Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

AIDS je především etický problém, potvrdil podpisem Papež v Africe

Papež Benedikt XVI. v sobotu v africkém Beninu podepsal "apoštolské napomenutí" pro Afriku, ve kterém církev vybízí k usmíření, klade důraz na rodinu, nabádá k zodpovědnému vládnutí a soudí, že problém onemocnění AIDS je "především etický".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

nenovak

Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

mech asi nic špatného není. Nicméně v té oblasti soupeří křesťanství s islámem o nadvládu. Všichni se množí jako kobylky. A asi by bylo špatným manažerským rozhodnutím vyklidit pole musulmanům. Nic jiného v tom nehledejte.

+1/0
21.11.2011 10:56

proLogos

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Na kondomech je špatné to, že neřeší, ale prohlubují problémové chování (promiskuita), které je jádrem šíření aids. Afrika na tom není hygienicky tak dobře, aby pomohly technické pomůcky, které můžou, ale nemusí být vždycky v dosahu. Kondom rozhodně není řešení.

+1/0
21.11.2011 12:43

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Vám by od tohoto názoru dost pomohlo, kdybyste se tam jel podívat a viděl děti, které se nakažené AIDS už rodí. Kondom je aspoň nějaké řešení. Třebas dočasné.

+1/0
21.11.2011 13:55

proLogos

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Kondom je "nějaké" řešení u osob, které si nemůžou pomoct. Sexuální aktivita mezi AIDS - neAIDS je nezodpovědnost. Promiskuitní chování je nezodpovědnost ^2. Říká tohle někdo lidem? Nebo se mlčky počítá, že byznys ještě chvilku poběží, než to pochopěj?

Je to o zodpovědnosti a vůli. Jak k zodpovědnosti přispěje kondom (věc)? Stejně tak ho musí zodpovědně používat, když už..

+1/0
21.11.2011 15:37

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Vám se to dobře filozofuje z obýváku. Ti lidé jsou hlavně hrozně neinformovaní, zhusta ani neví, že se AIDS přenáší pohlavnm stykem. Mají zcela jinou kulturu než my, takže nějaká promiskuita jim ani nic neříká. Těžko o ní můžete mluvit v oblastech, kde si muž může dovolit tolik manželek, kolik uživí. A i když Vám může jejich život připadat primitivní a nemorální, tak tu nejste od toho, abyste je soudil.

+1/0
21.11.2011 16:17

proLogos

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Je tu řeč o kondomech snad.. Žádný z výrobků nemůžete distribuovat bez informací, tak nevidím rozdíl. Navíc výrobek ještě něco stojí. Informace, jak se chovat je rozhodně lepší způsob, jak zabránit šíření AIDS a navíc má prokazatelně větší vliv.

http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.1000414

0/0
21.11.2011 20:55

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Ano, proto mně jako lepší pomoc připadne, když dobrovolníci, co tam jedou pomáhat, vysvětlí těm lidem, jak se AIDS přenáší. A namísto přednášky o morálce, kterou by ti lidi nejspíš pustili z hlavy pět minut po tom, co ji vyslechli, je naučit používat ochranu. Nemůžete srovnávat situaci tam se situací v Evropě.

+1/0
21.11.2011 21:09

proLogos

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Pardon, spíš než morálka je to logická záležitost. Kolem problému se přeci nestaví ohrada, řeší se v jádru! Kdyby takhle mysleli stavaři, to by byly stavby..

-

Vy tvrdíte, že naučit se používat ochranu je jednodušší, než si zapamatovat "promiskuita = smrt"? Kondom uznávám tak maximálně v prostituci (když už není vůle ji zlikvidovat).

0/0
22.11.2011 12:34

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Ale no tak, sáhněte do vlastních řad...i v naší kultuře, a to i mezi věřícími lidmi, se hojně vyskytuje nevěra. Chápu, že byste chtěl zlikvidovat prostituci a nevěru, ale není lepší brát lidi tak, jací jsou a pomoci jim hned. Oni prostě úlohu sexu v mezilidských vztazích zřejmě vidí jinak, než jak jsme zvyklí se na něj dívat my. Já bych byla spokojena, kdyby se prozatím naučili, že když sex, tak bezpečný. Aby muž, který si odskočil k milence, pak nenakazil  těhotnou manželku (a s ní i dítě).

+1/0
22.11.2011 13:40

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Hm, za slovem "hned" měl být otazník...

0/0
22.11.2011 13:46

proLogos

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Vím, že se vyskytuje nevěra i mezi věřícími. Stejně tak vím, že někteří kněží znásilňují děti. Ale naprosto jasně vím, že je to hnus a že se to dít nemá a nesmí. Není řešení říct, že se to děje, tak zkusme zajistit, aby to nezasáhlo víc lidí. Pak by v určitém smyslu byl pochopitelný i přístup biskupů, kteří pedofily po pokárání přeložili a umožnili jim nový začátek, zkusit se ovládnout.

Případ, který popisujete, OK. Ale je to jako vybírat septik s rukavicí nebo bez rukavice.. Společnost musí nevěru odsoudit. Veřejný a deklarovaný odpor k nevěře je jediný výchovný prostředek, který je k dipozici, jinak se bude dít ve stále větším měřítku. Pozitivismus problém jen zhorší a je hrozně nakažlivý. Divila byste se, jak je dneska rozšířený názor "politici podvádějí, tak budu podvádět taky".

Já bych s Vámi i souhlasil, ale nemůžu.. Vždyť věta "když už ulítnete, tak s kondomem" zní tak, jako by nutně ulítával každý.. To nahlodává celý žebřík hodnot.

0/0
23.11.2011 9:36

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Nic nemůže omluvit tutlání zneužívání dětí - ani benevolentní postoj k nevěře. Tyto dvě věci propříště ani nesrovnávejte. Dobrovolný pohlavní styk dvou dospělých osob, byť by měly jiného zákonného partnera, není trestný. Zatímco zneužití nedospělé svěřené osoby plus následná manipulace, aby se to neprovalilo, je věc zcela jiná a je mně líto, že to nevidíte. Umožnit nový začátek...fajn, ale tam, kde nepřijde do kontaktu s lidmi a ne servírovat na stříbrném podnose další potenciální oběti.

Názor "politici podvádějí, tak budu podvádět taky" není žádný názor, možná jen pokus o chabou omluvu svých skutků. Pochybuju, že když má někdo příležitost k nevěře, a rozhoduje se, jestli ano nebo ne, tak si vzpomene na politiky... V tu chvíli si tak tak vzpomene, že má doma zákonnou polovičku a na prstu snubák.

+1/0
23.11.2011 10:23

proLogos

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Já souhlasím. Nic to nemůže omluvit. Stejně tak nic nemůže omluvit nevěru, která je vědomým podvodným aktem (do manželství vstupují dva, podvádí jeden). Mimo to, děti a nevěra - nesrovnávám hrůznost, ale pozitivistický přístup k tomu. To, že se tenhle přístup neaplikuje i na pedofiliii souvisí s odmítnutím tohohle činu napříč společností. V liberalizovaných společnostech (Belgie, Nizozemí) se ale běžně podávají návrhy na uznání (nejdříve konsenzuální) pedofilie.

Vy zastáváte názor, že proti pedofilii se musí zakročit rázně, aby nebujela, v tom se naprosto shodujeme. Prosím, přijměte podobný názor i ohledně nevěry - víme oba, že dobrá a hodnotově plodná rozhodně není. Vlivem na zdraví už teprv ne.

0/0
23.11.2011 11:18

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Papež je také mimo jiné manažer. Samozřejmě ví, že na kondo-

Každý máme ty hranice jinde...jsem pro to, chránit děti. Co se týká dospělých, je to na jejich svědomí, jak se budou k sobě navzájem chovat - tedy co se nevěry týká. Svět není černobílý.

+1/0
23.11.2011 13:19

Tomáš22

Pokrytec.

V Africe umírají děti hlady, ale papež místo toho,aby jim radil plánované rodičovství a max. 2 děti, zase propaguje tu svou pseudomorálku. ;-O

+3/0
20.11.2011 17:20

proLogos

Re: Pokrytec.

Pokrytec.. A v případě dalšího těhotenství nucený potrat jako v Číně. To je civilizace podle extrémní levice.

0/0
20.11.2011 22:34

Forrrest

Re: Pokrytec.

Bylo by to rozhodně humánně humánnější, než aby se ty děti narodily buď rovnou s AIDS, případně do takové chudoby a otřesných podmínek, že by se nedožily ani puberty. Ohledně téhle otázky jste vy katolíci přesně na úrovni primitivních afrických "domorodců" - množit se jako kobylky, no matter whatRv

0/0
21.11.2011 12:06

proLogos

Re: Pokrytec.

Církev rozhodně není institucí, která způsobuje chudobu. A nepokládám za normální řešení uříznout si ruku, abych necítil třísku v palci.

Vy pracujete rád od rána do večera? Mimo jiné i proto, že není dost lidí, kteří by vydělávali na potřeby společnosti.

0/0
21.11.2011 12:48

Forrrest

Re: Pokrytec.

To bych netvrdil. Jednak po lidech pořád žebráte peníze, jednak chudým lidem, kteří se nedokážou postarat ani sami o sebe, zakazujete kondomy - nejdřív je ožebračíte duševně, potom je existenčně zlikvidujete. Neberete vy nakonec to své působení v Africe jako něco na způsob křižácké války??

Srovnávat utrpení dětí a "třísku v palci" mi přijde hodně nechutné, ale když diskutuji s katolíkem, asi bych se neměl divit ničemu...

+1/0
22.11.2011 5:22

proLogos

Re: Pokrytec.

1) lidi darujou svobodně kolik chtějí, navíc ze společného přijímají.

2) Ožebračování? Semináře v Africe jsou plné. Pokoj, mír a spravedlnost (hlavní požadavek dokumentu, který papež podepsal, což článek vůbec nezmiňuje), jsou jasný krok kupředu oproti třídní / rasové nesnášenlivosti (což jsou jedny z příčin bídy v Africe). Líp se podívat do vlastních řad - vykořisťování Afriky nadnárodními koncerny, Čínou, s kterou si třeseme rukou, skryté otrokářství v západní Evropě.

3) Lidský život je nedotknutelný, začíná oplodněním. Nelze řešit chudobu obyvatel ukončováním života lidí, mimo to, že byste to v jejich chudobě taky musel vynucovat. Čím? To je totalitní požadavek. Mimo to, že jde ze strany západu o čirý alibismus: žít si v nadbytku, aniž by zbytek světa měl podobné požadavky. Přenositelnost AIDS z matky na dítě je mizivá, když jsou možnosti. Jen chtít. Proto tříska.

Počet lidí není problém. Problém je jejich nadspotřeba v kontrastu s bídou zapříčiněnou úpadkem mezilidských vztahů.

0/0
22.11.2011 12:26

iVčera.iDnes.iZítra

Re: Pokrytec.

1) k tomu nemám co říct

2) Vaše zbožné přání

3) Kdo chce ukončovat životy??? Kondom ukončuje nějaké životy? V tom případě jsou masoví vrazi i mezi křesťany...

A je opravdu směšné si myslet, že zrovna v Africe je dostatek léků, aby se zabránilo přenosu HIV z matky na dítě. Bez léků je to 15 - 30 %. Počtěte si a proberte se: http://2011.magna.sk/cz/2009-6/

+1/0
22.11.2011 15:44

Forrrest

Re: Pokrytec.

Jo, ale až po tom, co jim vymyjete mozky peklem a sebe samotné prohlásíte za zachránce. Tomu říkám "dobrovolnost" :(

Ano, tím, že jim zakážete antikoncepci, během krátké doby vytvoříte z páru, který tak tak přežívá, rodinu o 10 členech, která nepřežije. Pokoj, mír, spravedlnost - to určitě: Matouš 10,34 Ježíš: Nemyslete si, že jsem přišel na zem uvést pokoj; nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč. 35 Neboť jsem přišel postavit syna proti jeho otci, dceru proti matce, snachu proti tchyni; 36 nepřítelem člověka bude jeho vlastní rodina‘. To jsou přesně ty hodnoty, které Afričané "potřebují"...

Lidský život není nedotknutelný, to je demagogie - viz např. život masového vraha. Lidská práva jsou přidělována/odebírána podle činů (zločinci) a vývinu (embryo je shluk pár buněk, který nemyslí, nevidí a necítí bolest - kdežto jeho matka ano, proto musí mít právo svobodně nakládat se svým tělem). Ve všech civilizovaných zemích tohle chápou, oproti tomu v zaostalých křesťanských/islámských zemích ne.

+1/0
23.11.2011 2:02

Forrrest

Re: Pokrytec.

Ale k těm potratům samozřejmě nikdo nikoho (kromě totalitářské Číny) nenutí - stačí antikoncepce (kterou lidem zase upírá totalitářská katolická církev a podobné nábož. firmy). To jsou 2 extrémy, které nepatří do civilizovaného světa.

Přenositelnost je 15-30 %, jak píše iVčera (http://www.avert.org/motherchild.htm), což je neakceptovatelné riziko. Možnosti v Africe samozřejmě nejsou - léky a lékařská péče stojí miliardy. Kolik do takovéto potřebné věci např. investovala pohádkově bohatá kat. církev?

Když je nedostatek jídla/vody, počet lidí je obrovský problém. Ale samozřejmě ne pro katolíky, pro ty je to celé jen business: víc ovcí = víc penězRv

+1/0
23.11.2011 2:07

_Kryštof_

Souhlasím,

toto je třeba zdůraznit.

0/0
20.11.2011 15:14

sibylle

Papež by mohl

černouškům taky vyprávět, že by se jim krásně žilo bez válek a zbraní. Myslíte si, že ho budou poslouchat s otevřenou pusou a pak zahrabou všechny Kalašnikovy pod zem? Buď je papež tak naivní nebo chce mít čisté svědomí, že do tý podělaný Afriky zajel a "věnoval se problematice". Mimochodem, papež taky chce, aby měli nemocní HIV v Africe léčbu zdarma..... To už hraničí se stařeckou senilitou. Ale možná kdyby církev prodala půl promile svého majetku, mohla by Afriku vyvést z hladomoru a nemocí.

+1/0
20.11.2011 15:11

proLogos

Re: Papež by mohl

A na jak dlouho? Vážně si myslíte, že je řešení jim tam narvat bez ničeho prostředky pro jejich obživu? To je ale kravina.. Podpora musí být stálá a musí jít ruku v ruce s programem vzdělávání, zdravotní péče atd. Tak, aby se postavili na vlastní nohy.

Jednoduchý řešení většinou udělají víc škody, než užitku.

0/0
20.11.2011 22:39

sibylle

Re: Papež by mohl

Tohle asi nebyla reakce na můj příspěvek. Protože já jsem o "narvání prostředků na obživu" nemluvila 8-o

0/0
21.11.2011 9:25

proLogos

Re: Papež by mohl

V tom případě jsem to asi špatně pochopil, ale věta o prodání půl promile majetku tak vyznívá. Mimochodem, výnosy z toho majetku pomáhají dotovat chudobince a školy v Africe léta a léta. Nevím, komu by víc pomohl prodej.

0/0
21.11.2011 13:37

Suska

teda ta cirkev nam ale zraje

ve stredoveku byly hlavnim zdrojem krveproliti, za druhe svetove uz jen cumeli aniz by je napadlo, ze by se treba mohli nahlas ozvat (jinak nez obcasnym zahajlovanim), a dnes je dokonce napada jak konflikty vyresit. A to primo genialne: Reknou jim, ze by se meli usmirit. A k tomu jako bonus vyresej problem smrtelne pohlavni nemoci.

No to je parada, to uz skoro hrozi, ze je priste (za 100 let) napadne neco co by mohlo i realne fungovat.

Rady v oblasti sexuality od nekoho, kdo zna (formalne) maximalne poluce. (pravdeposobneji spis jeste masturbaci s myslenkami venovanymi buh vi cemu (asi jemu) nebo sex s detmi) zneji opravdu verohodne.

.... Kazdopadne oni dobre vedi, ze jejich donatori nemusi byt bohati, dulezitejsi je, aby jich bylo hodne a aby byli nedotceni vzdelanim. V tom je afrika primo raj pro cirkve.

+1/0
20.11.2011 15:08

RodoDendron0005

Chtělo by to nějaké nové náboženství...

Kde jsou ty časy, kdy se v chrámech smilnilo za vyšší úrodu...;-D;-D;-D

+2/0
20.11.2011 10:52

ecchajim

Re: Chtělo by to nějaké nové náboženství...

Makáme na tom neboj:-)

0/0
20.11.2011 11:56

ladal

Re: Chtělo by to nějaké nové náboženství...

před rokem 89 jsme tu měli nové náboženství - vyžadovalo nejen materiální ale i lidské oběti. Smilnit  je jedna strana problému, AIDS, rakovina nejen děložního čípku a další nemoci jsou druhou stranou mince.

0/0
20.11.2011 15:06

babacek

Papež

Papež to nezmění. Některé africké země počítají majetek podle toho kolik kdo má žen.

+2/0
20.11.2011 7:51

Wonder Figi

omg

ten pepez je stejne mimo realitu jako jeste nedavno byla cela cirkev s placatosti zemekoule.kdyby radeji tu zlocineckou organizaci zrusil.udelal by lip

+4/0
20.11.2011 7:05

proLogos

Re: omg

Jak z osvícenský čítanky.. Diskuse o tvaru země probíhala od starověku až do novověku a nebyla Církví uzavřena.. http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth

0/0
20.11.2011 22:51

jmhad

ale kněží jdou příkladem

v oné sexuální zdrženlivosti;-D

+5/0
20.11.2011 6:59

AA01_multinekulturní

Re: ale kněží jdou příkladem

Že se tam vetřou úchyláci, za to církev nemůže. To by bylo řevu, kdyby adeptům na kněžskou službu prováděli falometrii při ukazování fotek osmnáctiletých hošíků a ty "pozitivní" by vyhazovali. :-P

+3/0
20.11.2011 7:10

iVčera.iDnes.iZítra

Re: ale kněží jdou příkladem

Jasně, příležitost dostat můžou. Ovšem pokud nastane problém a ten se pouze zamete pod koberec, kněz se přeloží a dostane novou várku oveček k dispozici, tak není něco v pořádku.

+3/0
20.11.2011 7:59

AA01_multinekulturní

Re: ale kněží jdou příkladem

O.K. S tímto musím, bohužel, souhlasit.

0/0
20.11.2011 9:16

RodoDendron0005

Re: ale kněží jdou příkladem

AŤ TO PROSÍM UDĚLAJÍ a můžou to rozšířit i na holčičky. Církev by to jedině zocelilo. Já jsem teplý, rozhodně budu PRO TESTOVÁNÍ a rozhodně řvát nebudu.;-D;-D;-D

+2/0
20.11.2011 10:45

Fai Rodis

Re: ale kněží jdou příkladem

Pokud vim, tak pred par lety zkouseli homosexualnim adeptum knezstvi dalsi studium rozmlouvat, prave po tech vsech zverejnenych pripadech, a pokrik o diskriminaci se zvedl...

0/0
20.11.2011 10:51

ladal

Re: ale kněží jdou příkladem

jsou to smutné příklady. O učitelích, vedoucích dětí a mládeže to platí také. Není to ale tak mediálně známé.

0/0
20.11.2011 15:10

iVčera.iDnes.iZítra

Re: ale kněží jdou příkladem

No možná kdyby ředitel jisté školy zjistil, že jeden z jeho učitelů zneužívá děti, a domluvil se s ředitelem jiné školy, že tam ten učitel přestoupí, aby se to ututlalo, pak by z toho mohl být sólokapr ;-)

0/0
21.11.2011 8:05

Tomásek

Porodnost

Obrovitá porodnost v Africe, muslimských zemích a Indii je zároveň obrovskou hrozbou pro Evropu.

+3/0
20.11.2011 6:31

Forrrest

Re: Porodnost

R^ A církev tomu "pomáhá" brojením proti kondomům...

+2/0
20.11.2011 8:46

AA01_multinekulturní

Re: Porodnost

SpíšeRvRvRv...

+2/0
20.11.2011 9:17

Fai Rodis

Re: Porodnost

Ale notak. Oni ty deti chteji. Stejne jako treba  vic zen a na vernost kaslou. A nejruznejsi cirkve v Africe to radsi prehlizeji, protoze jinak by jim ovecky utekly.

Takze ty reci o negativnim vlivu cirkve na pouzivani kondomu jsou jen kecy v kleci - pouzivat se jim to nechce a vymluva na cirkev je vhodnou zasterkou.

Ona jim taky cirkev radi k vetsi zdrzenlivosti a vernosti, coz by sireni AIDS taky omezilo - ale tyto rady si africke ovecky tak k srdci neberou, jako udajny zakaz kondomu...

+2/0
20.11.2011 10:40

RodoDendron0005

Re: Porodnost

Církev si zahrává. Pokud selže v obracení na svou víru, nedělá svou práci dobře... ;-D;-D;-D

0/0
20.11.2011 10:48

Fai Rodis

Re: Porodnost

Nikdo neni dokonaly. A lidi si odjakziva ze vsech cirkevnich i svetskych predpisu a narizeni vybirali ty, co se jim hodi...

0/0
20.11.2011 10:52

Forrrest

Re: Porodnost

To říká kdo? Církev?Rv Pokud vím, tak je k množení určitě nabádá, tak jako všechny ostatní své ovce. Přesto, že miliony afrických dětí umřou ještě než dospějí!

Hloupost, nikomu se nechce dobrovolně umírat. Je samozřejmé, že kondomy nechtějí používat, když jim katolíci (a další primitivní šamani) vymývají mozky kecy o neúčinnosti a hříchu!

Jejich zvyky nelze předělat lusknutím prstů. Každý křesťan se řídí takovou částí křesťanského učení, která mu vyloženě není proti srsti. Kolik křesťanů je ochotno zbavit se veškerého majetku, nemyslet na zítřek, čekat na konec světa... jak k tomu nabádá Ježíš? Jenom pár největších fanatiků. Stejně tak lidé, kteří jsou zvyklí na určitý životní styl, nebudou najednou světci. Oproti tomu, dodržet přikázání nepoužívat kondomy je pro ně, vzhledem k jejich nátuře, úplně přirozené. Ale jejich utrpení je církvi zcela volné, hlavní je prosazovat svou ideologii..:(

+1/0
20.11.2011 18:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.