Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Omluvy jsou směšné, je to amatéřina, míní expert o fiasku s registry

Spuštění centrálního registru vozidel v pondělí doprovázel celodenní výpadek. Podle Ondřeje Kratěny ze společnosti Webnode jsou problémy, které se objevují snad při každém spuštění podobných systémů, způsobené jednak amatérským přístupem, a pak tím, že je provozují firmy bez zkušeností. Odolný registr se přitom podle něj dá vytvořit bez problémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

yjly

Máme vládu, jakou si zasloužíme.

Proto volte presidentem zástupce budovatelů RaJského Kočko Kolotočářského Komunismu Majkla Díí !!!!

0/0
11.7.2012 12:47

Gaspard

Pár tvrdých čísel...

Podle webu MD ČR je u nás 206 pracovišť pro registraci vozidel. Jestliže na každém pracovišti bude 10 počítačů připojených aktivně k systému (a to přeháním), pak se jedná o cca 2000 klientských přístupů v průměru jednou za 5 minut? No ať se na mě nikdo nezlobí, ale to je low-cost systém se dvěmi servery (pro fail-over a load balancing) a databázovým clusterem!!

Ale pokud jim to dělali stejní šmoulové jako jejich web, tak se ani nedivím. Pro zajímavost si na stránce:

http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/Dovoz_registrace_a_schvalovani_vozidel/Registrace+vozidel/Registrace+vozidel.htm

zkuste kliknout na odkaz "Přehled STK podle krajů" ;-D

0/0
10.7.2012 11:37

MiroTR

Re: Pár tvrdých čísel...

A Vy ho na svém PC nemáte ? ;-D

0/0
10.7.2012 12:05

Lord Helma

Re: Pár tvrdých čísel...

Firefox nemůže navázat spojení se serverem localhost... a ten Generál Failure je taky pěkný pacholek, ta armáda se musí nacpat všude :-P

Tohle se mi stát v práci, tak mám od šéfa tak umytou hlavu, že by mi tam nezbyl jediný vlas.

0/0
10.7.2012 12:57

sageorg

Jaká bude.......

finanční sankce pro dodavatelskou firmu za nekvalitní šmejd?

0/0
10.7.2012 11:18

kOBLICH

Re: Jaká bude.......

A jaký asi bude finanční tok od dodavatelské firmy k zadavatelům projektu? Tuším, že velký a bez jediného výpadku...

0/0
10.7.2012 13:59

pvl1

To je dárek LIDEM.

0/0
10.7.2012 10:13

olegk

???

Těžko si představit, že by v komerčním sektoru velký internetový obchod nebo internetová služba spouštěly novou verzi systému s tím, že na čtyři dny řeknou uživatelům: "Běžte domů, odjeďte si na dovolenou, a až se vrátíte, tak to možná bude fungovat." Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/centralni-registr-vozidel-nefunguje-dsp-/domaci.aspx?c=A120709_171926_domaci_abr

naposledy to byl T-mobile, kde jim 1. den na webu neslo nic a zaplatiti ucet kartou slo az po 3 dnech?

+1/0
10.7.2012 10:07

bar.bu.do

Re: ???

...ovšem T-Mobile nešel web. To není provoz. Kdyby nešel provoz, tak telefony mlčí ...

... registru vozidel nejde provoz ...

+1/0
10.7.2012 10:16

olegk

Re: ???

web kde mas moznost se podivat na ucty, platit atd je sluzba zakaznikovi jako kazda jina a i kdyby to byl jen obyc. web tak je to amaterismus nevetsiho kalibru zvlaste u takoveto spolecnosti

0/0
10.7.2012 10:20

bar.bu.do

Re: ???

... jistě, že i výpadek webu bolí, ale není to fatál ...

0/0
10.7.2012 10:24

olegk

Re: ???

jj, to si rozumime, ja reagoval na to prohlaseni p. Experta, ze si to zadna firma v soukromem sektoru nemuze dovolit

0/0
10.7.2012 10:26

Pšenda

Re: ???

Trochu si to prohlaseni zvelicil. Z e-shopu a nebo intrentove sluzby jsi udelal libovolnou firmu.

T-mobile neni "internetový obchod nebo internetová služba" ani nahodou.

0/0
10.7.2012 12:18

olegk

Re: ???

a navic pokud je znemoznen zakaznikum jeden zpusob platby - navic dle meho nazoru ten nejrychlejsi a nejlevnejsi, s tim, ze clovek nevi kdy to bude fungovat je dost na ... Samozrejme jsou i jine moznosti platby - prevodem na ucet, na jejich pobocce, ale to uz neco stoji. Takze se vracim k tomu, ze to nenbyl jen problem s webem

0/0
10.7.2012 10:29

Antonín, topič

Re: ???

Klíčová služba t-m není platba kartou přes web a i tak to bylo selhání, za které jistě padaly hlavy. Tady ministerstvo uvažuje, že bude požadovat sankce... no comment...

0/0
10.7.2012 12:33

S_lotr

Expert

V žádném případě se nechci zastávat bordelu s novým registrem, ani komentovat smutnou skutečnost, že v této oblasti je stále propastný rozdíl mezi státním a komerčním, nicméně mně naopak přijdou úsměvná vyjádření expertů jako jen pan Ondřej Kratěna. Není bez pochybu, že jeho vyjádření jsou účelová, navíc bych chtěl bych vidět jak to v jeho firmě a ve výsledcích její práce všechno šlape na 100%. Zkušenosti naší společnosti se VŠEMI internetovými a vývojářskými firmami jsou také katastrofální. Pomlouvají jedna druhou, jenom jejich (předražené) softwary jsou nejspolehlivější a nejlepší, skutečnost je však žalostná. U VŠECH. Nakonec je to vždy podobné jako s novým registrem vozidel. Vyjádření pana Kratěny, že v současné době je rozhodně možné vytvořit systémy tak, aby byly stoprocentně technologicky odolné, je stejně úsměvné jako to k čemu se vyjadřuje.

0/0
10.7.2012 10:05

gaDzin

Re: Expert

Je videt, ze mate nejen zkusenosti, ale ze tomu i rozumite! ;-)

0/0
10.7.2012 10:16

kloper

Re: Expert

Souhlasim. Tohle neni nic nez promoclanek pro Wenode.

0/0
10.7.2012 10:35

andy_warhol

Re: Expert

nesmysl. kratinu neznam a je mi ukradeny, ale se zavery toho clanku souhlasim.

delal sem na systemech ktere jsou radove zatizenenjsi a nikdy nam to nekleklo.

delal sem na systemech, ktere zpracovavaly data take z hodne dalsich zdroju a behalo to jak to ma. kdyz se to udela spravne, tak problem neni.

+1/0
10.7.2012 10:57

muj_komentar_007

Re: Expert

Kratěna, stejně jako každý další "expert", který by se "odborně" vyjadřoval k něčemu, o čem nemá ani zbla informací … jsou k smíchu.

0/0
10.7.2012 12:30

Andy1

Tak

to stále nejede, všude zavřeno...

0/0
10.7.2012 10:03

xmar

Rad bych si precetl clanek...

kde by nejaky odbornik z ATS presne popsal, co se stalo. Mit deset dni k nasazeni systemu, ktery pak takhle padne na hubu, to neni nejlepsi vizitka. Tak at se vsichni poucime...

+1/0
10.7.2012 9:54

ttata

Je to fušeřina

jestli to dělají stejně jako ve většině firem, že na každou část je jiný dodavatel, kde každá firma si udělá to svoje, ale jako celek to nefunguje Vybírají se sice ti nejlevnější, ale že jako zaměstnance mají nekvalifikované lidi bez vybavení, tak se ani těm výpadkům nedivím.  :-(

0/0
10.7.2012 9:52

cckk

copak ?

ve vyberovem rizeni vyhrala nejlevnejsi nabidka? ;-D pak je to jednoznacne chyba tech co ji vypisoval a podepsali kdyz nejsou schopni definovat co vse a jak to ma umet. Ale mozna jim krivdim a ve smlouve maji samozrejme vyjednanou 50% slevu v pripade problemu a penale za kazdy den neprovozu...

0/0
10.7.2012 9:50

jaryk1

Re: copak ?

no ono se ani to výběrové řízení nestihlo vypsat;-D, vždyť se to vědělo jen pět let a to je takový kalup, že to nejde stihnout, to musí každý uznat;-D

+1/0
10.7.2012 9:53

ynot

Re: copak ?

Vždy je u nás nejdůležitější kdo - komu a pak teprv za co

0/0
10.7.2012 10:11

kraken

Souhlasim, ze to soudruzi nejspis podcenili

nicmene reci, jak neni dneska vse zavisle na jdnom serveru jsou usmevne. Ano, v idealnim svete je komplet high availability architektura, ale to samozrejme leze do penez. A uz vidim, jak budou zas jini (nebo titiz) lidi rvat, jak je to desne drahe, kdyz budou vsechny komponenty ztrojene a na vsechno bude drzen support 24x7 s fix time 4 hodiny.

Pobavila me i uvaha, ze se rozbil disk nebo system restartoval a tim doslo k poskozeni dat. Pokud maji databazi, co neprezije neocekavany restart/pad a pokud zavisi na jednom disku, je asi neco spatne.

 Ale 100% dostupnost faktiky neexistuje. Za kriticke systemy se povazuji tzv. petidevitkove (99,999% dostupnost) a ty si nechaji dodavatele patricne zaplatit.

Ale je fakt, ze 4denni odstavka, je pomerne luxus, mohli to najet paralelne a pak jen prepojit, rekneme s nocni odstavkou na synchronizaci.

+1/0
10.7.2012 9:48

jaryk1

Re: Souhlasim, ze to soudruzi nejspis podcenili

ale tady jde o to, že je to nejen drahé, ale i nefunkční

0/0
10.7.2012 9:55

kraken

Re: Souhlasim, ze to soudruzi nejspis podcenili

Ono je to nefunkcni? Vzdyt to pry uz chodi... Jak jsem souhlasil s clankem, nejspis podcenili jak zatez nebo nabeh systemu. Ale jinak je pry funkcni (ja to nesleduji, jen ze zprav).

Ja jsem psal, ze ona ta vysoka dostupnost leze do penez a je otazka, jesli na tom "neusetrili". Ale samozrejme nevim, nevidim o toho.

0/0
10.7.2012 10:03

jaryk1

Re: Souhlasim, ze to soudruzi nejspis podcenili

asi prý přejdou na starý systém

0/0
12.7.2012 13:23

schima

Hele Xperte

"V současné době je rozhodně možné vytvořit systémy tak, aby byly stoprocentně technologicky odolné"

Co chcete v době, kdy státní úředníci kupují to nejlevnější? Z Fabie Porsche taky neuděláte.

0/0
10.7.2012 9:42

pvl1

Re: Hele Xperte

ten HW je v celém projektu zanedbatelná částka.

0/0
10.7.2012 9:45

schima

Re: Hele Xperte

HW je jedna věc, licence na systém jež toto umí je věcí druhou

0/0
10.7.2012 9:47

bar.bu.do

Re: Hele Xperte

... tady ovšem nešlo o spolehlivost ...

... nedošlo k poruše, došlo k provoznímu stavu a aplikace na něj nebyla připravena ...

0/0
10.7.2012 9:48

Bonelord

Podívala se už policie jak tihle amatéři dostali zakázku

+2/0
10.7.2012 9:41

jaryk1

Re: Podívala se už policie jak tihle amatéři dostali zakázku

přiobjednala se k původní zakazce bez výběrového řízení, které se nestihlo

0/0
10.7.2012 9:56

kesouf1

zaráží

mě především jedna věc , ovšem naprosto obvyklá v čr . tu zakázku dělá firma, která nikdy nic podobného nědělala, pohybuje se v telekomunikacích a s tak obrovskou databází nepřišla do styku a neřešila žádný úkol takového rozsahu...?

0/0
10.7.2012 9:35

bar.bu.do

Re: zaráží

... ta firma nikdy nic nedělala, je to jen překupník ...

... a mimochodem, ta databáze rozhodně není obrovská ...

0/0
10.7.2012 9:37

Obecni Blb

Re: zaráží

Jen podotknu, ze se rozhodne nejedna o obri databazi. Rekneme 10 mil. aut (1 na jednoho obyvatele), pro kazde 100 udaju, kazdy udaj 100B, a mozna si jeste potrebujeme pamatovat 100 zmen, pokud uchovavame i historii. To je 10.000.000*(100+100)*100=186GB. Uz takhle prehanim, ale kdyz to zdvojnasobim, jsem na 300GB. To je nejaka obrovska databaze ???

+1/0
10.7.2012 9:43

Obecni Blb

Re: zaráží

A tvrzeni "prave jsme spustili indexovani, mozna to bude do vecera rychlejsi" bych daval jako priklad pro zasmani pri prvnich hodinach uvodu do SQL. To je neskutecne, co to delalo za amatery.

0/0
10.7.2012 9:45

NTPT_POTRETI_ZAKAZANY

Re: zaráží

tak tak. use EXPLAIN ANALYZE, Luku ...

0/0
10.7.2012 9:54

ToMiSoft

Re: zaráží

Silně pochybuji, že by takový systém byl stavěn na PostgreSQL. Sice by s tím neměla žádný výrazný problém, ale přeci jen...

0/0
10.7.2012 10:30

louis de funes

nejen amaterismus

je to šlendrián ministerstva dopravy, měl by odstoupit ministr, manažersky nezvládl své korýtko,

dodavatelská firma nevěděla ještě 14 dní před spuštěním jaké funkce registr má mít, co od něj je vyžadováno (v praxi při evidenci vozidel, změnách a na jednotlivých úřadech), úředníci se na "školeních" (šlo spíše besedy s dodavatelem) nestačili divit co vše registru chybí a zástupci dodavatela ví o me se nestačili divit co vše úředníci vyžadují a jaké malichernosti by chtěli do systému zakomponovat (např. vyhledávání podle provozovatele - RČ, změnu barvy v dokladech, změnu hmotnosti vozidla)

Už jen přechod z UNIXu s terminály bežící na privátní síti na MS platformu běžící přes veřejnou síť, okomentovaný zvýšením bezpečnosti a spolehlivosti je výsměch všem, kteří mají jen základní znalosti v oblasti IT.

+6/0
10.7.2012 9:33

cckk

Re: nejen amaterismus

malichernosti? spis trivialnosti vyhledavani podle kde ceho je bezna funkce kazde dobre databaze zrovna tak zmena kterekoliv polozky!!

0/0
10.7.2012 9:47

upír Nosferatu

Po IZIPu a Drábkokartách další ukradené miliardy

v režii Nečasovy vlády. Rv

+3/0
10.7.2012 9:26

xychteen

Re: Po IZIPu a Drábkokartách další ukradené miliardy

iZIP ovšem funguje, takže je to trochu jiný makový rohlíček - žádný systém nemůže za to, že se na něm někdo kapsuje.

0/0
10.7.2012 11:22

craki

Lidi,

vite nekdo jak to vypada dneska? Abysme tam nejeli zbytecne....

0/0
10.7.2012 9:18

kodlx

Re: Lidi,

nekdo tady dole psal ze je ve zline a ze je to mrtvy. doporucuju zkusit vynalez 19. stoleti - telefon.

0/0
10.7.2012 9:20

pppaa

Nedělala to stejná firma jako peo Drábka?

TAm to taky furt nefunguje a ten tragéd lahal o tom, že odstoupí a fiurt nic, tady to bude úplně stejné

0/0
10.7.2012 9:18

upír Nosferatu

Re: Nedělala to stejná firma jako peo Drábka?

Vatikán jim slíbil velký bakšiš za círk.restituce, tak se drží zuby nehty.

+2/0
10.7.2012 9:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.