Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdyby parašutista nezradil, nacisté by nás vyvraždili, říkají v Nové Hlíně

V historických knihách je parašutista Karel Čurda zapsán jako zrádce, který vyzradil nacistům úkryt svých spolubojovníků, kteří zabili Reinharda Heydricha. V jeho rodné vesnici Nová Hlína se však na něj dívají jinak. V neděli uběhne od atentátu na Heydricha přesně sedmdesát let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Králík Roger

No, pokud je pravda, že rodina přemlouvala Čurdu, aby se

přihlasil na Gestapu, měli dotyčné pověsit spolu s ním. A ty dělníky, kteří za více peněz a potravivových lístků překračovali ve zbrojovkách normy, rovněž.

0/0
25.5.2012 23:42

Peťánek Síťovka -reformní lhář

Opravdu ten článek je stupidní hloupost

a omlouvá ha jen ještě  stupidnější mazání odmítavách názorů upozornujícíí na devétnost neohenleinovce autora "Navary"

0/0
25.5.2012 20:25

zikkurat

Celý článek by se dal zkrátit asi takto ...

Akci provedli Slovák a Moravan, udal je Čech!

+2/0
25.5.2012 14:09

B-25

Re: Celý článek by se dal zkrátit asi takto ...

:-/

0/0
25.5.2012 19:21

furtspolu

Zase to kdyby ....

Kdyby Čurda byl čestný člověk a nebyl vypočítavý zrádce , nybylo by tolik poprav. Jenžen on si myslil, že když Německ vyhraje tak se bude mít dobře. Přepočetl se a prodloužil si svůj zrádný život o pár roků. Stejne ho opratka dostihla. To si měl zrovna v tu dobu vpálit kulku do hlavy a nebo nasadit " KRAVATU" , kterou stejně po zásluze dostal.  ;-ORv

+1/0
25.5.2012 13:59

trophop

Re: Zase to kdyby ....

Jak to víš? Chtěl bych vidět tebe v takové situaci! myslím ,že by si měl na.... v kalhotech!:-P

0/0
25.5.2012 15:26

_Xeon_

Kniha

http://www.ulozto.cz/10348637/psywar-historia-csr-vynikajuce-rar

0/0
25.5.2012 13:49

moje Jmeno

článek navržen na Svatováclavskou orlici

+1/0
25.5.2012 13:24

B-25

Re: článek navržen na Svatováclavskou orlici

;-D

0/0
25.5.2012 19:22

byvalyvoliccssd3

Kdo byl horší: zrádce Čurda, nebo Němci?

Nějak zde stále vidím, že řádění Němců na našem území bylo něco posvátného.

+1/0
25.5.2012 13:17

petrph

Re: Kdo byl horší: zrádce Čurda, nebo Němci?

Vzhledem  tomu, že to byl náš prezident Hácha, který podepsal souhlas s tím že se Československá republika stává dobrovolně protektorátem Německa, tak je asi přirozené, že Němci musel potrestat vraždu svého civilního zaměstnance v tomto protektorátu.

Založte si dneska odbojovou skupina, zastřelte tady u nás komisaře Evropské unie a uvidíte ten šrumec

0/0
27.5.2012 9:45

Ladislav NĚMEC

Další zbytečná fabulace.

Existují obce, které měli podstatně větší důvod k obavám než Nová Hlína (namátkou např. Mikulovice u Pardubic, kde nalezl útočiště Josef Valčík nebo Bohdašín,odkud ještě v červnu vysílal Jiří Potůček). Karel Čurda neměl (až na svá dvě udání) s operací Anthropoid nic společného. Obavy obyvatel lze chápat, ale jednání Karla Čurdy je neomluvitelné i po 70 letech.

+6/0
25.5.2012 13:11

linz

Čurda nedodržel pravidla

Čurda neměl ve své rodné vesnici vůbec co pohledávat. Parašutisté měli zakázáno kontaktovat svoje rodiny, příbuzné, slečny, atd. A měli to zakázáno právě proto, aby se neprozradili a neohrozili své příbuzné. Kdyby měl všech pět pohromadě, tak domů vůbec nechodil - právě kvůli své rodině!

Tahle informace mi v článku tak trochu chyběla, protože je to prvopočátek všech problémů kolem Čurdy. Rodné obce Kubiše a Gabčíka ani dalších z krypty náckové nevypálili.

+7/0
25.5.2012 12:22

Zabr-Ali Mubarak

Re: Čurda nedodržel pravidla

R^R^R^

0/0
25.5.2012 12:49

až vyrostu, budu politikem

Re: Čurda nedodržel pravidla

Sice máte částečně pravdu, ale je prokázáno, že s výjimkou Gabčíka, Kubiše, Potůčka a Pechala snad všichni parašutisté své nejbižší navštívili. O tom, že Kubiš své blízké také navštívil se spekuluje, ale spolehlivě to prokázáno není.

0/0
25.5.2012 12:58

Zabr-Ali Mubarak

Re: Čurda nedodržel pravidla

Pravdu má úplnou, protože píše, že to měli přísně zakázané. To, jestli někdo zákaz porušil, nic nemění na tom, že ani Čurda neměl doma co pohledávat.

+3/0
25.5.2012 13:08

časy jsou zlé, kamile

Re: Čurda nedodržel pravidla

Pechal svoje příbuzné taky navštívil, dokonce mu následně aktivně pomáhal Cyril Žižlavský, což byl jeho švagr.

0/0
25.5.2012 14:24

slava kunst

Re: Čurda nedodržel pravidla

Čurda porušil rozkaz. To, že i další parašutisté se dopustili stejné nedisciplinovanosti nijak nesnižuje míru jeho provinění.

0/0
25.5.2012 22:34

Arnold Hackel - Whiteline

Reinhard Heydrich a Emanuel Moravec

by měli radost z některých "Čechů" na této diskusi. Jejich práce nepřišla nazmarRv;-(

+2/0
25.5.2012 12:18

pingu1

jak to tak tady ctu, je mi smutno jak nas komunisticka

..dezinformace zdeformovala..:-/

+2/0
25.5.2012 11:14

pražak

Re: jak to tak tady ctu, je mi smutno jak nas komunisticka

tak to jo,ale začalo to husitami

0/0
25.5.2012 11:18

Ivana32

Re: jak to tak tady ctu, je mi smutno jak nas komunisticka

Já bych do toho už skoro 25 let od revoluce komunisty netahala. Času seznámit se s pravdou (a to o různých událostech) bylo dost a dost. Kdo chce, ten ví.

+4/0
25.5.2012 11:48

Králík Roger

Naopak, ví se toho velmi málo a generál F. Moravec, velitel

celé akce si stěžuje, že mu nebylo umožněno Čurdu před popravou vyslechnout. Např není jasné, jak se těch 7 nakonec ocitlo pohromadě v kostelní kryptě. Kubiš a Gabčík měli jasné instrukce nenavazovat kontakt s výsadkáři jiných skupin. Moravec jim otevřeně řekl, že jejich vyhlídky na přežití nejsou velké. Měli se po atentátu pokusit opustit Prahu na kolech dříve, než to Němci zcela uzavřou, viděl v tom alespoň nějakou šanci. "Takhle jich namísto dvou zahynulo sedm."

+1/0
26.5.2012 0:22

hafusak2

Re: jak to tak tady ctu, je mi smutno jak nas komunisticka

Proč každý, kdo chce vylézt s nějakými nesmysly a účelovým "novým" výkladem dějin ze všeho nejdříve začne pindat o "komunistické deformaci".

Dává to dojem, že všichni musí s těmi pindy povinně souhlasit a kdo nesouhlasí je zdeformovaný komunista. Tak to dělají ti, kteří se buď bojí faktů anebo dědici bolševických metod z 50-tých let, kdy se také dějepis průběžně měnil, vytrhávaly se stránky a pod.

RvRvRv

+4/0
25.5.2012 11:56

až vyrostu, budu politikem

Re: jak to tak tady ctu, je mi smutno jak nas komunisticka

To není účelový a nový výklad dějin. To vychází z dokumentů, které komunisté schovávali a báli se, aby se o nich nikdo nedozvěděl. A k druhé části - nejedná se o to, že je někdo zdeformovaný komunista, jedná se o lenost lidí, kteří  se nechtějí vzdělávat, ale jelikož něco slyšeli ve škole, něco od rodičů, tak mají touhu se vyjadřovat.

+2/0
25.5.2012 13:02

NumLk

Re: jak to tak tady ctu, je mi smutno jak nas komunisticka

z dokumentu v archivech komunistickych bestii, kteri byli navic pekne hloupi protoze dokumetny radeji schovavali nez by je rovnou zlikvidovali. Hlavne ze ty  prevratne a stale nove vyklady vyplouvaji na povrch s zeleznou pravidelnosti jako dalsi dily Harryho Pottera. Zavidim tem vsem tak dlouho zijicim "agentum" i dustojnikum armad tu genialni pamet . Jejich vzpominky ( jiste je zverejnuji zcela zdarma) na stale nove podrobnosti i okolnosti  to je nevycerpatelna studna informaci ze kterych se daji spradat bizarni verze scenaru te valky. Uz se tesim na dalsi pokracovani.

0/0
25.5.2012 15:31

pingu1

Re: jak to tak tady ctu, je mi smutno jak nas komunisticka

..nepochopils co je to deformace komunistickou desinformaci...:-/

0/0
27.5.2012 22:44

pražak

nezáleželo

na osobe Heydricha i kdyby tady byl ten nejmírumilejší nacista ,tak se ten atentát stane,protože Beneš byl uraženej ,že musel prchat.[>-]

+4/0
25.5.2012 11:00

wencap

Re: nezáleželo

Jako z učebnice dějepisu v 70. letech.

+2/0
25.5.2012 11:25

letecmig

Re: nezáleželo

Ale no tak.... "urazenost"

Fascinuje me to nasazovani psi hlavy Benesovi. Nenavideli ho nacisti, nenavideli ho komunisti, nenavideli ho zidobijci.... tan clovek musel delat neco dobre ;-D

Faktem je to ze ac nebyl Benes bohuzel nikdy "vudce"(1938,1948), byl v dane situaci tam kde byl(sam se prezidentem nezvolil, a mezinarodni situaci si nevybral).

Jako organizator a diplomat se zaslouzil jako nikdo jiny za obnovu CSR, a byl uznavan celym odbojem jako hlava statu- dokonce i Hachou(viz Hachovi vzkazy Benesovi do Londyna) nez ho zvysenym natlakem dostal Heydrich zcela pod okupacni kontrolu.)

+2/0
25.5.2012 11:31

CART09

Re: nezáleželo

Podle mne se Beneš vyvezl nahoru s Masarykem, ale neměl jeho schopnosti, takže když pak došlo na lámání chleba, tak bylo zle...

+2/0
25.5.2012 11:51

letecmig

Re: nezáleželo

No vzdyt jsem psal ze nebyl vudce. Benes nebyl zadny Masaryk, ale bohuzel kopie Masaryka nebyla k dispozici. Benes byl zvolen prezidentem a jako takovy se dostal do nezavidenihodne situace.

Jeho jedinou volbou v roce 1938 bylo bojovat/nebojovat. (to co se mu davalo predevsim v protektoratnim tisku za vinu ze republiku do te situace dostal je nesmysl- jake byly zahranicnepoliticke alternativy ve 30. letech?)

Za druhe svetove valky sehral dobrou diplomatickou a symbolickou ulohu na mezinarodnim poli pro obnovu CSR v puvodnich hranicich.

Stejne tak jeho sblizovani se SSSR za valky- je to mnohem slozitejsi nez se pise v kratkych clancich v novinach. Faktem je prave diky jeho politice se domu mohla vratit z exilu Cs. vlada- na rozdil treba od Polske- tam si soveti rovnou privezli svoji vlastni a bylo hotovo. Tak mela CSR alespon sanci na demokraticky vyvoj i kdyz se zahranicnepolitickymi omezenimi (viz uspesne se povedlo Finsku)

0/0
25.5.2012 12:06

TBC

Re: nezáleželo

Nevím, už jenom skutečnost, že Beneš 2x v životě takovým způsobem selhal o něčem vypovídá. Jasně, byly to obě šílené situace, ale jak říkáte, sice se prezidentem nezvolil, ale zvolit se nechal, takže tu odpovědnost přijal. A zklamal. Dvakrát.

Další věc je skutečně jeho osobní ješitnost, kdy prohlašoval, že Gottwald změkne, jenom co mu Stalin zavolá z Moskvy, protože Stalin udělá, co mu Beneš řekne...

+3/0
25.5.2012 11:58

hafusak2

Re: nezáleželo

Zklamal? President ministátu se měl postavit proti vůli supervelmocí? Já si honaopak velice cením, protože kdokoliv jiný na jeho místě by nedokázal ani polovinu.

0/0
25.5.2012 12:14

TBC

Re: nezáleželo

V roce 1938 Německo rozhodně nebylo supervelmoc a my rozhodně nebyli ministát. Československo bylo naopak vnímáno jako regionální velmoc a v době, kdy Francie ještě neměla v kalhotách, tak jsme tvořili páteř jejího spojeneckého systému ve střední Evropě.

+2/0
25.5.2012 12:43

hafusak2

Re: nezáleželo

Německo ne, ale Francie, Anglie a SSSR ano, přitom to byli naši klíčoví spojenci. Při poválečném dělení světa nás opět velmoci předhodily do sféry vlivu SSSR. Neměl moc šancí na vyskakování si.

+1/0
25.5.2012 15:03

letecmig

Re: nezáleželo

No tak pokud myslite ze mel v roce 1938 bojovat tak z toho pohledu to bylo skutecne selhani. Unor 1948...tam by jsem soudil s prihlednutim k tomu ze byl prakticky na umreni a zbyvalo mu par mesicu zivota.

Ale samozrejme, 1938 i 1948 byla selhani.

Na druhou stranu pomahal zakladat CSR a za druhe svetove valky udelal v diplomaticke roli opravdu hodne. Zjevne ho ti vojaci zahranicni armady nevideli jako "zbabelce" kdyz mu prisahali vernost.

Osobni vlastnosti Benese- to je stare tema tisku krajni pravice (Stribrny) za prvni republiky a za Protektoratu.  Faktem je ze tyhle veci jako ze jesitnost atd mu vladla nelze najit v pametech z demokratickeho spektra-

Benes byl povahou spis suchar a urednik, rozhodne ne monstrum vedene osobnimi komplexy (tady by jste mohl hledat v biografiich Churchilla spise ;-D).

0/0
25.5.2012 12:21

TBC

Re: nezáleželo

No tak třeba Ivan Medek to o něm tvrdil taky...

Máte naprostou pravdu, že Beneš toho pro vznik ČSR udělal opravdu hodně, ale to byl bohužel jeho největší problém. Celý život spolupracoval s Masarykem a celý život byl vykonavatelem politiky, ne jejím tvůrcem. Pak se v nejtěžší chvíli ocitl v situaci, kdy musel rozhodovat, v situaci, kdy se zhroutila celá zahraničně-obranná strategie republiky. Bohužel, tohle je přesně to, co odlišuje politika od státníka. A my jsme, bohužel, zřejmě neměli ani jednoho státníka

A když už narážíte na toho Churchilla, tak to je přesně ten rozdíl. V situaci, kdy je všechno ztraceno, všichni vaši spojenci na kolenou nebo v troskách, on vystoupí v Parlamentu a prohlásí "budeme s nimi bojovat na plážích, v polích, v ulicích a v horách..., nikdy se nevzdáme". A to Británie byla ještě v trochu lepší pozici, protože Hitler britskou kulturu dost obdivoval a neměl s ní tak super plány jako s námi.

0/0
25.5.2012 12:40

letecmig

Re: nezáleželo

No v podstate se shodujeme....psal jsem ze Benes byl spis diplomat a urednik nez vudce.

Reagoval jsem na ty casto nenavistne hlody ktere Benesovi pripisuji vsechno od kapitulace pres heydrichiadu, teror vuci nemcum pri odsunu az po komunistickou vladu.

Proste Benes nebyl bohuzel na 100% muz na svem miste, ale kdo jiny byl k dispozici? Dela to z neho padoucha? Neguje to to co vykonal pozitivniho pro CSR v ramci svych moznosti za WW1 i WW2?

 Kolik mel svet Churchillu?

0/0
25.5.2012 13:02

TBC

Re: nezáleželo

Jasně, souhlasím. Další otázkou je, jak moc byla naše zahraniční politika schopná vůbec reagovat na vývoj ve 30. letech. Byly tam jasné signály, že západní Evropa na vývoj Střední Evropy rezignuje. Stavba Maginotovy linie (a tím pádem jednoznačný signál, že francouzská armáda se vlastně rezignuje na ofenzivní operace do německého území), Locarno, francouzská reakce na remilitarizaci Porýní,...

Myslím, že to viděli, proto taky ta snaha o alespoň částečnou kompenzaci zlepšením vztahů se SSSR (v tehdejší logice to bylo naprosto přirozené - Francie a Británie ze hry, Maďarsko pokryto Rumunskem a Jugoslávií, 2 největší nepřátelé Polsko a Německo, ... jediný, kdo zbýval byl Sovětský svaz)

Navíc asi nikdo moc nepočítal s tím, že Mussolini nechá Hitlera obsadit Rakousko.

Spoustu lidí Benešovi předhazuje, že neudělal nic pro urovnání vztahů s Polskem, ale kdo aspoň něco četl o stavu, v jakém se Beckovo Polsko nacházelo, tak mu musí být jasné, že to prostě nebylo možné.

0/0
25.5.2012 14:04

nibor

Re: nezáleželo

fascinují mě lidi jako ty, co se přijdou, jen aby mohli kváknout ten nejšílenější nesmysl, bez argumentů, bez znalostí, nic....

Fakt tě to uspokojuje?

0/0
25.5.2012 11:41

slava kunst

Re: nezáleželo

vypadá to, že jsi prchal s ním, když to všechno víš.

0/0
25.5.2012 12:08

hafusak2

Re: nezáleželo

To tady šířila nacistická propaganda po okupaci: Můj plán - eroplán, vybral banku, sebral Hanku ...... atd. Rv

0/0
25.5.2012 12:16

Králík Roger

Tak si vezměte hlavního organizátora atentátu generála

Moravce. Ten píše, že probírali, kdo by měl být cílem útoku, aby přesvědčil Spojence, že Češi nejsou bandou kolaborantů, ale nikdo jiný´nevyhovoval, nebyl dost vysokým hodnostářem.

0/0
26.5.2012 0:11

slava kunst

pokud jde o Čurdu, asi není na místě co by kdyby, ale

spíše proč byl do mise vybrán právě on a proč ho po válce nemohl vyslechnout gen. František Moravec.

0/0
25.5.2012 10:45

jirka1965

Re: pokud jde o Čurdu, asi není na místě co by kdyby, ale

Hned po válce začali mít velký vliv komunisté, a když řeknu, že komunisté měli generála Moravce rádi jak vosinu v zadeli, tak jsem velmi mírný.

+1/0
25.5.2012 10:50

B-25

Re: pokud jde o Čurdu, asi není na místě co by kdyby, ale

:-/R^

0/0
25.5.2012 19:24

Ladislav NĚMEC

Re: pokud jde o Čurdu, asi není na místě co by kdyby, ale

Do mise byl Čurda vybrán proto, že jeho výsledky ve výcviku a osobní hodnocení byly velmi dobré.

0/0
25.5.2012 12:46

slava kunst

Re: pokud jde o Čurdu, asi není na místě co by kdyby, ale

osobní hodnocení bylo právě problematické, jestli se nemýlím, měl problémy s diciplínou, nebyl příliš kamarádský a měl problém s psychikou, což není dobrým předpokladem pro úkol, který plnil.

0/0
25.5.2012 21:52

nezavisla

Kdyby....

já to vidím,tak dnes pokud by se ti co bojovali za lepší zítřky a vymanění z faš. nad vlády se vzbudili a viděli tu spoušť,která panuje v ČR určitě by si řekli"raděj jsme se měli na vše vyprdnout"a možná bylo líp za to nám to nestálo a životy mnoha dalších:-(

+1/0
25.5.2012 10:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.