Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Naděje na nalezení živých v Concordii mizí, chystá se odčerpání paliva

Naděje na nalezení živých lidí v útrobách ztroskotané lodi Costa Concordia mizí. Záchranáři už prohledali skoro celou část lodi, která zůstává nad hladinou a někdo v ní mohl přežít. Vrak se navíc zase pohnul a potápěči museli pátrání znovu přerušit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Rubik1

Budoucnost lodi.

"Záchranáři už prohledali skoro celou část lodi, která zůstává nad hladinou..." Takže při téhle úžasné"rychlosti" záchranných operací je celkem jasné, co se bude s lodí dít dále. Několik měsíců budou osnovat plány a zároveň doufat, že se sama sesune do hlubin. Když se nesesune ani za půl roku, tak jí trochu pomůžou. Rád bych se mýlil.

0/0
19.1.2012 3:16

Pavel Brno po smazání

Re: Budoucnost lodi.

Ta loď je cenná i jen jako surovina. Mohli bychom jim poslat mezinárodní pomoc, problém je v tom, že většina našich sběračů kovů neumí plavat - takže dobrovolná pomoc by to nebyla.

0/0
22.1.2012 18:04

krab

Schvalena statnimi urady?

Pokud ji znovu spustej na vodu, tak jedine kdyz ji schvalej statni urednici. To se mi ulevilo, statni urednici jsou ti nejkompetentnejsi lidi na svete. Prave protoze jsou tak dobri a neuplatni, tak pracujou ve statnim sektoru, misto toho aby se hnali za mrzkym ziskem. Kdyby tu lod ridil misto onoho kapitana statni urednik, tak se nemohlo nic stat.

0/0
18.1.2012 18:52

pettyo

Re: Schvalena statnimi urady?

Ono to funguje kapku jinak. Asi jako u stavebního a kolaudačního rozhodnutí na stavby.

0/0
18.1.2012 20:15

Rubik1

Re: Schvalena statnimi urady?

Už vidím, jak ji opraví za mnoho desítek milionů Euro a pak majiteli úředníci napíší, že plavbu nepovolí. Tak to určitě nechodí.

0/0
19.1.2012 3:19

pettyo

Re: Schvalena statnimi urady?

Úředníci stav lodi neposuzují. To dělají odborníci. Ti vystaví papír se svým razítkem a úředník je napíše povolení a potvrdí, že loď prošla vším čím podle zákonů a předpisů měla. Tak jako u stavby.

0/0
19.1.2012 9:00

krab

Re: Schvalena statnimi urady?

v cem teda spociva pridana hodnota uredniku? krome buzerace se stemplem a prijimani uplatku?

+1/0
19.1.2012 11:04

Pavel Brno po smazání

Re: Schvalena statnimi urady?

R^ ;-D

0/0
22.1.2012 18:06

Gamehoror

Neměla se ta bárka už dávno potopit ?

Jak se hýbla o devět centimetrů a přerušili kuli tomu záchranářské práce ?

Tak mám pocit že nakonec budou mít sakra starosti aby s tim vůbec někam pohnuli a loď posunuli.

0/0
18.1.2012 18:01

pettyo

Ten záchranář...

...se s tím Sketou moc nemaže.

0/0
18.1.2012 16:29

Agent-přisluhovač

Postup

Se divím, že už na břehu (50m daleko) nezavrtávají kotvu, ke které by loď ocelovými lany přichytli.

Místo toho čtu, že se zase o 10 cm pohnula a že vedle ní je 70 metrů hloubka.

0/0
18.1.2012 12:21

sojka-bonzák proti cenzuře

Re: Postup

jak byste to prosimpěkně provedl? To by musely být ocelová lana jak prase, aby nedocházelo k jejích prodlužování v důsledku tažnosti

+1/0
18.1.2012 12:26

halagajda

Re: Postup

R^toto me pobavilo, takovy navod jsem tu jeste necetla;-D

+1/0
18.1.2012 12:29

roman36d

Re: Postup

To já se divim proč nezavolali na pomoc Supermana;-( Ten si dokázal poradit i s padajícím velkým dopravním letadlem.

+1/0
18.1.2012 14:47

pettyo

Re: Postup

Dokážeš si vůbec představit jak je ta loď velká a jakou sílu má masa vody v moři? Chtěl bych vidět ty lana co by to udrželi. A co když by ty lana praskly. Dokážeš se představit jakou energií by tam ty lana lítali? To by byl masakr větší než potopení té lodi.

+1/0
18.1.2012 16:28

jupp

Re: Postup

Njn, ty derave necky jsou velke jako letadlova lod s patricnym vytlakem. Na lodi nejsou uchyty pro takova lana, musely by se nejdrive nejak dodelat. A protoze se cela ta chausse hybe, je nutne zajistit, aby vsechna lana byla zatizena priblizne rovnomerne, tedy aby zadne nebylo pretizeno. To si vyzada pocitacove rizene hydraulicke mechanismy (napinaky), jinak pretizena lana popraskaji jedno po druhem.

Pokud Smit pocita s tydny na odcerpani paliva, tak to asi tak bude, je to firma se svetovou reputaci pro opravdu zapeklite zachranarske operace. Dalsi problem muze nastat pri odcerpavani paliva. Palivove nadrze jsou dosti robustni tanky, ktere je mozne zaplavit az po vyprazdneni. Takze v mezidobi muze byt lod odlehcena az o 2400 tun a prece jenom se zmeni rozlozeni tlaku na trup pod vodou.

V zimnim obdobi mohou prijit silne vetry od pevniny i z vychodniho smeru. Predvidat, co se muze stat je obtizne.

Neni to utopena Vydra na vesnicke pozarni nadrzi.

0/0
18.1.2012 19:07

tomyks

Re: Postup

Pri jakekoliv manipulaci bude pravdepodobne nutne zajistit lod proti dalsim pohybum. Vzdyt se toho vraku jeste ani poradne nedotkli a uz ujizdi. Na prvnim miste je bezpecnost. Navic kdyz vezmeme v uvahu jeji polohu v tesne blizkosti pobrezi, rozemery, hmotnost, prace se tim komplikuje. Neco jineho je sebrat, nebo rozrezat plavidlo na dne more kde mate spoustu prostoru kolem a nad. Nevim o tom ze by nekdy nekdo plavidlo takovych rozmeru vyprostoval. Z toho plyne, ze nikdo s tim nema zkusenost. Docela jsem zvedav na to co se s tim bude dit.

0/0
19.1.2012 2:01

jupp

Re: Postup

Naprosty souhlas. Takhle velkou (rozmery i vytlak) se jeste nepodarilo nabourat, tak je to opravdu poprvr.

Jiste ale je, ze asi neni na svete firma, ktera ma vic zkusenosti se zachranou takovychle pripadu, nez Smits. Budw to velmi zajmave a poucne i nadale sledovat.

0/0
19.1.2012 2:08

destre

Hm..

Je snad tak velky problem na brehu navrtat ocelove tyce a prihaknout lod? Kdyby ta lod byla od brehu x km, ale tady je maly kousek, da se krasne vyuzit blizky relief skal a zahaknout za pobrezi...ale chapu, Italove funguji jako my, sama siesta, zmrzlina tuti fruti a zadna prace a premysleni :-)

Jako napriklad me zarazilo prohledavani te lodi, potapeci prohledali suche kajuty, do kajut s vodou uz moc nekoukali, oni neznaji vzduchove kapsy? A moznost prezit x dni prihaknuti nekde u tyce nahore?...Podle posledni zpravy prohledavali hl. suche kajuty, dobre, pokud ta kajuta byla bez vody asi by se mistni lide sami dostali ven, meli se zamerit na pruzkum kajut s vodou, vsechno me nejak zarazi - lhostejnost a demence;-D A nebo jen zvlastne psane clanky

0/0
18.1.2012 12:20

sojka-bonzák proti cenzuře

Re: Hm..

loď, ktará má víc jak 100 kT BRT když je nepotopená, ´takhle nepřitáhnete, si dovoluji poznamenat.

Není to parníček  ze Slap.

+1/0
18.1.2012 12:22

halagajda

Re: Hm..

R^;-D

0/0
18.1.2012 12:30

destre

Re: Hm..

souhlas, ale pri dnesnich dobe, kdy jsou technologie na vysoke urovni, pokud uz se daj vyzvedat namornici z potopenych ponorek x km pod hladinou, tohle by snad nemel byt technicky problem, urcite by to slo, ale podle me v tom velkou roli hrajou pojistovny a samotna firma, je lepsi mit otopenou lod a velkyy prachy z pojistky..nakladnost na zachranu lodi jsou do pozadi

0/0
18.1.2012 12:36

destre

Re: Hm..

potopenou a jdou/ jen oprava

0/0
18.1.2012 12:38

sojka-bonzák proti cenzuře

Re: Hm..

ale jo, určo něco dělat jde, ale asi není tak snadné na místo dovézt požadované věci/zařízení k zajišťování.

Nebývá běžné, aby se potápěly takové lodě, takže potřebný materiál určitě nebude v každém přístavu a buh ví, jestli ho vubec vlastní italové.

Jednodušší by určitě bylo použítí vaků a expanzních pěn na zvednutí kýlu, ale to zcela jistě taky není hned dostupné.

Jen napánování podobmé akce, aby nedošlo k dalšímu poškození, vytečení paliva či olejů si zabere několik dní.

0/0
18.1.2012 12:48

m.bizon

Re: Hm..

No nad délka 400 m rozdíl vln příliv - odliv 1 m,to je 400 kbm vody t.j. 400 tun krát rychlost vody a ještě dynamika,to by  musela být lana.

0/0
18.1.2012 18:05

halagajda

Re: Hm..

R^tez dobre;-D

+1/0
18.1.2012 12:30

captain cook

Re: Hm..

zkusil jsi nabidnout sve rady skutecnym, cvicenym zachranarum s dlouholetou praxi?

0/0
18.1.2012 13:05

spicltadydomamezisvejmakolegama

Naděje na nalezení živých mizí, Concordia se zase pohnula

8-oCo tady vlastne resite za problemy? Co kdyby se na rozebrani lodi najali cesti Cigani. Vsadil bych se, ze by byla rozebrana a ve sberu za tyden.R^;-)

0/0
18.1.2012 12:19

pettyo

Re: Naděje na nalezení živých mizí, Concordia se zase pohnula

No oni by to rezebrali způsobem, že by to potopili úplně. Nejspíš by se tam i utopili.

0/0
18.1.2012 16:30

m.bizon

Žasnu

Asi odborníků na záchranu necek je dost,ale tato loď JE MALINKO VĚTŠÍ A TÍM I MÉNĚ MANIPULOVATELNÁ.Na té zatopené části je vše slanou vodou zničeno,potom náklady na odtažení a opravy by možná přesáhly cenu nové,modernější,musíme přiznat,že i ve stavbě lodí je pokrok.8-o8-o8-o.

0/0
18.1.2012 10:27

petr____22

Re: Žasnu

Ta lod je 5 let stara. Navic ve stavbe lodi se za poslednich 5000 let nic moc noveho nevymyslelo. Cena lodi je 20 miliard korun, pojistena byla tak na 1/3 tehle castky - ze se lod potopi zrejmne nepredpokladal nikdo.

0/0
18.1.2012 10:45

net.Xtreme bojuje s eXtremismem

Re: Žasnu

Za 5000 let se nic nevymyslelo? To žertuješ?;-D

0/0
18.1.2012 10:48

lebeda24

Re: Žasnu

No, on to myslí tak, že se lodi stále řídí stejným zákonem - Archimédovým.

0/0
18.1.2012 10:50

TrueRobos

Re: Žasnu

I Archimedes na svůj zákon přišel před nějakými 2300 a ne 5000 lety :-)

0/0
18.1.2012 10:54

lebeda24

Re: Žasnu

Ale pravda je, že ten zákon už existoval. Jenom jsme si ho zcela neuvědomovali. Možná si jej někdo i uvědomoval, ale nedokázal nebo neměl potřebu formulovat.

+2/0
18.1.2012 10:57

jupp

Re: Žasnu

Prirodni jev / zakon existoval a byl znamy starym Egyptanum. Archimedes vymyslel brilantni matematicky dukaz znameho jevu.

0/0
18.1.2012 18:57

m.bizon

Re: Žasnu

No jen si spočítejte odvoz vybouraného materiálu,jeho skládkování (většina budou plasty),potom náhrada za nové a navíc lidskou práci,to jsou dost vysoké náklady.Také připočítejte suchý dok a vše ostatní.

0/0
18.1.2012 11:02

Englishman

Re: Žasnu

Mohu tě ujistit, že za posledních 5,000 let se toho ve stavbě lodí vymyslelo poměrně dost. V podstatě všechno kromě voru a bidla.

+3/0
18.1.2012 11:43

lebeda24

Re: Žasnu

Máte pocit, že je to jako s mobilem, který musíte mít každý půlrok nový, že?

0/0
18.1.2012 10:53

tor11

Re: Žasnu

tu lod se samozrejmne vyplati odtahnout a opravit... predevsim odtahnout se musu v kazdym pripade.  Jedna z nejcenejcich veci na lodi je jeji trup ten je sice poskozen, ale toto poskozeni se da relativne snadno opravit. Predtavuje to vymenu casti zeber a par desitek metru obsivky.  v historii se vyplatilo opravovat lode ktere sly na dno cele. Ano interiery a vybaveni budou zniceny, ale to co je na lodi z kovu tomu za par tydnu pod vodou nic nebude.

+1/0
18.1.2012 11:30

Englishman

Re: Žasnu

Pokud ji vlny rozmlátí o skály, tak bude jen do starého železa.

0/0
18.1.2012 11:45

tor11

Re: Žasnu

tak to je bez debaty, ale zatim trup drzi pohromade, a pokud to tak zustane vsadim boty, ze se jej pokusi vyzvednout a opravit..

0/0
18.1.2012 11:58

Englishman

Re: Žasnu

Nevíme, co všechno vevnitř popraskalo. Lodní trp je přece jen dělaný spíše na to, aby se opíral velkou plochou o vodu s kýlem dole, než na to, aby se bokem opíral na několika místech o skálu s kýlem po straně. Ale třeba soudruzi konstruktéři mysleli i na tuto eventualitu. :-)

0/0
18.1.2012 12:11

CART09

Palivo

Jak tak jako probíhá to odčerpávání paliva? Vždyť jakmile začnou odčerpávat, tak změní těžiště lodi, a ta se bude hýbat, ne?

+1/0
18.1.2012 10:25

Geafer

Re: Palivo

Jestliže je loď z části zatopena, tak je to asi jedno.

0/0
18.1.2012 10:32

tom-2718281828459

Re: Palivo

nejednodušší způsob jak odčerpat palivo je vhánět do nádrží vodu a ta bude palivo vytlačovat. Těžiště se asi změní, ale ne moc.

0/0
18.1.2012 10:50

CART09

Re: Palivo

no jedině, pokud je to technicky možné vzhledem k poloze lodi na dně...

0/0
18.1.2012 13:10

skokánek

Re: Palivo

no hlavně ho chtějí odčerpávat týdny,ale loď klesá

0/0
18.1.2012 11:00

xdriver1

Hele odborníci:

co s tou lodí jako budou dělat?

0/0
18.1.2012 9:41

krkavec běžné velikosti

Re: Hele odborníci:

vyčerpají palivo,mezitím klesne na dno a bude zní luxusní hotel pro potápěče

+1/0
18.1.2012 9:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.