Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Písmo má být čitelné, to dnešní to moc nesplňuje, říká autorka Comenie

Už rok a půl se na třech desítkách českých škol učí nové písmo Comenia Script, které je výrazně jednodušší a podobá se tiskacímu. Ministerstvo v červnu rozhodne, zda experiment uspěl, či nikoli. "Děti mají větší motivaci ke čtení a psaní je baví," tvrdí autorka písma Radana Lencová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

venenum

Za peníze daňových poplatníků se tedy zjistilo, že:

1)písmem lze učit psaní (proč by to nešlo?)

2)děti v používání znamének chybují minimálně (tedy chybují!), protože je mohou psát ihned (což ovšem mohou při spojitém psaní TAKÉ)

3)žáci napsané slovo zároveň čtou (oni ho při psaní klasickým písmem nečtou? A hrome, to jsou mi věci!)

4)díky jednoduššímu písmu se děti naučily mnohem rychleji i číst (pochopitelně, když se učily JEN POLOVINU toho, co ostatní děti - neučily se totiž psací, ale jen tiskací znaky, tedy mohly postupovat rychleji ... A K ČEMU JIM TO BUDE, když s nimi učitelé stejně nemohou probírat např. kvantovou fyziku, protože na to stejně nejsou dost zralé???)

NA TOHLE SE TEDY U NÁS MRHÁ PROSTŘEDKY A ČASEM ??? No, hlavně, že se může vykázat nějaká činnost a otevře se další prostor k možným výdělkům určitých osob, což jistě v konečném důsledku nastartuje naši stagnující ekonomiku. Děti sice ošidíme, ale koho to zajímá, žééé... ;-D

0/0
24.2.2012 10:43

Drak1Mrak

Re: Za peníze daňových poplatníků se tedy zjistilo, že:

a hele nějakej chytrolín ... tak zrovna tohle mi jako mrhání časem a penězmi nepřijde je to investice do dětí

ad 1) ano a rychleji a navíc to po sobě přečtou vídím to na dceři která má lehčí dysgrafii má hoňku těmi původními klikyháky po sobě dneska něco přečést a vidím to na sobě vysoká škola mě naučila psát tiskacím a proč no jednoduchý protože psací sem v tý rychlosti mrvil... to totiž není písmo to je krasopis...

ad 2) chybují méně než při spojitém psaní HOWGH z principu

ad 3) ježíš vy jste tragéd a není to náhodou dobře ??

ad 4) to je ale kravina ta vaše ad 4) učí se to co potřebují ale jde jim to líp a to je snad plus ne vy kvantovej podivíne... Třeba nám to pozvedne inteligenci a když ne jen si líp porozumíme... Podle mě je to revoluční a zásadní změna což se bohužel některým krasomilcům nelíbí ale pokud má bejt ve školách nějaká změna pro dobro dětí tak tohle určitě. Dneska neumím psát psací a proč taky jo nepotřebuju ho... !!!

0/0
2.3.2012 7:32

venenum

Lencová zahleděná do písmenek

zapomněla na potřebu lidí se vzájemně dorozumívat.

Proto zrušila znaky psacího písma a nahradila je mnohdy zcela odlišnými tiskacími.

Hurá!!!

0/0
22.2.2012 21:26

Kulhánková, dcera

Re: Lencová zahleděná do písmenek

Vy máte potíže dorozumět se prostřednictvím tiskacího písma? ;-D

0/0
23.2.2012 11:09

venenum

Re: Lencová zahleděná do písmenek

já ne, ale děti ovládající pouze to tiskací (tedy Comenii) potíže mít budou, a to nemalé.

Vlastně se jedná o diskriminaci nastupující generace ;-) CO JE PÁR PRVŇÁČKŮ PROTI 10 532 770 OBYVATEL ČR ???

.

Člověk, který umí od dětství používat jak psací, tak tiskací písmo, nepochopí, "wo co go", protože tuto znalost považuje za samozřejmou. Rozdíly mezi znaky dávno neregistruje, prostě čte, nebo luští (pokud je rukopis zvlášť zapeklitě naškrábaný).

Nemáte-li vlastní praxi s psaním spojovaného písma, neznáte jeho zádrhele, a proto cizí rukopisy nerozluštíte. Vzorová podoba tištěná v čítankách nikdy není totéž, co rukopisy různých lidí. A je úplně jedno, jestli vznikly podle tiskacího nebo spojovaného psacího vzoru.

0/0
23.2.2012 13:59

photo_lenka

Lehko na cvicisti?

Dobre, takze deti se ted mozna snaz nauci psat a cist. Mozna uz neplati, ze 'tezko na cvicisti, lehko na bojisti'. Zjednodusovat lze jiste i dale, co treba zrusit tvrde y? Nepochybuji o tom, ze by pak deti v psani 'i' chybovaly minimalne!

Jenze je zjednoduseni opravdu ucelem? A copak kazdy, kdo pise tiskacim pismem, pise citelne? Podle mych zkusenosti muze byt i tiskaci pismo velmi necitelne.

Vyuka zjednoduseneho pisma ma i dalsi mouchy: deti se uz ve skole nenauci psaci pismo. Psat, ale ani cist. Kdo jim pak precte treba dopis od babicky? A uz zminena rychlost: na zakladni skole maji na napsani textu jeste casu spoustu, ale na stredni skole se pritvrdi, a co teprve na univerzite, schuzi atd? Nevazanym pismem piseme vyrazne pomaleji, a tak brzy zjistime, ze nutnost psat rychle z puvodniho pisma nevazaneho stejne casem vazane pismo stvori, v tomto pripade ale uz jaksi zivelne, necvicene, u kazdeho jinym zpusobem. To tedy jiste ucitele na strednich skolach za par let potesi...

+6/0
22.2.2012 20:09

opportunity

Re: Lehko na cvicisti?

Přesně. Přestaneme učit násobilku, protože jsou kalkulačky. Zadýchávají se děti při běhu? Zrušíme část tělocviku! Ke to končí?

+2/0
22.2.2012 20:14

Kulhánková, dcera

Re: Lehko na cvicisti?

A co kdyby ses naučila zpaměti spisy V.I.Lenina? Že to jsou bludy? No a co, pocvičíš si paměť, ne?

0/0
23.2.2012 11:10

venenum

Re: Lehko na cvicisti?

tak šup šup, jděte nám příkladem

0/0
23.2.2012 14:38

Dochy

Re: Lehko na cvicisti?

Uz tu hodne lidi vyjadrilo nesouhlas s tim, ze vazanym pismem lze psat rychleji. Mozna to nekteri zvladnou, ale zkusenosti jinych rikaji, ze na nevazane presli spontane prave kvuli rychlosti a citelnosti.

0/0
23.2.2012 10:10

venenum

Re: Lehko na cvicisti?

Lidé zvyklí psát tiskacím píší rychleji tiskacím než psacím - naopak lidé zvyklí psát psacím píší rychleji psacím než tiskacím, to je logické (cvik dělá svoje).

Lidé zvyklí psát spojovaným psacím mívají bolesti v zápěstí, píší-li delší text tiskacím,

protože mají potřebu více tlačit a navíc místo plynulého krouživého pohybu zápěstí vykonávají přerušovaný kyvný.

Některým lidem plynulý krouživý zase nevyhovuje, tak píší tiskacím.

Každý má prostě talent na něco jiného.

0/0
23.2.2012 14:28

pjb1

Zdravím.

Písmo hezké, ovšem na rychlé psaní poněkud nevhodné. O čitelnosti nemá cenu se bavit, v první třídě jsme se učili psát čitelně všichni a kde jsme skončili. Odhaduji, že podobně to dopadne s novým typem.

+1/0
22.2.2012 17:39

chudy lekar

Po mně přečte magistra v lékárně všechno

a co nepřečte si domyslí :-P

0/0
22.2.2012 17:14

hafusak2

Re: Po mně přečte magistra v lékárně všechno

V tom případě doufám, že svou adresu na kterou Vám má pohřební služba zasílat provize jste napsal čitelně.;-D

+1/0
22.2.2012 17:21

venenum

Už ani psát naše děti v základních školách nenaučí ???

Tak to je síla Rv

0/0
22.2.2012 16:55

čarovná rybí kostička

To je vášní

Z počtu lidí, kteří na světě píší latinkou, přibližně jedna polovina používá rukopisné písmo spojité a druhá polovina písmo nespojité. Porovnáme-li země anglosaské, kde se písmo nespojité používá velmi dlouho, s naším písmem, nemůžeme říci, že by v důsledku jejich používání jedna nebo druhá polovina byla v řádové vzdělanostní a praktické výhodě či nevýhodě.

To jen zdejší "vzdělanci" si myslí, že když je paní učitelka naučila v první třídě spojitě psát ¨MÁMA MÁ MASO, jsou na vrcholu vzdělanosti.;-DNebojte se o pozice, přátelé, vaše moudré dopisy si přečtou i vaše vnoučata, nebudou-li tupá.Poklady vašich myslí nezapadnou.

+1/0
22.2.2012 16:24

Cynyc_

Pseudoargumenty

Téměř všechny argumenty v této diskusi jsou zástupné. Jsou tu evidentně dvě skupiny - racionalisté, kteří nové písmo podporují, protože je jednodušší a efektivnější, a tradicionalisté, kteří chtějí zachovat psací z jediného důvodu, že se ho sami naučili.

0/0
22.2.2012 16:21

venenum

Re: Pseudoargumenty

já si naopak myslím, že racionální je staré písmo zachovat - a to bez ohledu na tradici.

+1/0
22.2.2012 16:31

Cynyc_

Re: Pseudoargumenty

Já si myslím, že je to prakticky jedno. Ať naučíte lidi psát jakkoli, budou v dospělosti psát tak, jak je to pro ně nejefektivnější, tedy v drtivé většině vlastním stylem, velmi podobným tiskacímu písmu.

+2/0
22.2.2012 16:35

Roman37a

Re: Pseudoargumenty

Přesně tak. A proto není nutné vymýšlet nějaké nové, zaručeně nejideálnější fonty. Navíc v dnešní době kdy je školství v dezolátním stavu, ti učitelé co za něco stáli už dávno odešli, nejsou peníze na pomůcky......

+2/0
22.2.2012 16:37

venenum

Re: Pseudoargumenty

R^

0/0
22.2.2012 16:44

Kulhánková, dcera

Re: Pseudoargumenty

To jsou nesmyslné výmluvy. Nejsou peníze na pomůcky, takže budeme psát jako ve středověku?8-o

0/0
23.2.2012 11:12

venenum

Re: Pseudoargumenty

Na psaní žádné zvláštní pomůcky nepotřebujete, s čímž jistě paní Lencová prodávající ty své za nekřesťanskou cenu nebude souhlasit.

Stačí vám tužka a papír (pokud se nespokojíte s čmáráním klackem do písku).

0/0
23.2.2012 14:06

venenum

Re: Pseudoargumenty

Lencová píše, že písmo stvořila proto, aby si lidé žádné své vlastní styly vymýšlet nemuseli, aby jim ta její Comenie stačila. !!

.

Na druhou stranu ale v jednom rozhovoru uvádí, že ke psaní tiskacím přešla proto, že už nechtěla "psát jako prvňák" (= chtěla působit dospěleji).

K jakému druhu písma tedy přejdou současní žáci, nebudou-li mít možnost, kterou měla Lencová ?

Ke psacímu, pokud je toto písmo někdo naučí ??? ?

0/0
22.2.2012 16:48

Kulhánková, dcera

Re: Pseudoargumenty

K žádnému přecházet nebudou, protože budou mít dospělý styl písma již od první třídy.

0/0
23.2.2012 11:14

venenum

Re: Pseudoargumenty

jenomže právě tohle puberťáci chápou úplně jinak než si myslíte Vy

0/0
23.2.2012 14:01

Kanálka

Re: Pseudoargumenty

Jak budou v dospělosti psát, si mohou ale zvolit jen ti, co se naučí psát psacím (= spojitým) písmem - psací se naučí, tiskací okoukají z knížek atd. a nakonec si z toho vytvoří to svoje. Ale když se psací nenaučí, tak jinak než "tiskace" nebudou umět (to skvělé nové psací písmo je v podstatě tiskací, že). Spojité písmo totiž už nikde neuvidí. Nebo snad člověk jen tak, vlastním rozumem, přijde na to, jak se píše psací malé "t" nebo velké "L"? Těžko.

No jistě, dá se bez toho žít, ale já jsem ráda, že mě to ve škole "ti zlí komouši" (jak tu někdo psal) naučili.

+1/0
22.2.2012 16:54

Kulhánková, dcera

Re: Pseudoargumenty

Můžu vám s klidem říct, že je mi znalost psaní malého t úplně k ničemu a jak se píše velké L už si ani nepamatuju.

0/0
23.2.2012 11:12

venenum

Re: Pseudoargumenty

to je ovšem Váš osobní pohled na věc a osobní problém (=nedostečnost).

Připustit si, že nejste středem vesmíru, je sice těžké, ale v podobných situacích nutné ;-)

0/0
23.2.2012 14:04

Roman37a

Re: Pseudoargumenty

Já jsem racionalista a tuto ptákovinu nepodporuju. Učit se jakýkoliv konkrétní font je pitomost. Navíc vymyšlený, nelogický, nevkusný a naprosto zbytečný. Jen proto aby si na něm nějaká káča udělala karieru. Tímto konkrétním písmem totiž nikdo nikdy psát nebude. Zatím to stálo státní kasu 300.000. A to za nic. Co bude následovat?

+5/0
22.2.2012 16:34

Cynyc_

Re: Pseudoargumenty

Z Vašeho příspěvku plyne především to, že nevíte, co je racionalismus. Nevím, jak byste si představoval výuku psaní bez konkrétního fontu - má snad každý učitel děti učit psát tak, jak píše on? Nebo jak se mu to nejvíc líbí? Třeba verzálkami? A nevím, co by mělo být špatně na tom, že je něco - třeba font - vymyšlený, jestli jste si nevšiml, tak žijeme obklopeni samými vymyšlenými věcmi - od mýdla po počítač. Vaše urážky autorky písma nechám raději bez komentáře.

+2/0
22.2.2012 16:47

venenum

Re: Pseudoargumenty

Racionalizmus = názor, že rozum je jediným zdrojem poznání.

.

Zbytečně ty fonty nepřeceňujte - lidem, kteří nejsou od fochu, detaily unikají (a dětem tuplovaně).

0/0
22.2.2012 16:52

Roman37a

Re: Pseudoargumenty

Existuje něco jako základ písma. Ostatně ten použila i Lencová. Ona si nevymyslela jediné písmeno. Jen ty stávající nesmyslně zpitvořila. Takže učme klasický psací, nebo tiskací font a jestli dítě udělá někde kudrlinku, napojení, nebo cokoliv podobného, co ale bude k přečtení, nechť tak píše. Buzerovat ale děti za to že neudělaly někde nějakou nožičku kterou si Lencová k písmu naprosto zbytečně přidala je šikana.

+2/0
22.2.2012 16:58

Dochy

Re: Pseudoargumenty

Ale kdyz to nebude k precteni, tak je nutne tomu decku ukazat jak to udelat aby to k precteni bylo. Takze stjne skoncime na tom, ze neco se ty decka ucit musi. Nikdo jim nemuze rict v prvni tride piste si co chcete a jak chcete jen kdyz to prectu.

0/0
23.2.2012 10:06

Kulhánková, dcera

Re: Pseudoargumenty

Aha, podle tebe asi u toho psacího škrabopisu nikdo nikoho nebu...je, že? Kromě toho nejde o žádné nesmyslné zpitvoření, takhle to může hodnotit jenom neznalec jako ty.

0/0
23.2.2012 11:14

venenum

Re: Pseudoargumenty

Snaha buzerovat jiné je v lidech, a to konkrétních.

Nezáleží na tom, jaké písmo Vás tito lidé učí - mají-li potřebu Vám učení znepříjemnit, udělají to tak jako tak.

.

Na druhou stranu je třeba odlišit, jde-li o buzeraci nebo jen důslednost. A ČÍM MENŠÍ ROZDÍLY MEZI ZNAKY PÍSMEN, TÍM JE TA DŮSLEDNOST DŮLEŽITĚJŠÍ (protože i malá chybka může znamenat změnu významu písmene ... např.: h - n, a - d......).

V tomto směru je Comenie Uni značně zranitelná, a tedy nedokonalá (lepší je varianta A).

0/0
23.2.2012 14:12

evzens

Písmo jako projev vyjadřování zrušit úplně !!

To pak bude klid...;-);-);-)

0/0
22.2.2012 16:00

evzens

Je tu problém,

že pokud se budou učit pouze tiskací písmo, tak nebudou schopny přečíst psací písmo po těch gramotnějších...

Myslím, že to není časově ani intelektuálně tak náročné se naučit i psací písmo...

+1/0
22.2.2012 15:55

Smrť

Re: Je tu problém,

Jak souvisí gramotnost s tím, jestli člověk píše psacím nebo tiskacím?8-o Svou verzi Comenia scriptu používám od 14-ti let, nijak mě to nezdržuje a nikdo po mně nemá problém text přečíst. Ovšem škrabopis vzniklý z psacího písma se luští dost obtížně každému.

+2/0
22.2.2012 16:02

evzens

Re: Je tu problém,

Vzhled tiskacího a psacího písma je odlišný... Ne každý je schopen se naučit oba typy... Viděl jsem i škrabopis obtížně čitelný v písmu tiskacím... Zvláště, když někteří píší "psacetiskacím písmem současně"....

+1/0
22.2.2012 16:10

hafusak2

Re: Je tu problém,

Ono také jde dost o to, co člověk píše a pro koho. Pokud si něco píšu sám pro sebe, mám už také od střední školy své vlastní písmo a také si to po sobě přečtu. Pokud ovšem píšu dopis nebo i pohlednici, tak píšu perem, používám psací písmo, krasopisné i s tím přítlakem. Někomu je to možná nemoderní, ale já skutečně osobní korespondenci píšu rukou, protože používání SMS a E-mail se mi zdá dost buranské, navíc adresátovi tím dávám najevo, že si ho vážím a že mi za tu námahu s krasopisem stojí.

0/0
22.2.2012 16:31

venenum

Re: Je tu problém,

přesně tak R^ zavedení Comenie vlastně děti ochudí o jednu z možností. Nebudou mít svobodu vlastní volby.

0/0
22.2.2012 16:33

Kulhánková, dcera

Re: Je tu problém,

8-o On se zavedením Comenie bude ustaven zákaz psaní psacím písmem? P.S. krasopis už se léta nevyučuje povinně! Jak to přežíváte?

0/0
23.2.2012 11:16

venenum

Re: Je tu problém,

čili se domníváte, že noví prvňáčci se se znalostí psacího písma už rodí ?

Nebo si myslíte, že se jej naučí jaksi samovolně ???

A proč tedy psaní vlastně učit ???

A proč vůbec chodit do školy ???

0/0
23.2.2012 14:15

Cynyc_

Re: Je tu problém,

Tím chcete říci, že ti, kdo píší psacím, jsou gramotnější? Kde jste k tomu přišel, když Váš příklad ukazuje přesný opak?

0/0
22.2.2012 16:17

venenum

Re: Je tu problém,

tím chce říci, že písma máme dvě: psací a tiskací. Kdo zná jen jedno z nich, je částečně negramotný, tedy neschopný rozluštit text psaný tím druhým druhem písma. To je ovšem dost zásadní problém.

0/0
22.2.2012 16:21

Cynyc_

Re: Je tu problém,

Skutečně nepřekonatelný. Pak ovšem nechápu, proč dodnes nepoužíváme obrázkové písmo nebo klínopis, protože podle této logiky bychom žádnou verzi písma nemohli zrušit. Podle mého si neuvědomujete dvě věci: prakticky nikdo nečte text psaný psacím písmem, který nepsal sám, a naučit se číst psací písmo je řádově jednodušší, než se jím naučit psát.

0/0
22.2.2012 16:25

venenum

Re: Je tu problém,

vycházíte-li z mylných předpokladů, zákonitě dojdete k mylným výsledkům.

I Lencová zjistila, že psacím písmem píše většina těch, které zkoumala.

Přesto paradoxně navrhla (možná na popud pana Solpery) písmo tiskací.

Vychází vstříc svým představám, nikoliv lidem, jimž je písmo určeno.

0/0
22.2.2012 16:28

Cynyc_

Re: Je tu problém,

To záleží na vzorku, který Lencová zkoumala. Osobně bych si tipl, že užití psacího písma pozitivně koreluje s věkem a negativně s výší vzdělání a intenzitou ručního psaní.

0/0
22.2.2012 16:31

venenum

Re: Je tu problém,

Ten její vzorek je zoufale malý, ale tím hůř. Velmi dobře ilustruje, jakým způsobem vznikají české reformy čehokoliv :-P

Čitelnost také koreluje s intenzitou psaní, nikoliv s tvarem znaků. Píši stejně bídně psacím i tiskacím, protože mám ruku opravdu hodně vypsanou. Bohužel, ani Comenie mi nepomohla - i tou škrábu a text se slévá.

0/0
22.2.2012 16:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.