Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán osudného letu Air France nebyl včas v kabině asi kvůli letušce

Po více než třech letech od pádu letadla společnosti Air France do Atlantiku se nejspíš ukazuje, proč tehdy kapitán letu nestihl včas doběhnout z plánované přestávky do pilotní kabiny. Na palubě byla údajně letuška, s níž měl kapitán románek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

DanielaZla

na tom neni nic divneho

to je zcela bezne

0/0
5.7.2012 18:42

bar.bu.do

A co by v té kabině asi tak dělal?

0/0
13.6.2012 11:34

captain cook

p.erku - ponekud uprava tveho tvrzeni z 2009

ze Air France se to bude snazit svalit na piloty.

Ty jsi tenkrat vyslovne rekl, ze se NIKDY NEDOZVIME pricinu, protoze to Air France ZAMETE pod koberec a svede to na piloty.

Oponoval jsem, ze AF to neudela protoze na ni bude nesmirny natlak od IATA, vlady i cestujici verejnosti, aby nasla pricinu a ujistila, ze se chyba nebude opakovat. Pravdu jsem mel ja.

Vetsina lidi si vzpomene jak dukladne AF patrala po cernych skrinkach, aby pricinu nasla. Prohledavala clenite morske dno v oblasti o priblizne rozloze a terenu Alp v hloubce 3-4tisice metru. Vypujcila si kdejaka zarizeni, dokonce specializovanou robotickou ponorku od Americanu. Po 2 letech patrani byly skrinky nalezeny a predany nezavislym specialistum k analyze.

Takhle se nechuva spolecnost, ktera chce zametat pod koberec. Mohli po mesici patrani rici - je to prilis hluboko, baterie signalu uz stejne dosly, nemuzeme to najit a snazit se to svalit na piloty. Neudelali to. Od zacatku priznavali podezreni na pitotky.

0/0
13.6.2012 5:46

captain cook

Re: p.erku - ponekud uprava tveho tvrzeni z 2009

pitotky s velkym P!

Po nehode byla okamzite urychlena jejich vymena (americky vyrobce?) ve flotile Air France. Tyto Pitotky se drive ukazaly v urcitych podminkach jako nespolehlive, byla narizena jejich vymena, ale neprobihala u AF dost rychle.Toto letadlo melo prijit na radu asi 2-3 tydny pozdeji.

Byla vyhlasena celosvetova pohotovost pro vsechna A 330/340 jinych aerolinek s timto modelem Pitotek, aby vymenu provedly urgentne. Ruzne aerolinky s jinym typem byly nuceny vydat verejna prohlaseni a vysvetlit, ze jich se to netyka (napr. Qantas, ktery ma ve flotile A330). Dokonce jeste dnes jsou na websitech ruznych spolecnosti, ktere maji A330/340 s puvodne zavadnym typem prohlaseni, ze Pitotky jsou vymene.

Nejnovejsi bachorky "asi-asi" jsou ciste bulvar, ktery se chytil stavnateho detailu ve vysetrovani aby zvysil ctenost a vydelal, ne AF. Mezikontinentalni cestujici dobre vedi, ze stridani posadky i palubniho personalu je predepsane, tedy docasna nepritomnost kapitana v kokpitu normalni

0/0
13.6.2012 6:09

captain cook

Re: p.erku - ponekud uprava tveho tvrzeni z 2009

oprava: Pitotky jsou vymenene

0/0
13.6.2012 6:11

spiegel

zase kecy a kecy.

Minutová nepřítomnost kapitána to nezavinila. To jenom výrobce pitotky- měření rychlosti, která zamrzla, chce odvrátit pozornost jiným směrem. Tím jenom uráží druhé piloty.

+1/0
12.6.2012 8:49

Bouše

Re: zase kecy a kecy.

Tak jestli šlo o letušku, s níž měl kapitán "románek", nemuselo jít o minutovou záležitost. :-P

0/0
12.6.2012 8:51

pletiplot

Re: zase kecy a kecy.

Článek jasně říká, že mu trvalo minutu od zavolání do příchodu do kabiny. To nemusí být románek, ale i velká potřeba. Ale pokud dva kopiloti nedokážou zabránit pádu letadla, které nemá žádnou poruchu řízení nebo pohonu, tak jsou na vyhazov.

+2/0
12.6.2012 22:57

bar.bu.do

Re: zase kecy a kecy.

... už si to moc nepamatuji, ale mám pocit, že cestující byli roztroušeni asi na 80 kilometrech a byla zaznamenána dekomprese ...

... takže s tou bezporuchovostí to nebude až tak jisté ...

0/0
13.6.2012 6:16

bar.bu.do

Re: zase kecy a kecy.

... už si to nějak nepamatuju, ta zamrzlá pitotka je jej hypotéza, ne?

0/0
12.6.2012 21:43

bk89322

Re: zase kecy a kecy.

Letadlo je zamerne konstruovano jakozto redundantni system, jelikoz se pocita, ze technika muze pres vsechny kontroly selhat. Stejne tak piloti jsou placeni radove lepe nez napr. strojvedouci, jelikoz by meli byt schopni takoveto situace vyresit, napr. rozpoznat, ze za divnymi udaji z rychlomeru, variometru (rychlomer klesani/stoupani) a tlakoveho vyskomeru je nejspis namraza a vzit za smerodatne udaje s inercialni navigace. Mene zkuseni piloti s tim ale muzou mit problem, jelikoz pri naproste vetsine letu se nic neporoucha.

Takze ano, neco selhalo, ale nebyl to system, jehoz selhani by nevyhnutelne vedlo k padu stroje. Ukolem pilotu bylo situaci zachranit a nezvladli to.

0/0
5.7.2012 18:32

sido1

Kapitáni

Dle této skutečnosti by bylo nanejvýš vhodné preventivně všechny kapitány vykleštit!8-o

0/0
12.6.2012 8:36

fiumicino-cz

Možná to bylo takto

Kapitán v nejlepším odmítl odejít z letušky a zachránit letadlo.

0/0
12.6.2012 7:33

Růžový Panter vás maže

ASI ASI ASI ASI ASI

to nemůžete mít jednou článek bez toho ASI?

+1/0
11.6.2012 20:26

nick_na_prani

Re: ASI ASI ASI ASI ASI

ASI idnes :-p

0/0
11.6.2012 21:16

franp9am

Re: ASI ASI ASI ASI ASI

Asi ne

0/0
12.6.2012 7:52

pteryx

vypadá to na selhání techniky i lidí

Prostě neskutečná smůla. Je otázka, jestli opravdu drželi letadlo v nevhodné poloze piloti, nebo jestli to byla chyba techniky. Vypadá to na piloty, ale s jistotou to dnes už nikdo nezjistí.

0/0
11.6.2012 18:07

petrph

nechápu souvislost

Kapitán odešel na plánovanou přestávku. Ty přestávky asi být musí,ze zákona  stejně jako u řidičů dálkových náklaďáků.Co tam dělal to je jeho věc (a i když tam byla jeho favoritka, nemuseli znova provádět divoký sex, ta určitě měla sama prace nad hlavu). A mezitím, v době té naplánované přestávky (kdy on v kabině stejně být neměl), se něco stalo, kopiloti během minuty! nedokázali zareagovat na to že se vypnul autopilot, převzít ručně knipl a ve volném prostoru převést stroj do stoupání. No jestli nedokázalo ani to, tak to letadlo bylo odsouzeno k záhubě, i kdyby si snad kapitán během povinných  přestávek modlil růženec...

+4/0
11.6.2012 17:25

hariprasad8

Re: nechápu souvislost

Jenomže jsou tam pořád ve hře ty Pitotovy trubice. To je jasná závada. Bez měření rychlosti je docela náročné udržet takový kolos ve vzduchu. Ale je pravda, že se o něco ani moc nepokusili.

0/0
11.6.2012 17:29

nazdravi

Re: nechápu souvislost

Problem byl v tom, ze hlavni pilot se okamzite nedostavil, kdyz ho volali, aby se vratil. Trvalo to celou minutu. Zrejmne mu dost trvalo, aby se znova oblekl. Za tu minutu by clovek stacil parkrat probehnout cele letadlo.

0/0
11.6.2012 19:25

fulcrum

Re: nechápu souvislost

Byli tam DVA další! Druhý a třetí pilot tam nejsou pro parádu, minimálně druhý pilot musí být schopen plně zastat všechny povinnosti hlavního pilota.

+2/0
11.6.2012 19:30

Honza13

Re: nechápu souvislost

Třeba ho mohl zastoupit u té letušky.

+1/0
11.6.2012 20:05

ptolemaios14

Re: nechápu souvislost

HLAVNE ZE SI DALI,TO HEZKY PRED SMRTI.

0/0
12.6.2012 4:12

generál Failure

Re: nechápu souvislost

Umíte číst psaný text? To vůbec nebyl ten problém. Tahle posádka měla jakoby dva kapitány, jeden spí, druhý ve službě. Je logické, že ten kapitán běžel do kokpitu, když viděl problém, ale posádka ve službě si s ním měla poradit sama, však to nebyli žádní zelenáči, 6500 nalétaných hodin je docela dost a i těch 2900 znamená, že měl za sebou stovky letů. Kdo ví, jestli je svým pokusem o zásah kapitán ještě víc neznervóznil...

+1/0
11.6.2012 21:02

kiv

Dnes už to nejsou piloti ale "strojníci" ...

Fatální je, že v případě problému začnou listovat v manuálu, nemají zkušenosti na menších a úplně malých letadlech včetně plachťáků a pak je v podstatě triviální problém dostane. Srovnejte prosím s vojenským pilotem který posadil boeing na Hudson uprostřed NY a vyjma namočených nohou se nikomu nic nestalo ...

Mimochodem velká dopravní letadla mají pitotek hned několik, min. 3 a vyhřívané. Že by odešly všechny najednou je hodně přitažený za vlasy.  Airbus I. i AF samozřejmě fatální technickou, organizační  nebo postupovou chybu neuznají ani na skřipci ...:-/

+1/0
11.6.2012 17:13

jakub7

Re: Dnes už to nejsou piloti ale

Ach jo... S temi strojniky - cim vetsi blbost, tim dele se mezi laiky drzi...

+3/0
11.6.2012 17:21

Yarda.

Re: Dnes už to nejsou piloti ale

Proč myslíte, že je to blbost?

0/0
12.6.2012 8:28

Azgalor

Re: Dnes už to nejsou piloti ale

aha, takže zrušíme memory items a QRH a buď je to necháme všechno dělat jako memory nebo ještě líp, nebudou žádné postupy a co si tam navrchu nevymyslí nebo nevzpomenou z přířucky, tak nebudou mít. No super :-/

+2/0
11.6.2012 17:21

generál Failure

Nové informace

Podle rekonstrukce dle záznamníku to bylo úplně jinak. Napřed se zastavily všechny systémy a na palubním počítači se objevilo hlášení "Trial period expired, enter installation key". Klíč měl v aktovce kapitán, tak se jej jali shánět. Zhruba v 6000 metrech se podařilo rozsápat obálku a napotřetí správně naťukat klíč. Ve 4 tisících ohlásil počítač "Connecting to licensing center" a v 1500 metrech "TCP/IP unavailable, check patch cable". Poslední hláška v okamžiku kontaktu s hladinou byla "Shock detected, parking hard disk".

0/0
11.6.2012 16:59

p.erk

Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

Že Airbus a Air France budou mlžit ohledně technických chyb a průšvihů a pokusí se svalit vinu na piloty.. Za pár dní uvidíme, ale ty zamrzlé pitotky a následný kolaps počítačového systému je asi jasný, a za to letuška , nota bene mimo službu nemohla...RvEU

+1/0
11.6.2012 16:47

tigrakrajtovita3

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

Nejsem sice "cooku", ovsem o tom, ze francouzska spolecnost bude svadet vinu na mrtve piloty, jsem skalopevne presvedcen :-/ . To totiz patri k jejich "bon tonu" RvRv

0/0
11.6.2012 16:53

jakub7

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

Duvod k padu ovsem zamrzle pitotky nebyly. Ani to, ze byl kapitan mimo cockpit. Duvodem byla naprosta desorientace PF a PNF, kdy drzeli knipl nadoraz pritazeny. Tedy zjednodusene, podrobne se to popisuje ve zprave.

0/0
11.6.2012 16:58

tigrakrajtovita3

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

Nezda se vam divne, ze 2 piloti nezareaguji? Nema 2. pilot nahodou umet vsechno, co 1. pilot? Ze se snazi Air France svadet vsechno na kapitana, o tom opravdu pise i zahranicni tisk, ale nikoliv tak bulvarne :-/

0/0
11.6.2012 17:04

jakub7

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

Precti si zpravu. Jeden pilot pritahujici joistick staci a PF a PNF nebyli dohodnuti, kdo vlastne pilotuje. Take si vsimni, ze kdyz prestal pritahovat (myslim, ze PNF), tak se letoun zacinal srovnavat.... ale potom je zaznam opet o plnem pritazeni. Kapitan si pritazeni nevsiml, ale souhlas, ze media typu idnes jsou bulvar..

+2/0
11.6.2012 17:12

tigrakrajtovita3

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

Vsichni 3 udelali chyby. To je dost vyjimka , ze vsichni 3 delaji chaos . :-/

0/0
11.6.2012 20:19

Beter

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

Nepletu se, že když Air France "svaluje" vinu na své piloty, tak se tím přiznává ke své odpovědnosti?

+1/0
11.6.2012 17:23

ucho_7

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

mizerne skoleni posadek AF je znama vec, tyhle dostali letadlo do high speed stall a nemeli vubec poneti o tom, co se deje

0/0
11.6.2012 18:15

ptolemaios14

Re: Cooku,vzpomínáš co jsem psal po nehodě?

JA AIR FRANCE PRIMO BYTOSTNE NESNASIM.LETEL SJEM S NIMA DO USA A ZPET,PAK VOLAM ZE MI NEDALI MILE NA UCET A BYLO MI RECENO ZE JSEM S NIMA VUBEC NELETEL,TAKZE TAM MUSI MIT SUPER BORDEL,STACI SE PODIVAT NA FRANCII A VIME VSE.

0/0
12.6.2012 4:14

Bonelord

Další perla leteckých expertu z iDnes

Opravdu si myslíte, že letadlo při nárazu do oceánu prudce stoupalo?

+1/0
11.6.2012 16:40

p.erk

Re: Další perla leteckých expertu z iDnes

vysvětlím to za ně, letadlo bylo nosem nahoru, motory sice na plný výkon ale chyběl vztlak.

+1/0
11.6.2012 16:43

Janhura

Re: Další perla leteckých expertu z iDnes

Vysvětlování jen pro méně chápavé, vždyť to tam přímo píšou.

0/0
11.6.2012 16:55

hariprasad8

Re: Další perla leteckých expertu z iDnes

Letadlo není vrtulník, pokud ho dostanete do toho stavu, v jakém se nacházelo, tak prostě bude klesat. Aby ho dostali do stoupání, tak by ho museli rozjet a to prostě neudělali. Když se podíváte na tu červenou čáru (trajektorii), tak má pořád stejný úhel. Nejsem žádný letec, ale je dost jasné, že prostě tlačili předek pořád vzhůru. Že jim to ale ani za 210 vteřin nedošlo, to trochu nechápu. Možná, že to přece jenom byla nějaká technická závada, nebo byi totálně zmatení. Když si spočítám rychlost klesání, tak on to vlastně žádný pád nebyl, spíše takový řízený sestup. Pokud měli letovou hladinu 10km, tak to je 50m/s, tj. asi 170km/h. Když si vezmete, že cestovní rychlost je asi 750-850km/h a při pádu je dá lehce dosáhnout nadzvuková.

0/0
11.6.2012 17:26

S-Tony

Ženy

Ženy to je zhouba lidstva.  To se potvrzuje už od pradávných časů, kdy muži ještě vládli světu. Rv

+1/0
11.6.2012 16:30

Y.N

Re: snad chtíč

8-o8-o bez žen žít můžete, kdo vám brání;-)

0/0
11.6.2012 16:31

tigrakrajtovita3

Re: snad chtíč

Testosterony? ;-) :-P

0/0
11.6.2012 16:54

taktaktak

Štěstí

Štěstí je pěkná mrška,která si pohráva s nejedným životem a osudem.K čemu může být skvěle zdraví když štěstí usne a člověk se ocitne na palubě jakéhokoliv dopravního prostředku kde ukončí život.Poto při jakémkoliv přípitku říkám na štěstí a ne na zdraví protože bez štěstí neni ani zdraví.

0/0
11.6.2012 16:20

morfejm

idnes je bulvar ako vysity

mozno sa stretol s mimozemstanom a dali borovicku v 1. triede a preto meskal....Rv

+2/0
11.6.2012 16:08

kolčman

Za všechny katastrofy můžou ženy

to je známá věc....:-P

+1/0
11.6.2012 16:06

tigrakrajtovita3

Re: Za všechny katastrofy můžou ženy

Za vsechny ne. Napr. za WWII muze chlap Rv

+1/0
11.6.2012 16:07

kolčman

Re: Za všechny katastrofy můžou ženy

To byla nadsázka , víme .....?:-/

+1/0
11.6.2012 16:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.