Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z matematiky povinně maturujme, žádá její celoživotní milovník Klaus

Z celoživotní lásky k matematice se vyznal prezident Václav Klaus. Podle něj je chyba, že se nestala povinným maturitním předmětem. Klaus to uvedl ve středu ve velké aule Karolina při oslavě 150. výročí založení Jednoty českých matematiků a fyziků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Philosopher

Nepotřebnost - malé rýpnutí

Nepotřebuji X, protože to nikdy nepoužiju. Tak se X nebudu učit. Tím, že se nenaučím X, tak nerozumím X, a tak X nepoužiji. A když nepoužiji X, tak X nepotřebuji, a tak se X nebudu učit.

Odpůrci matematiky si mohou za symbol X dosadit matematiku ... A odpůrci čehokoliv si mohou dosadit za X cokoliv.

0/0
29.3.2012 14:05

Modrý a zelený blesk

Re: Nepotřebnost - malé rýpnutí

Jedna případa neměla ráda matematiku, tak po SŠ zamířila na Filosofickou fakultu. Pohříchu, ďábelská matematika tam na ni, v podobě výrokové logiky, udeřila strašlivým úderem :-)

Osobně mám pocit, že většinu toho, co vím, jsem se dozvěděl sám, ale mohu se mýlit. Středoškoláci obecně odcházejí ze škol bez znalosti historických souvislostí, takže mají tendenci historické omyly opakovat, bez řádné znalosti alespoň vlastního těla, které pak vesele demolují chlastem, drogami, extrémními sporty a podobně, bez řádného poučení o ekonomických vztazích, takže pak usilovně čerpají všemožné nemožné úvěry a tak dále.

Zároveň chápu, že je málo těch, kteří po vědomostech dychtí, já jsem mezi ně také nepatřil ;-)

0/0
30.3.2012 9:33

Modrý a zelený blesk

Nedá se svítit,

matematika naprosto zásadně zasahuje téměř všechny oblasti života. Pokud nechceme maturitu dávat za docházku na SŠ, pak je správné, aby matematika byla její nedílnou součástí !!

+7/0
29.3.2012 9:55

Drussbarb

Re: Nedá se svítit,

A naopak jazykotepci, historici nebo překladatelé, kteří jsou na matiku tupý, by ti řekli, že se naopak svítit dá :-)

0/0
29.3.2012 14:44

Modrý a zelený blesk

Re: Nedá se svítit,

A že jste si zrovna vybral ty jazykotepce, což? ;-) Asi takhle: středoškolská matematika je primitivní a zároveň je velmi dobře použitelná v každodenním životě. Bavme se o tom, co by měl maturant zvládatat, já jsem přesvědčen o tom, že by měl umět český jazyk, cizí jazyk a matematiku. Uznávám samozřejmě i jiné názory :-)

+1/0
30.3.2012 9:23

Drussbarb

Re: Nedá se svítit,

A koho jsem měl vymyslet? Jestli je středoškolská matematika primitivní nebo ne, je sporné. Pro Vás je primitivní, pro jiného je velkým problémem.

0/0
2.4.2012 7:21

Modrý a zelený blesk

Re: Nedá se svítit,

Protože tam máte chybu i/y. Ale to neřešte.

0/0
2.4.2012 8:53

Drussbarb

Re: Nedá se svítit,

:-):-):-)Nejhorší na tom je, že nevím, kde ta chyba je, hehe. No tak to vidíte, jak je důležitá obyčejná čeština a vy na nás, průměrné Čechny, s matikou

0/0
2.4.2012 10:09

Modrý a zelený blesk

Re: Nedá se svítit,

... jsou na matiku tupí... ;-)

0/0
2.4.2012 10:16

Drussbarb

Re: Nedá se svítit,

:-)

0/0
2.4.2012 13:12

Dalca-zbrna

Poprvé

Poprvé s Klausem souhlasím.

Úroveň dnešních maturit je komická. Běžní jsou maturanti, kteří mají zásadní problémy s pravopisem, nezvládají základní výpočty s přímou a nepřímou úměrou, procenty. Chraň ruka boží chtít po maturantovi nějaké znalosti základů statistiky, i slovo udělej z toho průměrnou hodnotu je pro ne neznámé.

podívejte se na objem znalostí středoškoláků např za 1. republiky a nyní.

+4/0
29.3.2012 9:03

_m-

Re: Poprvé

Jenže na jaké úrovni. Já jsem v minulém století maturovala z matematiky (na SEŠ  - podle vyjádření dosud žijící profesorky před 8 lety - jako jediná za celou historii školy.......) a bylo mi to stejně houby platný, protože na VŠ jsem se dověděla, že gymnazisti mají za sebou už derivace a úvod do integrování, což jsem stejně musela rychle dohonit sama.  Takže kde je úroveň potřebná k maturitě, která bude vyhovovat strojařům i hotelovkám? Myslím, že pouze rodný jazyk by měl být povinný a stejný pro všechny, ostatrní maturity bych rozdělila minimálně podle typu školy.

0/0
29.3.2012 9:36

Dalca-zbrna

Re: Poprvé

Já na střední škole (SPŠE) byly rovnice s parametrem, kvadratické rovnice, soustavy rovnic o více neznámých, statistické funkce (variace, kombinace atp.),počty s komplexními čísly, logaritmy, limity, derivace, integrály.

To vše se učilo na střední průmyslové škole v 80-tých letech!!! A dost nás na tomto v té době soudruzi učitelé, dusili. A doteď jim za to častokráte děkuji, když z hlavy počítám věci, na které u nás v práci jiní inženýři potřebují počítač, stoh papírů a kalkulačku a půl dne navíc. (živím se MaR)

P.S: Střední průmyslové škola elektrotechnická.

+1/0
29.3.2012 9:43

_m-

Re: Poprvé

To byla ovšem škola technická (pamatuju co to je SPŠE ;-)) - SEŠ byla ekonomka. Přesto jsme měli nižší náplň než gymnázia a po nástupu na VŠ, kde se začínalo podle gymnázií jsme museli dohánět.

A upřímně - V kolika profesích potřebujete integrovat?

0/0
29.3.2012 9:50

Modrý a zelený blesk

Re: Poprvé

Nejde jen o profese. Takový celkový náklad na hypotéku, kupříkladu, je vlastně integrál.

0/0
29.3.2012 9:57

Dalca-zbrna

Re: Poprvé

R^

Tak tomuhle tleskám - máte pravdu - fakt je, že mne to nenapadlo.

Ona matika a fyzika je schovaná všude - v domácnosti topení, prostup tepla stěnou

brzdná dráha automobilu - druhá mocnina rychlosti...

Spousta řidičů je schopna tvrdit, že za 100km/h zastaví na dvojnásobné dráze jak z 50km/h.. jenže ono to je čtyřnásobná brzdná dráha...A např v tomhle už jde přímo o život.

0/0
29.3.2012 10:02

Modrý a zelený blesk

Re: Poprvé

Ano, přesně tak.

0/0
29.3.2012 10:25

naivka2

Re: Poprvé

Vůbec ne. To si jenom na áru nemohli vzpomenout co je vlastně zastavilo.V

0/0
31.3.2012 9:10

komentator-1

Re: Poprvé

celkový náklad na hypotéku samozřejmě není integrál, ale součet řady vážený pane. Nemůžete ingrovat nad nespojitou funkcí, že ano.

0/0
29.3.2012 13:18

Modrý a zelený blesk

Re: Poprvé

To je detail.

0/0
29.3.2012 13:41

naivka2

Re: Poprvé

Tak to je hřebik pod hlavičku. Součet řady je totiž ten integrál.;-);-);-);-);-)

0/0
31.3.2012 8:59

_m-

Re: Poprvé

A když sis bral hypotéku taks to počítal pomocí integrálu? Já pomocí úrokování, je to jednodušší a logičtější.

0/0
31.3.2012 9:25

Modrý a zelený blesk

Re: Poprvé

Úrokování jsem a) ve škole neměl b) nezahrnuje veškeré náklady na hypotéku.

0/0
2.4.2012 8:54

Dalca-zbrna

Re: Poprvé

no u nás, když se chystají regulátory, tak pořád. Ale v milionech dalších profesí nikdy.:-P

Jenže tady jde spíše o princip. když jsem viděl to, co se teď vydává za státní maturitu, dostal jsem záchvat smíchu a z fleku to vyplnil. A měl tam méně chyb, než dotyčný maturitou postižený rybízek. a to jsem se předtím nic nebifloval.

Dnešní maturita je fraška, předražená, která jen ukazuje na megainflaci pojmu středoškolák, maturant a tp.

Různé ty střední integrované školy, kde prolézají mnozí jedinci se čtyřkami, neumí dohromady nic a po absolvování jsou v průmyslu absolutně nepoužitelní. Na posty, které jsme v 80-tých letech obsazovali my, středoškoláci, dnes požadují VŠ, přičemž mnohé absolventy musíme učit téměř základům automatizace a regulace. Je pěkné, že umí ovládat 3D simulační programy na PC, ale když v hlavě nemají jasno jak proces funguje, je jim ta simulace tak akorát ku...

+1/0
29.3.2012 9:58

celim

Re: Poprvé

Naprostý souhlas! No na druhou stranu jsou zde ještě školy, kde má vzdělání ještě určitou úroveň.Třeba jak jsem slyšel, tak na arcibiskupském gymnáziu, které skončilo jako třetí nejlepší v republice, téměř všichni maturanti maturovali z obtížnější verze až na několik, kteří se v nějakém předmětu na tu obtížnější necítili( to je rozdíl od škol, kde naopak všichni maturovali z lehčí verze). Ovšem je to dáno typem školy(osmileté gymnázium), studenty(bylo z čeho vybírat) a profesory( každý učitel jde raději učit na školu, kde lze očekávat výsledky a učení není bojem mezi studenty a učiteli).

0/0
29.3.2012 11:29

naivka2

Re: Poprvé

Kluci máte recht. Víte jak se mi ulevilo, když se objevily první fuzziny. To bylo nádherný. S konečnou platností jsem odmítl furt doblba vysvětlovat Nyquistovo kriterium.;-D

0/0
31.3.2012 9:07

navigator

Z matematiky povinně maturujme.....

Když vidím, kam nás zřejmě jeho premiérská a prezidentská matematika za dvacet let dovedla, tak bych ty maturity z matematiky zrušil. Zdá se, že dnes více platí populární výrok jisté osobnosti, že je třeba umět počítat do desíti a mít "dobré" přátele.

0/0
29.3.2012 8:55

Adamsite

Nesouhlasím

Z matematiky jsem vždycky propadal, dokonce i na základní škole jsem musel dělat reparát (ano, je to ostuda, plně si to uvědomuju). Na střední škole mě matikář pustil k maturitě jenom díky tomu, že se znal s našimi. No a dneska celkem úspěšně studuju na vysoké škole. Kdybybych musel povinně maturovat z matiky, těžko by tomu tak bylo.

0/0
29.3.2012 8:37

raymondchandler

Re: Nesouhlasím

Pokud neovladas stredoskolskou matemaiku, nemas na VS co delat!!!Vyjimky jsou umelecke skoly-AMU, UMPRUM atd.

0/0
29.3.2012 9:30

Dalca-zbrna

Re: Nesouhlasím

Přesně tak, výjimky by měly být umělecké školy, ale studenti z nich by měli mít jasné odlišení od jiných středoškoláků. Protože tam jde především o talent!!! Rozvíjení nějakého druhu umění Je tristní trápit umělce na konzervatořích atp. maturitou z matiky a jiných, zcela pro ně mimo mísu oborů.

Ale nemůžeme přece srovnávat studenta z Gymnázia, střední průmyslové školy a muzikanta!!!

Toto prostě nelze srovnat..... Umění by mělo mít svůj vlastní systém vzdělávání.

+1/0
29.3.2012 9:39

celim

Re: Nesouhlasím

Na první pohled bych souhlasil, ale je obecně známo, že mnozí špičkoví umělci mají docela rozvinuté logické myšlení, takže by jim ta maturita ani problémy nedělala. Třeba když moje žena šla po gymplu studovat muzikologii a germanistiku, tak její matikář neměl radost, protože si myslel, že by mohla jít na techniku či matfyz, kde by svojí matematiku uplatnila.

0/0
29.3.2012 11:36

_m-

Re: Nesouhlasím

No právě!!! A nejen umělecké školy, ale i některé filozofické obory třeba. Myslím si ,že takový profesdor historie nepotřebuje ke svému životu nutně matematiku. Matematika rozvíjí myšlení, to ano, ale dál než procentový počet a trojčlenka je pro 90% populace (včetně maturantů a vysokoškoláků) nepotřebná. Bohužel, rozhodně mi v životě šla líp matematika, než jazyky.

0/0
29.3.2012 9:45

Modrý a zelený blesk

Re: Nesouhlasím

Profesor historie možná nepotřebuje matematiku ke svému oboru, ke svému životu zcela jistě ano.

0/0
29.3.2012 9:57

_m-

Re: Nesouhlasím

Matematiku, nebo počty?

0/0
29.3.2012 11:16

Modrý a zelený blesk

Re: Nesouhlasím

Matematiku. Množiny nejsou počty a učí se v I. třídě.

0/0
29.3.2012 13:42

_m-

Re: Nesouhlasím

No...... tak jednak nevím k čemu v životě pootřebuješ znalost množin (netvrdím, že je nemůžeš použít, ale nemusíš!)  a druhak - za matematiku považuju něco jiného než trojčlenku.  Složité úrokování jsme například brali v předmětu nazvaném  - hospodářské POČTY.

0/0
29.3.2012 13:49

Modrý a zelený blesk

Re: Nesouhlasím

Příklad. Kupujete kombi lednici. Chcete, aby měla aspoň sto litrů chladicí část, osmdesát litrů mrazicí část a v normované spotřebě nesežrala víc, než 320 kWh za rok. Tedy máte z nabídky na trhu množinu A těch, které mají sto a více litrů chladicí části, množinu B těch, které mají osmdesát a více litrů mrazicí části a množinu C těch, které sežerou 320kWh a méně. Modely, které vyhovují vašim požadavkům jsou pak prvky množiny D, která je průnikem množin A, B, C.

Samozřejmě takto neuvažujete, nejspíš použijete nějaký vyhledávač na internetu, kde si tyto paramtery zadáte, ale princip volby je založen na teorii množin :-)

0/0
30.3.2012 9:27

naivka2

Re: Nesouhlasím

Akorat nesmíš tu ledničku furt větrat jak tam lozíš pro pivo.

0/0
31.3.2012 9:14

Modrý a zelený blesk

Re: Nesouhlasím

P.S. za matematiku také nepovažuji trojčlenku, ale tu triviální část matematiky, která se na SŠ učí :-)

0/0
30.3.2012 9:29

2Mac7

Re: Nesouhlasím

Tak olno záleží na tom, jakou VŠ ( resp. obor) děláte :-), jinak matematika jde ruku v ruce s logickým uvažováním, a jeho úroveň je bohužel v naší společnosti dost zoufalá, a to i u mnoha vysokoškolíků, ještě jednou říkám bohužel.

0/0
29.3.2012 9:38

Yanajedna

Re: Nesouhlasím

nojo, antropologie komixu ;-D

Výrokovou logiku a základní počty, procenta atd. by měl umět každý. Potom bychom nemuseli potkávat nápisy "sleva 200%" atd.

0/0
31.3.2012 0:01

mican

Tn rozumí úplně všemu

Kdyby místo rozdávání rad raději doplnil velké mezery ve svém životopise !

0/0
29.3.2012 7:04

ekspertyza

svět podle Klause

I don't want to live on this planet anymore!

0/0
29.3.2012 0:09

moky11

no jo, ten zná jen tu matematiku..

jeden pro mě, druhý pro mě, .... ;-D

+2/0
29.3.2012 0:07

MFD to hraje s náma

Moje rec!

Matematika je matka vsech ved. Nedivme se, ze tolik lidi nalitne na libive reci lichvaru, kdyz ani nevedi, co to je urok.

+3/0
28.3.2012 23:49

Drussbarb

Re: Moje rec!

My se na gymplu neučili, co je to úrok - nematuroval jsem, měl jsem "jen" 4 roky matematiky. Praktické matematické věci, jako jsou třeba úroky, se přece nemusí učit v rámci povinné maturity

0/0
29.3.2012 6:13

Dalca-zbrna

Re: Moje rec!

Probůh, co to tu plácáte?

Úroky, počítání s procenty, to já se učil už na základní škole! Přímá úměra, nepřímá úměra, rovnice o jedné neznámé... TO JE UČIVO ZÁKLADNÍ ŠKOLY!!!!

na střední škole byly rovnice s parametrem, kvadratické rovnice, soustavy rovnic o více neznámých, statistické funkce (variace, kombinace atp.),počty s komplexními čísly, logaritmy, limity, derivace, integrály.

To vše se učilo na střední průmyslové škole v 80-tých letech!!!

+4/0
29.3.2012 9:35

2Mac7

Re: Moje rec!

potvrzuji

0/0
29.3.2012 9:41

Drussbarb

Re: Moje rec!

Kurník, že bych se spletl? Je to možné, už je to dobrých 15 let, tak daleko má paměť nesahá. Ale přesto, že jsem maturoval z dějepisu a občanky, na počítání úroků není potřeba matematika. Určitě ale vím, že integrály jsem viděl poprvé až na výšce, integrály měli maturanti z matiky, my snad ani nederivovali.

0/0
29.3.2012 14:43

2Mac7

Re: Moje rec!

Co to bylo za gymnázium ???

0/0
29.3.2012 9:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.