Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Legendární dopravní letoun Dakota přistál na ruzyňském letišti

Na pražském letišti v Ruzyni přistál revoluční letoun Douglas DC-3 Dakota. Tyto stroje jsou známé svojí spolehlivostí a výkony. Značně také pomohly v bojích a zásobování ve druhé světové válce. Stroj, jenž přistál v Praze, se zúčastnil operace Market Garden, největšího vojenského výsadku v dějinách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

hafusak2

Příště by mělo přiletět něco z vlnitého plechu,

to bych si ten vejlet do Prahy udělal.

0/0
16.5.2012 17:55

Pierre de Croissant

Pokud byla pro armádu

tak je to verze C 47.

A dosud nejvíce na světě? Cessna 172 už bylo vyrobeno 43 000 kusů.

DC-3  607 kusů ,      C 47 oněch 10,048 military C-47 ,

Lisunov Li 2  4937 ks

a

0/0
16.5.2012 12:01

hafusak2

Re: Pokud byla pro armádu

Nerad bych se sázel, ale třeba takový Po-2 Kukuruznik včetně jeho poválečné výroby v Polsku, Číně atd byl také v desítkách tisíc kusů.

Koneckonců jeho až geniálně jednoduchá konstrukce umožńovala stavbu v podstatě kdejaké dílně. Jednodušší snad byl už jen Šavrov Š 2  /Měli i společné některé součástky/.

0/0
16.5.2012 12:45

villík

Vážení. letěl jsem s babičkou v r.1947...

..s ČSA z Prahy do Brna. Zážitek?:

Dodnes vidím ty nýty na křídlech, jak se hýbají .....a jak se vlní plech ....

Sedačky jako v jeepu.....

Po vystoupení v Brně jsem čtvrt hodiny skoro neslyšel....

Prostě zážitek......

0/0
16.5.2012 10:57

babacek

Dakota

Zde nebudu,

tady jsou jen letečtí odborníci.:-P

0/0
16.5.2012 8:42

Josef II

Dyt to neni Dakota, ani DC-3 !!

Podivejte se na to poradne ! Je to uplne obycejny C-47 !

0/0
16.5.2012 3:41

__huhulak__

Re: Dyt to neni Dakota, ani DC-3 !!

haha, ty jses odbornik. a to jsem zenska. C-47 je vojenska verze DC-3 neboli Skytrain.

0/0
16.5.2012 7:14

Fonon

Re: Dyt to neni Dakota, ani DC-3 !!

klaním se:-). Máš pravdu, je to takR^

0/0
16.5.2012 7:57

__huhulak__

Re: Dyt to neni Dakota, ani DC-3 !!

dekuji ;-)

0/0
16.5.2012 9:30

hafusak2

Re: Dyt to neni Dakota, ani DC-3 !!

Civilní DC 3 od vojenských C 47 / i když jsou přestavěné na standart DC 3/ lze snadno rozeznat podle zakončení trupu pod směrovkou. Civilní verze mají konec trupu špičatý, vojenské useknutý /bylo zde vlečné zařízení pro nákladní kluzáky/. Li 2 zařízení pro vlek neměly. Na tom videu je jasně vidět useknutý konec trupu a zaslepení otvoru po vlečném zařízení.

0/0
16.5.2012 12:55

__huhulak__

Re: Dyt to neni Dakota, ani DC-3 !!

ano, ale je to pouza ta sama varianta. jedna se presne u tehle varianty (podle call sign PH-PBA) DC-3 neboli C-47A.

0/0
16.5.2012 13:41

čirokéz

Re: Dyt to neni Dakota, ani DC-3 !!

Je to DC-3 Dakota.   http://www.planes.cz/cs/photo/1137992/dc3c-ph-pba-dutch-dakota-association-dda-praha-ruzyne-prg-lkpr/

0/0
16.5.2012 7:15

praporčík Koťátko

Tak presne s touhle Dakotou jsem letel nekdy v r. 1958

s CSA na celostatni lince Holesov-Praha. Jako malyho kluka mne piloti dokonce dovolili jit a okukovat do Cockpitu, uzasny zazitek (hrozba terorismu byla v te dobe jeste vec neznama). Pamatuju jeste ze se v letadle smelo normalne kourit (ach, kde jsou ty stare dobre casy...).

0/0
16.5.2012 0:37

captain cook

Re: Tak presne s touhle Dakotou jsem letel nekdy v r. 1958

ja s ni letel na lince Praha - Zlin (tehdy Gottwaldov)- Praha. Jako predskolaka me asi povazovali za prilis maleho, nez aby me pozvali do kabiny. Zato pry se ale kapitan prisel na me podivat, jenze ja celym vzrusenim v te dobe klidne spal!;-D

0/0
16.5.2012 13:34

captain cook

Re: Tak presne s touhle Dakotou jsem letel nekdy v r. 1958

jeste k tomu terorismu. Jakmile jsi byl na palube, bylo to v poradku, ale dostat se na palubu tenkrat znamenalo projit osobni prohlidkou. Pamatuji se, ze jsme byli v nejake mistnosti, mama a dalsi zenske a mne tam vzali spolu s mamou. Nejaky pan chodil kolem a prohlizel tasky a kapsy. Jasne si pamatuji jak zvedal maminy dlouhe vlasy z krku. Pak jsem se ji ptal proc a ona mi rekla, ze prohlizeli jestli nekdo nechtel vzit sebou fotoaparat na palubu, protoze fotografovani z letadla bylo tenkrat prisne zakazano. (Komousi byli paranoidni kvuli spionum a letecke fotografii, jak jsem pochopil nejaka leta pozdeji)

Jak by mama mohla schovavat jeden z tehdejsich krabicovitych fotaku pod dlouhymi vlasy, aby to nebylo napadne mi ani po letech nejak nechtelo dojit.8-o

0/0
16.5.2012 13:43

kevinbb

Malo se vi,

ze za valky kdyz americani zasobovali Barmu a tak ruzne, tak jednou se stalo, ze jedna Dakota byla poskozena na kridle a kdyz se stestim pristala, tak mechanici zjistili, ze kridlo je neopravitelne poskozene a protoze nemeli nahradni tak pridelali nove kridlo ze starsiho typu Douglase ktere bylo kratsi a take trosku jinak tvarovane, ale protoze potrebovali letadlo dat do poradku tak ho nakonec primontovali a prizpusobili k letu.

A pilot pozdeji vypravel, ze s touto Dakotou preletel i cast Himalaji bez problemu az na zakladnu a ze pri letu nebylo vubec poznat nejaky rozdil. Zkratka letadlo, nezmar a proto ho piloti meli moc radi.

Osobne jsem letel jak DC-3, tak ruskym Li-2, nemluve o B-17 se kterou jsem se tez "svezl".

0/0
15.5.2012 23:33

mam-rad-pivo

GEFS

http://www.gefs-online.com/gefs.php?aircraft=dc3&lon=-118.41480399006164&lat=33.94763593602763&alt=183.2729333723588&heading=-140.30467497769365

0/0
15.5.2012 22:40

villík

Snad jediné éro, které přistane i na zatažený podvozek......

= nikdy nepřistane "na břicho".:-P

0/0
15.5.2012 22:35

Fonon

Re: Snad jediné éro, které přistane i na zatažený podvozek......

to přistane i A-10, pneumatiky mu částečně koukají z podvozkových šachet

0/0
16.5.2012 7:59

planesvideo

mám tu krátký video ze startu

zatím jsem nestihl udělat delší...

http://www.youtube.com/watch?v=vEQoLCRytE4

+1/0
15.5.2012 21:18

kykor

Re: mám tu krátký video ze startu

R^

0/0
15.5.2012 22:12

marat12345

Re: mám tu krátký video ze startu

Není nad ten krásný zvuk motoru. S těma turbínama jděte do háje... :-)

0/0
16.5.2012 5:52

Fonon

shodou okolností,

minulý týden běžel v televizi film o spojenecké akci Market GardenPříliš vzdálený most

0/0
15.5.2012 20:19

Vometák

Re: shodou okolností,

Tuším že kritika ho celkem odpálkovala, ale braky z tý doby, jako Bitva v Ardenách se jim hrozně líbily. Příliš vzdálený most byl pro ně asi příliš realistický.

+1/0
15.5.2012 21:03

quagaar

Re: shodou okolností,

Přesně!

0/0
15.5.2012 21:31

marat12345

Byl jsem zrovna u Ruzyně

když odlítala. Ten zvuk mě vytáhl z auta, abych se podíval co to letí. Byla to nádhera proti těm dnešním autobusům..!

+2/0
15.5.2012 20:12

atakdále1

Re: Byl jsem zrovna u Ruzyně

jj taky jsem to viděl nádhera , pak je nahradili il 14 taký krásná letadlo bývalo před starým letištěm na ruzyni

0/0
15.5.2012 20:54

shantis

Re: Byl jsem zrovna u Ruzyně

ticha zavist ;-)R^

0/0
16.5.2012 1:05

__huhulak__

DC-3

Jedna krasna DC-3 leta mezi Stockholmem a Mariehamn a dalsi pak v Helsinkach. Nejsou to pravidelne linky, ale kdyz maji lide zajem se proletet!!! Clovek nemusi kvuli tomu do latinske Ameriky :-).

+2/0
15.5.2012 19:59

vransen

Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Už tehdy byla zřejmá nadvláda amerického leteckého průmyslu.

+2/0
15.5.2012 19:39

nove.kostatko

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

není pravda, byla to licenční výroba (pokud myslíte Li-2)

+7/0
15.5.2012 19:50

Sharpe

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Oni okopirovali vic letadel a to bez licence. Tim vas nechci nastvat, to je dnes jiz jenom historie. Rozumne bylo, ze se nesnazili prepocitavat vse do metricke soustavy, ale pracovali v Incich, tim se vyhnuli chybam pri prevadeni.

+1/0
15.5.2012 20:04

Podivný Atraktor

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

lisunov byl licenční. Okopírovali např. B-29, aby vznikl Tu-4

+2/0
15.5.2012 20:05

Sharpe

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Ano, souhlasim, jen sem povazoval za zajimave, poznamenat, ze soveti pri tom nepouzivali metrickou soustavu. Kdyz sem pracoval v leteckem prumyslu, tak se tam vypravela historka, ze slavny Tupolev jednou prisel za Stalinem, ze by se nemelo presne kopirovat, ale sem tam neco vylepsit. A prohlasil velky vudce, znajici dobre sve vedene :" Guvno, guvno, vsjo tocne zkopirovat" Zda je to vtip nebo skutecnost nevim

0/0
15.5.2012 20:20

hafusak2

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Motory z B 29 okopírovali v palcích, ale draky převedli do metrické soustavy, navíc ve výzbroji místo kulometů 12,7 mm použili 20 mm kanony

+1/0
15.5.2012 20:35

Shumway

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

v knizce Tupolev a jeho letadla se píše, při výrobě Tu-4 použili angloamerické jednotky z toho důvodu, že při zaokrouhlování při převodech na metrickou soustavu by vznikaly nutně docházelo k poddimenzování, nebo naopak předimenzování celé konstrukce

0/0
15.5.2012 21:11

hafusak2

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Před časem byl v časopise ATM vyfocen Tu 4 v čínských barvách, s motory z Il 18 a na hřbetě měl anténu AVACS. Je vidět, že ta konstrukce /stejně jako přestavby B 29 na tankovací v USA/ snese nejrůznější výmysly k přestavbám.

0/0
15.5.2012 21:23

Shumway

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

přesto bych věřil, že vzhledem k časové tísni použili anglické míry, při zaokrouhlování by museli provést nové výpočty celé konstrukce, Tupolev udajně zjistil,  že zaokrouhlování nahoru by přineslo dramatický nárust hmotnosti, a naopak dolu si netroufali jit z pevnostnich důvodů

0/0
15.5.2012 22:17

hafusak2

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Podle knihy "Sovětská letadla" byly rozdíly v rozměrech mezi B 29 a Tu 4 minimální a v rozpětí to bylo cca 150 mm, což je bezvýznamné.

Je ale ještě jedna úsměvná věc kolem Tu 4: B 29 nebyl na prodej, což brity velice hnětlo a když se pak objevily Tu 4 v Moskvě na přehlídce, tak došlo k velké hádanici, obviňování i urážkám mezi politiky obou zemí, že se v USA nechali od SSSR uplatit a B 29 jim prodali.

0/0
15.5.2012 22:37

Sharpe

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

To same bylo s MIG-15.. V korejske valce, kdyz se utkali americti a sovetsri piloti, tak sovetsti co meli Migy meli navrch, protoze v te dobe tryskovy motot Rolls Royce byl nejlepsi na svete a Mig nebyl nic jineho, nez ten motor, kte ktermu pridelali kridla a kabinu. No a americane narkli brity, ze ho rusum prodali. Ve skutecnosti to byl misrovsky vykon sovetske rozvedky. Ta byla tak dobra, ze praktycky jakekoliv vykresy a podklady se zapadu byla schopna dodat do 2 let. od doby vzniku

0/0
15.5.2012 23:44

Shumway

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

motor Nene dostali rusové od Britů ještě oficiálně. tam zrovna špionáž nepotřebovali.jinak MiG 15/17 je jedno z nejhezčích ruských letadel

0/0
16.5.2012 6:16

hafusak2

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Nevím co je na tom pravdy, ale za ten motor RR Nene pro SSSR prý může americké vydírání. USA chtěly po UK splátky za Lend-Lease v nemožných množstvích i termínech, protože jim šlo, aby britové nemohli zaplatit a museli místo toho dát některá svá zámořská území k vybudování amerických základen. Britům se to nelíbilo, ale byli ve velmi těžké finanční situaci. V SSSR o tom věděli a tak jim nabídli, že výměnou za ten motor + licenci tu splátku ve zlatě za UK zaplatí. Ti na to přistoupili a naštvali tím USA, protože ani jim ten motor nechtěli prodat, navíc finta jak získat zámořské území nevyšla.

0/0
16.5.2012 7:34

231/4

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Motory použili vlastní a drak byl angloamerických jednotkách.

0/0
16.5.2012 9:06

vzdyt_to_rikam

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

tipoval bych, že kopírovali naprosto otrocky, jelikož když kopírovali zabavenou tuším B29, co nouzově přistála ve Vladivostoku, tak to vzali i s kopií foťáku, co měl americký pilot soukromě sebou a pověsil si ho v kabině na stěnu...

0/0
15.5.2012 20:38

nove.kostatko

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

to nepopírám, jenom jsem opravil autora vlákna

+1/0
15.5.2012 20:11

Podivný Atraktor

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

on ten licenční lisunov se od dakoty trochu lišil.

+1/0
15.5.2012 20:02

Yesname

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Opravdu jen trochu. Na první pohled je rozezná přece jen znalý člověk.

0/0
15.5.2012 20:11

Fonon

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

dveře na opačné straně trupu snad pozná každý

0/0
15.5.2012 20:12

quagaar

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

Nj, asi Voloďa otočil plány při kopírování.

0/0
15.5.2012 21:37

hafusak2

Re: Stroj, který kopírovali i soudruzi.

To sotva, protože dveře na opačné straně měly i Il 12, Il 14 a další typy.

+1/0
15.5.2012 21:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.