Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Otřesy tramvají a troleje jsou problém, zní z centra Olomouce už roky

Po pondělním neštěstí, při němž v centru Olomouce spadla část falešné štítové zdi domu a zabila procházející ženu, poprvé zaznělo od odborníka to, co tvrdí lidé žijící u tramvajové tratě už dlouho. Otřesy projíždějících tramvají podle nich mohou domy určitým způsobem poškodit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

majkl1

Staří nebyli tupci.

Pokud si prohlédnete historické snímky tramvajové dopravy třeba v Ústí n. Labem (po Praze druhá největší síť) zjistíte, že více než 90 % trolejového vedení bylo vedeno po vlastních, samostatných sloupech. Závěsů na domy bylo použito jen tam, kde z prostorových důvodů nebylo možné jiné řešení. Stálý tah vedení není ještě nejhorší. Daleko horší jsou jeho kmity, spolu s otřesy způsobené průjezdem tramvají. To je ono příslovečné stokrát nic, co umořilo osla. I z nedávné doby byly v Ústí problémy s praskajícími zdmi právě na historických domech, kam byly umístěny trolejové závěsy, nyní už trolejbusových linek. A DP reagoval stejně. Proč se tedy tyto problémy nevyskytují u domů bez závěsů?

0/0
20.10.2011 16:01

kaksikymmenta

Trolejový závěs

Aby za spadlý štít domu mohl trolejový závěs, je kravina. Pan Menšík má pravdu. Trolejbusové závěsy musí unést dvojnásobek trolejí a jsou ukotveny na starších budovách a mnohdy i staršími metodami. Ale pokud jezdí tramvaj po neobnoveném a nerekonstruovaném kolejovém svršku, pak se není čemu divit, byla to jen otázka času. Pěkně bylo zrekonstruováno přednádraží. Stejným způsobem bych doporučoval rekonstruovat i zmíněnou trať. Čili pevný betonový podklad s pryžovými vložkami a asfaltovou zálivkou.

0/0
19.10.2011 22:23

hrcprcsalala2

Re: Trolejový závěs

Kravina je hlavně to, že se rádobyznalecky vyjadřuje osoba, která se neobtěžovala si zjistit alespoň základní informace o dané budově. Rv

0/0
20.10.2011 11:02

kaksikymmenta

Re: Trolejový závěs

Nejsem architekt ani stavař, ale dopravní inženýr a technolog. Všechno bylo myšleno obecně. Ale máte pravdu, mohl jsem si o tom něco přečíst.

0/0
20.10.2011 11:06

hrcprcsalala2

Re: Trolejový závěs

Ono jde o to, že to je dům snad ze 17. století, kterému byl v 19. století přistavěn falešný štít. To, co spadlo, tedy nebyl štít, ale falešný štít, fakticky metr vysoká zídka, stojící bez jakékoliv opory nahoře na domě a zakrývající sedlovou střechu.

0/0
20.10.2011 11:11

kaksikymmenta

Re: Trolejový závěs

Děkuji za vysvětlení.

0/0
20.10.2011 11:13

zupan

Hlavne, ze zni

pokud ovsem maji statiky, kteri vydavaji hodnoceni jako v tomto pripade, tak potes panbuh Olomouc.

0/0
19.10.2011 19:02

Janajánská

Vepřovice ?

Není Olomouc postavena z nepáleých cihel, jako celá Morava ? Že se to zde všechno sype.;-(

0/0
19.10.2011 18:49

Lvy

V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Podle mě když tak mají budoucnost trolejbusy ideálně v hybridním provedení, všude tam, kde budou dráty pojedou na elektřinu a když vyjedou mimo tak přepnou na klasický motor se všemi výhodami hybridů v městském provozu. Takové trolejbusy dávno existují a jezdí. To jak by to prospělo provozu a bezpečnosti hlavně chodců snad ani není potřeba řešit...

0/0
18.10.2011 19:45

Trupman

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Do autobusu ani do trolejbusu nikdy nenacpete tolik lidí, kolik se jich vleze do tramvaje. Nehledě na to, že stavba tramvajové tratě na samostatném tělese (odděleně od silničního provozu) vyjde levněji, než stavba samostatné vozovky pro busy. Tramvaje jsou nahraditelné možná tak nějakým jiným, větším drážním vozidlem.

0/0
18.10.2011 19:56

Lvy

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Tak ad počet cestujících, to se mi moc nezdá vzhledem k tomu, že standardně existují kloubové verze, ale skutečně nemám čas to dohledávat a i kdyby, tak ten rozdíl bude minimální. A k tomu druhému, je nesmysl stavět něco co by se stavět právě nemuselo. Trolejbusy potřebují jen ty dráty nahoře a jezdí po normální cestě a hybridní si můžou jezdit kde chtějí.

0/0
18.10.2011 20:07

Trupman

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Ad počet cestujících: ten rozdíl tam rozhodně není marginální. Trolejbusy a autobusy mohou mít ze zákona max. 18 m délky (na výjimku i o něco více, ale nejdelší se vyrábějí cca. 25metrové modely), tramvaje mají max. dovolenou délku cca. 60 metrů. Ta sice není v Olomouci využívaná, ale teoreticky to možné je.

0/0
18.10.2011 20:10

hrcprcsalala2

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Trolejbusy jezdící "po normální cestě" ale ztrácí tu nejzákladnější výhodu tramvají - jízdu po vlastním tělese mimo zácpy.

0/0
19.10.2011 10:55

Lvy

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Aha, tak pokud je základní výhodou tramvaje jízda mimo zácpy, tak to jsou pak často zcela zbytečné. Navíc je to nesmysl, tramvaje právě naopak ty zácpy často vytvářejí a to tím, že blokují dopravu tam, kde není dost místa a ještě se ubere díky kolejím...

0/0
19.10.2011 10:57

hrcprcsalala2

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Zato o trolejbusech by to neplatilo, že? No, diskuse dospela do bodu tupých plků, tudíž ji opouštím. ;-D

0/0
19.10.2011 11:17

Lvy

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

No to by teda neplatilo, když ty jaksi jezdí normálně stejně jako ostatní. Došlo?

0/0
19.10.2011 11:22

kaksikymmenta

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

A Vám asi nedošlo, že tramvaj může mít zvláštní preference na křižovatkách. Když pohlédnu ku Praze, konkrétně na úsek "Podolská vodárna - Výtoň", tramvaj projíždí pod Vyšehradem tunelem, kde má preferenci absolutní. U silničních vozidel to nemusí být tak jednoznačné, je to dáno především infrastrukturou a druhem dopravní cesty. Mimo vozovku může mít dokonce vyšší traťovou rychlost, což se promítá také do cestovní rychlosti. Vyšší cestovní rychlost získáme většinou kvalitní rekonstrukcí tratě, což nám při stejném objemu vozokilometrů může přinést úsporu jedné soupravy tramvají. Může, nemusí, záleží to na délce tratě. Ale nevím, jestli to bylo zbytečný, musel byste se chytit všech souvislostí. Takže tramvaj rozhodně přežitek není. I v zahraničních městech se budují nové systémy. A konkrétně v Anglii není ani jediný trolejbus. Je to škoda, ale je to tak.

0/0
19.10.2011 22:37

Grossak

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Pokud by se všude tam, kde jsou zácpy, zrušily koleje a místo nich byla jen vozovka, vytvoří se zácpy i tam a ještě se prodlouží. Nesmíme zapomínat, kolik veze lidí tramvaj a kolik auto. Chytrý motorista ví, že 1 tramvaj je cca 100 aut a podle toho se chová. Jen hloupý neví a tvrdí, že tramvaje vytvářejí zácpy. :) Zácpy vytvářejí převážně auta, a zdržují tak sama sebe a ještě MHD.

V Praze 350 mil. cestujících ročně přepravených tramvají není zrovna málo. Zkuste si to promítnout do aut. :)

0/0
19.10.2011 21:46

Tomaseq

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Je vidět, že o tramvajích nic nevíte ... Rv

+1/0
18.10.2011 20:24

Bitterfeel

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

A dááál....??? To je jako všechno?

0/0
18.10.2011 21:42

kaksikymmenta

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

To Vám nestačí? Materiálů je na internetu dost. Proč by se to tady mělo opakovat?

0/0
19.10.2011 22:30

Grossak

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

To někteří říkají dlouho. Ale jejich úvahy nezohledňují řadu faktorů, pokud se vůbec jedná o úvahy. Tramvaje, ač trpí neduhy, jsou velmi efektivní dopravní prostředek, který v povrchové dopravě nemá z hlediska efektivity (spotřeba plochy a času na přepraveného uživatele) konkurenci. To je v přeplněných městech naprosto klíčové. V centrech mohou velmi dlouhé tramvaje (v Česku běžně 30 m, v Brně až 47 m) projíždět místa, kde by neprojel ani kloubový autobus. Kapacita běžné tramvaje je 250 lidí, kloubového autobusu 150 lidí. Styk kolo-kolejnice je velmi výhodný. Nemyslím, že by bezpečnosti chodců prospělo, kdyby nebyly tramvaje, ale jezdilo by 2x tolik busů. Takže je třeba to řešit. Ne na sebevražedné chování některých jedinců reagovat tím, že zbavím dopravní skelet jeho páteře. Tím nemotivuji lidi ke zodpovědnosti. Tramvaje však musí řešit například pomalou jízdu ve výhybkách a kříženích.

0/0
19.10.2011 21:36

kaksikymmenta

Re: V dnešní době jsou tramvaje přežitek.

Co to je za blábol?? Jaký přežitek?? Tramvaje jsou schopny využít tu kapacitu cestujících a navíc na vlastním tělese. Podívejte se, jak má tratě situováno Brno. Téměř každá větev kromě Juliánova a Obřan je trať vedena po vlastním tělese. S těmi trolejbusy sice máte pravdu, ale tramvaj má své nezastupitelné místo. Příkladem může být opět Brno, to provozuje na české poměry nejdelší tramvajovou soupravu, na kterou musí mít zvláštní licenci drážního úřadu.

0/0
19.10.2011 22:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.