Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osudem hokejisty Jiříka byl špatný motor letadla i vlastní chyba

Tragický pád letadla, při kterém 11. července na letišti v brněnských Medlánkách zahynula hokejová legenda Jaroslav Jiřík, měly na svědomí zřejmě problémy s motorem v kombinaci s chybou pilota. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

grandemi

Jiřík

Legenda našeho hokeje odešla předčasně. Sbohem.[>-]V

0/0
22.11.2011 8:50

modrozlodějskej fógl

Bohužel řada lidí "kteří na to mají " si pořídí éro,

ať již  si splní nějaký svůj dávný sen, nebo protože jsou tím ještě více IN! Řada znich se však ve vzduchu chová jako na silnici nebo v busines.Nerespektuje světské, boží či aerodinamické zákony. Nesedět 2 roky v éru, a nedat si "dvojí" zřejmě již s inspektorem (po takové pauze), tak to je v jeho věku napováženou.Pamatuji kdysi jejich expresidenta, který se v časopise LAA často poukazoval na nedostatky ostaních provozovatelů.Když sám později tragicky zahynul v jeho domadělaném stroji, tak se dodatečně zjistilo že expresident LAA nikdy nevlastnil piloťák.

0/0
21.11.2011 21:45

kiv

Re: Bohužel řada lidí

Lze  v podstatě souhlasit. Na druhé straně vytahujete mrtvoly ze skříně již značně omšelé.,jinými slovy  předseda dnešní LAA rozhodně není onen dobrodruh s krytem motoru od tv  Tesla Orava, který  jeho předchůdce kdysi stál život  ...

Doba a stav v UL létání  je dnes  opravdu zcela někde  jinde. Nebýt známého jména bývalého hokejisty, tato nehoda se obešla bez jakékoli publicity a pokud máte alespoň základní skills s létáním,  asi uznáte, že to byla především fatální chyba pilota ...

0/0
22.11.2011 0:31

VLDX

Tak cinknuté palivo je už i v letadlech

Nj kvalita českého paliva je pověstná široko daleko. U auta to nebývá až takový problém, kdy jde o život, v případě letadla jsou následky ovšem fatálníRv

0/0
21.11.2011 19:45

u.boat

Re: Tak cinknuté palivo je už i v letadlech

Palivo jako takové za asi to nemohlo. Problém byl v tom že v něm byl bordel ze starých plechových kanystrů ve kterých si jej pilot dovezl. (http://www.uzpln.cz/pdf/incident_ucJNg6jp.pdf)

Smůla - na letadlo měl - na nových kanystrech na palivo šetřil.:-/

0/0
21.11.2011 21:15

modrozlodějskej fógl

Re: Tak cinknuté palivo je už i v letadlech

Taky občas používáme plechové kanistry.I když má palivová soustava filtr, tak LPH naléváme přes jelenici.

0/0
21.11.2011 21:47

kiv

Re: Tak cinknuté palivo je už i v letadlech

Nuže za prvé: do letadla se netankuje /kdo má svů život trochu rád a i to letadlo/ nějaké srajdy  od pumpy v Globusu ve slevě ,  ale zpravidla prémiové palivo o cca 3 kačky na litr dražší, tudíž bez veškerých těch eko sraček co se tam dnes v rámci "ekollogie" míchají

Za druhé: Před samotným tankováním  se paliovo filtruje  přes  jelenici, která odflitruje nejen případný  bordel z  kanistrů ale i např. vodu v palivu a

Za třetí: Každý "normální" UL má dnes dvojité zapalování a min  dva  další filtry v palivovém systému , jež  si dokážáží s nějakou abnormalitou vcelku slušně poradit.

Promiňte, ale o létaní a technických věcech okolo něho evidentně víte totálně kulový ...

0/0
21.11.2011 22:02

RaymondJachtaLuxusní

ale stejně je to bohatýrská smrt

R^

0/0
21.11.2011 17:46

(@)

Re: ale stejně je to bohatýrská smrt

Spíše blbá smrt.  Rv

0/0
21.11.2011 17:55

kiv

Re: ale stejně je to bohatýrská smrt

Především hloupá ... a naprosto zbytečná při dodržení alespoň základních pravidel , viz níže ...:-/

0/0
21.11.2011 21:34

NTPT_PODRUHY_ZAKAZANY

Lítej pomalu, při zemi a do zatáček brzdi

Můj kamarád lítá na větroních.  měl babičko která byla strašně starostlivá a vždy mu říkala "A hlavně lítej pomalu, při zemi a do zatáček brzdi." což jest samozřejmě ten nejlepší recept jak se zabít.....

0/0
21.11.2011 17:10

Janhura

Re: Lítej pomalu, při zemi a do zatáček brzdi

A tak nějak vzniklo pořekadlo "Dobrá rada nad zlato."

0/0
21.11.2011 17:12

(@)

Jednoduše se ukazuje, že být bývalým vynikajícím hokejistou

(ono i současným...) a zároveň moudrým a chytrým člověkem mohou být zcela odlišné věci, bohužel... :-/

0/0
21.11.2011 16:25

bk89322

Diletant

Kdyz to ctu, tak mi vychazi, ze se choval naprosto nezodpovedne, az na to doplatil. Je jen stesti, ze to neodnesl i nekdo jinej.

a) S letadlem bez papiru se nesmi letat.

b) Jen blbec leti s letadlem s duvodnym podezrenim na zavadu.

c) Mozna, ze jeho stroj nesmel AVGAS 100LL (v Turanech neni AFAIK k dispozici Natural 95), ale opet, lit do toho pofiderni benzin z pofidernich kanistru ...

d) Po dvoulete prestavce se chvili leta s instruktorem ci alespon bezpecnostnim pilotem.

+3/0
21.11.2011 16:25

bolan

Re: Diletant

To si nám to hezky shrnul. Děkujeme mockrát.

0/0
21.11.2011 16:47

kiv

Re: Diletant

Souhlas.

U valné většiny nehod platí tzv. pravidlo ementálu - tedy když dáte na sebe 5 plátků ementálu a vidíte skrz že se díry potkají, pak je opravdu malér. Málokdy je totiž nehoda způsobena pouze jednou jedinou  chybou/příčinou ale jejích řetězením ...

0/0
21.11.2011 16:58

NTPT_PODRUHY_ZAKAZANY

Diletant - nebo BENZIN ?

Pozastavil bych se nad tím benzínem. Při zlodejistosti dneštních čerpadlářů bych se nedivil, kdyby natočil nejaký superhumus a nevěděl o tom.  CO jsem viděl byl i benzín který se nedal zapálit, smrděl napůl jako nafta  a sežral gumová těsnění a vnitřek karburátoru u sekačky.  koupen u jednéo nejmenované benzinky v HK.  Imho by se mělo vyšetřit KDE TANKOVAL !

0/0
21.11.2011 17:13

bk89322

Re: Diletant - nebo BENZIN ?

Ja osobne do sveho auta leju jen znackovej benzin. Do letadla bych si pochopitelne nic pochybnyho nelajsnul. V Turanech dodava benzin Shell, ale ti by mu letadlo napojili z cisterny, to by si nevozil v kanistrech. Nicmene, pokud mu to zralo jen Natural 95 a nemohlo AVGAS 100LL, tak Natural 95 Shell v Turanech nenabizi.

0/0
21.11.2011 17:33

Ardan

Re: Diletant

Souhlas, zajména s bodem b). Není co dodat.

0/0
21.11.2011 18:02

Rosomak

Neurval při potlačení řízení, když chyběly dorazy?

Ve zprávě se píše - chybějící dorazy v podélném řízení...

V podélném řízení nebyl nalezen žádný důkaz o instalaci dorazů.

Výškové kormidlo mělo mít dorazy omezeny výchylky v rozmezí 25° nahoru a 20°dolů.

Soustava řízení byla v prostoru pilotní kabiny silně poškozena požárem, táhla byla přerušena, zbytky lan vedly v kostře trupu k ocasním plochám...

0/0
21.11.2011 16:21

Janhura

Re: To si pleteš s jiným letadlem - JAKem 40 v Rusku

Jiřík na brzdu nešlapal a odstartovat se mu povedlo.

0/0
21.11.2011 17:11

soc01

Re: Neurval při potlačení řízení, když chyběly dorazy?

IMHO ne.

Trasa řízení je od pilota po dorazy dimenzována na max. síly od pilota, od kormidla po dorazy na max. závěsový moment. Takže rezervy tam jsou a nemyslím, že by dokázal přitáhnout nebo potlačit tak, až by něco urval.

Na druhou stranu u SLZ je možné cokoliv...

0/0
21.11.2011 17:28

Rosomak

Re: Neurval při potlačení řízení, když chyběly dorazy?

To jsem myslel, protože to letadélko se mi jeví ze zprávy značně technicky pofidérní a problematické... Např. skutečnost, že byla oddělána sběrná nádrž a sbastleno vedení paliva hadicemi které netěsnily... Kromě toho se nenašly zbytky palivového kohoutu, takže asi vůbec nebyl. Spíše než na nečistoty v benzínu to vypadá na špatný přísun paliva díky náklonu éra se vlivem náklonu hladiny dostane vzduch do potrubí a pak je to škytání jasné... Zkouška by to ukázala.

Ohledně dorazů se myslím jasně ve zprávě píše - takže jejich neexistencí šikovný právník vyseká slušné odškodnění. Tj. neexistencí dorazů mohlo dojít ke změně charakteristiky řízení. Požadavky jsou ze zprávy jasné:

a) Každá řídící soustava musí mít dorazy, které bezpečně ohraničují rozsah výchylky každé aerodynamické plochy, která je v této soustavě činná.

b) Dorazy musí být umístěny tak, aby vlivem opotřebení, vůle nebo seřízení, nedošlo ke změně charakteristiky řízení, kterou by způsobila změna rozsahu pohybu řídící plochy.

0/0
22.11.2011 10:56

ivoš

Celá zpráva o nehodě

je zde http://www.uzpln.cz/pdf/incident_ucJNg6jp.pdf , ale možná se budete muset zaregistrovat. Jinak bohužel celkem typická chyba. takhle umírají i dost zkušení letci. Přece nebudu sedat před sebe do pole, to ještě otočím zpátky. Houby!

0/0
21.11.2011 14:54

planesvideo

Re: Celá zpráva o nehodě

není potřeba se registrovat, já už si jí stáhnul než jsem to tu četl.

0/0
21.11.2011 15:19

kajak v zakoně

Re: Celá zpráva o nehodě

já až potom..:-/

0/0
21.11.2011 16:11

AsistentprofParkinsona

Re: Celá zpráva o nehodě

Bohužel máš 100% pravdu,  při sednutí do pole letadlo možná rozbiju, ale já mám velkou naději na přežití. Při zatáčce o 180 v malé  rychlosti je téměř 100% jistota, že to přetáhnu a jdu do vývrtky. Protože je i malá výška, tak naděje na vybraní není žádná :-(

0/0
21.11.2011 15:22

planesvideo

Re: Celá zpráva o nehodě

ono  do tý řepky i kdyby přistál normálně tak to rozbije. Si říkám kdyby startoval ze začátku dráhy jak to dělaj normální piloti, tak mohl ještě sednout na konec ale to jsou kdyby kdyby...

0/0
21.11.2011 15:50

kiv

Re: Celá zpráva o nehodě

Ano, řepka spolu se vzrostlou  kukuřicí je opravdu ten nejblbější "materiál" na nouzák ale pořád větší šance na přežití než vývrtka nebo pád po křídle ze 100 m  ...:-/

Ale hlavně, do UL stojí záchraný systém nějakých 50K , což při pořizovací ceně UL  a jeho provozních nákladech je zlomek a za to ten život opravdu stojí. Dokáže zachránit krk v 98% případech  jak technické závady či v důsledku pilotní chyby.

0/0
21.11.2011 16:10

jfb

Re: Celá zpráva o nehodě

A dokáže to pomoci v tak nízké výšce a rychlosti?

0/0
21.11.2011 16:20

kiv

Re: Celá zpráva o nehodě

Jistě. Dokonce téměř v nulové výšce např. právě při vysazení motoru  při startu nebo nebezpečí přejetí RWY při dlouhém přistání. Raketa ZBS vytáhne éro o cca 30 m  výše a pak padák ztlumí náraz. Pravda je to nějakých 5-6 m/s což občas praskaj kosti a padaj zuby a éro je na odpis,  ale pořád značná šance na přežití. Pokud to samozřejmě hned po dopadu nechytne jak fakule a posádka je tak dobitá, že není schopna tomu utéct ...

0/0
21.11.2011 16:27

u.boat

Re: Celá zpráva o nehodě

Dokonce lépe než píšeš. To co jsi popsal platí pro lehká letadla. Utralight jer pro padák menší soudto, tam to občas přežije i éro ;-D

0/0
21.11.2011 21:24

kiv

Re: Celá zpráva o nehodě

Beru  z manuálu pro BZS pro náš UL.;-D Samozřejmě , čím bude pád méně prudký, tím pro nás i to éro lépe.

 Avšak stále doufám, že za to červené táhlo mezi mnou a mým kolegou  nebudem  muset  nikdy zatáhnout ...;-D;-D

0/0
21.11.2011 21:33

Key007

Re: mě zamlada říkali, že chytrej se učí chybama těch druhých

mě zase říkali: "Žádný učený  z nebe nespadl."

0/0
21.11.2011 15:49

kajak v zakoně

Re: mě zamlada říkali, že chytrej se učí chybama těch druhých

a pokud jo, tak se zabil...8-o

0/0
21.11.2011 16:13

NTPT_PODRUHY_ZAKAZANY

Re: mě zamlada říkali, že chytrej se učí chybama těch druhých

ale pitomcema těma snad bombardujou .o)))

0/0
21.11.2011 17:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.