Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ženě z Pardubic doma při vaření bouchl plyn. Žádný ale nemá zavedený

Ve výbuch, který posunul stěnu o 10 centimetrů, vyústilo vznícení omastku při vaření v bytě v Pardubicích. Mladá žena omastek uhasila vodou, za chvíli jí však nad hlavou záhadně bouchl plyn. V bytě však přívod plynu není.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ormir

Baba si uprdla a vy z toho děláte vedu

;-D

0/0
23.11.2011 13:43

Bouše

Jestli byl výbuch tak silný,

že posunul o 10 cm zeď, dost pochybuju o tom, že by ho mohla způsobit jen ta reakce rozpáleného oleje s vodou. Takovým nehodám spíše odpovídá popálení, nebo vznik požáru (vše se děje v otevřeném prostoru). A že by při tom vzniklo tolik vodíku, aby vytvořil v kuchyni výbušnou směs, tomu taky moc nevěřím, nehledě k tomu, že je otázka, jestli takovým způsobem může vůbec vodík vzniknout. Takže podle mne je to buď nějaký podvod, nebo tam vybuchlo něco úplně jiného.

0/0
23.11.2011 13:07

Modrý a zelený blesk

Re: Jestli byl výbuch tak silný,

S vysokou pravděpodobností nevznikl vodík vůbec žádný.

Nalijete-li na hořící pánev s olejem vodu, tak voda, protože je těžší, než olej, steče pod něj, olej hoří dál, voda se zahřívá jednak od pánve, jednak od oleje. Protože je vody zřejmě málo a pánev rozpálená, tak se voda zahřívá rychle a prudce se vypařuje, přičemž pára strhává i kapičky oleje do prostoru nad pánví. Ty pak shoří stylem nikoliv nepodobným explozi: totiž rychle. Nárůst tlaku může být znatelný.

Podobně vám "vybuchne" třeba mouka, nebo dříve oblíbený petol.

0/0
23.11.2011 13:38

ould

zdvojený radiátor

Již níže se někteří pozastavovali nad zdvojeným radiátorem, mě by ale spíš zajímala jiná věc. Na radiátoru je umístěn elektronický indikátor topných nákladů (pokud mě tedy neklame zrak). Není to proti nějaké normě, když mám v podstatě dva radiátory a jenom jeden indikátor8-o

0/0
23.11.2011 12:32

Bouše

Re: zdvojený radiátor

Není. Pokud to tak mají všichni, nic se neděje. Pokud je to nějaká individuální úprava, je nutno to při rozpočtu poměrné spotřeby zohlednit nějakým koeficientem. Z toho vyplývá, že o takové úpravě musí vědět správce budovy.

0/0
23.11.2011 12:53

Modrý a zelený blesk

Re: zdvojený radiátor

Má to (logicky) jeden ventil, takže pro poměrový měření je to dostatečně přesný.

0/0
23.11.2011 12:54

ould

Re: zdvojený radiátor

jo, to zní logicky, jeden termoregulační ventil=jeden indikátor

to mě v první chvíli nenapadlo, já jsem se spíš soustředil na ty radiátory:-)

0/0
23.11.2011 13:31

politicky nekorektní trolejbus

Tipoval bych to na výbuch vodíku

Tedy přesněji výbuch směsi vodíku s kyslíkem z vody, kterou to hasila.Ostatně, je to zmíněno i v článku.

Ono hasit omastek vodou není moc dobrý nápad, paní může být ráda, že se jí to nerosprsklo po celý kuchyni...

0/0
23.11.2011 12:00

roedor

Re: Tipoval bych to na výbuch vodíku

hm, tahle si zrasovala ruce moje kamarádka. Chytl jí olej, tak tam nalila vodu - následovala dlouhodobá hospitalizace a několik plastických operací...

0/0
23.11.2011 13:05

Modrý a zelený blesk

Re: Tipoval bych to na výbuch vodíku

Nejlepší je opravdu ta poklička. Mokrá (vlhká) utěrka taky.  Suchá může zafungovat jako knot.

0/0
23.11.2011 13:39

traxina

Akta-X!

Ale tak... Kdo z vás si doma může běhat kolem topení?

0/0
23.11.2011 11:59

rafol

Haseni vodou!

Haseni omastku vodou je to "nejlepsi" co mohla udelat. Pak se nemuze divit, ze to bouchlo! ;-DRv

0/0
23.11.2011 11:08

Etnicky prizpusobivy Cech999

Re: Haseni vodou!

;-D;-DR^

0/0
23.11.2011 12:34

Highdriver

Luštěniny jsou zdravé

... ale upozornění o častém větrání při jejich trávení by na obalu neuškodilo.

+1/0
23.11.2011 10:25

iwwi

takový skromný dotaz ;)

může mi někdo vysvětlit, co paní mohla udělat, že se jí vzňal olej nad elektrickým sporákem? To se mi ještě nikdy nestalo, nad plynem ok, ale toto? ...a nebo si paní hodila pánev na sporák, šla si zapálit retko... každopádně hasit hořící olej vodou... :O

0/0
23.11.2011 9:15

u.boat

Re: takový skromný dotaz ;)

prostě ho přehřála. Asi na tu pánvičku tak trochu zapomněla...

0/0
23.11.2011 9:20

mamsrb

Re: takový skromný dotaz ;)

Hoří to i bez vnějšího podnětu jiskrou nebo plamenem jakmile olej dosáhne samozápalné teploty.

0/0
23.11.2011 12:31

BARON FON SAXOFON III.

většina novostaveb se staví tak, aby skelet zůstal ok

postaví se železobetonová konstrukce a příčky se vyzděj.

když bouchne plyn, příčky vylítaj i s oknama, ale skelet zůstane nepoškozenej.

pak se jenom vytahaj mrtvoly, vyzděj se příčky a barák je zase on-line.;-)

0/0
23.11.2011 8:50

Horskamys

Tak vono to bouchlo

až v elektrárně? :-P

0/0
23.11.2011 8:45

nonick

Není to žádná záhada - "vybuchl" ten hořící omastek - olej

který se ta žena snažila hasit vodou (!) - voda se dostane pod lehčí omastek, po styku se žhavým podkladem se ihned vypaří a do vzduchu s sebou vezme i kapičky hořícího oleje - velmi to připomíná výbuch v bytě a většinou to ten člověk odnese ošklivými popáleninami.

Viděl jsem to v instruktážním videu pro profesionální hasiče.

+3/0
23.11.2011 7:48

Mitchell

Re: Není to žádná záhada -

O kousek níž jsem psal něco podobného, trochu víc jsem to rozvedl.

0/0
23.11.2011 7:52

nonick

Re: Není to žádná záhada -

Jj - všimnul jsem si pozdě. :-)

0/0
23.11.2011 8:04

Mitchell

Re: Není to žádná záhada -

V pohodě. :-)

0/0
23.11.2011 8:13

Dawemaster

Re: Není to žádná záhada -

Přesně tak...a s tím rozkladem na vodík a kyslík se mi to taky moc nezdá. Sice je to možné ale myslím že je k tomu zapotřebí mnohem větší teplota...ale na 100% to netvrdím,to bych kecal;-D

0/0
23.11.2011 8:43

chest.rockwell

Re: Není to žádná záhada -

To napadlo asi většinu z nás. Ale co ten posun zdi? Jak tu někdo podotkl, možná bude něco na tom pojistnéím podvodu.

Také postrádám informaci, že by ta žena byla zraněná adekvátně tomu výbuchu.

0/0
23.11.2011 9:20

Modrý a zelený blesk

Re: Není to žádná záhada -

To prý jednou v Polsku či kde hasili vodou (!) požár nějakého palivového (nafta?) zásobníku. Než se voda pod naftou ohřála na teplotu varu...

0/0
23.11.2011 13:41

aleale

si pani

ulevila a teď to nechce přiznat...

0/0
23.11.2011 7:43

Smetejz

Vnější zeď z Itongu

Tak to jsem eště neviděl. Kde že to bylo? Polabiny? Dubina? Abych věděl, kde nemám kupovat byt.

+1/0
23.11.2011 7:37

bar.bu.do

Re: Vnější zeď z Itongu

... evidentně je to rekonstrukce a dveře vedou na lodžii. Původně byla ta "zeď" dřevěný rám nacpaný polystyrenem, navrchu umakart. Ytongová podokenní "zeď" odjela na lodžii ...

... a nedošlo v výbuchu, jen k zahoření oleje rozptýleného do vzduchu vařící vodou ...

... hoření netrvalo milisekundy, ale tak jak uvedla ta teta ...

... prostě stoupnul tlak a zeď s oknem a dveřmi stihla uhnout ...

0/0
23.11.2011 7:44

pavel-s-68

Verim vysetrovatelum nadprirozenych jevu...

ti urcite prijdou s nejakym rozumnym vysvetlenim.

0/0
23.11.2011 1:55

VařícípolévkaGazpacho

Gratulace sklenářům

Solidně odvedená práce , zeď se výbuchem šoupne o 10 čísel a sklo v oknech to vydrží . R^

0/0
23.11.2011 1:12

tomas_s

Re: Gratulace sklenářům

A babě se v epicentru taky nic nestalo.

0/0
23.11.2011 7:34

odjistena

Re: Gratulace sklenářům

:-) dobrý materiál..

0/0
23.11.2011 7:39

aleale

Re: Gratulace sklenářům

no, sice taky nevidim nikde střepy, ale taky nikde nevidim sklo v oknech. takže nevim nevim, spíš sklo v oknech nebude.

0/0
23.11.2011 7:39

tomas_s

Re: Gratulace sklenářům

A žaluzie už jsou nový....

0/0
23.11.2011 8:10

Mitchell

Měl bych možné vysvětlení.

Při zahřívání oleje na pánvi docházelo k jeho odparu a nad sporákem se vytvořila oblast nasycená lejovými parami. Po vznícení oleje v pánvi se tvorba par ještě zintenzivnila. Po nalití vody do hořícího oleje došlo k jeho rozstříknutí a tím vyšlehnutí plamene až do oblasti nasycené směsí par oleje (a asi i produktů nedokonalého hoření) a tím se tato směs mohla vznítit a způsobit tlakovou vlnu.

Jen mi není jasné, že se posunula zeď a okna to vydržela ...

0/0
23.11.2011 1:06

danny47

Re: Měl bych možné vysvětlení.

Právě tomu vodíky bych věřil o dost víc než nějakému průsaku z ulice...

0/0
23.11.2011 7:13

Mitchell

Re: Měl bych možné vysvětlení.

Žádný vodík tamne byl. Voda se rokládá na vodík a kyslík při teplotě řádově kolem 1500 °C a takovou teplotu olej hořící na pánvi nedokáže dosáhnout.

0/0
23.11.2011 7:24

mamsrb

Re: Měl bych možné vysvětlení.

Přesně. Je to rychlé hoření emluze olejových par, která se dík přidání vody dostala nad sporák.

0/0
23.11.2011 12:30

Mražená spermie

***

možná maxwellův démon.

0/0
22.11.2011 22:15

Jaromír Josef Vít

Re: ***

A nebo plyn do zapalovačů, taky dost zrádná věc.

0/0
22.11.2011 22:34

mac336808

Re: ***

Možná jenom flambovala na denaturáku třeba palačinky;-(

0/0
23.11.2011 0:41

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Dneska je Apríl?

Docele ale zima...

0/0
22.11.2011 22:08

Jaromír Josef Vít

Re: Dneska je Apríl?

Jak se  může hašením rozložit voda na kyslík a vodík, opravdu netuším :) R^

0/0
22.11.2011 22:30

chekov

Re: Dneska je Apríl?

a že by vodík hořel oranžově jsem taky neslyšel...

0/0
22.11.2011 22:49

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: Dneska je Apríl?

No těm, co hasili Černobyl, se to povedlo...

0/0
22.11.2011 23:29

VyMeTaky

Re: Dneska je Apríl?

Ne tak docela. Voda s grafitem udělala vodík a kysličník uhelnatý, který zahořel až po odtržení víka. Ten kyslík byl ze vzduchu, ne z vody.

0/0
23.11.2011 0:15

Mitchell

Re: Dneska je Apríl?

Celkem snadno. Ale ne při hašení oleje na pánvičce. :-)

0/0
22.11.2011 23:48

občan_z_předměstí

Bouchl plyn... Vybouchlo...

Hmm... Výrazivo jak z BLESKu. Nezabouchly se jí náhodou v průvanu dveře? Když už teda řešíme to bouchání. Jo a jinak si nedovedu představit, co by musela na pánvi smažit, aby došlo k termickému rozkladu vody.

0/0
22.11.2011 22:03

marena11

Re: Bouchl plyn... Vybouchlo...

Doporuču zkusit.Je to totiž mazec, ale k termické reakci opravdu nedojde ;-D;-D;-D.

0/0
22.11.2011 22:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.