Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sloh má málo propadlých. Buďte přísnější, nakázali hodnotitelům maturit

Organizátor státních maturit čelí dalšímu vážnému podezření. Hodnotitelé slohových prací si stěžují, že na ně Cermat tlačil, aby zpětně přehodnotili výsledky testů. Někteří studenti, kteří písemku z češtiny - byť na hraně - zvládli, tak nakonec propadli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kely666

K čemu to?

0/0
7.6.2012 17:01

freedom1989

Ten Zelenej by tak mohl úspěšně kontrolovat možná výstup

rohlíků z pekárny. Celej Cermat je jen další nesmyslnej, neužitečnej tunel plnej chyb a omylů. Na našem gymplu dostal jeden kluk ze slohu 1 bod!! Odvolali se a Cermat se opravil, prý se spletli - měl 21 bodů!!

Nechápou, jak silně někteří studenti neúspěch u maturity prožívají. Jak hodnotit sloh u dyslektika?? Má čas navíc, ale jinak ho hodnotí bez ohledů - 9 bodů, propadl. Jinak výborný student.

Zelenýho střelit brokama do pozadí a vyhant někam..kam patří...

Nefunguje to i jinak. Podotýkám, že nejsem student ani otec maturanta, ale žena na gymplu učí a na státní maturity a na Cermat nadává, kudy chodí.

+4/0
7.6.2012 14:32

louis de funes

Re: Ten Zelenej by tak mohl úspěšně kontrolovat možná výstup

já bych k tomu střelení do pozadí přidal nakopání do varlat

jsem otcem syna, který je už přijat na VÚT  Brno, VŠB TU Ova a chystal se  na ČVUT na příjmačky, díky slohu ve kterém mu chyběly 3 body ma smůlu, na VÚT může směle zapomenout a na ČVUT asi taky taky.

0/0
7.6.2012 19:51

TrueRobos

Hurá do prokazatelně špatných postupů

Energetický gigant Enron se řídil systémem, že při každé performance evaluaci MUSELO být 15% zaměstnanců klasifikováno jako nevyhovujících a měli automaticky dostat padáka. CERMAT se v tomto vyšinutém konceptu viditelně vzhlédl a nepřipouští ani potenciálně to, že třeba tolik špatných studentů nemáme. Norma praví, že máme a mít je budeme, i kdyby z okna měli skákat. :-P

+5/0
7.6.2012 12:44

Krak

Re: Hurá do prokazatelně špatných postupů

To jsi fakt z toho článku vyčetl? 8-o

+1/0
7.6.2012 12:48

kuttna

Re: Hurá do prokazatelně špatných postupů

Jo, tak nějak to tam je. Jestli Vás to zajímá, tak si ten článek přečtěte.

+3/0
7.6.2012 13:12

Krak

Re: Hurá do prokazatelně špatných postupů

No nechci zatím podceňovat tvou inteligenci, problém je v něčem jiném.

0/0
7.6.2012 13:22

kuttna

Re: Hurá do prokazatelně špatných postupů

Děkuji za reakci. Možná by mělo být i slušné chování maturitním předmětem - máte co dohánět.

+1/0
7.6.2012 13:28

Krak

Re: Hurá do prokazatelně špatných postupů

No můžem spolu teda chodit na doučování... Btw. lhaní na diskuzích též nepovažuji za extra slušné...

0/0
7.6.2012 13:56

freedom1989

Nějak mimo, ne?

Přečíst článek. Státní maturity jsou naprostá hovadina - tříděj studenty jak cihly nebo autodíly. Fuj Rv

0/0
7.6.2012 14:24

Krak

Re: Nějak mimo, ne?

Ano, známkování je třídění. Jestli to je jediná věc, kterou jsi pochopil, je to málo.

0/0
7.6.2012 14:45

kuttna

Re: Nějak mimo, ne?

Jak jsem už napsal: doufám, že nepatříte mezi nás, učitele.

0/0
7.6.2012 23:27

Krak

Re: Nějak mimo, ne?

No, mně jsi to ještě nepsal ;-D To tady píšeš každému? Pokud se u nás už ani neznámkuje, tak se omlouvám. Nebo známkování není třídění? 8-o Nebo u nás už ani učitelé nechápou základy statistiky? To se snad učí i u humanitních oborů... To se pak těžko divit výsledkům...

0/0
8.6.2012 0:04

kuttna

Re: Nějak mimo, ne?

Jestli správně chápu, tak se školstvím nemáte nic společného. Což je dobře. Vysvětlit Vám, jaký je účel známkování (přesněji hodnocení žáků) by asi bylo možné, ale vzhledem k vašim malým znalostem školství je to téma na delší přednášku a ne na několik řádků. ;-)

0/0
8.6.2012 17:13

Krak

Re: Nějak mimo, ne?

No, jestli jsi nepochopil, že známkování je třídění, přednáška od tebe nemá smysl...

P.s. Obávám se, že se školstvím mám delší zkušenost než ty...

0/0
8.6.2012 23:07

dino_na_idnes

Re: Hurá do prokazatelně špatných postupů

Tak toho, že bychom tolik špatných studentů neměli, bych se nebál... Fakt by mě zajímalo, kolik dnešních "úspěšných maturantů" by prolezlo třeba před patnácti lety.

0/0
7.6.2012 13:40

Seeker-M

Re: Hurá do prokazatelně špatných postupů

"Tito kontroloři vidí statistiky a všimnou si například nadměrného množství písemných prací s dvanácti body." - to je prosím jasný signál, že řada hodnotitelů přivírala očko, aby nechali studenta projít. To je lidsky pochopitelné, ale systémově zjevně špatně.

S cílením na procento propadlých studentů to ovšem nemá nic společného.

0/0
7.6.2012 13:46

dubry

Palačinkář = úspěšný maturant

Díky tomu, že i můj syn maturoval a ze slohu neuspěl i já pozorně sleduji dění kolem státních maturit. Zatím jsem si dal dohromady 3 témata. 1. Postup výroby palačinek; 2. Strach; 3. Jak jsem se stal pověrčivým. Nevím jestli jich bylo více, ale za to jsem ohromen skutečností, kolik našich studentů bravurně zvládá výrobu palačinek a navíc postup popíšou takovým způsobem, že nejednomu hodnotiteli sliny se sbíhaly!!! A co ti další? Úvahy psali a témat se nedrželi, jejda - jejda. Taková nehoráznost! Dle mého názoru co úvaha - to originál. Každý z nás má jiné postupy, a to hlavní příčinou proč výsledek, resp. závěr, může být zcela odlišný. Jaké odklonění od tématu???

Nechápu, asi jako většina přispívajících.

Dubry

+3/0
7.6.2012 12:23

Fai Rodis

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

On ani takovy recept nemusi byt jistota.

Pred davnymi lety jsem v prvnim rocniku stredni psala sloh na tema priprava jidla plus recept. Dostala jsem trojku, protoze jsem ke smazenemu rizku podala jako prilohu hranolky a to pani profesorka nepovazovala za vhodnou kombinaci. Jinak ze to mam stylove i gramaticky spravne.

Holt jsem netusila, ze mame cestinu spojenou s klasifikovanymi lekcemi zdrave vyzivy...;-D

0/0
7.6.2012 12:29

Krak

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Ano, nechápeš...

0/0
7.6.2012 12:29

kuttna

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

To víte, slušný člověk to pochopit nedokáže.

+3/0
7.6.2012 13:14

Malcolm de Serenity

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Ovšem podmínky BYLY známy už dopředu a studenti se měli naučit formální sturktury jednotlivých útvarů.

A s tém tématem už toho nechte.. když máte v zadání úvahy "korupce ve sportu" a píšete o "korupci v politice", prostě jste mimo.

+3/0
7.6.2012 12:30

kuttna

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Nezlobte se, ale doufám, že nejste učitel.

+1/0
7.6.2012 13:15

Malcolm de Serenity

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Proč?

0/0
7.6.2012 13:20

kuttna

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Viz moje reakce o příspěvek níže.

0/0
7.6.2012 13:29

231/4

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Národní fotbalový stadion na Letné byla korupce ve sportu nebo v politice?

http://fotbal.idnes.cz/narodni-fotbalovy-stadion-bude-na-letne-fcu-/fot_reprez.aspx?c=A060517_125408_fot_reprez_ber

0/0
7.6.2012 13:29

Malcolm de Serenity

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

;-D no jestli to holt rozvedete takhle, tak proč ne, ale musí to souviset se sportem a závěr musí být vyveden ze všeho, co píšete.. když to uděláte, proč ne :)

0/0
7.6.2012 13:35

231/4

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Teď jenom aby hodnotitel měl stejný názor. A když nebude mít, tak sbohem na podzim.

0/0
7.6.2012 13:38

Malcolm de Serenity

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

nemyslím si, že by hodnotitelé byli na tom tak hrozně. Ostatně naše učitelka jedním z nich je a ta opravuje slohy nejlépe ze všech, které jsem stihl na škole potkat. Spíš věřím tomu, že většina lidí se neuměla držet tématu nebo útvaru :-)

0/0
7.6.2012 13:43

L.Ivon

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Psaní úvahy, stejně jako ostatních slohových útvarů, má ale svá pravidla. Když se od nich odkloníte, ztrácí útvar naprosto svůj smysl. Ano, každý může dojít v úvaze k jiné odpovědi na původní otázku, ale nesmí se úplně odchýlit od toho, co se po něm požadovalo. Nemůžete od pěstování zeleniny dojít k tomu, že chov ovcí je výhodný. Sama vím, že studenti mají v tomhle obrovské mezery a pletou dohromady jablka a hrušky. Kolikrát na mě byl někdo naštvaný, když jsem mu řekla, že ten jeho fejeton (oznámkovaný za 1) prostě není fejeton. Na škole jim to třeba prochází, ale tady už to projít nemusí. A pokud si někdo není ve slohu jistý, tak si nemá vybírat útvar, který je na tohle náročnější.

+1/0
7.6.2012 12:57

kuttna

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Nevím. Takový přístup mi připadá jako výroba identických strojů a ne výchova a vzdělávání studentů. Syn měl štěstí, že to stihl ještě před státními maturitami. Je provokatér a maturitu (úvahu) psal ve verších. Osobně podporuji originalitu studentů, i když se to třeba některým kolegům nelíbí.

0/0
7.6.2012 13:27

Malcolm de Serenity

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Tak to jste akorát nepochopil, o co jde. Ve verších klidně mohl psát, za to by mu nejspíš nic nevzali, ale chyba je, když máte napsat formální dopis a začnete "hej vole jak je", nebo máte téma pěstování hrušek v České republice a píšete o pěstování fazolí ve Vietnamu. Tohle je naprostý základ, který se očekává - pochopení zadání a tématu. Jestli si někdo myslel, že je provokatér a teď má za 5. protože psal o něčem jiném, je to jeho chyba. Navíc studenti už rok vědí, co a jak bude.

+1/0
7.6.2012 13:33

231/4

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Jenom by řekli, že to je báseň a ne úvaha a měl by za 5.

0/0
7.6.2012 13:37

Malcolm de Serenity

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Tak zadání je přesné a úvaha má dané vlastnosti, které musí splňovat.. jestli v nich je psáno, že musí být prózou, tak asi ano, ale nemyslím, ž to tak je.:-) navíc pointa je v tom, že na tu maturitu se mohli připravovat celý rok.. a podívat se na wiki na jednotlivé útvary a co musí splňovat není tak těžké :-)

0/0
7.6.2012 13:45

Antonín, topič

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Úvaha může samozřejmě být i ve verších. Řada lidí má dojem, že pozie je nějaký speciální útvar, ale není tomu tak.

0/0
7.6.2012 14:50

kuttna

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Přesně. Ale tohle lidé z Cermatu nikdy nepochopí resp. nepřipustí.

0/0
7.6.2012 23:26

Seeker-M

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

V chemii, fyzice, matematice nebo dějepisu byste taky podporoval originalitu studentů?

Podobné je to s uměním. Protože neexistují objektivní kritéria, je uměním naprosto cokoliv. Ale protože potřebujeme maturitu hodnotit objektivně, znamená to, že je třeba dodržet i styl.

Pamatuji si svoji maturitu. Měli jsme na výběr ze čtyř témat, a jedno z nich byl fejeton. Řada z nás měla problém, protože to, co jsme sepsali, nebyl - podle naší třídní - fejeton. Hodně, hodně let před CERMATem.

0/0
7.6.2012 13:54

dino_na_idnes

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

No, říkat nedodržení zadání originalita je jistě možné, ale takové zvláštní, dokonce tvrdím, že kontraproduktivní. Proč? Je totiž mnohem snazší být "originální" ve chvíli, kdy nejsou stanovena žádná pravidla, než ve chvíli, kdy je prostor nějakým způsobem omezený.

Oblastí mého zájmu je divadlo a v rámci mladé alterny je to krásně vidět - je mnoho spolků, které prostě něco udělají, mají potřebu se vyjádřit a tak se vyjádří. Jenže výsledek je rozpačitý, inscenace bez tvaru jsou chaotické, osamělé opravdu dobré nápady se ztrácejí v džungli horších, jde o postmodernu v negativním smyslu - absence jakýchkoliv pravidel ústí v absenci výpovědi, poselství. A potom je pár jedinců, kteří "na to mají", režiséři, kteří jdou proti zkostnatělému klasicistnímu dramatu, ale činí tak inteligentně, z jejich práce je kromě touhy bořit cítit i potřeba a hlavně schopnost budovat něco nového.

Napsat ve verších třeba úvahu na téma strach je v pořádku - tedy pokud půjde o úvahu na téma strach.

0/0
7.6.2012 14:05

231/4

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Jenže pokud se začnete v úvaze opírat o vlastní zážitky, tak to někdo může považovat už za vyprávění a jiný stále za úvahu. Hranice mezi styly nejsou vždy jasné a zřetelné. Pak ten kdo napíše: "Strach je špatný a nemáme se bát." může mít lepší známku, než někdo kdo napíše kvalitní filozofickou úvahu, která je ale na hodnotitele moc náročná.

+1/0
7.6.2012 13:34

Ellin

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Jak jste přišel na to, že jsou kvalitní filozofické úvahy na hodnotitele moc náročné? Já bych ji zcela jistě uvítala a věřím, že i ostatní mí koleové také. Ovšem při letošních maturitách jsem se s žádnou takovou nesetkala... Ne že by takové neexistovaly, prostě to bylo dáno typem škol, které jsem opravovala. Ale - a tím vás asi popíchnu - opravovala jsem naprosto skvěle napsané palačinky!!!:)

Byla jsem také bohužel nucena nucena dát plno pětek: představte si text o tom, že vám v pátek 13. přeběhne přes cestu "kočka se zelenými oči" a kvůli tomu nestihnete trénink nebo v pátek 13. dojde lak na vlasy (bez recese).

K tomu tak 20-30 chyb a opakování slov jak u prvňáka. Měla plno rovněž plno dvanáctibodových prací a nebyl s tím absolutně žádný problém. Tedy žádná manipulace...Takže jsem jedna z těch, kteří způsobí, že křivky hodnocení nebudou tak "ladné", a způsobím tím možná další kvalitní mediální štvanici na CERMAT (a jeho "diletantské" hodnotitele), ale s tím se asi nedá nic dělat...

0/0
7.6.2012 22:58

Leinad

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

"ten jeho fejeton (oznámkovaný za 1) prostě není fejeton. " - není jedním ze zdrojů problémů i to, že dáváte studentům příliš dobré hodnocení, takže studenti podcení ústně řečené výtky a přípravu na maturitu s myšlenou, že to projde podle stejných "pravidel"?

Jinak já bych nebyl proti tomu, aby každou práci hodnotil vícečlenný tým.

+1/0
7.6.2012 13:43

231/4

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Tady máte témata všechna:

Základní úroveň http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404035703&at=1

Vyšší úroveň http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404035701&at=1

0/0
7.6.2012 13:26

pepazdepa2

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Nebo tady: http://www.cesky-jazyk.cz/novinky/108-maturita-2012-pisemna-prace-z-cestiny.html

0/0
7.6.2012 14:34

JITY129

Re: Palačinkář = úspěšný maturant

Moje dcera také neuspěla, slohovou práci má  za 5, úvahu co si myslím o

svých rodičích, splnila  bez gramatických chyb,češtinářkou hodnoceno

za1.Didaktický test  za 1 ústní zkušky měla za 1. celkový

prospěch z Ćj za 4 roky na gymnasiu měla 1 nebo 2

Maturitu ústní za 1.  Takže moje dcera s vynikajícími vysledky , budeme se odvolávat, a podáme žalobu.

0/0
7.6.2012 15:16

daadyy

řešení

Spravedlivé by bylo, dát maturitu za docházku. Jako se dávají některé zápočty na VŠ. Prostě kdo zvládne ty 4 roky na škole, tak automaticky školu ukončí maturitou-bez dalších zkoušek. Není třeba ty mladé vůbec stresovat!

+1/0
7.6.2012 12:07

kjama

Re: řešení

Ano, mám takového studenta, dochází denně už asi 6tý rok na naši SŠ. Minulý rok propadla (už podruhé) s třemi pětkami. Musím říct, že se zlepšil, na pololetí jich měl 7. Ale dochází pravidelně :)

+3/0
7.6.2012 12:15

231/4

Re: řešení

No a? Prostě dokud neabsolvuje ty čtyři ročníky tak má smůlu. A s pětkami ho dále nepustí.

0/0
7.6.2012 13:36

hospůdka na Mýtince

státní maturity

Ať už je hodnocení státních maturit jakékoliv, faktem je, že úroveň většiny současných středních škol je katastrofální. Na mnoho škol se dostanete bez přijímacích zkoušek s  jakýmkoliv vysvědčením (o těch soukormých ani nemluvě - až na 3-4 výjimky).  Troufám si tvrdit, že mnoho současných maturantů by maturitu před  cca 15 lety vůbec nezvládlo.

+1/0
7.6.2012 11:45

Leinad

Re: státní maturity

Záleží na tom, na jaké škole. Spící přísedící od sousedů není záruka objektivity.

0/0
7.6.2012 11:47

Fai Rodis

Re: státní maturity

A co by nespal? I ministr zjevne muze na jednanich spat, tak proc ne prisedici.

0/0
7.6.2012 12:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.