Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministr Fiala: Vzdělaných lidí máme dost, teď musíme jít po kvalitě

Nový ministr školství Petr Fiala na začátku května převzal úřad s celou řadou potíží. Ministerstvo chce především stabilizovat. "Nelze očekávat, že jakýkoliv ministr vytáhne kouzelnou hůlku nebo zázračný recept a všechny problémy napraví," říká Petr Fiala v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

no vzdelanych.. mame hodne lidi s papirem...

!!

0/0
22.5.2012 16:10

certik_bertik

hmm

prestižní VŠ typu Harvard, Cambridge, po které tu všichni volají, to není jen tak. Podívejte se jen na strukturu těchto škol a uvidíte, že tyhle školy nefungují na zisk, to prakticky nejde. Samozřejmě v ČR to není tak snadné, protože u lidí nejsou moc velké majetky a ochota těch bohatých něco takového sponzorovat je nízká, samozřejmě k tomu nelze nikoho nutit. Na vybudování skutečné prestižní VŠ by se museli spojit minimálně Roman, Babiš i třeba Bakala apod. Takže se nelze rozčilovat nad tím že hodně soukromých VŠ se zaměřuje na humanitní a ekonomické programy, které jsou relativně levné a nevyžadují drahé laboratorní vybavení.  Taky se nelze divit tomu, že většina soukromých VŠ jsou obchodní společnosti, pokud ve svém oboru nabídnou přijatelnou kvalitu tak proč ne, kvalita se nezvedne jen tím že to bude ops. Zřejmě asi není cesta privatizace současných veřejných vš, protože pro každého podnikatele je hlavní zisk samozřejmě, první co zmizí v školníh budovách budou kohoutky a radiátory.

+2/0
18.5.2012 21:19

Modrý a zelený blesk

Re: hmm

Já bych řek, že prestižní VŠ potřebuje víc, než jen peníze, třeba Švýcarsko je bohaté a žádnou superprestižní školu tam neznám.

0/0
23.5.2012 10:52

certik_bertik

Re: hmm

presne tak, to by byl nesmysl nejak zásadne menit strukturu vysokých škol v ČR, maximálne nejaká redukce pár VŠ zprivatizovat nebo zrušit úplne. Melo by to zustat tak jako dodnes a když by nekdo chtel neco lepšího, tak už je teď tady fond placený Romanem, nebo Bakalou co ty studenty na ty prestižní školy pošle, není treba vymýšlet znovu kolo

0/0
23.5.2012 11:21

Modrý a zelený blesk

Re: hmm

JJ, ale znáte to, z toho nekoukaj žádný provize.:-/

0/0
23.5.2012 11:52

debris

lidský faktor

Opravdu mám problém, že se ve veřejné diskusi pořád zapomíná na lidský faktor. Člověk by skoro získal dojem, že kvalitní školství zajistí automaticky peníze a osnovy/RVP/ŠVP nebo jak to nazveme. Ale zapomíná se na to, že rozhodující je kvalitní ředitel školy, který si vybírá dobré učitele, kteří rozumí oboru, umí učit a učit mají zájem. Chtěl bych varovat před sestavováním celostátních žebříčků škol podle výsledků v různých testech a následným mechanickým hodnocením škol/učitelů podle nich. Výkon žáků závisí na učitelích i na schopnostech samotných žáků.

0/0
18.5.2012 17:21

Fai Rodis

Re: lidský faktor

Ja mam pocit, ze kvalita zaku a jejich ochota se ucit je to primarni.

+2/0
19.5.2012 11:51

m.bizon

problém

U nás se nikdo neptá co umíš,ale první je jaké máš vzdělání.Ing od veterináře ve strojírenství náměstek,obráceně také,záleží jenom na tom co studoval a také co umí.To by se mělo změnit.

0/0
18.5.2012 16:41

Fai Rodis

Re: problém

A proc by nemelo zalezet na tom, co studoval a co umi?

0/0
19.5.2012 11:51

Conqueror_777

Učitel

Výuku učitelů ministr nezmění, ani kdyby se stavěl na hlavu .Znám učitele, který je do předmětu zapálený, a jiného, který učí pouze pro peníze. Bohužel se i s takovými setkávám.:-):-)

0/0
18.5.2012 14:49

Hynek Vilém Jarmila reloaded

na vině jsou mzdové tabulky

Pokud by tito dva typy učitelů dostávaly zcela jinou výplatu - na základě výsledků v žebříčcích (hodnocení dle výsledků žáků v testech a hodnocení učitele žákem), pak by docela rychle ti špatně hodnocení ze školství odešli, protože by dostávali prostě výrazně horší mzdu. A škola by dostávala méně peněz, protože by měla méně žáků.

... dneska se ale o tom, že na škole jsou špatní učitelé a kolik jich je, vůbec nedozvíte... :-/

0/0
18.5.2012 15:19

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: na vině jsou mzdové tabulky

tyto dva typy ... omlouvám se. ;-)

0/0
18.5.2012 15:21

debris

Re: na vině jsou mzdové tabulky

Trochu se bojím automatického hodnocení učitelů/škol podle podle žebříčků. Výsledek žáka závisí jak na schopnostech a úsilí učitele, tak na schopnostech a úsilí žáka. Proto se hodně bojím automatického sestavování a publikovaní žebříčků škol podle výsledků v různých testech.

0/0
18.5.2012 17:06

Je.to.rebel

no ono se to vytříbí v praxi

Náročnost studia na VŠ se taky odrazí v nástupním platu absoloventa takovej sociolog ma asi tak pulku co strojar nebo stavař. Každého boj jestli půjde cestou nejmenšího odporu, nebo cestou náročného studia, ale perspektivního zaměstnáni.

0/0
18.5.2012 14:25

bar.bu.do

Re: no ono se to vytříbí v praxi

... kde najdou uplatnění ty desetitisíce strojařů? V Lídlu u kasy?

0/0
18.5.2012 15:46

Fai Rodis

Re: no ono se to vytříbí v praxi

Jelikoz je jich ted nedostatek, ta to asi nebude nas aktialni problem. Mimochodem - nedostatek techniku je i v Nemecku...

+1/0
19.5.2012 11:53

Hynek Vilém Jarmila reloaded

chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

Všichni se zaklínají kvalitou, ale co to je, kdo ji definuje? Marketing říká, že kvalitnu definuje zákazník. Troufám si tvrdit, že zákazník je student, potažmo jeho rodina. Té ale nikdo nesděluje jasné informace, která škola je jak kvalitní a která méně. A všem školám stát sype stejně peněz.

Proč se nedělají plošné srovnávací testy (ročníkové) na ZŠ i SŠ a nezveřejňují se - srovnávací průměry ve všech předmětech za školu, učitele, kraj, okres ... + výsledky individuálního žáka (pod kódem) vs. třída, škola, okres, kraj ...

A k tomu by se měly přidat i průzkumy spokojeosti, kde by žáci měli hodnotit i výkon a přístup učitele (soft kritéria) - HODNOCENÍ UČITELE ŽÁKEM. Dovedu si představit cca 5-10 základních kritérií, kdy by učitel dostal od všech žáků od 1-5 a z tohoto by se také dělaly srovnávací žebříčky viz výše.

Proč tohle nejde?

0/0
18.5.2012 13:09

tomtop

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

hodnocení učitele žákem je nesmyslné, protože by bylo zkreslené optikou požadavků žáka a tou je z většiny otázka co nejmenších požadavků na ně samotné.

0/0
18.5.2012 13:10

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

Učil jsem nějakou dobu a toto není absolutně pravda. Děti se chtějí něco naučit a snahu učitele velmi oceňují. Učil jsem fyziku a i tohle byl celkem oblíbený předmět.

+1/0
18.5.2012 13:12

xs123

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

Já si to nemyslím. Nejlepší učitel dokáže skloubit požadavky na žáka a zároveň si dokáže  získat přiměřenou míru autority a oblíbenosti. Všichni vzpomínáme v dobrém spíše na ty učitele, co nás něco naučili, než na ty , co práci sabotovali. Dobrý učitel by měl umět pro obor žáky získat, nebo jim ho aspoň neznechutit, a přitom naučit.

+1/0
18.5.2012 13:14

tomtop

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

no asi taky záleží na věku žáka a typu školy.

0/0
18.5.2012 13:25

M.L.

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

Právě že na ty dobré učitele až teprve vzpomínáme.

Většina žáků ZŠ a SŠ během školní docházky upřednostní klídek v hodině bez potřeby se doma pečlivě připravovat na výuku před výukou kvalitní, ale s vysokými nároky na práci žáka v hodině a při domácí přípravě.

+3/0
18.5.2012 14:43

Moi_Caterine

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

Hodnocení učitele žákem není vůbec nesmyslné. Otevřte si jakoukoliv učebnici didaktiky, tam je toto popsáno. Žákova zpětná vazba je pro učitele důležitá. Rozhodně studenti ocení, pokud jim učitel dá prostor vyjádřit se, co se mu líbilo, co se mu nelíbilo, jestli to bylo srozumitelné apod. Rozhodně žáky podceňujete, když říkáte, že mají zkreslené vidění, aby se toho naučili co nejméně a prošli předmětem...Na Masarykově univerzitě se tomu říká předmětová anketa a probíhá (anonymně a dobrovolně) na konci každého semestru.

0/0
18.5.2012 14:39

M.L.

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

Tak pokud jde o VŠ, je to o něčem jiném než v případě škol nižšího stupně. Hodnotit práci učitele předpokládá jistou vyspělost žáka, respektive studenta.

0/0
18.5.2012 14:47

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

+ zrušit příspěvek na žáka posílaný škole, ale naopak dát ho rodině (jako státní poukázku) a zavést plošné školné, aby si rodiče mohli eventuálně za kvalitu připlatit; každá škola by přitom musela mít sociální školné v nulové výši pro řekněme 5% studentů.

0/0
18.5.2012 13:11

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: chceme kvalitu, přitom ji ale neměříme a nezveřejňujeme

Škola musí být totiž motivovaná nejen příspěvek za žáka získat, ale i udržet si ho a vnímat jeho požadavky. Není pravda, že všichni chtějí jen školu prolézt a získat diplom.

0/0
18.5.2012 13:14

Si0 po 4. zákazu

S tím zápisným mě fakt naštval.

0/0
18.5.2012 12:34

Vhelsing3

Vite pane ministre

Vysokoskolaku mame jako hnoje...a muzeme je i vidlema prehazovat....Co takhle se podivat na remeslnicke obory a trochu je zatraktivnit a hlavne posleze i pres dalsi ministerstvo trochu podporit...

nebo si myslite,ze vam za 20 let vysokoskolak pujde opravit rozvod vody? Ci elektroinstalaci?hmm?;-)

+1/0
18.5.2012 11:55

Modrý a zelený blesk

Re: Vite pane ministre

Myslíte na profese, které snadno zastanou síly z východu?

0/0
18.5.2012 12:01

xs123

Re: Vite pane ministre

Už jsi takovou sílu z východu doma někdy měl? Pochlub se, co dělali, a jak kvalitně. Svěřit např. intalaci topení a rozvodů vody  v novostavbě někomu, kdo není vyučený, může jenom hazardér. Podle toho vypadají všechny ty bungalovy a novostavby na klíč....Závada na závadě. My si ve vesnici opečováváme jednoho instalatéra, momentálně si také staví dům - za to ,co si vydělá.

+1/0
18.5.2012 12:16

Vhelsing3

Re: Vite pane ministre

Asi tak nejak.....ano sily z vychodu dokazi polozit dnesni betonovou zamkovku...to dokaze i ten nejvetsi .... Ale treba rozvod elektriny...no tak to bych nejakymu takovymu nedal do ruky ani za zlaty prasatko

+1/0
18.5.2012 12:34

Modrý a zelený blesk

Re: Vite pane ministre

Na východě neexistují učiliště? Odkdy?

0/0
18.5.2012 12:51

xs123

Re: Vite pane ministre

Sbad ano, ale nevím, jaká kvalita práce se tam vyžaduje, ten, co dělal topení nám, pracoval několik let v Německu, a v Bavorsku si zvykl na perfektní přesnou a spolehlivou práci. Kdo byl ovšem v Rusku, ví, jak se tam bydlí a jak to tam vypadá. Na novostavbách, postavených během posledních deseti let, je to vidět - kvalita práce pomalu horší než za komunismu. Dveře na dvou hmoždinkách, okno, které se po týdnu přestane zavírat, dlaždičky nalepené na sádrokartonu, které opadají.

+1/0
18.5.2012 12:58

Moi_Caterine

Re: Vite pane ministre

To mi připomíná rekonstrukci vody na studentském privátě... :D Jeden Čech dohlížel na asi 3 Vietnamce, co napochodovali do kuchyně. Pokyny (doprovázené pantomimickým výstupem) typu: Budeš do toho mlátit tady, rozumíš, tady do toho žlutýho nesmíš bouchnout to je plyn, nás docela dost znervozňovaly. Ale, nevylítli jsme do vzduchu. :-)

0/0
18.5.2012 14:42

xs123

Re: Vite pane ministre

No půjde, poněvadž si to bude dělat radši sám než si najímat ještě většího nýmanda.

0/0
18.5.2012 12:17

Vhelsing3

Re: Vite pane ministre

Ok...treba vodoinstalace to neni az takovej problem....stary, praskly trubky si taky dokazu vymenit...Ale osobne treba na elektrinu se necitim (nemyslim ted vymena zasuvky, ci podobny veci)

0/0
18.5.2012 12:35

xs123

Re: Vite pane ministre

Ono pořešit topení a vodu v domě taky není jenom tak. Trubky máme zalité v podlaze, ve stěnách, musí vydržet nějaký tlak, a představa, že to síla z východu špatně svaří a potomto praskne, je strašidelná. Radiátory musí viset rovně, trubky jít pěkně do zdi, žádné opatlání, samozřejmě že každý má jinou představu o kvalitě. A sem tam se taky najde šikovná síla z východu, jako všude. Ale té škody než se najde.

+1/0
18.5.2012 12:44

Modrý a zelený blesk

Re: Vite pane ministre

To si holt musíte vybrat, jestli chcete solidního řemeslníka, nachystejte si prkenici. Taky nechce jezdit dvacet let starým favoritem, že.

0/0
18.5.2012 12:52

xs123

Re: Vite pane ministre

Tak samozřejmě. Pro kvalitního řemeslníka je třeba si nachystat prkenici - a jsme u jádra věci. Dobrej řemeslník si vydělá. Čím dál tím více. Na rozdíl od spousty vysokoškoláků.

0/0
18.5.2012 13:00

J.E.

Re: Vite pane ministre

Sehnat kvalitního řemeslníka není zrovna med. Naštěstí jsem asi ještě z té generace, která si dokáže spoustu věcí vyřešit své pomocí . . .:-)

+1/0
18.5.2012 12:51

xs123

Re: Vite pane ministre

Tak tak. Já to mám taky půl na půl. V práci teoretizuju, a doma makám manuálně. Naposled jsme měli chlapa na opravu myčky,  byl tam vyhořelý programátor, což jsme jaksi věděli a nahlásili opravářovi po telefonu, PAN opravář přijel v termín, kdy mu vyhovoval, kouk se na ni, řekl, že je tam vyhořelý programátor, a ať si koupíme novou, vyinkasoval 700Kč a odjel. To byl teda kšeft. Zabudovali jsme si tu novou už potom sami.

+1/0
18.5.2012 13:05

bar.bu.do

A ten pán je vědec nebo větec?

0/0
18.5.2012 11:48

blizz011

Chytrý člověk, ale..

Nejvíc smutné na tom všem je to, že do pár let ho zas vystřídá nějaký politický panáček, který problematice školství rozumí jak koza náklaďáku. Konečně někdo rozumný a inteligentní s potenciálem posunout věci správným směrem. Jenže dokud půjde vítězným stranám jen o obsazení postu svými lidmi, nikdy se nikam neposuneme.

+1/0
18.5.2012 11:37

dobrebobre

To je sranda!

"Jsem vědec", ano, na Fakultě sociální studií se to vědci jenom hemží. Matematici, fyzici, chemici, archeologové, lékaři, ti všichni se musí propadat hanbou, že nejsou takoví vědci jako vyučující na téhle fakultě, kde "zkoumají", kdy se podepsala Smlouva o EU nebo jestli smyšlená příšernost typu konstruktivismus klade důraz na hodnoty či ideje. Legrace!

0/0
18.5.2012 11:24

Escoto

Re: To je sranda!

Mimochodem, co za obor máte vy?

0/0
18.5.2012 11:54

roines1

Re: To je sranda!

I kdyby byl ten pán na pracáku tak je 100x užitečnější než takoví "vědci" a absolventi, které ta Fakulta produkuje. K ničemu, k ničemu, jen stojí peníze, užitek nula! Profesionální povaleči s titulem.

0/0
18.5.2012 13:11

tomtop

Re: To je sranda!

některé jejich výtvory jsou ubohé, ale nebýt humánně zaměřených vědců, asi jsme jen vidláci...

0/0
18.5.2012 13:27

Inzheim

Je jisté, že

kdybyste našel odvahu, rozhodl byste, aby nečeští studenti platili školné, na příklad -- 1 semestr == 500,- Euro, což je cca 66% nákladů na 1 studenta. Přečetní Slováci přeplňují koleje, menzy, posluchárny, laboratoře--- po absolutoriu se cpou do českých ústavů a kanceláří. Přitom slovenských vys škol je mnoho a všichni Slováci tvrdí, že mají nejvyšší kvalitui !!! Úspora by byla cca 6 miliard - pro year !!

+2/0
18.5.2012 11:15

dino_na_idnes

Re: Je jisté, že

Tak to, jaké mají u nás Slováci podmínky ke studiu, je dáno dohodou sahající do dob rozpadu federace (přičemž si vůbec nejsem jist, že ji lze snadno jednostranně vypovědět). A je reciproční, my můžeme na Slovensku také studovat za stejných podmínek jako Slováci... Jen toho, kdo ví proč, Češi příliš nevyužívají. :-P

0/0
18.5.2012 11:55

Peťulák2

Re: Je jisté, že

Asi tak.

0/0
18.5.2012 12:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.