Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Bílé květy“ nerozkvetly, napodobení výsadku Anthropoid zmařily mraky

V Nehvizdech u Prahy si Češi připomněli 70. výročí seskoku výsadku Anthropoid. Parašutisty Gabčíka a Kubiše, kteří pak v okupované vlasti zabili trojku nacistické říše Reinharda Heydricha, měli "sehrát" výsadkáři ze 4. brigády rychlého nasazení. Seskok ale zmařily nízké mraky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

brix

Kubiš s Gabčíkem

jsou hrdinové, kvůli kterým můžu být občas hrdý svůj národ. A mrzí mě, že se dneska staví na vrchol společnosti fotbalisti nebo zpěvačky, místo takovýchto lidí.

0/0
29.12.2011 9:34

mourning

.

Zbytečná akce

0/0
29.12.2011 7:21

brix

Re: .

Zbytečná? Kvůli téhle zbytečnosti se evropské mocnosti chytily za nos a odvolasly svůj podpis na Mnichovské smlouvě.

0/0
29.12.2011 9:21

Hnev lidu

Re: .

nikoliv kvůli atentátu (to by jaksi nemělo logiku, atentátem bylo "ublíženo" Němcům). K "odvolání" podpisu na Mnichovské dohodě došlo až teprve, když bylo ublíženo Čechům, tedy po Lidicích a masových represích na obyvatelstvu. Velmi pravděpodobně by se žádný podpis "neodvolával", pokud by Němci nezačali vraždit jako šílení. Ale odsun Němců a předmnichovské hranice nám posvětil zejména Stalin, takže stejně Mnichov byl odsouzený do propadliště dějin.

0/0
29.12.2011 9:33

brix

Re: .

kdepak, měl jsem na mysli britský a francouzský podpis, ten byl odvolán pod dojmem atentátu. Díky tomuto činu jsme přestalůi být bráni jako kolaboranti a v Evropě pochopili, že ten protektorát je taky trochu proti naší vůli.

0/0
29.12.2011 9:35

Hnev lidu

Re: .

opravdu se mýlíte, podpis byl vzat zpět po Lidicích

0/0
29.12.2011 19:40

Sharpe

ach jo

Zajimave, ze tu jeste zadny s humanistu nenavrhnul, ze se misto pouziti nasili meli na protest proti Heydrichovi parasutiste manifestacne upalit.

0/0
28.12.2011 22:59

tuan4

Re: ach jo

............jejich úkol i výcvik byl zaměřen jiným směrem než k tomu,aby se upalovali.

0/0
29.12.2011 9:10

Marek Novák

Hlavně,že tehdy skočili.

Hlavně,že tehdy skočili a pozměnili dějiny.Byl jsem se tam dnes podívat,byla to hezká vzpomínka.Kdo si chtěl vzpomenout,vzpomenul si,kdo se chtěl zamyslet,zamyslel se.Mám dva syny,7 a 3 roky,snažil jsem se jim to trochu vysvětlit,aby byli malounko hrdi na to že jsou Češi,Evropané a hlavně lidé kteří si z toho odnesou,že za právo,spravedlnost a proti rasizmu,nacionalismu,komunismu a fašismu má smysl něco dělat...

+1/0
28.12.2011 22:45

Sharpe

Re: Hlavně,že tehdy skočili.

Ovsem mas take mlade lidi, kteri s ceske historie znaji jen Svejka.

0/0
28.12.2011 23:00

Hnev lidu

Re: Hlavně,že tehdy skočili.

Co je na Švejkovi špatného ? Je vidět, že jsi jeho smysl nepochopil.

0/0
29.12.2011 8:31

Fluffin

Re: Hlavně,že tehdy skočili.

no, taky jsem se byla podívat, ale zajímalo by mě ,jak jste to vysvětloval 3 letému? :-)

0/0
29.12.2011 2:34

hans.ss

Re: Hlavně,že tehdy skočili.

jednoduše, řekl jsem mu pravdu, že by mohli přistát do drátů, nebo na dálnici a mohli by se zranit a moc by je to bolelo. On to pochopil, na rozdíl od zde přítomných drsných chlapáků, kteří o skákání vědí to co znají z akčních a válečných filmů.

0/0
29.12.2011 13:07

farta

Tenkrát

skákali v noci z letadla na nepřátelské území dá se říct průměrní vojáci,dneska to neskočí specialisté protože na obloze byl mrak,a oni jsou trénovaní pouze na optimální podmínky!

+2/0
28.12.2011 20:08

hans.s

Re: Tenkrát

Na seskok jsem se jel podívat a nelituji, že se nekonal, protože necítím potřebu, aby se někdo zabil či zmrzačil pro moje pobavení. Možná, že máte dostatečné IQ, aby jste pochopili to co můj tříletý syn pochopi ihned. Tenkrát byla válka a se ztrátami se počítalo, ale v době míru by riskování nemělo žádné opodstatnění. Pak také ve čtyřicátých letech na onom místě asi nebylo elektrické vedení a dálnice. Kolik toho máte naskákáno, že to komentujete?

+2/0
28.12.2011 22:31

Hnev lidu

Jen by mě zajímalo

jestli jsme Angličanům reklamovali Gabčíkův stengun, za který jsme nepochybně zaplatili a byl to aušus. Málo se mluví o tom, že jsme angličanům zaplatili každou patronu, každou tkaničku do bot i každou flintu. Stálo nás to 50tun zlata. Rv

+1/0
28.12.2011 19:04

Mordred_

Re: Jen by mě zajímalo

A ty si myslíš, že válka je zadarmo? ;-D

0/0
28.12.2011 19:08

Hnev lidu

Re: Jen by mě zajímalo

A myslíš, že interbrigadisti Španělsku svoji výzbroj a výstroj platili ? Náš skromný příspěvek do války byl skromný proto, že nás Angláni zradili, tak mohli tu partičku čs. nadšenců zaplatit ze svýho. Jenže oni sami neměli, tak se jim to naše zlato náramně hodilo. A to ještě 23tun z něho poslali Němcům, kteří z titulu majitelů Protektorátu o něj projevili starost.

0/0
28.12.2011 19:51

dech padlého socialisty

Re: Jen by mě zajímalo

Interbrigadisti používali španělskou výzbroj, zakoupenou od CCCP. Když tzv. republikánům došly peníze, by s dodávkami ze CCCP utrum.

0/0
28.12.2011 20:04

Sharpe

Re: Jen by mě zajímalo

To je naky antisovetsky prispivajici, ktery chce upozornit na to, ze malo kdy rusove dostali tak kralovsky zaplaceno, jako za pomoc ve Spanelsku. Drzme se suche historie. Spanelsko melo diky svym americkycm koloniim jeden s nejvetsich zlatych pokladu na svete. Za obcanske valky se sovetskym dobrovolnikum ve Spanelsku s pomoci spanelskych komunistu podarilo tento poklad prevest do SSSR, kde byl pouzit na uhradu vydaju, ktere meli rusove s podporou valky ve Spanelsku, zbytek byl pouzit na podporu revolucnich cilu svetoveho proletariatu,cili na dobrou vec. Lide, kteri se toho zucastnili, nesmeli se az do Frankovi smrti vratit do Spanelska

0/0
28.12.2011 22:20

Hnev lidu

Re: Jen by mě zajímalo

Ale samotní interbrigadisti přišlí z celého světa výzbroj neplatili, to bylo smyslem přirovnání.

0/0
29.12.2011 8:20

Sharpe

Re: Jen by mě zajímalo

To presvedceni, ze kdyz cesi valci, tak jim to nekdo musi platit, je dost rozsirene. Vis to, ze ani americanum britove neplatili naklady na armadu ?

+1/0
28.12.2011 19:12

Mordred_

Re: Jen by mě zajímalo

to komunistický oblíbený argument. Když už musí připustit, že Čechoslováci bojovali i na západní frontě. Když jsem se soudružky učitelky ptal, proč má soudruh Svoboda a jeho vojáci v SSSR anglické uniformy a ne sovětské, nevěděla co má na to odpovědět. ;-D

0/0
28.12.2011 19:17

Sharpe

Re: Jen by mě zajímalo

SSSR v te dobe nemel moznost nase vojaky vybavit, proste na to nemel a v rozhodnych okamzicich boju u Moskvy a Leningradu, sam byl odkazany na zapadni pomoc a tak musela nase vojaky vybavit britanie. Protoze SSSR nepodepsalo a neuznavalo mezinarodni smlouvu o zajatcich, mohli nemci zajatce klidne strilet. Proto formalne byla CS brigada v SSSR prohlasena za cast armady anglicke a tim se na ne vztahovala smlouva o zajatcich. T

0/0
28.12.2011 19:23

Mordred_

Re: Jen by mě zajímalo

Tak to je jasné, ale tak trochu to kazí mýtus o tom, jak na nás byli ti sověti hodní a ti Angláni zlí. ;-D

0/0
28.12.2011 19:26

Hnev lidu

Re: Jen by mě zajímalo

Jaký mýtus ? Rusové nebyli ani hodní ani zlí. Když chtěl Svoboda na frontu do první linie, tak mu to Rusové umožnili. Zatímco Píka chtěl vojsko nechat ležet, aby se "neopotřebovalo". Angláni byli natolik v pohodě, že ani nedovolili našim letcům byť symbolicky prolítnout nad Prahou v době Pražského povstání. Amíci si zase našich životů tak vážili, že zůstali trčet u Plzně jen aby se nepohádali s Rusákama. Nicméně nikdo jim nebránil shodit do Prahy na padácích aspoň zbraně a munici. Jenže tou dobou už začínala jiná válka a pár tisíc mrtvých Čechů, koho by to zajímalo Rv

0/0
28.12.2011 19:56

Sharpe

Re: Jen by mě zajímalo

Ty v tom mas ale gulas. Jedna s mala veci, na kterou byl Smrkovsky hrdy, bylo, ze se mu podarilo za povstani zabranit americanum pritahnout do Prahy. Jeho rozhovory o tom vysly alespo jednou v Rudem pravu a pak v Casopise Student v r 68, muzes si to najit v archivu. Je to zapis s besedy Smrkovskeho s vysokoskolskymi studenty.. Prest. ze americane slibili, rusum, ze se nijak nebudou vmesovat do veci na jejci casti Ceskoslovenska, gen Pattonovi se nedalo verit, ze splni rozkaz. Kdyz zaclo povstani, poslal okamzite ke me Smrkovskemu delegaci a rekl, ze potrebuje, aby dostal ozvani od velitelu prazske revoluce a ze bude ignorovat rozkazy,, ktere ma, Smrkovsky popisuje, co to dalo soudruhum manevrovani a ruzne taktiky, aby se to nestalo. V rade totiz byli i burzoasni elementy, ktere byly pro. Doslovne rekl. Vedeli sme, ze pokud neprijmeme pomoc, ze urcita cast prazanu padne, ale bylo nutno prinest tu obet, protoze s americkou armadou v Praze by sme nemeli nadeji na socialismus a komunismus

0/0
28.12.2011 22:33

nibor

Re: Jen by mě zajímalo

Američani potřebovali zaangažovat rusy proti japonsku, proto se dohodli na demarkační čáře. Patton si mohl být jistý, že kdy tyto dohody ohrozil, ta svoji kariéru může zahodit. od smrkovského to bylo jen chlubení, jakou měl moc.

+1/0
29.12.2011 6:45

Hnev lidu

Re: Jen by mě zajímalo

to jsou nesmysly. Smrkovský ještě nebyl natolik uvědomělý, aby už dělal rozdíly mezi spojenci a chápal zákulisí světové politiky, natož pokud jde třeba o Vlasovce, za které dostal od Rusů pěknej vylágoš. Američani se prostě na nás vykašlali, na štábní mapě nedokáže průměrný američan rozlišit Prahu od vydlákova.

0/0
29.12.2011 8:24

Hnev lidu

Re: Jen by mě zajímalo

A víš vůbec proč měli anglickou výstroj ? :-P Vůbec ne proto, že by "nám" ji angláni poslali nebo že Rusáci neměli jinou. Čistě a jednoduše proto, že v Rusku najednou ta výstroj zbyla. A víš proč ? Protože původně byla určená Polákům, gen. Anderse, jenže ti se z Ruska stáhli, jakmile se provalila Katyň.

+1/0
28.12.2011 19:47

dech padlého socialisty

Re: Jen by mě zajímalo

Víš, nejpodstatnější je to, že většina výstroje CCCP stejně pocházela z dodávek z USA.

+1/0
28.12.2011 20:05

tuan4

Re: Jen by mě zajímalo

................ano a to smlouvou o půjčce a pronájmu.

A po válce taky odškodnění britským firmám,kterým komunisti znárodnili majetek.

+1/0
28.12.2011 19:17

usual suspect

Re: Jen by mě zajímalo

Podle posledních bádání,není zcela prokázáno,že samopal selhal,neví se totiž,zda Gabčík nestřílel kvůli projíždějící tramvaji,což mohl být důvod,proč improvizovali.Navíc se začali sbíhat lidé a parašutisti nechtěli zranit nikoho z civilistů.Pro národní sebevědomí je to naopak jeden z největších činů odboje,protože jsme dali najevo,že nikdo nebude beztrestně katem českého národa,ať je to třeba pan Koňskej xicht.Howg![>-]

0/0
28.12.2011 19:22

gter

Re: Jen by mě zajímalo

R^[>-]R^

0/0
28.12.2011 21:20

hafusak2

Re: Jen by mě zajímalo

Samopal skutečně selhal. Sten Mk.II byl v tu dobu úplnou novinkou a neměl ještě tzv. "vychytané mouchy", mj. se objímka hlavně musela opravdu fest dotáhnout, aby úderník dosáhl na roznětku náboje, jako další věc byla, že se nesměl při střelbě držet za zásobník /jak se běžně ve filmech drží/. Do třetice tam byl pokus před atentátem natřít ještě kulky jedem, není vyloučeno, že jedem mohla zvlhnout prachová náplň. Nevýhodou Stenů bylo i to, že jejich zásobníky měly jen jednořadé vyústění /byly proto zaměnitelné s německými zásobníky do MPi 40. Byla to opravdu jen nouzová zbraň k rychlé a levné výrobě. Po válce proto zůstal ve výzbroji jen Sten Mk V.

0/0
28.12.2011 21:38

yofree

Re: Jen by mě zajímalo

Svoboda je vždy těžce zaplacená a nedá se vyjádřit penězi a ani jiným podobným ekvivalentem. Neumíme si jí vážit, neumíme uctívat hrdiny, kteří za ni bojovali bez nároku na jediný gram toho zlata. Nasazovali to nejcennější co měli, životy své a osudy svých blízkých. Mnozí ani chuť znovu nabyté svobody neochutnali a přesto by šli do toho znovu a znovu. To je pravé zlato naší společnosti. Proto z nich měli bolševici takový respekt, proto se jim mstili, ať bojovali na východě či západě. Oni bojovali za svobodu a moc dobře brzy pochopili, že jedna totalita střídá druhou, ještě horší, protože vyhlásila otevřený a ozbrojený boj proti vlastímu národu. Pořád se zdá 50 tun zlata jako neadekvátní podpora boje proti nacismu za svobodu? Jaká by byla cena za boj proti světovému bolševismu? Já bych dal všechno zlato, i to dosud nevytěžené, kdyby již žádné zvrácené diktatury nikdy nebyly, abychom již nikdy nemuseli uctívat smyšlené idoly a poslouchat zdivočelou lůzu.

0/0
28.12.2011 19:54

Hnev lidu

Re: Jen by mě zajímalo

Komunisti se jim nemstili (až na pár ničemů, kteří by stejně dobře sloužili i kapitalistům). Komunisti se jich čistě pragmaticky zbavili, protože když ti každou chvíli ulítne linkový letadlo na západ, tak jak se můžeš na ně spolehnout ? Pokud chtěli mít komunisti spolehlivou armádu, tak čistě pragmaticky museli všechny potenciálně "nespolehlivé" vyřadit z provozu a nahradit mladou bolševickou krví. Takto to udělá každý režim nebo mslíš, že by dnes Biľaka udělali šéfem BIS ?

0/0
28.12.2011 20:01

Sharpe

Re: Jen by mě zajímalo

Nezavreli jen letce, ale vojaky co bojovali v SSSR a i Svoboda byl zbaven funkce a s milosti delal ucetniho v JZD At chces prekrucovat historii jak chces, tak znacna cast vojaku na to, ze bojovali za svoji vlast na to doplatilo a to i ti co byli clenove strany. Rusove se bali, ze by v tak dulezite kolonii, jako bylo tenkrat Ceskoslovensko, lide, kteri byli ochotni nasadit zivot s vlastenectvi, tolerovali, to, jak rusove nakladaji s jejich vlasti. Proto byli casto spolehlivejsi kolaborati s nacismem, kteri pokud slouzili nacistum, tak bylo jasne, ze budou verne slouzit i komunistum

0/0
28.12.2011 22:42

Hnev lidu

Re: Jen by mě zajímalo

Vidíš svět moc jednoduše. Pro tebe je každý bojovník ze západu demokrat a každý vyhozený je vyhozený z politických důvodů. Například parašutista Nechanský, popravený komunisty, byl agentem Reicinova OBZ ale vadilo mu, že ještě není plukovníkem, tak začal spolupracovat se západní službou.

0/0
29.12.2011 8:30

Teletabis

Tady to řešíte

jako by ten atentát rozhodl válku. Pokud je však známo, válku vyhráli rusové. Amíci šli s křížkem po funuse aby si taky něco na poslední chvíli utrhli. Po válce tu byla samá východní propaganda a nyní zase západní. Dějiny se neustále překrucují. A není náhodou atentát teroristický čin?

+2/0
28.12.2011 18:30

quagaar

Re: Tady to řešíte

Obdivuhodné co všecko dokáže někdo zmotat v pár větách. Škoda s tebou ztrácet čas. ;-)

+1/0
28.12.2011 18:39

Teletabis

Re: Tady to řešíte

Tak se nezdržuj a koukej upalovat!!

+1/0
28.12.2011 18:46

^Moravian^

Re: Tady to řešíte

Clovece tohle nam vzdy propaganda nalevala do hlav uz od zakladni skoly - Rusove vyhrali valku a vselijaci zapadni spojenci jim v tom jen prekazeli (masivni spojenecke dodavky zbrani a valecneho materialu byly Rusum tez jen na obtiz).  Nastuduj si trochu historii, pak promluv znovu.;-);-)

0/0
28.12.2011 18:58

Hnev lidu

Re: Tady to řešíte

však on tvrdí jen tolik, že dneska je to totéž v bledě modrém. Východní fronta jakoby neexistovala a válku vyhrálo našich pár stovek pilotů a dva atentátníci.

0/0
28.12.2011 19:05

Hnev lidu

Re: Tady to řešíte

V podstatě máte pravdu. Atentát byl na samé hranici válečných zákonů, útočící civilisté (civilně oblečení vojáci) byli i podle dnešních měřítek teroristé. Rovněž bych souhlasil s tím, že válku odřeli Rusové (a národy SSSR). Boj o jednu ulici ve Stalingradu trval stejnou dobu a stál Němce stejně vojáků a materiálu, jako porážka celé Francie či Polska. Samozřemě nezapomínejme, že Amíci poskytli suroviny a např. nákladní auta, ale však dostali dobře zaplaceno.

0/0
28.12.2011 19:00

Sharpe

Re: Tady to řešíte

SSSR si vypujcil od USA 22 miliard tehdejsich dollaru. Dones nic nezaplatil. To neni zadne tajemstvi, Takze skutecne Rusko to dostalo zadarmo. I valenky ve kterych vojaci Gen Vlasova hajili Moskvu byli s USA

0/0
28.12.2011 19:16

Mordred_

Re: Tady to řešíte

Britové splatili poslední splátku USA někdy za Blaira. Stalin měl snahu splácet asi 4 roky po válce. pak se na to vybodnul.

0/0
28.12.2011 19:25

hafusak2

Re: Tady to řešíte

V druhé polovině 60-tých let bylo doplaceno úplně všechno. Žádný dluh už tam není. Navíc ještě USA vyžadovaly, aby SSSR platil zlatem v ceně roku 1941, ačkoliv jeho cena po válce byla mnohem vyšší.

0/0
28.12.2011 21:43

Sharpe

Re: Tady to řešíte

Nebylo to zaplaceno. Kongres USA proste prohlasil ten dluh za nevymahatelny a tim to zhaslo. Zkus jine prameny, nez komunisticke.

0/0
28.12.2011 22:48

hafusak2

Re: Tady to řešíte

Podívejte se jak dlouho byla cena zlata konstantní a ke kterému datu se začala měnit a najděte si k tomu zdůvodnění. Získáte přesné datum doplacení dluhů ze západních pramenů.

0/0
29.12.2011 10:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.