Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dřív německy uměl každý vzdělaný Čech, podpořil kníže výuku jazyka

Byly doby, kdy každý vzdělaný Čech uměl jak česky, tak německy. Teď přišla doba, abychom se do těch časů vrátili. Taková slova pronesl ministr zahraničí Karel Schwarzenberg při představení projektu Šprechtíme, který podporuje výuku němčiny v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bitkar

jazyk

je to hnusnej. Opravdu existuje dle me jen malo hnusneji znejicich jazyku nez je nemcina. Priserny slova, priserna vyslovnost. Obludnej jazyk.

+1/0
29.9.2011 10:08

Antonín, topič

Re: jazyk

Tos asi neslyšel názory cizinců na češtinu. ;-D

0/0
29.9.2011 11:20

Amarize

Re: jazyk

Hnusnější nez němčina je čeština - v tom se shoduje mnoho cizinců.

0/0
29.9.2011 17:11

mana-žer

třeba

já umím všecko

0/0
28.9.2011 20:26

Menetekel

Jenomže dnes se i Němci učí anglicky

protože jazykem poražených nikdo mluvit nechce ;-)

0/0
28.9.2011 17:53

dana33

Re: Jenomže dnes se i Němci učí anglicky

Ale jazykem nejsilnejsi hospodarke velmoci v Evrop pravdepodobne ano!

+2/0
28.9.2011 18:27

AQT

Re: Jenomže dnes se i Němci učí anglicky

Nelibozvučným jazykem 2 států světa, z nichž jeden už vyvolal několik válek, opravdu nikdo mluvit nechce a nepotřebuje.

0/0
28.9.2011 23:18

Antonín, topič

Re: Jenomže dnes se i Němci učí anglicky

Bohužel, angličtina je pořád potřeba.

0/0
29.9.2011 11:15

David a Goliáš

Pan Schwarzenberg zase vzpomínal

na protektorát?:-P:-P:-P

0/0
28.9.2011 16:52

Meredyth

Re: Pan Schwarzenberg zase vzpomínal

Asi tedy nakonec bude nejlepší naučit se čínsky.Stejně za chvíli bude Čína ovládat celý svět.

0/0
28.9.2011 17:24

zlomená lopata

Učil jsem se až do maturity

jazyku našich přátel. To obrázkové písmo mě bylo celý život na h....! Díky soudruzi!

+1/0
28.9.2011 14:48

bar.bu.do

Re: Učil jsem se až do maturity

... no vidíte, můj zaměstnavatel jeho znalost požadoval ...

0/0
28.9.2011 16:08

osmera

Re: Učil jsem se až do maturity

obrazkove pismo ??  Ty jsi se az do maturity ucil egyptske hieroglyfy, to jsi byl na nejake velmi dobre stredni skole, to neni v cechach moc bezne. A ani se nedivim ze ti to k nicemu neni, ono se to pismo uz par staleti nepouziva.

+1/0
28.9.2011 16:29

nezavislypolitologamater

Re: Učil jsem se až do maturity

..... z toho si nic nedělej někdo se může učit celej život a pořád zůstane jako Ty.

0/0
28.9.2011 17:14

bar.bu.do

Asi takhle, milé děti ...

http://www.rudyfoto.com/hol/sac-arbeit.jpg

0/0
28.9.2011 14:11

papullus

Tragedií je další zjištění

dříve každý vzdělaný Čech uměl česky, ovládal českou gramatiku.Dále pak ovládal latinu. Díky tomu se mohl kvalitně učit další jazyky. Proč ? Protože díky znalosti gramatiky , stavby věty, vazeb a znalosti významu jednotlivých minulých časů v latině byl schopen pochopit vazby ,souslednosti a další , podle dnešní doby zbytečně jemnosti (nuance) jednotlivých frází v různých jazycích.

+2/0
28.9.2011 13:41

boruvka

Re: Tragedií je další zjištění

R^

0/0
28.9.2011 14:43

fchrz

Re: Tragedií je další zjištění

Rv to tak mozna pro akademiky... u lekaru, panbickaru a botaniku budiz. Ja latinu nechci ani videt, pro muj zivot naprosto zbytecny jazyk. K rychlejsimu pochopeni souvislosti a rozdilu jazyku podle me staci ovladat 1 vhodny anglo-sasky, 1 romansky, 1 slovansky jazyk.. a pak uz jen koukas jak jsou si vlastne ty dalsi "podobny".. (A to zvladam pouze anglictinu, nemcinu, rustinu a spanelstinu) Takze latinu jen pro zajemce, jinak pryc ze skol ! Rv

0/0
28.9.2011 15:57

papullus

Re: Tragedií je další zjištění

to bych to zvládání docela rád viděl ;-D . Mimojiné, nějak ti vypadl alespoň jeden jazyk germánský.

0/0
28.9.2011 16:14

Kokodák, rebirth

Re: Tragedií je další zjištění

třeba to bude ta němčina...;-)

+2/0
28.9.2011 16:18

papullus

Re: Tragedií je další zjištění

K rychlejsimu pochopeni souvislosti a rozdilu jazyku podle me staci ovladat 1 vhodny anglo-sasky, 1 romansky, 1 slovansky jazyk. napsal. A pak dál mluví o němčině. Ale to je na slípky moc složité ....

+1/0
28.9.2011 17:31

dana33

Re: Tragedií je další zjištění

Kdyz nekdo nevi, ze nemcina je anglosasky jazyk, tak asi nezvladne i ta nejzakladnejsi slovicka.

+2/0
28.9.2011 18:46

fchrz

Re: Tragedií je další zjištění

ale latinou se bude ohanet jako modernim vzorem, skladnik ze sroubarny ;-D

0/0
28.9.2011 21:11

Kurt Hýbl

...

V svabódnoje vrémja ja guljáju v párke. Davajtě pajďom na saděržánie v lédnom chakéju. Gdě spartplašádka?

0/0
28.9.2011 13:30

mana-žer

Re: ...

гдыж неумиш псат азбукоу так се несер

0/0
28.9.2011 20:21

Meredyth

Souhlasím

Pan kníže má pravdu.Němčina je stále důležitá,zvláště když sousedíme se dvěma německými státy a v Evropě jsou čtyři státy,kde se domluvíte německy.Navíc i v Africe (bývalé kolonie) nebo Americe (např. Argentina) se dá domluvit německy.

+4/0
28.9.2011 13:24

Amarize

Re: Souhlasím

To mohu jen potvrdit. V Evropě se mluví na prvním místě německy, i když si to někomu nelíbí.

0/0
29.9.2011 17:18

HancickaP

jidelni listky

ty prelady jsou vzdycky sila. vloni jsme byli v jedne male restauraci na Morave a z toho agnlickeho jidelnicku nam smichy tekly slzy.... doted nevim, jestli to mysleli vazne a nebo si delali srandu. uzene koleno treba bylo prelozeno jako "vceli kolena" (bee's knees). takovych perel tam bylo mnohem vic....

0/0
28.9.2011 13:22

stana1

posledních 20 let potřebuji hlavně angličtinu,

němčinu nějak pozapomínám, ač byla mojím silnějším jazykem. Poslední dobou kupodivu potřebuji i ruštinu a je docela překvapení, že za více jak 20 let nepoužívání tohoto jazyka a bývalé nechuti učit se jí, v té hlavě přeci jen něco zůstalo. "Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem";-D

+1/0
28.9.2011 13:20

osmera

Re: posledních 20 let potřebuji hlavně angličtinu,

presne. Taky jsem se vice ucil nemcinu a ted kdyz se me v  rakousku na letisti zeptal celnik jestli mluvim nemecky a ja mu odpovedel "selbstverständlich", tak po chvili tapani (ja mu rozumel, ale nemohl jsem ze sebe vysoukat dobrou vetu), jsem ho poprosil jestli mohu mluvit anglicky :-)

A rustina se bude hodit vzdycky, musim rict ze jsem rad ze jsem ji aspon na zakladce mel a s rusem se preci jenom clovek dokaze domluvit. A jak nam pomohla rustina treba v bulharsku (samozrejme i azbuka se tam hodila :-)

0/0
28.9.2011 16:55

a_léta_běží_vážení

Němčina je dobrá tak akorát na cestovní ruch.

Pokud se někdo potřebuje v cizině domluvit, potřebuje angličtinu. S tou se domluví i v Německu.

+2/0
28.9.2011 12:36

richu_ch1

Re: Němčina je dobrá tak akorát na cestovní ruch.

to ano. Ale v Nemecku asi tezko budete sefovat nejakemu oddeleni jen s anglictinou ... A o tom ten clanek je.

+3/0
28.9.2011 13:12

petrsmejkal

Pan kníže

je již tradičně někde jinde.Nic proti němčině,ale tento jazyk je dnes evidentně na ústupu a v samotném Německu za chvílí,pokud se tak již nestalo,bude převládat arabština a turečtina.

+3/0
28.9.2011 12:18

dana33

Re: Pan kníže

Muzu Vas ujistit, ze v Nemecku jsou noviny, casopisy, knihy a zpravy v televizi a v rozhlasu stale nemecky a clovek se nesmirne pouci, kdyz se v nich informuje.

0/0
28.9.2011 18:51

EU Man

Hm...

To jako že po dvaceti letech bez povinné Ruštiny se blíží doba povinné Němčiny?....To jsme to dopracovali...

0/0
28.9.2011 12:13

noorange

zdejší reakce na mě dělají dojem

že angličtina a titul inženýr patří do nynějšího zoufalého podnikatelského neobaroka jako něco extrovního. Angličtina je nutnost, kvůli rychlé dostupnosti textů, ale mnoho děl z historie je autorsky sepsáno v jiném jazyce. Proto je dobré znát cizí jazyky a nikoliv jen proto.

0/0
28.9.2011 12:05

cekatel-na-dukaty

Němčina v. angličtina

Němčina má dnes velmi omezený okruh použití, je pro většinu Čechů zbytečná a pro vzdělané Němce nepostačující. Doby někdejší slávy němčiny, kdy byla významem srovnatelná s angličtinou i francouzštinou, kdy Planck, Einstein či Schroedinger publikovali v jazyce Goethově, ty už se nevrátí. Němci jistě dobře vědí, kterému Rakušanovi za to mohou v duchu děkovat.

Na angličtině je sympatické to, že je jazykem světovým a není v naší době spojována s jedním národem, takže její používání není u nás chápáno ani pociťováno jako výraz podřízenosti. Podobně ve většině zemí světa je angličtina přijímána jako výhodný, velmi praktický a politicky neutrální nástroj komunikace.

+2/0
28.9.2011 11:36

Odpor je marny, budes vymazan999

Re: Němčina v. angličtina

Presne tak, jenom knize jeste zije v Protektoratu, nebo ho snad planuje znovu zavest, bo co..Rv

+1/0
28.9.2011 11:38

mydlicelekarska

Re: Němčina v. angličtina

Čechy byly bilingvinní už ve středověku, německy tady uměl kdekdo a vzdělaní lidé mluvili ne dvěma jazyky, ale běžně dvěma, třemi. Až do dob protektorátu.

0/0
28.9.2011 12:52

dana33

Re: Němčina v. angličtina

Kdyz tady ctu ty reakce, tak zasnu. Myslim, ze je to lenost se ucit a jako vymluva se mluvi o protektoratu. Nemecky mluvici sousede maji s nami nejdelsi hranici a lide, co tam chteji pracovat by nemecky mluvit meli. Spousta dulezitych informaci, co se cita stredni Evropy se najde v nemeckych casopisech a novinach i online. Nemecke zpravy v televizi informuji take o deni v nasi casti Evropy vic nez anglicke. Spousta knih vychazi v nemcine a v cestine ne, protoze Cesko ma maly trh a vse nevyjde. Amazon, Ebay, trhy s nemovitostmi, vsechno lze najit na nemeckem internetu a je to za humny!

0/0
28.9.2011 18:42

noorange

Re: Němčina v. angličtina

to je blábol, co by ranhojiči dali za to, kdyby němčinu ovládali. Angličtina je řečí kdejakého křováka a proč neumět řeč sousedů a ještě další a další

+1/0
28.9.2011 11:49

Hagrid23

Re: Němčina v. angličtina

Nemám nic proti výuce němčiny, ale až jako druhý jazyk po angličtině. Neumět v této době anglicky je velká nevýhoda.

0/0
28.9.2011 11:52

noorange

Re: Němčina v. angličtina

neumět anglicky je nevýhoda,  ale to je už předpoklad, seznámit se alespoň se základy latiny není vůbec špatné pro evropské jazyky. A tygry máme také už v předsíní, ale to je jiná kategorie.

0/0
28.9.2011 11:58

AQT

Re: Němčina v. angličtina

Angličtina není jen řečí "kdejakého křováka", ale univerzálním (a na rozdíl od němčiny i libozvučným)  dorozumívacím jazykem. K ní se pak vyplatí umět ještě francouzsky nebo španělsky. Věnovat se kakofonické a lokálně použitelné němčině může jen masochista.

0/0
28.9.2011 23:24

Odpor je marny, budes vymazan999

Slysel nekdo nekdy mluvit knizepana anglicky??

Pokud neni schopen mluvit alespon srozumitelne cesky, coz je jeho rodnej jazyk, tak by me zajimala jeho anglictina, kterou jako ministr snad musi pouzivat casteji, nez nemcinu, pokud nejezdi pouze do Rakouska, Nemecka a okoli..

0/0
28.9.2011 11:35

pingu1

Re: Slysel nekdo nekdy mluvit knizepana anglicky??

..no , spis se zeptej proc ma tu archaickou cestinu...:-/  komamcove ho vyhnali...

0/0
28.9.2011 12:20

Odpor je marny, budes vymazan999

Re: Slysel nekdo nekdy mluvit knizepana anglicky??

11 let zil v CR to je dost na to, aby umel mluvit celej zivot. Albrightova mluvi skoro lepe nez on a to zila v CR pouze 5 let a to ne jeste v kuse a kdyz byla mala..

0/0
28.9.2011 13:40

Wasser

Pane Kníže,

RU zmizelo z mapy Evropy v roce 1918, takže budíček!;-D

+1/0
28.9.2011 11:24

666999666

Re: Pane Kníže,

;-D R^Tady mě napadá, Karel prý umí několik jazyků, nicméně asi je používá všechny najednou. bez titulkovacího zařízení mu nerozumím ani slovo ;-)

+2/0
28.9.2011 11:30

666999666

Já do toho nechci Karlovi kecat,

ale angličtina je daleko výhodnější, to umí více či méně každý na celém světě ;-D;-D;-D

+4/0
28.9.2011 11:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.