Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pošlete děti do práce, provokuje Čechy osvětová kampaň

Zlobí vaše dítě? Vyberte mu práci z databáze, ať se zbaví hyperaktivity a vydělá na hračky. Letáky s touto nabídkou v blízkosti škol a hřišť šokovaly řadu rodičů. Záhy se k nim ale přihlásila nezisková organizace NaZemi. Její kampaň má Čechy přimět, aby se více zajímali o původ zboží, které kupují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Laia

není práce jako dětská práce

Dokážu pochopit, že většina zde diskutujících přemýšlí v rámci svých vlastních zkušeností a nedokáže si přesně představit, co to znamená pojem dětská práce. Chápu, že nikdy neslyšeli o tom, jak se těží koltan (nezbytná surovina pro veškerou elektroniku), diamanty nebo uhlí, nebo o sklizni banánů, kávy, kakaa a další exotických plodin. Že nikdy nepřemýšleli nad tím, proč je panenka Barbie levnější než bývala, nebo o tom, jak je možné zlevnit tričko z bývalých 300 na 50 Kč. Nedostatek informací dokážu pochopit. Nedokážu však pochopit zlehčování pracovních podmínek dětí v nejen globálního Jihu. Čtrnáctihodinovou pracovní dobu v dolech na koltan v Kongu, který se těží pomocí krumpáču a lopat, si těžko někdo z nás umí pro své desetileté potomky představit. Bagatelizace dětské práci opravdu nepřísluší.

+1/0
25.1.2012 11:35

Gemars Moše Dajan

Hyperaktivita není nemoc.

Je to jen projev dítěte, jaký je úplně normální během vývoje.

0/0
24.1.2012 15:01

pervekt

...

"Západní" civilizace považuje dětskou práci za nepřípustnou, ale pomalu se dostává do situace, kdy se nebude schopna uživit své občany. Lidí, kteří nevytvářejí žádné hodnoty a jen ze systému čerpají je už prostě moc.

 Neupírám dětem právo na (alespoň základní) vzdělání, ale i negramotný zručný řemeslník může mít ve společnosti větší význam, než diplomovaný vysokoškolák, jež pak parazituje na státu (třeba tím, že působí ve státem dotovaných organizacích, které uměle vytvářejí a pak "řeší" problémy).

 Dětské práce je problém zemí, kde je umožněna. Pokud to většině občanů nevadí, nikdo z "venku" nemá právo je nutit to měnit. Pokud má někdo pocit, že tamní děti trpí, nic mu samozřejmě nebrání za své peníze provozovat charitu, to by bylo jistě velmi velkorysé a chválihodné. Chudému dítěti rád nějaké peníze dám. Zvláště kdyby se snažilo něco pro mě udělat. Ale na provoz organizací typu té "NaZemi", jejichž režije sežere 90% prostředků a nevím jasně kam mé peníze pujdou nedám ani korunu!

+3/0
24.1.2012 12:58

pervekt

Re: ...

Jinak co se našich dětí týká, spousta z nich by si i ráda něco přivydělala. Ale díky hloupým omezením nemají legální možnost. Ono to vypadá hezky když nám ukazují "otroky" bez možnosti výběru někde v dole při práci 12+h denně, ale problém není takto černobílý. Povinná školní docházka u nás - jistě, ale proč by se dítě nemohlo po škole DOBROVOLNĚ rozhodnout si něco přivydělat drobnými pracemi či výpomocí (i mimo rodinu).

0/0
24.1.2012 13:02

Dunja

Re: ...

Vlastně se dá uvažovat i jinak, pokud děti pod 10 let mohou mít iphony, notebooky, počítače, tak proč by nemohly také pracovat, když už vlastní techniku,kterou si možná ani nepořídí jejich rodiče. Otázka je, zda takové děti pochopí, jakou tyto věci mají cenu a že na takové věci je nutno také pracovat.;-)

0/0
27.1.2012 17:43

nepokradeškalousku

rodiče si neváží luxusu

Zejména dnešní rodiče si neváží luxusních podmínek, které jim náš stát poskytuje. Dnes máme ve školách průměrnou naplněnost tříd 15 žáků a už ani na SŠ nemají žáci žádný respekt k učitelům. Děti jsou dnes agresivní už od MŠ. Vychováváme si spoustu mladých lidí, kteří směřují rovnou na pracák a celý život budou žít z našich daní.

Dnes však zjišťujeme, že na tento luxus prostě nemáme peníze. Buď si rodiče uvědomí, že za výchovu svých dětí jsou odpovědní především oni, nebo se skutečně vrátíme do podmínek devatenáctého století.

;-€

+4/0
24.1.2012 11:56

paulina

Nevidím důvod

proč by děti - přiměřeně svému věku - neměly pracovat. V minulosti tomu tak bylo, až dnešní společnost vychovává mládež bez pracovních návyků.

+3/0
24.1.2012 11:17

pražak

v minulosti

u nás deti taky pracovali,na poli ,v domácnosti.Za komunistú jsme od páte trídy chodili na brigády ,zbírat brambory ,jabka,repu,a zadarmo jsme museli težko pracovat za jeden syreček a dva rohlíky na den ,nosit težké kbelíky.!

+4/0
24.1.2012 10:53

pervekt

Re: v minulosti

U nás to bylo podobné a možná se budete divit, ale nevnímal jsem to ani nijak negativně. Na hraní vždy čas zbyl...

+1/0
24.1.2012 13:46

všd

Re: v minulosti

Jenže šest hodin denně pár dnů v roce.

0/0
26.1.2012 12:56

zlej

vyborny napad

Super

+1/0
24.1.2012 10:32

Ghort

Co se tyce prace deti ve "tretim svete"...

...tak tu jednoznacne odsuzuju. Myslim tedy tu pravou namezni drinu "u pasu" apod.

Ale z opacneho uhlu pohledu a prevedeno do nasich realii - ruku na srdce, kolik mame deti, ktere si vazi hracek a obecne toho, co maji? Naopak jak velke procento by si zaslouzilo si ty veci orpavdu odpracovat - sbirat papirky na detskem hristi a zametat chodniky by hrave zvladly v peti letech, mozna i driv...

Osobne bych, pokud by ta moznost byla, klidne na pulhodinku denne deti do takovyho "pracovniho tabora" poslal a pak mu ukazal, co si za penize, ktere za tu drinu dostali, vlastne (ne)muzou koupit... Nekdy slova proste nestaci a je potreba padny priklad...

0/0
24.1.2012 10:31

svik

Re: Co se tyce prace deti ve

Souhlas, mám tříletého synka a vůbec nám doma nedělá problém, poprosit jej, aby si sám v pokojíku občas sesbíral a roztřídil hračky, nebo semotamo něco odnesl do odpadků, večer před koupáním, zanesl své použité prádlo do špíny atd... Když mu to podáme rozumně, samozřejmostí je slušně poprosit, dokonce se k pomoci i hrne sám, od hromady prací jej odháníme.

0/0
24.1.2012 11:08

xmann

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jenže tím,že jim tam znemožníme pracovat jim nepomůžeme (to je úplně stejná pomoc jako v té reklamě o nelétajících lidech).K tomu aby to bylo možné změnit,se musí změnit tam celý systém.takto akorát vytvoříme spoustu hladových podviživených žebráků..

+1/0
24.1.2012 9:56

briza

Re: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Viz moje odpoved na tvuj stejny prispevek nize.

0/0
24.1.2012 10:19

stoffo

stále sa zamyslím

nad podobnými organizáciami, kto a prečo ich financuje. Ja podnikám a pomaly si nedovolím vytlačiť reklamné letáky a oni "nezisková organizácia" si ich vylepujú kade tade?! Prečo mne niekto nenavrhne, nevytlačí a  nepovylepuje reklamu čiste zdarma?

0/0
24.1.2012 9:45

xmann

Re: stále sa zamyslím

Nejste reklamně zajímavý a cool :-)

0/0
24.1.2012 9:50

legadema

zajímavé

a jsme zase u USA, našeho vzoru. Tady se remcá proti dětské práci a tam za peníze sekají trávníky sousedům, roznáší noviny atd. A je to Ok.

0/0
24.1.2012 9:06

sampra

Re: zajímavé

Opravdu si myslíte, že když dítě poseká trávník nebo roznese noviny, že to  "negativně ovlivňuje jeho zdraví a duševní rozvoj a znemožňuje mu dosáhnout vzdělání"? Já myslím, že ne - tedy to není "dětská práce" a váš příspěvek je plácnutí mimo.

+3/0
24.1.2012 9:53

paulina

Re: zajímavé

Každá činnost, kterou dítě vykonává za peníze, je dětská práce. Je to jen otázka zdravé míry. Sekání trávníků a roznáška novin přiměřené samozřejmě jsou.

+2/0
24.1.2012 11:19

sampra

Re: zajímavé

Není. Prostě nechápete pojmy. Podobně jako řekněme výraz "dítě trpící hlady" a snaha o snížení tohoto čísla nemá nic společného s tím, když vaše dítě odmítne oběd co mu uvaříte a vy mu za trest nedáte až do večeře nic jiného. Ano, technicky vzato má "hlad" ale přesto to nemá nic společného s dětmi trpícími hlady. :-)

Nezbytnou podmínkou v definici "dětské práce" je právě to, že to znemožňuje dítěti chodit do školy a získat vzdělání. Opakuji, že sekání trávy v USA to určitě nesplňuje.

0/0
24.1.2012 12:50

pervekt

Re: zajímavé

Dobrá. Proč je tedy zakázáno zaměstnat oficálně dítě, pakliže pracovní doba nebude kolidovat se školní docházkou? Pokud by to tak bylo, pak máte pravdu a souhlasím s vámi. Ale když u nás budu inzerovat že můj 12letý syn za úplatu poseká trávník, uklidí, pomůže s nákupem atd.. tak mám brzy na krku sociálku a policii, i když ten syn potvrdí že ty práce dělá dobrovolně.

0/0
24.1.2012 13:08

Blablador

Ze svých daní

občan platí "podivné" úřednice a úředníky jak doma, tak v Bruselu. Leckteří prý dřou jako koni. Jen mi přijde podivné že každý v EU má nalinkováno co může a nemůže. Od rozměrů legendárních banánů přes množství vypouštěných emisí a třebas až po dětskou práci. Stojí to nemalé peníze. Upřímně si myslím, že tato opatření snižují konkurenceschopnost evropských výrobků na světových trzích pokud nejsou leckdy likvidační. Logické mi přijde uplatňovat stejné požadavky i na dovážené zboží ze světa. Proč se tak neděje? Opomenutí, nebo úmysl? Jestli by tyto organizace neměly svoji aktivitu napřít úplně jiným směrem.

+3/0
24.1.2012 9:02

sampra

Re: Ze svých daní

"Logické mi přijde uplatňovat stejné požadavky i na dovážené zboží ze světa. Proč se tak neděje?"

Bingo! A přesně o to se snaží třeba právě tato fair trade organizace. :-) Vy už jste na jejich straně, tak ještě přesvědčit dost dalších lidí :-)

+1/0
24.1.2012 9:45

pervekt

Re: Ze svých daní

Hmm.. takže svobodu a právo dělat věci po svém nahradíme přesně danými předpisy na každý prd, hezky všem vnutíme kolik strojů, lidí, času má stát ten či onen výrobek, jak přesně se má vyrábět.. a změníme lidi na naprogramované roboty, kteří nesmí vybočit z těchto pravidel, jinak tresty, bojkoty, atd...

 Komunisté a RVHP "hadr".

0/0
24.1.2012 13:16

KOLDAK

V Česku děti pracovat přece musí.

Jak jinak by si vydělaly na odvoz odpadu, aby je v dospělostií nepoznamenaly na celý život  loupeživé nájezdy exekutorů.

0/0
24.1.2012 8:54

naxalite

to mi taky vadi

Asi to uz tady zaznelo mockrat, ale detska prace (primerena veku) je naprosto o.k. Jeste pred 70ti lety bylo nemyslitelne aby deti normalne nepracovali. Na statcich se to detskou praci jen hemzilo. Byla to proste nutnost. Nevim, jak by se tehdejsi sedlak tvaril, kdyby mu nekdo sel vypravet, ze mu dite nema pomahat na poli. Myslim, ze my "vyspela spolecnost" mame nechat zaostalejsi zeme na pokoji a neposkozovat je. Ve spouste zemi tretiho sveta je proste potreba aby i dite bylo castecne ekonomicky vydelecne. Ze je to smutne, ano idealni stav by asi vypadal lip, na druhou stranu co se deje u nas? Mlady clovek ve 20ti nema o praci zajem.

+12/0
24.1.2012 6:34

Quick.

Re: to mi taky vadi

Mám takového dvacetiletého doma - po maturitě se doma povaloval skoro čtyři měsíce, brigádu si nesehnal (na co, že), každou pomoc v domě nebo na zahradě patřičně okomentoval...A jak to tak poslouchám ze všech stran, tak nikde to není o moc lepší,..Jediné plus, že se nechytl nějaké party, nekouří a nefetuje.

+3/0
24.1.2012 8:07

briza

Re: to mi taky vadi

Zalezi na tom jak je to pojate. Ja jsem v Kostarice, ktera je zminena v clanku, videl stredoskolaky, kteri pres den pracovali na kavovnikovych polich (doufejme, ze) rodicu a vecer vyrazeli v uniformach do skoly. Budiz. Ale pokud dite chodi hlavne "do prace" a do skoy jen kdyz "zbyde cas", tak je to akorat cesta k tomu aby z nich v dalsi generaci byli nevzdelani, snadno zneuzitelni chudaci, neschopni uzivit sve deti.

Me ty reci o "neposkozovani cizich zemi" spis smrdi pokrytectvim - "hlavne at jsou vase vyrobky i nadale levne".

+2/0
24.1.2012 9:48

xmann

Re: to mi taky vadi

Jenže tím,že jim tam znemožníme pracovat jim nepomůžeme (to je úplně stejná pomoc jako v té reklamě o nelétajících lidech).K tomu aby to bylo možné změnit,se musí změnit tam celý systém.takto akorát vytvoříme spoustu hladových podviživených žebráků..

0/0
24.1.2012 9:55

briza

Re: to mi taky vadi

V tomto pripade bych se ptal jestli ten tamni statni system bere detskou praci jako prechodnou zalezitost nebo jako soucast sve existence. A dale bych se ptal jestli tam, kde pracuji deti, pracuji take jejich rodice. Jestli to nahodou neni tak, ze rodice jsou nezamestnani, protoze prace dospeleho je draha a levnejsi je zamestnat deti.

V dobe kdy tady byli komuniste si take nekteri na Zapade mysleli, ze kdyz do nich nebudou prilis rypat a kritizovat je tak se ten system stane casem humannejsim.

0/0
24.1.2012 10:17

pervekt

Re: to mi taky vadi

Tak pokrytecké je hlavně na něco nadávat, hodit mědák nějaké příživnické organizaci a tvářit se jako bojovník za práva utlačovaných.

 Pokud máte dojem že někdo někde trpí, nikdo vám nebrání se do dané oblasti vydat, poznat jaká je skutečná realita a podle svých možností pomoci. Takoví lidé zaslouží každopádně úctu.

+1/0
24.1.2012 13:19

pervekt

Re: to mi taky vadi

Pletete jablka a hrušky. Proč proboha je pro některé lidi spojen pocit štěstí a spokojenosti s hmotnými statky? Víte chudoba cti netratí. Teď narážím na tu zmínku o uniformách. A proč by nemohly i mladší děti pracovat, pakliže jim práce nebude bránit v návštěve školy? Vámi zmíněný případ nemá s dětskou prací nic společného, středoškoláci snad mobou pracovat (brigády) i u nás.

0/0
24.1.2012 13:23

minutos007

Co to je zase za tunel?

Kdo vlastně za touto kampaní stojí?

+2/0
24.1.2012 6:12

SCkPFjqnU

deti a prace

Deti makali po staleti, pomahaly rodicum, to jen za poslednich sto let se u nas dela ze prace detem skodi.

+1/0
24.1.2012 5:49

mihor

Re: deti a prace

Děti "makali" a "pomáhaly"?  Děti by hlavně měly chodit do školy, aby uměly česky :)

+5/0
24.1.2012 7:08

karpet

Dítě a práce

Přiměřená práce dítěti jistě prospívá. Pokud by si touto mělo vydělat na hračky, musí tedy za svou práci dostat odměnu. Ovšem v situaci, kdy obecně není práce a úřady práce evidují v řadách nezaměstnaných mnoho lidí v produktivním věku, přijde mi takovýto 'vtípek' nepatřičný. Sežeňme raději práci dospělým, aby uživili sebe a své děti.

+1/0
24.1.2012 4:29

mihor

Re: Dítě a práce

Práce je dost, to jen lidem se nechce makat. Vezměte si, že přirozená nezaměstnanost je zhruba 3 - 4%. To jsou lidi, kteří díky nějaký situaci nebo většinou regulaci prostě opravdu práci neseženou. Typicky těhotná nebo holka po střední škole, kterou nikdo nevezme, protože buď půjde za rok na vejšku nebo bude těhotná. K tomu si přičtěte určitou skupinu, které jdou úřady takzvaně na ruku, která má dost dětí na to, aby je svými dávkami uživily. A co zbyde? Nikdo. Z vlastní zkušenosti - sháněl jsem dva lidi ... hrůza jen o tom mluvit :)

0/0
24.1.2012 7:13

zero01

Re: Dítě a práce

když nenabídnete víc než minimální mzdu, tak se nedivte. :-P

+1/0
24.1.2012 7:28

karpet

Re: Dítě a práce

Máte asi zkušenosti z pohledu zaměstnavatele. Já mám zkušenosti z pohledu zaměstnance. 13 měsíců jsem nemohl sehnat práci. Pokud je vám víc jak 50 máte smůlu (mě je 60).  Jak se říká sytý hladovému nevěří. Je třeba mít známosti, v tomto směru naše demokracie dohnala tuto nustnost k naprosté dokonalosti. Základem je, že práce skutečně není. A dokonce bych řekl, že nadměrné schopnosti nejsou prospěšné. Neustále platí, že 'blbej' šéf si nenasadí do kožichu nikoho schopnějšího, který by ho nějak ohrožovat. A dnes jsou u lízu v manažerských pozicích lidé vzdělaní zpravidla naším deformovaným školstvím a bez zkušeností. Je zde ovšem další otázka co s lidmi, kteří práci shání a neseženou ji. Co byste navrhoval, postřílet? :-)

+2/0
24.1.2012 7:32

Blablador

Re: Dítě a práce

otázkou je co si dotyčný od dvou lidí sliboval a za kolik. Za 10 hrubého tři jazyky, VŠ, práci na ŽL ....?

0/0
24.1.2012 9:06

astrudina

na to je škoda slov

děti pracovaly vždy a není na tom nic špatného. Dnes nesmíte dítě plácnout, okřiknout, chtít, aby pracovalo - a pak je ve dvaceti na pracáku a má (bez pevné výchovy a návyku pracovitosti) zpackaný celý život.

+12/0
24.1.2012 1:51

www.mises.cz

Re: na to je škoda slov

R^

0/0
24.1.2012 2:57

stanley.flop

Pracovat ano, ale ne na úkor školy

Děti ať pracují, učí se tak důležitým sociálním a pracovním návykům. Práce ale nesmí narušovat jejich potřebu vzdělávat se, chodit do školy, hrát si a na to zřejmě chce ta nevládka v kampani upozornit... Pěkná kampaň!

0/0
24.1.2012 10:25

stanley.flop

Re: Pracovat ano, ale ne na úkor školy

Děti by měly mít své dětství, ať už se narodí kdekoli.

0/0
24.1.2012 10:29

pervekt

Re: na to je škoda slov

O dítěti by měly rozhodovat rodiče. Samozřejmě školní docházka je v našich poměrech povinný základ a vše ostatní by mělo bát tomu podřízeno. Ale jinak proč ne.

 A co se štěstí týče, věřte mi, že některé děti by si rády (nepovině) přivydělaly nějaké peníze než když musí povině chodit do různých kroužků (tenis, hudební nástroje), které je často vůbec nebaví a chodí tam jen z donucení rodičů...

+1/0
24.1.2012 13:28

stussy

Re: na to je škoda slov

Chápete, že se zde bavíme skutečně o dětech pod 15 a nejde o to, že si pár hodin týdně zkusí pracovat, ale dělají práci pro dospělé až 12 hodin denně? Někdy bez mzdy. Je to samozřejmě extrémní příklad, ale ty běžné nejsou o moc lepší

0/0
24.1.2012 14:41

www.mises.cz

Civilizovaná společnost

Jakou civilizovanou společnost měl pan Ludvík na mysli? Ta, která je postavená z cca 50% na kolektivním násilí? Cha cha cha ;-D.

0/0
24.1.2012 1:28

Rudick

A proč nemůžou děti v rozvojových zemích pracovat?

To mají jako místo toho zemřít hlady? U nás za Marie Terezie taky děti pracovaly, i později. Za sto let si možná tamní společnost rovněž bude moci dovolit nechat děti do 18 let bez práce. Zakazováním dětské práce jen způsobujete bídu v dotyčných zemích.

+8/0
24.1.2012 1:20

roedor

Re: A proč nemůžou děti v rozvojových zemích pracovat?

on zákaz dětské práce vytváří daleko horší problémy - třeba dětskou prostituci. Něčím se ty děti živit musí (když je neuživí rodiče).

+3/0
24.1.2012 9:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.