Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Střelec ve Finsku zabil dívku a mladíka, policistka bojuje o život

Osmnáctiletý střelec zabil v noci na sobotu ve městě Hyvinkää na jihu Finska stejně starou dívku. Další zraněný, také osmnáctiletý, zemřel krátce po incidentu. Sedm dalších lidí střelec zranil, v kritickém stavu je třiadvacetiletá policistka. Mladík pět hodin prchal, pak ho policisté zadrželi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

c114865

Zastánci trestu smrti

stále nedokáží vysvětlit, jak je možné, pokud je trest smrti tak účinný a odstrašující, jak si asi představují, že i v zemích, kde se praktikuje, je stále tatáž kriminalita? A mnohdy ještě vyšší? Jaktože za ta staletí, co se praktikuje trest smrti, se ani tam nepodařilo vraždy, znásilnění a jiné odpornosti vymýtit? Jaktože trest smrti, tak vzývaný na této diskuzi tak fatálně selhal právě v tom ohledu, v němž je tady veleben?

+1/0
26.5.2012 12:12

Qíteček z 666 zahrádky

Re: Zastánci trestu smrti

Z ekonomických důvodů. Je nutné x-krát trestanému recidivistovi platit jídlo, oblečení, ubytování, topení, vodu až do konce jeho života?

+1/0
26.5.2012 12:14

lemini

Re: Zastánci trestu smrti

Přesně tak. Nejde o odstrašení ale zbavení se individua, který je pro společnost zbytečný.

+5/0
26.5.2012 12:16

c114865

Re: Zastánci trestu smrti

Jenže ekonomické důvody už to trošku posouvají jinam. Pokud by trest smrti byl natolik účinný, že by tento typ kriminality skutečně vymýtil, pak lze o tom diskutovat. Pokud je ale jediný důvod jeho praktikování ekonomický, tak podle mě prostě existují hodnoty, které vůbec nelze ekonomicky poměřovat. Jediný neprávem popravený člověk podle mě zcela diskredituje jakoukoli ekonomickou "výhodnost" trestu smrti. Spravedlnost není a neměla by být otázkou ekonomickou, a to zejména v případě trestu smrti.

+3/0
26.5.2012 12:18

MatX

Re: Zastánci trestu smrti

Ono nelze říci, že by ty ekonomické důvody nebyly zároveň i morálními. Naopak nemorální je, když příbuzní a známí musí platit život vraha ve vězení, tedy živit někoho kdo je připravil o blízkého člověka.

Trest smrti a stejně tak doživotí se většinou uděluje mnohonásobným vrahům. A tam je šance na omyl minimální.

Na druhou stranu, pokud bude vrah do konce života splácet dluh společnosti tvrdou dřinou, tak také nejsem proti.

+2/0
26.5.2012 12:24

Qíteček z 666 zahrádky

Re: Zastánci trestu smrti

Pokud existuje nějaká pochybnost v případu ve prospěch obžalovaného, neměl by soud vynášet definitivní trest. Ale jsou případy, které jsou jednoznačně jasné, kde je justiční omyl vyloučen....

0/0
26.5.2012 12:33

gogan

Re: Zastánci trestu smrti

Splácení tvrdou dřinou je značně diskutabilní, náklady na vytvoření pracovních podmínek pro vězně jsou velké. Rozhodně by se ale někdo touto variantou měl začít seriozně zabývat, jde především o běžné tresty, kdy propuštěnec vyjde z vězení totálně bez pracovních návyků. No a šance na omyl se samozřejmě zvyšuje s počtem udělených trestů. A stává se, že i naprosto jasný případ se ukáže jako omyl.

0/0
26.5.2012 12:34

MatX

Re: Zastánci trestu smrti

Ano, práce by měla být povinná pro všechny vězně. Asi by to nebylo ziskové, ale výchovné určitě.

Jsou určité jasné případy, jako třeba tento, kdy není důvod moc váhat. Stejně tak v případě Brejvika nebo té ..., co zavraždila své čtyři děti. Pak jsou samozřejmě ty sporné, jenže u nich je sporné i to doživotí.

0/0
26.5.2012 12:47

gogan

Re: Zastánci trestu smrti

Jasně, ale u toho doživotí je možnost případný omyl alespoň částečne řešit. :-)

0/0
26.5.2012 12:59

Qíteček z 666 zahrádky

Re: Zastánci trestu smrti

Ona by ta práce ani nemusela být moc přínosná, klidně i přeskládávat písek z hromady na hromadu... Kolik stojí tatra písku?

0/0
26.5.2012 13:01

gogan

Re: Zastánci trestu smrti

;-D;-D To by byl slušnej blbinec. Asi by odcházeli s ještě větším KOPRem než nyní. Ale ono by se něco smysluplnýho našlo. I za cenu drobného zvýšení nákladů by se to společnosti rozhodně vyplatilo.

0/0
26.5.2012 13:23

Qíteček z 666 zahrádky

Re: Zastánci trestu smrti

Na intru jsme měli něco podobnýho, ale s uhlím. To bylo původně určené do kotelny, ale jako kázeňský trest se dávalo tohle přeskládávání. Bys nevěřil, jak ta hromada po tom dvoře cestovala ;-D;-D

A podobnejch věcí by se daly vymyslet mraky. Jde jen o to, aby to šlo znormovat, a aby vězni získali a udrželi si pracovní návyky.

0/0
26.5.2012 13:46

Qíteček z 666 zahrádky

Re: Zastánci trestu smrti

Otázkou také je, zda je vůbec únosné v současné ekonomické situaci složit ruce do klína, předčasně propouštět vězně, aby bylo místo pro nové a brečet nad rozlitým mlíkem.

Ok, trest smrti není nutné dávat každému, kdo ukradl housku, můžeme se bez něj i obejít. Ale to za předpokladu dehumanizace vězeňství, kde kriminál bude mít odstrašující efekt. Nebude to místo, kde jde celkem luxusně přežít polovinu trestu, nic nedělat, jen se od spoluvězňů učit nové finty....

0/0
26.5.2012 12:30

zajicek jacicek

Re: Zastánci trestu smrti

Myslim,ze jsi omezenec,tak drz radeji hubu.Dekuji.

0/0
26.5.2012 19:36

TakToVidimJa

Re: Zastánci trestu smrti

V tomto ohledu jsou socialisti nejhorší. Seberou lidem právo na sebeobranu, zakáží lidem vlastnit zbraně a nakonec jim znemožní vidět, jak je na masovém vrahovi vykonána spravedlnost. Taková deformace společnosti nevyhnutelně vede k ještě většímu extrémismu, který se pak projeví válkou / revolucí. No a pak už je to jedno...

0/0
26.5.2012 13:14

sitarista

Skandinávie

Co ti seveřani blbou???

+1/0
26.5.2012 10:34

sitarista

Re: Skandinávie

*blbnou

0/0
26.5.2012 10:34

Fluffin

Re: Skandinávie

a to jsou to prý chladné národy :-P

0/0
26.5.2012 11:01

repulsive

Re: Skandinávie

no, teplokrevně je asi nezabil..

+1/0
26.5.2012 11:11

Čech jako poleno

Re: Skandinávie

Jeste co je na Finsku skandinavskeho...

Na Skandinavskem polostrove se nenachazi, Finove jsou ugrofinove (jako Estonci nebo Madari), na rozdil od Svedu, Noru, Danu a Islandanu nejsou potomkove Vikingu....

0/0
26.5.2012 11:39

sudit

Re: Skandinávie

No za to Dánové, to je Skandinávský poloostrov jak vyšitý:-)

0/0
26.5.2012 12:13

b.vodka

Re: Skandinávie

no on ani Island nepatří ke Skandinávii:))) ;-)

0/0
26.5.2012 18:49

EU je ZLO

Re: Skandinávie

V ročním úhrnu málo slunečního světla. To dělá s psychikou víc než si tady umíme představit.

+1/0
26.5.2012 11:59

Qíteček z 666 zahrádky

Re: Skandinávie

Souhlasím, já bych tam chcíp....

+1/0
26.5.2012 12:15

sitarista

Re: Skandinávie

zrovna letos jsem plánoval na sever zájezd......ale asi si to rozmyslim, protože to tam poslední dobou je nějaký nebezpečný

0/0
26.5.2012 13:02

repulsive

Re: Skandinávie

spíš si dej pozor na média, aby tě nevypláchli úplně..

+3/0
26.5.2012 13:37

sitarista

Re: Skandinávie

1) nevím, komu tykáte

2) bylo to myšleno tak trochu s nadsázkou, na vymejvání mozku jsem dost opatrnej :-)

0/0
26.5.2012 17:06

b.vodka

Re: Skandinávie

hahaha, ty jsi me pobavil...:))))))

;-D

0/0
26.5.2012 18:50

jpvJ

Generace brutálních her na PC.

Bude hůře, dokud si jednotlivé státy neuvědomí, že ignorování výchovy mladých lidí se vrátí jako bumerang.

+3/0
26.5.2012 10:33

xb82

Re: Generace brutálních her na PC.

laciný viník: brutální hry na PC, před dvaceti lety brutální filmy ... atd., skutečnost, dle mého názoru, pojmenováváte teprve v rozvedení svého příspěvku, příčinou je výchova bez odpovědnosti a následků plynoucích z jednání. Dítě je chráněno, může cokoli, protože je dítě, čemu se pak divit, když stejný princip uplatňuje i v dospělosti?

+7/0
26.5.2012 10:48

Terrek

Re: Generace brutálních her na PC.

Zajímavé, něco podobného dnes definuje moderní psychologie, řeší se spíš odpovědnost, ale asi to spolu souvisí, jde o to, že všichni se občas s něčím nevíme rady a tak rádi "utíkáme do dětských let" neboť tam jsme za sebe nebyli odpovědní, pomáhá to snášet nesnesitelné a možná je to i psychický bezp. mechanismus, neřeší to však danou reálnou situaci, bavíme se o ospravedlnění, které si každý z nás vytvoří po činu,  jde o vlastní verzi toho co se stalo a přiznání míry vlastního přičinění, málokdo se na sebe dívá jako na trotla z hrdostí....  Zkrátka, dostaví se neúnosný stres, hodím to na kloučka a hned se líp dýchá, vždyť za to přece nemůžu, vždycky jsem se nějak vymluvil apod. .... 

Jinak pán co straší s komunisty mě pobavil, nechápu jak se ještě dnes může někdo bít do prsou na poplach před rudými prapory, to už se vymyká realitě, ale no co, asi to nakonec zlidoví jako nějaká pohádka pro zlobivé děti...

+1/0
26.5.2012 13:04

tučňák v exilu

Re: Generace brutálních her na PC.

Nesmysl...

Situace, kdy někomu ruplo v bedně jsou staré jako lidstvo samo... Když to byl někdo ůnahoře", tak se to třeba i dochovalo, když to bylo někde na venkově nebo v chudinských čtvrtích, tak to nikdo neřešil...

+1/0
26.5.2012 11:00

Gemars Moše Dajan

Re: Generace brutálních her na PC.

A co generace brutálního násilí komunistů? Ti nic, že.

+1/0
26.5.2012 11:15

repulsive

Re: Generace brutálních her na PC.

to ale s tím 8letým finem asi moc nesouvisí, že?

0/0
26.5.2012 16:44

repulsive

Re: Generace brutálních her na PC.

vypadla mi 1, 18letým

0/0
26.5.2012 16:45

OskarPokorny

Trest smrti

Zase je tu diskuze o trestu smrti - já jsem proti, ale to ne z důvodu nějakým ideologických (jako třeba to že nesmíme brát život jinému člověku - já si naopak myslím že neteří nejpatologičtější jedinci se v zájmu sebezáchovy společnosti eliminovat musí) ale z důvodu rizika justičního omylu.  Spousta diskutérů tu napíše, že by trest smrti měl být jen v jednoznačních případech, ale v demokratických zemích se prostě tresty dávají (snad) v každém případě v jednoznačných případech a stejně jen v USA už se množství justičních omylů v případě trestu počítají na stovky.

+1/0
26.5.2012 10:23

Kidkid

Re: Trest smrti

Pokud zastáváte názor, že je lepší když bude venku běhat 10 vrahů než aby byl popraven jeden nevinný, tak máte pravdu. Já zastávám názor, že raději popravit jednoho nevinného než aby jediný vrah unikl.

Trest smrti je odstranění jedince co ohrožuje celou společnost. Nač má společnost lumpa živit do smrti? Jediné s čím by šlo ještě souhlasit jsou doživotní nucené práce v kamenolomu či jinde.

+1/0
26.5.2012 10:32

repulsive

Re: Trest smrti

nechápu, vy byste raději zabil přópadně i nevinného, aby vám neunikl vrah, ale hned nato přopouštíte že by stačil kamenolom? nepotřeboval byste taky do chládku? :)

0/0
26.5.2012 10:36

vKrieg

Re: Trest smrti

Do té doby než ten nevinný budeš ty.

0/0
26.5.2012 19:03

jpvJ

Re: Trest smrti

Pokud ne trest smrti, potom tedy ztížit podmínky v kriminále na takovou úroveň, aby se vrah radši sám zabil, než by se nechal zavřít.

0/0
26.5.2012 10:35

jorbl2

Re: Trest smrti

v situacich kdyz se prizna se nemusi pochybovat

0/0
26.5.2012 10:42

tewet

Re: Trest smrti

No jasně, takových "přiznání" už naše země viděla celkem dost…

0/0
26.5.2012 11:05

jorbl2

Re: Trest smrti

Aha, netusil jsem ze je tak maly rozdil mezi komunistickym rezimem a tim dnesnim...

0/0
26.5.2012 11:37

KOČÍ -> jenom přesmyčka ÍČKO

Re: Trest smrti

Jistě že není tak malý.. to jen pán je kus hovězího.. :-P

0/0
26.5.2012 11:49

MatX

Re: Trest smrti

Ovšem, pokud je situace jasná, tak není asi moc co řešit. Jsou prostě případy, kdy se dá jakýkoli omyl vyloučit a pak není důvod, proč takové jedince dále udržovat při životě.

0/0
26.5.2012 12:08

Bertiik

God Bless Finland

0/0
26.5.2012 9:36

repulsive

Re: God Bless Finland

mitä?

0/0
26.5.2012 11:19

Bertiik

Re: God Bless Finland

Vy jste neviděl film "God Bless America"?

0/0
26.5.2012 13:38

MatX

Tresty

Ony ty středověké tresty měly něco do sebe. Vězení je pro takové ... málo a málo je i obyčejný trest smrti. Kdybych chtěl být jo humánní, tak bych ho na doživotí nahnal do uranových dolů.

Jenže místo toho nejspíš dostane teplou celu (možná polstrovanou) a podobně jako Brejvik se bude všem smát :-/

0/0
26.5.2012 8:56

Aragorn

Dozivoti

Navrhuji zavrit ho nadozivoti! - Nadozivoti? To jako do konce zivota? - Ano, nadozivoti do konce zivota! Spravedlnost je spravedlnost!

0/0
26.5.2012 8:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.