Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ústí si připomnělo 65 let od tramvajového neštěstí s třiceti mrtvými

Ústí nad Labem si připomnělo tramvajové neštěstí, při kterém před 65 lety zahynulo cestou z horské Telnice třicet cestujících linky č. 1 a dalších 97 se zranilo. Přeplněné soupravě selhaly brzdy, vůz v zatáčce vyletěl z kolejí a narazil do železného sloupu elektrického vedení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fat12

...

Prostě typický ovce. Ale hlavně že stihli ten fotbal  ;-D

0/0
15.7.2012 20:57

sergej781

Odkaz na pěkné stránky o ústeckých tramvajích:

http://tramvaje.ustecketramvaje.com/index.htm

kde lze mimo jiné najít info k nehodě.

0/0
15.7.2012 12:29

Honza13

Dobová zpráva SNB

Svědecky bylo prokázáno, že řidič havarovaného vlaku vyjel z Telnice se spožděním. Celou tratí jel větší rychlostí než bylo zde zvykem, což cestující ve vlaku kritisovali. Domnívali se, že chce nahraditi ono spoždění. Průvodčí motorového vozu Ladislav Dušek na přání cestujících pak žádal řidiče Ridvana, aby jízdu zmírnil, což on přešel jen mávnutím  ruky.  Další jízdou se rychlost vlaku stupňovala, takže ve stanici Valerův Kopeček, nemohl již vlak zastaviti.

Podle zjištění technické komise byla vlaková souprava v dobrém stavu. Připustila, že její brzdící schopnost byla poruchou jednoho elektromotoru pravděpodobně zeslabena. Přesto však došla komise k názoru, že bylo možno takto přetížený vlak ve všech místech trati č.1 zabrzditi, při použití ruční brzdy a sypáním písku na koleje, přepnutím řídícího řadníku na nepoškozený motor čís.II a brzděním v této poloze elektrickou brzdou byl by rovněž podpořen účinek brzdy ruční. Těchto technických zařízení vlaku nebylo využito.

0/0
15.7.2012 8:50

Modrý Přízrak

http://tramvaje.cnds.cz/10_1.htm

Po dlouhé době čekání tramvaj dorazila do stanice a již vystupující lidé nám sdělovali zneklidňující informace typu: „ .. nějak mu to nebrzdí, přejel jednu zastávku“ apod. Dokonce podle mých vzpomínek jeden z cestujících se ptal řidiče, proč s tramvají vůbec vyjel a ten mu odpovídá: „Žádný jiný vůz nebyl.“ 8-o

0/0
14.7.2012 15:18

IVANA FAK

mě by teda zajímalo, proč tramvaji selhal motor

chápal bych díky přetížení selhání brzd, ale selhání motoru??? Může mi to nějaký odborník prosím vysvětlit?

0/0
14.7.2012 13:55

macarát

Re: mě by teda zajímalo, proč tramvaji selhal motor

Nejsem odborník, ale pokud vím, tak u tramvají se normálně brzdí přes motor, tedy vlastně se brzděním vyrábí elektřina. Ta se buď pouští do elektrické sítě (rekuperace - moderní tramvaje), nebo se převede na teplo (staré tramvaje). Proč to tak je, to nevím, možná že ta změna na teplo nějakým odporem vyjde levněji než furt měnit brzdové špalky.

0/0
14.7.2012 14:19

Antikodex

Re: mě by teda zajímalo, proč tramvaji selhal motor

Je to přesně tak. U el. vozidel se klasické brzdy používají až při poslední fázi zastavení

+1/−1
14.7.2012 14:43

IVANA FAK

Re: mě by teda zajímalo, proč tramvaji selhal motor

děkuji

0/0
14.7.2012 16:21

vojtech.maly

Re: mě by teda zajímalo, proč tramvaji selhal motor

souhlas !

0/0
18.7.2012 10:54

houba_

http://tramvaje.cnds.cz/10_1.htm

0/0
14.7.2012 12:23

IVANA FAK

Re: http://tramvaje.cnds.cz/10_1.htm

Třeba tady píšou o selhání brzd, ne motoru.

0/0
14.7.2012 13:55

Antikodex

Re: http://tramvaje.cnds.cz/10_1.htm

No ona ta tramvaj třeba brzdila převážně motorem (do odporníku) jako většina el. vozidel...

+1/−1
14.7.2012 14:05

bar.bu.do

Re: http://tramvaje.cnds.cz/10_1.htm

... a jako většina větších vozidel ...

0/0
18.7.2012 12:31

Lemuz ze Sudet

Byl jsem u toho...

15 minut pozdeji. Byl jsem se strejdou Smidem prave v tom jmenovanem cirkusu kdyz prislo hlaseni ze lide s auty se maji okamzite dostavit na konecnou "petky" /Bukov/ pomahat odvazet zranene. Strejda byl u vojenske policie v Usti a mel auto. Bylo mi tehdy 11 roku.

0/0
14.7.2012 11:15

opportunity

Re: Byl jsem u toho...

Takže je vám 76?

0/0
14.7.2012 16:23

Lemuz ze Sudet

Re: Byl jsem u toho...

Presne. Jsem rocnik 36. Je neuveritelne jak cas leti. Jste ustecak? V letech 53-55 jsem plaval a hral vodni polo za Slavoj Usti/L. Pres to ze bydlim ve Van.B.C. jsem stale ve styku s nekterymi kluky.

0/0
15.7.2012 1:43

sámvelkýmao

no

něco podobnýho se stalo před mnoha lety na tramvajové trase jablonec nad nisou - rychnov.....

0/0
14.7.2012 9:44

wysiwyg

kdo to zas psal ?

Na místě nehody se mísila krev s malinami a borůvkami, které si lidé v okolí Telnice nasbírali. Měli je téměř všichni. a spěchali s nimi do cirkusu nebo na fotbal ....................

0/0
14.7.2012 8:58

IVANA FAK

Re: kdo to zas psal ?

Co na totmo textu nechápeš.

+2/−1
14.7.2012 13:52

Bjorn Ole Klaksson

a pak v Ústí zrušili tramvaje.....

....město bez tramvaje je jako vesnice bez kostela.....

0/0
14.7.2012 3:52

zdarma

Re: a pak v Ústí zrušili tramvaje.....

No. Nevím, co si představujete pod pojmem pak. Je to víc než dvacet let. Pokud si pamatuji, tak do Všebořic to bylo v roce 1969.

0/0
14.7.2012 10:28

Posel z Liptákova XII.

Re: a pak v Ústí zrušili tramvaje.....

Tratě se rušily postupně, nicméně první rozhodnutí o rušení tratí padla v důsledku této nehody. Samozřejmě, že rušení tramvají mělo i další příčiny - nová výstavba na Severní Terase a Skřivánku nedovolovala efektivně využít tramvají k dopravní obslužnosti...

0/0
16.7.2012 9:37

sergej781

Re: a pak v Ústí zrušili tramvaje.....

Vzhledem k tomu, že v Ústí jde VŠECHNO od desíti k pětiRvRvRvRvRv, tak bych po tramvajích teď zrušil celé Ústí a bylo by!!X

0/0
15.7.2012 12:25

macarát

Schází mi informace

jak dobrá strategie bylo to vyskakování. Kvůli tomu černou kroniku čtu, abych věděl, co dělat v různých krizových situacích. Zda raději vyskakovat, nebo zůstat.

+3/−1
13.7.2012 22:29

smith.re

Re: Schází mi informace

Zkuste nejdříve vyskočit v rychlosti 10km/h. A pak si uvědomte, že při sedmdesátce je náraz 49krát silnější. Ale v tomto případě to bylo asi jedno.

0/0
13.7.2012 23:07

111

Re: Schází mi informace

Podvědomá iracionální reakce, snaha opustit místo nebezpečí, ale v takové rychlosti je to skok vstříc smrti, nepomohl by  ani pokus o dopad do parakotoulu .

0/0
13.7.2012 23:49

Jerry7650

Re: Schází mi informace

Tak pokud se povedlo ochranit hlavu nahodně třeba tím košíkem s borůvkami, mohlo se povest skončit jen s ošklivými odřeninami a zlomeninami

+1/−1
14.7.2012 0:13

bar.bu.do

Re: Schází mi informace

... mnohokrát jsem v podobné rychlosti vystupoval za jízdy z motocyklu ...

... a především na dlažbě, která tam asi tehdy byla, by to nemusel být problém ...

... důležité je především neskákat z výšky, dostat se co nejníž ...

... a je praktické, být oblečený ...

0/0
15.7.2012 21:38

calume

...Smutné...

Smutná je nejen ta tragedie která se stala, ale i to, že se to dozvídám po 65ti letech z nějakého serveru

0/0
13.7.2012 22:23

PIsa.lek

Re: ...Smutné...

> ale i to, že se to dozvídám po 65ti letech z nějakého serveru

A kdo ti za to může? O té nehodě se přinejmenším po roce 1989 mnohokrát psalo a před více než deseti léty byl o ní natočen i jeden z dílů "Osudových okamžiků". Takže za tvoji neinfrmovnost skutečně nikdo jiný nemůže.

+1/−1
15.7.2012 8:37

kalifkaca

Redakce,

proc se ridic jmenoval Ridvan a jeho syn Rydvan?

+1/−1
13.7.2012 22:03

zdarma

Re: Redakce,

protože křišťál :-)

+1/−1
14.7.2012 10:29

sergej781

Re: Redakce,

Protože úřady změnily "i" za "y" s odůvodněním, že po "r" musí být "y". Úřady to udělaly bez svolení té rodiny, přesně podle hesla "o nás bez nás". Řidič se skutečně jsmenoval Ridvan a syn Rydvan, kříšťálová lupa je v tom tentokrát zcela nevinně!

0/0
15.7.2012 12:23

elusche

...

Prababička tehdy jela z koupáku a tuto tramvaj se snažila doběhnout, bohužel-bohudík jí však řidič ujel. Dnes vzpomíná, jak na něj nadávala,ale poté, když šla kolem a viděla všude krev (právě s borůvkami a malinami), nevěřila vlastním očím. Jinak prý to byla chyba i lidí - řidič prý varoval, že mu zlobí brzdy a doporučoval lidem vystoupit, těm však bylo líto peněz za lístek plus spěchali domů (říkala babička)...

+1/−1
13.7.2012 19:19

IVANA FAK

Re: ...

klasika..dnesak by ti samí radši trčeli ve frontě aut, než aby chvilku počkali a jezli později, nebo vyrazili mnohem dřív....prostě stádní HRRRRRR, valíme se

0/0
14.7.2012 13:54

Antikodex

Re: ...

Drsný.. pak ovšem nechápu, proč se tramvaják s takovým defektem vůbec vydal na trať?8-o

0/0
14.7.2012 14:02

IVANA FAK

Re: ...

Bylo to po válce, všude ještě nedostatek všeho. Asd neměli zrovna jiný vůz.

0/0
14.7.2012 16:20

sergej781

Re: ...

Navíc to nebylo poprvé, co tramvaj nebrzdila. Mě samotného udivuje, že to nikoho z vyšších míst nezajímalo a nikdo s tím nic nedělal!8-o

0/0
15.7.2012 12:27

panko velkomožný

Re: ...

Kdyby nevyjel, nesplnil by plán a vyhodili by ho. Taková byla doba- plnění plánu bylo důležitější než bezpečnost.

0/0
14.7.2012 17:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.