Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot vrtulníku odhodil v Alpách lano se záchranáři, jeden nepřežil

Při záchranné akci v Alpách zahynul rakouský horský policista. Pilot vrtulníku musel kvůli turbulencím odhodit závěsné lano se třemi záchranáři, jeden pád nepřežil, zbylí jsou zraněni. Záchranáři vyrazili na pomoc slovenskému policistovi, který se v sobotu propadl do ledovcové trhliny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ládínek

Adrenalin

Pravda bude někde uprostřed ale bez správného zajištění je to hazard. Spousta lidí nebezpečí hor podceňuje, bohužel i ti co hory znají a pak je zle.

0/0
30.4.2012 11:21

tigrakrajtovita3

Urcite je neodhodil schvalne!

Zachranari jsou pro me spicka, jednicky. Takove nestesti je horsi proto, ze leteli nekoho zachranit. Pilot, aby si hodil masli :-/, nechtel bych s tim zit :-/

0/0
30.4.2012 10:14

cassul

Re: Urcite je neodhodil schvalne!

Je to profík, postupoval přesně podle naučeného a osvědčeného schématu. Navíc pravděpodobně neměl na výběr, rozhodoval se mezi téměř jistou smrtí všech na laně i ve stroji a výrazně větší šancí přežití těch ve vrtulníku a vysokým rizikem pro ty na laně. Určitě to není jednoduché rozhodnutí, ale právě proto byl cvičen...

0/0
30.4.2012 10:22

alpinic

Re: Urcite je neodhodil schvalne!

No to je blbost.......

0/0
30.4.2012 20:46

ODSCSSD7

Toto jsou hrdinove...

a ne nejaky superstar, bigbrother a podobne

+3/0
30.4.2012 8:39

Neexist

Re: Toto jsou hrdinove...

Myslím, že nikdo, kdo to má v hlavě v pořádku, nepovažuje lidi z vámi uváděných pořadů za hrdiny, to mi můžete věřit;-D

0/0
30.4.2012 8:45

cassul

Re: Toto jsou hrdinove...

Ano. Problém je v tom, že ohromné množství lidí to v hlavě v pořádku nemá...

+5/0
30.4.2012 8:46

Neexist

Re: Toto jsou hrdinove...

To je možné, vzhledem k tomu, že spousty lidí jsou stále přisáti k TV a lednici, tak jiní hrdinové pro ně ani nemůžou existovat, ale ti zřejmě patří k těm, co to v pořádku v hlavě nemají. Naštěstí pro mě je důležitější realita než hltat kdo,kdy,s kým a za kolik v TV. Ve světě je čím dál víc bláznů.

0/0
30.4.2012 11:34

ODSCSSD7

Re: Toto jsou hrdinove...

ano.... dulezite je to "kdo to ma v hlave v poradku" ;-D

0/0
30.4.2012 8:47

Neexist

x

Zásadní chyba lézt po ledovci bez lana. To že člověk narazí na ledovcovou trhlinu je téměř jisté, zvlášť když je povrch zasněžený. Jen nechápu ten postup, že pilot odhodí tři lidi na laně aby se sám zachránil. Ale nikdo z nás u toho nebyl a novináři už vůbec ne, takže těžko celou akci posuzovat.;-)

0/0
30.4.2012 8:19

cassul

Re: x

To je standardní postup, který je znám a museli ho znát i ti záchranáři. Jde o to, zda má cenu riskovat život těch na laně i ve vrtulníku, pokud odhozením zátěže sníží riziko pro vrtulník. Zkrátka nemá cenu, aby se zabili všichni, když mají někteří šanci na přežití. Tvrdé, ale je to realita...

0/0
30.4.2012 8:27

tabasco

Re: x

bud odhodí lano, nebo zemřou všichni. řídil jste někdy malý vrtulník během větrných poryvů ve vysoké nadmořské výšce a zároveň máte na laně záchranáře?

+1/0
30.4.2012 8:28

alpinic

Re: x

a vy ano ?

0/0
30.4.2012 20:51

nawason

Re: x

Schodil je z deseti metrů, což je taky "trochu" smůla. 10m je spíš o zranění, ale přežití :-(

0/0
30.4.2012 8:39

TBC

Re: x

Ono je to většinou kupodivu bezpečnější i pro ty na laně. Ten vrtulník na ně může spadnout, může je odtáhnout někam nad propast, švihnout s nimi o skály,...

+1/0
30.4.2012 8:50

comm

Re: x

Asi je neodhazoval úmyslně v 10 metrech. Mohl špatně odhadnout výšku, mohl ho odnést větrný poryv - pokud to bylo na svahu, tak ze 2 metrů může být najednou 10. Jak znám piloty, tak žádný z nich by neobětoval pasažéry, aby zachránil sebe.

0/0
30.4.2012 9:05

cassul

Re: x

Obětoval - přesně to mají v popisu práce, i když to zní tvrdě. Navíc v tom vrtulníku určitě nebyl sám, musel tam mít ještě přinejmenším obsluhu naviáku.

Podobně jako třeba hasiči, důlní záchranáři a podobně - nemá cenu zabít pět lidí, když to můžou dva přežít... Ono se o tom moc nemluví, ale přesně tak jsou cvičení.

+1/0
30.4.2012 9:10

albert10

Re: x

Cvičeni tak možná jsou, ale presto si taky myslím, že by to pilot neudělal, kdyby si myslel, že ten pád nepřežijí.

0/0
30.4.2012 9:17

Domovní důvěrník

Re: x

Přesně to se v takové situaci neděje. Nějaké myšlení co by kdyby. Udělal to, co má naučené a co musel.

0/0
30.4.2012 9:30

albert10

Re: x

Udělal to či musel. S tím souhlasím. Ale dle mého názoru to co musel, aby zvýšil naději těch třech na přežití. To znamená on je neobětoval, ale zachraňoval v dané situaci.

0/0
30.4.2012 9:39

albert10

Re: x

A na co by kdyby se samozřejmě hraje, protože to je přesně to, co pilot musí v danou chvíli vyhodnotit - zvážit rizika obou variant. Představa, že pilot, který je zvyklý zachraňovat lidi že stěn, automaticky odhodí závěs, když se dostane do problémů, je směšná, to by jim záchranáři brzo došli.

0/0
30.4.2012 9:43

alpinic

Re: x

a to ta obsluha navijáku vyhodila ven celej naviják ?

0/0
30.4.2012 20:50

arogancemoci16

Co TĚŽKO někdy pochopím?

Jaký to má smysl, lézt někam na nebezpečný kopec a riskovat svůj život? Pokud bez toho někdo nemůže žít tak prosím, ať si tu magorárnu dělá, ale ať nečeká, že pak pro něj budou umírat jiní. Prostě máš cos chtěl a nazdar. Dostal ses do toho dobrovolně, při akci bez nějakého možného budoucího přínosu pro společnost, tak si tržní nohou. Proč bych tě pak měl, na náklady celé společnosti, zachraňovat a ze svých dětí vyrábět sirotky. Trhni si - to by opravdu měla být jediná a správná reakce okolí. (a co na to cenzor?)

+7/0
30.4.2012 5:30

pavel.n

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Synku  - jezdíš na kole ? To je přece také sport - no tak až spadneš , tak prosím ostatní aby tě nechali ležet - proč by tě měl někdo zachraňovat na náklady celé společnosti  - jak píšeš v příspěvku ?!!!!

+6/0
30.4.2012 5:53

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Taťko, to srovnání kulhá na všechny čtyři nohy.

+3/0
30.4.2012 7:47

Pán_Zlobrů

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

hodně hodně hloupé přirovnání...

0/0
30.4.2012 8:09

Novotnak

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Jestli to nebude tím, že právě z turistů lidé v alpách dobře žijí. Kolik myslíte, že by tam jezdilo lidí, kdyby jim při zranění nikdo nepomohl. Jaký má smysl lézt na velký kopec? Obávám se, že tohle člověku, který nevytáhne paty z domu nevysvětlím. Je to totiž o pocitech, které jste neprožil a proto jim nemůžete rozumět.

+6/0
30.4.2012 6:38

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

S těma patama se to mne netýká. Jenže nikdy není nic zadarmo. VŽDY je něco za něco. A za získaný pocit se holt platí rizikem - tentokrát to nevyšlo, tak má smůlu, to se prostě stává, ale aby pro jím získané pocity měli umírat ostatní...... Samozřejmě, pokud to nedělají za peníze Z JEHO kapsy ne z daní ostatních.

0/0
30.4.2012 7:58

honzour1

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

To je těžký. Jezdíš na kole? Na vodu? Běháš orienťák? Může se ti stát, že budeš potřebovat od ostatních seškrabovat ze silnice, vytáhnout z pod jezu nebo zachraňovat s vypíchnutým okem. Jezdíš autem? Dost možná  taky bude potřebovat pomoc. Ležíš jen doma u kompu a žereš? V padesáti budeš potřebovat pomoc doktorů nebo rovnou hrobníka...

Tím nechci obhajovat to, že lezli na ledovci  u Venedigeru bez lana. Nejsem nijak zvlášť zkušený horal, ale na tom ledovci mezi Pražskými chatami a Venedigerem jsem byl a můžu potvrdit, že trhlin je tam opravdu hodně. Lézt třeba standardní cestou na Dachstein nebo Grossglockner bez lana by asi šlo (i když je to stejně "chytré", jako jezdit kole a na sjezdovce bez helmy nebo na D1 bez pásů), ale na ten Venediger opravdu raději ne.

+2/0
30.4.2012 6:39

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

To je těžký. ;-) Říká ti něco míra rizika? Ten záchranář to zřejmě dělal dobrovolně a za peníze. Ovšem nevím, jak se k takové profesi staví pojišťovny, příliš vstřícně asi ne. V každém případě, by to ten zachraňovaný rizikový sportovec měl vše zaplatit, protože nikdy nepochopím, proč by důsledky jeho kratochvíle měla hradit celá společnost.

+1/0
30.4.2012 8:01

buryna

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Prosím Tě - jakej Ty děláš sport?

0/0
30.4.2012 8:24

cassul

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Neřešíme záchranáře, ten dělal svou práci a zahynul, to je zlé a má moji úctu, holt se to občas stane. On s tím asi musel počítat, jinak by to dělat nemohl. Bavíme se o tom horolezci, kterého zachraňoval...

0/0
30.4.2012 8:25

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Souhlasím. A proto také tvrdím, že když nechci spadnout ze stromu tak na něj nepolezu.

0/0
30.4.2012 13:42

honzour1

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Zachranovany sportovec byl pres noc zasypany snehem po 40m padu hlavou dolu v trhline siroke 20cm. Myslim, ze ten uz nikomu nic nezaplati.

0/0
30.4.2012 8:48

honzour1

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

"Říká ti něco míra rizika?"

Precetl sis vubec muj prispevek? Precti si ho jeste jednou a zjistis, ze mi mira rizika neco rika.

0/0
30.4.2012 9:13

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

No, já se ptám, zda ty jsi četl celé to co jsem napsal... " ... V každém případě, by to ten zachraňovaný rizikový sportovec měl vše zaplatit, protože nikdy nepochopím, proč by důsledky jeho kratochvíle měla hradit celá společnost."

0/0
30.4.2012 13:46

net.Xtreme se nevzdává

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Ono se většinou neriskuje na náklady celé společnosti, horolezci mají celkém drahí pojištění a ty transporty vrtulníkem od horské služby vůbec nejsou zdarma...

0/0
30.4.2012 7:09

Radek-334

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Draze? Pojištění Alpenverein je levnější než to co nabízí naše pojišťovny jako "připojištění" cest do zahraničí. A to ještě nesmíte "přecenit" své síly, musíte se držet na turistické cestě a když omdlíte a pak spadnete ze skály, tak se na to pojištění nevztahuje... Hold to je český banánistán...

+1/0
30.4.2012 7:22

Frankii

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

moje řeč... podívejte se na sazby pojištění, které si platím roky... kdybych měl platit u naší pojišťovny a mít zajištěné to stejné, tak bych se asi ven moc nepodíval... http://www.alpina.cz/t/alpenverein?gclid=CIjmnIr7268CFYUw3wodHUufBw .... a to, že odhodil pilot podvěs, je naprosto správné rozhodnutí.... jenom měli kluci smůlu, že byli 10 m vysoko a on se asi nestačil zhoupnout níž.... kamarádi z horské služby se mi zabili ve vrtulníku ve vysokých tatrách, když letěli do mlynské doliny pro němku, která si vyrazila na tůru v lodičkách a vymkla si nohu....

0/0
30.4.2012 8:49

Radek-334

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Ty lodičky jsou teď v Tatrách "běžná" vysokohorská obuv. Často k tomu ještě patří minisukýnka a odhalené bříško... S manželkou si se svýmy Hanwagy, velkým batohem a trekovými holemi připadáme trochu Out. :-)

+1/0
30.4.2012 9:09

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Řekl bych, že HS pobírá státní dotaci v každé zemi je zřízena. A státní dotace jde z daní ostatních plátců.

0/0
30.4.2012 7:44

Mitchell

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Ty toho budeš těžko chápat podstatně víc. Ale zkusím to.

Stejně tak se z veřejných peněz platí pomoc pro kuřáky, alkoholiky, všechny sportovce, řidiče a jejich pasažéry a dokonce i pro smažky. Pokud se něco začne vyčleňovat (a v případě těch feťáků by mi to ani nevadilo), za chvilku by to dopadlo tak, že by sis platil úplně všechno za svoje.

+1/0
30.4.2012 7:57

Pán_Zlobrů

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

o peníze nejde, jde o to proč by měl někdo nasazovat krk za jinej. Je rozdíl, když někdo zabloudí na horách a když někdo slítne do takovéto hluboké díry. Proč by měl někdo riskovat život lezením za nim? 8-o8-o Co ten chudák záchranář, přemýšlel jste vůbec o tom??? Srovnávejte srovnatelné...

0/0
30.4.2012 8:08

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Jistě mi rád vysvětlíš pomoc pro řidiče. Pleteš si totiž pojmy s průjmy. Pomoc pro (například) dopravu se společnosti vrací neboť doprava jí prospívá (pojedeš si pro každý banán do Afriky?) a to se samozřejmě týká i řidičů. Pomoc pro kuřáky, alkoholiky atd se státu, tedy i "normálním" lidem, bohatě vrací ve zdanění alkoholu a tabákových výrobků, ikdyž je to diskutabilní. Víš, ono nikdy nic není tak jednoduché jak to vypadá a pro některé je třeba vyjadřovat se polopatičtěji. Tedy ať si leze kam chce, třeba na Měsíc nebo do středu Země. Ale ať se řádně a draze pojistí, aby pak nemusel být zachraňován z veřejných prostředků (a za cenu jiných životů, ale to už je téma další).

0/0
30.4.2012 8:10

vasek84

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Dost usměvný příspěvek. :-) Když pojedete autem na výlet tak to taky je akce bez přínosu pro společnost jak píšete a když budete mít bouračku taky Vám nemají pomoc?:-) Když budete nemocný, protože nesportujete a nezdravě jíte tak Vás mají nechat umřít bez pomoci? Takhle nesmyslně by to mělo podle Vás vypadat....

+1/0
30.4.2012 8:10

arogancemoci16

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Dost smutný příspěvek. V tebou popsaných případech někdo bude riskovat vlastní život, jen aby mne zachránil?

0/0
30.4.2012 8:11

Pán_Zlobrů

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

vytahovat někoho z auta je 1000x menší riziko, než lézt za někým do díry v ledovci. Srovnávejte srovnatelbé, děkuji...

0/0
30.4.2012 8:12

Radek-334

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

Po autonehodě? Už jsem viděl pár aut co začaly hořet a byl to pěkný žár...

0/0
30.4.2012 8:18

iiron10

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

spadnout do díry v ledovci je asi tak 1000x menší pravděpodobnost, než ošklivě a nebezpečně nabourat v autě, nebo na kole, lyžích ( a to i v poměru, při přepočtu lidí, kteří to dělají ) ..... Jejich záchrana v určitých podmínkách může být také velmi nebezpečná.

0/0
30.4.2012 8:38

nawason

Re: Co TĚŽKO někdy pochopím?

No mezi náma, tady to riziko měli poměrně velký. A smrt záchránáře, je doopravdy kvuli neskutečný lajdácký chybě a nedivil bych se kdyby tam dostali přes .... .

0/0
30.4.2012 8:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.