Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Budou žít líp, věří etiopské rodiny. Děti přitom prodávají do otroctví

Děti v Etiopii pracují prakticky od chvíle, kdy začnou chodit. Klidně už od tří let pasou dobytek, chodí pro vodu nebo dříví na otop. Navíc se s nimi v zemi čile obchoduje. Rodiče je často v dobré víře lepšího života posílají z vesnic do měst, kde ale nakonec malí Etiopané většinou v nelidských podmínkách otročí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xs123

Hnus. Rodiče se jenom páří

a to co vznikne, nechají vydělávat na sebe.

+1/0
28.11.2011 12:06

eltanin

Re: Hnus. Rodiče se jenom páří

No, já nevím. Chovají se jako negramotní, velmi chudí lidé z jiného kulturního prostředí, a přesně to také jsou. To, co nás od nich odlišuje, je jen nános pár set let jiného kulturního vývoje. Kdyby Vás z porodnice unesl obří pták a pohodil někde v Africe, kde by se Vás z dobroty srdce nebo z pověrčivosti ujala nějaká černošská rodina, tak byste se třeba dnes moc nelišil od toho, co považujete za hnus. ;-)

0/0
28.11.2011 19:36

xsisi

poslat tam nase line deti

ja bych tam posala na mesic nase line, zhyckane deti co si niceho nevazi, neuci se, kupuji se jim drahe nepotrebne veci a obleceni,

videla jsem na mtv, jak bohati rodice posilaji na 14 dni svoje 16 lete rozmazlene deti do chude afriky, po 14 dnech prielti a vazi si vseho co maji doma, pred tim to pro ne bylo samozrejme a chtely vic a vic

jestli sledujete zahranicni porady, tak vychovatelky co chodi do rodin, tak neustale opakuji, dite musi mit disciplinu, doma pomahat a pracovat, jinak  z neh vyroste parchant, takze se opet vraci ta vychova, kterou praktikovali nase babicky:-)

0/0
27.11.2011 17:49

tromoua

Re: poslat tam nase line deti

Po vyletu do Afriky si vazi toho,co maji doma,ale az jim otrne,tak se vse vrati do starych koleji.Museli by v te Africe zustat nekolik let aby to melo smysl.

+1/0
27.11.2011 18:13

Lumpíí po banánu 2

Re: poslat tam nase line deti

no a to je právě ta výchova, kdy děti musely pomáhat a za žádnou otročinu se to nepovažovalo.

Jinak většina lidí, co pomáhali v africe se vrací s názorem, že afričan raději zemře, než by hnul prstem. Pokud tam vůbec někdo dělá, tak to jsou ženské a děti, chlapi sedí na zemi, pokuřují a dívají se na ně (teda někdy válčí)

0/0
27.11.2011 18:26

xs123

Re: poslat tam nase line deti

Jo, přesně. To není, že by děti "pomáhalyů rodičům v práci, jak tomu bylo dříve v Evropě, ale děti pracují místo rodičů na jejich obživu, především na muže. Mají tam kulturu úplně naruby - v Evropě vždycky peníze za obživu zajišťoval muž, žena rodila a starala se o domácnost a děti jim pomáhaly.

+1/0
28.11.2011 12:08

Y.N

Re: poslat tam nase line deti

Jo a tak je mi dost divné, že jsou to naši předkové. Nevěřím tomu .

Moji rodiče se narodily před 2.světovou v. a normálně pomáhali rodičům, taky pásli menší dobytek- husy, starali se o králíky. Když byly větší pomáhali na poli a starali se už o telata, kozu. Ale nikdo neuvažoval o jejich prodeji!!

0/0
28.11.2011 18:26

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: poslat tam nase line deti

svoje děti si posílej kam chceš. Bylo by dobré si ale uvědomit, že pokud jsou tvoje děti líné, zhýčkané a ničeho si neváží, tak JE TO TVOJE CHYBA  :-P

+2/0
28.11.2011 7:42

Lycaonte

Re: poslat tam nase line deti

Amen... R^

0/0
28.11.2011 11:27

Lumpíí po banánu 2

do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

jediné, co se změnilo je to, že je jich populace několikanásobně vzrostla. Jen v Etiopii za posledních 10 let přibylo 17milionů lidí (v roce 1960 jich bylo 22 milionů, dnes jich je 82 mil. )

Za mého mládí se ve školách vybíralo na nálepky "fond solidarity". Dnes mne už fotky černoušků naprosto nedojímají, protože pokud oni nezmění myšlení, tak je to jen bezedná jáma na peníze.

+4/0
27.11.2011 16:58

tromoua

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

S tim souhlasim.I kdyz je mi tech deti lito,nemohu mit soucit s jejich rodici,kteri je prodavaji a tim,ze ji poslu penize,se vubec nic nezmeni.Budou je prodavat dal,kdyz jim to az do ted nevadilo,tak asi jim na nich nezalezi.

+3/0
27.11.2011 17:13

Lumpíí po banánu 2

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

tam se to bere jako běžná věc a dokonce člověk v tísni ani nemůže oficiálně protestovat. Takže ty vybrané peníze přetuneluje do jiné etiopské neziskovky a v konečném důsledku nechají vyrobit hudební klipRv

0/0
27.11.2011 17:20

qwe111

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

tak nejak. Zachran pred hladem jednoho dnes a za 20 let jich budes muset zachranit pet. a za dalsich 40 let jich zemre 100, protoze jich bude uz tolik, ze nase pole nebudou mit kapacitu na to, aby je vsechny nakrmily...

+1/0
27.11.2011 17:24

qwe111

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

jedina pomoc, ktera by mela urcity smysl pro reseni tamejsi situace, jsou zasilky antikoncepce

0/0
27.11.2011 17:26

Gemars Moše Dajan

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

Ani tak ne porodnost zastavit, jako radikálně snížit populaci.

0/0
27.11.2011 19:35

Y.N

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

Tak to by vás oni hnali, pro ně je důležité kolik se dětí narodí a kolik jich přežije je jim jedno, tedy mužům je to jedno. Tam pracují jen ženy a děti.

0/0
28.11.2011 18:30

tromoua

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

Jane.A tech 100 ti prijde pred smrti vynadat,ze je to vsechno tvoje vina,protoze jsi nasytil toho prvniho.:-P

0/0
27.11.2011 17:32

Lycaonte

Re: do afriky se posílá humanitární pomoc desítky let

Tak nějak. Kamarádka se chystá do kina na film Pod sluncem tma (nebo tak nějak). V traileru je nejlepší poslední věta afrického asi vůdce vesnice - "A když vy k nám teď přestanete jezdit, kdo se nám tady o ten systém bude starat?"

0/0
28.11.2011 11:29

jan.banos

Budou žít líp

Mír a lásku Africe R^ Ale ne z mých peněz.

Je na nich ukázat, že mají zájem o změnu

+1/0
27.11.2011 16:45

Y.N

Re: Budou žít líp

Přesně tak, měli dost času ukázat světu že se umí o sebe postarat. Když to jde mimo Afriku, musí to jít i v Africe, ale mám dojem že oni raději pomažou do Evropy.

0/0
28.11.2011 18:33

QWERTOP

Nasekají si děti

a my je máme zachraňovat a živit? Nasr..!

+2/0
27.11.2011 16:32

eltanin

Hodnoty

K těm příspěvkům typu: "Nechat je tak, ať si vyzrají sami, stejně jako to musela udělat naše civilizace." To je velmi těžké, protože naše civilizace je založena na křesťanských hodnotách - tohle to nám po pár set letech vyplivlo samozřejmosti jako práva dítěte apod. Jenže podle těchto křesťanských hodnot, když vidte někoho v nouzi, máte mu pomoci - a samozřejmě ho naučit tu pomoc předávat zase dál. Prostě si všímat těch, co trpí v našem blízkém i vzdálenějším okolí a pomáhat jim. Takže pošlete DMS Charitě ČR a ona část z toho dá na sociální služby ve Vaší Horní Dolní a část na stavbu školy v Etiopii. A já si nemyslím, že je to tak úplně špatně. ;-)

0/0
27.11.2011 15:37

Lumpíí po banánu 2

Re: Hodnoty

třeba jim to po pár stech letech vyplivne taky. Umělý vývoz kultury a hodnot v praxi jaksi nefunguje.

0/0
27.11.2011 16:07

eltanin

Re: Hodnoty

Umělý vývoz kultury a hodnot možná nefunguje, ale na druhou stranu máte-li nějaké hodnoty, tak byste je měl důsledně dodržovat. Takže nemůžete doma souhlasit s tím, že lidská práva, dětská práva atd. a pak vyjít před dům a čile obchodovat se sousedem, který bije ženu a zotročuje děti, ale Vy to nechcete moc komentovat, protože Vám prodává tlustší a levnější králíci než jiní. ;-)

0/0
27.11.2011 16:23

Lumpíí po banánu 2

Re: Hodnoty

je to jejich země a nemáme nejmenší práva jim vozit jakoukoliv kulturu. Pokud je okolnosti přinutí změnit se, tak jedině ty okolnosti u nich. Ne, že charita zaplatí výrobu klipuRv

0/0
27.11.2011 16:47

eltanin

Re: Hodnoty

Já jen říkám, že problém s křesťanskou kulturou (což ta naše v podstatě je) je ten, že ona to "vyvážení" už má v sobě jako jednu z hlavních hodnot. Protože když jdete po ulici a někdo tam umírá hladem, tak Vám říká, že mu máte pomoci, protože je to Váš bližní - ať je černý, zelený, muslim nebo budhista, ne že mu máte pomoci jenom pokud pochází ze stejného hnízda jako Vy, A když někomu prokazujete takovéhle dobro, tak už ho seznamujete s křesťanskou láskou v praxi a je určité nebezpečí, že to od Vás chytí. ;-) Žít podle těch hodnot tedy zároveň znamená i do určité míry je svým příkladem šířit do okolí, s nímž se setkáte. Takže aby křesťan nesměl šířit svoji kulturu do cizí země, tak by se s ní nesměl ani setkat. Ovšem to neplatí jen o křesťanech - skoro všechny civilizace, které spolu nějak interagují se navzájem ovlivňují. Snad jen Amišové jsou výjimka a zůstávají furt stejní.

0/0
27.11.2011 17:09

Lumpíí po banánu 2

Re: Hodnoty

Vážně si myslíte, že když dám umírajícímu najíst, tak propaguji křesťanskou kulturu a lásku jako takovou? To bych mu i musela říci důvod, proč mu dávám najíst (a to je právě to vyvážení kultury, které vnímám jako nežádoucí). Nikdo není povinen spasit svět. Proč jim teda neposílá dary Vatikán? Proč neprodá všechny klenoty, které má a nenasytí bližní své? Vždyť bohatství přece nepotřebuje. "Spíš projde velbloud uchem jehly než bohatec do království nebeskéno"

to, co teď děláte vy, je jen vnucování pocitu viny a odpovědnosti za někoho na druhém konci světa - díky nechci.

0/0
27.11.2011 17:19

tromoua

Re: Hodnoty

Krasne receno R^Vatikan by mohl zachranit mnoho umirajicich hladem,poku by je pres lesk zlata vubec videl.

+1/0
27.11.2011 17:26

eltanin

Re: Hodnoty

No ano, myslím, že pokud se někdo nesetkal se slitováním a já se ho ujmu nakrmím ho, vyléčím ho a nic za to nebudu chtít, tak ho to asi zarazí a on se začne divit, já mu řeknu, že prostě věřím, že je správné se takhle chovat a že mi je dostatečnou odměnou to, že se mu ulevilo, on půjde dál, ale třeba v něm něco zůstane a když uvidí dalšího hladového, tak mu jen z té vzpomínky pomůže. Prostě že tahle myšlenka se může šířit činy i bez vyslovení "Bible" a "Ježíš," ale to je na delší diskusi.

Co mě ale zaráží je ten konec - to s tím bohatství Vatikánu je trochu laciné, ten na charitu přispívá docela dost a s těmi hezkými věcmi, které chcete prodávat a sytit chudé - ono se tam možná dát připomenout, co říkal Ježíš Jidášovi, když ten mu vyčítal něco podobného. ;-)

0/0
27.11.2011 17:48

tromoua

Re: Hodnoty

Jste cista duse a vase vira je uprimna,i kdyz trochu neprakticka.Zajimalo by me,co by vam na to odpovedeli ti rodice,kteri prodavaji sve deti na nahradni dily.Tem je asi uplne jedno,co mel Jezis s Jidasem,ti spise koukaji,kolik dostanou za 3 letou dceru.Az jim dojde material,vyrobi si dalsi.

0/0
27.11.2011 18:00

Lumpíí po banánu 2

Re: Hodnoty

s tím Vatikánem to vůbec není laciné;-€. Přeci má mnohem více, než potřebuje a pokud mu zbývá tolik bohatství, tak asi rozdává méně, než může. To je jen argument samaritánů, jako vy, že ostatní přispívají málo. Když se vám hodí Jidáš, tak ho použijete.

Toho hladovějícího vůbec nebude zajímat, proč mu to jídlo dáváte. Takhle afričan neuvažuje. Pro něj jste bohatý bílý člověk a je správné vás pumpnout

0/0
27.11.2011 18:21

eltanin

Re: Hodnoty

Hm, tak hoďte číslo. Kolik procent platu by si měl upřít takový papež a dát to místo toho na charitu? ;-)

Jinak je úplně jedno, za co mě který Afričan považuje či nepovažuje, já ho považuji za svého bližního. Krom toho vůbec to mluvení o tom, co "si Afričan myslí," určitě nevystihuje všechny. Já znám jenom několik Afričanů (resp. Afričanek) a mám takový pocit, že ty uvažují přesně tak, jak Vy tvrdíte že neuvažují. Aspoň v to doufám, protože jinak by v té misijní rodině Donum Dei, která šíří Evangelium tak, že po světe zakládá restaurace (na to, jak to má fungovat se mě radši neptejte ;-)), neměly co dělat.

0/0
27.11.2011 18:38

tromoua

Re: Hodnoty

Papez bere plat?8-o Od kdy?

+1/0
27.11.2011 18:52

eltanin

Re: Hodnoty

To měl být pokus o vtip. Matematicky vzato můžeme říct, že od příštího roku vezme církev 50% platu papeže a rozdá ho chudým a nebudeme lhát, protože 50% z nuly je nula...atd.

Ono jinak s tím majetkem Vatikánu je to těžké. Tak mají tam nějaké to kulturní dědictví, o které pečují, taky mají bandu úředníků a šaškovskou gardu. Ale takové to svatopetrské cosi, co vybírají církve různých zemí a posílají tam, jde na charitu a pastorační činnost. Takže já přesně nevím, co je to, že mají moc a mají dávat víc.

0/0
27.11.2011 18:58

Y.N

Re: Hodnoty

Etiopie je křesťanská už dlouho a Amišové by v Evropě už dávno neexistovali, právě z Evropy byli nucení vysídlit do Ameriky.

Přestat jim pomáhat dovozem potravin, to je nesmírná blbost. Spíše jim ukázat jak se o sebe postarat a donutit je omezit porodnost.

0/0
28.11.2011 18:39

slavka1

Re: Hodnoty

Je to opravdu těžké - já upřímně nevím, co je správně z hlediska těch lidí. To, že žijí v zoufalé situaci, je pravda. Ale jestli se k nim peníze dostanou, potažmo  jestli jim skutečně pomohou, to už nevím.  Navíc mám dojem, že situace je trochu uměle udržovaná. A to, že my jako euroamerická civilizace jsme je do toho dost velkou měrou dostali (banky, úroky) a nadále je ožebračujeme, se nedá vyvážit žádnou almužnou. To je jako když někomu seberete střechu nad hlavou, veškerý majetek, přinutíte ho splácet vám peníze, ale protože jste hodní, tak mu občas hodíte suchou kůrku, aby nechcíp.

Nicméně když můj prvňáček přišel ze školy s tím, že pomáhají jednomu chlapečkovi v Africe, aby mohl jít do školy a věnoval na to celé své měsíční kapesné (100Kč), které si na ten účel ušetřil, tak mu to rozhodně rozmlouvat nebudu a sama mu něco přidám, byť si výsledkem nejsem jistá. Protože soucit s druhým

- a u něj ještě nefalšovaný, on si nepotřebuje kupovat čisté svědomí - svoji cenu má.

0/0
27.11.2011 16:11

tromoua

Re: Hodnoty

Soucit vaseho syna je bezpochyby uprimny,ale to neznamena,ze mel obetovat cely svuj majetek na podporu nekoho, koho v zivote nevidel.Kdyby dal 10 korun,tak by na tom byl moralne stejne a nemusel se prispusobit naockovane sentimentalite..Asi se mel zeptet sve ucitelky,zda ona take obetovala cely svuj plat ve prospech chlapecka v Africe.

+1/0
27.11.2011 16:20

eltanin

Re: Hodnoty

Kdyby dal 10Kč tak by na tom byl morálně stejně, jen pokud by víc nemohl dát. Ano někdy desetikoruna může být totéž co tisícovka jiného, ale tady jde o to, že si něco upřeme, abychom pomohli druhému, ne že si upřeme jen tolik, abychom si toho nevšimli. On se rozhodl, že pomoc tomu chlapečkovi v Africe mu stojí za to, aby si nekoupil nové autíčko a já nevím kolik sladkostí. A Vy byste ho chtěl učit, že odpustit si dvě lízátka úplně stačí, i tak je to víc než dost? Kdyby uvažoval tak, jak píšete, tak by to bylo právě to kupování odpustků, kterého ten hošík zřejmě ještě nemá zapotřebí, protože má ještě pěkně čistou duši. Nechtějte mu ji špinit dřív, než to bude nutné. ;-)

0/0
27.11.2011 16:35

tromoua

Re: Hodnoty

Vubec nemam v umyslu spinit dusi vaseho syna,ale musite mi odpusti muj nazor,je to laciny sentimentalizmus,protoze,jak pisete vyse, vas chlapec obdaroval jineho,vy mu to vynahradite tim,ze mu prispejete.Takze vlastne: vlk se nazral a koza zustala cela.

0/0
27.11.2011 16:43

slavka1

Re: Hodnoty

Tu reakci psal někdo jiný, ne já. Ale mě jste špatně pochopil, já svému synovi nic nevynahradím. Dal své kapesné a tak ho nemá. Já jsem psala, že na toho afrického hocha přispěji také, i když nejsem zcela přesvědčená.  Protože on má kasičku, do které vloží sám, co může (chce) darovat, plus do ní může vybrat od dalších lidí. Toho chlapce škola sponzoruje v projektu adopcí na dálku.

0/0
28.11.2011 12:51

eltanin

Re: Hodnoty

Souhlas, akorát to neumím napsat tak pěkně jak Vy. ;-) R^

+1/0
27.11.2011 16:25

tromoua

Re: Hodnoty

Myslim,ze kdyz chci nekomu pomoci,nemusim chodit tak daleko.Snad kazdy mame starsi sousedku,ktera zije z mizerne penze a nemuze si dovolit koupit furu dreva na zimu.Pokud vlastnim tereni vuz a nebavi me blaboly v televizi,to drevo ji nekde narezu z slozim v drevniku.Moje charita je nekde videt,kdyz odeslu DMS, tak z toho se moje sousedka neohreje.

+1/0
27.11.2011 16:37

eltanin

Re: Hodnoty

Však ta z křesťanského učení vycházející charita nevybízí lidi k tomu, aby jenom posílali DMS, to je spíš varianta pro ty, co neví co jiného. Samozřejmě, že to můžu řešit i tak, že jednou týdně chodím so Sant Egidio, občas s sebou vezmu nějakou bundu, která je ještě pěkná, ale už ji nemá kdo nosit, nebo třeba botky, občas jako dobrovolník doučím pár děcek matematiku nebo potěším babičky v nemocnici, a když jedu s bráchem na nákup autem, tak se stavím u sousedky s RS a zeptám se, jestli nechce něco přivést.

Samozřejmě, že takováto pomoc je taky pomoc a počítá se. Jen mi to není jasné s tím dřevem - to řežete ve vlastním lese a pokud ne, tak to znamená, že té paní to dřevo i koupíte a nebo Vám platí cenu dřeva a Vy jí ušetříte jen za dopravu?

0/0
27.11.2011 16:56

tromoua

Re: Hodnoty

To drevo mi samozrejme patri,nekradl bych ani ze soucitu,nemam to zapotrebi.Kdyz dojedu chromemu  na nakup,take mu neuctuju maftu,ale to s chariou nema nic spolecneho.Me takovehle sluzbicky pripadaji normalni a moc me potesi,kdyz mi sousedka prinese domaci cukrovi a horky caj,kdyz ji opravuji plot.

+1/0
27.11.2011 17:04

eltanin

Re: Hodnoty

No, ono je to asi v lidech - každý má jinou hranici toho, co musí udělat, aby se cítil spokojeně. Mně třeba vůbec nenapadlo považovat pomoc sousedce za projev charity, ale za něco tak normálního, takže musím přibrat ještě něco navíc, aby se mi zdálo, že dělám nějakou dobročinnost a někomu třeba nestačí ani to, takže kromě toho, že udělá všechno to, co já, tak ještě musí přispět na stavbu školy v Africe. Takže tak asi, ať každý dělá, jak se cítí, skládat účty bude taky sám. ;-)

0/0
27.11.2011 17:54

tromoua

Re: Hodnoty

Skladat ucty komu,ze jsem tak smely?

+1/0
27.11.2011 18:05

eltanin

Re: Hodnoty

Máte pravdu. "Bude případně skládat" by tam asi mělo být, míněno tomu nahoře u Posledního soudu, v případě, že ten nahoře není, to asi bude jen vlastnímu svědomí, což vlastně je vyřešeno už tím, že říkám, že to má každý dělat podle svého svědomí. A ani to asi není správná formulace, protože v dnešní multikulti době by asi politicky korektní formulace měla zohledňovat všechna existující náboženství a přesvědčení a nad tím se mi nechce přemýšlet, takže tu část o účtech klidně smažte. ;-)

0/0
27.11.2011 18:22

tromoua

Re: Hodnoty

pokud se me u Posledniho soudu zeptaji,zda jsem prodal sve deti,mohu s klidnym svedomim rici,ze nikoliv.To ovsem neznamena,ze nemam tisice jinych hrichu,ale tuhle zalezitost budu resit,az na ni dojde.Jezis take nebyl zadny svatousek.Ten bude mit porozumeni.;-)

0/0
27.11.2011 18:45

Veska, kamarád od Boha

To jim došli peníze na zbraně?

A přitom Afrika ve starověku patřila k tomu nejvyspělejšímu, co svět v té době nabízel. Bohužel vývoj šel přesně opačným směrem než ve zbytku světa. Občas mi připadá, že je tam hluboký středověk, kdy meče vyměnili za AK. A to, že prodávají děti mně utvrzuje pouze v tom, že jakékoliv prachy poslané Africe jsou vyhozené. Stejně 80% charity se ztratí, 19 % se rozprodá a to 1% se dostane tam, kam má.

+1/0
27.11.2011 14:53

Y.N

Re: To jim došli peníze na zbraně?

Severní Afrika měla vyspělé civilizace starověku , pod Saharou bylo  jen Velké Zimbabwe.

0/0
28.11.2011 18:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.