Diskuze

My děti neučíme, jen nesmyslně testujeme, míní univerzitní pedagog

Názory univerzitního kantora Ondřeje Hausenblase zvoní: Zrušte detailní větný rozbor v češtině, je zbytečný. Školní testy jsou hloupé. Někteří jej kvůli tomu považují za extremistu. Ale on pouze říká, že místo biflování by měly děti své mateřštině hlavně rozumět. A vůbec všemu, co se ve škole učí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
CL

chudy lekar

25. 4. 2012 15:45
K panu pedagogovi jsem, bohužel, pojal značnou nedůvěru

Tvrdí nesmysly, které jenom podporují nešvary na školách. Dnešní studenti se neumí vyjadřovat, komunikovat, chovat, nejsou schopni dát dohromady text zpaměti a jsou líní se učit. Memorování hloupých básniček na nižších stupních zvyšuje kapacitu paměti člověka, kupříkladu. Dnes se kvůli absurdnímu dotačnímu systému dostanou na VŠ lidi, kteří nemají mít ani maturitu! Maturita má úroveň písemky žáka osmé třídy. A on si dovolí plácat tyhle kraviny? Kolik za to dostal? Rv

0 0
možnosti
T

teacher99

22. 4. 2012 20:41
Superučitelé

Zaujala mě informace, že pan Hausenblas se věnuje vzdělávání budoucích učitelů.  Podle mého názoru se lidé hlásí na pedagogické školy proto, že je baví obor výuky, který si zvolili a také práce s dětmi. Nikdo se nehodlá věnovat této práci s tím, že bude špatný učitel. Nicméně "talentů od boha" je v tomto oboru tolik, jako v oborech ostatních - to jest minimum. Pokud by měli učit jenom tito lidé, byl by učitelů kritický nedostatek. Dobrých učitelů však může být opravdu hodně, jak se jimi ale stát? Zřejmě by je měly připravit vysoké školy.

To be continued

0 0
možnosti
V

VBR

22. 4. 2012 19:48
Cesta do pekel, dlážděná dobrými úmysly.

Ajajaj, zase se vynořil teoretik Hausenblas, který mě svými články v MF Idnes děsil už před lety. Tentokrát to nezní tak agresivně, ale stejně mi připadá, že staví svou představu na nějakém ideálním žákovi, který buďto neexistuje, nebo je silně v menšině. Pod heslem "konec biflování" se dá dosáhnout pouze toho, že se sníží množství látky a nároky na žáky. Myšlení totiž příliš naučit nejde, a už vůbec ne, když má člověk hlavu prázdnou a nemá nad čím přemýšlet. Biflování je pejorativní slovo, které se dnes používá na učení čehokoli, co se nedá okecat. Pochybuju, že nějaká škola dnes učí něco, co by vyžadovalo pouze biflování, tedy mechanické učení nazpaměť. Možná básničky na prvním stupni. To, že se někdo nabifluje vzoreček, aniž by ho uměl odvodit a do důsledku pochopit, je dáno leností žáka nad tím strávit potřebný čas, a nevyřeší se to tím, že vzorečky z látky odstraníme. Nezdá se mi, že by pan Hausenblas zrovna o tohle usiloval, ale tak by jeho krásné myšlenky dopadly v praxi.

0 0
možnosti
JB

brujan

24. 4. 2012 4:13
Re: Cesta do pekel, dlážděná dobrými úmysly.

o reakci na příspěvek si napište na brujan@atlas.cz , do rámečku se nevešel a půlit se mi to nechce!

Zdraví J.B.

0 0
možnosti
JS

Jayson

22. 4. 2012 10:55
Větný rozbor

Nevím, proč chtějí všichni, i autor příspěvku, šmahem rušit např. větný rozbor. Přitom se píše, že dnešní žáci mají problém porozumět psanému textu. A k tomu může větný rozbor přispět. Záleží jen na tom, jak se k němu přistoupí. Do školy jsem chodil už před 40 lety, ale biflování tam moc nebylo. Bylo to učení v souvislostech, s důrazem na porozumění. Možná jsme měli štěstí na učitele.

Trochu mě děsí, že se volá po tom odstranit z výuky partie, které jsou považovány za obtížné.... Jaké chceme mít mladé lidi??

V rozhlase jsem včera slyšel fráze o tom, že se po dětech vyžadují znalosti, ale jen málo se mluví o schopnostech a dovednostech. To je škoda, ale je potřebné si uvědomit, že v řadě případů (možná ve většině) závisí dovednosti velice silně právě na znalostech.

1 0
možnosti
C

Charming

25. 4. 2012 13:38
Re: Větný rozbor

Chyba, větný rozbor nemůže přispět porozumění textu. Představte si situaci, kdy si žák čte článek z lidových novin a něco mu není jasné. Začne si v hlavě dělat větný rozbor? Ne, nezačne. Prakticky ho nevyužije nikdy.

Když učitel něco učí, měl by vědět, proč. Pakliže to neví, nemá to učit. Největším zločinem, kterého se může dopustit, je učit to i přes to, že neví, proč to učí, z čehož vyplývá, že to nevědí ani jeho žáci.

Osobně si myslím, že jste nepochopil myšlenku, kterou se nám pan Hausenblas snažil říci. On nechce odstranit obtížné partie, on jen chce, aby se žák na učení podílel, aby kreativně uvažoval, aby posiloval vlastní myšlení. Česká Republika je na tom opravdu zle. Děti na školách nediskutují, nepřemýšlí, jen poslouchají. K čemu to?

Jako národ jsme zoufale zaostalí. Okamžitá změna školského systému je nutná. Učit jinak. Lépe by bylo, přestat používat slovo učit a vyměnit ho za slovo "být k dispozici pro žáky".

0 0
možnosti
Z

zdarma

21. 4. 2012 7:18
jj

Myslím, že ten člověk má v mnohém pravdu. Hlavně ta věková zásluhovost u vysokoškolsky vzdělaných lidí je hrozná věc.

Jenže, zase je to o penězích a nýmandech, kterých je plný parlament a vláda.

0 0
možnosti