tomu jsme museli mít extra patro(5.) pod celým dolem kam se kyselé vody stahovaly.Komůrky s vrty spojené nerezovým potrubím a velká čerpací stanice s čerpadly po 250kW.Na povrchu Závod odvodnění,tak se ten provoz jmenoval.Laboratoře,spiraktory kde se ke ke kyselé vodě dávkovali chemikálie .To všechno by u normální šachty nemuselo být,

K bezpečnosti : bylo u nás pár kluků co přišli z Ostravy a ti si přímo lebedili,jaká je tu Havaj proti uhelně.

To jenom pro doplnění,jinak máte pravdu.R^

+2/0
24.8.2012 14:29

peta_lbc

Re: pozitiva pro občany

R^

+1/0
24.8.2012 21:07

mairix

:o)demolife

V zájmu státu by spíše prospělo řídit tento stát tak ,aby prosperoval a ne , aby se zase ztráceli peníze( miliardy jako dodneška ) v uranu na ukor místních lidí a lidí české republiky .

+1/0
23.8.2012 15:36

jural

Absolutne nechapu

takovy clanek. Je v nem dan prostor jen par demagogum, kteri o problemu dohromady nevedi vubec nic.

Nebo to uz mate od svych nemeckych majitelu naordinovanu protijadernou retoriku za jakoukoliv cenu, mila Junge Fronte Heute?

+5/0
23.8.2012 13:47

sámvelkýmao new1

no

vy toho naděláte. pát litrů kyseliny. koukejte těžit a nevymejšlet blbosti.....;-D;-D;-D

0/0
23.8.2012 12:59

IVANA FAK

Re: no

Podzemní jezero kyseliny sírové :-)

0/0
23.8.2012 16:55

jahl

Místo aby byli nadšením bez sebe,

protestují. Nové pracovní příležitosti v perspektivním oboru, navzdory zelenočerveným ekoteroristům. Nechte si, tedy, nastavět ve svém okolí větrníky a pole zaneřádit fotovoltaickými kolektory. Co budete jíst a čím budete svítit potmě je váš problém. Bohužel to tak není, je to i náš problém, jelikož ti dotyční se od jaderné energie odpojit nedají. Já bych byl nadšený kdyby se v mém regionu jaderná elektrárna postavila, je dokonce i naprojektována.

Ostravsko

+5/0
23.8.2012 11:43

Jarouch777

Re: Místo aby byli nadšením bez sebe,

Jato to chapu jako naprosto regulerni medialni valku mistnich obyvatel. Tezarske spolecnosti nejsou socialni ustavy. Maximalizuji zisk a minimalizuji vydaje. Vcetne drzhubneho lokalnim obyvatelum. Takze cim vetsi humbuk ted udelaj, tim vetsi profit z toho budou ve finale mit. Nechapu mistni pobourene reakce diskutujicich, ktere to nebude stat ani korunu a mit uranovej dul za barakem by urcite taky mit nechteli.

0/0
23.8.2012 14:11

ašant překrásný, Luny jasnější..

Ten pan Jadrný, to je tedy extratřída.

Na to, že je zřejmě rarita mezi lidmi  -  primigenius taurus rodu ruminants s extrakcí varlat, je jeho článek výkon kromobyčejný. Zvláště při pravděpodobně  jednostranné stravě krmení, jetelem.

+1/0
23.8.2012 11:37

Muf007

Propagandista s. Jadrný

Vyjádření tohoto odborníka mě vždycky dokáže zvednout ze židle. A ani dnes nezklamal. Bohužel. Proč se při vyslovení zmínky o existujícím a poměrně slušně prozkoumaném ložisku uranu v oblasti Stráž - Hamr - Kotel - Křížany začneme vždy zaklínat chemickou těžbou? To bylo samozřejmě zjevné zvěrstvo, jehož opakování si lze jen těžko představit. Jenže těžba uranu probíhala v Hamru a Křížanech také klasickou hornickou metodou. Tedy díra v zemi, těžní věž atd. Při zvolení tomto postupu, a s jiným se ani nepočítá, už je nutné být s výkřiky o drancování krajiny mnohem opatrnější! Jenže to se do propagandistických výkřiků moc nehodí. Takže napíšeme, že je pod zemí jezero sírovky jako Slapy a přijedou Rusové.:-P

+6/0
23.8.2012 10:47

Jarouch777

Re: Propagandista s. Jadrný

Vy jste zjevne odbornik, ted myslim zcela bez ironie. Jen tak pro zajimavost ci zamestnanec jste ? Ja zase podobna zdruzeni docela chapu. Vlada se notoricky s lidma nebavi. A az tam bude tezba stat a neco se posr. tak si mistni budou moci akorat skubnout nohou. V dokumentu zadna metoda tezby neni vyloucena, idealni je samozrejme kompromis co prinese pozitiva vsem. To by ovsem ovsem vlada musela komunikovat. Pak se nelze divit neadekvatni hystericke reakci od obci.;-O

+2/0
23.8.2012 11:52

vendays

Re: Propagandista s. Jadrný

Úvahy o možném obnovení chemické těžby jsou nereálné. To citace ze zprávy, což evidentně vylučuje chemickou těžbu.

+1/0
23.8.2012 13:10

Muf007

Re: Propagandista s. Jadrný

Bez ironie nebo s ní nejsem uranovým odborníkem. Jen se snažím hledat informace. A jak už je tu bylo  publikováno, křik kvůli "možné chemické těžbě" není na místě. Nicméně pro mnohé tzv. bojovníky je to doslova zaklínadlo. Rozumím pochopitelně tomu, že se místním nelíbí byť jen pomyšlení na možné obnovení těžby. Na stranu druhou, když bydlím nad strategickými surovinovými zásobami asi musím s rizikem možného (znovu)otevření ložiska počítat.

+2/0
23.8.2012 13:28

Jarouch777

Re: Propagandista s. Jadrný

Ja myslim ze nemusej pocitat vubec s nicim. Barak si neprestehujete. Jeste nedavno se hrozilo vystavbou tepelne elektrarny ve strednich cechach u Mochova. Myslim ze mistni s tim taky nepocitali ze by meli hucici monstrum primo za barakem a stredni cechy se skutecne nezdaji byt strategickym mistem pro elektrarny. Chtel bych ale spis upozornit na jiz tradicni ignoraci ( aroganci) vladnich cinitelum k lokalnimu obyvatelstvu. Coz se muze byt jista komunikacni nesikovnost ale taky docela normalni zamer.

+1/0
23.8.2012 13:43

Robert E.Lee

Re: Propagandista s. Jadrný

Barák si opravdu nepřestěhujete.Ale ten kdo ho nemá si ho z výdělku na šachtě může pořídit.Vy o tom nepíšete,ale jiní ano - pořád se zdůrazňuje devastace Stráže - není nad osobní návštěvu.A mnohem větší rána pro obec nebyla těžba,ale její konec!!Kdo chce vydělat,musí dojíždět do Škodovky v Boleslavi a to jsme stejně na šachtě brali víc.

+2/0
23.8.2012 15:44

g-point

... a první cenu za demagogii získává výrok ...

"Pro nás by byla úplná katastrofa, kdyby dostavbu Temelína dostali Rusové. Mohli by se nám sem po dvaadvaceti letech vrátit a začít plundrovat krajinu jako předtím," Zdroj: http://liberec.idnes.cz/vlada-chce-obnovit-tezbu-uranu-ve-strazi-pod-ralskem-f9l-/liberec-zpravy.aspx?c=A120823_1819924_liberec-zpravy_alh

"Pro nás by byla úplná katastrofa, kdyby dostavbu Temelína dostali Rusové. Mohli by se nám sem po dvaadvaceti letech vrátit a začít plundrovat krajinu jako předtím,"

+4/0
23.8.2012 10:38

ftdolton

Hmmm,

doporučuji každému seznámit se přímo s materiálem, který vláda projednávala. Má sice asi 80 stránek, ale ne všechny se pochopitelně týkají uranu a jeho těžby.

Na stránkách MPO hledejte soubor: státní surovinová politika.

Pak si na tuto směs manipulativních polopravd, přímých lží a xenofobie bude moci udělat vlastní, nezkreslený názor.

+5/0
23.8.2012 10:29

vendays

Re: Hmmm,

jenže to by potom redakce neměla co psát. :-)

0/0
23.8.2012 10:40

mamsrb

Re: Hmmm,

Je to v příloze http://www.mpo.cz/dokument106134.html na stránkách 36 a 38. Článek je naprosto lživý.

+1/0
23.8.2012 10:48

Muf007

Re: Hmmm,

Cituji: "I/2.4.4.3. Ložisko Stráž Ložisko pískovcového typu Stráž je částečně vydobyto a k 1. lednu 2012 byly evidovány geologické zásoby 33.544 tun uranu jako nebilanční. V současné době je v rámci sanace po chemické těžbě prováděno vyvádění kyselých roztoků z podzemí na povrch, jejich zpracování na stanici likvidace I. etapy (stanice likvidace kyselých roztoků = SLKR) a v neutralizační a dekontaminační stanici NDS 6. Zbytkové roztoky jsou po tepelném zahuštění v SLKR I a následné krystalizaci kamence zpracovávány v technologii „zpracování matečných louhů. Ve výstavbě je poslední sanační technologie – neutralizační a dekontaminační stanice NDS 10. Vyčištěné důlní vody jsou vypouštěny do vodoteče nebo vtláčeny zpět do okrajových částí ložiska. Před zpracováním technologických roztoků v sanačních technologiích je z nich separován uran a zpracován do formy uranového koncentrátu. Zbytkové zásoby vykazují kovnatost 0,030 %. Úvahy o možném obnovení chemické těžby jsou nereálné.

+3/0
23.8.2012 11:00

Muf007

Re: Hmmm,

resp.: Ložisko pískovcového typu Hamr se nachází v okrese Česká Lípa. Na ložisku jsou dosud evidovány nebilanční zásoby prozkoumané 25.654 tun s kovnatostí 0,090 % a vyhledané ve výši 30.092 tun s kovnatostí 0,042 %. Ložisko Hamr je pokračováním ložiska Stráž. Při posuzování možnosti využití ložiska pískovcového typu Hvězdov je nutno vzít v úvahu skutečnost, že na ložisku existují jenom prognózní zásoby, které by musely být dalšími průzkumnými pracemi převedeny do kategorie zásob vyhledaných. Za předpokladu, že průzkumnými pracemi bude převedeno 80 % prognózních zásob do kategorie zásob vyhledaných, lze počítat s těžebními zásobami ve výši 6.784 tun uranu. Při uvažované výtěžnosti bikarbonátové technologie cca 30 % by bylo možné získat celkem 2.035 tun uranu k odbytu.

+1/0
23.8.2012 11:01

Muf007

Re: Hmmm,

O těžbě ložiska stejného typu Osečná – Kotel se neuvažuje pro dostatek zásob na ložiscích Hamr a Stráž a pro skutečnost, že sousedí s ochranným pásmem prameniště Dolánky, významným zdrojem pitné vody pro část městské aglomerace Liberec. Ložisko je chráněno institutem chráněného ložiskového území, které bylo vyhlášeno Ministerstvem životního prostředí dne 24. dubna 2008.Lze předpokládat, že další geologický průzkum na dříve těžených ložiscích uranu by odhalil zásoby, které v průběhu minulé těžby nebyly známy, respektive nebyly z různých důvodů těženy (např. ložisko Břevniště – vysoký obsah zirkonu v rudě). Pravděpodobně by však objem nově lokalizovaných zásob uranové rudy nebyl významný a jejich těžba v podmínkách již provedené likvidace dolů na těchto ložiscích je nereálná.

+2/0
23.8.2012 11:01

wrah

Re: Hmmm,

Možnost vytěžit 2000 tun uranu. Kolikže to žere temelín? Tunu na rok tuším. (na jeden reaktor) Postavte dalších 8 reaktorů a máte to zásoby "jen" na 200 let provozu! Takové malé bezvýznamné plus.

+1/0
23.8.2012 17:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.