Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ptáci mizí z polí i lesů. Ubývá skřivanů a hýlů, z chocholouše je exot

Ptáků v České republice neustále ubývá, oznámili ornitologové. Nejohroženější jsou už několik let opeřenci žijící na poli a v zemědělské krajině. Nově se k nim ale přidali i lesní ptáci. Co stojí za jejich úbytkem, odborníci zatím nevědí. Může to být změna skladby lesa i hospodaření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pingu1

..kdyz je zima

..tak ptaci zalejzaj do der...:-P

0/0
2.11.2011 10:51

sincos

Ledňáček a spol.

Kdo ví, jak to je. Ptáci asi ubývají, ale třeba loni viděla manželka přímo v Ostravě ledňáčka, bylo to u Ostravice u mostu z Hrabové na Vratimov, blízko cyklostezky. Záviděl jsem jí to a pak jsem ho asi před dvěma týdny viděl u Odry u Hladkých Životic. Je to něco nádherného, ten ptáček září, jako dioda, proto se asi jmenuje LEDňáček;-). Předevčírem jsem jel po cestách na okraji OV na kole, docela dlouho se mnou letěl krásně barevný stehlík a pořád mi sedal před kolo, celkem vídávám ptáků dost. Je fakt, že strak a sojek je hodně, taky kosů a drozdů, na hrušku nám létají velká hejna špačků. V zimě máme na zahradě bažanty a malá hejnka sýkorek všech druhů, jinak strakapoudy, žlunu, rehky, dokonce jsem viděl i šoupálka a brhlíka. Na rybnících v OV - Polance je tolik různých ptáků, že v noci to jsou hororové zvuky. Pravda je, že ubylo vrabců a to dost. A to je Ostrava.... Ona je totiž moc hezká.

0/0
1.11.2011 19:21

Lovec VeVerek

Ptáků ubývá proto

že jim krkavci převlečení  za "Modřé ptáky " všechno dobré sežrali

+1/0
1.11.2011 16:57

habr

Re: Ptáků ubývá proto

Ani nevíš kolik máš pravdy- krkavcovití celkem úspěšně plení hnizda mnohých drobných ptáků.

0/0
4.11.2011 0:19

Smradlavej čmoud z komína

chocholouš

podle mě za to opět může člověk, jelikož hnízdili u sídlišť:

1. vyrušování hnízdících ptáků procházejícími lidmi a hlavně venčením psů

2. intenzivní "údržba" zeleně - nadměrné sekání trávy

proto z důvodu nemožnosti hnízdění začali pomalu ubývat

0/0
1.11.2011 16:54

Oerteplur

Ptáci nemají rádi hluk

a dnes nenajdete ticho ani na nedělní vesnici. Musíme si zkrátka vybrat - buď motorové pily a řvoucí stroje, motorky a auta nebo ptáky. Ale zatím to vypadá , že o ptáky je menší zájem než o prachy.;-D

0/0
1.11.2011 16:53

pufina

Někde jsem se dočetla že,

skřivany vlhy apod chytají během tahu na Krétě a připravují si z nich specialitu.Za rok jich snědí 80 000

0/0
1.11.2011 16:00

robfly

Re: Někde jsem se dočetla že,

...to samé se říkalo o vlaštovkách a Sicílii v 80. letech. Tehdy brázdíval podzimní podkrkonošské nebe černý mrak těchto švitořících ptáků... Jenže dnes tady už nejsou krávy a pastviny, nejsou tedy ani kravince a nejsou tudiž nejsou ani mouchy...není dost potravy vyvést dvakrát ročně plné hnízdo mladých a to málo zdecimují predátoři přímo v hnízdech...

0/0
1.11.2011 16:07

Smradlavej čmoud z komína

Re: Někde jsem se dočetla že,

jelikož vlaštovky hnízdí uvnitř budov, tak jediným predátorem mohou být domácí kočky, ale vám opět leží v žaludku straky

nedostatek hmyzu je nesmysl, hlavní je nedostatek hnízdišť a taky přemnožující se (=fakt!) černoši v Africe, ať už přímo lovem nebo ničením nocovišť za účelem zemědělství (a tohle je ještě dotované EU)

0/0
1.11.2011 16:18

robfly

Re: Někde jsem se dočetla že,

vlaštovky u nás vždy hnízdili pod střechami kravínů a také samorřejmně uvnitř...  Jak malý kluk jsem byl taky predátor... ptáků bývalo tolik, že...

0/0
1.11.2011 16:27

robfly

Re: Někde jsem se dočetla že,

jestli je dost potravy a hmyzu a ptáci přesto nevyvádějí tolik mladých jako před 20 - 30 lety, tak se asi přiučili něčemu od lidí... Ti už také nemají kolik dětí jako dřív...  Ptáci asi taky přišli na to, že je lepší si život užívat, než dvakrát do roka lítat a shánět potravu...;-D  Kde jste vyrůstal? Já pár set metrů od kravína a to by jste měl vidět ty vlaštovčí kolonie tenkrát a dnes. Elektrické dráty před domem byli díky blískosti vody ideální pro sledování počtů vlaštovek a jiřiček... A dneska? Kravíny i patviny v okolí zejí roky prázdnotou a vlaštovky spočítáte i s jejich přírůstkama na obou rukou... 

Ale jinak díky za podněty, donutil jste mne cestovat trochu časem :-)

0/0
2.11.2011 10:01

Smradlavej čmoud z komína

Re: Někde jsem se dočetla že,

na Kypru a jen za tenhle podzim už zmasakrovali téměř 1,5 milionu ptáků

http://www.birdlifecyprus.org/

známé jsou taky nelegální lovy na Maltě a samozřejmě černoši v Africe

0/0
1.11.2011 16:12

robfly

Můžou za to hlavně krkavcovití !!!

Ano, krkavci zde byli tisíce let, ale krajina byla plná neprostupných hvozdů, kde dokázali přežít.... Dneska jsou zahrady jako parky, domy jsou utěsněné a bez skulin na hnízdění. Potravy také ubylo a tak z toho profitují počertech chytré straky a sojky. Do mého okolí již nelétají a jak mne zahlédnou, tak mizí :-) Bohužel těch pár budek úbytek nezachrání, protože jsem viděl, jak po rozbřesku třeba číhají na budce a když mladý špaček vykoukne z budky, obratně jej vytáhnout za hlavu a je s ním konec... Škoda, že prostý rozum je stále pořážen zaslepeností a ztrátou citu pro rovnováhu...

0/0
1.11.2011 15:50

robfly

Můžou za to hlavně krkavcovití !!!

Na téma strak a sojek jsem si dopisoval už i s ornitoligickou společností. Nevím kde její pracovníci žijí, ale asi jsou z jiného světa... Vyrostl jsem v lesím v podkkonoší v letech 68-82 a tehdy balo jedno hnízdo straky obecné na cca10 km2. Dneska je 10hnízd  na 1km2. Do tohoto kraje jsem se vrátil po roce 2000. Zemědělství se zde téměř neprobvozuje, pole nejsou chemicky ošetřována apod. Na tohle se nejvíce odvolávají ornitologové, kteří hájí krkavcovité druhy. Když se ale budete jako já dívat roky na to, jak straky loví v tlupách a(8-12jedinců není vyjímkou), jak drancují hnizda drobných opeřenců, jak si dovedou trpělivě počínat při systematickém pročesávání stromů, keřů a tůjí, aby vyplenili minimálně jedno hnízdo denně (viděl jsem mnohokráte na vlastní oči odnášet vajíčko, nebo holátka, za bojovného pokřiku postižených rodičů) V takové atmosféře by musela drobné pěvce potkat populační exploze, aby tohle přečkali.

0/0
1.11.2011 15:50

136N

Re: Můžou za to hlavně krkavcovití !!!

R^R^R^

0/0
1.11.2011 17:31

Vermouzek

Re: Můžou za to hlavně krkavcovití !!!

Ubývá nám ptáků, pojďme zabít straku!

Prosté řešení, budeme mít alespoň pocit že jsme NĚCO udělali. Že to nemá efekt už tolik nevadí...

S Českou společností ornitologickou v tomto směru není řeč, neboť bere vážně odborné studie (na vyžádání zašlu), které prokazují, že přítomnost strak a ostatních krkavcovitých nemá celkovou počentost vliv.

Jak by jinak bylo možné, že současně přibývá sojek, strak i jejich hlavní kořisti, alespoň co se plenění hnízd týká - pěnic černohlavých? Podívejte se na trendy vývoje početnosti na jpsp.birds.cz/vysledky.php a udělejte si obrázek sami.

Zdeněk Vermouzek, ředitel ČSO

+1/0
1.11.2011 20:10

robfly

Re: Můžou za to hlavně krkavcovití !!!

Zabít straku není úplně jenoduché... dostřel vzduchových zbraní je malý a něco lepšího příjde na dest tisíc... Taky je zajímavé pozorovat, že když vás vidí s prázdnýma rukama, tak ji to nevadí a můžete si chodit po zahradě jak chcete. Jak ale sáhnete po dlouhé zbrani, pádí jak o život a nestačí ani křičet na poplach :-))) Nevím na jaké drobné práky se specializují straky  u vás, ale tady to odnáší drozdi a s nimi všichni volně hnízdící...  Kos je tu dnes stejně vzácný jako kdysi straka... Víte, kdybych nežil uprostřed přírody, kde je do nejbližšího města 12km... Ale tady je to vážně hodně vidět...

0/0
1.11.2011 20:58

Smradlavej čmoud z komína

Re: Můžou za to hlavně krkavcovití !!!

burani byli vždycky jednodušší, jen nechápu proč nadávají na "panelákové"...

graf sojky: http://jpsp.birds.cz/vysledky.php?taxon=832

od roku 2001 se víceméně neloví, jak tedy vysvětlíte, že až na ten jeden exces je počet STABILNÍ nebo dokonce KLESÁ?

v případě straky posledních 6 let bez změny, taky je zajímavý graf vrány, která se i přes úbytek stále loví, vůbec tohle určení lovných druhů smrdí speciesismem, nevim kdo to v EU vymyslel, čecháčci se toho samozřejmě bezhlavě drží

Myslivci umí jen tu svou Goebbelsovskou propagandu a žádné objektivní výsledky výzkumu z nich nevypadnou - rozbor obsahu žaludků nic, počty obsazených hnízd už taky nevedou, rozlišení vrány šedé a černé taky nic, jen pálit po všem co se pohne... myslivci a lovci jsou jedinci zaostalí 10 000 let za ostatními, kteří nepostřehli neolitickou revoluci

0/0
1.11.2011 23:58

robfly

Re: Můžou za to hlavně krkavcovití !!!

osobní invektivy že jsem Hitler (viz Váš příspěvek v jiné části této diskuze) nebo že jsem buran se mne nedotýkají... Mám na věci vlastní názor a nemám  rád podsouvání "vědeckých faktů". Jako dospívající kluk jsem se pohyboval díky otci po vědeckých seminářích a o "zapálení" pro cokoliv si myslím svoje... Asi by jste mne stejně napadl, kdybych zde začal šířit, v 80. letech předpovídali vědci s pohledu sluneční aktivity a oteplování země. To lidi si ze strašení a své nadprodukce jen udělali další bussines :-(

 

Já se prostě se jen dívám, kde a jak žiji a co se děje v mém okolí. Srovnávám si prožité zkušenosti a informace. Nakonec jsem povoláním analytik a odborný ekonom, tak mi je tato činnost vlastní… :-)

 

Neříkám, že krajina bez strak a sojek by byla lepší, ale jejich současné stavy jsou podle mne prostě vysoké a je jedno jestli je potkávám ve volné přírodě, nebo v jednom desetitisícovém městě, kde pracuji…

0/0
2.11.2011 9:33

Smradlavej čmoud z komína

nenavážejte se do dravců a krkavcovitých

ti jsou to poslední, co by mohlo mít vliv na jiné ptáky, miliony let tady byli bez problémů

problémy přišly až s přemnožením LIDÍ

myslím že tady je dost dalších příčin:

http://ptaci.czweb.org/proc-ubyva-ptaku.php

+4/0
1.11.2011 15:04

krkavec běžné velikosti

Re: nenavážejte se do dravců a krkavcovitých

děkuji za zastání se krkavcovitých

+2/0
1.11.2011 15:16

robfly

Re: nenavážejte se do dravců a krkavcovitých

lidé jsou tomu nejvíce na vině, tím jak si upravují kajinu obrazu svému... Ale právě proto musí člověk dělat korekce a ne se tvářit, že on vlastně za nic nemůžou a že si příroda pomůže sama... Bohužel příroda není stavěná na tak agresivního tvora jakým se stal homo sapiens a její obnova a samoregulace jede v jiném tempu...

0/0
1.11.2011 16:02

Smradlavej čmoud z komína

Re: nenavážejte se do dravců a krkavcovitých

tak ty korekce by měl dělat především ve SVÝCH řadách

já nechápu jako když se chce zabránit ničení nějakého prostředí tak "nebudeme konzervovat současný stav" ale jak je na ráně počet přirozených predátorů tak "musí zůstat na stejném stavu"

tohle je asi jako myšlenky současné vlády - rozkrádat dál a zahojit to dalším ožebračováním lidí / v případě přírody jí ničit dál a "vyrovnávat" to vražděním jiných predátorů

HITLER stále žije, ve většině takovýchto lidí

0/0
1.11.2011 16:34

robfly

Re: nenavážejte se do dravců a krkavcovitých

Celkem by mne zajímalo, jak byli straky pozorovány. Ony si drží odstup od lidí i stovky metrů, než se začnou chovat přirozeně a stačí i jen malý pohyb za oknem a pokřikem prchají. u městských strak můžete vidět jak pročesávají stromy, keře i domy a hledají a hledají... Ve volné krajině se k nim nemáte šanci přiblížit, aby se chovali přirozeně. Jsou neustále ve střehu. Naopak, když sami hnízdí, jsou jako pěny. Neslyšně putují ze stromu na strom a někdy dlouze pozorují okolí ukryté ve větvých... Invaze podnikají v páru. Jeden upoutá ptačí rodiče a druhý plení...

0/0
1.11.2011 20:38

robfly

Re: nenavážejte se do dravců a krkavcovitých

Nevadí mi , že mne přirovnáváte k Hitlerovi. Jako kluk jsem měl ptáky jako živé terče, bylo jich tady tísíce... To už je ale přes 30 let. I straku jsem si ochočil. Vylezl jsem si pro ní 25 metrů vysoko do koruny olše a unesl ji z hnízda. Je to velmi učenlivý a inteligentní pták, to mi veřte. Myslím, že by Vám  trochu otevřelo oči být třeba týden tady v okolí Zvičiny a udělat si názor na základě vlastních pozorování přírody. Víte, ornitologická společnost mi poslala nějakou Francouzkou studii vlivu straky na drobné ptactvo...

0/0
1.11.2011 20:40

Spalovač šancí

Z diskuse vyplývá, že důvodů úbytku ptáku je mnoho

Takže doufám, že někoho nenapadne dotovat jejich tzv. záchranu ...

0/0
1.11.2011 14:28

Mražená spermie

***

Ptáků je dost. Jen to špatně počítáte.

0/0
1.11.2011 14:17

jpvJ

Napíšu také dvě příčiny

1. K likvidaci drobného ptactava vede mimo jiné i zřizování a provoz záchranných stanic. Lidé seberou kdejaké zraněné zvíře či ptáka a odnesou je tam. Efekt lidí, kteří tak chcou chránit přírodu je naprosto opačný. Predátoři, když nemají přirozený zdroj potravy, berou automaticky mláďata jak ptáků, tak i zvířat. Vysvětlit  lidem z měst, že je to brutální zásah do koloběhu v přírodfě,  je prakticky nemožné. O tom, že jsou tyto stanice navíc dotované, snad nemá ani cenu psát...

2. Vím bezpečně, že některé tyto záchranné stanice experimentují s vypouštěním dravců, kteří v dané lokalitě dříve nebyly v takové míře - krahulík, raroh...

+2/0
1.11.2011 14:10

Jsem v Ječný

Na oplocFV polích se neuživí. Ale to je ekoteroristům šumák!

+1/0
1.11.2011 13:58

TondaN

nakonec

tu zbyde jen mirko hýl,který se náhodou zastavil;-D

0/0
1.11.2011 13:54

Budoucí prezident

ona hlavně mizí ta pole a lesy

+1/0
1.11.2011 13:46

Pes na koze jel

Re: ona hlavně mizí ta pole a lesy

no lesy rozhodně nemizí, těch neustále přibývá :-)

0/0
1.11.2011 13:51

fkuid

Re: ona hlavně mizí ta pole a lesy

;-D

+1/0
1.11.2011 14:00

lumin-oil

Re: ona hlavně mizí ta pole a lesy

ano, zejmena na Sumave;-(

+2/0
1.11.2011 14:04

Smradlavej čmoud z komína

Re: ona hlavně mizí ta pole a lesy

ano, u nás, ale to taky není dobře

0/0
1.11.2011 16:35

Tomásek

vrabci

Vrabce dnes ve městě neuvidíš...

0/0
1.11.2011 13:45

La Chat quatorze

Re: vrabci

teda, nevím, jak u vás, ale tady v Brně jich je pořád plno:-)R^ ....i ty chocholouše tu občas vídám

(nebydlím v sice v centru, ale bydlím na velmi zalidněném a frekventovaném sídlišti)

0/0
1.11.2011 14:32

Polička

BRAJGL JIM VÍC VYHOVOVAL

Za sebe vidím tyto příčiny: Ubylo drobných hospodářství, na venkově mizí zanedbané ruiny, a opuštěné sady. Pole se obdělávají až k okrajím cest, zbytky nebdělatelných ných luk se kvapem zalesňují. (Ladem ležící pozemky vidíme pouze u měst, mají je spekulanti)

V lese se na většině území uklízí každá souška, vykupují se hromadně i haluze. Tento odpad byl rodištěm  potravy i pro ptáky.

Tažní ptáci mají problémy se  změnou podmínek na trase. Třeba ti kteří letí přes Saharu, ta se zakrátko rozšířila o sta km. Chybí místa k odpočinku a doplnění energie.

+1/0
1.11.2011 13:15

ivoš

Re: BRAJGL JIM VÍC VYHOVOVAL

Mám takový pocit, že žiješ někde jinde, ne?

+1/0
1.11.2011 13:56

jajabar

Re: BRAJGL JIM VÍC VYHOVOVAL

Mám stejný pocit. Určitě nežije na benešovsku.8-o

0/0
1.11.2011 14:16

Polička

Re: BRAJGL JIM VÍC VYHOVOVAL

Plocha lesů se od r.93 rozšířila o 25tis hektarů -dávají na zalesnění dotace!                                                            Vykupují se větve pro výrobu štěpky  -  dávají dotace! na ekologické kotelny.

Doorává se - jinak seberou zemědělci dotace!

Totu určitě funguje i na Benešovsku

0/0
1.11.2011 18:04

algon

úbytek ptactva

Autor článku naznačil že problém může být změnou klimatu, což by v důsledku přineslo opačný efekt. Většina ptáků má největší početní ztráty v zimě kdy dlouho leží sněhová pokrývka a tažní ptáci mají obrovské nároky na kondici v období tahu. Úbytek ptáků kopíruje úbytek drobného hmyzu. Pokud si nepamatujete, tak se stačí zeptat rodičů jak vypadalo po dvouhodinové jízdě mimo město, v létě přední sklo auta v 70 letech minulého století. Bylo žluté od hmyzu a poměrně špatně se to mylo. Podotýkám že i ptáci kteří mají jako hlavní potravu semena popř. zrní se v období krmení mláďat specializují na hmyz. Druhá změna. Myslivci zuřivě stříleli sojky, straky, vrány (neplést si z havrany viz. pole na podzim) a pro ty je v období krmení mláďat plenění hnízd zpěvných ptáků důležitý zdroj potravy. Člověk má zase potřebu všechny křoviny vykácet a nahradit anglickým trávníkem nebo zámkovou dlažbu, což není pro vytvoření přírodní diverzity velký rozdíl. PTACTVO TO MÁ SLOŽITÉ A TAK JE V ZIMĚ PŘIKRMUJTE!

+5/0
1.11.2011 12:57

Fai Rodis

Re: úbytek ptactva

Jo, ty straky by neskodilo ponekud zredukovat. Pred oknem nam hnizdili holubi hrivnaci a jen prilitli a zacali se kolem hnizda ochomytat, uz je zacaly pozorovat straky a nakukovat, zda uz by z hnizda mohly neco sezrat.

No - sezraly, sezraly...

0/0
1.11.2011 14:02

Smradlavej čmoud z komína

Re: úbytek ptactva

vy oba nejspíš posloucháte jen myslivecký povídačky

1. ještě nikdo neprokázal ÚBYTEK ptáků v závislosti na strakách

2 mizí POLNÍ ptáci, přitom z polí se straky odstěhovaly

3. straky se běžně loví, přestože to není podloženo důvodem, to i Hitler měl větší důvody pro holokaust

+1/0
1.11.2011 14:48

robfly

Re: úbytek ptactva

taky jsem sem připsal pár mysliveckých poudaček... jako ekonom k nim mám blízko. Stačí mi podívat se na vlastní zahradu a nejbližší okolí...

0/0
1.11.2011 16:15

Smradlavej čmoud z komína

Re: úbytek ptactva

jo to je nejlepší když se ekonomové pletou do všech možných jiných oborů, viz VK

0/0
2.11.2011 3:10

robfly

Re: úbytek ptactva

říkám jen svůj názor a je dobře, že Vám vadí... ;-D Nám ještě vyuční list a maturitvní vysvědčení... kdyby jste si ještě potřeboval plivnout na moje neodborné vzdělání :-P

0/0
2.11.2011 9:46

robfly

Re: úbytek ptactva

...R^R^R^

0/0
1.11.2011 16:11

Světlonoš_v01

ODS, Klaus, volny trh

a jimi zpusobena devastace krajiny (kvalitní černá ornice zastavěná skladišti, solárními panely), neucta k přírodě, k ochráncům přírody, k ekologicky smýšlejícím lidem.

+3/0
1.11.2011 12:56

petr____22

Re: ODS, Klaus, volny trh

Ekologicky smyslejici clovek prave stavi ty solarni elektrarny ;-D

0/0
1.11.2011 13:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.