Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Při pádu jsem nebyl v kabině, řekl palubní inženýr zříceného letadla

Palubní inženýr Alexandr Sizov, který jako jediný přežil leteckou havárii hokejistů Jaroslavle, vypovídá. Nejasné okolnosti pádu letadla ale neosvětlil, v době havárie byl mimo kabinu a zvláštních okolností si nevšiml. Podrobnosti z výslechu přinesla ruská média.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

modrozlodějskej fógl

The Yakovlev Yak-42 (NATO reporting name: "Clobber")

The cockpit seated the two crew members, and included a SAU-42

autopilot, with advanced avionics and radar. 

 Překlad z americké příručky pro identifikaci letadel.

  V kokpitu sedí dva členové posádky, a zahrnuje

SAU-42 autopilota, s pokročilou avionikou a radar.

0/0
26.9.2011 12:15

akro

Ordnung musst sein

Takže pokud to správně chápu a skládám dohomady, letadlo sice někdo po ranveji rozjel, ale vlastně s ním nikdo nevzlétl, protože kapitán s druhým pilotem se nedohodli, kdo tu kraksnu do vzduchu zvedne. Mechanik, který tam být neměl tam někde byl, ale v rozporu s předpisy nebyl připoután (čož mu paradoxně zachránilo život). Takže společně úspěšně překodrcali pole, pak se to konečně vzneslo samo a praštilo to sebou do přehu řeky o pár metrů dál. Opravdu dokonalý obraz ruské organizace, kázně a techniky.

0/0
26.9.2011 8:16

DanGuz

Re: Ordnung musst sein

R^ ... připomněl jste mi knížku F.R. Čecha "Ruský Týden" a zejména pasáž kde Jirka Schelinger rozebírá s kapelou kvalitu ruských aerolinek a možné následky jejich využití:

"... v rusku je všechno zfušovaný, pohřběj tě ve zfušovaný rakvi do hrobu fušersky vykopanýho ..."

0/0
29.9.2011 11:41

javurek

Zase jenom výmluva

Ve všech médiích proběhla zpráva, že letadlo spadlo v době, když startovalo z letiště. Jak je tedy možné, že palubní inženýr nebyl na svém místě ? To je normální, že se při startu trajdá po letadle ? Asi šel na WC vyblít vodku. Takže navýsost porušil své povinnosti a měl by být hnán k nějaké zodpovědnosti, pokud ruští piloté a jejich personál ví, co to vůbec je !

0/0
25.9.2011 23:16

bar.bu.do

Re: Zase jenom výmluva

... a kde je v Jak42D místo palubního inženýra při startu?

0/0
26.9.2011 6:02

captain cook

Re: Zase jenom výmluva

a kde je v Jak42D misto mechanika a palubniho inzenyra, jejichz hlasy byly vedle kapitana a kopilota na zaznamu startu? Viz clanech o Andrjuchovi.

 Stali v kabine a mackali knofliky ci kibicovali vestoje?

0/0
26.9.2011 6:11

bar.bu.do

Re: Zase jenom výmluva

... na jakém záznamu? Na tom, co vydala agentura JPP?

0/0
26.9.2011 10:48

captain cook

Re: Zase jenom výmluva

nemel bys pomlouvat zpravodajstvi serveru, ktery pouzivas

0/0
26.9.2011 12:06

bar.bu.do

Re: Zase jenom výmluva

... na tomto serveru se vyskytlo zpravodajství? Kdy probůh?

0/0
26.9.2011 12:25

number of the beast

nebyl v kokpitu ale je ho slyset na zaznamu cernych skrinek?

divne

+1/0
25.9.2011 9:25

novakjara

Podivné

že by se palubní inženýr při STARTU letadla jen tak procházel po letadle a klábosil s cestujícími?

0/0
25.9.2011 9:11

millo11

Re: Podivné

to mi taky nejde do hlavy

0/0
25.9.2011 9:14

bar.bu.do

Re: Podivné

... a to měl sedět kapitánovi na klíně ?

0/0
25.9.2011 17:50

akro

Re: Podivné

Možná mu v tom klíně klečel.....

0/0
26.9.2011 8:18

mfric

Už v názvu letadla je otázka---JAK?

;-D

0/0
24.9.2011 22:06

.@.

Rusko, ruská společnost, ruská linka, ruská posádka... =

.. = všechno špatně. Co je na tom zapotřebí více vysvětlovat? Že to Jágr nepochopil a měl velkou kliku je jedna věc, že na to další dojeli je věc druhá...:-/

0/0
24.9.2011 20:54

denny6002

Re: Rusko, ruská společnost, ruská linka, ruská posádka... =

prostě "Ruská ruleta":-/

0/0
24.9.2011 20:56

pučmidrát

Re: Rusko, ruská společnost, ruská linka, ruská posádka... =

Hm., tak se podívej čím léta Aeroflot! Taková moderní éra nemá ani ČSA,a TVS pár kousků! Imatrikulace u nich začíná na VP-... kvůli registraci v daňovém ráji.

0/0
24.9.2011 21:02

.@.

Re: Rusko, ruská společnost, ruská linka, ruská posádka... =

Riziko průseru při letu není zdaleka dáno jen letadlem, jeho stářím a značkou, to je snad jasné. Ale uznávám, že TVS dost se svými čachry-machry s letadlama riskuje, o tom žádná, když už jste to nakousnul.

0/0
24.9.2011 21:23

pučmidrát

Hm. tady je zase vzduchoplaveckých odborníků.

JAK-42D  p o u z e  dvoupilotní letadlo. Které žádného palubního inženýra nemá!!!!!

A rovněž pro něho není v kokpitu sedadlo, pouze má ve dveřích sklápěcí

sedačku, proti panelu s ovladači přípusti motorů, klapek, podvozku a

pod. Toto místo se však zpravidla používá např. při technickém záletu, nebo na něm sedí let.inspektor při přezkušování let.personálu.Tato dezinformace vzniká díky špatnému překladu a ruskému zvyku (SSSR) nazývat na letišti všechny techniky"inženýry". Tato přespočetná persona zavedená v ruském letectvu (u nás byvala i v armádě) má na starosti při detašmánech pouze kontrolu letadla po přistání, a dohlížení na plnění paliva a umístění bagáže, příp. drobné opravy proveditelné na místě! Občas mívá i uniformu společnosti, odlišně označenou od ostatního letajícího personálu. Tento mechanik sedí zpravidla na volné sedačce v kabině pro cestující, nebo prudí u letušek. To ani nemuseli vyšetřovat. Kdyby se zeptali, tak jim to řeknu.

+1/0
24.9.2011 20:32

captain cook

Re: Hm. tady je zase vzduchoplaveckých odborníků.

tak kde tedy v kokpitu sedel ten palubni mechanik, jehoz hlas je slyset na zaznamu z cerne skrinky? Nebo tam jenom operoval nejake ty knofliky ve stoje, prip. ve stoje kibicoval??8-o

0/0
25.9.2011 6:44

modrozlodějskej fógl

Re: Hm. tady je zase vzduchoplaveckých odborníků.

A kde jsi se dozvěděl o nějaké komunikaci mezi piloty a tím mechanikem?? Nehledě na to, že starší tipy Jaků zaznamenávali jen komunikaci RDST a palubního intercomu(např. komunikaci se stewardkou). Nikoliv prostorové snímání zvuku v kabině( mimo běžných zvuků při "zaklíčovaní").Například čtení "čeklistu" před nahozením letada a úkony na "vyčkávací" příp. na VPD.I když pravda, v kokpitu jsou sluchátka i pro mechanika.

0/0
25.9.2011 11:52

captain cook

Re: Hm. tady je zase vzduchoplaveckých odborníků.

http://zpravy.idnes.cz/andrjucho-zakricel-pilot-u-jaroslavle-a-stroj-se-zritil-do-volhy-pxx-/zahranicni.aspx?c=A110920_132033_zahranicni_stf

 Podle clanku jsou na zaznamu hlasy kapitana, druheho pilota, palubniho inzenyra a mechanika - dokonce 4 osob v kokpitu. Tak kdo tedy behem startu v kokpitu stal a mackal knofliky ve stoje, kdyz tak jsou jen 2 sedacky?8-o

0/0
25.9.2011 12:38

modrozlodějskej fógl

Re: Hm. tady je zase vzduchoplaveckých odborníků.

Hm., o tom éru se již napsalo v různém bulváru mnoho. Pravda je však taková, že je opravdu kokpit jen "dvoupilotní" i  podle "letové příručky" která stanoví min. počet palubního personálu.To by ti vykřikující helfři museli stát ve futrech do kabiny. A dokonce podle sedaček v kabině pro cestující i min.počet stevardů. Na rozdíl např. od TU-154, nebo jiných typů (IL-18), kde mají ostaní palubní funkce svá pracoviště vybavená přísl.přístroji (palubní technik, navigator). U nákladních letadel i samostatná funce pro nakládání a uložení nákladu.

0/0
25.9.2011 13:42

captain cook

Re: Hm. tady je zase vzduchoplaveckých odborníků.

uz jsem se drive ptal proc B737-767 staci ukocirovat dvouclenna posadka ( na dlouhe lety s B767 leta nahradni posadka na vymenu) a proc mel JAK 42 viceclennou posadku. Bylo mi odpovedeno, ze JAK je starsi typ a potrebuje 3.clena posadky.

S JAKy nemam buhudiky zadnou praktickou zkusenost, ale 4 hlasy v kabine pri startu z Jaroslavli potrebuji vysvetleni...(.jako ty extra hlasy na zaznamu polskeho letadla ze Smolenska.)

0/0
26.9.2011 6:17

b1olek

Letadlo startuje, a palubní inženýr je v zadu?????

Pochybuji, že se někdy dovíme pravdu.

0/0
24.9.2011 19:00

ondrej.varoscak

Re: Letadlo startuje, a palubní inženýr je v zadu?????

Na palube bylo letovych inzenyru vic, tusim ze tri, takze Sizov s tim druhym leteli jen jako cestujici.

0/0
24.9.2011 20:22

captain cook

Re: Letadlo startuje, a palubní inženýr je v zadu?????

Pri kazdem letu (a ze jim mam za sebou trojmistne cislo), domacim, zahranicnim, zamorskem a s kazdou spolecnosti s niz jsem kdy letej, naridil kapitan letadla sve posadce, aby se pripoutala. Nejen pri startu a pristani, ale take v pripadech turbulence. Posadka bez prutahu okamzite poslechla. Musim ale priznat, ze v Rusku jsem necestoval ani jsem nikdy neletel s Aeroflotem nebo jinou spolecnosti z byv. sovetskych zemi.

Nezalezi ani tak na tom, zda Sivcov letel s letadlem jako clen aktivni posadkyv kokpitu nebo jako "nahrada" v prostoru pro pasazery. Vztahovala se na nej stejna pravidla - pri startu je vydan rozkaz pripoutat se. Ze to neudelal dokazuje, jaky bor del vlastne na palube vladl a jak kapitan uz od zacatku nemel plnou kontrolu nad posadkou. Bohuzel zrejme ani ne nad letadlem..... a spousta nevinnych lidi to odnesla;-(

0/0
25.9.2011 6:55

halagajda

Re: Letadlo startuje, a palubní inženýr je v zadu?????

Ironie je, ze to jako jediny nepripoutany prezil....

0/0
25.9.2011 8:48

captain cook

Re: Letadlo startuje, a palubní inženýr je v zadu?????

vyjimka nekdy potvrzuje pravidlo

0/0
25.9.2011 11:09

selskyrozum

rusko

klasický ruský šlendrián

0/0
24.9.2011 18:24

bar.bu.do

Re: rusko

... ještě štěstí, že klasický ruský šlendrián porazil tradiční německou preciznost ...

0/0
24.9.2011 18:42

verkas

Re: rusko

Ale nebyli na to sami ;-)

0/0
24.9.2011 18:51

bar.bu.do

Re: rusko

... to ne, někteří se přidali na stranu vítěze ...

... když už byl nepochybný ...

0/0
24.9.2011 18:56

denny6002

Re: rusko

bez pomoci materiální USA a samotmého vstupu do bojů, by byl výsledek 2.svět. války opačný.To je nepochybné,ale klidně žij dále v bludu k;-€munistického přepisování historie.Tečka.

0/0
24.9.2011 20:34

mfric

Re: rusko

R^R^R^R^R^R^ 100% souhlasR^R^R^

0/0
24.9.2011 22:05

modrozlodějskej fógl

Re: rusko

Tak to jsi to všem vytmavil. To máš od těch nových vykladačů dějin z VHÚ nebo ÚSTRku??I když samozřejmě "smlouva o půjče a pronájmu" byla dost důležitá.

0/0
25.9.2011 11:58

bar.bu.do

Re: rusko

... teprve kšeft zvaný WWII udělal z USA velmoc ...

0/0
25.9.2011 13:30

expat47

Re: rusko

....USA byly velmoc již před WWI...........;-)

0/0
25.9.2011 20:22

Logic

To mi nejak nesedi...

...jestlize byl jeho hlas na prepisu zaznamu posadky z cockpitu pro startu, jak tedy mohl byt v dany okamzit v zadni casti letadla ? To nejak nechapu...

0/0
24.9.2011 18:22

avlida

Re: To mi nejak nesedi...

V tom s Vámi souhlasím. Jednak byl jeho hlas na záznamu, pak i inženýr má být v kokpitu a posádka při startu má být připoutaná. Možná, že chce nechat chybu jen na pilotech, oni jsou mrtví, on by mohl být ev. trestaný. Tak se to na ně hodí. Nikdo jiný nepřežil. Plno zmařených životů a stejně nic nevyšetří.;-(

0/0
24.9.2011 18:30

masoreti

Re: To mi nejak nesedi...

akorát to není hlas sizova, ale druhého palubního inženýra.

0/0
24.9.2011 18:44

danny47

Re: To mi nejak nesedi...

Dva palubní inženýři 8-o 8-oTo má snad JAK 42 početnější posádku nebž kolik pobere cestujících...   Ale stejně, jak může být palubní inženýr při startu mimo kabinu...?

0/0
24.9.2011 19:03

Chamestekurel

tak podle

očekáváni nařidili panu Sizovovi co má vypovídat a dalo se čekat že si nic nepamatuje!!

+1/0
24.9.2011 17:45

gustawo

do protokolu

se nemůže napsat, že zrovna zvracel na WC....

0/0
24.9.2011 17:25

petrfilipi

Něco tu smrdí

Tak nevím, něco mi tu pořád nesedí.

To tam mají ty černé skříňky proto, aby na nich byly nahrány nějaké MP3ky? Přece na nich musí být zaznamenáno, který pilot co dělal, tím myslím kdo zdvihal letadlo do vzduchu, jaké otáčky měly motory, ....

0/0
24.9.2011 17:06

MIR80

Nevim proc,

ale kdyz jsem si precetl ten titulek, tak se mi vybavil vtipek, kde se ptaji ridice autobusu, co se delo, ze autobus sjel do skarpy a on jim na to odpovida, ze nema tuseni, protoze zrovna vzadu vybiral jizdne

+3/0
24.9.2011 16:58

ou_Jo

Při startu a přistání....

...má přece sedět na zadku a být přikurtovaný,ne ? ...ale tato nekázeň mu možná zachránila život !! R^

+1/0
24.9.2011 16:11

mr.kluzo

Tady je zas leteckych expertu.

Jsem hrdy,ze jsem obcanem Ceske republiky.Tolik expertu na vsechno, co je na idnesu v diskusich,neni ve zbytku sveta.

+1/0
24.9.2011 15:38

Dawemaster

Re: Tady je zas leteckych expertu.

To máte pravdu,ať se tady objeví jakékoliv téma,tak zdejší diskutéři o něm vědí všechno nejlíp ;-D;-D;-D. Broukov pytlíkov... [>-]Rv

0/0
24.9.2011 15:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.