Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Připlatí si věční studenti, stát ušetří 1,5 miliardy, navrhuje NERV

Pět let prvního magisterského studia zdarma, vše ostatní placené. Žádné peníze za "mrtvé duše". S tím přišla Národní ekonomická rada vlády a premiér Petr Nečas. Vysoké školy by navrhovanými opatřeními mohly podle jejich propočtů ušetřit až 1,5 miliardy z rozpočtu ročně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

echo z ucha

1,5 mld se ušetří, aby se 15 mld jinde provařilo!

0/0
23.3.2012 12:29

luban12

Školsví je přehnaně demokraticé.

Když začnete od základních škol, tak je to "bordel". Školy v malých obcích živoří často jen proto, že rodiče posílají své děti do vzdálenějších škol, kam dojíždějí. Tím se školní povinnosti dítěte prodlužují minimálně o dvě hodiny denně. Místní škola přijde o státní dotaci, dotace školám platí obce z rozpočtu, mimoškolní zařízení jako sportovní hřiště ale využívají i ti kteří dojíždí do jiné školy.Některé školy jsou tak přeplněné a druhé prázdné.

0/0
23.3.2012 12:21

Já rád játra

Re: Školsví je přehnaně demokraticé.

Zaplatpambuh ze rodice stale jeste maji volbu. Predstavte si ze by museli posilat male deti do skoly plne cikanu.

0/0
23.3.2012 13:04

nepokradeškalousku

pravá pravda

Pokud by se jim toto patření podařilo zavést okamžitě - to je možné jen teoreticky, tak by začalo paltit od září 2012 /dřív to nejde/ a ušetřilo by se tedy jen 500 milionů - tj. za 1/3 roku. Určitě lepší než šťouhnout do oka, ale dokáže to nový ministr. Ono sundat platy učitelům na ZŠ bude asi mnohem jednoduší. To SŠ a jejich zřizovatelé Kraje jsou mnohem silnějším protivníkem. Víte, že některé Kraje neplánují pro rok 2012/13 žádnou optimalizaci SŠ. To, že v některých školách budou obory obsazené jen z poloviny na to Kraje použijí veškeré rezervy. Na základky, nezbude nic! První co musí nový ministr udělat je účelově oddělit peníze, které MŠMT posílá do Krajů a oddělit je pro MŠ, ZŠ a SŠ zvlášť. Jinak si socanské Kraje budou stále dotovat své školy ze státních peněz na úkor škol obecních!!

0/0
23.3.2012 10:01

uzycek

pamatuju si vecne studenty ze svych dob

byli uzasne cool a v pohode. kazdy rok sli do skoly na zapis a pak s novou prihlaskou... jeden rocnik studovali i pet roku. a tak to neni spravne.

libilo se mi rozdeleni, 6 let zdarma na mgr.. at uz clovek mohl delat bc 4 roky a pak mgr dva nebo bc za tri roky a mgr dalsi tri.

a pro ty smolare, co to nedaji(jako ja), kvuli zdravotni indispozici, tak existuje system prominuti od dekana nebo rektora, ktery prave toto dokaze zohlednit

0/0
23.3.2012 9:14

Paeris Kiran

Re: pamatuju si vecne studenty ze svych dob

no to je hezký ale můj obor je teď vedený jako 3+3. (sice to akreditační komise zkrouhla ale dodělat nás to nechat musí když sme do toho zapsaní protože ta akreditace má končit až 2016)

0/0
23.3.2012 10:12

NEKROSNAKE

Nechápu...

Ten rok tam mohli nechat, bylo to fér mít jeden pokus navíc a neni to podle mě zneužívaný na to "aby si to student užil"... Podle mě se mohli raději zaměřit na věčný studenty na učňácích a na středních školách, na který ten popis doopravdy sedí. Známej je v 24letech v prváku a libuje si jak se má, nic nemusí dělat a nic nemusí platit. Tyhle lidi rostou pro sociální dávky a nic jinýho. Je mi přesně jasný kam po škole pude... na pracák a máme další nemakačenky. Ale ne, musíme se zaměřit na lidi co to chtěj někam dotáhnout a ohrozíme jejich budoucnost... :-/:-/:-/

+1/0
23.3.2012 8:51

Paeris Kiran

Re: Nechápu...

Je to jen návrh nervu. Ministr školství teď rezignoval... nikdo to nedá dohromady během roku.;-D a I tak nebude moné zavést na současné studenty.

0/0
23.3.2012 9:13

Sidonie_11

Re: Nechápu...

Osobně znám člověka, co šel postupně na 3 učňáky, a to jenom proto, aby neztratil status studenta a nezaopatřeného dítěte. Fakt děs! :-P Rv

0/0
23.3.2012 9:24

NEKROSNAKE

Re: Nechápu...

To je bohužel dost běžný... podle mě by se měli když už tak zaměřit na tyhle vyžírky než na poctivý studenty co se to snažej někam dotáhnout... Je to bída, stát nechá parazity dál si parazitit, ale slušný lidi okrouhá. Tenhle system nechápu. Pro úplnost já vysokoškolák nejsem, takže se mě to netýká, ale i tak mi to příde nesprávný.

0/0
23.3.2012 9:50

Sidonie_11

Re: Nechápu...

Ano, taky to tak vidím. Sice studuju, ale Bc. jsem udělala v řádném termínu (3 roky) a magistra chci taky dokončit v řádné době (2 roky).

0/0
23.3.2012 13:57

trasprd

Ti lidi jsou opravdu mimo,

téměř ke každému bodu by bylo lze mít zcela zásadní výhrady. Například k tomu přetahování studia - ten rok navíc je nejenom pro ty, kterým se stane nějaká nepříjemnost (delší vážná nemoc atp.), ale hlavně pro ty, kteří jedou na Erasmus a kvůli tomu si budou muset prodloužit studium. Jak chcete zvyšovat tu vaši "konkurenceschopnost", když budete přímo demotivovat studenty ke studijním výjezdům do zahraničí?

+3/0
23.3.2012 8:05

uzycek

Re: Ti lidi jsou opravdu mimo,

co vim, tak na erasmus te pousti v oboru a predmety si udelas tam a uznaji ti je. v pripade predmetu, ktere se na dane skole neuci se to dela formou zkraceneho semestru pres prazdniny..

0/0
23.3.2012 9:16

Sidonie_11

Re: Ti lidi jsou opravdu mimo,

Zkrácený semestr přes prázdniny? To existuje kde? 8-o U nás to musej udělat normálně během klasického semestru.

+1/0
23.3.2012 9:26

Paeris Kiran

Re: Ti lidi jsou opravdu mimo,

Na ČVUT sem o tom teda neslyšel... a Erasmus se jezdí na akademický rok, ne na semestr.

A stejně na něj většina lidí kašle, z katedry z ročníku na něj chce jet jen 1 holka, zbytek bude rád že udělá všechny zkoušky doma.

0/0
23.3.2012 10:11

mimetla

Studium je investice

Nevím, kde vzali částku 2800,  je to už dnes podstatně víc- odhadem 20 000 za oba semestry.A je to v mých očích naprosto v pořádku.Nebylo by od věci zavést školné pro vyhozené studenty zpětně a pro vystudované zběhlé do zahraničí. - To by se to pak snažilo a přemýšlelo, zda to chci opravdu "zkoušet" studovat...Kdo studuje poctiě a zodpovědně má mít možnost studovat i s omezeným finančním zázemím.

+1/0
23.3.2012 1:52

rcs-34

Re: Studium je investice

Myslim, ze stale existuje prospechove stipendium. To ma prave pomahat tem, kdo maji talent, ale nemaji penize - problem je, ze presne tohle si o sobe mysli vetsina lidi :-)

0/0
23.3.2012 6:23

trasprd

Re: Studium je investice

Prospěchové stipendium 1) neposkytují zdaleka všechny školy a 2) bývá zpravidla ve výši příjemného kapesného na prázdniny.

0/0
23.3.2012 8:01

Xladi

Re: Studium je investice

Prospěchové stipendium existuje ale když jsem před pár lety studoval tak spolužák co byl hodně nadaný a všechno mu šlo skvěle tak dostal prospěchové stipendium 1500 a těch 1500 mu vypláceli celý semestr, takže to tedy není nic moc.

+1/0
23.3.2012 8:01

Isilmir

Hmm ...

Tak to fakt "děkuji" státu za podporu vzdělání. Jsem asi velký parazit, že chci vidět souvislosti mezi právem a ekonomií. Možná by to pánům ve vládě taky ale pomohlo. Nejde mi do hlavy, čím jsem tedy pro stát tak nákladný. Platí za mě snad jen jednou, ne? Kdyby na mém místě byl někdo jiný, tak platí za dva studenty, a univerzitě dává stejné peníze. Takže tady fakt nevidím, v čem se co má uspořit :O

+1/0
23.3.2012 0:55

Rudick

Re: Hmm ...

Stačí se podívat na poradkyni pana premiéra Nagyovou, která vystudovala podivnou školu za podivných okolností a pochopíte, proč vláda podceňuje důležitost vzdělání.

+2/0
23.3.2012 1:56

djrhedy

Re: Hmm ...

;-D přesně tak, navíc je potřeba usměrnit akreditační komisi, která dělá "problémy". Rozuměj, rýpou se v tom, že některé školy, kde vystudovala řada kamarádíčků politiků, by neměly vůbec existovat :-/ A to se přece nemůže. Rv

0/0
23.3.2012 7:27

rcs-34

Re: Hmm ...

Jde spis o to, aby si lidi vybrali jeden obor a cely zivot jen nestudovali jednu skolu za druhou. Vysoke skoly slouzi ke specializaci. Souvislosti mezi pravem a ekonomii jsou jiste zajimave, stejne jako souvislosti mezi matematikou a hudbou, fyzikou a teologii. Clovek si ale ma vybrat, co bude studovat za statni penize a to ostatni muze studovat pekne za svoje. Tim, ze studujete dve vysoke skoly v podstate berete nekomu jinemu moznost studovat. na jednom pripade to nevypada podstatne, ale v souladu s klasickymi nemeckymi filozofy bych se zeptal co by se stalo, kdyby to tak delali vsichni? Meli bychom polovinu vysokoskolaku vzdelanych napul ve dvou oborech.

0/0
23.3.2012 6:33

Já rád játra

Re: Hmm ...

Znalost vice nez jednoho oboru je velmi vzacna (aspon v technickych oborech) a pokud na to nekdo ma mel by byt podporen jak jen to jde. Uzce zamerenych specialistu jsou mraky.

Dokonce se i u nas univerzity snazi zavadet takove "mezibory" - napr inteligentni budovy, stavarna a architektura.

Stat jako obvykle zmrsil co se dalo.

+3/0
23.3.2012 8:34

Fai Rodis

Re: Hmm ...

Celkem souhlasim. Poradne studovat dve skoly, to fakt neni zabava.

0/0
23.3.2012 8:37

Kidkid

Angličtinu nebrat

jsme v Čechách, tak se tu bude mluvit ČESKY! Pokud chce někdo studovat v cizím jazyce klidně, ale ať jde studovat do země kde se tím jazykem mluví. Navíc náš nejbližší soused nemluví anglicky, ale německy. A zejména starší generace Němců anglicky nemluví vůbec a tak pak nelze v Německu pracovat ani jako ošetřovatel.

Pokud jsme byli v socializmu, tak se tu div nemluvilo rusky a teď zase anglicky. Kdybych měl vnuky, tak se učí čínsky. To by mohli za chvíli potřebovat.;-D;-D

0/0
23.3.2012 0:03

Cynyc_

Cože, peníze za kredity?

To je tak blbé, že to snad musí být záměr. Když se platilo za studenta, nabraly všechny školy každého, kdo šel zrovna kolem, aby si pomohly. Změna na placení za kredity je pokynem dát všem těm blbcům zkoušky zadarmo.

+3/0
22.3.2012 23:31

rcs-34

Re: Cože, peníze za kredity?

To me ani nenapadlo, ale zni to logicky. V dalsim kroce bude dotace za absolventy :-)

0/0
23.3.2012 6:16

Qesospi Cobigan

Inženýři z VŠE

si studium doufám budou platiti celé. Už tak jich je zybtečně moc.

+3/0
22.3.2012 23:08

rafton

Proč jen příspěvek?

Prostě jedna VŠ v řádném termínu a ostatní za svoje.

Jen nechápu tu angličtinu, to pak bude neschopna cokoliv přijmout, protože všíchni budou dělat, že rozumí a každý si to přeloží jinak.

0/0
22.3.2012 22:28

Bennu

Zbytecne hystericka reakce

Ale proc nezavadet neco, co uz tu davno je a funguje, jeste jednou. Rv

0/0
22.3.2012 22:24

kostej_

pokud chce stát víc pracujících

tak by měl spíš podpořit možnost dálkového studia, která je dnes na školách celkově dost bídná...

+1/0
22.3.2012 21:32

Paeris Kiran

Re: pokud chce stát víc pracujících

s 10 procentní nezaměsnaností by stát chtěl víc pracujících studentů? to je k smíchu

+1/0
22.3.2012 22:06

JtF

Re: pokud chce stát víc pracujících

Nechápu co vám na tom přijde k smíchu. Těch 10% je dle mě tvořeno z velké časti dlouhodobě nezaměstnanými a lidmi kteří nemají vzdělání či ho mají v dnes už tak nefrčících oborech jako horník hutník atd. Takovéto lidi asi do pozice vyžadující aspoň částečné vysokoškolské znalnsti;jazyky a pc neobsadíte.jinak za pár šupu může brigádničit kde kdo. Takových míst plno

0/0
22.3.2012 22:42

Paeris Kiran

Re: pokud chce stát víc pracujících

http://km.fjfi.cvut.cz/rozvrh-fjfi/ctvrty-rocnik#Ing1OF1

(prosím prosím jesli víte o nějaké brigádě kompatibilní s rozvrhem (nechodím na NME2 POEX ZFP a VKN tak mi o ní řekněte... já nikoho v praze kdo by o mojí práci v čase kdy nejsem ve škole měl zájem... časově to naprosto nevyhovuje... a z kadery vím o 1 člověku co má někde brigádu)

0/0
23.3.2012 8:58

certik_bertik

Re: pokud chce stát víc pracujících

a co byste s tím chtěl konkrétně dělat?

0/0
22.3.2012 23:30

badmani

Re: pokud chce stát víc pracujících

Tak tím návrhem dálkovému studiu dvakrát moc nepomůžou. Ono skloubit práci a studium je někdy docela obtížné a když je člověk postaven před rozhodnutí, zda dá přednost povinnostem v práci, nebo se bude radši připravovat na zkoušky, tak zpravidla upřednostní to, co ho živí. A pak se není nic neobvyklého si studium o rok protáhnout.

Ne každý student kombinovaného studia je státním zaměstnancem s placeným studijním volnem a volnem na státnice...

0/0
22.3.2012 23:44

kecálek reloaded 2

Akreditační proces v angličtině?

To je mi nápad - ideální třeba při akreditaci slavistiky...:-/

0/0
22.3.2012 21:31

pravy-lidovec

Co je to zase za blábol

Poplatky za studium delší než "standardní doba+1rok" se platí již několik let !!

viz ČVUT: http://www.cvut.cz/zajemci-o-studium/poplatky

UK: http://www.cuni.cz/UK-22.html

Zase někdo objevil ameriku ;-D

+2/0
22.3.2012 20:54

badmani

Re: Co je to zase za blábol

Ona ta "amerika" spočívá v tom, že tam nebude možnost toho 1 roku navíc bez placení.

0/0
22.3.2012 23:46

.zq.

první duben

je až příští týden!!

0/0
22.3.2012 20:42

YesusFist

dle mě vcelku rozumná myšlenka...

+1/0
22.3.2012 20:26

Sapavlisna

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

No nevim, mě to tak úžasný nepříjde. Třeba já studuji bakaláře 4 roky proto, že ve třetím ročníku jsem neudělal jedinej předmět a vlastně čtvrtej ročník mám jen jeden předmět, bakalářku a státnice. To mě příjde dost nefér, platit za to pak velký prachy. Když už, tak ať to je aspoň nějaká částka za jeden kredit, takže čím víc opakuju, tím víc platím. Další co nechápu, jestli těch pět let mám na magistra i po bakaláři, tedy mám studovat 2 roky ale zdarma mám pět? Hádám, že asi se to vztahuje na obory jako je právo, kde bakalář není. A dostávat peníze za kredity je možná ještě horší než za studenta :-( Už teď jsou některý školy moc hodný, z pěti předmětů nedáte tři a klidek, jde se dál, další semestr zase, ale klídek, jde se dál, až ve třetím semestru to začne lítat. Hezky na začátku to pročistit a pak už ať to dodělá 90% studentů co zůstalo (takže nechat jen ty nejlepší)

0/0
22.3.2012 21:01

YesusFist

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

já jsem shodou okolností v naprosto stejné situaci jako vy :-) sice jsem teď ještě ve třetím, ale už vím, že ten čtvrtý bude potřeba. A za sebe mohu říci, že si za to rozhodně můžu sám, prostě jsem se asi málo snažil, kdybych měl nad sebou damoklův meč nějakého finančního postihu, třeba bych se býval snažil víc...

K tomu magisterskému pětiletému, patrně se u navazujícího studia počítá 5 - tolik let, kolik trvalo bakalářské studium, to není žádná velká věda odhadnout. Co bylo špatně bylo už samotné roztržení mnoha pětiletých oborů na dva - bakalářský a magisterský. Z mnoha hledisek špatné.

Co se kvality vzdělání týče, musí se konečně zavést dostačující systém vnější kontroly; pokud vím, něco v tomhle smyslu bylo součástí těch "kritizovaných" školských reforem. Pak ať si je financování škol prováděno libovolnou metodikou...

+1/0
22.3.2012 21:09

Sapavlisna

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

Tak u mě to byl problém od druháku. Tam sem se na to lehce vyprdl, protože prvák byl leháro a ejhle, dva předměty sem nedal a ve třeťáku už to prostě nešlo. Ale může se stát, že to někdo nedá kvůli nemoci, prostě se může stát i lepším, že nedaj jeden předmět. A je podle mě blbost platit 5 000 ať opakuju jedinej nebo třeba 4. Na ty kredity mě to příjde spravedlnější.

Mě se zase líbí to roztržení. Přece jen studovat pět let, nedat státnice a vlastně člověk nic není. Takhle má aspoň to Bc, což je určitě míň než ing/mgr, ale nejsou to zahozený roky studia. Že člověk nedá státnice neznamená, že je  úplně blbej a nic neumí.

Mě spíš vadí ta kontrola kvality vyuky a ohodnocení předmětů kreditama a hlavně to financování. Takhle to zase bude, že studenti projdou, aby škola měla víc kreditů a dostala víc peněz. Ale aby si udržela prestiž, vyleje studenty ve třetím ročníku. Dostane za ně prachy a přesto je nenechá absolovat. Pak student žije v iluzi, že na to má a přitom je vlastně využíván.

0/0
22.3.2012 21:19

kecálek reloaded 2

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

A právě pro takové jako Vy, je potřeba to placení zavést - když nechcete studovat, nikdo Vás nenutí - můžete pracovat.

Ony ty náklady nejsou jen o školném, stát za Vás platí po dobu Vašeho studia taky sociální a zdravotní pojištění (minimální výše je 42.000 za rok) - na všechny ty peníze se musí skládat lidé, kteří si nemohou dovolit se v práci státnice.

No a ta Vaše uvaha o tom, že když někdo "nedá" mgr//Ing. má aspoň Bc. - k čemu je hloupý člověk, byť s titulem?

+2/0
22.3.2012 21:35

Sapavlisna

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

A myslíte, že když student studuje jen jeden předmět, že nevydělává? Nesnaží se najít si práci minimálně na půl úvazku a získat praxi? Navíc nepočítá se nám to do odpracovaných let, takže se prodlužuje odchod do důchodu. Vůči spolužákům, kteří šli po střední pracovat jsem docela v mínusu. Osobě si nemůžu dovolit myslet na vlastní byt, auto a nevím co.

Hloupý? Ono je to těžký, pokud se na to díváte takhle. Víte kolik studentů se na školu vykašle, protože dostanou možnost někde pracovat a vlastně praxe ve firmě jim dá více než škola? Naprosto miluji inzeráty: "Příjmeme studenta nebo absoloventa, podmínka min. 2 roky praxe". Navíc bakalář a ing/mgr by mělo být něco jako lepší účňák a lepší maturita. Pokud se bere tak obrovské kvantum studentů, pak (jak se snad uvádělo v reformě) by mohly být školy zaměřené spíše na Bc tituly a protukovat schopnější pracovníky do praxe, ti co budou mít ing/mgr pak ať jdou na vyšší pozice nebo dále na PhD a do vědy. Navíc není Bc jako Bc.

0/0
22.3.2012 21:50

JtF

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

Pokud opakujete jen jeden předmět.Tak si najdete brigádu/práci a těch 5000 vpohodě vyděláte.Jelikož jste stále student tak zaměstnavatel neodvádí sociální zdravotní(nejsem si zcela jist každopádně jste levnějsí než nestudující pracovník)tak jste pro zaměstnavatele atraktivní a v případě že si najdete práci v oboru a zaměstnavatel bude spokojen je tu šance že opakování ročníku bylo vlastně výhrou.

0/0
22.3.2012 21:57

Sapavlisna

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

5 000 našetřit za rok není takový problém, ale jak se většina bouří proti věčným studentům, že za ně musí platit, tak i já můžu vyjádřit nesouhlas, aby kdo opakuje jeden předmět platil škole víc než ten, kdo opakuje předmětů více. Výše jsem zmiňoval možnost platit za kredity.

Další věc ohledně mgr/ing a Bc. Pokud škola dovolí studentům dojít až do třetího ročníku nebo dokonce až ke státnicím a úspěšnost je nižší než nějakých 90%, pak je problém trošku jinde. Každý to chce zkusit a pokud na to nemá, mělo by mu to být dáno najevo na začátku studia a ne až na konci před, nebo při státní zkoušce.

Další věc je srovnání škol. Nemůžete říct, že dva studenti stejného oboru z různých univerzit se stejným titulem mají stejné znalosti a univerzity jsou stejně náročné. Stejně tak státní maturita. Pokud někdo nedá těžší variantu, je hloupý a ten kdo s odřenýma ušima dá lehčí variantu je chytrý?

0/0
22.3.2012 22:05

Sapavlisna

Re: dle mě vcelku rozumná myšlenka...

Omlouvám se, platit stejně jako ten, kdo opakuje více předmětů.

0/0
22.3.2012 22:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.