Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 80 lety se Baťovo letadlo zarylo do země, továrník na místě zemřel

Podnikatel Tomáš Baťa se před osmdesáti lety, 12. července 1932, zabil při leteckém neštěstí. Zahynul s pilotem Jindřichem Broučkem v Otrokovicích, když se jejich letoun ve stopadesátikilometrové rychlosti zaryl čelem do země. Kabina, v níž oba seděli, byla sešrotována. Baťovi bylo 56 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zahorak1

Husiti, ako to bolo s tým uplácaním na MO?

A "pozornosť" pre Tomáška masarykovie! Hneď bola objednávka na 5 mil. párov "bot", z ktorých v 4 mil. si vykračovali vojáci Wermachtu do Francúzska a do Ruska!!

Obyčajný korupčník, celá tá Vaša "slavná generace Baťů"!!!

0/0
14.7.2012 16:34

pesofilipeso

Přestaň se otírat

Na otázku odpověď: Je to nějaká pomluva tehdejších slovenských nacionalistů. Cituji J.A. Baťu: "Když jsem nyní v Žilině viděl, že se chystá slovenský sněm, volal jsem obratem Zlín a ministra vnitra dr. Černého, zemského prezidenta moravského, který byl překvapen tím, že se má v Žilině zítra nějaký sněm odmítat. Prosil jsem je, aby si toho povšimli, a že myslím, že by to byla příležitost, aby se dohodli s dr. Tisem a ostatními důležitými Slováky a udělal z toho manifestaci pro československou jednotu. Nevím, co potom bylo. ale když jsme se následujícího dne celý znepokojen vracel přes Žilinu, ukázalo se, že před sněmovním domem stojí prapor vojáků v polní výzbroji a nad balkonem vlaje nový prapor slovenského dvojitého kříže v modrém poli. Bylo mi z toho zle...Zle. Viděl jsem v tom zrovna předzvěst zkázy".

0/0
16.7.2012 10:22

pesofilipeso

Přestaň se otírat

Na otázku odpověď: Je to pomluva tehdejších slovenských nacionalistů. Cituji J.A. Baťu: "Když jsem nyní v Žilině viděl, že se chystá slovenský sněm, volal jsem obratem Zlín a ministra vnitra dr. Černého, zemského prezidenta moravského, který byl překvapen tím, že se má v Žilině zítra nějaký sněm odbývat. Prosil jsem je, aby si toho povšimli, a že myslím, že by to byla příležitost, aby se dohodli s dr. Tisem a ostatními důležitými Slováky a udělal z toho manifestaci pro československou jednotu. Nevím, co potom bylo. ale když jsem se následujícího dne celý znepokojen vracel přes Žilinu, ukázalo se, že před sněmovním domem stojí prapor vojáků v polní výzbroji a nad balkonem vlaje nový prapor slovenského dvojitého kříže v modrém poli. Bylo mi z toho zle...Zle. Viděl jsem v tom zrovna předzvěst zkázy".

Myslím, že z textu je jasné, proč Baťu chtěli na východě od našich hranic pošpinit. Navíc jak mohl dodávat boty pro wermacht, když byl byl od konce roku 1938 v exilu.

0/0
16.7.2012 10:31

Lemuz ze Sudet

Proc melo...

jeho letadlo nemeckou imatrikulaci? Tenkrat snad uz existovala OK.

0/0
14.7.2012 10:47

1/49

Nebylo to právě,jak článek popírá?

Vyjádření státní komlse je jedna věc. Druhá, krutá pak ve vyprávění s vědků, že před pádem motor ztichl. No a těžko zapomněli do Švýcarska natankovat ......VVV

0/0
13.7.2012 16:39

kodlx

kdybych byl blbej jak čobol

tak budu tvrdit, že ho sestřelili.

+1/0
13.7.2012 1:07

pettyo

Re: kdybych byl blbej jak čobol

...Slováci.

0/0
13.7.2012 7:02

napajedlacek14

http://www.youtube.com/watch?v=u4VSgeJk6Uo&feature=related

Jan Antonin BATA

nevlastni bratr Tomase Bati

pekne video ..od Ceske!! Televize

0/0
12.7.2012 22:18

hbx

mnoho

Mnoho z nás si ještě pamatuje, jaké kapitalistické bestie udělali z pánů Baťových komunisti. Doporučuji všem těmto ubožákům, aby se seznámili s dílem těchto naprosto jedinečných a geniálních bratrů. To co dokázali vytvoři a jaké měli další plány, nemá prakticky v Evropě obdoby.[>-][>-][>-]

+7/0
12.7.2012 19:40

pan vigo

Re: mnoho

Hlavně Tomáš byl opravdu renesanční človět, fenomén a vizionář !!!

A ta tvrdohlavost a zarputilost je typická pro všechny čechy, když jim o něco jde, to jen ukazuje, že byl jeden z nás.

Čest Vaší památce a hluboká poklona Vašemu myšlení a dědictví, Tomáši Jane [>-]

+2/0
12.7.2012 21:40

Konstrukter

Re: mnoho

Nebyl spíš Moravák?

0/0
12.7.2012 21:45

pettyo

Re: mnoho

Tomáš Jan byl syn který nedávno zemřel v Kanadě.

0/0
12.7.2012 21:55

IVANA FAK

ten chlap mi připomíná vzhledem i tvrdohlavostí našeho

p. ředitele R.K....radši ani nepíšu celý jméno..za prvé je mu ve tváři docela podobný, podobné tvrdé nesmlouvavé autoritativní rysy a za druhé ta urputnost v prosazování své vlastní pravdy . .to je ta když někdo postaví firmu s miliardovým obratem z ničeho, to se pak může i lehce zbláznit. Jenže koho místo něj....kdo ho nahradí. A tak dál vede firmu, až bu spadne s letadlem, které vůbec nemělo vystartovat, jako tady a nebo příjde jiná velká , konečná rána. To jsem docela zvědavej, jaká to bude.

0/0
12.7.2012 19:23

meyla

J A Baťa 1939

Co způsobilo, že byla Evropa v letech od roku 1930 až do posledku vlastně kontinentem nezaměstnaných? Co to bylo jiného, nežli že k těmto desítkám milionů dělníků scházel nějaký ten milion mistrů a nějaký milion podnikatelů? Bylo-li v Evropě dvacet milionů nezaměstnaných, bylo to proto, že scházelo milion vychovaných, vycepovaných, odvážných podnikatelů, kteří by našli způsob, jak tyto lidi zaměstnati. Problém je v tom, že každý dacan, každý povaleč mohl vystoupiti na obrácený sud a nadávati z plných plic továrníkovi, nutě jej, aby dělal to a ono a ještě cosi .... To se dnes děje v celém světě. A také v celém tom světě, kde se to děje, vládne nezaměstnanost.

+8/0
12.7.2012 18:11

napajedlacek14

Re: J A Baťa 1939

http://www.youtube.com/watch?v=u4VSgeJk6Uo&feature=related

0/0
12.7.2012 22:18

forsetti

Cíl cesty

A ještě jedna maličkost: nebyl na cestě do Zürichu, ale do Möhlinu (ca. 20 km od Baslu)

+1/0
12.7.2012 17:29

quadro

Nechapu, co je na tom sokovalo?

0/0
12.7.2012 16:51

napajedlacek14

J A Bata na pohrbu sveho stryce- a jeho zivot

http://www.youtube.com/watch?v=u4VSgeJk6Uo

0/0
12.7.2012 16:02

Reinmar

Re: J A Bata na pohrbu sveho stryce- a jeho zivot

J.A.Baťa byl Tomášův nevlastní bratr !!!

0/0
12.7.2012 16:13

pettyo

Re: J A Bata na pohrbu sveho stryce- a jeho zivot

Doplním. Měli společného otce a jinou matku. Otec poměrně brzy po narození Jana zemřel a Tomáš, jelikož byl o 22 let starší, měl na Jana Antonína vliv spíše jako otec než bratr. Ale jinak to byl samozřejmě bratr.

0/0
12.7.2012 16:19

napajedlacek14

Re: J A Bata na pohrbu sveho stryce- a jeho zivot

sorry ,samozrejme ....Jan Antonin se narodil v Uherskem Hradisti ....

mel stejneho otce ,ale jinou matku .

zemrel v Brazilii

+1/0
12.7.2012 22:16

vransen

Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Chápu, že dělal obstojné boty a možná tak nechtěně zavedl tradici montovny. Svět byl tou dobou ale někde jinde. Je to vidět třeba na těch jeho letadlech, která si kupoval od Němců.

0/0
12.7.2012 15:40

panko velkomožný

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

meleš nesmysly Rv

+14/0
12.7.2012 16:09

pettyo

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Junkers F13 se vyráběl v letech 1919-1932.

0/0
12.7.2012 16:10

pettyo

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Podle produkčního listu Junkers byl ten Baťův vyroben v 05/29 pod číslem 2037 a do provozu šlo 07/1931. Takže nové letadlo.

+2/0
12.7.2012 16:25

Vlna hněvu

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

jasně a Zlína, Otrokovic a další města pozvedl z vesnice asi kdo ? ;-)

+3/0
12.7.2012 16:13

biggles

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

no Klement Gottwald přece ;-D ;-D

0/0
12.7.2012 16:22

silver.bullet

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

František Čuba, ne?

0/0
12.7.2012 16:25

vransen

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Neříkám, že v rámci regionu se neprosadil. Ale za Rakouska se nám prostě v průmyslu obecně dařilo. Už tou dobou existovaly firmy jako Škoda, ČKD nebo se třeba začínal rozjíždět průmysl na Ostravsku.

0/0
12.7.2012 16:34

pettyo

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

V rámci regionu? 8-o8-o8-o Fa.Baťa byl v té době průmyslový gigant. Světová jednička ve výrobě obuvi a největší průmyslový podnik v Československu. Prodejny a výrobu měl na všech kontinentech.

+1/0
12.7.2012 16:36

vransen

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Baťa světová jednička nikdy nebyl. Člověk musí mít nacionalismem opravdu mimořádně zateměný mozek, aby neviděl dál, než za Zlín...

0/0
12.7.2012 20:43

pettyo

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Koncem 30.let pod vedením Jana Antonína byl koncern Baťa největším světovým výrobcem obuvi!

+6/0
12.7.2012 21:44

vransen

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Zdroj?

0/0
12.7.2012 21:53

pettyo

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Google

0/0
12.7.2012 21:56

vransen

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Google je služba. Pořád chybí ten zdroj.

0/0
13.7.2012 8:15

Antonín, topič

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Baví tě dělat ze sebe hlupáka? Proč?

0/0
13.7.2012 9:09

Konstrukter

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Člověče, máte trochu zmatek v běhu času.

Baťa se jako skutečně velká firma prosadil až za první republiky. Na sklonku Rakouské monarchie se teprve rozjížděl. Narozdíl od Škody a ČKD, které tou dobou byly už zavedené podniky, ikdyž Škoda dosáhla svého vrcholu také až v 20. letech. Úsměvná je ale vaše hláška o začínajícím se rozjíždění průmyslu na Ostravsku. V době, kdy se Baťa stal velkou firmou (20. léta 20. století) se ve Vítkovicích už 100 let vyráběla ocel pro celou střední Evropu.

+1/0
12.7.2012 21:41

Lemuz ze Sudet

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Za Rakouska CKD jeste neexistovala. Byla to firma Breitstein&Danek.

0/0
14.7.2012 10:50

Lemuz ze Sudet

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Pardon! Firma "Breitfeld&Danek. CKD zalozena 1927.

0/0
14.7.2012 10:59

silver.bullet

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

No, když si vezmete, že u ČSA létalo ještě v roce 34 Aero A23, což byl dvouplošník s otevřeným pilotním prostorem..

+2/0
12.7.2012 16:24

haru64

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

a kde jinde by ho asi tak sehnal.........v Rusku tenkrát ještě jezdili koňmo ;-D

+2/0
12.7.2012 17:07

Muzmak

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

V Rusku posledního koně sežrali bolševici v roce 1921....

:-/

0/0
12.7.2012 18:22

Lord Helma

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

Já nevím proč na tohole provokatéra reagujete? Vźdyť je to jen troll.

0/0
13.7.2012 8:04

Antonín, topič

Re: Nejvíc přeceňovaný průmyslník

To je fakt, pouze troll nebo naprostý pako může říct, že nebyl nic moc obuvník, když si ani neuměl postavit letadlo.

0/0
13.7.2012 9:11

pettyo

No Baťa...

...hazardér byl, protože Broučkovi ten let přikázal. Dokonce měl letět jiný pilot, který to odmítl.

0/0
12.7.2012 15:36

pettyo

Re: No Baťa...

A mimochodem Baťa přežil už před tím jednu velmi vážnou nehodu od které měl tu velkou jizvu na čele.

0/0
12.7.2012 15:37

silver.bullet

Když si člověk uvědomí, že z toho

co Baťové vybudovali žije Zlín dodnes, nelze si neodpustit otázku, co zbude po současných kapitánech průmyslu? Dluhy? (Soudek, Stehlík, Hušák) Pomníky kultu osobnosti našich politických gigantů? (Bakala a jeho knihovna Václava Letiště) Nebo v lepším případě nic, když už ne spáleniště? (Roman, Tykač, Koláček, Komárek, Chrenek, ...)

+10/0
12.7.2012 14:31

Antonín, topič

Re: Když si člověk uvědomí, že z toho

Tak lidí jako Baťa se nerodí nějak zvlášť moc nikde a nikdy a krom toho je dnes doba trochu víc korporátní. Kolik současných světových "kapitánů" průmyslu vám vyvstane na mysli do 10 sekund?

+1/0
12.7.2012 14:48

silver.bullet

Re: Když si člověk uvědomí, že z toho

Gates, Buffet, Soros, Mittal, Ferguson, Branson, Tata.. Tyhle jména jsou známá notoricky. Jejich přínos hodnotit nechci..

+2/0
12.7.2012 14:55

Antonín, topič

Re: Když si člověk uvědomí, že z toho

Pardon, finančník nerovná se kapitán průmyslu. Hledá se Baťa, takže ano, Gates, Mittal, Tata. Branson je obchodní, ne kapitán průmyslu.

Takže vás napadli z celého světa tři. A kolik byste tedy čekal od desetimilionového národa?

0/0
13.7.2012 9:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.