Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podle statika mohou za pád zdi v Olomouci staré postupy a tramvaje

Příčinami pádu části falešné štítové zdi, která v centru Olomouce v pondělí dopoledne zabila procházející ženu, byly podle předběžných závěrů statika zastaralé postupy při její stavbě v 19. století a otřesy projíždějících tramvají. Podobně stavěných domů je přitom v ulici, která patří k nejrušnějším ve městě, hned několik.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tomaseq

Závěs trolejepř

Předpokládám, že závěs troleje na onom domě bude přes 50 let starý. Tedy z doby, kdy zde byla vystavěna dvoukolejná trať a kdy se přestalo jezdit přes Horní náměstí ... Došlo k přetržení nosného lana troleje. Závěs na domě zůstal v pořádku. Došlo k výměně lana, které se pověsila na původní "oko" na domě...  Napájecí kabely zatím nebyly uvedeny do původního stavu.

0/0
18.10.2011 18:23

rafol

Pamatka

Zajimave je spise to, ze dum je chranena pamatka a pritom dovoli na nej uchytit konzoly trolejoveho vedeni. Zkuste si na pamatkovy objekt pristavet nebo namontovat neco, co se pamatkarum nebude libit.Rv

0/0
18.10.2011 13:46

hrcprcsalala2

Re: Pamatka

To trolejové vedení je tam už desítky let. A kdyby se nemohlo uchytit na památkoě chráněný dům, tak by centrem Olomouce nikdy žádné tramvaje nejezdily. ;-)

0/0
18.10.2011 17:28

Smradlavej čmoud z komína

Re: Pamatka

je tam dost široký chodník, mohli postavit sloup

0/0
20.10.2011 16:55

jesterkasploutvema

soudce Lynč

nicméně zdejší plebs již majitele lynčoval a požadoval pro něj minimálně žalář.

+3/0
18.10.2011 6:16

Hurych a synové, parní mlýny

Re: soudce Lynč

Jaký žaláŕ? Pověsit... ;-D

0/0
19.10.2011 6:58

oliwerk

Štít domu byl velmi nakloněn!

Před měsícem jsem se na ten dům náhodou díval. Jeho horní okrasný štít (myslím ozdobnou zeď těsně pod střechou, která se bohužel zřítila na chodník) byl velmi nakloněný směrem do ulice. Připadalo mi tehdy, že snad musí každou chvíli spadnout. Také celý dům (na fotkách to není tak zřejmé) se ve skutečnosti naklání dopředu do ulice. Toto odchýlení zdi je největší v nejvyšším patře domu a vyniká při srovnání s kolmou zdí sousedního domu. Dům je takto nakloněný už mnoho let.

Bohužel jsem tehdy mylně předpokládal, že horní štít je s ohledem na svůj velký náklon a náklon celého domu technicky zajištěn proti pádu. Mrzí mě, že při pádu štítu někdo zahynul.

Podle mého názoru majitel domu moc dobře věděl o reálných rizicích na domě tj., že celá přední stěna domu je nakloněná do ulice a že dům je hodně starý, tj. postavený podle předpisů starých sto let a více. Neobvykle velkého náklonu horního okrasného štítu by si všiml každý laik. Když přizná, že něco věděl a nic neudělal, je to trestný čin.

0/0
18.10.2011 0:19

mpixel

Re: Štít domu byl velmi nakloněn!

No, od dopravního podniku, je to tedy tuplem nezodpovědnost, napínat o takový barák svoje lana....

0/0
18.10.2011 0:26

blekekeke

Re: Štít domu byl velmi nakloněn!

Tak když jste věděl, že to spadne, proč jste nikoho neinformoval, o hrozícím nebezpečí?

+1/0
18.10.2011 6:26

pipi02

Re: Štít domu byl velmi nakloněn!

Jestliže jste věděl, že to spadne a nenahlásil to, tak jste se vlastně dopustil trestného činu obecného ohrožení.

+3/0
18.10.2011 7:55

vransen

Re: Štít domu byl velmi nakloněn!

Souhlas. Kritizovat majitele dokáže každý. Běda ale, kdyby vina měla padnout třeba na vás.

0/0
18.10.2011 8:16

rzlm

Re: Štít domu byl velmi nakloněn!

přečti si to celý ... píše, že měl za to, že je to ze zadu jištěný ...

to samé se dá říct o tom statikovi, že borec ten posudke ušil majiteli na míru ...

0/0
18.10.2011 12:02

hrcprcsalala2

Re: Štít domu byl velmi nakloněn!

"Neobvykle velkého náklonu horního okrasného štítu by si všiml každý

laik. Když přizná, že něco věděl a nic neudělal, je to trestný čin." - kdy se pujdete udat? ;-DR^

+1/0
18.10.2011 10:26

Hurych a synové, parní mlýny

Re: Štít domu byl velmi nakloněn!

Přesně tak. Už aby vyrazil. Bože, co to je za pitomce... 8-o

0/0
19.10.2011 7:02

karloss BS MC

no-jako nejdůležitější vidím

tu trolej ukotvenou na domě. už nic nebrání, aby si tramvaj udělala z baráku tunel;-D

0/0
17.10.2011 23:53

Master_Raa

coze?

Mno ja sice nikdy neexceloval z cestiny, ale tomu opravdu nerozumim.Autor chtel rici ze  pred par lety postavili k rekonstruovanemu domu falesnou stitovou stenu technologii 19-teho stoleti? Tomu dnes snad uveri jen dusevne prosty clovek. Pokud vim, tak dnes se "falesna" pruceli tvori tak,ze se vykucha vnitrek domu a nechaji se jen obvodove zdi, pripadne jen nektera obvodova zed a za ni / uvnitr nich se postavi nova stavba. Je zajimave ze dokud nebyla stavba vevnitr vykuchana,tak barak drzel urcite par desitek let i stema tramvajema,takze muj lajcky odhad je ze pri rekonstrukci jen vykopali vnitrek, na poradne zpevneni a kotveni pruceli se vyprdli (hlavne levne), zvlaste pak na tom pruceli jeste nechali zavesene  nosne draty vedeni tramvaje. A po par letech se ty vibrace musely projevit na takto uvolnene volne stojici stene... takze pane statiku, vratte licenci a supajdy utracet penize, ktere vam zaplatili tza ten posudek, a po cete muzete vzit pilir mostu a obvinit ze bez neho spadnul.

0/0
17.10.2011 22:29

hrcprcsalala2

Re: coze?

Ne, ne, ne, uplne splatne. Rv Nikdo ted nic nekuchal, ten barak je v puvodni podobe, dostal pred par lety jen novou fasadu. Tam, kde se pise o 19. stoleti, tak se pise o tehdejsi rekonstrukci jeste starsiho baraku, kterou se dostal do dnesni podoby. Takze pane mastre rea, vratte obcanku, vysvedceni ze ZS a nebo aspon nepijte. ;-D

0/0
17.10.2011 22:34

My.WinCleaner

Re: coze?

No, noční doba už je pokročilá, ale ne natolik, aby kloudně uvažující člověk došel k takovým nesmyslům8-o

0/0
17.10.2011 23:19

libedejroznec

no co

skoro nikde, kde jezdí tramvaje, nebyly domy stavěné na otřesy a takový provoz...

+1/0
17.10.2011 21:45

Petrolin3

Zatracení fušéři.

Jak si mohli dovolit stavět v 19.století tehdejšími metodami-hrůza.Kdyby použili současný způsob výstavby tak ta paní mohla žít.To je tak,když se to fláká.Navíc popletli stěny.Není zvykem štítovou stěnu s tolika okny  neumísťovat do ulice.Jeden by řekl,že ta stěna nebyla vůbec štítová a navíc falešná.Je to uliční průčelí s vysokou atykou.Na tu výšku je však dost tenká.Závěs troleje je nízko.Nemusel mít rozhodující vliv na pád atyky.Chtělo by to podívat se na kvalitu zdiva ve spáře atyka-stěna strop a hlavně atyku staticky posoudit.

0/0
17.10.2011 21:29

honza.f

Re: Zatracení fušéři.

Máte pravdu. 20 cm moderního současného zateplovacího polystyrénu by ztlumilo ten náraz a paní by určitě přežila.

+1/0
17.10.2011 21:38

libedejroznec

Re: Zatracení fušéři.

kdepak.. železobetonová konstrukce by tu příčku lepenou cementovou maltou udržela ;-D

0/0
17.10.2011 21:44

bar.bu.do

Re: Zatracení fušéři.

... no, ta perlinka to málem udržela ...

0/0
18.10.2011 7:36

zupan

Statik

odbornik na slovo vzaty. Proste to spadlo. ;-D

0/0
17.10.2011 19:57

Dark5

Re: Statik

Kupodivu stavebnictvi neni exaktni veda a tak se prijima jista mira rizika. A az spocitate dlouhodoby vliv otresu projizdejici tramvaje na stitovou stenu z 19. stoleti, tak asi dostanete nobelovku.:-P

0/0
17.10.2011 20:35

krkavec běžné velikosti

Re: Statik

verdikt by zněl,že je to přinejmenším nevhodné...

0/0
17.10.2011 20:48

Master_Raa

Re: Statik

dlouhodobe barak stal....alep okud mu zbourate vnitrek,ktery tovri operne pilire teto zdi a dovnit postavite jinou budovu, ktera zcela urcite je napojena jen v par bodech kvuli izolaci, tak se nemuzete divit ze vam spadne cokoliv...

V tomhle state se tramvajove trate temer nestavi, maximalne v praze jeste, takze barak zcela urcite nemnel porblem s nenadalymi vibracemi od tramvaje, ale spise se zborenymi opernymi poliri (vnitrni steny domu)

0/0
17.10.2011 22:34

hrcprcsalala2

Re: Statik

Tomu baraku ale nikdo zadny vnitrek nezboural a nepostavil dovnitr jinou budovu. Kam na tyhle totalni fantasmagorie chodite?! 8-o Rv

+2/0
17.10.2011 22:35

honza.f

Dneska by to jináč drželo

No jó, starej postup. Tehdy holt ještě neprodávali v Bauhausu YTONG a nezateplovalo se dvacítkou polyšem. Dneska by to jináč drželo.

+1/0
17.10.2011 19:49

braka

Trolejové vedení ?

Takže proto bylo uchycení trolejí vráceno na své původní místo !!!

0/0
17.10.2011 19:48

hrcprcsalala2

Re: Trolejové vedení ?

Co prosím.....? 8-o

+1/0
17.10.2011 19:53

Big-M

Aha

takže odškodnění zaplatí dopravní podnik?

0/0
17.10.2011 19:34

Fai Rodis

To je ovsem desne.

V 19. stoleti pouzit techniku, ktera bude o jiz o pouhopouhych 100 let pozdeji zastarala.

+1/0
17.10.2011 18:55

Posel z Liptákova V.

Re: To je ovsem desne.

TEHDY zastaralou.

0/0
17.10.2011 19:01

hrcprcsalala2

Re: To je ovsem desne.

Pramen toho "tehdy"...?

0/0
17.10.2011 19:09

carabus

Statik

Vypadá to na rozumné rozhodnutí rozumného člověka, zvláště v takovýchto případech nemusí vždycky existovat konkrétní viník. Ale vysvětluj to vševědům s IQ tykve, kteří automaticky napíší: "Vlastníka domu zavřít, beztak si na ten dům nakradl", je to samozřejmě asi stejně zbytečné...

+17/0
17.10.2011 18:52

Dr.Fe (2)

Re: Statik

On někdo něco takového napsal nebo jen tak blábolíte ?

0/0
17.10.2011 19:17

Hrochomut

Re: Statik

sjeď si na této stránce úplně dolů k prvnímu vláknu :-)

+1/0
17.10.2011 19:25

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: Statik

No podle vyřehtanýho smajla na konci moudra se dá leccos usuzovat o inteligenci autora.

0/0
17.10.2011 19:28

hrcprcsalala2

Re: Statik

Proboha, to byla ironie a reakce na x příspěvků v tomto duchu, které tu dnes naskákaly... :-P

+1/0
17.10.2011 19:29

rqmark

Re: Statik

No u nás se to samozřejmě zamete pod koberec, jako vše ostatní. Pokud půjdete do důsledku - tak je tam zmínka o tom, že to způsbili kombinace tramvaje, napnutí drátu pro trolej a stav zdiva. Je třeba přesně stanovit kolik se co podílelo na příčině pádu, a podle toho samozřejmě stanovit odpovědnost. Za vše položím otázku. To jako při napínání těch pomocných lan pro trolej nesledují statiku. To jako může napnout na libovolnou hodnotu? A kdo za to odpovídá?

0/0
17.10.2011 19:54

hrcprcsalala2

Re: Statik

Na ty dvě otázky bych také velice rád znal odpověď. Ale bojím se, že by mne moc neupokojily. :-/

0/0
17.10.2011 19:59

braka

Zajímalo by mě,

kam odtékala voda z té malé stříšky pokryté bonským šindelem ? Bylo tam pořádně udělané a vyspádované úžlabí, nebo byla malta pravidelně při lijácích vymývana dešťovou vodou ?

0/0
17.10.2011 18:41

hrcprcsalala2

Re: Zajímalo by mě,

Tak ona to asi není žádná malé stříška, ale klasická velká sedlová střecha celého domu, jdoucí ještě o patro níž, než se to urvalo. Ten dům má ve skutečnosti dvě patra, třetí patro už je podkroví pod sedlovou střechou (viz dvě falešná "zazděná" okna po stranách). Ale dotaz na odvodnění smysluplný samozřejmě je.

0/0
17.10.2011 18:46

Lord Havelock Vetinari

Re: Zajímalo by mě,

Ještě nějak takhle ta střecha může vypadat http://www.vysocina-news.cz/data/35267/preface/full.jpg , z těch fotek u článku to poznat není.

0/0
17.10.2011 19:47

hrcprcsalala2

Re: Zajímalo by mě,

http://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=krimi&c=A111017_173534_olomouc-zpravy_stk&foto=STK3e8ce6_DSC_0130.JPG - tady je to vidět asi nejlíp. Ta čouhající špička střechy vede asi na obou stranách v prodloužení až dolů k sousedním domům. V důsledku toho má ten dům plná přízemí a 1. patro, 2. patro už je podkroví (proto má jen 2 okna uprostřed, ty dvě po krajích jsou falešná a proto "zazděná". No a nad tím už byla asi čistě jen "zídka", maskující špičku střechy a dorovnávající výšku domu k sousedním.

0/0
17.10.2011 19:58

Deratizátor vulgo Krysařík

Takže jednoznačně vina Dopravního podniku.

Statika štítu byla narušena ukotvenou trolejí a otřesy způsobenými tramvajemi.

0/0
17.10.2011 18:40

Lumin161

Re: Takže jednoznačně vina Dopravního podniku.

Nevidím na fotkách, že by kotevní lano bylo upevněno ve štítu.. vy ano?

+1/0
17.10.2011 18:44

HarryIKeogh

Re: Takže jednoznačně vina Dopravního podniku.

...do štítu ne, ale i tak ten tah udělal svoje...vychýlení 5mm dole může udělat i 5 cm nahoře...

0/0
17.10.2011 18:46

valoe

Re: Takže jednoznačně vina Dopravního podniku.

pricemz velkou roli budou hrat i vibrace. Kdyz to vedeni po kazdem projeti tramvaje ci zafoukani vetru s tou stenou trochu zaclouma....a to jeste nemluvim o nejakych tech harmonickych....

0/0
17.10.2011 18:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.