Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aplikace funguje, problémy jsou u jiných, hájí se dodavatel registru aut

Obchodní ředitel firmy ATS-Telcom, která je dodavatelem nové aplikace pro registr vozidel, Martin Tůma, se v médiích opakovaně vyjádřil, že společnost neudělala žádnou chybu. Systém podle něj funguje bez problémů už od 9. července a kolapsy způsobují potíže třetích stran.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bejbís

Systém funguje, ale čeká na informace, že může pokračovat

No a při čekání, aby se nenudil, zapisuje data kam ho napadne a při tom zapomena údaje o majiteli vozidla.;-D

Ono testování systemu doma na stole je něco jiného, než testování v provozu.

Hezkej pokus o výmluvu. Já to vidím jako mizerně odvedenou práci.  Je dobrým zvykem ověřit, zda data byla zapsána/změněna a zobrazit hlášku o zápisu a pokračovat dál. Takže na co vlastně ten systém čeká???

Že by čekal až Lessy odstoupí? Protože podle posledních zpráv je chyba na policejním ředitelství. A Kalousek má vždycky pravdu.

0/0
27.7.2012 8:32

ortf

dobrý taky je

v ůnoru jsme se rozhodli, v březnu podepsali a v červenci to mělo fungovat.na md jsou tedy totální hlupáci.

0/0
26.7.2012 20:01

ortf

jéžiši

ten je ale trouba.taky jsme měli a používali programy třetích stran.a co má bejt.sedli jsme si ke stolu se zástupci těchto dodavatelů a rúkou společnou na tom dělali.testy pak trvaly mnohdy několik měsíců aby to fungovalo jak mělo.kristovanoho to je neskutečný.je nezajímají produkty třetích stran které mají vliv na jejich aplikaci.to je zlej sen.zač tenhle amatér bere prachy...a nejen on....

0/0
26.7.2012 19:56

martin.p

Argumentace dodavatele je pochopitelná

přece nechcete aby na sebe okamžitě napráskal něco ve smyslu: "Zvorali jsme co jsme mohli, náš systém stojí za starou bačkoru, okamžitě vrátíme peníze a zaplatíme pokutu..." :-)

+2/0
26.7.2012 19:05

trenchard

malinko nerozumím ...

registr tedy funguje a úředníci zadávají data schválně špatně nebo registr funguje a ačkoliv zadají úřednici data správně, tak jsou ve výsledku špatně? nějak mi nedochází slova toho pána ...

0/0
26.7.2012 18:52

Já vím, jak to bylo !!!

Včera jsem toho člověka poslouchal na čt24

a jsem přesvědčen, že to nemá v hlavě v pořádku;-€;-€;-€;-€;-€;-€

+3/0
26.7.2012 18:25

ortf

Re: Včera jsem toho člověka poslouchal na čt24

taky jsem to viděl..normální /redakce promine/magor....

0/0
26.7.2012 19:57

Jozxyqk

ještě že

auto a další dopravní prostředky nejezdí na razítka a doklady ;-)

0/0
26.7.2012 17:48

Jozxyqk

všímáte jak mlží?

"Testy probíhaly, byly plánované. Byly naprosto standardní a

v maximálním možném rozsahu, které partneři umožnili. Byli u nich

zástupci ministerstva a další. Před ničím takovým (testy) nevarovaly," tedy to znamená, že otestovali jestli tam jdou zadat data z jednoho pracoviště, vyzkoušelo si to pár pracovníků a test byl hotov...měl přesně popsat jak takové testy probíhají, jenže on sám to taky neví ;-)

0/0
26.7.2012 17:43

snob12

...

Já si taky myslím že na úřadech dělají trubky co jsou rádi že umí zapnout počítač a s nějakou složitější aplikací na ně raději nechodit.

+2/0
26.7.2012 16:56

Jozxyqk

Re: ...

a proč by měl uživatel v dnešní době dělat se složitou aplikací?? zadám data do kolonek, pošlu a případně vytisknu, nic víc nic míň

0/0
26.7.2012 17:44

objektivny

Re: ...

Kvalitní aplikace mají být blbuvzdorné... Chyba je vždy na straně programátora... na to se nikdo nemůže vymlouvat...

+1/0
26.7.2012 18:42

ortf

Re: ...

tak tak...

0/0
26.7.2012 19:59

ortf

Re: ...

kristepane, pro uživatele to musí bejt co nejjednodušší..jeho problémem není to jak to kdo vymyslel , jeho prací je tam zadávat data.

+1/0
26.7.2012 19:59

malvino

Zatím chybí informace

za co byla ATS odpovědná. Pokud jen za dodávku své komponenty, tak je z obliga a nelze ji z ničeho vinit. Otázkou by pak bylo, kdo v tomto projektu hrál roli tzv. systémového integrátora. Pokud ministerstvo, tak je celá vina jen a jen na něm a nadávat firmě ATS opravdu není namístě.

Doufám, že se to brzo dozvíme.

0/0
26.7.2012 16:49

Dr. Fe (5)

To je jak z toho vtipu o komunismu

Komunismus je výborný a dokonalý systém, akorát ty lidi jsou špatní a kazí to :-P

+3/0
26.7.2012 16:42

roman.fiala

Aplikace funguje, problémy jsou u jiných....

... ja tohle může tvrdit firma, která má ve svém portfoliu služeb Systémovou integrace ICT. Nenapovídá to snad o tom, že by mohla nebo by měla umět identifikovat rizika spojené s integrací na okolní systémy a tyto především řešit a připravit se na ně?

Za předpokladu, že firma ATS-Telcom dodávala pouze aplikaci a nebyla systémovým integrátorem je skoro drzost tvrdit, že něco kolem nefunguje. Aplikace používá rozhraní jiných systémů a ty systémy nemusí fungovat, nemusí fungovat ani systémový integrátor projektu. Jak je možné, že tvůrce aplikace registrů dal zelenou pro uvedení do produkce, když nic kolem nefunguje. Z mých zkušeností s projekty ze státních institucí není zcela možné projít do produkčního prostředí bez průchodu testovacím a integračním prostředím.

Tak se tedy znovu asi jako každý ptám kde a proti čemu to bylo testováno?!

Podle mého osobního názoru se nejen vývoj ale především testy odehrávaly proti dummy adaptérů a pak není divu, že se v produkci něco nepovedlo :-D

+3/0
26.7.2012 16:24

DocMart

Re: Aplikace funguje, problémy jsou u jiných....

Přesně tak. Tento pán buď naprosto neví, o čem mluví, nebo prostě záměrně lže. Otázka je, co je horší a hlavně, kdo mu to ze zodpovědných politiků bude baštit.

0/0
26.7.2012 18:05

pavlik12

Pana ředitele poslat do Brna

Docela bych chtěl vidět, jak místním nažhaveným borcům ve frotně vysvětluje že registr perfektně funguje.

Že si termín "funguje" ve smlouvě definovali tak aby jim nehrozily pokuty - to veřejnost opravdu nezajímá.

0/0
26.7.2012 16:23

FoDa

Hmm..

jak se lze dočíst tady, viz dodatek bod b) přílohy D1:

http://www.isvzus.cz/en/Form/Display/343682?style=white-space:pre;height:60px;

MD sděluje, že ví, že v převedených datech je cca milión vadných záznamů přičemž vůbec neřeší "kvalitu" převodu dat ale v podstatě to bere na sebe a přiděluje ATS-Telcom dalších cca. 33 miliónů, aby s tím něco udělali.

Dokument je datován 25.6. !!!!!! už tehdy se o obrovské chybovosti a tedy téměř nepoužitelnosti dat nového registru vědělo, ale přesto se klidně začátkem července spustil !!

;-€

+3/0
26.7.2012 16:20

Ivo Vašíček

Obchodní ředitel firmy

která nemá žádné komerční zákazníky takhle mluvit může. Zvláště, když ta firma obchod jen zprostředkovala. Komerční zákazník žádá výsledky. Ve veřejné správě je mnoho drahých a nefunkčních informačních systémů, což většinou příliš nevadí, protože ty výstupy stejně ve skutečnosti nikdo nepotřebuje.

+2/0
26.7.2012 16:05

Shara

a není to takto?

ministerstvo vnitra mělo nějaký systém, který fungoval, ale byl postarší a nesplňoval požadavky EU, tak se někdo rozhodl, že se tahle záležitost převede na ministerstvo dopravy, třeba to bylo dobře. Problém vznikl až v tom, že akci zadali ne firmě, která to dělala na vnitru, nebo která to spravuje na vnitru, ale jiné IT firmě - kámošům z dopravy, kteří to navíc neumějí. A aby oba systémy spolu fungovaly, tak logicky museli obě strany spolu spolupracovat.  No na rovinu, když mi někdo vyfoukne kšeft, poskytnu mu nějaké info o mé práci? Zvláště firmě, která kšeft dostala a ještě to ani neumí? To by udělal opravdu jen blb. To, ale neomlová firmnu, co to zpackala, mělo jí být ze začátku jasné, že to nezvládne (což asi bylo, ale řekli si, ono to nějak dopadne - no a dopadlo to takle. ) . Vinu by měl nést, ten kdo to zadal ATS-Telcomu (musí být na smlouvě jeho podpis, ne?  ATS-Telcom by měl zaplatit sankce (pokud ve smlově nějaké jsou) .

0/0
26.7.2012 15:07

Shara

Re: a není to takto?

a už je to tady: audit na vnitru, hledají záškodníka, který škodí registru, ale záškodníkem je přeci americký brouk ;-D

0/0
26.7.2012 15:34

Pleca

System ceka na informace

nemel by system (nebo aplikace) po urcitem casovem useku vyhodit message, ze neobdrzel ze serveru odpoved?? misto zatuhnuti ;-)

0/0
26.7.2012 15:05

a1b1c1d1

Re: System ceka na informace

Treba ne - mohl to byt pozadavek na system - v pripade nedostupnych informaci, pozadavek nerealizovat.

0/0
26.7.2012 15:13

Pleca

Re: System ceka na informace

no nevim (informatiku studuji, ale na takovem systemu jsem se nikdy nepodilel), ale kdyz delam aplikaci PHP-AJAX-JavaScript tak poslu request na server a AJAX ceka na readyState pokud v casovem horizontu nedostanu odpoved (4 - Complete) tak necham vyhodit Error message s omluvou ze neprisla odezva ze serveru

0/0
26.7.2012 15:21

a1b1c1d1

Re: System ceka na informace

No prave. Take jsem informatik a vim dobre, ze veskere informacni systemy jsou o vsem, jen ne o informatice. Jde o to, jaky byl design a pozadavek zadavatele. A mohl klidne byt takovy, ze pozadavek se musi dokoncit. Zadne errorove zpravy, nic takoveho. To ale nevim, jen vim, ze technicke reseni je az to posledni, ktere nekoho zajima - jestli to vubec nekoho zajima.

0/0
26.7.2012 15:28

Pleca

Re: System ceka na informace

je pravda, ze vubec netusim podobu pozadavku zadavatele, z osobniho pohledu preferuji po urcite dobe zpravu o nepodarenem spojeni se serverem a moznosti zkusit znovu nez nekonecne cekani na odpoved :-)

0/0
26.7.2012 15:39

Zivan

Re: System ceka na informace

Zadani znelo jasne, pozadavek prijde, neresit zbytecne detaily, na ktere neni cas :)

0/0
26.7.2012 15:52

Jozxyqk

Re: System ceka na informace

rozkaz zněl jasně, nesmí projít....;-D

0/0
26.7.2012 17:47

FoDa

Re: System ceka na informace

toto spíš vypadá, že nový registr je tak udělaný tak inteligentně, že v případě, že nedostane v rozumném čase požadovanou odpověď, nesmyslně požadavek donekonečna opakuje, a to navíc v příliš krátkých časových intervalech, což potom vede buď ke kolapsu registru nebo dotazovaného serveru ;-€

0/0
26.7.2012 16:24

a1b1c1d1

Re: System ceka na informace

Muze to tak byt, z praxe vim, ze pozadavky zakazniku jsou nekdy jasne definovany a mohou jit naprosto proti zajmum a pranim uzivatelu systemu. A kdyz dodavatel vysvetli, ze to muze vest ke kolapsu, stejne na tom zakaznik trva, protoze predpoklada, ze takove situace nenastanou (data jsou v poradku, atd..) nebo jen zridka a je pro nej dulezitejsi neuspokojit pozadavek, nez si zanaset nove chybne informace do systemu jen proto, ze se takova situace muze nekdy vyskytnout. Nejvice mne v tomto pripade vzdy bavi nazory uzivatelu: Ale vzdyt je preci logicke, ze to mohu zadat rucne? Ja se jen usmivam a rikam si - logicke? Pro koho? Pro uzivatele? Jak dulezitou vahu ma nazor uzivatele? 10%? Urcite mene... Vubec totiz nechapou souvislosti a nevedi, ze nefunkcni system pro nektere pozadavky muze byt mnohonasobne lepsi z dlouhodobeho hlediska, protoze data jsou stale kontrolovana/kontrolovatelna....

0/0
27.7.2012 9:30

a1b1c1d1

Re: System ceka na informace

A veril bych tomu, ze podobna situace muze byt zde, ale zakaznik si nechtel pripustit velkou chybovost ve svych datech. Vzpomina si na situaci, kdy se prevadel system Ceske sporitelny na kompatibilitu s Erste: chybovost vsech transakci byla 4%. A to je sila. Vlastnici Erste nemohli verit svym ocim, kazda 25 transakce je z nejakeho duvodu chybna. Presne takova situace predpokladam, je ve vetsine statnich instituci. A pomalu se to zacina cistit... A to boli. A bude to stat kresla mnoha lidi, ale to je normalni.

0/0
27.7.2012 9:33

CART09

Dvě věci

Ano, je potřeba odlišovat dvě věci - chod aplikace samotné, a chod aplikace přímo u zákazníka na jeho hardware a spolupráci s dalšími systémy.

Pan dodavatel může říkat co chce, ale zákazník si kupuje produkt, aby mu sloužil, a součástí servisu pro zákazníka je vychytání právě takových chyb a nedostatků ještě v testovacím provozu!!

0/0
26.7.2012 14:58

a1b1c1d1

Re: Dvě věci

Neni to tak. Zakaznik si nekupuje produkt, ale to, co je specifikovano ve smlouve. A nedelam si zadne iluze, ze Predmet smlouvy byl definovan vagne.

0/0
26.7.2012 15:14

Kartony

Software je v pořádku, ale policie má v datech bordel

Ten registr měl odhalit rozpory v evidenci motorových vozidlech, protože v původní evidenci bylo obrovské množství chyb. Při každém požadavku registr hledá a ověřuje, jestli je oprávněný. Jestli propojení jednotlivých uzlů je tak pomalé jako byly z počátku platby bankovními kartami v obchodech, tak se není čemu divit. Chce to navýšit kapacitu serverů a datových linek. To ale měl Dobeš předvídat (že je v evidenci takový borde a že jsou datové linky tak pomalé. K centrálnímu počítači totiž současně přistupuje ze všech měst obrovské množství úředníků a pak se zahltí.

Nikdy jsem neměl auto a proto se mě to netýká.

0/0
26.7.2012 14:49

daadyy

opakuji

Systém funguje, akorát nejde registrovat vozidla! ;-D Takže moje auto je funkční, pokud se mi povede ho nastartovat, ale rychlost zařadit nejde a tudíž ani rozject se nejde..ZajímavéRv

+1/−1
26.7.2012 14:35

a1b1c1d1

Re: opakuji

A odporuje to necemu? System muze fungovat bezvaden, mohl byt dodan bez vad, mohl byt otestovan, ale je mozne, ze o napojeni na ostatni systemu nebylo od zadavatele dostatecne mnoho informaci (coz je bezne), takze je chyba jen a pouze na statu.

0/0
26.7.2012 14:48

CART09

Re: opakuji

ale při vývoji takového software na míru musí brát v potaz PŘEDEVŠÍM právě komunikaci se stávajícími okolními systémy... takže pokud si systém sahá do třeba odporujících si databází tak má zahlásit a popsat chybu, a ne že spadne, protože s tím tvůrce nepočítal...

0/0
26.7.2012 15:00

a1b1c1d1

Re: opakuji

Myslim si, ze je to jinak. Podle mne system "nepadal", pouze nebylo mozne dokoncit pozadavek. A ten nebylo mozne dokoncit, protoze v jinych systemech je mnoho chyb v datech. A protoze si chtel zadavetel (=stat) zjednodusit praci a myslel si, ze novym systemem se to "nejak" opravi samo (takhle totiz uvazuji statni urednici), vzniklo to, co tu mame dnes. Takze opet: chyba je na strane odberatele, protoze ten si mel odzkouset, jak se to bude chovat s jinymi (=chybnymi) systemy. Nechci se zastavat dodavatele, jen si myslim, ze to tak nejak je a ze smlouva byla napsana standardne, protokoly o predani podepsany odberatelem, takze opet vinik = stat = my a my to vsechno zaplatime znovu. Aby to mohlo fungovat lepe, je nutne aby statni urednici meli ODPOVEDNOST za sve konani a to dnes nemaji.

0/0
26.7.2012 15:11

pavlik12

Re: opakuji

Ale nikoliv .. chyba je jednoznačně na straně dodavatele, který odflákl analytickou část vývoje.

Pokud pan ředitel teď zamává papírem, že zákazníka upozorňovali na možné problémy a že při testech přišli na to či ono, bude za frajera.

0/0
26.7.2012 16:25

a1b1c1d1

Re: opakuji

Takovy "papir" bez jakkekoli pochybnosti existuje. Jen jde o to, zda je politicky korektni ho ukazovat nyni.

0/0
26.7.2012 16:55

Zivan

Re: opakuji

Ty hlavne nemas auto, ale nadupanou motorku, nemas na ni ridicak a jeste jezdis bez helmy. Pockej az te policajti zastavi a zkontroluji v registrech, co to vlastne ridis ;-D

0/0
26.7.2012 14:49

Jan9002

Takže můžu jít zítra na inspektorát.

Aplikace běží bez chyb. No konečně.;-D

0/0
26.7.2012 14:35

tolstoj

Re: Takže můžu jít zítra na inspektorát.

Jit tam muzete, to ano.....

0/0
26.7.2012 14:39

Shara

Re: Takže můžu jít zítra na inspektorát.

a mají zítra vůbec úřední den, je pátek:-P

0/0
26.7.2012 14:47

ravl

Re: Takže můžu jít zítra na inspektorát.

nemají.

Možná někde měli minulý týden v pátek mimořádně otevřeno.

0/0
26.7.2012 17:18

berrynator

Podle vysvětlení ředitele to vidím asi takhle:

auto sice nejede, ale motor běží. U nás chyba není, podle nás si ministerstvo u nás objednalo motor, ministerstvo si mylně myslelo, že auto.

+4/−1
26.7.2012 14:34

daadyy

Re: Podle vysvětlení ředitele to vidím asi takhle:

stejná myšlenka!!:-)

0/0
26.7.2012 14:36

Shara

Re: Podle vysvětlení ředitele to vidím asi takhle:

takže, když dodal motor za cenu auta, je vše v pořádku;-)

0/0
26.7.2012 14:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.