Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Těžká maturita z matematiky byla těžká až moc, stěžují si studenti

Příliš složité úlohy, málo času, jiné typy příkladů než loni. Letošní maturanti, kteří si vybrali těžší verzi testů z matematiky, jsou zaskočeni. Tvrdí, že tato část "zkoušky dospělosti" byla až nečekaně drsná. Cermat však trvá na tom, že obtížnost zůstala stejná jako loni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vrbcik

testoval jsem....

Testoval jsem to 15 let po maturite, bez opakovani, navic o pulnoci ;-) - 23:03-00:55), a slozite mi to neprislo. 2 priklady jsem preskocil (nevedel jsem prislusne vzorce). Jeden z nich dopocital asi za 5min. rano, po osvezeni si rovnice kruznice. Jinak za tech cca 1:55 jsem dal vse, a to jsem 15 minut  hledal nebo odvozoval ruzne vzorecky, napr. sin30, 45, 60 = sqrt(2) apod, ktere jsem v case maturit vedel z hlavy.

Pouze o 1 z prikladu mam pochybnosti, jestli ho mam spravne. Jinak vsechna reseni byla primocara a jasna.

Podle toho vysledku muzu rict, ze na 90-100% to davaji opravdu nejlepsi, kteri se nicim nezdrzuji, nepochybuji o postupu a o reseni. To akceptuji, a ti jsou opravdu nejlepsi. Kdyby to meli vsichni na 100%, tak ty maturity nemaji vypovidaci schopnost.

At si lidi konecne zvykaji, ze nemuze existovat 50% lidi, kteri "jsou nejlepsi" - protoze maji vsichni same jednicky.

0/0
16.5.2012 15:55

Modrý a zelený blesk

Re: testoval jsem....

;-D Nepřišlo vám složité si někde vyhledávat blbosti jako vámi uvedené goniometrické funkce. Hmmm, gr8!

0/0
17.5.2012 8:56

Lukáš Z.

tohle bych dal

Tak těžké to je, ale myslím, že je to na místě. Vloni to přece dopadlo tak, že se VŠ oběma maturitám vysmály... Vždyť ta lehká byla na úrovni závěrečné písemky na ZŠ a ta těžká vypadala jak první čtvrtletka ve třeťáku. Proto taky všichni volali pro zvýšení obtížnosti, tedy o to, aby byla těžší forma použitelná místo přijímaček.

To se myslím povedlo, i na matfyz by mohli brát lidi, co tohle dali na 1, rovnou... Jinak jediná námitka, která je na místě, je čas. Člověk by měl mít prostor na to, si to v klidu promyslet a zkontrolovat, ne běžet o život. Příklady jsou stavěné na aplikaci několika různých okruhů v jedné úloze a k tomu je potřeba myslet. Styl "nemáš čas ani na zkoušku" nic dobrého nepřináší a naopak neumožňuje úspěch spoustě vysoce inteligentních ale trochu roztržitých lidí, v cermatu by si měli ujasnit, co vlastně chcou...

0/0
15.5.2012 9:18

Al Sleepswithfishes

tohle bych nedal

sem ze školy (gymnázia) 18 let, jediné co sem v životě potřeboval z toho, co mě učili ve škole, byly jazyky a ty jsem se tam naučil blbě...

0/0
14.5.2012 21:03

Kattuska

těžké??cože?

Já teda nevím, co maturanti čekali. Sčítání 2+5?? Maturovala jsem loni a měla jsem lehčí verzi, která byla opravdu primitivní. Když jsem zkoušela vypočítat tuto těžší verzi, tak až na pár příkladů, které jsem opravdu nevěděla, jsem vše vypočítala úplně v klidu. Není to vůbec těžké, chce to jen přemýšlet a ne mechanicky dosazovat do vzorců. nevím, komu se to zdálo těžké, tak možná maturantům z učňáku, nevím, ale tohle rozhodně těžké není. Všechny úlohy se dají vyřešit během chvilky. Má to být přece zkouška o tom, co čtvrťáci umí a ne, jen aby prošli. Řekla bych, že tady není problém s obtížností zadání, jako spíš s leností se učit spočítat trošku delší příklady, protože jak říkal náš matikář: nejsou lehké a těžké příklady, jsou lehké a dlouhé příklady.

0/0
14.5.2012 10:25

-EaSy-

Re: těžké??cože?

tam byl spíš problém čas

0/0
14.5.2012 14:44

Lister169126

vtip

ze skoly jsem 4 roky... ony priklady jsem vic jak 4 roky nevidel, pritom tu lehkou verzi jsem zvladl opily, pri chatu o jinem tematu s kamaradkou a dokonce vcetne casu kdy jsem si ony zaklady odvozovoal. Oproti nasi maturite je to tezky vysmech. Pokud to Vasi synacci a dcerky nespocitaji, je to proto, ze na tu skolu serou. Ja se na maturitu ucil pul roku a to poctive. A ruku na srdce, nejsem zadny genius. Cast "kolegu" prave ted maturovalo a kazdy jeden z nich mi rekl, ze se ucil tyden... Je to cele k smichu a uroven je uboha...

Na druhou stranu musim uznat, ze tezsi verzi bych zmakl po poctivem tydenim uceni, ale jinak jen horko tezko...

Toto neni masirovani ega, protoze jak rikam, nejsem genius, ani nejsem nijak vyjimecny, prospival jsem s prumerem 3.

Kdyz ksem podstatnou cast zapomnel po 4 letech, myslim, ze clovek, ktery je vic jak 5 roku ze skoly NEMA sanci to objektivne zhodnotit, protoze jak jsem nedavno zjistil od klienta, casto dela lidem problem spocitat trojclenku...

+5/0
13.5.2012 1:03

nasson

Re: vtip

Priklady jako takove nejsou primo spatne. Ale proste 5 minut na tyto priklady je malo. Pritom by stacilo misto 23 prikladu dat rekneme 15. Clovek by mel moznost se i trosku zamyslet a ne ze bud ho to napadne okamzite, nebo na ten priklad kasle a jde dal. Mimochodem, bylo mozne mit kalkulacky?  A jeste jedna drobna poznamka, trojclenka mi dela taky problem, protoze ji proste neuznavam. Je zbytecna, nepotrebuju ji a radsi si to spocitam z definic problemu, nez to tupe dosazovat do "spasne" trojclenky.

0/0
15.5.2012 13:22

Martin159753

postřehy

Ano, těžké to je. Ani trochu jim to nezávidím.

Stejně se musím smát zdejším ukecaným, kteří tvrdí jak je to jednoduché. Je to jen masáž ega několika ubožáků. Nejvíc se mi líbí ty kecačky, jak bylo dřív školství lepší. No slyšel jsem pár příběhů, jak maturitu z ruštiny zvládli lidi tím způsobem, že se večer před zkouškou učili azbuku. Viděl jsem několik diplomek  z dob komunismu a úroveň, jak za krále klacka. Dnešní soukromé školy produkují lepší bakalářské práce, než byla většina tehdejších diplomek.

Že je moc středoškoláků? No zatím jsem neviděl žádný pořádný výzkum či studii, která by nějak popsala optimální strukturu vzdělanosti. Samozřejmě, že se musí být středoškoláků víc než dřív, když se změnila struktura ekonomiky...

0/0
10.5.2012 23:20

dolep9am

Re: postřehy

Kdo ti tohle nakecal, chlapče? Nejsi ty zase nějaký ten student soukromé školy? Snad CEVRO institut? To by tak mentálně odpovídalo.

Test bych dal tak za 40 minut. Možná bych se někde přepočítal, ale úlohy jsou v zásadě triviální. Vzhledem k tomu, že mám vystudovánu matematiku na MFF UK uznávám, že nejsem asi relevantní pro posouzení obtížnosti, nicméně pokud se tady budou šikovat zástupy proti tomuto testu s tím, že je nelidsky obtížný (ať už časově, či jinak), pak je třeba nahlas říci, že není. A ten, kdo tvrdí opak, je prostě hlupák. Doporučil bych studentům více pokory a studia a méně marketingových akcí a mediálního štvaní. Já kdybych tento test nedal na jedničku, tak by mě hanba fackovala. Bral bych to jako vlastní neúspěch. Ovšem ne tak dnešní studenti. Nevyřešil jsem úlohu? No tak je to blbá úloha, blbý ten, kdo jí vymyslel a blbý celý Cermat, jeho ředitel a nakonec celý stát, který po mně chce, abych uměl řešit blbé úlohy. Ať se ptají na to, co vím.

Kam to spějě?

+1/0
11.5.2012 0:57

Funso

Re: postřehy

1) Test bych dal a "Opravdu jsem si test vyzkoušel a udělal jsem ho" za 40min jsou dva různé pojmy. Já bych ten test taky klidně spočítal za půl hodinky, ale zrovna se mi nechce. Realita je taková, že obtížnost testu není způsobena ani tak obtížností příkladů, ale spíše šíleným časovým limitem, množstvím příkladů a překombinovaným zadáním.

2) I kdyby jste to nakrásně za 40 min spočítal, tak pořád nemůžete srovnávat úroveň vysokoškoláka, který vystudoval matematiku, a středoškoláka, kterého třeba matematika baví, třeba ji chce studovat, ale prostě v těch svých 18-20 letech ještě nemá ty znalosti (např. integrály a derivace, znám lidi co maturovali z matiky a v životě o nich neslyšeli).

3) Teď jsem skládal maturitu z matiky (základní), která byla směšně lehká, ceé řešení jsem měl hotové tak za 40min a zatím vím o dvou chybách (jednu způsobilo že jsem neměl tabulky a přibližný výpočet trojčlenkou se sekl o 0,1%, což byla odchylka možností řešení, a druhou způsobilo to, že jsem pitomec...

0/0
11.5.2012 8:25

Funso

Re: postřehy

...a zapomněl jsem vykrátit "x" ve jmenovateli). Základní jsem skládal proto, že si nepotřebuju nic dokazovat (tedy, proto dělám nepovinnou z AJ;-)), ale potřebuju mít nejhorší známku dvojku, abych nemusel dělat přijímačky na VŠ.

4) Zrovna Ruština byla prý vždy o ničem, jeden z našich učitelů vyprávěl, že měl na ruském psacím stroji napsané slohovky, ty přepsané rukou na papíře s chybami, a ty pak opisoval přimo při maturitě. Moje mamka (maturovala sice 1990) dostala z ruštiny "1" jenom protože ji nechtěli kazit vysvědčení.

5) Co se úrovně VŠ týče, nedělal bych si iluze. Už jenom proto, že kopírování bylo velice těžko odhalitelné (což v dnešní době fulltextových vyhledávačů není tak těžké) a navíc VŠ studovali hlavně protěžovaní režimem (aspoň se to říká).

6) Jinak proč hned ten útočný tón? To že máš VŠ titul z matematiky z tebe nedělá nikoho lepšího, než třeba zedník, s kterým jsem včera..

0/0
11.5.2012 8:36

Funso

Re: postřehy

...makal nebo třeba studenta "Gender Studies" na soukromé škole (ačkoliv většinu humanitních oborů neuznávám, protože jsou to jen vyhozený čas a peníze). Ale soudit mentální zralost člověka podle příspěvku v diskuzi je minimálně ubohé, a je naprosto jedno, co daný hodnotitel vystudoval (možná kdyby měl doktorát z psychologie...)

7) Nakonec je to všechno jedno, protože CERMAT prohlásil, že pokud budou výsledky nebudou odpovídat loňskému roku, tak se upraví hodnotící stupnice tak, aby výsledky odpovídaly. Tím sice naprosto zabijou smysl testu, ale vlk se nažere a koza zůstane celá.

0/0
11.5.2012 8:42

Funso

Re: postřehy

Jo ještě jsem zapomněl, můj odhad na dobu řešení tohoto zadání vyšší matematiky je tak 3-4 hodiny klidného počítání (tedy žádný stres). Jo, a tyto informace (testy) jsou chráněny autorským zákonem a je tedy ilegální je veřejně vystavovat a šířit.

0/0
11.5.2012 8:44

dolep9am

Re: postřehy

Nemám čas test dělat najednou, ale všechny úlohy jsem vyřešil během pěti minut a hodně během několika vteřin. Asi byste si měl někdy zkusit nějakou náročnější úlohu, abyste věděl, jak to vypadá. Zadání není překombinované. Že to někdo nedá, je chyba dotyčného, nikoliv testu. Integrály a derivace test neobsahoval a jejich znalost nebyla k vyřešení testu potřeba. Proto nechápu, v čem mám oproti studentovi gymnázia výhodu. Spíš mám nevýhodu v tom, že jsem se nepřipravoval.

+1/0
11.5.2012 11:32

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Výhodu máte v tom, že si přečtete zadání, pak dvě hodiny jakože děláte něco jinýho a pak máte výsledek během pěti minut, krom toho vám na výsledku testu zřejmě nijak nezáleží. Nicméně pochybuji, že to uznáte, přece jenom člověk, kterej nemá 40 minut souvisle čas na to, aby si zkusil test, musí být děsně vytíženej a tudíž šílená bedna.

0/0
11.5.2012 12:25

dolep9am

Re: postřehy

Já běžně přes den řeším podstatně složitější úlohy, takže řešit triviality mě nijak nemotivuje. Můžeme ale klidně projít všechny úlohy a já vám ukážu, jak se měly řešit a kolik času na to je s příslušnou vědomostí potřeba. První úloha je triviální, druhá je triviální se znalostí Moivrovy věty, třetí je triviální po rozdělení na příslušné intervaly (je to na úrovni ZŠ), atd. Která úloha je podle vás časově náročná?

+1/0
11.5.2012 14:30

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Žádná, ale já to nedokážu posoudit, protože nejsem maturant. Stejně tak to nedokážete posoudit vy, protože také nejste maturant. Kromě toho máte k maturitním otázkám asi takový vztah, jako maturant k učivu druhé třídy ZŠ.

Věřím však, že jste velmi inteligentní a nadaný, ostatně váš silný despekt k méně schopným lidem to dokládá. Neříkají vám Sheldone?

P.S. plně souhlasím s tím, že test musí udělat každý, kdo na matiku na střední vyloženě nekašlal celý 4 roky. Spíš se asi rozejdeme v názoru, musí-li ho udělat každý za jedna.

0/0
11.5.2012 14:42

Hanys2012

Re: postřehy

Milý pane, matematika narozdíl od některých jiných věd a pavěd je pořád stejná. Pokud byli studenti ty samé příklady schopni vypočítat v dřívějších dobách a nyní je vypočítat schopní nejsou, nebude chyba v zadání...

0/0
15.5.2012 2:54

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Ano, kdyby hypoteticky měli stejné příklady, jako byly někdy v minulosti, pak by byla chyba jednoznačně v přípravě.

0/0
15.5.2012 16:09

vrbcik

Re: postřehy

Jj, je to tak, taky jsem vsechny vyresil behem 5 minut.

0/0
16.5.2012 16:15

John_C_Dvorak

Re: postřehy

Ahoj, jsem absoluvent VS, obor strojni se zamerenim na letecke inzenyrstvi. Nektere otazky mi rozhodne neprijdou uplne nednoduche, nebo trivialni. Zkusil jsem si ted prvni ctyri priklady u odpoledniho kafe, a toto jsou moje postrehy:

Otazka (1): Podle me je odpoved k = 18, ale to cloveka bud napadne, a nebo nenapadne. Rozhodne se tohle neda resit (v danem casovem pasmu) systematicky, a tohle bych dal mozna jako jednu z poslednich otazek, ale rozhodne ne jako prvni, ktera cloveka muze docela slusne "omracit".

Otazka (2) S komplexnima cislama jsem nedelal od prvaku na VS, takze nejakych 8 let. Stravil jsem nad tim 10 minut, a nevyresil jsem to (De Moivrovu vetu si uz fakt nepamatuju... resil jsem to obecne zpusobem: (a + bi)^3 = 1, (a + bi) not(=) 0

Otazka (3): trvalo mi to 20 sekund, mslim ze odpoved je x <= 2

0/0
13.5.2012 14:44

John_C_Dvorak

Re: postřehy

Otazka (4) Reseni: x = 2 +- (1/2) odmocnina (17), abych to vyresil,

tak jsem musel celou rovnici dat "na druhou", coz si myslim ze neni

uplne spravny zpusob reseni, protoze clovek teoreticky muze prijit o

nejaka reseni.

0/0
13.5.2012 14:45

John_C_Dvorak

Re: postřehy

Resume: pro stredoskolaka docela obtizne, rozhodne ne trivialni. Nezapominej take na

to, ze stredoskolak nemam logicke mysleni tak rozvinute jako treba absoluvent

MFF, a neumi se nad nekterymi priklady zamyslet tak systematicky. 23 prikladu

je moc pro dany casovy limit. Maturita ma byt zkouskou obsahovou, a ne

inteligecni, a proto treba priklady typu (1) tam nemaji co delat.

0/0
13.5.2012 14:46

John_C_Dvorak

Re: postřehy

HAHAHA! A po druhem oprecteni zjistuju, ze to mam vsechno v podtstate blbe!!! Takze trivialni to neni (aspon teda pro me...). MEGA-LOL!

0/0
13.5.2012 15:10

nasson

Re: postřehy

ad 1) Zkuste si to dat do kalkulacky. 18 to neni.

ad 3) A co interval (-2,0)? Ten je podle me taky soucasti reseni. Tenhle priklad mimochodem jako jeden z mala pokladam za naprosto zakladni a nicim nevybocujici z klasickeho schematu stredoskolskych prikladu.

ad 4) x = -4. Ale mozna to ma vice reseni a uniklo mi to. Ale to Vase dosazenim do rovnice nevychazi.

0/0
15.5.2012 13:44

dino_na_idnes

Re: postřehy

Mám též vystudovánu matematiku na MFF UK, bavil jsem se o tom se současnými studenty MFF UK, kteří se na střední škole účastnili IMO a na matfyzu též objíždějí mezinárodní soutěže, takže se dá říct, že jsou "docela dobří"... A nikdo z nich netvrdil, že by to dal za 40 minut. Takže se před Vámi hluboce skláním, protože jste prostě bůh.

0/0
17.5.2012 10:51

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Je fakt, že za socíku bylo docela významný, že to kandidát dokázal nacvakat na stroji a nakreslit k tomu grafy, dneska je to samozřejmost.

0/0
11.5.2012 8:48

dolep9am

Re: postřehy

Za socialismu byly nároky na přijetí na VŠ podstatně vyšší, než dnes. Že si dnešní studenti snaží v duchu marketingové doby lhát do vlastní kapsy a prosazují svou ničím neodůvodněnou představu, že dnes je kvalita vysokoškoláka (rozuměj jejich vlastní kvalita) vyšší, než bývala dříve, je tristní, ale pochopitelné. Že se něco "říká" je opravdu argument jako noha. Oni to vlastně říkají hlavně ti, kteří se na VŠ nedostali. A dvacet let po revoluci se odkazovat na to, že nemám VŠ, protože oni (ti zlí komunisti) mně studium neumožnili, to je trapárna, zvlášť bereme-li v úvahu úroveň velké části dnešních VŠ. Není nic horšího, než zlidovělé, nebo poptávkou zmasovělé univerzity. Blbci nikdy neměli náhled na sebe sama.

+3/0
11.5.2012 11:41

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Ano, vy jste toho zářným příkladem.R^

0/0
11.5.2012 12:22

peanutka

Re: postřehy

Tak to byl intelektuální argument.

0/0
12.5.2012 14:15

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Na odpad, který říká "já jsem bůh a vy všichni ostatní jste blbci" nehodlám vynakládat žádnou větší námahu.

0/0
12.5.2012 17:15

peanutka

Re: postřehy

A jéje, další humanitní student, co nechápe význam matematiky. Pokud vám přijde, že když má někdo matfyz je ekvivalentní s tvrzením "já jsem bůh", zatímco to sám neumí ani napsat, pak chápu, že jakoukoliv námahu opravdu nevynakládáváte.

0/0
12.5.2012 18:57

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Máte neskutečně špatný odhad.

0/0
12.5.2012 20:38

peanutka

Re: postřehy

Vážně? Kde konkrétně?

0/0
12.5.2012 22:22

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Zaprvé mi nepřijde, že někdo, kdo má matfyz je Bůh, tak se chová konkrétně tam ta kreatura níže, a druhak mám doktorát z elektrotechniky, vážená, tudíž jste vedle jak ta jedle.

0/0
12.5.2012 22:52

peanutka

Re: postřehy

Á, takže závidíte lepší znalosti matematiky. No, to je taky možnost.

0/0
13.5.2012 0:36

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Je pro vás opravdu tak těžkié pochopit, že mi prostě vadí jeho nadřazené chování?

0/0
13.5.2012 11:54

peanutka

Re: postřehy

Já tam nikde nadřezené chování nevidím, ale jestli máte ten pocit...

0/0
16.5.2012 17:34

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

No, vy se totiž chováte podobně, dokonce aniž byste k tomu měla relevantní důvod.

0/0
17.5.2012 9:04

peanutka

Re: postřehy

To je asi velký komplex, co?

0/0
17.5.2012 12:19

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Asi ano, ale třeba se z toho dostanete, až vám skončí puberta.

0/0
17.5.2012 12:37

peanutka

Re: postřehy

A jsem zase u toho. Došly argumenty?

0/0
17.5.2012 15:27

Modrý a zelený blesk

Re: postřehy

Žádné jste nikdy neměla.

0/0
18.5.2012 9:02

celim

Re: postřehy

No ono to bylo různé. Kdo neměl vysloveně velký škraloup(rodiče), tak se na VŠ měl šanci dostat buď protekčně (i s malými znalostmi), nebo díky sobě(prokázanými opravdu dobrými znalostmi). Ovšem na některé školy se dalo dostat jen protekčně a neprotekčně jen na základě schopností uchazeče hraničících s genialitou. No a pak byly školy s velkým nedostatkem uchazečů kam brali každého a byl-li extrémě tupý(líný), tak byl po prváku vyhozen. Ti, kteří měli obzvlášť závadný kádrový profil, byli přijímáni jen v letech určitého uvolnění jako byla druhá polovina 60. let, nebo 80. léta, kdy už měli problémy snad jen děti největších "nepřátel" socialistického režimu.

0/0
16.5.2012 10:59

SydQ

..

Zaráží mě, že na sobě nemaj společenský oblečení 8-o , jestli to je ostrá letošní maturita, což asi je podle těch občanek. My ho mít museli.

+1/0
10.5.2012 14:43

http://pro-zivot.pise.cz/

Re: ..

Je to ilustrační fotografie.

0/0
11.5.2012 9:02

nasson

Re: ..

Nejsem si uplne jisty, ale mam dojem, ze u pisemnych jsme oblek taky nemeli. To az potom u ustnich.

0/0
11.5.2012 11:19

krueger

Re: ..

na pisemny se v kvadru nechodi

0/0
13.5.2012 12:05

Student střední školy

Re: ..

My jsme třeba letos v obleku k písemným přijít měli a přišli.

0/0
13.5.2012 12:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.