Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šest let a dost. Poslanci chtějí omezit funkční období ředitelů škol

Poslanci podpořili návrh školského zákona, který omezuje funkční období ředitelů škol na šest let. Předloha počítá mimo jiné také se vznikem firemních školek a zpřísňuje povolování odkladu školní docházky. Sněmovna novelu poslala v úterý do závěrečného čtení. To by mohlo proběhnout už příští týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

reditelka

tohle je fakt na metál

Jako ředitelku malotřídky by mě zajímalo, koho asi tak obec dostane na tak nelukrativní a hlavně nejisté místo. Ředitel se učí "ředitelovat" pár let. a až do toho začne vidět, musí odejít. Není to sranda , hlavně na malé škole bez administrativní pracovnice. Na všechno sám, personalistiku, administrativu, učí víc hodin a ještě tvoří koncepční materiály, autoevaluace dál se vzdělává, potýká se s kontrolami i několikrát do roka a taky pracuje s rodiči, pořádá besídky, atd. . A po šesti letech, v lepším případě po dvanácti, jde od válu, padesátka na krku nebo i víc. Na vlastní škole pro něj místo není, kolegové mají definitivu. Na jiných školách to marně zkouší, je už starý =drahý, má nejvyšší třídu a taky- přece si nenasadí do kožichu veš, ještě by jim do práce kafral-to já jsem to dělal takhle...A tak se ptám, kdo to proboha bude dělat? Tolik blbců snad ve školství ani nemáme.:-/

0/0
31.10.2011 20:49

orwelg

Re: tohle je fakt na metál

ale máme;-)

Však je to jednoduché. Jestli to skutečně bude ředitelům vadit mohou protestovat. Třeba jako lékaři. Ředitelům škol se vlastně výrazně zhorší podmínky, proti stávajícímu stavu. Porovnávat to např. s Německem, kde má ředitel školy státní definitivu, snad raději ani nebudeme. Ale i tady by to mělo být něco za něco. Všude, kde má pracovník omezené funkční či pracovní období, je to něčím kompenzováno. Policie, armáda - výsluhy a příspěvky ne bydlení, manažeři - 10 a více odstupných platů /zlaté padáky/, starostové a ostatní zastupitelé /poslanci/ - jistota pracovního místa atd. atd. Ředitelé škol se musí ptát, co za to dostanou oni? Pokud to jsou ovce a budou mlčet - dobře jim tak. Jen si schválně představte, kdyby jen třetina ředitelů podala rezignaci k 1. září. Co vše by to znamenalo? A kdyby před tím ještě třeba vypověděli smlouvy se správcem matriky - to by byl kolaps!

0/0
1.11.2011 8:17

orwelg

výborný nápad

Tak tím se tedy určitě podaří zvýšit kvalitu vedení škol. Víte jak to u nás chodí?

Hlavní slovo, kdo bude ředitelem školy má obec či město - konkrétně starosta a případná městská rada. Tato místa jsou často rezervována paničkám radních či významných podnikatelů. Jenže obecní volby jsou každých pět let. Jak se budou měnit zastupitelé a starostové, tak se budou měnit také ředitelé škol.

Málokdo si uvědomuje, že ředitel školy vede jednak pedagogy a řídí proces výuky, ale v druhé řadě řídí a odpovídá za ekonomický chod školy jakožto firmy s obratem v řádu desítek milionů korun. S pohledu soukromých podnikatelů, by to tedy byl poměrně vysoce postavený manažer s platem kolem 100 tisíc měsíčně. Ve státní sféře nemůže být ani zlomek tohoto platu, ale měly by být jiné výhody. Například jistota zaměstnání. Zatímco například v Německu dostává ředitel státní definitivu u nás po šesti letech dostane výpověď a oranžovou vestu s koštětem na veřejné práce. Kdo schopný - to bude chtít dělat?

0/0
26.10.2011 12:18

singlemalt

Re: výborný nápad

Kdo schopný - to bude chtít dělat?... Když se ten schopný nenajde, bude zachovaný současný stav.

0/0
26.10.2011 12:26

orwelg

Re: výborný nápad

?8-o?

Jaký je podle Vás současný stav? A kde konkrétně?

0/0
26.10.2011 12:27

Big-M

Re: výborný nápad

ředitel se může přihlásit do výběrové řízení, ne?!

0/0
26.10.2011 12:29

orwelg

Re: výborný nápad

To samozřejmě. Nepochopil jste však podstatu problému. Tak ještě jednou. O novém řediteli bude rozhodovat především zase starosta obce a možná rada /někde/. Jejich rozhodovací pravomoc není podmíněna žádnou odborností.

příklad: Ředitel školy nastoupí na špatnou školu a svou dobrou prací ji za 6 let pozvedne hodně nahoru. Po šesti letech se nově zvolenému panu starostovi zalíbí křeslo ředitele dobře fungující školy a rozhodne se ho zajisti pro svou sestřenici. Ředitel školy se bude poroučet. Nově dosazená ředitelka-sestřenice bude těžit dalších 6 let z jeho práce a od starosty dostane mnohem větší plat. To také asi nevíte, že plat ředitelů (nenároková část) je určován výhradně starosty. Mohou ředitelům napsat třeba 100 tisíc odměny:-/!!

0/0
26.10.2011 12:36

Big-M

Re: výborný nápad

pracuji na střední škole, naším zřizovatelem je kraj, do komise pro výběrové řízení jsou delegování dva pracovníci školy - jinak souhlasím s Vámi, že vratkost židel základky zřizované obcí je dána tím, jak se paní starostová vyspí a zda ji paní ředitelová  hezky pozdraví, jinak mám zkušenost se zařízením zřizovaném obcí a výši odměny neschvaluje jen starosta, ba naopak mám pocit, že do toho kafrá každý

0/0
26.10.2011 12:41

orwelg

Re: výborný nápad

Pro Vaši lepší informovanost. Konkurzní komise má toliko proradní hlas a ten nemá žádnou právní závaznost pro zřizovatele školy. Komise doporučí zřizovateli pořadí kandidátů a ten si může libovolně vybrat, třeba toho posledního. Znám případ malé obce, která neměla radu a pravomoc tak měl pouze starosta. Tam si skutečně starosta vybral až čtvrtou kandidátku v pořadí - proč? - to je takové pikantní;-).

Do odměňování pak mluví skutečně jen zřizovatel. Starosta a tam kde je rada - tak starosta a rada. U SŠ je to Kraj - tedy Hejtman a jím jmenovaný náměstek a také rada. Neznám však nikoho, kdo by si dovolil jít například proti vůli páně Rátha:-/

0/0
26.10.2011 12:48

Big-M

Re: výborný nápad

njn, my nejsme Praha - a skutečně ve výběrovém řízení na naši školu zvítězil ten nejlepší (a navrhovaný komisí) a po dvou letech se ukazuje, že plným právem (a mimochodem pochybuji, že hejtman našeho kraje viděl platový výměr naší ředitelky, na to má totiž odbor školství)

0/0
26.10.2011 12:53

orwelg

Re: výborný nápad

Pokud to ve Vašem kraji funguje, tak Vám mohu jen závidět.

Mne však skutečně nejvíce trápí to co se děje v obcích. Tam totiž není skutečně téměř žádná kontrola a ředitelé jsou často naprosto v rukách starostů. Stačí jim zablokovat peníze na provoz z rozpočtu a ředitel jasně ví, že se musí poroučet.

0/0
26.10.2011 13:02

Big-M

Re: výborný nápad

s tím souhlasím, hlavně menší obce, tam má starosta skutečně veškerou moc ve svých rukách a zbytek zastupitelstva mu jde na ruku (pokud se nerozhádají a nedělají si naschvály)

0/0
26.10.2011 13:04

orwelg

Re: výborný nápad

Ještě doplněk, víte jaké jsou kvalifikační podmínky pro starostu a jaké pro ředitele? Starosta je vlastně ředitelův nadřízený, ale často nemá ani výuční list. To je potom radostná spolupráce nad odbornými otázkami školství;-(

Nad tím, že by měl mít starosta, alespoň maturitu, se už někdo konečně zamyslíte? O přímé volbě starostů, která asi zase nebude, ani nemluvě.

0/0
26.10.2011 12:27

clara2

politici opět mimo mísu

Totální blbost je omezení pro ředitele. Vždyť v podstatě vyhodíme někoho, kdo je kvalitní a řídí školu dobře.

0/0
26.10.2011 10:41

Big-M

Re: politici opět mimo mísu

navíc, ředitel vzejde z výběrového řízení, kde komisi přesvědčí o svých kvalitách a také nastíní svou koncepci pro školu, jenomže 6 let je málo na postouzení, zda tuto koncepci naplnil, jedině, zda se ji snaží naplnit a jak se mu to daří

0/0
26.10.2011 12:31

danax

začala bych u politiků, dala bych jim 3 roky

aby se báli nepromlčenosti svých skutků

+1/0
26.10.2011 9:20

libl3

Konečně, nechť se lizu dostane i těm dalším.

;-D

0/0
26.10.2011 8:46

danny47

Jak to je....

Omezení funkčního období na šest let chápu (co je tím zamýšleno, nikoli jaký to bude "význam"), ale  co potom. Do onoho konkurzu se bude moci stávající ředitel přihlásit znovu nebo už ne.... ? ?

To mi v tom článku nějak chybí. Rv

0/0
26.10.2011 8:07

danny47

JEN na dvě střední školy...

A že když kříšťálová Petruška určila, že přihlásit se bude moci jen na jednu školu (a termín jarních prázdnin dala stejný v celé republice, tak journalisté většinou pochvalněš přikyvovali... Rv

0/0
26.10.2011 8:04

pavel.n

a co politici ?

Taky bych jim dal 6 let a dost !!!

+6/0
26.10.2011 3:03

Theuniversal2

Re: a co politici ?

Bereš mi to z úst:-)

0/0
26.10.2011 6:57

AP1

Re: a co politici ?

taktez! rikam 6 let posrancum a DOST! stejne to jsou vsechno podvodnici

0/0
26.10.2011 7:16

danny47

Re: a co politici ?

R^ !!

(I když, proč tak moc)

0/0
26.10.2011 8:07

ajk

Re: a co politici ?

6 je moc...jedno funkční období tj.4 roky a plnou trestní odpovědnost.....jenže toho se v ČEZstánu nikdy nedočkáme.....dozvíme se že je to politicky neprůchodné....:-/[>-]

+1/0
26.10.2011 8:21

Kidkid

Kdy už konečně

nakopnou do zádi Dobeše? Co jeho slovo to perla blbosti a diletantství. Jsem zvědav, kdo bude chtít ředitele škol dělat. Nakonec budou prstíčkem hrabat, aby někoho vůbec našli. Ať se Dobeš sebere a jde s veverkami na oříšky.

0/0
26.10.2011 2:56

chataricek

Čím dál hloupější

Ministr školství Dobeš - co nápad, to perla! Tento amatér byl "dárkem" našemu školství. Jinak - poslancem by měl jeden být maximálně dvě volební období. A pak se jít živit poctivěji. A co se týká těch ředitelů? Bude se jim hůře pracovat koncepčněji - tedy s nějakou dlouhodobější vizí. Ale koho zřizovatel bude chtít mít ve škole, toho tam mít bude. Takže žádný konkurz se vyhlašovat nebude (není to nutné z tohoto paskvilu, co předkládají poslanci) - event. jen formálně, pokud to bude na popud inspekce či rady školy. A jedna věc je konkurz - druhá pak ta, koho zřizovatel jmenuje... Tedy pojede se dál v nynějších kolejích, a to je dobře. Vlk se nažere, koza bude celá. Ostatně - již nyní nebyl problém odvolat ředitele. Zjednodušeně - koho chce starosta mít na místě ředitele, ten tam bude. A pokud škola má výsledky, není důvod ke změně ředitele.

0/0
26.10.2011 0:51

chataricek

Re: Čím dál hloupější

2) Píši výsledky - a k tomu patří i s někým méně přizpůsobivým občas vyrazit dveře. Komičtější je upravit zákonem to, co lidstvo má před očima již dva tisíce let - cti otce svého a matku svou. Jsou to blbové, ti poslanci... Jděte, a volte podle ksichtů z Novy... Ale ani blb volič se nepoučí...

0/0
26.10.2011 0:51

Jub

Re: Čím dál hloupější

Muze se prihlasit znovu. A o jednoduchosti odvolani reditele je blabol, v soucasne legislative to ma reditel skoro na dozivoti, pokud mu neprokazou hrube poruseni pracovni kazne tak skoro neni nastroj jak se ho zbavit.

0/0
26.10.2011 10:01

Lady Humussprey

Nejvíce se mně líbila ta myšlenka, aby učňové pracovali

týdně místo 35 hodin zdarma, pěkně 40. Naopak nápad, že ředitelé škol budou jmenováni na šest let, není uvážená.

Povede to k nekázni ředitelů. Bude se bát takový ředitel starosty, když za šest let ten starosta tam nebude? Navrhuji maximálně roky dva.

0/0
25.10.2011 23:32

David Drachenberg

Re: Nejvíce se mně líbila ta myšlenka, aby učňové pracovali

Klidne budu mit praxe tech 40 hodin ale at mi je laskove zaplati... zadarmo ze sebe vola delat nenecham

0/0
26.10.2011 2:42

Kidkid

Re: Nejvíce se mně líbila ta myšlenka, aby učňové pracovali

Abyste nemusil spíš platit Vy. Nebo snad nevíte, že učni platili svému mistrovi za to, že se u něj mohli vyučit řemeslu? To jste tak naivní, že si myslíte, že učeň 1. ročníku něco umí? Myslím použitelného ve výrobě, ne se zašívat, kouřit a chlastat.

0/0
26.10.2011 2:50

David Drachenberg

Re: Nejvíce se mně líbila ta myšlenka, aby učňové pracovali

V prním ročníke nejste na běžném provoze... ale pokud od druhého ročníku pracuju v kadeřnictví a škola od zákazníků dostává zaplaceno za práci kterou dělám já tak jim na nějakejch 40 hodin z vysoka....

0/0
26.10.2011 2:53

David Drachenberg

Re: Nejvíce se mně líbila ta myšlenka, aby učňové pracovali

A největší ostuda je když přijedeme do Německa kam jezdíme na návštěvu jednoho učiliště a zeptají se nás na plat... Německá učnice oboru kadeřník má průměrně měsíčně plat 12000. Když řekneme že mi nic tak nevěřicně zůstanou zírat.

0/0
26.10.2011 3:00

vasekpasek

...

Nevím, co to tady všichni melete s funkčním obdobím poslanců. Poslance si snad volíme ne? Pokud dostanou dost hlasů, ať tam tedy jsou a pokud je nedostanou, tak tam zkrátka nebudou. Nějak uměle to omezovat je logická blbost.

0/0
25.10.2011 23:31

wiki5.5

Re: ...

proc by to byla blbost? a v cem jeste k tomu logicka?

0/0
25.10.2011 23:54

__M_

Re: ...

Ty ani netušíš co jsou to volby v ČR, že?

0/0
26.10.2011 8:32

kodrcalek

clanek

Prijde mi ze vetsina diskutujicich clanek ani necetla, neni tam, ze reditel po 4 letech nutne zkonci, ale ze je ta moznost. Dnes odvolat neschopneho reditele skoly je temer nemozne, pokud si dava pozor a neudela nejaky pruser, proto vetsina nynejsich reditelu nedela radeji vubec nic

0/0
25.10.2011 22:39

Reeve

Re: clanek

KAŽDÉHO ředitele je možné ihned odvolat, protože na KAŽDÉ škole se vždycky najde nějaká nesrovnalost v hospodaření. Například se zjistí, že notebook s evidenčním číslem X není v okamžiku kontroly v místnosti Y a je to.

Nedávno jedna radnice dokonce odvolala ředitele školy za to, že erární vodou zaléval svoje soukromé květiny v ředitelně. Když se chce, důvod se vždycky najde.

Ba dokonce i kdyby ředitel dodržoval absolutně všechny předpisy (což je prakticky nemožné), lze ho z místa vyštípat prostě jenom tím, že mu radnice sebere všechny nenárokové příplatky a škole zkrouhne dotace tak mohutně, že ředitel neudrží tlak rodičů i kantorů a abdikuje.

Jenže odvolávat ředitele se starostové bojí. Přesněji řečeno, bojí se odvolávat takové ředitele, kteří jsou radnici nepohodlní (ty ostatní nechávají na svých místech). V budoucnu už se bát nebudou muset a nepohodlní ředitelé budou mít utrum.

Obávám se však, že mezi pojmy "špatný ředitel" a "nepohodlný ředitel" je docela velký rozdíl.

0/0
26.10.2011 0:37

montík

Re: clanek

Á pán je odborník na školské předpisy. Ředitele školského zařízení lze jen velmi špatně odvolat. Je pravda, že když se chce, tak se nějaký malicherný důvod najde. Ale pokud ředitel nesklapne podpatky a napadne odvolání u soudu, má velkou šanci, že soud označí odvolání jako nezákonné. Pokud tedy fakt neudělal nějakou velkou botu. Pak mu zřizovatel musí zpětně refundovat mzdu a prozatímní ředitel si sbalí kufry...

Omezení funkčního období - proč ne - 6 let je dost dlouhá doba na koncepční řešení. Zmírnění možnosti odvolat - nebylo by lepší to spíše zpřesnit?

0/0
26.10.2011 8:40

Novotnak

Možná by se mělo omezit funkční období nejenom poslancům,

ale taky stranám. Třeba jednou a dost. Aspoň by se předešlo také případným 40 letým vládám jedné strany...

+1/0
25.10.2011 22:26

Don Carlos von Vakzal

do jisté míry dobrý nápad

Na Slovensku mají ředitelé jen 4 roky a jak se ohánějí, aby zůstali, zpovídají se také rodičovské radě. U nás znám jednoho mladšího ředitele ZŠ v Praze, který údajně studoval po revoluci pedagogiku v Rusku v denním studiu, ač neumí ani slovo rusky a při tom v té době pracoval v Česku. Dvouleté studium pro ředitele škol absolvoval v Ostravě během školních prázdnin a nemůže najít maturitní vysvědčení - ale 4% kámoši na radnici ho drží Rv

0/0
25.10.2011 22:11

Reeve

Re: do jisté míry dobrý nápad

Jak se tam na Slovensku ti ředitelé ohánějí? Maximálně tak ohýbají hřbet před starostou, neboť o novém jmenování nerozhodují ani rodiče, ani školská rada, ale obec.

Obec jako zřizovatel může špatného ředitele odvolat už dnes, ale spousta místních papalášů k tomu nemá odvahu. Po schválení nového zákona už žádnou odvahu nebude potřebovat a ředitele, který poslušně nezdraví u vrbiček prostě pošle do konkurzu.

Mimochodem, ten váš odstrašující ředitel z Prahy na svém místě v pohodě zůstane i nadále, protože o vyhlášení konkurzu a případném jmenování nového ředitele budou i nadále rozhodovat stejní kámoši z radnice.

Novela není bičem na zkorumpované ředitele, ale právě na ty, kteří zkorumpovaní nejsou.

0/0
26.10.2011 0:27

Šulivajda

Šest let a dost.

Co tak uzákonit poslancům maximálně dvě období v parlamentu a dost!

0/0
25.10.2011 21:52

Libor76

Re: Šest let a dost.

moje řeč, přesně to samé jsem chtěl napsat.

0/0
25.10.2011 22:16

rebe

Mělo by se omezit funkční období předkladatelů tohoto

zákona na max. 10 minut!

To, o čem chtějí politici rozhodovat svědčí o takové aroganci, že odpovídající reakce by měla být pouze defenestrace!

Opravdu tu politickou partičku začínám nenávidět! Rv[>-]Rv

0/0
25.10.2011 21:52

Ada z Liberec

ptákoviny našich představitelů

Myslím si, že nebude daleko doba, kdy budou, politici jako senátoři, ministři a jím podobní gauneři, vládnout také jen na jedno volební období. !!

0/0
25.10.2011 21:35

tuana

no,dobře

se připravuje půda pro začleňování různých děcek do normálních škol.Dosud si ředitelé třeba základních škol sami rozhodovali,jaké děti budou na jejich školách.Teď když se budou různě cukat,než by vzali na školu větší počet hloupých dětí ze zvláštní školy,tak můžou jít od válu hned.Navíc jejich pravomoci budou výrazně osekaný,aby si nemohli řídit školu podle svého.A tak dále a tak dále až do zvracení nad vnucování jakýchsi europosraných nařízení.Ne,nemusí to být jen europosraný,je to hniloba která jde od politiků týhle země.Protože tady se pro lidi nedělá vůbec vůbec nic......vlastně jo,pro některý jo...

0/0
25.10.2011 21:28

Novotnak

Re: no,dobře

No, dneska školy bojují o každé dítě, protože podle počtu dětí dostanou peníze na svůj chod...

0/0
25.10.2011 22:27

tuana

Re: no,dobře

proberte se,o každé dítě ne....zažil jste základní školu naplněnou z 80% cikánskýma dětma?Já ano..

0/0
26.10.2011 11:10

adidoska

a co takhle

omezit funkční období poslanců? někteří z nich očividně po těch letech mají v hlavě vymetýnoEU

+1/0
25.10.2011 21:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.