Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mayday. Poslechněte si záznam z kabiny letounu, v němž zemřel kapitán

Běžný středeční let ČSA z Varšavy do Prahy řídil kapitán Jaroslav Váňa bez potíží až do sestupu před přistáním. Při klesání ale zkolaboval a řízení se musel ujmout druhý pilot. Poslechněte si, jak oznámil situaci řídícím letového provozu a jak s jejich pomocí navedl stroj na přistání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xsisi

neeticek

me to tedy prijde nechutne dat na internet tento rozhovor, vam to neprijde divne,i kdyz rika, ze je indisponovat, tak on byl mrtvi, ceho se jeste dockameRv

0/0
19.2.2012 15:11

Collin7

tRRRů ček íngliš

Když odhlídnu od vážnosti situace a smutného konce, tak je opravdu zábava poslouchat tu čeko-angličtinu... Tím nechci říct, že to je úplně špatně, anličtina má svůj specifický charakter v řadě míst světa. Pokud budou všichni v Česku mluvit alespoň takto, tak to bude fajn.

0/0
18.2.2012 12:41

pavlik12

Re: tRRRů ček íngliš

Z angličtiny a čeko-angličtiny tam toho moc není, dohromady asi 3-4 slůvka.

Zbytek komunikace je veden (až na jednu drobnost) v předpisové letecké angličtině jaká se používá na celém světě (mimo části Francie a menšiny amerických letišť).

Dále viz zbytek téhle diskuse.

+5/0
18.2.2012 13:08

Collin7

Re: tRRRů ček íngliš

No o letecké antličtině toho moc nevím - já měl na mysli ten akcent. Nějakou dobu jsem studoval letecké katastrofy a dost záznamů komunikace slyšel a mluvilo se tam normálně :-). Když je těm pilotům rozumět, tak je to snad OK. Pokud vím, tak u nás nejsou takový problémy jako třeba u čínských pilotů a jejich angličtiny. Nicméně mě zaráží, jak základní ta angličtina je u těchto lidí kteří ji používají denně. Je to dost kontrast s mou zkušeností z posledních let, kdy spousta lidí okolo mne mluví anglicky obstojně, ačkoli už jsou třeba i třicátníci nebo čtyřicátníci a doučovali se ji sami.

0/0
18.2.2012 13:55

Marek1966

Re: tRRRů ček íngliš

Když o tom nic nevíš, tak se k tomu vůbec nevyjadřuj. Už dva dny tu píšeme, že letecká frazeologie podle předpisů ICAO je úplně jiná než běžná angličtina. Dokonce i výslovnost je tam předepsaná. Viz, wun,tree, niner.

+1/0
18.2.2012 14:33

pavlik12

Re: tRRRů ček íngliš

Ono bude asi nejlepší začít "tomu" říkat "letecký jazyk" který je náhodou docela podobný angličtině.

Odpadnou debaty o výslovnosti, přízvuku a (myslím úplně nejlepší) příspěvky že "tomu" rodilý američan nerozumí.

0/0
18.2.2012 15:00

tuan4

Byl jsem poučen znalcem pilotáže že výraz

,,točte doprava'' či ,,doleva'' je nepřípustný!

Jen taková malá vsuvka.:-)

0/0
18.2.2012 11:31

Marek1966

Re: Byl jsem poučen znalcem pilotáže že výraz

turn right nebo turn left je přesně podle předpisů.

+1/0
18.2.2012 14:28

tuan4

Re: Byl jsem poučen znalcem pilotáže že výraz

..................tak to sděl dispečerovi na karlovarském m e z i n á r o d n í m letišti!

Zřejmě má mezeru ve vzdělání.Já mu to říkat nebudu,anžto jsem laik.

0/0
18.2.2012 14:36

Marek1966

Re: Byl jsem poučen znalcem pilotáže že výraz

výňatek z předpisu ICAO:

TURN RIGHT / LEFT HEADING (three digits) TO

(level) *TO INTERCEPT (track, route, airway, etc.)*

Celý předpis zde: http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-Frazeologie/data/print/Frazeologie_cely.pdf

Ale možná se Vary řídí jiným předpisem :D

0/0
18.2.2012 14:48

tuan4

Re: Byl jsem poučen znalcem pilotáže že výraz

.............díky!

Ale je možné že oba máte na mysli něco jiného!

0/0
18.2.2012 17:18

planesvideo

Doufám, že má idnes povolení od liveatc a řádně zaplatila

když si tam cpe reklamu :-)

Unauthorized linking and use of audio feeds is prohibited.

0/0
18.2.2012 9:58

d.u.b

radiokomunikace

Jen bych rad podoktnul ze zverejneni techto radio nahravek je nelegalni.

0/0
18.2.2012 8:06

Divam se na Vas a zasnu

Zizkov speaking English

Muj nedaleky soused je pilotem easyjet. Pokud s nim budu nekdy mluvit, zajimalo by me, zda te svejkovstine rozumi. Zvlaste ten jeden chlapik na zanamu ma prekrasnou zizkovskou parodii na anglictinu.

0/0
18.2.2012 3:29

Walldstein

Pro mnohé zde diskutující

Nechápu co na tom kdo vidí neetického. Jde o záznam z komunikace, ani jednou tam pilot nemluví o tom že kapitán umírá, nebo že zemřel, mluví pouze o jeho INDISPOZICI, to znamená že je ve stavu kdy není schopen vykonávat svou práci. Tato indispozice může mít mnoho důvodů, třeba mu nesedl oběd, má záchvat migrény, chytlo ho slepé střevo atd.

Zajímalo by mě jestli místní etikou ohánějící se přispěvatelé považují za neetické i to že ve zprávách sledují záplavy, dopravní nehody a mnoho jiných věcí. Taky by mě zajímalo jestli jim přijde neetické když někdo natočí film z 2.sv války (jakékoliv téma z tohoto období) vždyť přeci filmaři "parazitují" na utrpení jiných..ale to jim asi nevadí. Místo toho aby smekli před profesionalitou pilota, který dokázal zachovat klidnou hlavu i v momentě kdy jeho kolega a kamarád umíral, ale oni ne...raději budou plivat...

+10/0
17.2.2012 23:31

Marek1966

Re: Pro mnohé zde diskutující

..a kolik chytrolínů tu raději zozebírá leteckou frazeologii, které vůbec nerozumí. Vůbec se neuvědomují, že pilotovi právě po levé ruce umíral kolega a on se zachoval jako profík. R:I.P. pane kapitáne

+6/0
17.2.2012 23:39

Mitchell

Re: Pro mnohé zde diskutující

R^

0/0
18.2.2012 0:16

tuan4

Re: Pro mnohé zde diskutující

R^R^R^R^R^

0/0
18.2.2012 11:33

znám 011 dívku, nemá dukáty

volací značky

Šlo o let OK777 (tomu rozumím), který má volací značku CSA777 (tomu také rozumím) a alternativní volací značku CSA77E - a tomu už nerozumím: alternativní volací značka je co, proč a odvozené z čeho?

.

http://data.flight24.com/flights/ok777/

0/0
17.2.2012 23:02

Marek1966

Re: volací značky

Alternativní volací znak se používá když ve stejné chvíli jsou ve stejném prostoru 2 letadla se stejným nebo podobným volacím znakem, Třeba Swiss777 CSA777. ATC jim nařídí použivat alternetivní volací znak. V tomto případě 77Y. Ono je totiž povoleno používat zkrácenou verzi volacího znaku, takže by se oba lety hlásily jako 777.

0/0
17.2.2012 23:28

Marek1966

Re: volací značky

teda 77E. :-)

0/0
17.2.2012 23:31

Marek1966

Re: volací značky

Radši originál, aby mi někdo nevytýkal nepřesnosti.

The similarity of some aircraft callsigns on the same frequency can cause

confusion which may lead to an incident. Controllers are to warn pilots

concerned and, if necessary, instruct one or both aircraft to use alternative

callsigns, e.g. registration mark/number, while they are on the frequency.

0/0
17.2.2012 23:42

znám 011 dívku, nemá dukáty

Re: volací značky

Na 777 se - pokud vím - zkracovat nesmí. Při použití volací značky s označením provozovatele - jako zde, tedy sí-es-ej - se zkracovat nesmí vůbec, ale to už jsou detaily. Podstatu jsi vysvětlil, díky!

0/0
18.2.2012 0:36

apfel

Senzace

To je zase senzace! Piloti jsou v letadle dva právě pro takovéhle případy - oba jsou schopni zcela samostatně od startu až po přistání ovládat letadlo, průšvih by nastal, pokud by zkolabovali oba. Kdyby neexistovalo riziko nevolnosti či smrti za letu, úplně by stačil jeden pilot.

+2/0
17.2.2012 22:59

skrbling

Re: Senzace

Zhruba tak nějak.

0/0
17.2.2012 23:37

qsilence

Re: Senzace

Nestačil by jeden pilot. Mají rozdělené svoje úlohy a navzájem si pomáhají. To, že se to dá zvládnout v jednom neznamená, že to je jednoduché. Před přistáním se musí udělat spousta úkonů ve velmi rychlém sletu za sebou. Každý si plní ty svoje. Takže ne, nebylo by bezpečné, kdyby byl v letadle jenom jeden pilot. Šance na chybu z důvodu přetížení by byla mnohonásobně větší...

+1/0
18.2.2012 13:37

qsilence

Re: Senzace

Například když na vás řídící chrlí nějaký informace a vy zrovna nastavujete nějaký přístroje, tak můžete buď v jednom, nebo ve druhém udělat chybu. Třeba jste se chystali nastavit autobrake a u toho vás vyruší informací o novém kurzu a výšce. Pak zapomente, kde jste v checklistu skončili a chyba je na světě.

0/0
18.2.2012 13:51

antimultivitamin

Kraptet hyenismus

Myslím, že existují jisté hranice morbidnosti, za kterou by novinář neměl nikdy zajít...

0/0
17.2.2012 21:42

feese

Tento bulvární článek se iDnesu moc nepovedl

Chybí mi tam chroptění kapitána v pozadí...

0/0
17.2.2012 20:59

Ctenar_Mira

Re: Tento bulvární článek se iDnesu moc nepovedl

Alespoň tu máme Tvoje chroptění.

0/0
18.2.2012 10:58

Agrippa (The Invincible)

Kdyz uz jsme u toho bulvaru....

kdopak byl asi tento sikovny kopilot? By me zajimalo, kdo tuto info objevi a odhali jako prvni. Narod si zada sve hrdiny. [>-]V

+1/0
17.2.2012 20:50

silverA

Škoda života pilota.....

S příspěvkem souhlasím.

+3/0
17.2.2012 19:34

Ejsí

To je zase bulvárek

Rv

0/0
17.2.2012 19:31

a budou mě mazat a budou.....

Pro Keni

Mayday je mezinárodní volací znak, vycházející z franc. M´aider (čti medé)..žádný ústupek Frantíkům..To, že našlo místo i v angličtině jako SOS neznamená, že je to anglické slovo...správně je tedy Medé, přesně tak, jak to používá týpek z věže;-)

+1/0
17.2.2012 18:19

Keni

Re: Pro Keni

Ja vim o tom puvodu. Ale jde o tu ft.vyslovnost. Na CTU je za mejday vyhazov, alespon vsichni upozornuji a na CTU Vam take reknou, ze chteji frazeologickou vyslovnost. Ale najdete na internetu par videi a mp3 a to medé opravdu neuslysite. I kdyz treba zde vyjimka potvrzuje pravidlo.

A en vyslovnost se pouziva, mrknete treba na letecke katastrofy v originale. Docela rad bych vedel, zda se i jinde pri zkouskach baziruje na mede nebo je to jen spravny a nepouzivany postup. Gymnasium take bylo pred par lety spravne.

+1/0
17.2.2012 18:40

a budou mě mazat a budou.....

Re: Pro Keni

to vážně netuším, o létání nevím víc než normální pasažér...ale zrovna na tohle téma jsem asi před měsícem diskutoval se svým učitelem FJ-rodilým mluvčím, tak jsem se chtěl blejsknout;-D

0/0
17.2.2012 18:53

halaker

Re: Pro Keni

ono je jedno, jestli to je majovy den nebo to francouzske maidre, ono kdyz clovek zna trochu tu ustalenou frazeologii, tak kdyz slysi tri tyhle veci za sebou, tak je mu jasne, o co jde i kdyby rikali medvěd, medvěd, medvěd ...Dulezite je se doruzumet .... trochu me desi ty typci na vezi, kteri prestoze vi, ze mluvi s cechem, se snazi mluvit velmi rychle a nesrozumitelne anglicky - myslim, ze opravdovy rodily mluvci my jim nerozumel ani slovo ...

Taky me prekvapuje, ze jde do novin original verze, ktera podle ceskeho telekomunikacniho tajemstvi podleha utajeni a jsou za to vysoke pokuty ....

0/0
17.2.2012 20:41

Gróf

Re: Pro Keni

Je to hantec.

0/0
17.2.2012 21:18

wiki5

Re: Pro Keni

to byl soukromej hovor?

0/0
17.2.2012 23:07

qsilence

Re: Pro Keni

No ty tajný data klidně můžeš poslouchat na frekvenci věže i bez nějakého oprávnění na svý vysílačce. Akorát nesmíš zaklíčovat. Není to nijak šifrovaný. Tak o jaké tajnosti to tady mluvíme?

0/0
18.2.2012 13:42

kimic

idnes

IDnes, nemate tam nahodou i nejake zabery vzlykajici vdovy u autonehody?

0/0
17.2.2012 18:11

slapr

Re: idnes

co slyšíte na nahrávce není vzlykání ale angličtina!!!

+1/0
17.2.2012 18:41

Hondoušek

bulvár

takové drama. Táhně te s tim k blesku

0/0
17.2.2012 17:49

Villy

Re: bulvár

RvRvRv

0/0
17.2.2012 20:48

wiki5

Re: bulvár

proc na to klikate kdyz vam to vadi?

0/0
17.2.2012 23:08

TylerDurdon

Uz se tesim, az na iDnes

objehi BostonJohna;-DR^

0/0
17.2.2012 17:48

TylerDurdon

Re: Uz se tesim, az na iDnes

objehi=objevi

0/0
17.2.2012 17:48

kajak v zakoně

Re: Uz se tesim, az na iDnes

blbost.. objehi je druhá mocnina objevi...

0/0
17.2.2012 21:03

zostrelenyanjel

...

čekal jsem, kdy se vyslídí záznam z ATC...:-/ nevím, jestli je nutný se v tom takhle hnípat...včera dostal Cityline letící z Göteborgu go-around, protože na 24ce stál italskej piper a nehlásil se...nechce se v tom idnes taky trochu pošťourat? Že by se spotter a leteckej fanoušek Anjel Zostreleny taky stal na chvíli slavným díky letecký mimořádnosti...

0/0
17.2.2012 17:16

Marek1966

Re: ...

http://www.youtube.com/watch?v=__juA4H6pVY Podobná situace :)

0/0
17.2.2012 17:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.