Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Red Arrows postihla další tragédie. Pilota vystřelila sedačka na zemi

Pilot britské akrobatické skupiny Red Arrows zahynul v úterý na základně v Scamptonu, když jej sedačka v letadle vystřelila ještě v době, když byl se strojem na zemi. Je to už druhá tragická událost u této legendární skupiny v rozmezí tří měsíců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Turner

Neměl by katapult zajistit přežití i z nulové výšky??

Nebo se katapultoval v hangáru?

0/0
9.11.2011 18:43

perthuis

Vzpomínka

Chlapi, díky za krásný letecký zážitky :

http://www.youtube.com/watch?v=DE-A4rLyWW8

0/0
9.11.2011 11:56

modrozlodějskej fógl

Ke katapultáži je třeba více úkonů, než aby došlo k odpálení

pouze neopatrnou manipulací.Při katapultáži z nulové výšky a za nulové rychlosti, dojde tak max. 2x ke zhoupuntí otevřeného padáku před dopadem na zem a dochází většinou k úrazu posádky. Fází od katapultáže k otevření padáku je příliš na malou výšku (např.vytažení vrchlíku, odpoutání se od sedačky a pod.).

0/0
9.11.2011 11:50

ivoš

Re: Ke katapultáži je třeba více úkonů, než aby došlo k odpálení

Ale jde to. Spíš bych řekl, že někde někdo něco zapomněl zajistit. Ale všechno to jsou jen a jen spekulace.

0/0
9.11.2011 11:52

modrozlodějskej fógl

Re: Ke katapultáži je třeba více úkonů, než aby došlo k odpálení

Dost tohojsem o této problematice "slyšel". Vím že se tady v této oblasti presentuješ. Jistě jsi již slyšel jména Bílek. Plzák.,Suchomel (ten tam snad ještě je) .Svého času ze kbelského výzkumáku. Tam se zkoušeli naše "raketové" sedačky na L-39.

0/0
9.11.2011 11:57

profesor Ikebara neutopitelný

Nezvratný osud.

Události kolem této skupiny mi připomínají film nezvratný osud.Nezrušili na poslední chvíli třeba nějaké vystoupení,nebo tak něco?Třeba se tam mělo něco stát a teď se to děje postupně.

0/0
9.11.2011 11:04

Kytlinsky indulonovy mejdan

Zvíře

nějak se mi vybavila Raquel Welchová... :-)

0/0
9.11.2011 10:36

bloud-velbloud

no..a tahle nehoda povede k tomu

že příště se to už nestane...

0/0
9.11.2011 10:07

ivoš

Re: no..a tahle nehoda povede k tomu

Ále houbeles. Takové věci se budou stávat stále a pořád, protože lidi budou porušovat bezpečnostní zásady pořád, protože lidi jsou jen lidi.

0/0
9.11.2011 11:48

Ghost47

Re: no..a tahle nehoda povede k tomu

Tohle tak úplně na chybu pilota nevypadá... vystřelila přední sedačka a kabina zůstala zavřená, při normální katapultáži by ji to mělo odstřelit.

0/0
10.11.2011 10:21

Stanicio

Moc malo informaci a vse jsou pak jen spekulace. MOznosti je mnoho, od nechteneho az po chtene, spatne usazeni, nevytazeni padaku,....

0/0
9.11.2011 9:58

AntiPolicajt1.

Hm, nemám prečo

obdivovať okupantov Írska. No, nech mu je zem ľahká.

0/0
9.11.2011 9:53

Mlekar

Re: Hm, nemám prečo

obdivovať odpadlikov a zradcov Uherska... Asi tak stejna logika jakou argumentujes ty.

0/0
9.11.2011 11:20

AntiPolicajt1.

Re: Hm, nemám prečo

Asi sa mýliš. Slováci žili v Uhorsku, ktorému sa vravelo aj žalár národov, lebo tam žilo viac národov pod nadvládou Mongolov-Maďarov a keď sa rozpadlo Rak.-Uhorsko, národy dostali svoje štáty, územia, na ktorých žili. Neviem, prečo by Slováci zrádzali Uhorsko.

Íri boli po stáročia utláčaní, vraždení Angličanmi a sú okupovaní doteraz a anglický teror v Severnom Írsku pokračuje, kto sa zaujíma, ten vie. A tento vojak je len poskok akejsi starej lady kráľovnej, ktorá keď povie,že treba ísť bojovať tam, tak tam pôjde, ako všetci tupí vojaci.

0/0
9.11.2011 12:09

pjb1

Re: Hm, nemám prečo

Zdar, Mongole....

0/0
9.11.2011 16:26

AntiPolicajt1.

Re: Hm, nemám prečo

Vidím, že si jednoduchší a nepochopil si, Slováci sú Slovania, ak to aj tak nechápeš, niet ti pomoci, bratře ;-)

0/0
9.11.2011 16:30

Peťulák2

A tohle je fakt česká věta?

"u jednoho letounu Hawk akrobatického týmu ve Scamptonu došlo k incidentu na zemi, který má za následek smrt pilota." Ten zem má za následek? To je ale ošklivej zem.

0/0
9.11.2011 9:37

Vlasta Coufal

Re: A tohle je fakt česká věta?

V této větě je slovo "incident" předmět a slovo "země" je příslovečné určení místa, takže je napsaná gramaticky správně. To znamená, že "incident" má za následek smrt pilota, nikoli "země".

Jinak je to tragédie. Jsem bývalý vojenský pilot, stále létám v civilu a mám kamarády, kteří už nejsou. Tyto věci se dějí a nemá cenu spekulovat o sedačkách H0/V0. I stoprocentně vycvičený profesionál se může dostat do nešťasné situace nebo do situace, kterou nevyřeší. Je to jejich práce.

0/0
9.11.2011 9:47

modrozlodějskej fógl

Re: A tohle je fakt česká věta?

toto se již stalo i dávno u nás. Kdy se mechanik "odpálil" z Migu-15 do konstrukce hangáru. Tehdá byla v sedačce jen pyroptrona, a ne raket.motor. Předpokládám, že jsou v těch érech sedačky od BEA, se kterými byly problémy i v Gripenech.

0/0
9.11.2011 11:29

ivoš

Re: A tohle je fakt česká věta?

Myslím, že to byl Su-7, ale to je nepodstatné...Hlavní je, že tehdy to bylo - jako obvykle - porušení bezpečnostních předpisů. Co to bylo teď, to se asi těžko dozvíme.

0/0
9.11.2011 11:45

modrozlodějskej fógl

Re: A tohle je fakt česká věta?

Nechci to rozvádět, ale na tuty to byl MIG-15. Sůčka ještě v té době nebyla v armádě, a novější výrobní čísla již měla raketovou sedačku.

0/0
9.11.2011 11:52

magistr kelley

Re: A tohle je fakt česká věta?

Takže pánové, aby bylo jasno. Byl to MiG 21F, stalo se to u 4. stíhacího leteckého pluku v Pardubicích někdy koncem roku 1978 (přesné datum si už nepamatuji). Nekatapultoval se pilot, ale došlo k vystřelení sedačky v hangáru. Zraněni byli a později v nemocnici zemřeli dva technici - Bačina (mám pocit, že byl praporčík) a voják základní služby, jméno nevím. Stalo se to nedodržením bezpečnostních předpisů, matně si vzpomínám, že nebyla použita zajišťovadla.

0/0
9.11.2011 15:25

soc01

Re: A tohle je fakt česká věta?

Pokud se nepletu, tak zajišťovadla jsou propojena páskou, kolemjdoucí technik právě kvůli té pásce je vykopnul. Ale znám to jenom z doslechu.

0/0
9.11.2011 20:41

magistr kelley

Re: A tohle je fakt česká věta?

Ano, zajišťovadla jsou spojena, ale právě u sedačky by asi náhodně vykopnout nešla, jsou uvnitř kabiny na (relativně) dost nepřístupných místech. Zbrojíři je prostě při montáži sedačky nepoužili a to se jim šeredně vymstilo. Moc podrobností si už nepamatuji, je to přeci jen dávno, ale šlo o to, že sedačka byla mimo stroj a právě při její montáži k nehodě došlo. Dnes už je ale stejně lhostejné jestli šlo o náhodu nebo nedbalost, těm dvěma to život stejně nevrátí.

0/0
10.11.2011 7:45

Draggo

Re: A tohle je fakt česká věta?

jsou tam Martin Baker Mk 10

0/0
9.11.2011 21:46

hňup

Re: A tohle je fakt česká věta?

tak se, ševče, drž kniplu. protože takhle blbě napsaná věta nemůže bejt gramaticky správně....a stejně špatně je i ta tvoje věta " mám kamarády, kteří už nejsou".  nejsou-li už, nelze je mít, chlapče zlatý, dosud létající.

0/0
9.11.2011 12:07

chest.rockwell

Re: A tohle je fakt česká věta?

Zopákni si gramatiku.

0/0
9.11.2011 9:56

papullus

Až nebudeš za školou,

tak se zeptej paní učitelky na češtinu, třeba ti to vysvětlí. Asi jsi názorná ukázka toho, jak to dopadá, když se podcení větný rozbor s tím, že to stejně nebudu nikdy potřebovat, ani u lopaty, ani u počítače.

0/0
9.11.2011 10:37

kukacka,m

Re: A tohle je fakt česká věta?

Osobně bych to neřěšil,stejně nepochopí co tu píšete.Leda tak ,nakreslit nebo zatancovat.To snad.

0/0
9.11.2011 11:04

zmat

???

na to, aby se pilot katapultoval omylem, musí vykonat příliš mnoho úkonů

0/0
9.11.2011 9:30

Mlekar

Re: ???

Bud nejak nesikovne zachytil za madlo a to se mu zachytilo do kombinezy a nevsiml si toho, nebo mohlo dojit ke zkratu a autoiniciaci naloze... Jine vysvetleni me nenapada. A nebo, chtel spachat spektakularni sebevrazdu.

0/0
9.11.2011 9:36

zmat

Re: ???

spíš bych se přikláněl k té druhé variantě ...

0/0
9.11.2011 9:38

CortaCircuito

Re: ???

Nemyslím - teda pokud to nebylo v hangáru. Zvláště u akrobatického letadla bych čekal zero-zero katapult (takže by se mu při odpalu ze stojícího letadla na zemi neměla nic (moc) stát).

0/0
9.11.2011 9:49

Ghost47

Re: ???

S tou sedačkou je to jak s airbagem - pokud správně nesedíš a nemáš zapnuté a dotažené pásy, tak tě spíš zabije nebo zmrzačí, než zachrání. Jestli mu to bouchlo kdy nemělo a on to nečekal...

0/0
9.11.2011 11:23

ivoš

Re: ???

I při "normální" katapultáži jsou běžné kompresní zlomeniny obratlů, natož, když to nečekáte. Nedivil bych se, kdyby ho to zlimilo v půli.

0/0
9.11.2011 11:46

ivoš

Re: ???

Sorry, překlep, zlomilo.

0/0
9.11.2011 11:51

tuan4

Re: ???

.......................taky bych řek'.

0/0
9.11.2011 10:28

mfVčera

vystřelovací sedačky

U nových typů sedaček nevadí rychlost 0, ani výška 0. U starší typů může být sice výška 0, ale už je požadovaná minimální rychlost a na to ten pilot asi doplatil.:-/

0/0
9.11.2011 9:17

fenafena

Re: vystřelovací sedačky

rychlost/vyska nemusely byt problem.. hlavni je spravna poloha pilota.. kdyz nejsi spravne, tak ti to urazi ruce/nohy

0/0
9.11.2011 9:19

Hroch_středního_doletu

Re: vystřelovací sedačky

Hlavně, jestli se mu to stalo při kurtování, měl otevřenou kabinu a to bych nechtěl vidět ani zažít. Něco podobného (tedy pokud to tak bylo i u RedArr) se stalo při přelétávání Su-25 ruskými piloty do Československa, pilot spěchal a při vystupování si rozepnutým postrojem zatáhla za madla. Měl ale kliku, že nedošlo k plnému odjištění a sedačka se neodpálila. Jen ho potom dostávat ven byla chuťovka pro zbrojíře.

0/0
9.11.2011 9:28

bukin

Re: vystřelovací sedačky

ono už to nejsou dávno jen nové sedačky, kde tato základní premisa platí, už  Albatrosy měly sedačky, kde katapultáž ze stojánky na letišti končila přežitím pilota.

+1/0
9.11.2011 9:30

masoreti

to je standardní fce

té sedačky, že se dokáže katapultovat i na zemi, nebo její porucha? dokážu si představit, že například ještě na zemi nebo případně po přistání vzplane na palubě požár a v tu chvíli neexistuje jiná možnost jak rychle opustit palubu jinak než katapultem. ale to se dá těžko realizovat v hangáru a tam by ho snad rychle uhasili. nebo, že by to byla taková banalita, že se nepřipoutal a ze sedačky vypad? to je asi blbost, když to pozná sedačka ve škodovce, tak snad to není problém poznat a přizpůsobit ve stíhacím letadle.

0/0
9.11.2011 9:15

Mlekar

Je to zvlastni

Vetsina soucasnych jetu ma vystrelovaci sedacky typu 0/0, jak uz nize nekdo psal, tedy bezpecna katapultaz ze stroje v nulove vysce a nulove rychlosti. Bud tedy doslo ke katapultazi omylem, napriklad neopatrnou manipulaci s pakou katapultaze nebo technickou zavadou na vystrelovaci sedacce ktera se samocinne spustila. V techto pripadech si dovedu predstavit ze pokud to byla katapultaz nechtena a neocekavana, mohlo dojit k tezkemu zraneni nebot na pilota pusobi znacna sila, pripadne mohlo dojit napriklad i k traumatickemu zraneni hlavy. Nebo skutecne doslo na letadle k tak nouzove situaci ze by se musel vystrelit a selhal padak.

0/0
9.11.2011 9:13

Posel z Liptákova IV.

Je to tragické...

...ale na nominaci na Darwina to je... ;-(

+1/0
9.11.2011 8:45

Englishman

Re: Je to tragické...

To pochopitelně není. Pilot se nekatapultoval z vlastní blbosti.

0/0
9.11.2011 8:52

Posel z Liptákova IV.

Re: Je to tragické...

To si právě nejsem jistý...

0/0
9.11.2011 9:02

Alois Jirásek

Re: Je to tragické...

Určitě nezkoušel,"co ta páčka udělá". Spíše se jedná o nešťastnou náhodu, nebo zbrklost. Darwinova cena je právě za tu blbost. Pokud tedy nezahrneme piloty (a vlastně i cestující v letadlech) do skupiny nemyslících hazardérů.

0/0
9.11.2011 9:20

AAA3

Re: Je to tragické...

no treba si myslel ze na zemi to prece nemuze fungovat  (jina legenda pravi ze si nejaky pilot takto na zemi zatahl podvozek)

0/0
9.11.2011 9:22

__huhulak__

Re: Je to tragické...

s tim podvozkem to neni legenda, to se obcas stava. ale nechtela bych pak byt na miste toho pilota ..

0/0
9.11.2011 9:33

stefi_ul

Letos sem je videl vsechny...

Kdyz sem je letos videl v Kosijde v Belgii, tesim sem se do Ostravy jak malej kluk... ted uz jich je o dva min... To je tak blbej rok...

https://picasaweb.google.com/petra.stepan/Belgie2Cervence8Cervence#5656423904769318770

chjo...

0/0
9.11.2011 8:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.