Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Máte špatnou zkušenost se státní maturitou? Napište nám svůj příběh

Jedničkáři propadají u státní maturity z českého slohu, kritéria pro hodnocení jsou podezřelá. Stížností na státní maturitu přibývá. MF DNES a iDNES.cz se snaží všechny stížnosti nespokojených studentů zaznamenat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ivana K

Hodnotitelé + Cermat verzus učitelé + ředitelé

Ke státním maturitám.  Proč se rodiče zdržují psaním ztížností na MŠMT?!

Rodiče zajděte si do školy, chtějte k nahlédnutí od učitele českého jazyka nebo cizího jazyka písemné pololetní práce (vždyť se archivují), přesvěčte se, jak vyučující připravoval vaše "dítě" k maturitě (zda začal ve 2. nebo až 4. ročníku).

Ve školním sešitě jistě najdete zápisy, řešení vzorových didaktických testů, práce s textem, zápisy z poslechů z cizího jazyka, nácvik vzorových písemných prací z českého nebo cizího jazyka. 

Na třídních schůzkách se pozná učitel, který žáky připravuje. A jak? Nenadává na státní maturity, ale mluví o reálných výsledcích jednotlivých studentů v přípravě k maturitě a stručně charakterizuje, které části studentovi jdou dobře a v čem má student slabiny, v čem je nutné přidat.

Příprava k maturitě není práce posledního ročníku nebo dokonce pololetí, ale celých čtyř let.

0/0
14.6.2012 15:53

shedus

Je to zločin

Je to Je to zločin, který se dopustil stát na celé společnosti. Počínaje dětmi (tedy pro nás rodiče), rodiči a dalšími blízkými.Ptám se proč má zrovna písemná slohová část subjektivně, hnusně a nechutně hodnotit a znehodnotit výsledky píle a úsilí maturantů za čtyři předchozí roky.Ptali jsme se hlavně sami sebe, proč tento stát, kterému platíme daně, dělá z dospívajících dětí a jejich rodičů pokusné králíky? Kde to vlastně žijeme?Jakým právem se propůjčili „zkušení pedagogové“  k projektu odsouzeného hned na začátku ke svému zániku ?Jakým právem hodnotí někdo anonymně práci našich dětí, které se od základní školy snažili o výborné výsledky. Jakým právem bere někdo do ruky osud našich dětí v rozhodujícím okamžiku života?  Jakým právem anonymně a subjektivně hodnotí práci našich dětí bez znalostí výsledků a snahy předchozích čtyř let. Senát včele s panem Nečas zrušili státní maturity, no a co? Co dál, co ti pokusní králíci ? Nikde jsem neslyšel, kdo vezme odpovědnost za jejich osudy ?

0/0
14.6.2012 10:24

harius

Zvláštní

V mém okolí jsou tři lidé, kteří přesně zapadají do velké skupiny postižených, tzn. celé čtyři roky nejlepší češtináři třídy, dva mají dokonce umístění v literárních soutěžích. Nečetl jsem jejich práce, nemohu to tedy hodnotit, ale uznejte, že je to divné. Zajímavé také je, že všichni tři studují na státních gymplech s vysokou úrovní a s velkým procentem žáků přijatých na VŠ. Skoro se mi zdá, že svůj sloh napsali tito lidé moc složitě a hodnotitelům se to nechtělo číst, tak prostě prohlásili, že nebyla dodržena forma nebo téma. Jsem moc zvědavý, jak dopadne mistr Zelený dnes u pana ministra.

+1/0
8.6.2012 12:40

muj_komentar_007

tak trochu hysterie ... ale proč vlastně?

Pepíček nedostal jedničku? Tak to je ten celý systém testování a nezávislého hodnocení na prd. Zastavme ho. Okamžitě.

Mám z toho spíš pocit, že dřív dostala zkušební komise pěkně chlebíčky, nějakou tu štamprdličku, třídní profesorka si pohlídala aby mazánek třídy dostal i u maturity známky, jaké si zaslouží, také pan zástupce ředitele školy si pohlídal toho holomka ze sousedství, jak mu Franta v hospodě říkal, hlavně aby nepropadl. Prostě do zaběhlého a fungujícího systému najednou někdo zavádí novoty. K čemu je to dobré? Na co nějaké celostátní srovnání? Proč hlídat a měřit kvalitu maturitního vzdělání? Dřív to také fungovalo a jak nám bylo dobře ...

0/0
8.6.2012 8:19

harius

Re: tak trochu hysterie ... ale proč vlastně?

Ten problém je jinde, sice byla stanovena jednotná kritéria hodnocení slohovek, ale posuzování těchto kritérií je subjektivní. Každý hodnotitel na to má jiný názor, jak je ostatně patrno z médií. Takže jednotné hodnocení je v pytli.  Mnoho lidí v diskuzích na internetu buď troluje nebo si neuvědomuje, že posoudit, zda byl příklad vypočítán správně, je prosté, neboť takový příklad má známý výsledek. (Nicméně letos byl v těžké maturitě z matematiky nejméně jeden příklad, nad jehož řešením se hádají i pedagogové z matfyzu.) Posoudit, zda ve slohu byla dodržena forma nebo téma, to je na dlouhá vyprávění generací studentů a profesorů a já osobně jsem velmi zvědavý, jak to celé dopadne.

A k té kvalitě státních maturit, přijde vám v pořádku, že gympláci ve třetím ročníku dají cvičně lehkou maturitu z matematiky s prstem v nose a to i ti, kteří se svým profesorem bojují o čtyřku ?

+1/0
8.6.2012 12:56

Pepa z Hongkongu, sponzor ODS

Mě zajímá, jak dopadl Intenet do škol

za stovky miliónů, kdo se na něm napakoval, kdo za to sedí v báni a jak to celé dopadlo. ;-€

0/0
7.6.2012 9:45

semelik

INDOŠ dopadl tak, jak měl: ti správní se napakovali, konečný

výsledek nic moc a - jak je v kraji zvykem - Vyšetřování skončilo, zapomeňte. Nikdo ani muk.

Damiano Damiani by z nás měl radost

0/0
7.6.2012 10:18

melichar2

Výzva bez předsudků

Připadá mi, že nadešel čas, aby se rodiče, kteří si nepřejí mít ze svých dětí nadále pokusné králíky, vyjádřili jasně.

1) Osobně žádám okamžité zrušení státních maturit. To, co se za ně vydává v posledních dvou letech, je absolutní ostuda, která nemá v historii našeho školství obdoby. Argument, že již není cesty zpět, nepřijímám a považuji za účelový a absurdní.

2) Dále žádám, aby se odpovědní činitelé přestali bát a chodit kolem horké kaše po špičkách. Nelze neustále opakovat, že je projekt v plenkách, a tudíž ještě potřebuje vyladit. Státní maturita měla dost času obhájit svojí existenci, což se nestalo.

+1/0
7.6.2012 9:44

semelik

DVANÁCT LET, milý Melichare, 12 let se na nich tvrdě makalo.

A výsledek si - jak je vidět - užíváme.

V normální zemi by za takové výsledky a řešení průserů metodou pokus-omyl MUSELI nutně někoho zavřít.

My necháme Zeleného vyplkat se v televizi a maximálně přihodíme nějaké prostředky na opravu chyb.

Čest práci !

0/0
7.6.2012 10:21

muj_komentar_007

Re: Výzva bez předsudků

Nesmysl. Nerozumím obsahu vaší výzvy. Žádáte, žádáte … ale přitom jenom plkáte. Nelíbí se vám co konkrétně? Že vůbec státní maturity jsou? Že existuje možnost srovnání kvality škol podle kvality jejich absolventů? Tomu rozumím, ale proč se toho bojíte? Nejde vám tedy spíše o to, že by se mohlo přijít na to, že vy sám jako kantor nestojíte za nic, protože jste své studenty nenaučil dost, aby maturitu udělali s lepšími výsledky? Přece každý nemusí mít samé jedničky, ale možnost srovnání kvality je dostatečný důvod, abych trval na tom, že státní maturity jsou užitečný projekt. Pokud má někdo výhrady k ceně - potom souhlasím. Udělejme nákladový audit, zefektivněme proces, zlevněme fungování - pokud to jde a já si myslím, že prostor pro úspory se najde. Ale to je přece již o něčem úplně jiném. Ne o zrušení projektu, jenom proto, že něčí synáček nebo dcérečka u maturity propadli.

0/0
8.6.2012 8:29

simik02

Systém státní maturita

Pokud si někdo myslí, že maturity jsou jednoduché, ať si je zkusí, bylo by zajímavé vidět jejich výsledky. Dalším bodem k zamyšlení je CERMAT, měsíc mu trvá vyhodnocení a nakonec se dozvíme, že nemáme maturitu z češtiny kvůli slohovce. Přitom 4 roky jsme měli ze slohů jedničky...Co s tím? Je to opravdu správný systém? Opravovat slohovky kdesi v centru subjektivním hodnocením....?

0/0
7.6.2012 7:59

cimina

Úroveň školství je příšerná a bude hůř

Jak je např. možné, aby absolvent Vošky, který měl vyučování jen 4 dny v týdnu, nastoupí na soukromou vysokou školu a za 1 - slovy jeden - rok dostane titul bakaláře, a to tam bude studovat jen 3 dny v týdnu!!!

+1/0
6.6.2012 19:41

Marold3

Re: Úroveň školství je příšerná a bude hůř

Je to možné, u nás to tak funguje, ale študáci (jejich rodiče) si za to krvavě platí, to je ten trh ...

0/0
6.6.2012 19:48

Bendr69

Re: Úroveň školství je příšerná a bude hůř

takže něco jako v Plzni?Je to normální si koupit titul?Nebo je to české privilegium?

0/0
6.6.2012 22:35

bar.bu.do

Re: Úroveň školství je příšerná a bude hůř

... no, Řápková studovala tak rychle, že si nepamatuje ani jednoho spolužáka ani jednoho zkoušejícího ...

0/0
6.6.2012 20:02

ElementJirka

Prosím?

To nutí redaktoři MF Dnes neúspěšné žáky žalovat a svalovat svůj neúspěch na systém? Nebo je to vyzkoušená a pohodlná cesta udělat zase příběh s negativními konotacemi, který pak na základě několika příspěvků editoři umně zevšeobecní?

Proč redakce nevyzve také úspěšné pisatele, aby napsali své zkušenosti? Třeba budou kladné. Pak by mohl být výsledný článek vyvážený, nikoliv prvoplánový.

A propos, na třídních srazech z gymnázia nám dlouholetí kantoři po 30 letech vyprávějí, že nynější úroveň maturantů je - co se češtiny týká, o hodně nižší než v 80. a 90. letech.

+3/0
6.6.2012 18:43

honza.f

Re: Prosím?

Zevšeobecňovat na základě pár příkladů je povoleno všude, kromě CIkánů. U těch není zobecňování povoleno ani na základě vzorku 95 procent z nich. ;-D

0/0
6.6.2012 18:46

Marold3

Re: Prosím?

Najděte si na internetu maturitní otázky z matematiky ze začátku minulého století (existuje např. jakási bakalářská práce) ... Fakt síla, dnešní "studenti" by ani nepochopili, o čem se mluví a co se vlastně požaduje!

+1/0
6.6.2012 18:51

antiprazan

Re: Prosím?

v době kdy se i školy musí chovat tržně je snižování nároku normální a neplatí to jen o SŠ ale i o VŠ

0/0
6.6.2012 18:53

Marold3

Re: Prosím?

Taťka Klus sliboval, že trh všecko vyřeší, takže tomu nějak nerozumím...

+1/0
6.6.2012 18:56

Malcolm de Serenity

Re: Prosím?

Bakalářská práce se píše po 3 letech na VŠ.. nebo jak to myslíte?

0/0
6.6.2012 19:11

Marold3

Re: Prosím?

Zabývala se porovnáním úrovně maturitních zkoušek v historii

0/0
6.6.2012 19:36

Marold3

Re: Prosím?

Ups ... byla to diplomka:

http://is.muni.cz/th/211664/prif_m/

0/0
6.6.2012 19:52

antiprazan

Re: Prosím?

Já bych to klidně sváděl na systém, když na škole někdo neměl horší známku ze slohu než např. 2, tak není normální aby při matuře dostal za pět. No mě by to neskutečně naštvalo. Navíc SUBJEKTIVNÍ POLOŽKA ČI JAK SE TO VOLÁ, CO TO K SAKRU JE????? SUBJEKTIVNÍ POLOŽKA, JAK TO TAM MŮŽE VŮBEC BÝT???

+1/0
6.6.2012 18:51

djmave

Re: Prosím?

No to je taková úleva pro hodnotitele. Protože v systému hodnocení je dané, že pokud není splněno jedno ze dvou prvních kritérií, jejichž hodnocení je plně subjektivní (dodržení tématu a zadané formy), dále se práce nehodnotí a student písemnou zkoušku neudělal.

0/0
6.6.2012 19:51

Marold3

Re: Prosím?

Rozdíl mezi např. vyprávěním a publicistikou snad není na subjektivním posouzení závislý ... Asi jste taky jeden z maturantů, ne?

0/0
6.6.2012 19:54

harius

Re: Prosím?

Ano, rozdíl mezi vyprávěním a publicistikou je jasný a zcela patrný. Takových maturantů, kteří zcela pomotali formu, bude hodně. Tady jde spíše o ty žáky, nad jejichž pracemi se zanedlouho bude hádat celá odborná veřejnost (k tomu to nutně dospěje), zda ta či ona práce je nebo není úvaha a nebudou schopni říci, když to tedy není úvaha, co to je ?

0/0
8.6.2012 12:46

honza.f

Dobrá zkušenost

Když má někdo dobrou zkušenost, tak taky může psát, anebo to křišťálovou lupu nezajímá?

0/0
6.6.2012 18:42

marie210

Je to k zamyšlení

Maturanti netrpělivě čekají na výsledek slohu.Příjmačky na vysokou se však blíží.Cermat má času dost.Pro maturanti jsou to nervy a vůbec se nebudu divit,když se student dozví,že neudělal, tak bude mít zkrat a něco si udělá.Špatné zadání a špatné posouzení,kdo má vinu a kdo bude patřičně odměněn?:-(

+2/0
6.6.2012 18:29

Marold3

Re: Je to k zamyšlení

Cermat je moloch, to je fakt. Ale jízdní řád maturit visí na internetu od podzimu - kolik vejšek naplánovalo přijímačky do týdnů ústních maturitních zkoušek na středních školách?

0/0
6.6.2012 18:55

Malcolm de Serenity

Re: Je to k zamyšlení

Horší je, že někdo nebude mít vysvědčení na přijímací zkoušku na VŠ, bez něhož ho na něj nemusí pustit..

0/0
6.6.2012 19:13

Marold3

Lidi neblbněte ...

Podívejte se, do jakých konců jsme došli po Pilipově "reformě" školství ... Středních škol s maturitou je jak máku, každej druhej dneska má maturitu, ovšem úroveň těchto absolventů je katastrofální!!!

Stěžujte si, nic proti tomu, současná podoba maturit určitě není ideální, ale navrhněte také, jak ji změnit ...

+1/0
6.6.2012 18:24

honza.f

Re: Lidi neblbněte ...

Každej druhej? Haha, maturitu mají minimálně tři čtvrtiny populačních ročníků.

+1/0
6.6.2012 18:43

Marold3

Re: Lidi neblbněte ...

V mladší populaci asi ano ...

+1/0
6.6.2012 18:48

honza.f

Re: Lidi neblbněte ...

Dosáhnout celkově vyššího průměru tím, že v mladší populaci bude mít maturitu 100 procent lidí je ovšem cesta do pekel.

+1/0
6.6.2012 18:57

net.Xtreme se nevzdává

Jsem nespokojen

státní maturita je moc mírná a projde každý...

+4/0
6.6.2012 18:18

Malcolm de Serenity

Re: Jsem nespokojen

Je to tak noR^ a dohromady s takovým množstvým chyb a nejasností, které ji provázejí, stojí za....*/*$#$

0/0
6.6.2012 19:14

Bendr69

Tahle vláda zavedla

různé počítačové systémy za ohromné prachy a málo co funguje.Hold korupce nede vše.;-€

+2/0
6.6.2012 18:16

Marold3

Re: Tahle vláda zavedla

"Holt" ...

0/0
6.6.2012 18:26

Bendr69

Re: Tahle vláda zavedla

Výborně,takto rychle by měl opravovat i Cermat.Ale bohužel.:-)

+4/0
6.6.2012 18:39

Marold3

Re: Tahle vláda zavedla

;-D

0/0
6.6.2012 18:41

Lumpíí i po banánu 7

někteří ještě ani neví výsledek slohovky

protože tunel zvaný cermat je pomalý jak slimák

+3/0
6.6.2012 18:00

Bendr69

Re: někteří ještě ani neví výsledek slohovky

Ano,můj syn po měsíci neví,jestli slohovku udělal.Vysvědčení má dostat 18.06.2012, přitom na VUT ho musí ukázat do 15.06.2012.Co s tím?;-€;-€;-€

+3/0
6.6.2012 18:10

Lumpíí i po banánu 7

Re: někteří ještě ani neví výsledek slohovky

my se dozvíme zítra (dost se děsím, protože kluk se celou dobu držel mezi nejlepšími)

Nakopat Zeleného s celým předraženým cermatem do (_!_) !!!!!!

Na VUT to pochopí - myslím, že mají rozum

+1/0
6.6.2012 18:15

Marold3

Re: někteří ještě ani neví výsledek slohovky

Ještě rádi vám ho přijmou podmínečně, klidně počkají i do září - i VŠ jsou financovány podle počtu studentů ...

0/0
6.6.2012 18:27

aaiv

Re: někteří ještě ani neví výsledek slohovky

Letos už ne.

0/0
6.6.2012 19:09

Marold3

Re: někteří ještě ani neví výsledek slohovky

Tak to mě fakt zajímá - co bude kritériem pro rozdělování peněz na VŠ?

0/0
6.6.2012 19:38

semelik

ať si najde dodavatele maturitního vysvědčení na webu

To funguje daleko líp než Zelený Cermat.

0/0
7.6.2012 10:23

La-foret

Re: někteří ještě ani neví výsledek slohovky

přesně, docela by mě zajímalo, co si půjdu v pátek vyzdvihnout za výsledek..

+1/0
6.6.2012 18:13

Přezdívka č. 2,23x10e12

A dostane 300 důkátů

:-P

0/0
6.6.2012 17:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.