Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nový Zéland čelí nejhorší námořní ekologické katastrofě ve svých dějinách

Z nákladní lodi Rena, která uvázla na útesu u Nového Zélandu, uniklo v pondělí večer velké množství topného oleje. Podle novozélandského úřadu pro námořní dopravu ho vyteklo 350 tun. Ministr životního prostředí Nového Zélandu Nick Smith označil nehodu za nejhorší námořní ekologickou katastrofu v historii země.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

C2H5OH

když redaktorovi hrábne....

...........řada kormoránů a tučňáků je v péči veterinářů. No co dodat, snad jen to, že proti takovéto trgédii je hladomor v zemích třetího světa jen prkotina!

0/0
11.10.2011 18:55

Smradlavej čmoud z komína

Re: když redaktorovi hrábne....

odhlédnu-li od toho, že příčinou té nehody i toho hladovění je kapitalismus, tak největším problémem je PŘEMNOŽENÍ těch lidí, neboli že kapacita prostředí nedostačuje k jejich uživení, přesto se dál množí

jednoho druhu z těch ptáků co ošetřují je na světě jen kolem 1500 kusů, lidí je 7 miliard a jen škodí, takže tohle je rozhodně větší tragédie

0/0
14.10.2011 4:04

vladimír67

re

v tom případě už to není o palivě, ale o vytažení kontajnerů, ale oni jsou bezpečné, tam je riziko minimální, jezdím na lodi a vím, že je to už jenom o pojištění, kluci záchranářští taky potřebujou něco vydělat

0/0
11.10.2011 12:10

captain cook

Re: re

Lodi hrozi rozlomeni a nekolik kontejneru obsahuje silne jedovate latky, ty chytroline! Ty o tom houby vis. Jezdeni  lodi po Vltave te nijak nekvalifikuje jako odbornika v danem konkretnim pripade.

0/0
13.10.2011 15:52

vladimír67

re

není to topný olej, míchá se to s naftou, ale zase z toho dělají slona, příroda si s tím poradí a s Libérií to nemá nic společného, je to jenom o daních

0/0
11.10.2011 11:05

captain cook

Re: re

kecas!;-€Rv

0/0
13.10.2011 15:48

bratři v triku

je to katastrofa,

a doufám, že se jim podaří minimalizovat poškození přírody... NZ VV

0/0
11.10.2011 10:36

captain cook

Re: je to katastrofa,

byl jsem v Tauranga a Mt. Maunganui v unoru. Ty plaze jsou krasne, pribojove a patri mezi turisticke perly Noveho Zelandu.;-(

0/0
13.10.2011 15:54

_Warapeidza

fakta

-je to kontejnerová loď

-pravděpodobně uteklo130-350 tun topného oleje (nafty, cnn píše "oil"?) používaného jako palivo

-ta loď má tohodle paliva (ať už je to cokoliv) na palubě cca 1,700 kubických metrů (450,000 gallons)

0/0
11.10.2011 10:02

_Warapeidza

Re: fakta

-loď má díru v hlavní nádrži (main tank)

-těch 1700 tun, které má loď v nádržích samozřejmě není nic proti tomu co obvykle vozí velké tankery (Prestige měl cca 76 000), ale problém je v tom, že Bay of Plenty je poměrně hodně bohatý na různý kolonie ptáků- tučnáků a kormoránů(?), plus se tam často objevují delfíny, sviňuchy a velryby... tj. samozřejmě velké lákadlo pro turistický ruch

0/0
11.10.2011 10:08

František Procházka

+

Na lodi sú aj štyri kontajnery s nebezpečným ferosilikónom a ten pri prípadnej reakcii s vodou vyvolá požiar.

0/0
11.10.2011 12:05

Glock Mark XIX

ta loď topný olej "nevezla"

Ona vezla kontejnery a topný olej používá jako palivo pro motory. Analogicky - v autě se vozí lidé a náklad, benzín v nádrži není náklad.

0/0
11.10.2011 9:50

Englishman

Re: ta loď topný olej

Navíc to, co pohání lodní motory, je sice svinstvo, ale jako topný olej bych to nepřekládal.

0/0
11.10.2011 9:52

buxus

Re: ta loď topný olej

Bunker oil je typ topného oleje, ovšem jde spíše o ropný zbytek. I když teď se dbá i na emise z lodních motorů, takže úplné srágory tam tankovat nemohou - i když pod libérijskou vlajkou si asi dovolí leccos.

0/0
11.10.2011 10:00

Ruler

hmmm

tam jsem se před pár měsíci koupal...

0/0
11.10.2011 9:17

Zela

Re: hmmm

ja naposled pred 2 lety a vzhledem k tomu, ze Mt.Maunganui je kouzelne misto, dokonce jsem uvazoval, ze bych se tam v budoucnu prestehoval - pohodove surfovani, hezke okoli s horou, v okoli mam hodne znamych... ;-( ...ach jo, proc posledni dobou chodi jenom same takove jobovky z meho milovaneho NZV?

0/0
11.10.2011 9:53

tulak222

autor je lama

tak podle fotografie se jedna o typicky kontejnerak a 1700 tun palivoveho oleje lodi teto.velikosti staci na to aby ze zelandu bezpecne dojela do evropy nebo ameriky. tolik nakladu topneho oleje ten ma ta lod jako auto benzin. a jinak podle toho co rikali.na rtl tak tu lod na ten utes sfoukl vitr. ono se to nezda i pro takoveto hovado plati.ze pokud posadka vcas nepozna nebezpeci tak ji to snadno zanese tam kam nema...

0/0
11.10.2011 9:09

+Moravian+

350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

Clovek by mel dojem ze se pisatel nevi co je opravdovy oil spill.. R 1978 Amoco Cadiz ztratil 220,000 tun, r. 89 Exxon Valdez jen asi 30,000 tun...Vypustit 350 tun do more je asi podobna ekologicka katastrofa jako kdyz kdyz se vymeneny olej z auta vyleje na do rybnika..

0/0
11.10.2011 9:01

cassul

Re: 350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

No, vzhledem k velikosti oceánu by to musel být hodně a hodně veliký rybník, aby se to dalo srovnat....

0/0
11.10.2011 9:05

bru7us

Re: 350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

On je "trochu" rozdil rozdil mezi surovou ropou co unikne z tankeru a topnym olejem (=benzinem) co ma lod jako palivo pro motory.

0/0
11.10.2011 9:54

Englishman

Re: 350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

Palivo lodních motorů není benzín, ale ty zbytky po rafinaci ropy, které se k ničemu jinému nehodí.

0/0
11.10.2011 9:59

buxus

Re: 350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

Těžké ropné frakce (vakuové zbytky, zbytky z termického a katalytického štěpení) se sice jak finální produkty špatně prodávají, ale v rafinériích se dají dále využít k parciální oxidaci na syntézní plyn a výrobu vodíku. A každá rafinerie (kromě hydroskimmingového typu) spotřebuje spousty vodíku na hydrorafinaci a hydrofibnishing (a často i na hydrokrak), přičemž vodík získaný z reformingu na benzín nestačí. Takže se z těch zbytků vyrábí synplyn pro chémii a vodík pro vlastní potřeby rafinérie.

0/0
11.10.2011 10:05

^Moravian^

Re: 350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

Je to tak, jedna se o bunker oil (take se rika marine diesel) coz je vpodstate odpad z rafinerri ale mohuntne lodni motory jej i tak dokazi spalit.. Jinak uniknuvsich 350 tun - smesne mnozstvi, zpusobi tak leda to ze mistni surfari nebudou muset pouzivat skin lotion :-).

0/0
11.10.2011 11:34

Tryskomys Muf

Re: 350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

Kdyy ses tak chytrej, tak vypij tri litry nafty. Uvidime co to s tebou udela..

0/0
11.10.2011 12:36

Smradlavej čmoud z komína

Re: 350 tun a to ma byt ekologicka katastrofa?

na NZ je mnoho endemických druhů ptáků

http://en.wikipedia.org/wiki/Endemic_birds_of_New_Zealand

ale to asy soudruhy rozvíječe nezajímá, všechno je nic a zisky jsou všechno

0/0
14.10.2011 4:21

jednorazovynick

To se proste stava

vyslyset vykriky ekofanatiku, sice mozna prezije o par ptaku vic, ale vsechno zbozi podrazi a to vyznamne..

0/0
11.10.2011 9:00

Smradlavej čmoud z komína

Re: To se proste stava

KAPITALISMUS - pro peníze i přes mrtvoly

0/0
14.10.2011 4:06

MarkusK

recka lod pod liberijskou vlajkou?

Muze mi nekdo rict, proc lod, kterapatri RECKE spolecnosti Costamare, pluje pod vlajkou LIBERIE? Daval bych temto statum, poskytujicich tzv. "levnou vlajku", veskere skody k uhrade. Nekdo by mel jeste napsat o technickem stavu lodi a o posadce (zda-li nebyl bezny jev, kdy je posadka slozena z nekolika narodnosti, ktere mezi sebou ani nezvladaji dobre komunikovat). Take by se melo objasnit, proc lod najela na utesy, ktere jsou v mapach jasne vyznacene.

+1/0
11.10.2011 8:57

Englishman

Re: recka lod pod liberijskou vlajkou?

Kdysi jsem četl článek o vyšetřování nehod lodí plujících pod liberijskou vlajkou a byly tam takové perly jako "XY najali v přístavu jako prvního důstojníka, protože vypadal inteligentně" nebo "kapitán se již měl školit". :-)

+1/0
11.10.2011 9:57

Paglia Orba

TANKER ????

a má na palubě kontejnery  ??? Kolik ukončených tříd ZŠ má autor článku ???

0/0
11.10.2011 8:51

uživatel eliminován v9.0

Re: TANKER ????

a k tomu to směšné číslo 350 tun, asi zapoměl připsat tři nuly, protože to bylo 350 000 tun RvRvRv

0/0
11.10.2011 9:45

pisatel69

pokrok

Koukám, že těžaři už nepočítají ropu na barely ale kontejnery, co? ;-D;-D;-D

0/0
11.10.2011 8:48

garii v21.0 (limited edition)

Re: pokrok

Jo, líp se to skladuje... ;-D;-D;-D

0/0
11.10.2011 9:33

pisatel69

Re: pokrok

Spíš bych řekl, že se to líp přečerpává jeřábama ;-D;-D

0/0
11.10.2011 10:19

vypsanafixa

Neschopnost vlád a politiků

Je zjevné, že vlády světa nejsou schopné ochránit přírodu. Nejsou schopné ani zakázet převážet ropu a olej nerozdělené do barelů. Za takové situace hrozí světu války, terorismus a anarchie. Myslím, že světu, který je ještě možné aspoň takhle mizerně řídit, zbývají do konce existence už jen minuty.

0/0
11.10.2011 8:45

torn sphincter...by black censor

Re: Neschopnost vlád a politiků

a pak se budete pod jinym clankem rozcilovat, jak jsou phm drahe, ze

0/0
11.10.2011 9:03

jednorazovynick

Re: Neschopnost vlád a politiků

z takhle chytryho pana Zelenyho bych udelal na podobny lodi kotelnika, chtel bych videt, jak krmis motor po barelech.

0/0
11.10.2011 9:24

oldas7

Pán

Nejhorší je, že tam běhá jeden pán po pláži a sbírá to lopatkou. :(

0/0
11.10.2011 8:33

gumidos

V článku

je obrázek, kde je uvedeno "tanker Rena".  Redaktor se moc rozpálil - jednak je rozdíl mezi tankerem a nákladní lodí pro přepravu kontejnerů vcelku velký a jednak by z poškozeného tanker vyteklo nikoliv pár set tun, ale pár tisíc tun ropy. Gratu¨luji k vytvoření další nesmyslné zprávy

+1/0
11.10.2011 8:27

buxus

Re: V článku

Tak čístě teoreticky by i z tankeru mohl vytékat topý olej a ne ropa. To v případě, že by si poškodil nádrže s topným olejem, který používá k vlastnímu pohonu - a ne nádrže s ropou, kterou přepravuje. Ovšem loď na fotografii má k tankeru dost daleko. :-)

0/0
11.10.2011 8:40

Paglia Orba

Re: V článku

Tak to není možné, protože drtivá většina tankerů jezdí na ropu, kterou veze. Je to díky úspoře prostoru, aby nebylo nutné mít zvláštní nádrže.;-)

0/0
11.10.2011 8:53

buxus

Re: V článku

To záleží na typu ropy - tak jednoducké to není. Neodsolenou a neodvodněnou surovou ropu obsahující neodtopované podíly (a rozpuštěné uhlovodíkové plyny) musí vozit tankery s vlastním palivem. Jinak by se moc daleko nedostaly. To co říkáte je možné případě, že ropa je v místě naklládky již alespň částečně upravena. A úspora prostoru? Je v podstatě jedno jestli si loď veze palivo co spotřebuje v jedné společné nádrži, nebo v extra nádrži mimo společný náklad.

0/0
11.10.2011 9:50

spiq

Nechápu

Jak v dnešní technologicky pokročilé době uvázně někde loď.

0/0
11.10.2011 8:22

u.boat

Re: Nechápu

tak jako může sjet auto do škarpy ;-D

+1/0
11.10.2011 8:36

Vlado Z

Re: Nechápu

Jednak je a bude to možné vždy, nejsme pány světa. Druhak byla registrována v Liberii a to o něčem svědčí... Ne náhodou má tento malý chudý stát snad největší námorní flotilu na světě.

0/0
11.10.2011 8:38

buxus

Re: Nechápu

R^ Libérie má nejtolerantější předpisy. Proto se tam registrují lodě, které by jinde neprošly. Včetně posádek, jejich počtu, atd.

0/0
11.10.2011 8:41

Qingdao

a kupodivu opět loď rejdaře MSC...

Není to tak dávno, co měla podobné problémy jiná loď low costového rejdaře MSC, tenkrát to byla MSC Napoli, nyní likvidují přírodu zase jinde

0/0
11.10.2011 8:09

čtunoviny

TEN NADPIS MĚ TEDA VYDĚSIL.................

.............BU BU BU BU BU BU......................

0/0
11.10.2011 8:07

aljavX

Re: TEN NADPIS MĚ TEDA VYDĚSIL.................

jestli ti to připadá směšné .... :-/

0/0
11.10.2011 8:43

je_to_jedno

Bulvar je peklo,

350 tun je cca 400 tis litru coz staci na kontaminaci maximalne 400 tis. kubiku vody, coz je necelyho pul kilometru ctverecniho do hloubky jednoho metru, jo, neni to uplne nejprijemnejsi ale to more si s tim poradi za chvilku, v mexickem zalivu se jednalo o uplne jine rady a stalo se co? Stalo se nic, ted akorat novinari budou shanet nejaakyho pelikana aby ho mohli vymachat v asfaltu a fotku rozeslat do vsech periodik po celem svete, komicke :-)

+1/0
11.10.2011 8:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.