Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Afrika má druhé metro, deset stanic otevřeli v Alžíru

Po třiceti letech výstavby v pondělí zahájilo provoz alžírské metro. Je to po Káhiře teprve druhá podzemní dráha v celé Africe. Má deset stanic a mělo by ulevit metropoli sužované dopravními zácpami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vintrlik

i tak je to pokrok

i když v evropě jich je nejvíc na světě :-)

0/0
1.11.2011 11:48

nemsi

tak at se svezou

von jim to stejne nakej nabozenskej radikal vyhodi do povetri!

0/0
1.11.2011 5:19

Finrod Felagund

Není Afrika jako Afrika

Článek je tak trochu produktem nešťastné výuky zeměpisu, která dělí svět do již překonaných světadílů, které nereflektují zejména společenskou realitu. Afrika totiž znamená de facto subsaharská Afrika; Alžírsko, spolu s dalšími státy Maghrebu a Egyptem patří jednoznačně k Blízkému východu. Z tohoto pohledu nejde o nic moc výjimečného, protože jednak jak je řečeno v článku, Egypt metro má, a jednak proto, že moderní infrastruktura je vcelku rozšířená - Dubaj, Rijád a před otevřením je metro na magnetickém polštáři v Abú Dabí, čili zpráva je to zajímavá, ale v blízkovýchodním kontextu ne až tak moc. Zatímco Alžírsko snese srovnání s jinými arabskými zeměmi, srovnávat jej s Burkinou Faso, Keňou nebo jiným "pravým" africkým státem je asi tak moudré, jako srovnávat ČR s Bangladéší, třebaže jsou obě země na jednom euroasijském kontinentě. Oddělovat Evropu od Asie dává totiž stejný smysl, jako oddělovat Maghreb a Egypt od zbytku Afriky.

0/0
31.10.2011 23:26

Vladimír Škopek

Re: Není Afrika jako Afrika

Svatá pravda, Alžírsko je mnohem bližší dalekému Pakistánu, než třeba nedalekému Nigeru. Muslimský sever afriky je sice pro nás taky pěkná divočina, ale kdo se někdy prohnal třeba Nigérií, rozdíl pozná na sto honů.R^

0/0
1.11.2011 0:06

Posel z Liptákova III.

Re: Není Afrika jako Afrika

No, to srovnání s Pákistánem jste hodně přestřelil, Alžírsko je totiž poměrně bohatá a rozvinutá země s nezanedbatelnou produkcí ropy a zemního plynu.

0/0
1.11.2011 1:07

Vladimír Škopek

Re: Není Afrika jako Afrika

Nepřestřelil. Říkám že mají víc společného než s jeho jižními sousedy a to je pravda. Alžírsko je bohatá a rozvinutá země možná tak právě na ty africké poměry, jinak  třeba Niger má desetinu HDP na hlavu Alžírska, zatímco Pakistán polovinu. I kulturně jsou si mnohem bližší. Ale samozřejmě to bylo bráno jako extrémní názorný příklad.;-)

0/0
1.11.2011 1:26

Mražená spermie

***

Tak to je dobře.

0/0
31.10.2011 23:05

Kmotr77

...

Po 30 letech výstavby;-DAle nejlepší jsou tam ty rozestavěný hotely, to jsou komplexy velký jak kráva a vždycky se tam poflakujou tak 2 Arabové..To nechápu jak tam můžou něco dostavět

0/0
31.10.2011 22:52

Králík z klobouku

Re: ...

Tak třeba první úsek československé dálnice D1 byl otevřen 32 let po zahájení výstavby. A výstavba bratislavského metra začala 1985 a zatím je u ledu.

0/0
31.10.2011 22:59

-Komedie-

Re: ...

U té D1 ale trošku přeháníš.. bereš do toho i období, kdy začli s D1 němci .. ačkoli D1 pak vede prakticky úplně jinudy .)

0/0
31.10.2011 23:09

BMG

Re: ...

D1 nikdy nestavěli Němci, ti stavěli exteritoriální dálnici Vídeň - Wroclaw. Projekt a samotné rozhodnutí o stavbě proběhlo ještě před okupací a i během okupace to byla záležitost protektorátní vlády. A to že vede prakticky úplně jinudy taky není úplně pravda, například úsek Praha - Mirošovice byl využit stoprocentně, včetně umělých staveb. Pokud vím, poslední původní nadjezd v tomto úseku (charakteristický z kamene vyzděnými opěrami) se boural teprve loni.

0/0
31.10.2011 23:49

-Komedie-

Re: ...

To víš bohužel špatně. Ani v úseku praha - mirošovice nebyly využity původní německé rozestavené části. Po válce se sice uvažovalo, že se dálnice postaví v této trase, ale od toho bylo upuštěno a v okolí prahy je řada staveb , které měly být součástí, a nakonec nebyly.

Myslím, že je celkem jedno, jestli to stavěli němci nebo protektorátní vláda. Rozhodně bych totoo období nezahrnoval do "doby stavby D1".

0/0
1.11.2011 1:07

wiki5.5

Re: ...

ale byly,kupr most u Senohrab je puvodni nemecky

0/0
1.11.2011 7:01

mutantmutant

Re: ...

mimochodem násep té "hitlerovy" dálnice wien - wroclaw se dá na fotomapě sledovat od brna až někam k letovicím :-)

http://mapy.cz/#x=16.536805&y=49.251834&z=13&l=3&c=23-14-30-28-29-27-h

0/0
1.11.2011 9:17

TClovek

Re: ...

je otázka, jestli se D1 dá považovat za dostavěnou dálnici, podle stavu to je spíš takové provizorium :-).

0/0
31.10.2011 23:15

m4xp0w3r7

Re: ...

To není žádná otázka, nezpochybnitelný fakt je, že je nedostavená. Chybí úsek Říkovice-Lipník a další úsek u polských hranic ;-) Takže celkem přes 30km a podle superantikoncepce Bárty to nebude dostavěné asi nikdy.

0/0
1.11.2011 0:14

xsc

Re: ...

A to kdyby se počítala původní federální verze D1, tak jí chybí tak polovina.

0/0
1.11.2011 1:09

Posel z Liptákova III.

Re: ...

Jen připomenu, že D1 v trase, jak byla plánována už před 75-80 lety, nebyla dokončena dodnes. D1 totiž byla navržena a stavěna jako spojnice Prahy s Užhorodem. Potom jsme si to zjednodušili jen do Košic, pak už jen do Ostravy, ale dálnice stále nestojí :-P;-)

0/0
1.11.2011 1:10

Neumětel

Re: ...

Nejdříve se přemýšlelo o úseku Plzeň - Košice, pak Cheb – Chrust, Baťa to chtěl dokonce dotáhnout až na rumunskou hranici Cheb – Velký Bočkov.

.

http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info/historie-dalnic

0/0
1.11.2011 8:23

Posel z Liptákova III.

Re: ...

Jen bych připomněl, že Praha má v Troji už přes 20 let rozestavěný blbý bazén, takže prosím važte slova ;-)

0/0
1.11.2011 1:14

Dr.Fe (2)

Re: ...

Začali v roce 1986,  takže už 25 let. Příští rok by to měli (snad) konečně dostavět.

0/0
1.11.2011 11:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.