Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ve Varšavě nouzově přistál boeing s nefunkčním podvozkem

Na varšavském letišti odpoledne nouzově přistál Boeing 767 s nefunkčním podvozkem. Stroj předtím musel několik desítek minut kroužit nad letištěm. Nouzový manévr byl úspěšný, letadlo přistálo na břiše a všichni cestující jsou v pořádku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

(@)

Vypadá to, že přestárlým letadlům nejvíce blbnou podvozky...

tak co kdyby je letečtí inženýři začali lépe "promazávat" nebo holt ta letadla raději už hodili do šrotu? Že se šrotem lítají Íranci se ani nedivím, ale že i Poláci? 8-o

0/0
2.11.2011 8:31

Mitchell

Re: Vypadá to, že přestárlým letadlům nejvíce blbnou podvozky...

14 let není přestárlé letadlo. :Běžně létají letadla stará 20 - 25 let, to je běžná životnost. Samozřejmě je nutná pravidelná údržba. Nemyslím si, že tady ale něco zanedbali (i když to nevylučuji). Spíš prostě nějaká technická závada, která se klidně může stát i na úplně novém stroji.

0/0
2.11.2011 9:28

woodward2.b

éro bude na odpis, ale dopadlo to parádně

kdysi jsem viděl na letišti v praze podobnou situaci. u letadla tu134 (shodou okolností to byla linka čśa z varšavy) se vysunuly jenom dvě nohy podvozku - přední a levá.  po vylítání ( a vypuštění) paliva to jistej kapitán malina posadil na dráhu 22. stáli jsme s kolegama na střeše odbavovací haly a to éro nám těsně před dosednutím zmizelo za hangárem F, fakt napínavý. pak se zas objevilo, levá noha se dotkla dráhy - pilot držel čumák co nejdéle nahoře, aby co nejvíc snížil rychlost. pak to pustil dolů,  od pravýho křídla lítaly snad patnáctimetrový jiskry, ale jakmile se to křídlo dotklo betonu. letadlo prudce uhnulo doprava, vyjelo z dráhy na trávu a zůstalo stát. nikomu se nic nestalo a malina pak dostal od husáka nějakej metál. na letadle si potom o pár měsíců pozdějc udělali hasiči cvičení a dorazili ho. ta sem šest sedmička ve varšavě asi dopadne poobně. po takovým  přistání už si nezalítá. třeba z ní bude restaurace. nebo prolejzačka v mateřský školce.

0/0
2.11.2011 8:01

rafol

Re: éro bude na odpis, ale dopadlo to parádně

Jmeno toho kapitana si pamatuji. Kdysi jsem s nim na 134ce parkrat letel.R^

0/0
2.11.2011 8:15

Byl jednou jeden kral

Re: éro bude na odpis, ale dopadlo to parádně

no, co se da odmontovat a pouzit to se odmontuje a pouzije, a v podstate si myslim ze zbyde jenom drak .. vsechno ostatni uzitek najde.

Kazdopadne je to asi hodne drahy spas a letecke spolecnosti popr pojistovne nezavidim

uz jenom pronajem letiste, odklizeni, demontaze atd atd to vsechno se asi za tyden nestihne

0/0
2.11.2011 8:17

seagate

Vynikajícímu polskému pilotovi se podařilo přistát,

protože tentokrát mu do toho nikdo nekecal.

+2/0
2.11.2011 7:11

Mitchell

Re: Vynikajícímu polskému pilotovi se podařilo přistát,

Aspoň dej za ten černý humor příště smajlík. :-)

0/0
2.11.2011 9:29

rumcajsscipiskem

Re: Vynikajícímu polskému pilotovi se podařilo přistát,

Bohužel má nejspíš pravdu :-/

0/0
2.11.2011 9:37

(@)

Supr manévr! Ale "BEZ VĚTŠÍCH ŠKOD..."???"

Předpokládal bych, že "sedřené břicho" takového stroje, kdy po dokončení manévru si to ještě celé sedlo na jeden motor a kdoví jak vypadá druhý, po těch plamínkách, je zkrátka celé letadlo na odpis a ne že se ho budou snažit zase zbastlit a poslat do vzduchu.

I když - co že to bylo? B767? Ty už se ani nevyrábějí, takže pokud to letadlo bylo tak jako tak na odpis, pak tu informaci beru... :-)

0/0
2.11.2011 6:59

rafol

Re: Supr manévr! Ale

Co je jedno letadlo proti desitkam zachranenych zivotu? Z toho pohledu je skoda na zdravi lidi nulova.

0/0
2.11.2011 8:17

(@)

Re: Supr manévr! Ale

Zdraví a životy se obvykle v takových zprávách nenazývají ŠKODOU a v tom článku je jasně napsáno "bez větších škod" a tomu jsem se proto podivil. ;-)

0/0
2.11.2011 8:23

Hanyz01Reloaded

pan pilot je borec

R^

0/0
2.11.2011 6:50

Larry Matejka

Každé přistání, po kterém odejdete po svých je dobré,

ale tohle byla paráda... Jak do peřinek, palec nahoru... R^

0/0
2.11.2011 5:58

detonace

koukam ty boingy maji porad naky problemy

koukam ty boingy maji porad naky problemy s podvozky. Pred asi 5 dny tu byla zprava o iranskem letadle kterymu se nevysunul predni podvozek a musel pristat jen na zadni. Ted zase tohle. Neni lepsi si skontrolovat stav letadla pred odletem nez pak zjistovat chyby ve vzduchu ? Dneska je to podvozek , zitra to muze bejt neco zavaznejsiho .;-€;-€

0/0
1.11.2011 22:05

Mitchell

Re: koukam ty boingy maji porad naky problemy

Není nad to, když se k věci vyjádří "odborník". ;-D

0/0
1.11.2011 23:15

crusty2

Re: koukam ty boingy maji porad naky problemy

Je fakt že jsem se zasmál nad tím příspěvkem, pán bude odborník.

0/0
2.11.2011 0:42

Pavel Brno po smazání

Re: koukam ty boingy maji porad naky problemy

Hodně důležité je před startem nezapomenout např. zajet k benzince. Když Vám začne v letadle blikat hladový voko hned po startu, je to problém.

0/0
2.11.2011 1:21

Bratus

Re: koukam ty boingy maji porad naky problemy

Ne, stačí chodit jednou za 2 roky na technickou....

0/0
2.11.2011 6:28

Byl jednou jeden kral

Re: koukam ty boingy maji porad naky problemy

chyba, nakladaky maji technickou co rok ;o)

kam se lepi nalepka, to netusim

0/0
2.11.2011 8:20

Pavel Brno po smazání

Mně to přijde úžasné.

Vůbec se v létání nevyznám, ale když před nějakou dobou přistál Boeing (či co) na vodě u NY, pilot byl národní hrdina a oslavovali ho na celém světě (mimo arabského světa :-) ). Předpokládám, že ustát tento manévr, bylo daleko složitější.

0/0
1.11.2011 21:09

tučňák v exilu

Re: Mně to přijde úžasné.

Na tu vodu to byl větší risk, ale každopádně i tohle bylo výborně zvládnuto.

0/0
1.11.2011 21:15

Titan.no1

Re: Mně to přijde úžasné.

Přesně tak, už jsem to psal. Tyhle dvě přistání budou součástí učebnic létání. Mj. proto, že byly takřka v přímém přenosu a perfektně provedené. Z pohledu pilota je to na stejné úrovni, ten polský se hodinu smažil ve vzduchu a uvažoval nad všemi možnými i nemožnými scénáři, ten druhý neměl jinou možnost. Toto je prostě vrchol umění zachránit stovky lidí (a především sebe.) Řeči o tom, jak jsou piloti na toto trénovaní jsou tak trošku mimo, protože takových úspěšných přistání je jako šafránu na Sibiři...

0/0
1.11.2011 21:47

ippokorny

Re: Mně to přijde úžasné.

Hrdina byl proto, že uprostřed Manhattanu mu vypověděli motory, měl plné nádrže kerosinu, pod sebou Now York a mrakodrapy. Tak ho napadla řeka a mezi těmi mrakodrapy se do ní bez motorů trefil. Také mohl trefit mrakodrap a bylo by to druhé 9/11. P.P:

0/0
1.11.2011 21:29

Rubik1

Re: Mně to přijde úžasné.

Tam, co letěl, žádné mrakodrapy nejsou. Než něco budete tvrdit, raději si zjistěte fakta. Na tak širokou řeku, jako je řeka Hudson u New Yorku, to neměl složité se trefit. To obtížné je na vodě s tím letadlem přistát a přežít.

0/0
1.11.2011 22:09

ippokorny

Re: Mně to přijde úžasné.

No, letiště JFK je na ostrově na východě, Hudson je doufám přes Manhattan na západě, tedy podle mě přeletěl přes Manhattan. A pokud jste někdy letěl jako pilot, já skákal padákem, tak ono to seshora vypadá vše malé a třeba naše letiště se hledá a je to taková úplně mrňavá čárka, co se to ní seshora špatně trefuje, až níže, ale pak to padá zdánlivě rychleji. A trefit se velkým letadlem do řeky z té výšky, to je podle mě složité a navíc bez motorů... Co kdyby sklouznul o třeba 300 metrů vlevo nebo vpravo? Tedy je to složité se i trefit. Ale nehádám se, nevím, odkud vyletěl, zda z toho JFK.. P.P.

0/0
1.11.2011 22:45

1000101111001110

Re: Mně to přijde úžasné.

Hned je poznat, že se v "Now Yorku" vyznáš... ;-)

.

Mezi námi, startoval z LaGuardia, ve 3:28 byl stále v půl kilometru, ale to už de-facto Manhattan přeletěl a letěl souběžně s řekou. K té řece - nepředstavuj si to jako Vltavu, pokud jsi někdy Hudson přejížděl po mostě, pochopíš, že tohle netrefit je docela problém, most GW má celkovou délku takřka 1,5 km.

.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/US_Airways_Flight_1549.svg

0/0
2.11.2011 0:24

1000101111001110

Re: Mně to přijde úžasné.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:HudsonRiverJavitsCenter.agr.JPG

.

Je problém tohle trefit? Dobře si prohlédni tu "loďku".

0/0
2.11.2011 0:25

1000101111001110

Re: Mně to přijde úžasné.

A tady to budeš mít pěkně v měřítku, abys pochopil, o jakou řeku jde:

.

http://www.youtube.com/watch?v=imDFSnklB0k

0/0
2.11.2011 0:29

Byl jednou jeden kral

Re: Mně to přijde úžasné.

super video ... takhle od monitoru to vypada strasne jednoduse, kapitan si povida jako by se nic nestalo .. a celkove je to neskutecne "normalni"

na druhou stranu, si dovedu predstavit ten krevni tlak u posadky, cestujicich (ti asi moc nevedeli) a u RLP

0/0
2.11.2011 8:26

Mitchell

Re: Mně to přijde úžasné.

Vzhledem k tomu, že letěl z La Guardii, dráha 31, letěl přes Manhattan zhruba v oblasti Central parku, tak bych řekl, že jsi docela střelil kozla. Kolem parku (a zvlášť na jižní - jihozápadní straně) je jedna výšková budova vedle druhé. ;-)

Jinak souhlas s tím velmi složitým přistáním na vodu, trefit řeku možná tak kritický problém nebyl Na druhou stranu mu nešly motory a měl plnou váhu paliva, sranda to rozhodně nebyla.

0/0
1.11.2011 23:15

christi

Re: Mně to přijde úžasné.

Neletel z LaGuardie, ale z JFK na LaGuardia mu nabizeli moznost pristat jako emergency a vyklidili mu ji, ale pilot jim uz jen rekl, ze tam to nedoplachti a ze budou v rece Hudson ;-)

0/0
1.11.2011 23:56

1000101111001110

Re: Mně to přijde úžasné.

Startoval samozřejmě z LGA.

0/0
2.11.2011 0:31

Mitchell

Re: Mně to přijde úžasné.

Tak to se mýlíš. Startoval z La Guardia a pro nouzové přistání uvažoval o Newark Liberty International. Bohužel měl malou výšku a chybělo by mu pár kilometrů, tak to nakonec položil na vodu.

0/0
2.11.2011 2:22

iheojte

Re: Mně to přijde úžasné.

Přistání na vodě je náročnější, v případě toho NY v tom byl krom perfektní pilotáže i kus zázraku. Přistání na letištní dráze na břiše se přece jen víc blíží klasickému přistání.

0/0
1.11.2011 21:43

Titan.no1

Re: Mně to přijde úžasné.

Já bych to tak nediferencoval, v NY bych dal pár procent umění navíc, protože pilot neměl čas na nějaké složité myšlení a byl bez ohledu na výsledek donucen přistát na řece. Zvládl to. Polský věděl, že přistane na břiše, navíc na ploše postříkané kapalinou proti vznícení, a měl čas se připravit na to, že buď zachrání letadlo s obsahem, nebo bude masakr v přímém přenosu, což mu tedy nezávidím...

+1/0
1.11.2011 21:57

tlachal

Re: Mně to přijde úžasné.

přistání na vodu je nebezpečnější - vlastnosti vody se velmi rychle mění v závislosti na tlakových poměrech, rychlosti apod. Po vodě můžete klouzat, ale stačí málo a dost to zabrzdí, takže musíte být dobře vyvážený jak do stran tak i náklonem. A k tomu přistání bez funkčních motorů ... a v časové tísni. Ten Manhattan byl podle mne to řád složitější

+1/0
1.11.2011 22:52

Pavel Brno po smazání

Re: Mně to přijde úžasné.

Já Vám věřím a nehádám se, prostě v přirozenosti člověka je zkušenost z pádu na štěrku nebo do vody - prakticky v nulové rychlosti - no a do vody to nebolí vůbec - proto asi ten můj laický pocit, který převládá i nad racionálním úsudkem, že při vysoké rychlosti je jedno, zda spadnu placákem do vody, nebo rovnou na beton.  Každopádně je pro mě ten pilot hrdina - po tak dlouhém kroužení kvůli palivu (copak se mu honilo hlavou?) mít tak pevné nervy a zřejmě i ruku - tomu říkám zodpovědnost a hrdinství.

0/0
2.11.2011 1:05

Pavel Brno po smazání

Re: Mně to přijde úžasné.

PS: doufám, že pilot dostane nějaké vyznamenání za hrdinství, ale kromě toho i Nobelovu cenu za ekonomii - takový podvozek je jistě šíleně drahý a ten pilot ukázal, že to jde i bez něj ;-)

0/0
2.11.2011 1:17

Mitchell

Re: Mně to přijde úžasné.

Tu Nobelovku ale dostane až poté co vymyslí, jak bez podvozku i odstartovat. ;-)

0/0
2.11.2011 9:27

inosh

Honzo!

Muze sem konecne prijit Honza Cech, podivat se na zaber a naprosto suverenne napsat cislo odpovidajici skode? Vazne by me zajimalo, jak na tom letadlo je.

0/0
1.11.2011 20:26

mandrake

Re: Honzo!

Pochybuju že ti to někdo řekne od oka :-D

0/0
1.11.2011 20:40

inosh

Re: Honzo!

Ty asi neznas Honzu Cecha, ze?;-D

0/0
1.11.2011 20:43

mandrake

Re: Honzo!

Potkávam ho v práci...

0/0
1.11.2011 21:58

inosh

Re: Honzo!

Tak sakra! To musite vedet, ze ten by jen mrkl a vedel, ne?

A co Vy? Myslite, ze ten drak jeste nekdy pujde do vzduchu? A co motory? Prezily? Jen odhad...

0/0
1.11.2011 22:13

mandrake

Re: Honzo!

Nemyslím si že by kouknul a věděl :-D tak jednoduchý to nebude zničený budou sacáky , kryty motoru , reverzy , ulámaný antény, podvozkový dveře a potahové plechy , které mohou být prošoupány až na žebra, další problém bude teplo od tření , nemůžu posoudit stav zadní přetlakové přepážky. Motory taky asi nebudou ok nemluvě o prohlídkách a předpisech .... Opravit by to asi šlo ale záleží na pojištění . Můj osobní názor je , že se to nevyplatí , ale můžu se mýlit.

0/0
1.11.2011 22:56

mandrake

Re: Honzo!

navíc je letadlo 14,5 roku staré

0/0
1.11.2011 22:58

inosh

Re: Honzo!

Dekuji moc za rozsahlou odpoved.

To je mi tedy 767-mi lito.

Pana Cecha urcite pozadravte, pac kdyz jsem objevil Cechoviny, klesl na par dnu muj vykon v praci tak na 30% ;-)

Pekny vecer.

0/0
1.11.2011 23:01

mandrake

Re: Honzo!

spíš bych se já měl omluvit za sloh a pravopis , ale nějak se mi nechtělo vydávat příliš energie

0/0
1.11.2011 23:07

inosh

Re: Honzo!

Vubec! Nejde o formu, ale o obsah, V diskusich se neobjevuje moc lidi, kteri by o problemu neco vedeli. Spis jen takovi rejpalove, jako jako jsem ja. ;-) Kazdopadne jeste jednou diky za objasneni. Toho era je vazne skoda, kdyz si clovek uvedomi, ze se "jen" nevysunul podvozek. (Btw, nejde takovou tou mechanickou klikou vysunout rucne, nebo vlastni vahou?)

Na druhou stranu, co by za to dali cestujucu letu 401 v r. 1972, kde se jim podvozek sice vysunul spravne, ale co jim to bylo platne, ze?

0/0
1.11.2011 23:12

Ejsí

Gratuluji, povedlo se

R^

0/0
1.11.2011 20:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.