Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Patnáctiletou bruslařku srazilo na přechodu auto, nehodu nepřežila

Patnáctiletá dívka zemřela poté, co ji v pondělí v podvečer srazil na přechodu v Hradci Králové automobil. V hradecké nemocnici skončila s těžkými zraněními také dvaaosmdesátiletá žena, kterou srazil řidič rovněž na přechodu pro chodce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

cece523

No tak

Bydlím kousek od osudného místa a když dívka byla už převezena do nemocnice jsem jela okolo autobusem. Věci dívky leželi poměrně daleko od přechodu. Jak se již v článku píše, dívka do vozovky nevstoupila nečekaně. Kdyby jel předepsanou rychlostí, dost pochybuji o tom, že její tělo by bylo odmrštěno bůh ví kolik metrů od přechodu. (Navíc očití svědci tvrdí, že jel jako ho*ado) Nezlobte se na mě, ale vy dokonalí řidiči co sem píšete, asi autem jezdíte od narození,že (I vy jste občas chodci) ? Pochybuji o tom, že většina vás by mohla říci, že nikdy nepřešla přechod bez rozhlédnutí, nebo nečekaně.Ruku na srdce. Nikdo není odjakživa zodpovědný dospělák. Kdyby se toto stalo vašim dětem, taky byste psali jak jsou blbý? Malý dodatek: Né jednou se mi na tomto přechodu stalo, že jedno auto mě pustilo, ale nedočkavec v druhém pruhu, který se přibližoval k přechodu naopak přidal a profrčel mi před nosem. A podotýkám, že patřím mezi ty, co si na přechodu počkají na nějakého dobráka, který je pustí.

0/0
8.3.2012 12:52

carlla

chodci

Vážení, když čtu zde diskuzi, připadám si jako na lovu nebo v psyciatrické léčebně na terapii.

Pokud sednu do auta a jedu městem, musím počítat s tím, že se mi může kdekoliv objevit chodec, určitě bude na přechodu. Pokud chcete od dětí stejné schopnosti jako od dospělých,tak odevzdejte řidičské průkazy. Městské komunikace nejsou závodní dráha, jako řidiči dělají dopravní přestupky, dělají je i chodci, chodí mimo přechod. U dětí musíte počítat s impulzivitou, s tím, že jsou malé, nemají potřebný rozhled, nejsou schopné odhadnout vzdálenost a rychlost vozidla. Děti ani nemají tak široké periferní vidění jako dospělýčlověk.

Závěrem jako matka vám vzkazuji, že pokud by ta zajetá dívenka na přechodu byla moje, řidič by už neměl problémy s projednánáním dopravní nehody. Rodině vyjadřuji upřímnou soustrast a těm id*otům za volantem přeju, aby se jim rozsvítilo v hlavách a naučili se v obcích jezdit ohleduplně.

+2/0
7.3.2012 4:42

majki77

Re: chodci

ohleduplně znamená co? tlačit auto? protože pokud mi někdo skočí opravdu těsně před auto, tak i když pojedu 30kmh, tak ho prostě srazím i když budu brzdit co to dá....ona existuje jedna nějaká reakční doba člověka a taky pořád platí zákony fyziky. A to píšu jako člověk, který v místech, kde můžu očekávat vyšší výskyt chodců jezdí velmi obezřetně!

0/0
7.3.2012 7:42

Kulhánková, dcera

Re: chodci

Kvalitní příspěvek, škoda jen, že dívenka nejela po přechodu a navíc v patnácti to není žádné dítě, které by nevědělo, jak na silniční provoz (o rok později by mohla sedlat motocykl).

Psychicky nemocná jste vy, pokud si myslíte, že vrhat se bezhlavě do vozovky je normální.

+1/0
7.3.2012 8:39

bar.bu.do

Re: chodci

... ona nebyla na přechodu? Proč v článku tvrdí opak?

0/0
7.3.2012 14:06

adidoska

Re: chodci

víte, ono stačí být chvilku na zastávce MHD u Centrálu... kousek je přechod, ale přesto se oberlení důchodci a matky s kočárky vrhají do vozovky mezi zastávkami, proč by si měli taky zajít 20 metrů na přechod, že?... a další rarita, kterou jsem nikde jinde něž v HK nezaznamenal, a to je ježdění kolařů po chodníkách, to je fakt na zabití.. takže pokud se rodiče té holčiny chovají podobně, nedivím se, že se před přechodem nerozhlídla, protože jí to nikdo nenaučil, bohužel

0/0
7.3.2012 8:50

franta-t

Bruslař

je z pohledu zákona CHODEC, proto na přechod jet může a auta mu musí dát přednost. A může klidně po chodníku. Tak to je v zákoně a není to nic nepochopitelného; tak proč tu někteří píšou, že bruslař nemá na chodníku a na přechodu co dělat. To si má člověk sundat brusle a v ponožkách přecupitat přechod? 8-o

+1/0
6.3.2012 17:42

nakej_nick

Re: Bruslař

Jako už tradičně, příspěvek obsahuje alespoň jednu chybu.

Chodec na přechodu nemá přednost. Řidič ho nesmí ohrozit nebo omezit.

Opravdu je v tom rozdíl.

+2/0
6.3.2012 17:54

franta-t

Re: Bruslař

Na přechodu nemají přednost kolaři.

0/0
6.3.2012 18:03

nakej_nick

Re: Bruslař

Ano, na přechodu má přednost pouze tramvaj.

Jedoucí cyklista nemá na přechodu co dělat, logicky nemůže ani mít přednost.

0/0
6.3.2012 18:12

nakej_nick

Re: Bruslař

Tedy pro úplnost, cyklista může přejíždět přechod jako každé jiné vozidlo kolmo na něj ;-) Ani pak ovšem nemá přednost.

0/0
6.3.2012 18:13

franta-t

Re: Bruslař

To ano, ale v článku je víceméně řeč o chodcích, přičemž zákon neřeší, jakou rychlostí se chodec k přechodu blíží - jestli 5 km/h pěšky nebo 20 km/h na bruslách (i víc (záleží na průměru koleček a zdatnosti jezdce) což je někdy větší rychlost než rychlost kolaře)

0/0
6.3.2012 18:18

nakej_nick

Re: Bruslař

O rychlosti nediskutuju. Byť ve vlastním zájmu bruslaře by mělo být, aby se jeho rychlost příliš nelišila od běžné rychlosti chodce.

Upozorňuju na to, že chodec nemá přednost. Nikde není stanoveno, že chodec má přednost na přechodu pro chodce.

0/0
6.3.2012 18:51

pjb1

Re: Bruslař

Je to stejné jako o pouštění autobusu ze zastávky. Přednost sice nemá, ale pustit ho musím. Přednost tedy nemá jen absolutní. Což si po mediální masáži v případě chodců mnozí myslí. Jenže 2 tuny se na metru nezastaví...

0/0
6.3.2012 18:55

nakej_nick

Bingo!

Přednost nemá, ale pustit ho musím. Absolutní nebo relativní přednost neznám.

A přesně v tomhle je rozdíl.

Pokud mám přednost, pak se mohu (samozřejmě teoreticky, v praxi bych na to asi doplatil) pohybovat, aniž bych se staral o ostatní účastníky provozu. Lidově: Mám přednost, tak jedu a basta!

Zatímco v ostatních případech mám omezení a povinnosti, ačkoliv mě ostatní 'musí pustit'.

0/0
6.3.2012 19:01

pjb1

Re: Bingo!

Asi tak. Jen kdyby to věděli všichni. Miochodem jako třeba to, že na bruslích vlevo. Je to divné. Má to kolečka, ale je to chodec a tak vlevo.

0/0
6.3.2012 19:08

adidoska

Re: Bruslař

na přechodu pro chodce kolař nesmí jet, kolo by měl správně dle předpisů vést, čili z něj sesednout

0/0
7.3.2012 8:51

pjb1

Re: Bruslař

...ohrozit, omezit a zastavit před přechodem, pokud to stihne. Po podřazení a mohutném zařvání motoru s raketovou akcelerací to často nestihne. Pravda, někteří nepodřazují, ale nevidí. Asi náhlý záchvat slepoty... Ale je fakt, že nadpoloviční většina řidičů se chová slušně a pouští. Že by tito byli občas i chodci?

0/0
6.3.2012 18:27

bar.bu.do

Re: Bruslař

... chodec na přechodu má přednost  před běžnými vozidly...

... a protože to je slovo obsahu nejasného, má v zákoně řidič detailně popsáno, jak se přednost dává ...

0/0
6.3.2012 18:38

nakej_nick

Re: Bruslař

Chodec nemá přednost. Předchozí znak je tečka.

Řidič má v zákoně popsáno, že nesmí ohrozit ani omezit chodce na přechodu (a chystajícího se blabla) a má tam detailně popsáno, co to znamená.

0/0
6.3.2012 18:53

bar.bu.do

Re: Bruslař

... proč citujete třicet let staré znění dávno neplatné vyhlášky?

0/0
6.3.2012 18:57

nakej_nick

Re: Bruslař

Omyl - a to Váš.

Já cituju zásadně platnou podobu zákona, v tomto případě 361/2000. (Jsem si jist na 99.9999%, neb používám denně aktualizovaný systém ASPI).

0/0
6.3.2012 19:04

nakej_nick

opáčko

§5 (1) řidič je dále povinen

h) snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem,

§5 (2) řidič nesmí

f) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje,

g) ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání.

0/0
6.3.2012 19:06

bar.bu.do

Re: opáčko

h) s výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidičtakového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo,

0/0
6.3.2012 19:56

nakej_nick

Re: opáčko

Přijměte už prosím fakt, že _vy_ citujete zastaralé znění.

Myslím, že na netu je aktuální zde (opravdu nemíním porovnávat slovo od slova): http://www.zakonycr.cz/seznamy/361-2000-sb-zakon-o-provozu-na-pozemnich-komunikacich-a-o-zmenach-nekterych-zakonu.html

Je koneckonců jen dobře, že to idiotské - protože nesplnitelné - původní ustanovení h) z toho vypadlo.

0/0
6.3.2012 20:39

bar.bu.do

Re: opáčko

... máte pravdu, soudruzi opět změnili zákon a nikomu to neřekli ...

... aspoň že tu přednost neotočili ...

... jako před lety, když bez upozornění otočili přednost na kruhovém objezdu ...

0/0
6.3.2012 21:04

nakej_nick

Re: opáčko

Pak už mi zbývá je podotknout, že přednost neotočili, protože chodec obecně na přechodu žádnou nemá :-)

Když si totiž ten zákon projdete, zjistíte, že definuje pouze _přednost_v_jízdě, přednost při čerpání pohonných hmot - a to se na chodce napasuje těžko.

Jediné ustanovení o chodci a přednosti zní takto: Chodec musí dát přednost tramvaji.;-D Nee, to kecám, ještě taky na semaforech §70 (2) c) zelené kruhové světlo a odbočování, ovšem není vysvětleno, co se touto předností rozumí. Je to stále paskvil.

+1/0
6.3.2012 21:30

franta-t

Re: opáčko

Spousta lidí / řidičů je zvyklá na Vyhlášku MDČSR (včetně mě) 99/1989 Sb., jelikož v těchto letech si dělali ŘP. Co bylo předtím nebo potom už tito řidiči neřeší - zákon 361 je úkol už pro současné zájemce o ŘP

0/0
6.3.2012 21:05

bar.bu.do

Re: opáčko

... ono to bylo jinak i před rokem ...

0/0
6.3.2012 21:08

nakej_nick

Re: opáčko

jj, http://cs.wikipedia.org/wiki/Pravidla_silničního_provozu#Zm.C4.9Bny_v_roce_2011

0/0
6.3.2012 21:46

bar.bu.do

Re: opáčko

... už ani sanitka s majákem nemá přednost před chodcem na přechodu ...

0/0
6.3.2012 21:59

nakej_nick

Re: opáčko

Jenže podle toho zákona se jezdí ...

Jinak, kdybych se takhle držel zvyků, asi bych se znalostmi z roku 1973 daleko nedojel - nebo se nedoplatil  ;-)

0/0
6.3.2012 21:38

franta-t

Re: opáčko

Poslední novelizace Vyhlášky 99/1989 byla tuším v r. 1997. Od té doby taky nevím nic nového a ani to neřeším :-) protože to bych v tom případě musel přijít o řidičák na všechny sk. A, které jsem si udělal "postaru" bez omezení v 17 letech

0/0
6.3.2012 21:44

PPetr

Re: Bruslař

Ano, naše zákony jsou plné nesmyslů.

Bruslař v běžném provozu je nebezpečný sobě i ostatním. Na CHODNÍKU svou JÍZDOU ohrožuje chodce - zejména děti a seniory. Na silnici svou klikatou, nepředvídatelnou jízdou ohrožuje hlavně sebe. Zařízení bez účinných brzd a s chabou stabilitou (trocha štěrku či větvička a už se válí) by nemělo být vpuštěno do provozu.

0/0
6.3.2012 18:34

pjb1

Re: Bruslař

Tak pokud se chová dle zákona  a na chodníku se pohybuje rychlostí chodce, ohrožovat asi moc nebude. V té druhé části příspěvku máte na mysli krom bruslících zřejmě i cyklisty a motorkáře, že?

0/0
6.3.2012 18:44

franta-t

Re: Bruslař

Bruslařům zákon nenařizuje rychlost. Můžou jet 1 km/h, klidně i 30 km/h a pořád to jsou chodci. Mimochodem: jak bys tu rychlost chtěl měřit? :-) Každého chodce-bruslaře vybavit GPS?

0/0
6.3.2012 18:53

pjb1

Re: Bruslař

Na silnici ano, tam se rychlost neomezuje.

0/0
6.3.2012 18:57

nakej_nick

Re: Bruslař

Kde zákon mluví o rychlosti bruslaře na chodníku?

Nechci se nějak montovat zrovna do Vás, ale už mě začíná iritovat, jak se v téhle diskusi povícero lidí ohání zákonem, který přitom nezná. Přitom je zcela prosté si to vyhledat.

Takže : bruslař nesmí ohrozit ostatní chodce. Pokud toto dodrží, může se po chodníku pohybovat třeba 120 km/h.

0/0
6.3.2012 18:58

pjb1

Re: Bruslař

Máte pravdu, měl jsem v hlavě asi něco z minula. I když těch 120? Vždyť by mu ukáply gumy z koleček...:-)

0/0
6.3.2012 19:05

PPetr

Re: Bruslař

V praxi jsem neviděl bruslaře na chodníku, který se pohybuje touto povolenou rychlostí. I kdyby tomu tak bylo, jaká je "brzdná dráha" a možnosti vyhnutí u chodce, pokud před něj náhle zpoza mamky vběhne tříletý špunt a jakou šanci  na odvrácení srážky má bruslař? Přesněji - zvládne bruslař zatáčku do pravého úhlu na několika centimetrech jako chodec? Zastaví prakticky na místě jako chodec?

Kola a motorky mají na rozdíl od bruslaře brzdy, které můžete použít a držet při tom přímý směr. Má bruslař stejnou možnost (pokračovat rovně) a srovnatelně účinně brzdit v porovnání třeba s cyklistou?

Cyklista si při jízdě drží přímý směr, bruslař "šněruje" a má mnohem větší boční rozptyl.

Nečistoty a nerovnosti které na silnici pro kola a motorky nejsou překážkou, činní bruslařům problémy.

0/0
6.3.2012 19:05

franta-t

Re: Bruslař

Nehledě na to, že přes to všechno:

1. Bruslař je podle zákona chodec, takže má stejná práva jako on. 2. Bruslař nesmí na silnici, pokud je podél ní chodník. V tom případě musí jezdit po chodníku. 3. Kde není chodník, smí jet bruslař po levé krajnici nebo při levém okraji vozovky. 4. Bruslaři mohou jet při levém okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe, při snížené viditelnosti nebo zvýšeném provozu smějí jet pouze za sebou.

5. Bruslař nemá povinnost nosit například ochrannou přilbu.

6. Bruslař nesmí ohrozit chodce. 7. Bruslař nemá povinnost být na silnici osvětlen.

8. Bruslař nemá zakázáno při jízdě telefonovat nebo požívat během jízdy alkohol. 9. Srážka bruslařů není dopravní nehoda.

0/0
6.3.2012 19:08

nakej_nick

Re: Bruslař

R^

na tomhle je krásně vidět, jaká je to u nás legislativní pakárna.

Zákony bobtnají, jak se tam marně snaží "experti" naroubovat další a další podrobnosti. Silnice přetékají dopravními značkami. Přitom není nikoho, kdo by vynutil například tak základní věc, jako definici obce (= zastavěné území), a nedovolil každému vošoustovi stavět cedule obec až na hranice katastru.

0/0
6.3.2012 19:16

pjb1

Zdravím.

Nikdo neví jak to bylo, ale řidič za to určitě nemůže. Jako řidiči jsme po Evropě známí tím, že jsme nejlepší. Takoví přece nechybují.:-)

0/0
6.3.2012 17:06

Highdriver

Tyhle šašky nechápu

.. stejně jako ty co se na přechod pro chodce vrhnou na jízdním kole a x-krát jsem zažil že klidně i na červenou.

+5/0
6.3.2012 16:24

zorro_rojo

Re: Tyhle šašky nechápu

Jo, to jsem videl zrovna dnes rano. Cyklista jede po silnici, zastavi na cervenou. Rozhledne se a s klidem si to projede krizovatkou..

0/0
6.3.2012 16:57

pjb1

Re: Tyhle šašky nechápu

Já viděl dnes ráno to samý, jenže to bylo auto. Měl jsem nakročeno, ale vybalancoval jsem to a na ten přechod nevlezl. Na magora narazíš všude.

0/0
6.3.2012 17:01

nakej_nick

Re: Tyhle šašky nechápu

Zastavil a rozhlédl se? Nikoho neohrozil ani neomezil? To byl vzorňák ;-)

Mimochodem, k čemu tam tedy to červené světlo vlastně bylo?

0/0
6.3.2012 17:15

pjb1

Re: Tyhle šašky nechápu

Červená není zeď a zelená je pro zbabělce.:-)

0/0
6.3.2012 17:33

nakej_nick

Re: Tyhle šašky nechápu

S druhou částí rozhodně nemůžu nesouhlasit. Zelená je pro všechny, kteří dodržují předpisy.

0/0
6.3.2012 17:56

pjb1

Re: Tyhle šašky nechápu

Ale jo, jen nadsázka.

0/0
6.3.2012 18:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.