Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za katastrofu u Jaroslavle může chyba pilota, prokázaly testy

Zářijovou nehodu letounu Jak-42 u Jaroslavle způsobila chyba jednoho z pilotů. Ukázaly to experimenty se stejným letounem, informuje ruský tisk. Při nehodě tehdy zahynuli členové hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně tří českých hráčů, kteří v klubu působili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Si0 po 4. zákazu

No dejme tomu, že známe technické důvody havárie.

Ale pořád není jasné, proč k té situaci došlo, jak se mohlo stát, že pilot při vzletu brzdil, příp. co ho k tomu vedlo. A jak se podobné chyby vyvarovat pro příště.

0/0
20.10.2011 9:55

picachu

Re: No dejme tomu, že známe technické důvody havárie.

Ale vzdyt to pisou. Pilot pritahoval knipl tak silne, ze se musel zaprit nohama - bohuzel o brzdy. Co na tom nechapete?

0/0
20.10.2011 13:55

masoreti

takže jestli tomu dobře rozumím

brzda v letadle se nepodobá brzdě v autě, spíše plynovému pedálu, s tím, že nemá osu otáčení v patě pedálu, ale je to taková kolíbka s osou spíše ve středu. při brždění se pilot zapře špičkami chodidel do pedálu v jehož vršku je nějaká zarážka, aby mu noha nesjela dopředu. přibržďování se použije i při startu, kdy potřebují vybrzdit třeba boční vítr. takže pilot brzdil, pak si neuvědomil, kde přesně má položené nohy, přitáhl knipl a nechtěně se znovu zapřel do brzd, takže nemohl zvednout příď a tak stále přitahoval a pak i silněji brzdil. začal zvedat příď. kdyby si to v tu chvíli uvědomil, a nohy o které byl zapřený by chtěl přemístit, musel by nejprve povolit knipl a tím pádem by čumák letadla zase položil na dráhu. proto mu tam nadává, co dělá. teď se ptám, jestli ten knipl nebyl schopen držet přitažený aniž by povolil nohy, není to špatné konstrukční řešení? když je připoután, tak by nalehl do pásů a není možné že by jen rukama neudržel pár vteřin pětašedesát kilo.

0/0
19.10.2011 19:51

Etnicky prizpusobivy Cech999

Celkem jednoznacny zaver..

Nejak se jim ty teorie hroutily jedna po druhe, takze nezbyva nez hodit vinu na pilota. Prece nebudou vinit letadlo, to by aerolinka mela dost velkej problem..

0/0
19.10.2011 14:18

Cocotus_________Interruptus

Re: Celkem jednoznacny zaver..

Zatímco s tím, že to údajně hodili na pilota, si aerolinky děsně pomohly... ;-D

0/0
19.10.2011 14:29

Etnicky prizpusobivy Cech999

Re: Celkem jednoznacny zaver..

Rozhodne lepsi, nez odstavit polovinu letadel a cekat mesice na to, nez jim povoli s nima letat..;-D

0/0
19.10.2011 15:04

bar.bu.do

Re: Celkem jednoznacny zaver..

... bodeť, když Vám hrabe, tak Vám hrabe ...

0/0
19.10.2011 15:42

Cocotus_________Interruptus

Shrnutí průběhu "vzletu"

Kapitán se dopotácel do kokpitu, a mohutným posledním lokem dopijí láhev vodky, kterou odhazuje za sebe. Poté za mohutného pokřiku Urááááááá povzbuzuje pilota, ať to konečně nakopne. Pilot dosrkne poslední dvě deci ze své lahve, odhazuje si také za sebe (trefuje do hlavy palubního inženýra), usedá za "volant" a vší silou dupne na "plynový" pedál. Cestou na konec ranveje si pochvaluje, jak mu kámoš Serjoža na té Ladě pěkně vytunil motor. Přítomný palubní inženýr, na kterého již vodka nezbyla a proto trpí vzhledem k poklesu hladiny alkoholu v krvi pod dvě promile značnou kocovinou, si s blížícím se koncem ranveje uvědomuje, že to asi dobře nedopadne, odpoutává se a chystá se vyhodit kapitána od kniplu. To již ale nestihne, letadlo mezitím padá, a inženýr vyletí z rozmláceného stroje ven, díky čemuž zázrakem přežije.

No, a to je vše, přátelé... :-/

0/0
19.10.2011 12:49

my+š+ka

Re: Shrnutí průběhu

Nechlastej, vidíš už bílé myšky !

0/0
19.10.2011 13:04

Mitchell

Re: Shrnutí průběhu

Fakt trefný nick.

0/0
19.10.2011 13:05

quesh

Re: Shrnutí průběhu

Kdyby byli piloti tak našrot, jak nám tu někteří neustále předhazují, těžko by byli schopní ten letoun vůbec nastartovat, natož s ním vzlétnout. :-P

0/0
19.10.2011 13:27

byvalyvoliccssd2

Pilot má mít nohy na pedálech stále, i během startu.

Ovládá jimi směrové kormidlo a už při rozjezdu musí řídit směr, aby nesjel s dráhy. K brždění podvozku dochází, když tyto pedály začne překlápět dopředu, což se používá po přistání při dojezdu. Ale jestli musel rvát knipl takovou silou, tak si toho překlopení nemusel všimnout...

0/0
19.10.2011 12:35

bar.bu.do

Re: Pilot má mít nohy na pedálech stále, i během startu.

... musel rvát silou, protože brzdil ...

0/0
19.10.2011 12:45

soc01

Re: Pilot má mít nohy na pedálech stále, i během startu.

... a brzdil, protoze rval silou ...

0/0
19.10.2011 12:48

bar.bu.do

Re: Pilot má mít nohy na pedálech stále, i během startu.

... nikoli, nejdřív brzdil jen trochu ...

... ale pak se do toho opřel jako chlap ...

0/0
19.10.2011 12:51

Zvůle exekutora nad tebou vítězí

Knipl musel táhnout silou 64kg

No, síla se sice měří v newtonech, ale to tím kniplem musel zvedat celé letadlo? I menší stroje mají posilovače řízení.

0/0
19.10.2011 12:24

soc01

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

Pilot musi mit odezvu od rizeni.

0/0
19.10.2011 12:29

pettyo

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

No ne nutně. Třeba v nových Airbusech ji nemá. Ty se řídí jako playstation.

0/0
19.10.2011 12:30

soc01

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

I na joysticku je odezva. Teda aspon byvala, jestli uz je to ted fakt bez jakekoliv odezvy, tak pilot vlastne ani nevi, co dela.... a jak moc to dela :) Zas je fakt, ze pocitac to mozna vi lip.....

0/0
19.10.2011 12:32

inosh

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

Pilot Boeingu na posadku Airbusu  pred nim:

"Zmackni START a ENTER a odlet s tim playstationem do haj (100 dukatu) ku!"

*

Skutecne se stalo...

0/0
19.10.2011 14:00

byvalyvoliccssd2

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

Protisílu tam simulují prachobyčejné pružiny.

0/0
19.10.2011 12:32

pettyo

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

Pružina asi nenahradí poctivou hydrauliku.

0/0
19.10.2011 12:39

soc01

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

Pruzina pouze vraci joystick do vychozi polohy, ale to neni opravdovy force feedback.

0/0
19.10.2011 12:39

pettyo

Re: Knipl musel táhnout silou 64kg

No ne. Ty jsi ale chytrý.

0/0
19.10.2011 12:29

Iwan

Stále něco nehraje :-)))

Další smyšlená hloupost. Pilot, který startuje nemá důvod zvedat, třeba jen špičku bot, na pedály. Není to nijak pohodlná poloha a pokud napsali, že se jednalo o mimořádně zkušené piloty, tak lze předpokládat, že toto věděli. To ovšem nevylučuje, že tak, s nohama na pedálech, opravdu uspěšně vzlétnout nejde. Je určité vysvětlení, proč pilot nohy na pedálech měl, ale je to jen další spekulace a tu ruská strana už vyloučila. ...Nic prý jim nenasli.

0/0
19.10.2011 12:21

villík

Koukám, že posledním pořádným pilotem v Rusku byl .....

...Erich Hartmann.;-)

+3/0
19.10.2011 11:56

Iwan

Re: Koukám, že posledním pořádným pilotem v Rusku byl .....

A co třeba A.I.Pokryškin???  ...Glinka, Aleljuchin, Lavickij, Rašetov... Ti lítali hodně dobře.:-)

0/0
19.10.2011 12:29

Monte Santos

Re: Koukám, že posledním pořádným pilotem v Rusku byl .....

Pořád nic moc v porovnání s Hartmannem a dalšími, jako Gerhard Barkhorn, Günther Rall, Walter Nowotny, Erich Rudorffer, Oskar-Heinrich Bär, Hermann Graf, Walter Krupinski, a ješte spousta dalších. A to němci narozdíl od sovětů evidovali sestřely opravdu důvěryhodně.

0/0
19.10.2011 13:33

bar.bu.do

Re: Koukám, že posledním pořádným pilotem v Rusku byl .....

... ovšem na štestí pro nás nakonec ti Rusové vyhráli, že?

0/0
19.10.2011 14:14

_Xeon_

Re: Koukám, že posledním pořádným pilotem v Rusku byl .....

Ján Režňák taky nebyl špatný a začínal na AVIA BK 534...

0/0
19.10.2011 20:16

modern725

Ruská komedie

Jasně, těsně po nehodě Medvěděv nebo jak se ten poloviční diktátor jmenuje, prohlásil, že pokud se najde závada na letadle, tak v rusku přestanou ruské stroje létat úplně. Respektive to byla asi trochu přehnaná hrozba, ale provozovatelům by něco takového docela zatopilo - což znamená, že by se o to musel někdo starat a to všeobecně není žádoucí, extra v případě úřadů, pod které tato problematika spadá. Lépe tedy po "vyšetřování" hodit vinu na někoho, kdo se už asi neubrání - na piloty. Ostatní piloti proti zaměstnavatelům nevystoupí - ono taky proč, přijít o místo se nevyplácí, extra, když je konkurence velká. Celá věc je jen další komedií už od začátku - ruská technika je nejlepší - sice mimo pár strojů aeroflotu (většinou Boeing) - 90% ostatních ruských letadel ani nesplňuje normy pro možnost přistání na evropském letišti, ale to nevadí, kdo by tam taky létal, že jo ...

0/0
19.10.2011 11:45

bar.bu.do

Re: Ruská komedie

... ukázkový politický žvást ...

0/0
19.10.2011 11:47

zuk

Re: Ruská komedie

to jsou teda pindy...

0/0
19.10.2011 11:51

inosh

Honza Cech

Co na to Honza Cech? ;-)

0/0
19.10.2011 11:24

prettywillow

Úplně to nesouvisí...

... nejsem odborník na letadla a tak se do toho nechci motat, nicméně jsem si prohlídla fotogalerii a musím říct, že jsem fakt vděčná za svou práci v teple kanceláře, na tohle bych neměla žaludek...

0/0
19.10.2011 11:14

inosh

Re: Úplně to nesouvisí...

Na co byste nemela zaludek?  Na letani? Verte mi, ze ano, je to krasna prace.

Nebo na vysetrovani nehod? Ano, to uznavam, do toho by se mi take nechtelo...

A vubec, krasna vrbicko, nezajdeme na kaficko? ;-)

0/0
19.10.2011 11:20

.@.

Testovat naživo katastrofický scénář...

8-o 8-o 8-o Ti Rusové jsou opravdu dobří kaskadéři!

0/0
19.10.2011 11:02

radik

Re: Testovat naživo katastrofický scénář...

Možná by ses divil co všechno dělaj zkušební piloti při testování nových letadel než je pustí do ostrého provozu... a nejen v rusku...

0/0
19.10.2011 11:14

inosh

Re: Testovat naživo katastrofický scénář...

Presne tak... Napr. u Boeingu je to mazec (ale jiste i u jinych vyrobcu). Vypinani motoru za letu a znovu nahozeni... Na to clovek musi mit nervy...

Btw, zkouseli to na RWY mnohem delsi, nez v Jaro. Meli dost dost mista. Budte v klidu ;-)

0/0
19.10.2011 11:22

Naked and petrified

Re: Testovat naživo katastrofický scénář...

Pocitam, ze to je pro zkusebni piloty zcela normalni... Nejspis se pak nesnazili na konci ranveje pri prilis nizke rychlosti opravdu zvednout.

0/0
19.10.2011 12:12

Ghost47

Re: Testovat naživo katastrofický scénář...

Dráha, kde to testovali, má tuším 5500 metrů, takže v okamžiku "vyjetí na trávu" měli ještě 4km betonu na bezpečné zastavení...

0/0
19.10.2011 12:41

.@.

Re: Testovat naživo katastrofický scénář...

ok, to zní dobře... R^

0/0
19.10.2011 13:05

Tonda Brno

To mi hlava nebere

Při letu je nejobtížnější přistání a start. Tady při startu si kapitán někam odejde a start nechá 2. pilotovi, asi nějakému nováčkovi, který si při rozjezdu brzdí. To jako neví co dělá, když nepozná, že brzdí.

Nebo je tu ještě možnost, že oba piloti byli totálně na šrot.

+1/0
19.10.2011 10:53

biggles

Re: To mi hlava nebere

kapitán nikam neodešel - to že předal řízení neznamená že opustil křeslo v kokpitu a šel na kafe - jen si prohodili funkce

0/0
19.10.2011 10:56

bar.bu.do

Re: To mi hlava nebere

... kapitán si udělal pohodlí, natáhnul si nohy ...

0/0
19.10.2011 11:28

Svoboda je otroctví

Re: To mi hlava nebere

Bé je správně. Aeroflot není pro měkoty s nedomykavými moldánkami.

0/0
19.10.2011 11:27

pettyo

Re: To mi hlava nebere

Tohle nebylo letadlo Areoflotu.

0/0
19.10.2011 12:32

JUDr. Lawyer

Dotaz

Stejně by mě zajímalo, jak to při takové tragédii probíhá, myslím tím příčinu smrti cestujících? Zabije ten náraz nebo požár? Když to přežil jeden, jaktože ne ostatní. Jasně že 230 km/h je ukrutná ryachlost, ale zase letadlo je robustní a nedá se srovnávat s autem.

0/0
19.10.2011 10:49

biggles

Re: Dotaz

od každého něco - ale většinu obětí má zpravidla na svědomí následný požár

0/0
19.10.2011 10:54

Dusan321

Re: Dotaz

To je pripad od pripadu, spoustu lidi zabije naraz. Letadla nejsou stavena s ohledem na preziti lidi pri narazu, takze i pomerne slaby naraz zpusobi destrukci interieru a s ni souvisejici tezka poraneni pasazeru.

0/0
19.10.2011 10:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.