Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kolmé stěny v tunelech jsou riziko, úpravy by ale byly drahé a náročné

Následky úterní nehody ve švýcarském tunelu mohly být mnohem méně tragické, kdyby stěna nouzové odstavné plochy nebyla přímo kolmo proti směru jízdy. Shodují se na tom experti, které redakce oslovila. Stavitele ale nic nenutí, aby tunely budovali bezpečnější. Navíc, jakékoli změny už postavených tunelů jsou neúměrně drahé a technicky náročné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zberanek

Tuneláři to nemají lehké

Jak vidno, tak Kalousek a další tuneláři, to nemají lehké.

0/0
17.3.2012 11:46

pavlik05

a neni nahodou hlavni pricina

lidskej faktor?

0/0
16.3.2012 8:56

danny47

Po bitvě je každej generál....

že pane eksperte Moosi... !!!

0/0
16.3.2012 7:34

Dr No

Pokud je tunel vysekaný ve skále

(což je nejspíš většina tunelů), pak by ty úpravy vůbec nebyly "drahé a náročné". Je to jen sprostá výmluva a maskování toho, že někdo moc nepřemýšlel ...

0/0
16.3.2012 1:16

LiborAxel

Mno

ještě se ani neví podrobnější informace a už se spekuluje.Doufám že komentáře tunelů,tedy jejich stavebních plánů se v tomto případě neopírají o odborné názory inženýrů ze Skansky a podobných stavitelů dálnic v ČR.Názory na kolmou stěnu jsou zavádějící,sešikmená stěna by autobus poslala poškozený zpět do tunelu.Osobně si myslím že je chyba na straně řidiče nebo autobusu-10 roků starý autobus má najeto aspoň 750tis a to je hodně.Je třeba se zamyslet a znova postavit bezpečnou konstrukci autobusu-ta skořepina co kryje cestující je jenom pár hliníkových profilů a sklo,sedačky na kterých sedí cestující drží 4 šrouby,žádné pásy a pokud jsou tak jsou ukotvené opět k sedačkám.Stačí se podívat ráno při cestě do práce,hliník, sklo,guma okolo oken.plastová střecha-nemusím být v tunelu ale pokud se tohle převrhne bude masakr.

+1/0
15.3.2012 21:57

BajnyPhoenixIV

Lide

Ja teda nevim,ale kdyby lidi u jizdy mysleli ,zapamatovali si fyziku aspon ze zakladni skoly,nemuseli by kricet o stenach tunelu ci jinde o kaceni stromu.

+2/0
15.3.2012 19:18

IARK - Skleněný Králíček 2

Re: Lide

To je fakt, protoze neexistuje neco jako technicka ci zdravotni zavada a tak se boura jen umyslne a tomu jde predejit znalosti fyziky :-/

0/0
16.3.2012 7:12

pavlik05

Re: Lide

v australii sjel matce diky nepozornosti kocarek do more a dite se utopilo. Jedno z navrhovanych a bohuzel v x castech aus. take uskutecnenych reseni bylo postavit podel chodniku na pobrezi zabradli ..

0/0
16.3.2012 8:58

pickup

Bezpečnosti v tunelech se věnuje velká pozornost

a vynakládají se na ni nemalé prostředky. Zajímavé je, že při návrhu tohoto tunelu nikoho nenapadlo umístit únikové dveře před výklenek, aby kolmá stěna byla vzadu a lidé do něj unikali proti směru provozu - viděli na přijíždějící vozy a šikmá vpředu. Při jejím odklonu o 60° by bylo riziko o hodně menší. Ještě divnější je, že na to nemyslí žádná norma. :-/

0/0
15.3.2012 18:51

českej.venkovan

Re: Bezpečnosti v tunelech se věnuje velká pozornost

..třeba už bude.....ale svodidla by snad tak nákladná být nemusela....

0/0
15.3.2012 21:17

Modrý a zelený blesk

Re: Bezpečnosti v tunelech se věnuje velká pozornost

Nemusela. Ale kdo by je ve všech výklencích všech tunelů instaloval, když se tam zatím nerozmlátilo významné množství vozidel? Je to jako se ptát, proč nebyla ve Fukušimě hráz proti 12m vlně.

0/0
15.3.2012 22:45

danny47

Re: Bezpečnosti v tunelech se věnuje velká pozornost

Naprostej souhlas... !!

0/0
16.3.2012 7:34

Premiant

Fakt fascinující

Az ted vsichni odbornici delaji ze sebe chytryho,az kdyz se nekolik lidi zabije,ale do te doby nevedeli ze jsou kolme steny nebezpecne,to byli sticha,kdo vi co delali a az ted se ozyvaji......toto mam fakt rad,zadna silnice neni blbuvzdorna a proto by se na ni meli poustet pouze ti ridici co maji rozum,ani zatacka v lese neni bezpecna,ale kdyz po ni pojede ridic s rozumem s primerenou rychlosti,tak se mu nic nestane,pokud ne,tak skonci pod kytkama,ta odstavna plocha v tunelu tam neni proto abyste o ni zastavili v 90 km/hod,ale abyste ubrali plyn,zajeli mezi ty steny a slapli na brzdu a zastavili mezi stenami a ne o stenu,to same se zdravim,vim ze ne vzdy se da predpokladat ze nekdo dostane infarkt,ale pokud je tam nejaka pravdepodobnost tak at takovy clovek cestuje v autobuse jako cestujici a ne jako ridič;-€

+2/0
15.3.2012 17:28

kunta_kinte - padly u Krupky

A nemohl by ten tunel bejt treba molitanovej ?

0/0
15.3.2012 17:26

Gamehoror

Tak vida, domácí zpráva.

Tak slyšel jsem že tu máme české švícarsko ale nějak jsem si celou dobu myslel že se jedná s tím autobusem o zahraničí.

0/0
15.3.2012 16:47

rafol

Nesmysl

Drahe to muze byt jenom tehdy, pokud se to bude predelavat jako statni zakazky u nas. Vzdyt by stacilo ten vyklenek pouze vyplnit vhodnym materialem, ktery by zpusobil skluz a odkloneni vozidla a ne jeho celni naraz. Podobne jsou reseny na odbockach z dalnic ochrany konce svodidel. Je take zajimave, ze normam vadi, jestli je svodidlo o centimetr nizsi, jestli neni v interieru auta hrana s mensim polomerem, nez je dovoleno, aby nebyl billboard blizko silnice a takova podstatna nebezpecna prekazka nekolik cm od vozovky nevadi?

Take mi vadi, jak si zakonodarci zasedli na ridice, co drzi v ruce za jizdy telefon, ale pritom jim nevadi, kdyz ridic manupuluje s DVD (k manipulaci potrebuje zpravidla obe ruce!) nebo kdyz si vyndava a zapaluje cigaretu. Troufam si tvrdit, ze vinou upadle cigarety nebo nepozornosti behem jejiho zapalovani nastalo mnohem vice nehod, nez kvuli mobilu. Rv

+1/0
15.3.2012 16:37

ntk_

Re: Nesmysl

řidič má řídit a ne se věnovat jiným věcem,,, nad to profesionál !

+1/0
15.3.2012 16:45

richu_ch1

Re: Nesmysl

S tou vyplní to tak jednoduché není. Ono totiž v těch místech dost často bývají i nějaké ty dveře....

0/0
15.3.2012 16:47

rafol

Re: Nesmysl

Dvere byvaji zboku. A kdyz, tak uplne blbe svodidlo preklenujici ten roh by dost pomohlo.

0/0
15.3.2012 16:54

richu_ch1

Re: Nesmysl

Já bych raději počkal na výsledky nějakého pravděpodobnostniho simulatoru ...

0/0
15.3.2012 16:59

ryccardo

Re: Nesmysl

Podle fotek tady zrovna nejsou. Čili by to tam asi šlo dozdít.

0/0
15.3.2012 22:32

Andy1

Re: Nesmysl

můžeš ni vysvětlit, na co potřebuješ při výměně DVD dvě ruce...?

měnil jsi někdy CD v přehrávači v autě...?

0/0
15.3.2012 17:19

rafol

Re: Nesmysl

Pokud je mas v plastovem obalu...:-/

Ale prave pro nesikovnou manipulasi s CD a DVD je nepouzivam. Prehravam pres USB primo z flashky nebo MP3 prehravace.:-)

+1/0
15.3.2012 21:15

ryccardo

Re: Nesmysl

Váš názor by vybarvil červeně aby byl všem na očích. Ale někteří jedinci by to stejně nepochopili. Máte naprostou pravdu. Ve všem. R^

0/0
15.3.2012 22:30

ntk_

jo jo kdyby tam byla šikmá stěna, to jsou ty kdyby...

...

0/0
15.3.2012 16:37

Egi90

Je to neštěstí

ale svádět to na kolmé stěny v tunelech? Jako první za takové nehody vždy může lidský faktor. Nebo myslíte, že by se měly tunely vypolstrovat polštáři a silnice ohraničit stohy slámy?

0/0
15.3.2012 16:29

procensora

To je hrozny nestesti. Deti to je nejhorsi

;-( Proc pise tak moc Cechu tak zle vety a analysu a nevim co mozny? ;-( Takovy hrozny nestesti zatoci hlavu kazdymu. Slusny lidi nechaji chudaky deti a rodice. Je to hrozne ;-(;-(

0/0
15.3.2012 16:08

doktor22

Bezpečnost

Bezpečnost je důležitá ale lidi jsou tak blbí že ikdyby byli obaleni Airbagy tak budou rikovat o to víc protože si bodou myslet že se jim nic nestane.

Neopatrnost, nedbalost nenahradí sebelepší a dražší bezpečnostní opatření

0/0
15.3.2012 15:58

ježo

Re: Bezpečnost

V tomto případě asi nemáte pravdu.

0/0
15.3.2012 16:03

JavorMagor

hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

jak je videt z diskuzi Idnes, lidska blbost je bez hranic, zato moznosti lidske vedy jsou velmi omezene.

Nez tu zas nekdo zase neco zacne placat, necht si prosim nastuduje diplomku CVUT : "SIMULÁTOR PRO OVERENI BEZPECNOSTNICH PASU", konkretne stranu 15, kde je tabulka, jake pretizeni dostane pasazer (pripoutany, sedici  v modernim aute s deformacnimi zonami a s baglama) pri ruzne konstrukcni delce deformacnich zon auta v urcite rychlosti. V autobuse bez techto zon to bude radove mnohem horsi. A pokud ty zony nemaji autobusy, logicky je musi mit (aspon v naznaku) ty tunely.. jinak tam ty smrtaky budou zakonite vznikat porad a porad dokola.

0/0
15.3.2012 15:45

bkv

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

A proč je mají mít bezp. zóny zrovna ty tunely a ne ty autobusy?

0/0
15.3.2012 15:47

ježo

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

dobrá otázka.U osobních aut se nám zvedla hmotnost díky ,,bezpečnostním opatřením" o 30%.Autobus je jen nákladní auto,na které je naroubovaná nástavba.

0/0
15.3.2012 16:02

ježo

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

S trochou srandy,ručník přijat.Vydíte řešení problému,tam kde není.Hezký den.

0/0
15.3.2012 15:50

Kulhánková, dcera

---

Už se těším, až nějakej autobus padne do rokle, že budeš vyřvávat, proč nejsou nad roklema sítě pro chytání zbloudilejch busů.

0/0
15.3.2012 15:57

bkv

Re: ---

I to se stalo a dokonce v Česku u Nažidel a co se stalo? Taky se nezavřeli silnice stavěné před x lety.

0/0
15.3.2012 16:00

Kulhánková, dcera

Re: ---

No, to se prostě stává, že se bus někam svalí nebo do něčeho narazí. Čelní náraz je tak výjimečný, že se na to autobusy nekonstruují. Prostě občas je smůla mimořádná (teď), jindy se holt lidi zabijí při běžných nehodách.

0/0
15.3.2012 16:05

ryccardo

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

Hele ty nic neházej a spíš uznej, že meleš nesmysly. Vedle v diskuzi jsem se tě marně ještě s tím druhým čulibrkem richuch nebo jak se jmenoval přesvědčoval o tom, že ta stěna neměla být kolmá ale šikmá a před ní měly stát nějaký zpomalovací prvky. To bylo keců kde beru jistotu, že by to pomohlo a bla bla kecy a teď ejhle oni odborníci tvrdí to samý, že ;-D;-D

0/0
15.3.2012 16:36

ntk_

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

to jsou ty kdyby co kdyby... za A) šikmá stěna tam je ! a za B) proč je v tunelu povoleno pro autobus jet 100km/h ? 80km/h bohatě stačí....

0/0
15.3.2012 16:41

ryccardo

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

A) šikmou stěnu tam teda nikde nevidím, B)80 čelně do betonové zdi je stejný průser. Možná by těch mrtvých bylo míň, ale to není řešení konstrukčního problému odstavnýho pruhu.

0/0
15.3.2012 22:14

richu_ch1

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

A kde jste tu jistotu bral? Na základě čeho byl váš názor podložen? Btw, vy jste mluvil jen o šikmé stěně. O zpomalovacich prvcích nebyla ve vašem případě vůbec řeč. Váš postoj mi připomíná děcko, které se raduje z toho, že uhadlo číslo při házení kostkou.

0/0
15.3.2012 17:20

ryccardo

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

Svatá prostoto, kde jsem bral tu jistotu. Dával jsem pozor při hodinách fyziky. Už to píšu asi po osmé tak se mě na to furt dokola neptejte. Když už Vás fyzika nebavila tak si občas zajděte na kulečník a pozorujte chování kulečníkových koulí. Když ji pošlete přímo proti bandě tak se odrazí a letí zpátky. Když ji pošlete šikmo proti bandě odrazí se a pokračuje dál. To samé by se stalo s tím autobusem. A nesnažte se mi tvrdit, že kulečníkové koule jsou něco jiného. Fyzikální zákony platí v celém vesmíru pro všechna tělesa stejně. Jedno jestli je to autobus, planety nebo kulečníkový koule. Čili můj názor je podložen fyzikou pro základní školy a čím ten Váš? Navíc to nebylo  žádné hádání, ale normální logický úsudek. Pročtěte si pořádně tu diskuzi s mými příspěvky. Píšu jednak o šikmé stěně a jednak o nádobách s vodou, které se normálně ve světě používají a měly před tou zdí stát jakožto deformační zóna. Jen děcko nedokáže uznat, že nemělo pravdu a pořád se dokola vzteká a rozčiluje se.

0/0
15.3.2012 22:27

Modrý a zelený blesk

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

Víte, možná je (u těch nádob s vodou) rozdíl, jestli do nich narazí dvoutunové auto, nebo patnáctitunový autobus.

0/0
15.3.2012 22:44

ryccardo

Re: hazim rucnik do ringu...uz me to nebavi

Rozdíl je samozřejmě v tom, že ten autobus má větší kinetickou energii, takže toho jednoduše řečeno víc prorazí. Muselo by to být prostě dimenzované i na náraz těžšího vozidla, ale to nevidím jako neřešitelný problém.

0/0
15.3.2012 22:49

jack007jac

to se pak muzem ptat

Zda tam vyklenek má byt. Protože kdyz tam nebude kolma stěna, tak se snižuje jeho účel v případě nouze.

0/0
15.3.2012 15:38

ježo

Re: to se pak muzem ptat

Kolmá stěna nemá co dělat s účelem.

0/0
15.3.2012 15:42

doktor_bota

Re: to se pak muzem ptat

A čím se snižuje? Řidič dejme tomu porouchaného kamionu by nepoznal, kde má zastavit?

+3/0
15.3.2012 15:42

Shiney

Re: to se pak muzem ptat

A v čem bude pro odstavení méně vhodný, když bude na konci řekněme šikmá stěna?

+1/0
15.3.2012 15:44

bkv

Re: to se pak muzem ptat

Na funkci odstavení auta to asi vliv mít nebude. Velký vliv to bude mít na pracnost úpravy stávajících výklenků (prodloužení výklenku pro provedení šikmých stěn, zesílení ostění v místě delšího výklenku, napojení stávajících a nových izolací atd.) a dražší to bude u nových tunelů (nutné delší výklenky)

+1/0
15.3.2012 15:52

rafol

Re: to se pak muzem ptat

a, pan asi pracuje ve statni sprave, nebo dokonce RSD ;-)

0/0
15.3.2012 16:57

bkv

Re: to se pak muzem ptat

Nejlepší bude bezpečnostní výklenky zrušit, stejně jenom způsobují nehody.

+1/0
15.3.2012 15:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.