Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na silnicích loni zemřelo 701 lidí, nejméně od roku 1961

Loni na českých silnicích zemřelo 701 lidí, nejméně za posledních padesát let. Je to díky bezpečnějším autům, více kilometrům dálnic, ale i podceňovanému bodovému systému a lepší úrovni zdravotnictví, které stále více lidí udrží "pouze" v kolonce zraněných.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Smradlavej čmoud z komína

stanovil bych vybrané dny kdy by neplatily zákony na silnici

normálnější lidi by zůstali doma a vy tupci byste se vymlátili mezi sebou a konečně by byl klid, ale bylo by potřeba to pravidelně opakovat, protože se stále rodí další zdegenerovaní zmetci

+2/0
1.1.2012 23:18

Já, Claudius

To nemění nic na tom

že mnozí jezdí stále jako prasata. Bohužel se nestačili ještě sami vybít, protože stále dorůstají další.

+2/0
1.1.2012 19:31

Rotutrumb

alespoň něco se s pomocí EU podařilo

:-):-):-)

0/0
1.1.2012 17:19

bitkar

Re: alespoň něco se s pomocí EU podařilo

haha.... no dobra zprava ze zemrelo malo lidi no, takze by uz ty buzerace mohli vsichni nechat.

0/0
2.1.2012 9:23

Smrť

Re: alespoň něco se s pomocí EU podařilo

Jaké buzerace? Jezdím převážně v Ostravě a okolí, poslední policejní kontrolu (tedy se zastavením auta) pamatuju naposledy před 7 lety. Žádnou buzeraci nevidím, naopak, policajty skoro není vidět a zákony jsou k nebezpečným řidičům příliš benevolentní:-/.

0/0
2.1.2012 10:24

Smrť

Re: alespoň něco se s pomocí EU podařilo

:-) Něco mi říká, že by se tohle podařilo i bez soudruhů byrokratů z EUsajuzu:-). Daří se vyrábět stále bezpečnější auta, ve kterých posádka střet s vysokou pravděpodobností přežije (pokud nejde o srážku ve vysoké rychlosti, pak často nepomůžou deformační zóny, airbagy ani strážní andělé). Zanedbatelný není také pokrok v medicíně a v rychlosti, jakou může být zraněný dopraven do nemocnice.

0/0
2.1.2012 10:21

B_B_Lobo

statistiky

říkám to tu znovu a poněkolikáté, současné statistiky neodpovídají staistikám před zavedením bodového systému. jak v počtu mrtvých tak v počtu nehod celkově. dnes se už policii hlásí jen některé nehody, většina těch drobných se řeší v rámci pojišťoven.

+1/0
1.1.2012 16:29

OskarPokorny

Schopnosti

Dole se rozběhla debata o tom, jestli běžný řidič je kvalifikovaný k rozhodnutí, zda je možné porušit pravidla (zákony) pokud se mu zdá, že jsou špatné(např překročit rychlost atd.)Tito lidé argumentují hlavně tím, že jsou schopni 100% identifikovat podmínky před nimi (lépe než ten kdo tam tu rychlost nařídil) a jet s nimi v souladu. Určitě je menšina lidí, co jsou toho schopni, ale zde bych varoval před něčím, čemu se říká Dunning-Kruger effect. Je to jev (zjištěný empirickými testy), kde se zjistilo, že(zjednodušeně)čím hloupější a méně schopný člověk je tím více přeceňuje své schopnosti - zatímco inteligentní člověk je lépe shcopen identifikovat hranice svých schopností a řídit se tím(takoví lidé naopak mají tendenci se spíše podceňovat).V případě řízení aut je to ovšem nebezpečné, protože právě málo inteligentní člověk(diskutérů co se vytahovalo, že ví všechno lépe než dopravní odborníci tu bylo dost)má tedy o svých schopnostech(řidičské umění, znalost fyziky vozidla)vysoké mínění.

+4/0
1.1.2012 15:21

WIND OF CHANGE

Re: Schopnosti

Hezky napsáno - ovšem jak pročítám diskusi, tak tu je spousta Lacinů a Trpišovských !!

0/0
1.1.2012 15:55

Azgalor

Re: Schopnosti

ano, nejsem schopen posoudit, že na kruháč, který je 20 m přede mnou nesmím vletět 100 a tudíž potřebuju značku 10 m předem s 30, abych náhodou, protože jsem úplný retard, tam neměl těch 50, na který tam projistotu byla značka před 50 m. A když tam budu mít 37, tak jsem šílenec, vrah a patřím zastřelit, protože si to brzdím na pohodu a plynule motorem a z těch vražedných 37 kmh nejsem schopný na těch 10 m v žádném případě zastavit.

Výsledek je ten, že člověk přijíždí na kruháč a místo toho, aby plynule zpomalil tak jak umožňuje auto, by při striktním dodržením měl zpomalit na 70 a sunout se 70 zbytečně dlouho (bo nemám kamion a brzdí mi to normálně), totéž 50 a za pár vteřin si to zopakuju se 30. Bejt tam led, tak je to stejně zase blbě a budou mi ty značky na dvě věci. No co, já zůstanu pirát, co u první bude mít 80, u druhé značky 65 a u té poslední, třeba 20 nebo 37. A zastřel te si mě. Mimochodem, doc. Šachl mě učil a přestože si ho vážím, tak v něčem bych nesouhlasil.

+1/0
1.1.2012 17:06

Azgalor

Re: Schopnosti

Abych to doplnit, bojuje se za bezpečnost, vymýšlí se jak represe, tak prevence, ale zapomíná se na tu nejzákladnější věc. Nikdo nemá snahu naučit lidi řídit a nikdo ani nemá snahu to někdy zkontrolovat. Řidičák se dá každému, kdo zaplatí nebo se hezky usměje. S tímhle přístupem se to nikdy nezlepší, dokud se teda nebude jezdit plošně 30.

0/0
1.1.2012 17:08

ChristoperCClyse_

Re: Schopnosti

R^ Pěkně napsáno. Ilustrativní příklad je tady například ten prngrr nebo jak, zjevně dost hloupý, a jestli stejně tak špatný řidič, což je pravděpodobné, tak jenom přeji nám ostatním řidičům, ať ho na silnici nepotkáme [>-]

0/0
1.1.2012 17:19

nakej_nick

Re: Schopnosti

1) plošné omezení rychlosti nikdo nenařídil podle podmínek před námi a ještě méně podle vlastností vozidla (nákladu atd.) ale jako všeobecný a tím pádem nízký kompromis

2) lokální omezení rychlosti ve většině případů také neodpovídá podmínkám, a to v obou směrech a dtto ad 1) (40 před školou ve 13:30 a v 01:30 a tudy projíždějící moderní osobák versus kamion s návěsem vs šáde 120)

3) zákony neschvalují odborníci, ale banda hňupů či lenochů zvaná Poslanecká sněmovna (která často netuší, o čem vlastně hlasuje - příkladů je dost) a navrhují je často pseudoodborníci typu "dopravního experta" Humla nebo lobbisté (cykloidi)

4) i kdyby byl zákon naprosto v pořádku, neznamená to, že je v pořádku jeho aplikování - brajgl v dopravním značení a nesmyslná rychlostní omezení jsou naprosto běžný jev

0/0
1.1.2012 22:17

jakadlec

Re: Schopnosti

jestli to myslíš na mě, tak odpovím řidič nemá kvalifikaci rozhodovat kterou značku je možno porušovat nebo ne. otázka zní jinak, podstata přestupku je něco jiného, než porušení nějaké značky. dopravní značení musí být osazováno důvodně, tedy pokud je na přehledném úseku silnice osazena značka omezení rychlosti bezdůvodně, tak řidič pokud jede rychleji, než je povoleno, porušil omezení rychlosti ale je pravděpodobné, že se nedopustil přestupku a ve správním řízení, popř.soud bude konstatovat, že přestupek se nestal a pokutu nebude dále vymáhat. ale policie je samozřejmě povinna pokutu udělovat, protože nejsou od toho, aby přemejšleli, jestli je značka osazena správně nebo ne, prostě je tam a to je pro ně rozhodující. Zákon o sp navíc předpokládá, že každej řidič je  schopen uřčit bezpečnou rychlost v každém jednotlivém úseku silnice, protože řidiči ukládá přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky a stavu vozidla atd. Osazování dopravního značení se rozhoduje od stolu,.

+1/0
1.1.2012 23:30

AlesPresler

Jestli to psal někdo níže, pak se omlouvám,

ale myslím si, že hodně pomohly mobilní telefony, takže se dá rychle zavolat pomoc. V takovém roce 1960 , kdy v mnoha vesnicích nebyla zavedena telefonní linka, bylo sehnat pomoc setsakra obtížné!

+2/0
1.1.2012 14:29

Smrť

Re: Jestli to psal někdo níže, pak se omlouvám,

R^ Ano, nižší počet mrtvých nemají na svědomí lepší řidiči (spíše přibývá těch špatných), ale pokrok - v komunikaci, v medicíně a v automobilovém průmyslu.

0/0
2.1.2012 10:32

Sprintujici.stonozka.2

Asi proto, že ze silnic

zmizely zflikované plečky

0/0
1.1.2012 14:12

čelo

Re: Asi proto, že ze silnic

Může za to i toto. Vždy jsem říkal, že osm let starý Opel je bezpečnější, než 25 let starý ŽIGULI nebo Škoda.

0/0
1.1.2012 15:16

přezdívka není potřeba

Re: Asi proto, že ze silnic

To by jednoho nenapadlo...

0/0
1.1.2012 15:18

Sprintujici.stonozka.2

Re: Asi proto, že ze silnic

Tak, nejhorší varianta je, když dědoušek vytáhne ze stodoly stodvácu a jednou za rok vyveze babi na hřbitov do vedlejší vesnice, nebo když si pubescenti vlezou do formana a obráží tancovačky, taky smrtelná kombinace

0/0
1.1.2012 15:24

macarát

Re: Asi proto, že ze silnic

Proč by měl být ten děda nebezpečný? Dědové nejezdí rychle a není důvod, proč by měl po cestě bourat.

0/0
2.1.2012 16:32

WIND OF CHANGE

Někteří uchvacují svojí blbostí

Pro toho pána co tu psal, že nehody jsou proto, že řidiči sledují tachometr, aby drželi 50 km/h a nevěnují se pak provozu... 1) 50km/h je rychlost maximální a tudíž pokud mu jeho smysly a nevyježděnost nedokáží uzpůsobit jízdu, aby těch 50 km/h zásadně nepřeročil, jelikož je obecně známo, že radary se nastavují minimálně s 10% odchylkou do plusu, tak ať jede třeba 30 nebo 40 km/h a pak nemusí sledovat urputně tachometr - což je stejně výmluva, jelikož za to, že bude dodržovat předpisy dostal ŘP ... no a za 2) tachometry od výrobce proměřují a to značně do plusu a tusíž, když jedete 50 km/h, tak vlastně jedete nějakých 45 - 46 km/h - tudíž zase výmluva.... navíc jak je obecně známo, tak v rychlosti 50 km/h jsou to většinou ťukance, které mají za následek pomačkané plechy - smrtelné nehody jsou z nerespektování předpisů, z chlastu a díky agresivitě a bezohlednosti řidičů.!!

+1/0
1.1.2012 13:54

prngrr

Re: Někteří uchvacují svojí blbostí

tachometry proměřují možná u nějaké staré plečky nebo pokud si nasadíš divná kola.

i ta 50 je velmi často zbytečná - někdy jedu dobrovolně 30, jindy klidně 80 - mám rozum

+1/0
1.1.2012 14:06

WIND OF CHANGE

Re: Někteří uchvacují svojí blbostí

Věřte tomu, že tachometry proměřují i u nových vozidel - je to nstavené již tak od výroby. A s tím rozumem máte pravdu ... bez mozku by za volant lidi neměli sednout jelikož například v sídlišti v jednosměrce se dle "zákona" může jet taky 50 km/h, ale normální člověk tam pojede sotva 20 km/h, protože vidí, že vpravo a vlevo jsou auta přes která nevidí a každouchvíli tam může vyběhnout dítě,

0/0
1.1.2012 14:13

čelo

Re: Někteří uchvacují svojí blbostí

Ubíjejí mne ti řidiči, kteří na naprosto přehledném úseku jedou 30-40 km/hod. Dále ti řidiči, kteří přejíždějí na víceproudé komunikaci z pruhu do pruhu, aniž by brali ohled na řidiče, kteří v těchto pruzích jedou. O dávání znamení o změně směru ani nemluvím. Dále řidiči, kteří najíždějí na rychlostní silnici: přijedou po okresce, kde se ,,hnali" rychlostí 60 km/hod, bezohledně (stylem ,,já jedu´´) najedou do průběžného pruhu a stejnou rychlostí pokračují i po této komunikaci. A ještě tvrdí, jak jedou bezpečně.

0/0
1.1.2012 15:05

nakej_nick

Re: Někteří uchvacují svojí blbostí

i to je výsledek démonizace rychlosti a výsledek propagandy, kterou poslušně papouškují m.m.,

viz "Nejčastější příčinou havárií byl v roce 2011 nesprávný způsob jízdy a nedodržení předepsané rychlosti.". http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/158808-na-silnicich-loni-vyhaslo-701-lidskych-zivotu/

čím dál víc řidičů je přesvědčeno o tom, že když se pohybují svou pětačtyřícítkou obcí a 65 mimo ni, nemusí se zajímat o to, co se děje kolem nich - oni přece jedou BEZPEČNĚ

*významy zkratek zde http://www.smiling-jack.cz/medialni-mrdky-aneb-mame-tu-dalsiho-pirata/#more-457

0/0
1.1.2012 22:28

nepetr

Smrtelná zranění

Méně smrtelnývh zranění bych určitě  nedával za vděk systémům jako ABS, ESP atd. To jen ještě víc už tak nebezpečné řidiče těto vozidel utvrdí v milném úsudku že, když mám v autě ABS, ESP, EBD, ASR jsem ensmrtelný jelikož mé auto zvládne všeRv Nižší počet vážných zranění, smrtelných zranění je zásluhou neustále se omlazující vozový park v ČR. Je jasné že nehoda v letitém Favoritu, Cliu, Fiestě nebo i např. Vectře je vždy z horšími následky než třeba ve Fabii ;-)

0/0
1.1.2012 13:23

přezdívka není potřeba

Re: Smrtelná zranění

Souhlas, jen s tou fábkou sis docela naběhl, pro spoustu lidí tady to není auto.

0/0
1.1.2012 13:28

Sprintujici.stonozka.2

Re: Smrtelná zranění

a co teda?

+1/0
1.1.2012 13:45

čelo

Re: Smrtelná zranění

Fabia je velmi pevné a odolné auto a jestli tvrdíš opak, pak asi pochybuji o tvém zdravém úsudku.

0/0
1.1.2012 14:58

přezdívka není potřeba

Re: Smrtelná zranění

Já to netvrdím, jen píšu že si to tady hodně lidí myslí.

0/0
1.1.2012 15:08

nepetr

Re: Smrtelná zranění

Vím jen jí zná nejvíc lidí a taky jih nejvíc jezdí;-)

0/0
1.1.2012 16:34

čelo

Re: Smrtelná zranění

Ruzhodně tato zařízení mají významný vliv na snížení počtu nehod a tím zároveň na počtu zranění. Pak je ještě významným faktorem zařízení, zvané mozek. Pokud ale toto zařízení funguje špatně, či se jedná dokonce o jeho absenci, pak ostatním účastníkúm provozu pomoz pánbůh.

0/0
1.1.2012 15:08

nepetr

Re: Smrtelná zranění

Systémy o kterých jsem psal řidičů pouze posouvají harnice a to neberu za přínos pro bezpečí. 99% řidičů neví k čemu slouží ABS tudíž jak jej používat. Pokud už musí zasahovat ESP jde o chybu řidiče, jel moc rychle tudíž jeho blbost. Až pojede ještě rychleji kdy už to ESP nezvládne v lepším případě zabije jen sám sebe v horším ještě smete minimálně jedno auto. Nehody se stávají jen a jen díky lidské blbosti a pokud se bude odpovědnost přenášet na tišťáky a procesory pánbůh nám pomáhejRv

0/0
1.1.2012 16:44

nakej_nick

omezení rychlosti, zejména plošné

Zákon a (především!) zdravý rozum velí přizpůsobit rychlost jízdy schopnostem, vlastnostem, podmínkám atd.

Každé další, a je jedno zda plošné nebo lokální, omezení rychlosti říká, že řidič je příliš hloupý na to, aby to zvládl posoudit. Někdo je s tím smířen, někdo to vyloženě vítá ... no a někomu to vadí.

+1/0
1.1.2012 13:14

Hufo

Re: omezení rychlosti, zejména plošné

by si se divil, kolik jezdí lidí, co si myslí že jim schumacher nesahá ani po kotníky a přitom jedou jak jelita

0/0
1.1.2012 13:17

nakej_nick

Re: omezení rychlosti, zejména plošné

Nevím, kdo všechno jede jak jelito? Vytuněnej borec, co se pak v sobotní noci rozmázne o strom i s kámošema, nebo bloncka s SUV s cedulí Matýsek v autě a pohledem i pozorností upřenými 20 metrů před sebe? Na ty nemá omezení rychlosti nijak zásadnější vliv.

Na která jelita ano?

0/0
1.1.2012 13:44

Hufo

Re: omezení rychlosti, zejména plošné

na jelita typu, je mi 50, takže už všechno vím, všechno znám. sice jezdím z horní do dolní lhoty jenom za sluníčka, ale páč mám řidičák 30 let, tak jsme mistr. a těch je hromada. ty je třeba omezit v jejich rozletu, a část se nechá omezit. takže už pak jenom prudí tím, že nedávají blinkry, nedávají přednosti kvůlli jednomu autu na hlavní a ve svým revíru mají všude přednost a můžou chlastat.

0/0
1.1.2012 13:56

nakej_nick

Re: omezení rychlosti, zejména plošné

Aha, takže část z nich jezdí mezi Lhotami max. 90 jen proto, že je to v zákoně... jiný důvod nemají.

0/0
1.1.2012 14:12

Smrť

Re: omezení rychlosti, zejména plošné

19-letý bratránek naboural v obci, v prudké zatáčce, v zimě, na kluzké silnici. Ta zatáčka byla označena pouze výstražnými šipkami. Matka tohoto hocha, v té chvíli spolujezdkyně (sama má ŘP už dlouhou dobu), mi velmi udiveně vysvětlovala, že on přece nejel přes 50 km/h8-o. V té zatáčce je i za sucha přiměřená rychlost tak 30 km/h. Tím chci naznačit: kdo nepoužívá mozek, potřebuje vidět ty značky (užitečné mohou být i pro řidiče, co daný úsek nezná). Bylo by chybou vše ponechat na úsudku řidičů: většina z nich totiž předvádí, že zpomalit z 90 km/h na 50 třeba kvůli křižovatky, krátké obce nebo třeba aby zatáčku neprojížděli protisměrem, je pod jejich rozumové schopnosti.

0/0
2.1.2012 10:44

nakej_nick

Re: omezení rychlosti, zejména plošné

Tohle pořád není důvod k omezování rychlosti. V současnosti používané řešení je dát před tu zatáčku 20, pro jistotu. Zrádné zatáčky (špatně klopené, utahováky apod) mohou být označeny značkou zatáčka a šipkami v různě důrazném provedení. Řidiči, kteří mají málo zkušeností, případně neznají daný úsek, ať se řídí značkou s rychlostí _doporučenou_. Její hodnotu už si upraví řidič nahoru nebo dolů podle toho co řídí a jak to umí (volba apexu, jak a kdy podřadit, kdy začít přidávat plyn, ...)

Jestli tomu rozumím, pak když někdo nezvládá zpomalit na bezpečnou rychlost při průjezdu obcí, nařízená 50 na něj nemá vliv. Jaký je tedy její smysl a jaký je rozdíl mezi současným stavem a pouhým doporučením rychlosti v obci na 50?

Jinak tato příhoda přesně ilustruje to, co jsem tu už psal někde jinde o démonizaci rychlosti a zblbnutí řidičů, kteří pod mediální masáží nabývají dojmu, že dodržovat limity je jediná a postačující podmínka bezpečné jízdy.

0/0
2.1.2012 11:19

seelen

Srovnávat rok 1961

a dnes je komické,tenkrát auto projelo jedno za hodinu;-D;-D na normální okresce!!

+1/0
1.1.2012 12:52

přezdívka není potřeba

Re: Srovnávat rok 1961

A?

+1/0
1.1.2012 12:55

H0PE1@seznam.cz

Re: Srovnávat rok 1961

Ale nemělo airbag. Myslím, že ani pásy.

+1/0
1.1.2012 13:00

OskarPokorny

Neuvěřitelné

Je neuvěřitelné co se tu vyskytuje za lidi - diskutér "jakadlec" tu napsal, že největší příčina nehod je prý to, že policie vymáhá dodržování přikázané rychlosti a že prý ho to, že tu rychlost musí dodržovat stresuje tak, že může způsobit dopravní nehodu. K tomu bych řekl asi toto: člověk, který je v tak vážném stresu z toho, že musí dodržovat zákony by měl asi opustit civilizovanou společnost a odstěhovat se někam kde zákony neplatí.

+1/0
1.1.2012 12:09

prngrr

Re: Neuvěřitelné

1) pochybuju, že to napsal přesně takhle

2) jsou zákony rozumné a hloupé. Ty hloupé dodržovat nehodlám. Některé hloupé jsou tak hloupé, že je nedodržuje skoro nikdo

+2/0
1.1.2012 12:13

Azgalor

Re: Neuvěřitelné

řekl někdo, kdo jezdí hodně. Předpokládám. Nicméně poctivý správný řidič, rozumněj klobou co se bojí na cestě vlastního stínu a má obě ruce levé, bude tvrdit, že je třeba striktně dodržovat všechny předpisy ;-)

0/0
1.1.2012 12:15

109e

Re: Neuvěřitelné

Kdo rozhoduje, který zákon je hloupý? Jsi ředitelem vesmíru? Po přečtení tvých příspěvků vidím, že si to nepochybně myslíš.

+1/0
1.1.2012 12:15

prngrr

Re: Neuvěřitelné

Opravdu nejsem ředitel vesmíru. Já nemohu za to, že jsi tak hloupý, stádní, sockovský, že potřebuješ na vše nařízení, které pak chceš slepě dodržovat.

Opravdu ti musím vypsat nejjasnější příklady hloupých zákonů?

Ve středověku bych slepě nevěřil bibli, za Hitlera bych neudával židy, za komunistů jsem si před převratem protizákonně přivezl z Německa nějaké zboží, teď na dálnici nerespektuju 130.

Ty nedokážeš rozhodnout, který zákon a které nařízení je hloupé? Je mi tě líto.

+3/0
1.1.2012 12:23

109e

Re: Neuvěřitelné

Toto se opravdu komentovat nedá.:-/

0/0
1.1.2012 12:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.