Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pád airbusu Air France v roce 2009 zavinili piloti i vadná technika

Při leteckém neštěstí před třemi roky zahynulo v Atlantickém oceánu blízko Rio de Janeira 228 lidí. Černé skříňky, které měly ozřejmit příčinu pádu airbusu, se našly až loni v květnu. Nyní francouzští vyšetřovatelé uvedli, že příčinou tragédie byla kombinace lidské chyby a selhání techniky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

captain cook

konezna zprava vysetrovaci komise - vinici ze 3 skupin

uvadim poradi bez ohledu na %podilu viny 1)Airbus: zavadne Pitotky a nedostatky v displeji a varovnych hlasenich, zpracovani informaci posadce

2)posadka a)zvlast ohodnocen postup dvou pilotu na miste v dobe incidentu, b)kapitan -jeho predbezny odhad meteorologicke situace a urceni veleni v dobe jeho regulerne naplanovaneho odpocinku

3) Air France (a potazmo dalsi aerolinky) za nedostatecny trenink posadek a nedostatecnou pripravu v oblasti emergencni situace v nejvyssich letovych vyskach, jak postupovat pri potencionalnich poruchach hlaseni rychlosti / poruchach zarizeni atd

Vysledek vysetrovani BEA, vcetne tabulek a fotografii, pristup ve 4 jazycich .....  http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/rapport.final.en.php

Vysledek pretisteny z Av-Herald........  http://avherald.com/h?article=41a81ef1/0081&opt=0

0/0
8.7.2012 7:18

captain cook

Re: konezna zprava vysetrovaci komise - vinici ze 3 skupin

na strance z Av- Herald je pod zpravou z BEA take analyza a souhrn od experta Simona Hradeckeho.

0/0
8.7.2012 7:31

Jarai

Není to zaujímavý číst

Ani jsem to nedočetl a nelíbi si mi to, že někdo tohle přehlašuje. Proč? Protože to je taková tragedie, že odpoveď naní je težko zrejme pochopit.

0/0
7.7.2012 19:21

bar.bu.do

Takže původní teorie o destrukci za letu se ruší?

... cestující roztahaní na 80 km a dekomprese se odvolávají?

0/0
6.7.2012 16:21

Walldstein

Re: Takže původní teorie o destrukci za letu se ruší?

asi jo....

0/0
6.7.2012 21:54

soc01

Re: Takže původní teorie o destrukci za letu se ruší?

?

0/0
6.7.2012 22:35

bar.bu.do

Re: Takže původní teorie o destrukci za letu se ruší?

... už je to pár let, ale původně se říkalo, že těla byla roztahána na více, než 80 km ...

... a mnohá svlečená, což dělává proud vzduchu při pádu ...

... a dekompresi údajně hlásily přístroje ...

+1/0
7.7.2012 14:04

B_B_Lobo

ach jo

letadla letaji, a nekdy i padaji. to je proste fyzika. lide si odvykli na to, ze existuje neco jako riziko spojene s kazdou lidskou cinnosti, zejmena je s rizikem pocitat tehdy, kdy zodpovednost za svuj zivot predavam jine osobe a jeji vyber a kompetentnost nejsem schopen aktualne ovlivnit a posoudit. posuzovani rizik je schopnost ktera se v dnesni dobe lildem oddaluje, mnohdy diky marketingu, nedostateku logickeho uvazovani a sebereflexe.

bohuzel spatne veci se deji i dobrym lidem a je dobre vedet, ze je stale vetsi riziko ze do me uhodi blesk, umru na kychnuti, ci pri prechazeni silnice, nez umrti pri padu civilniho dopravniho letadla, mmj toto plati i o smrti nasledkem automobilove nehody, ac media a policie se nam stale snazi dokazat opak a tlaci nas do tridniho boje s piraty, ktere je pak exemplarne postrestat, aby byla videt aktivita a posvetilo to opetovne pritahovani sroubu.

0/0
6.7.2012 8:36

Wrunx

Příliš mnoho

nejasností. Nemluvím o tom jak je možné poslat airbus z 10 k rovnou do moře, to je kapitola sama pro sebe. Zajímala by mě jiná věc. Dnešní GPSky jsou bez problémů schopné zobrazovat i rychlost v km/h auta, ve kterém jsou, a změnu polohy po desítkách metrů. To Air France nemá těch pár mizerných euro na to, aby na palubu flákla aspoň jednu GPS coby doplňkový indikátor třetí nebo jánevímkolikáté úrovně?!?!

0/0
6.7.2012 8:35

Severin

Re: Příliš mnoho

Přečtěte si diskuzi dole, tam už je několikrát napsáno a vysvětleno, že na měření rychlosti vzduchu ,která je pro letadlo životně důležitá, jsou GPS-ky v letadle na nic. A zde se řetězec událostí, který vedl ke katastrofě, spustil chvilkovou poruchou zařízení (pitotky) na měření rychlosti vzduchu vůči letadlu.

+2/0
6.7.2012 8:47

pettyo

Re: Příliš mnoho

A k tomu bych dodal že GPS tam mají.

0/0
6.7.2012 9:42

Kosatka Dasha

Re: Příliš mnoho

Si to spletl s kluzakem a zazmatkoval, smula

0/0
6.7.2012 9:50

Venus_7

Re: Příliš mnoho

Se mně líbí, jak pokaždé někdo ke článku o pádu ledadla vytáhne "moudrou" radu o GPS. ;-D

+2/0
6.7.2012 10:07

Antonín, topič

Re: Příliš mnoho

No, minimálně zhruba výšku z toho dostat jde. Nicméně v případě, že se člověk zblázní, jako Bonin, je to stejně fuk.

0/0
8.7.2012 16:17

richu_ch3

blízko Rio??

Já myslel, že se to stalo v rovnikove oblasti ...

0/0
6.7.2012 7:19

captain cook

Re: blízko Rio??

autor pouzil poetickou licenci, kdyz napsal 'blizko RdJ". 

Stalo se to v rovnikove oblasti, necele 4 hodiny po odletu a vzhledem k predpokladane delce letu 11 hodin, bylo v tu dobu letadlo rozhodne blize Riu nez Parizi.

0/0
8.7.2012 6:59

captain cook

Re: blízko Rio??

graf letu z konecne zpravy BEA

http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol.af.447/imageshr/figure.01.en.png

0/0
8.7.2012 7:19

Kosatka Dasha

nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

Kdyz tam byla technicka zavada, co pilot zmuze? Nad oceanem? Ono se to hodi hlavne letecke spol., aby nemusely tolik odskodnovat

0/0
6.7.2012 6:51

Severin

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

Nová móda? Ze šetření leteckých nehod je bezpečně prokázáno, že v 90% leteckých katastrof je za tím vina pilota. Toto neštěstí zavinila neskutečná souhra náhod - tak zvaná věžová (výšková) konventivní tropická bouřka , nedostačující funkce meteorologického radaru (toto ještě dnes při vší technice není dostatečně vyřešeno) takže malá bouřka před nimi jim na radaru "zastínila" (zájemci o podrobnost ia problematice ať si na webu najdou na př. nedostižnou studiii o meteorol. podmínkách v době katastrofy v oblasti od T. Velazque-se) velkou bouřku za ní, takže se jí začali vyhýbat liknavě a pozdě, extremní podmínky v konvektivním bouřkovém mraku, které způsobily chvilkové vyřazení Pitotek - tedy technická závada, ale reakce pilotů na ni byla špatná, takže pojmenovat příčinu nehody kombinací techniky a chyby pilotů je na místě.

+2/0
6.7.2012 8:41

Kosatka Dasha

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

Ale ja to cetl, nemusis recnit. Do hrobu je poslal Bonin, pze si pletl Idle a Tago. Na druhou stranu ikdyby nezmatkoval a poslechl partaka, neni vubec jisty, jestli by rotujici kram bez vztlaku dostali pod kontrolu. Vojensky v teto situaci vypadne z letadla, dopravni MUSI tyto krize cvicit. Taky jako 1 z mala nepovazuji za +, kdyz pilot airbusu lita vic na nejaky prskavce, jeste bez motoru. Intuice ve stresu ho muze spis zradit. Dot!

+1/0
6.7.2012 9:47

Severin

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

Reagoval jsem především na prohlášení o "nové módě" svádění neštěstí na piloty. Pokud jsi tak obeznámený s problematikou letectví, tak přece víš, že za převážnou většinou leteckých nehod je chyba či vina pilotů. Jinak do podobné situace jako byl neštastný letoun AF v červnu 2009 se dostalo jiné letadlo někdy předtím (tropická bouřka a dočasné vysazení funkce pitotek v letové hladině), teď nemohu najít jméno společnosti a kdy a kde se to stalo, ale pamatuji si, že piloti tu velmi rizikovou situaci zvládli bravurně a za asi 3 minuty bylo letadlo opět v normálu.

+2/0
6.7.2012 10:46

captain cook

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

mas na mysli tohle?

http://www.zdnet.com/computer-glitch-caused-qantas-drop-1339295336/

0/0
6.7.2012 11:59

Severin

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

Ne, případ, na který poukazuješ se dost lišil od letu AF447, v tomto australském případě blbnul jeden z počítačů, ale měření rychlosti vzduchu fungovalo. Měl jsem na mysli případ (myslím portugalského) letadla, které jako AF447přelétávalo konvergenční pásmo (pás kolem rovníku, kde často panují zvláštní metorologické podmínky - jistě jsi letěl mezi západním pobřeží Sev. Ameriky a jižním Pacifikem nebo bráceně a víš, že i za dobrého počasí to v té zóne s letadlem často pěkně házi) , v noci a za bouřky a taky jim dočasně "vynechaly" pitotky, ale zvládli to. A matně si pamatuji, že to bylo blízko oblasti, kde se odehrála katastrofa AF447.

0/0
6.7.2012 13:25

Kosatka Dasha

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

Napsal jsem "nen jiste", nikde netvrdim, ze takova situace nejde zvladat. Ujistuji te, ze denne resi, zvlast v tropech, mnoho pilotu krize. Ona je sranda sedat na smesne vetrnou Orly a na oceansky ostrov. Presto se i zkusrnemu vybornemu pilotovi muze vymknout z kontroly a ver me, staci par vterin

0/0
6.7.2012 12:15

slapr

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

když tam nebude žádná závada a všechno bude ideální, tak letadla můžou v podstatě létat bez pilotů.

Piloti jsou tam právě mimo jiné na řešení nestandardních situací.

0/0
6.7.2012 10:31

captain cook

Re: nejaka nova moda vse svest na mrtve piloty :-(

vysetrovani poukazalo na vinu ve vsech 3 kategoriich: technika - Airbus, lidske chyby - oba piloti, spatny prepoklad situace od kapitana, nedostatecny trenink pilotu ve specificke oblasti - Air France a potazmo dalsi aerolinky.

0/0
8.7.2012 12:00

rastakajwana

Pořád to nějak nechápu pokračování

To jim přece muselo dojít, protože to klesání bylo šíleně prudký, takže ho museli všichni včetně cestujících cítit až do morku kostí, chápu že laik by mohl zpanikařit, ale vycvičený pilot přece když vidí, že snížení tahu motorů a zvednutí nosu nepomáhá, tak udělat opak, nejdřív dát nos dolů a následně zvýšit tah a byli z toho venku.

+1/0
5.7.2012 21:53

Fai Rodis

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Viz predesle prispevky.

0/0
5.7.2012 21:58

soc01

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Pokud je rychlost ustálená, nepůsobí na vás žádné síly, které by vám mohly napovědět, co se vlastně děje. Letoun se navíc kolébal, vertikální rychlost se taky měnila, ale vlastně nevíte, co se děje. Ten nos dolů zkusili, ale pozdě a nedostatečně.

0/0
5.7.2012 21:59

pettyo

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Z toho co se psalo dřív se kapitán do kokpitu vrátil právě pro to, že to poznal.

0/0
6.7.2012 9:44

Kosatka Dasha

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Podle ty zpravy uz nemeli sanci, padali jako sutr, ikdyz se muze zdat, ze ne. Airbus uz byl neovladatelny, ta zprava o tom aspon svedci

0/0
6.7.2012 10:03

pettyo

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

To jo. Myslel jsem spíš to, že to prostě poznat bylo i pocitem.

0/0
6.7.2012 11:43

Kosatka Dasha

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

To bezesporu. Citis vsechno, jak na motorce napr

0/0
6.7.2012 12:21

Potírač zlořádu

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Dnešní piloti nejsou letci, ale předpisama sešněrovaní investoři,kteří vrazili všechny prachy do získání oprávnění a to je celé. Ano ten kdo získal zkušenosti na Junkers Ju 87 nebo jiném stroji létán intuitivně, ale staří dědc odešli a dnešní generace spíše létat neumí, odlétají 100h na cesně, z toho většinu jen s zapnutým motorem v hangáru.

Dnešní piloti jsou produktem naší části civilizace, předpis na kde jakou kravinu a takhle to končí.

+1/0
5.7.2012 22:04

soc01

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Kapitán měl licenci od roku 1974, borec nalevo od 1992, borec napravo od 2000. Ten napravo měl i licenci na kluzáky, kupodivu to byl zrovna on, kdo to nezvládl.

A nemyslím si, že by v současné době lítal ještě někdo, kdo získal zkušenosti na Ju 87 ....

+1/0
5.7.2012 22:16

Potírač zlořádu

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Pokud se nepletu tak kapitan v době nehody neměl na průběh letu žádný vliv, čili byl v pozici cetujícího a je irelevantní jaké měl či něměl zkušenosti. Zkušenosti toho zbytku  nebyly očividně dostatečné na to, aby udržely letadlo , které nemělo poškozený drak, motory či hydrauliku, ve vzduchu.  Pokud někdo z nich létal na větroních má sice body navíc, dnes to je spíše vyjímka, ale upřímně větroň nebo dnes popularní ultralighty nenahradi zkušenosti získané v erech se silným motorem a minimem zbytečnosti.

Ano máte pravdu staří praktici již dnes nelétají

+1/0
5.7.2012 22:47

K.Bartak

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Ještě doplním. Kdyby jste zažili, co někteří dokáží vytvářet při přezkoušení na simulátoru( hangár "B"), to by jste zírali8-o

+1/0
5.7.2012 23:01

Kosatka Dasha

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Neco na tech starych je, vzpomen na stareho byvaleho marinaka, ktery polozil ero s 300 lidma na reku a vsechny je zachranil. Amici se staty h vlku nezbavuji, jako b..a evropa.! :-(((

+1/0
6.7.2012 6:59

nedivim_se_uz

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

tak nějak, a v pořadu letecké katastrofy dávali případ, kdy nějaký snad kanadský pilot plachtil, po výpadku motorů, s airbusem nebo něčím podobným, pak se přiblížil k nepoužívanému letišti bohužel v příliš velké výšce, ale použil nějaký specielní manévr používaný z 90% nebo 100% jen u kluzáků (říkali, že měl velkou praxi na větroních), prudký skluz bokem po křídle a povedlo se přistání na nepoužívané letištní ploše.

+1/0
6.7.2012 8:43

Kosatka Dasha

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Jj, vim jaky manevr, kluzak je na to konstruovany, ALE musel to byt super pilot. kdyz to dal s airbusem. To mas stejny vsude: neni pilot jako pilot, ridic jako ridic etc

0/0
6.7.2012 9:58

pettyo

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Skluz po křídle se používá poměrně často: http://www.laazatec.cz/clanek461.html

0/0
6.7.2012 11:33

Kosatka Dasha

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Jo, ale s motorem :-), kdyz nejde o kluzak. Airbus bez motoru plnej lidi je supervykon :-)

0/0
6.7.2012 12:47

Antonín, topič

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Dělat všeobecné závěry o amících a evropě na základě dvou nehod, to už vyžaduje hodně vymetýno, že?

0/0
8.7.2012 16:21

K.Bartak

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Celou diskuzi jsem nečetl-ztráta času. Ale toto je pravděpodobně jediný správně hodnotící příspěvek. Dnes je "pilotem" každý, kdo není úplně blbý a má peníze( cca 1-1.5mil Kč) na  průkaz obchodního "pilota". Moc nezávidím lidem, kteří ve své neznalosti se těmto "rychlokvaškám" svěřují své životy. Je jedno, u které společnosti na jakém místě Země. Mohu vás ujistit-osobní zkušenost:-(

+1/0
5.7.2012 22:58

kiv

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Ano, dnešní piloti  nejsou pilloti  ale  "stroijníci", co listují v manuálech v pozici střemlav dolů ...

Poslat A340 z 10K metrů do moře by nedokázal ani ten vysmívaný  UL amatér ...  I ten totiž zpravidla tuší, že když je zle , pitotky kecají, vario taky,  nastaví prostě standardní běh motoru , úhel náběhu,  standardní mírné stoupání a počká jak se to celé vyvrbí ... :-/

0/0
5.7.2012 23:50

anncz

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

Ten pilot co to poslal dolu byl z aeroklubu a letal na kluzacich.

+2/0
6.7.2012 1:22

Rodnok

Re: Pořád to nějak nechápu pokračování

zas ty mýty o pilotech strojnících, to se bude pod každým takovým článkem držet ještě dlouho ;-D

0/0
6.7.2012 11:56

rastakajwana

Pořád to nějak nechápu,

jsem laik, o létání nic nevím, ale z toho, co jsem si přečetl v pár článcích jsem vydedukoval, že díky těm zamrzlým trubicím jim přístroje ukazovali vysokou rychlost na což dejme tomu nejprve dobře zareagovali ( neboť nejprve nemohli tušit, že jim to ukazuje chybně ) snížením tahu motorů a zvednutím nosu nahoru, což mělo za následek ztrátu vztlaku ( což jim mimochodem přistroje hlásili, ale chápu, že si mohli myslet, že je to chyba přístroje ) a letoun začal padat. Ztráta vztlaku, jestli jsem to dobře pochopil, může nastat jak příliš vysokou, tak i příliš nízkou rychlostí. Ale když měli tah motorů na 55% tak si přece nemohli myslet, že fouká tak šílený protivítr, že to klesání je způsobeno přiliš vysokou rychlostí.

+1/0
5.7.2012 21:53

soc01

Re: Pořád to nějak nechápu,

Oni nevěděli, nebo spíš nedokázali vydedukovat, které údaje jsou vlastně správné. Vysoká rychlost, nebo stall warning kvůli nedostatečné rychlosti. Spoustu údajů nebrali na vědomí. Sice tušili, že klesají, ale nevěděli, jestli je to způsobené pádem, nebo příliš nízkým úhlem náběhu (což by potvrzovala ta vysoká rychlost). Prostě série špatných rozhodnutí.

Incident sice byl zahájen výpadkem přístrojů, ale dál už pokračoval v režii pilotů.

+1/0
5.7.2012 22:03

soc01

Re: Pořád to nějak nechápu,

I když... podle přepisu zjistili ve 2:10:14, že ztratili rychlost a zazněl stall warning... přesto pořád tahal nahoru.... potom hýbal joystickem sem a tam... ale většinou přitahoval... pak stáhl motory na IDLE, potom zase přidal na TOGA ... celou dobu mával joystickem sem a tam...

+1/0
5.7.2012 22:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.