Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Suchoj nebyl první. Indonéská sopka přitahuje letadla jako magnet

Dva dny po havárii ruského letadla Suchoj Superjet S-100 se nad jeho zkázou stále vznáší řada otazníků. Mohlo za tragédii počasí, hazardování pilotů, nedbalé řízení letového provozu, nebo technická závada? Jak naznačil britský list The Times, ruský suchoj není zdaleka první letoun, kterému se stala indonéská sopka osudová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

BrainWashingtonZweistein

1,5 km před tou horou se dostali na požadovanou výšku 1829m.

Tedy "údajně".

Trosky jsou na úbočí hory od 1700m do 1200m. Nahoru a ni dolů nejsou.

Vzniké logicky otázka, v jaké výšce vlastně byli??! Pokud by totiž byli skutečně v 1830m, zřejmě by to úbočí hory přeletěli! :-/ Vot vapros? špatná kalibrace výškoměrů? Selhání přístrojů? Softwarová chyby? Infarkt pilota 10s před nárazem?

0/0
12.5.2012 11:37

sematam

co dodat?

Bez toho Usámy to tý Al-kejtě nějak moc nejde. Taky je ovšem mozný že jenom nacvičovali.

+1/0
12.5.2012 1:26

villík

"Klesáme na 6000 stop....

..."Sakra, kterej blbec sem postavil tu dvoutisícovku?"

0/0
11.5.2012 20:32

kajak v zakoně

nechápu v čem je v dnešní době problém....

počítám že mají všichni terénní mapy a gps... Proč tedy gps nezkombinovat s počítačem, který vyhodnotí kolik minut, nebo sekund schází do kontaktu ze zemí při daném kurzu.....8-o

0/0
11.5.2012 15:56

generál Failure

Re: nechápu v čem je v dnešní době problém....

Přiznám se, že by mě to taky zajímalo. Ono to dokonce je už zkombinované, mám to i v obyčejné turistické GPS. 

 

Třeba je to jako u aut. Navigace stojí pár tisíc a doživotní update zdarma, ale když je zabudovaná tak stojí šedesát litrů a update dalších dvacet za rok. Takže u letadel se to nazve EGPWS a je to tak hi-tech, že to vlastně ani nikdo nemá?

0/0
11.5.2012 16:09

xampik

Re: nechápu v čem je v dnešní době problém....

http://1.bp.blogspot.com/-MSqxldmGUFo/TnxoJQ_TzTI/AAAAAAAAAUE/OB_cvqtf9aQ/s1600/image109.jpg

na této fotce je vidět radar, který má např. airbus v sobě, který scanuje terén. Má radar jak na terén, tak na počasí. Odlišné výšky terénu jsou na displayích odlišeny barevně. Červená je výška, v které letí tj. nebezpečná ... tohle má určitě i Suchoj ...

0/0
11.5.2012 16:39

pepino555

vzhledem k tomu, ze se nejednalo

o priblizeni na pristani a nebyly hlaseny zadne komplikace, je pravdepodobne, ze to melo byt pro cestujici neco nezapomenutelneho. rusove se radi predvadeji, tu144 v parizi, su27 u moskvy atd. atd.

+1/0
11.5.2012 15:45

Larrax

Rusove nezklamali

Ještě se nic neví, ale v izvestija už mají jasno. Buď chyba pilota nebo řízení letového provozu.

+1/0
11.5.2012 15:32

pettyo

Re: Rusove nezklamali

I podle kusých zpráv to opravdu vypadá na CFIT.

0/0
11.5.2012 15:38

studuji VŠ cenzorskou

kombinace přímo vražedná

Indonésan s Rusem uff

+1/0
11.5.2012 15:23

El Chupa-Nibre

Re: kombinace přímo vražedná

Ájem frrrom bíg rááááša!

+1/0
11.5.2012 15:25

Arasam

Re: kombinace přímo vražedná

Tak Váňo, ještě stakán vódky a letíme...

+1/0
11.5.2012 16:11

sámvelkýmao

no

to je drsný. ještě, že nelítám.....

0/0
11.5.2012 15:22

játyon

Měla

by přes tento ostrov vést pravidelná linka naší vládní letky.....

+1/0
11.5.2012 15:18

ov_puskin

Kontrolovany let - no nevim...

Uz me dost unavuje, jak je anglicke slovo "control" soustavne prekladano jako "kontrolovat"... Kurna, ono to znamena (ve vetsine pripadu) RIDIT nebo OVLADAT!!! Takze ten terminus technicus by se mel prekladat jako "rizeny let do terenu", stejne jako "kontrolni pult" je "ovladacim pultem", "kontrolni ventil" ke "ridici ventil" atd... Kam se clovek podiva, vsude to diletanti prekladaji spatne... Ano, jsou vyjimky, "control light" je "kontrolka", ale treba klasicka veta snad ze vsech sci-fi serialu a filmu "Hey, get out of the controls!" by fakt nemela znit "Jdi pryc od tech kontrolek!" (Star Trek TNG). Ach jo...Rv

+1/0
11.5.2012 14:39

kars

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Coastal Command - Pobřežní velitelství... Jako kluk jsem se zajímal o letectví, od té doby si to pamatuju :-)

0/0
11.5.2012 14:42

hahac

Re: Kontrolovany let - no nevim...

ano mate pravdu, GPWS slouzi k tomu aby se omezily nehody "Rizeny let do terenu plne funkcniho letadla" ...

ale clovek si zvykne na takove polovicni preklady :-)

0/0
11.5.2012 14:44

generál Failure

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Však ono se to taky překládá jako řízený let do terénu. Ale v odbornějších článcích. Ti překladatlové tady nejspíš nechápou podstatu textu, který překládají a pak přeloží slovíčko po slovíčku a ani jim to nepřijde divné.

0/0
11.5.2012 14:58

ramm

Re: Kontrolovany let - no nevim...

ono možná bude problém spíš než v angličtině - v češtině. Možná máte české slovo konrolovat zafixofané jen s jeho významem - "přezkoumat" - někdo něco kontroluje, zda je to v pořádku - Třeba revizor kontroluje jízdenky.

Ale i v češtině se dá použít slovo kontrolovat ve smyslu ovládat - Přeci můžete mít kontrolu nad svým letadlem nebo autem. A neznamená to, že letadlo zkoumáte zda je v pořádku, ale že ho ovládate. Proto nevidim chybu v "kontrolovaném alias ovládaném alias řízeném letu do terénu".

K tomu startreku to nemyslim. Tu scénu neznám, z kontextu vašeho příspěvku asi plyne, že měl jít pryč od řízení a je jasný, že kontrolka a řízení je něco jiného :)

+1/0
11.5.2012 15:09

El Chupa-Nibre

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Pořád lepší než novácký generál Attorney;-D

+1/0
11.5.2012 15:22

Seeker-M

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Skála? Odtamtud je ještě "Studoval jsem britskou inteligenci" a "Aye aye, Sir!" přeložené jako "Oko za oko, pane!" Jedno lepší než druhé. ;-D8-o

+1/0
11.5.2012 17:10

ov_puskin

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Vite, tady si nejsem jisty, kdo z nas ma pravdu... Mam pocit, ze slovo "kontrolovat" se opravdu pouziva pouze v tom prvem vyznamu - zatimco ten druhy, jak sam pisete, je zcela jine slovo/souslovi. A to zni "mit pod kontrolou" - pricemz priznavam, ze toto je v cestine ustalene slovni spojeni pro ovladani, rizeni. Zatimco "kontrolovat" ma vyznam pouze "prezkoumat"... Nicmene nemaje slovniku spisovne cestiny (jsem v UK a nemam ho sebou) nemohu vynest definitivni soud, takze se mozna nekdo najde? Jakapak je definice slova "kontrolovat" ?

0/0
15.5.2012 22:10

ov_puskin

Re: Kontrolovany let - no nevim...

a jinak ano, ten chlapik v tom StarTreku mel odejit od ovladaciho pultu... :-)

0/0
15.5.2012 22:13

El Chupa-Nibre

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Pán bude asi translátor.... No, nad vámi zase třeba vzdychají matematici, konstruktéři, biologové atd. atd., do jejichž oborů (nejspíš) zase nevidíte vy;-D

0/0
11.5.2012 15:26

Vrah Smrt

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Jenže ten pan translátor nepíše články pro iDNES o věcech o kterých nic neví. O to jde!

Ač nejsem odborník, slovní spojení "kontrolovaný let do..." mi přišlo divné i tak, něco jako by tam vletěli schválně do té hory. "Řízený let do ... " je mnohem přenější, jasnější a pro čecha srozumitelnější.

0/0
11.5.2012 16:07

ramm

Re: Kontrolovany let - no nevim...

a řízený snad neevokuje "schválně" ?

+1/0
11.5.2012 16:27

ivdo

Re: Kontrolovany let - no nevim...

Ale jo, řídili, jen nevěděli kam.

0/0
12.5.2012 1:19

krakra

To mohlo být x-faktorů

To mohlo být x-faktorů dohromady, jeden z nich to ale nebyl: základní konstrukce letadla.

Mohlo to být namachrovaná posádka, indonéská letová kontrola.

0/0
11.5.2012 14:36

sCZECH1

Re: To mohlo být x-faktorů

nebo kapitan nepostoupil do dalsiho kola v X-faktoru :-)

+1/0
11.5.2012 14:37

heavy66

ruští piloti zabili tři naše hokejisty v Jaroslavli,

protože jeden přidával plyn a druhej současně brzdil. Kdo se chce proletět v ruském letadle s ruským pilotem je blázen nebo sebevrah!! ;-€

+2/0
11.5.2012 14:35

,Moravian,

Re: ruští piloti zabili tři naše hokejisty v Jaroslavli,

Mezi Karsbadem a Moskvou to frci porad a bez nehod, nezapomen take ze Aeroflot ma dnes spoustu airbusu..Co se tyce ruskych pilotu, jejich vycvik neni o nic horsi nez jejich zapadni kolegove.. A navic - kazda havarie je souhra mnoha faktoru, nikdy ne jen jedina chyba stroje ci pilota.

0/0
11.5.2012 14:45

MedaLump

Re: ruští piloti zabili tři naše hokejisty v Jaroslavli,

No z karambolu u Jaroslavle by měl dostat přes papulu spíš instruktor, co je měl na starosti na simulátorech - ať mi nikdo neříká, že si piloti úplně stejně "neodkládali" nohy na brzdy i na simulátoru a že si toho instruktor nebyl schopný všimnout. Že je to u pilotů častý "zlozvyk" se dávno vědělo...

(nohy na pedálech brzd byly za tím neúmyslným brzděním - při přitažení výškovky pro vzlet se o pedály "zapřel" - a bylo vymalováno)

0/0
11.5.2012 22:05

Rebrambora

Proč neudělají analýzu černých skříněk,

to zase bude výživný rozhovor z kabiny:-/

0/0
11.5.2012 14:28

sCZECH1

Re: Proč neudělají analýzu černých skříněk,

no to asi udelaji, ale musi ty skrinky nejdriv najit ze

+1/0
11.5.2012 14:34

hahac

opravte si to

"Dvanáct sekund před tragédií se ozvalo zařízení GPSW varující před blížící se zemí, ale to už bylo pozdě."

neni to GPSW ale je to GPWS - Ground proximity warning system...

0/0
11.5.2012 14:23

barnabas_666

měli zapnuté pásy

?

0/0
11.5.2012 13:59

Pierre de Croissant

jo to známe

- Hello flight S 100. We are sinking!

- Operator, we understand. And what about you are thinking?

+3/0
11.5.2012 13:58

barnabas_666

Re: jo to známe

peace on you !!

0/0
11.5.2012 14:00

sCZECH1

Re: jo to známe

piss on you too :-)

+2/0
11.5.2012 14:35

210665

Re: jo to známe

'And what about you are thinking?' - to je jakou reci?

0/0
11.5.2012 14:03

barnabas_666

Re: jo to známe

čengliš :-P

+1/0
11.5.2012 14:04

El Chupa-Nibre

Re: jo to známe

Spíš indgliš;-D

+2/0
11.5.2012 15:23

hrda pionyrka

Re: jo to známe

ty tady moc nemachruj, rychlokvasko.

+1/0
11.5.2012 14:09

sCZECH1

Re: jo to známe

indickou anglictinou, pokud spravne chapu pointu

0/0
11.5.2012 14:36

ov_puskin

Re: jo to známe

Nikoliv, je to nemecka anglictina, jdi na youtube a zadej hledat "we are sinking" - a uvidis. :-)

0/0
11.5.2012 14:43

Vrah Smrt

Re: jo to známe

to je skvele, egyptska verze tez dobra, mimochodem stejnou vyslovnost (th-s) ma klaus

0/0
11.5.2012 16:16

Mitchell

Re: jo to známe

Skvělé. ;-D

0/0
11.5.2012 19:45

hrda pionyrka

Re: jo to známe

docela vtipne..)))

ale asi se to nehodi..

0/0
11.5.2012 14:08

ov_puskin

Re: jo to známe

Kdyz uz, tak "...and what are you singing about?"

0/0
11.5.2012 14:16

MajklNajt

Re: jo to známe

Proc si myslis, ze je tvoje verze jedina mozna? :-P

0/0
11.5.2012 14:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.