Diskuze

KOMENTÁŘ: Anulujte ty slohy. Máňa říkala, že nejsou směroplatný

Znám dobře jednoho mladého muže, který též propadl ze slohu. Popisoval krásy Prahy, ovšem nedalo mu to a sem tam si o nich i něco pomyslel. Z popisu byla rázem úvaha, a tudíž nedostatečná za odchýlení se od žánru. Mladý muž měl štěstí; nebyly státní maturity, a tak co ztratil u slohu, dohnal u ústní zkoušky a prošel za tři.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

pe.ga.

25. 6. 2012 16:00
Poznámka pro autora textu-kdo je tady mamlas?mno... asi Vy

"Zrovna ve čtvrtek jsem požádala redaktora, aby dal do novin

zprávu o oslavách na německém vyslanectví. Jenže oslavy teprve budou,

takže redaktor nedodržel mnou zadaný žánr a napsal oznámení. Někdo z nás

dvou je mamlas." Zpráva je o události,která se konala,oznámení o události,která se bude konat. Takže mamlas jste Vy, jelikož evidentně nevíte, o čem je řeč.Nemůže Vám napsat zprávu, dokud se událost neodehraje.

Zjistit si něco málo o základních slohových útvarech by mohl každý maturant!! S pozdravem letošní maturantka.

1 0
možnosti

DocMart

19. 7. 2012 17:40
Re: Poznámka pro autora textu-kdo je tady mamlas?mno... asi Vy

Ono to není zas tak jednoduché. Záleží na kontextu, i když se to dětem obecně zjednodušuje v duchu, v jakém to popisujete. Zpráva v mediálním kontextu se může týkat jak minulé události tak udélosti, která teprve nastane (např. budou se zvyšovat daně). Zatímco oznámení je obvykle oficiální informace o určité, nějakým způsobem důležité, události (např. promoce). Vidíte ten rozdíl? Věci nejsou tak jednoduché a bohužel to občas nechápou ani hodnotitelé maturit.

0 0
možnosti

Kefalín5

23. 6. 2012 17:49
Autor článku "pozapoměl" na drobný detail...

Na VŠ čestina není. Proč taky, když od odborníků se čekaj jiný kvality, než spisovné výrazy a bezchybný pravopis. Zmetek, který se nazývá st. maturou, znemožňuje studovat obory, ve kterých jsou studenti dobří, které je baví, kterými se chtějí živit. (čeština to rozhodně není) Vůbec se nejadná o nějaké "malíře"...8-o

0 0
možnosti

jamski

23. 6. 2012 18:02
Re: Autor článku

No ... nechci Vám brát iluze, ale člověku, který své geniální myšlenky neumí prezentovat způsobem, který má alespoň průměrnou úroveň, těžko někdo uvěří, že je v daném oboru opravdovým odborníkem.

Takže, přestože se češtinou živit nebudou, je pravopis tou ZÁKLADNÍ !!! dovedností, kterou musí bezpodmínečně zvládat.

Víte ona - například - technická zpráva, prošpikovaná chybami, které najde i žák základní školy ( a nemluvím jen o chybách pravopisných), působí opravdu hodně komicky, když ji psal člověk s vysokoškolským diplomem ( a bohužel to dnes není vyjímka).

Takže - češtinu bezpochyby ponechat, a určitě zpřísnit kriteria pro hodnocení, aby odborníci zůstali opravdu odborníky, a nedegradovali svoji práci jenom na terč trapných vtipů. On by si totiž pak ledaskdo nemusel ani všimnout skutečného obsahu.

 A to by v některých případech určitě bylo škoda, nemyslíte ?

2 0
možnosti

captain cook

23. 6. 2012 13:40
nelze rozhodnout ?Houbelec!

Opravdu by nemelo rozhodovat o úspěchu či neúspěchu v tak důležitém životním bodu, jako je maturita, jenom proto, ze nekdo odbocil ze zadani slohu? Soucasti zkousky z cestiny je pochopeni psaneho textu a tedy plneni instrukci.

Nejenze rozhodnout LZE, ale take se musi. Maturita je dulezita zkouska znalosti a je na case aby vysledky ukazaly kdo na ni skutecne ma a kdo proste ne a to bez subjektivniho hodnoceni jednotlivych skol a jejich odlisnych pozadavku. Jedina ferova metoda je standardni statne hodnocena maturita. Melo by to tak byt ve vsech predmetech.

jestli propadne 20 nebo treba i 30% kandidatu, znamena to, ze na to nemeli. tecka. Matura neni neco, na co by si mel delat narok kdejaky student ciste proto, ze se ke zkouskam dostavil, ale jen ten kdo splnuje pozadavky. Mezi ne patri schopnost rozumet ceskemu textu.

2 0
možnosti

bar.bu.do

23. 6. 2012 15:33
Re: nelze rozhodnout ?Houbelec!

... v čem se liší stížnost od oficiální stížnosti?

1 0
možnosti

josefl

22. 6. 2012 23:15
Myslím

Že chyba je někde zcela jinde. Několik "vědátorů", kteří sami ve své vědě nemají jasno, si sedlo a vymyslelo maturity. To, že některá zadání nejsou jednoznačná, že řada vyučujících není na úrovni "vědátorů" a proto nemohla žáky připravit, že  čeština je zbytečně komplikovaná, že dříve se tři roky učil učebí obor, aby vypadl tovaryš, že se další tři roky musel tovaryš učit na mistra, že dnes vyleze za čtyři roky "mistr", který neumí řemeslo a ani látku pro střední školu, to "vědátorům" nevadí. Důležité je přeci mít zvládnuté papírování. Připočteme-li k tomu, že na tak dobrém džobu se přiživili všichni známí i jejich známí, pak je výsledek předem jasný. Holt za pár let to bude jako v bývalém Sovětském svazu. Vzdělaný ing. bača se prvý rok bude učit ovce vyhánět, druhý rok ovce zahánět, třetí rok rozeznat vlka od medvěda a čtvrtý rok zákony EU o tom, jak velký výběh je pro jednu ovci.  A protože on je ing. tak bude chtít 50 tis/ měsíc, auto a mobil. K tomu sekretářku a kancelář.

1 0
možnosti

Fiv

22. 6. 2012 20:34
Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

Chceme náročné standardizované státní zkoušky, ale zároveň chceme aby to všichni udělali.

1 0
možnosti

Sprintujici.stonozka.4

22. 6. 2012 21:13
Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

to snad nikdo nežádá

0 0
možnosti

Marold3

22. 6. 2012 18:58
Bohužel pravdou je mizerná úroveň dnešních "středoškoláků"

Spoustu dohadování bychom si ušetřili, kdyby se zveřejnil (bez jmen samozřejmě, aby někomu nevznikla újma na jeho právech) průřez těmi neúspěšnými slohovkami ... Chyba se vloudit může, od toho jsou možná odvolání, ale v 95 % případů by se jejich četbou národ asi dobře bavil ...

8 0
možnosti

Nahodicka

22. 6. 2012 20:17
Re: Bohužel pravdou je mizerná úroveň dnešních

No, vzhledem k tomu, že maturitou ze slohu často neprošli ti studenti, co měli jinak z ostatních předmětů za 1, či za 2 bych si tím, co říkáte tak jistá nebyla. Navíc často uváděné chyby při opravách typu, napište zprávu o tom, co teprve bude a pak student dostane za 5, protože nepoužil minulý čas, je snad opravdu naprosto nepřípustné, ne? A těm, co takhle život mladým lidem zkomplikovali se nestane vůbec nic.. jejich chyba se zahladí a mlaďoch má třeba zkažený start do života..

To, že je mizernější úroveň středních a vysokých škol, taky asi patrně nebude vina těch, co na nich studují... takže v každém případě to odnášejí ti nepraví.

0 0
možnosti

Vinia

22. 6. 2012 18:02
Příklad z praxe

k posouzení. Na SŠ jsem zadala žákům, aby napsali písemný projev (leták, vybízející k recyklaci), zadání ze cvičebnice na maturitu. Studentům jsem vysvětlila co mají dělat, jak to má být dlouhé a mohli nahlížet na vzor v učebnici. Výsledek - 9O% nesplnilo zadání buď délkou, nebo se odchýlili od tématu a místo vybízení pouze informovali o tom, co se dělá s recyklovaným materiálem. Co na toto odpoví věční kritici učitelů ?

3 0
možnosti

slv

22. 6. 2012 18:06
Re: Příklad z praxe

Co by mohli. Na to se mlčí :)

Já si z doby před maturitou pamatuji, že nám vtloukali do hlavy, že odchýlení od zadání je fatální chyba. Jak tak koukám na ty odpůrce státních maturit, tak by jim to tak nějak všem dali. Vždyť se přece tak snažili, že?

2 0
možnosti

ducatofil

22. 6. 2012 17:46
V komentáři píšeš,

že maturita má mít jednotný standard - dobře, ale už jen fakt, že současná státní maturita má dva stupně obtížnosti, nižší a vyšší znamená, že požadavek jednotného standardu tenhle cermaťácký penězovod prostě nesplnil, mimoto "odborníci" z cermatu nejsou po mnohaletém "testování" schopni opravit písemky ani včas, natož správně a tahle parta protekčních diletantů má rozhodovat o tom, kdo maturitu udělá a kdo ne. Mám za sebou maturitu na gymplu a VŠ zkoušky na technice, přijímačky i závěrečky, nepamatuji se na jeden jediný příklad, kdy by kantor nebyl schopen včas, kvalitně a objektivně provést zkoušku a potřeboval k tomu ministerské úředníky, nebo jejich dnešní cermaťácký klon. Zrušte státní maturity i s cermatem a nechť si ty svoje "státní maturity" zavede socdem, která si je za časů své ministryně školství Buzkové vymyslela.

0 0
možnosti

slv

22. 6. 2012 18:03
Re: V komentáři píšeš,

Nesmysl.

Pokud kantoři jsou hodnoceni pouze podle toho, kolik "maturantů" nechají projít, tak to nemůže fungovat. To je koneckonců vidět na úrovni absolventů všech škol.

Jsem rád, že nemusím řešit ubohé dilema, zda konkrétního neználka pustím dál jen proto, abych měl na chleba.

Na všech stupních škol byli učitelé, na které se nadávalo. Málo z nich si to podrželo po určité době praxe. Naopak.

Počet propadlíků ukazuje na to, jak jsou státní maturity potřebné.

1 0
možnosti

Johanka z parku

22. 6. 2012 17:18
Stejně je zvláštní, že Breivikově ideologii obhajují ti,

o kterých by si jeden pomyslel, že 11. září je podle nich útok naplánopvaný Američany a Kaddáfí, jakožto osvícený lidumil, byl nelegitimně svržen zlými silami západu. V tom případě by totiž islámský fundamentalismus a arabský terorismus nebyly zas takovými hrozbami, jak ale na druhou stranu tvrdí.

Muslimů v ČR moc není, nějaké ohrožení necítím, migrace z těchto zemí je poměrně nízká. Takže mám pocit, že ti, kteří při případné konfrontaci začnou kvičet o multikulturních ovcích jsou právě ti úspěšně médii zpracovaní.

0 0
možnosti

Johanka z parku

22. 6. 2012 17:19
Re: Stejně je zvláštní, že Breivikově ideologii obhajují ti,

vedle, pardon.

0 0
možnosti

jamski

22. 6. 2012 16:43
Studenti pláčou, učitelé pláčou, novináři mají žně . . .

Studenti neuspěli  =  na vině je státní maturita . . .

Opravdu tomu tak je ?

Proč tedy osmdesát procent studentů nemá problém problém dodržet slohový útvar, nemá problém aby sloh byl myšlenkově minimálně "v normě", nemá problém s pravopisnými chybami - zkrátka SPLNÍ ZADÁNÍ ?

Kdyby osmdesát procent lidí propadlo, podezíral bych systém,  v tomto případě podezírám spíš pedagogy, že své svěřence nepřipravili dostatečně( a teď za své selhání hledají viníka), a podezírám studenty, že se vykašlali na učení.

Ano, dalo by se diskutovat o tom, zda je správné známkovat sloh samostatně nebo by bylo správné zprůměrovat písemnou a ústní část. To je ale jen zástupný problém - pravidla byla nastavena pro všechny stejně a osmdesát procent uchazečů o maturitu uspělo. A to je pěkné číslo, nebo ne ?

6 0
možnosti

nanai

26. 6. 2012 22:27
Re: Studenti pláčou, učitelé pláčou, novináři mají žně . . .

Problém není těch 20% neúspěšných, ale skutečnost, že někteří studenti meprošli, ač projít měli a naopak jiní, kteří prošli, by třeba projít neměli. Vzhledem k podivně nastavenému systému hodnocení, navíc bez nezávislých oponentů, mohlo snadno dojít k tomu, že ten, kdo u jednoho hodnotitele propadlu, by u jiného uspěl. Stejně tak je pravděpodobné, že také řada těch, kteří uspěli, by u jiného hodnotitele neprošli! Připadá mi zrůdné, že byl tento systém "objektivního ´" hodnocení spuštěn v této podobě, kdy práci hodnotil jen jeden hodnotitel. Při tak důležitém rozhodování by každou práci měli zcela nezávisle na sobě posuzovat minimálně 2 hodnotitelé, při jejich rozdílných názorech pak ještě hodnotitel další. Navíc slohové práce nebude nikdy možné hodnotit dokonale objektivně, a proto je jasné, že odchylky zcela vymýtit nelze. Aby tato skutečnost nemohla sama o sobě mít osudový vliv na úspěšnost maturantů, je podle mne nutné i pětku ze slohu započítat do celkové známky z českého jazyka.

0 0
možnosti