Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na základní škole v Bohdanči si nové písmo chválí. Chtějí u něj zůstat

Základní škola Na Rovině v Lázních Bohdaneč byla jednou ze dvou základních škol v kraji, kde v praxi vyzkoušeli výuku nového psacího písma Comenia Script. A chválí si ho. Ministerstvo rozhodne v létě, zda ho doporučí jako další alternativu pro výuku

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

venenum

čím jednodušší znaky písma,

tím přesněji je potřeba je napsat, aby to po nás druzí přečetli.

Comenia je jednoduchá, proto se v ní individuální odchylky časem projeví negativně.

0/0
23.5.2012 11:55

Antonín, topič

---

To je ale nesmysl.

0/0
23.7.2012 8:37

venenum

zajímavý článek

o výuce psaní najdete zde: http://www.evropsky-rozhled.eu/vyuka-psani-v-usa/

Rozhodně stojí za to si jej přečíst.

0/0
23.5.2012 11:39

venenum

Re: zajímavý článek

přečtěte si i diskusi ke článku v Respektu (http://respekt.ihned.cz/c1-54608890-bez-krasopisu), je tam leccos zajímavého

[ukaz_vsechny]=1&article[comment][art_id]=54608890&p=R00000_d&article[id]=54608890#comm]http://respekt.ihned.cz/?article[comment][ukaz_vsechny]=1&article[comment][art_id]=54608890&p=R00000_d&article[id]=54608890#comm

0/0
23.5.2012 11:52

venenum

Nové písmo se mi líp píše, to druhé navíc ani neumím přečíst

říká oslovený druhák... :-P

Vzhůru k negramotnosti našich dětí !!

+1/0
23.5.2012 11:38

jirinah

comenia script

Tiskaci pismo je uhlednejsi a uci se ve vicero zemich. Pravdou je, ze psaci pismo se hure cte a deti z jinych statu jej neumi ani cist nebot na skolach se jiz dlouhodobe uci tiskaci. Toto tiskaci pismo je upravene pro napojovni dalsich pismen, je to spis takove tiskaci-spojovaci pismo, aby se dalo snaze navazovat dale a tim i rychleji psat. Rozhodne je uhlednejsi a jednodussi pro cteni i pro male deti. Nevyhodou tohoto pisma je, ze je pomale. Pokud si student musi psat poznamky, je 2x pomalejsi, nezli pismo psaci. Zase na druhou stranu se do skol stale vice protlacuji notebooky, pocitace, iPady apod. takze ta rychlost bude druhotna.

0/0
21.5.2012 12:06

Modrý a zelený blesk

Re: comenia script

Pardon, ale NIKDO z těch, jejichž písemný projev jsem na VŠ viděl, nepsal psacím písmem.

0/0
21.5.2012 12:22

venenum

Re: comenia script

to jste ovšem vedle jak ta jedle, protože podle definice propagované pí. Lencovou je psacím písmem každé písmo, které se napíše rukou. Ona tvrdí, že úplně každé. Tedy patrně i obrázkové (viz. Egypt). Jak je to s uzlovám, nevím. Ale i to se vytvářelo rukou...

0/0
23.5.2012 11:42

really?

Tak zase se CR opici po USA???

Kdyz jsem pred 13 lety poprve priletela do USA, tak jsem nechtela ani verit tomu, ze tady deti ve skole uci psat timto pismem. Zacala jsem tak psat i ja a nemuzu si to vynachvalit. Zpocatku mi to delalo problem kdyz jsem se podepisovala.

0/0
2.4.2012 21:28

_m-

Re: Tak zase se CR opici po USA???

Tímto písmem těžko. pokud vím, tak na něj má patent nějaká češka.

0/0
2.4.2012 22:37

jirinah

Re: Tak zase se CR opici po USA???

Na tohle pismo ma sice patent ceska, ale je hodne podobne pismu napriklad v Australii mozna i Kanade.

0/0
21.5.2012 12:07

venenum

Re: Tak zase se CR opici po USA???

že by snad autoeka předpokládala velké přesuny z českých luhů a hájů směrem do Austrálie nebo možná i Kanady ???;-D

0/0
23.5.2012 11:49

Modrý a zelený blesk

---

Já teda píšu všelijakými písmy a s podpisem problém nemám.

0/0
3.4.2012 8:14

DAVIDIANUS

Jediná pozitivní zpráva....

Plošné zavedení ministerstvo neplánuje R^

+4/0
2.4.2012 15:35

DAVIDIANUS

NĚCO JAKO OČKOVÁNÍ

proti rakovině děložního čípku....

0/0
2.4.2012 15:31

neumisa

ach božínku ...

"... písmo je super, jen ho děti po sobě nepřečtou ...."  Kristova noho! ;-D;-D;-D;-D

+1/0
2.4.2012 15:28

PetrEsp

Šablony

"V první fázi trváme na tom, aby předlohu co nejvíc ctily a co nejvíc ji napodobily. Individualita v písmu je ale přítomna už od začátku," říká Václavíková.

No právě, INDIVIDUALITA. i ty šablony by měly sloužit k tomu, aby se dítě naučilo ten PRINCIP, jak dané písmeno napsat. Opakuji, NAPSAT, a ne namalovat neboi narýsovat! Když si vzpomenu, jak nás prudili, že nožičky u "m" jsou dál od sebe, že nahoře jsou obloučky moc ostrý nebo zase moc zaoblený atd., a přitom to "m" BYLO STÁLE ČITELNÉ JAKO "m"!

0/0
2.4.2012 14:01

DAVIDIANUS

Napadlo některé troubelíny,

že by nás zavedení náhradního tiskacího písma masově naprosto odřízlo od dopisů našich předků a od historických pramenů.....Rv

+3/0
2.4.2012 13:38

cover72.net

Re: Napadlo některé troubelíny,

Pak tedy čtěte, prosím:

http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/archivnictvi/nkp/ack/ack2.jpg

Se znalosti psacího písma to přeci není sebemenší problém, no ni?

Mé nepatrné osobě jen nezbývá než obdivovat ty blázny, kteří od cyrilice přešli k jakési hloupé latince. Zcela bez ohledu na zpětnou kompatibilitu s dopisy předků, no považte!

0/0
2.4.2012 13:55

cover72.net

Re: Napadlo některé troubelíny,

I když zrovna toto má daleko blíže k písmu tiskacímu než psacímu; o mizivé relevanci psacího písma ku historickým dokumentům to ale vypovídá dostatečně.

0/0
2.4.2012 14:01

venenum

Re: Napadlo některé troubelíny,

vtip je v tom, že když se přecházelo od cyrilice k latince (nebo i kurentu), umělo psát a číst podstatně méně lidí než dnes.

Ještě v roce 1900 byla negramotnost tak vysoká, že v některých obecních kronikách najdete zmínky o tom, že psát uměli třeba jen dva lidé z vesnice. A to navzdory snahám Marie Terezie Rv

0/0
23.5.2012 11:58

Modrý a zelený blesk

---

Troubelíny možná. Inteligentní člověk umí číst švabach, kurant aniž by ho tím museli mučit ve škole. Čtení je obecně snažší, než psaní.

0/0
2.4.2012 13:56

DAVIDIANUS

A já si udělám slabikář

ve FRANKLIN GOTHIC, na spřátelených školách se mi jako podnikateli určitě osvědčí písmo MISTRAL a na druhém stupni bychom mohli psát písmem TAHOMA ;-D;-D;-D

0/0
2.4.2012 13:36

venenum

Re: A já si udělám slabikář

přesně ;-D

0/0
23.5.2012 11:59

pk203@klikni.cz

Vážení zastánci spojitého písma

písmo se psalo spojitě z jednoduchého důvodu, a tím byly kaňky při přiložení hrotu čerstvě namočeného brku k pergamenu. Vzhledem k tomu, že to již mnoho let nehrozí, není pro udržování spojitého písma pražádný důvod.;-)

+1/0
2.4.2012 10:39

Modrý a zelený blesk

Re: Vážení zastánci spojitého písma

Furt to říkám, ale je to marné.

0/0
2.4.2012 13:11

DAVIDIANUS

Re: Vážení zastánci spojitého písma

Slyšel jsi někdy o vlivu používání psacího písma na rozvoj mozkové činnosti....?

0/0
2.4.2012 13:45

Modrý a zelený blesk

Re: Vážení zastánci spojitého písma

Jistě, ponejvíce od osob, u kterých lze o rozvoji mozkové činnosti s úspěchem pochybovat.

0/0
2.4.2012 13:57

DAVIDIANUS

Re: Vážení zastánci spojitého písma

;-D To se pozná už v 1. či 2. třídě 8-o?

0/0
2.4.2012 15:33

shr3k

Takto skončil podobný experiment ve Švédsku

http://www.grafologickakomora.cz/files/svedska-reforma.pdf

+3/0
2.4.2012 10:29

cover72.net

Pomalé, ano? Spor.

Tiskacím písmem v principu podobným tomu "comenia scriptu" píši rychlostí 138 znaků za minutu, tzn. 2,3 písmen za vteřinu (včetně interpunkce, samozřejmě). Teď jsem si to stopnul.

A to dělám řadu let v IT a poznámky píši rukou velice zřídkakdy, ergo nejsem pořádně rozepsaný.

Ano, touto vysokou rychlostí to vypadá ošklivě, leč stále je to čitelné - což se o podobně "urychleném" písmu psacím říci nedá.

Tiskací písmo totiž totiž snahou o urychlení degraduje do nedotažených znaků, které ale stále zachovávají proporce a stavbu znaků krasopisných. Oproti tomu písmo tiskací degraduje do spojité linky a'lá seismograf, která je mnohdy nečitelná i pro toho, kdo ji "napsal" - což potvrzují mé zkušenosti ze střední, kde ještě někteří lidé psali psacím a pak to po sobě nedovedli rozluštit. S tím jsem já se svým "tiskacím" fontem nikdy problém neměl.

Další výhrady kromě krasosmutnění a staromilství?

0/0
2.4.2012 10:28

DAVIDIANUS

Re: Pomalé, ano? Spor.

Sám jsem v dětství a mládí velmi rád psal tiskacím písmem ( pouze velkými písmeny), ale psací písmo je naprosto nenahraditelné.....

+2/0
2.4.2012 13:43

cover72.net

Re: Pomalé, ano? Spor.

Nenahraditelné kde, proč...?

0/0
2.4.2012 13:49

ježo

Re: Pomalé, ano? Spor.

Mám to úplně stejně.přešel jsem na ,,tiskací"z důvodu nečitelnosti ,,spojitého".při rychlém psaní poznámek ve škole,jsem to po sobě nepřečetl.Otázka je zda skutečně u malých dětí nerozvíjí jemnou motoriku.

0/0
2.4.2012 14:04

Modrý a zelený blesk

Re: Pomalé, ano? Spor.

Možná jo, a možná Comenius rozvíjí stejně. Neumím to zhodnotit. Podle mého ale na rozvíjení motoriky je v 7 letech trochu pozdě.

0/0
2.4.2012 14:58

jirinah

Re: Pomalé, ano? Spor.

Souhlasim s vami, je citelnejsi i kdyz pomalejsi. Navic se na papir pise cim dal tim mene. Ona nakonec ryhlost bude dulezita u psani vsemi deseti, nezli tuzkou.;-D

0/0
21.5.2012 12:12

terezav

jsem odpůrce tohoto písma

učitelky mají s dětmi méně práce a dětem se to líbí, protože je to jednodušší a nemusí se tím trápit; jenže já říkám těžce na cvičišti, lehce na bojišti; kam to povede, když se vše bude zjednodušovat?

+4/0
2.4.2012 8:34

Modrý a zelený blesk

Re: jsem odpůrce tohoto písma

A jak se ti počítá s logaritmickým pravítkem?

+1/0
2.4.2012 8:38

_m-

Re: jsem odpůrce tohoto písma

hodinky a holinky?

Před 30 lety jsem v Rusku viděla pracovat pokladní se sčotem, kontrolovala ji kolegyně s kalkulačkou - a nestíhala.

+1/0
2.4.2012 8:43

Modrý a zelený blesk

Re: jsem odpůrce tohoto písma

Ano, toto dokazuje jediné, že jsi byla v Rusku.

+1/0
2.4.2012 8:44

Pavel_1234

Re: jsem odpůrce tohoto písma

no ten argument s logaritmickym pravitkem taky neni uplne relevantni. Jakekoliv zjednoduseni s sebou nese samozrejme jistou redukci vlastniho usili. S pocty je primarne potreba tomu rozumnet a umet pocitat z hlavy. Nasledne muzu pouzit pomucku jako scot, logaritmicke pravitko, kalkulacku apod. A asi nikdo nebude namitat nic proti tomu, ze kalkulacka kompletne nahradi ty predesle pomucky.

Nicmene ucil jsem studenty, kteri kdyz meli resit problem (samostatne v ramci diplomove prace na VS), tak zkusili nejprve google, pak wikipedii a nakonec to vzdali. Pomucka ma zkratka zustat pomuckou a nenahrazovat rpimarni intelektualni dovednosti. Proto si myslim, ze toto pismo bude zrejme vyborne pro deti s lehkymi mozkovymi disfunkcemi, ale pausalne ho zavest by byla zrejme chyba!

+3/0
2.4.2012 8:59

Modrý a zelený blesk

Re: jsem odpůrce tohoto písma

Souhlasím, až na to písmo, nevidím žádnou výhodu ve výuce zrovna toho aktuálního psacího písma, respektive proč toto písmo ano a kurent ne?

+1/0
2.4.2012 9:09

Finsternis

Re: jsem odpůrce tohoto písma

Kurent není moc pro češtinu vhodný, je to ideální písmo pro němčinu, ale čeština má jiné zastoupení písemné skladby - má časté c a jiné písemné spřežky a to by kurant dost brzdilo.

0/0
2.4.2012 9:35

Modrý a zelený blesk

Re: jsem odpůrce tohoto písma

No, prosím. Mně brzdilo spojité písmo, ale díky osnovám jsem byl nucen těch pár let s ním protrpět. Možná to bylo tím, že tiskacím jsem uměl svévolně psát ještě před nástupem na ZŠ.

+1/0
2.4.2012 9:51

Modrý a zelený blesk

Re: jsem odpůrce tohoto písma

P.S. nerad bych viděl to úsilí, které musíte vynaložit na spočítání "43587,32546 na 4,3258-tou" z hlavy.

0/0
2.4.2012 9:50

Miš 13

Re: jsem odpůrce tohoto písma

no, kt omu že to bude jednodušší.... ale proč dělat něco jednoduše, když to jde i složitě a trvá to dýl, že?!

0/0
2.4.2012 8:43

terezav

Re: jsem odpůrce tohoto písma

možná proto, že děti si pak v různých životních situacích lépe poradí; když budou mít v dětství vše jednoduché, jako po másle, tak pak v reálném dospělém životě pěkně narazí, protože život vždycky přinese nějakou situaci, která se musí řešit a která nebývá jednoduchá; jak jsem psala těžko na cvičišti, lehko na bojišti

+1/0
2.4.2012 12:22

Modrý a zelený blesk

Re: jsem odpůrce tohoto písma

Jejda, a jak jste narazila vy? Předpokládám, že jste se učila hodně jednoduché psací písmo.

0/0
2.4.2012 13:12

shr3k

Re: jsem odpůrce tohoto písma

No už vidím tu pátou třídu, 15minutový diktát a děti píšící Comenia Scriptem: "Pančelkó mě bolí ruká."

0/0
2.4.2012 10:25

Já rád játra

Re: jsem odpůrce tohoto písma

Nedejboze se nekdo pokusi zrusit svabach. Ze pry se vubec nepouziva a takove alibisticke kecy.

0/0
2.4.2012 11:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.