Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot padajícího letadla v Renu strhl knipl, zachránil tak plnou tribunu

Páteční letecké závody v Renu skončily tragicky. Po pádu veteránu zemřelo devět lidí. Vše mohlo dopadnout hůř, kdyby pilot těsně před plnou VIP tribunou nestrhl knipl a nezřítil se o kus dál. Zkušený kaskadér Jimmy Leeward se tak stal smutným hrdinou tragédie v nevadské poušti. Sám přišel o život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

brekebrekeke

stejne je to frajer

R^ pokud mista 200 lidi dokazal smest jenom devet a zabranil padu primo na tribunu...vedet, ze leti clovek na smrt chce obrovskou osobni statecnost. r.i.p. R^

0/0
19.9.2011 19:19

pučmidrát

Re: stejne je to frajer

Hm., jestli mu upadlo vyvážení, tak to letadlo při té rychlosti už "nepřetlačil! A spadlo to zcela neovládané, tak kam to spadlo. Možná kdyby v USA platil evropský JAR, tak by tak blízko vyhlídkového prostoru  produkce neprobíhala.

0/0
19.9.2011 19:53

brekebrekeke

Re: stejne je to frajer

jo, to souhlasim. us by mely mit taky zakaz litani nad lidma. vis co drate, ale aspon na neho neplivaj, jako rusaci na ty svoje :-/. ja to napsal, ze to napsal, ale padalo to fakt neovladatelny, jako sutr :-/

0/0
19.9.2011 20:10

bar.bu.do

Re: stejne je to frajer

... fletner nemá větší sílu, než pilot ...

0/0
19.9.2011 20:16

pučmidrát

Re: stejne je to frajer

Tak to by jsi se divil. Ostatně před rokem došlo na karlovarsku ke katastrofě, kdy byl Z-142 vyvážen při startu" těžký na ocas". Pilotka to nepřetlačila, a to mohla mít max.130 km/h.Došlo při pokusu o přistání k pádu po křídle.

0/0
19.9.2011 22:04

bar.bu.do

Re: stejne je to frajer

... protože netlačila, ne že by nepřetlačila ...

0/0
19.9.2011 22:28

Antonín, topič

Re: stejne je to frajer

Jako nic proti, ale něco vědět nepotřebuje žádnou statečnost.

0/0
19.9.2011 23:28

bar.bu.do

Re: stejne je to frajer

... tahal ze všech sil, aby přežil ...

... jenže ten zvrat zahájil nízko a tak to nevyšlo ...

0/0
20.9.2011 12:03

TBC

Re: stejne je to frajer

Ona je vůbec otázka, jestli byl při vědomí. Při tom přetížení, které musel zažít, bych se vůbec nedivil, kdyby byl dávno mimo.

0/0
21.9.2011 10:40

bar.bu.do

Re: stejne je to frajer

... ten zvrat byl řízený ...

0/0
21.9.2011 10:47

Novotnak

Jako když namontujete do trabanta

"dvoulitrový turbo-diesel". Můžete machrovat, že to jezdí rychle, ale nepůjde to v tý rychlosti pořádně ovládat a za chvíli se vám to řízení rozsype. :-/

0/0
19.9.2011 18:04

MadMax82

Re: Jako když namontujete do trabanta

to je ustrel trochu...prirovnal bych to spise k seriovemu autu a jeho okruhove verzi

0/0
19.9.2011 18:12

Maniak

Re: Jako když namontujete do trabanta

A natožpak přeplňovanej benzínovej sedmadvacetilitrovej dvanáctiválec ;-)

0/0
19.9.2011 18:14

MadMax82

Re: Jako když namontujete do trabanta

merlin ma 35 litru, ne?

0/0
19.9.2011 18:16

Maniak

Re: Jako když namontujete do trabanta

No nevim, wikipedia rika, ze 27 litru. Oznaceni packard 1650 je dle objemu v kubickych palcich, coz taky vychazi na tech 27 litru.

0/0
19.9.2011 18:31

MadMax82

Re: Jako když namontujete do trabanta

samozrejme, mas recht.omlouvam se.moje chyba.spletl jsem si to s RR Griffon, ktery ma ovsem 37 litru:D

0/0
19.9.2011 18:48

MadMax82

Re: Jako když namontujete do trabanta

seriove valecne mustangy mely maximalko kolem 700 km/h...tyhle upravene zavodni specialy dosahuji rychlosti cca o 120 az 150 km vyssi...toho dosahli nejen zvysenim vykonu motoru, ale i aerodynamickym zjemnenim a odlehcenim

0/0
19.9.2011 18:15

Novotnak

Re: Jako když namontujete do trabanta

Netvrdím, že to nemůže letět rychleji, ale že s vyšší rychlostí se snižuje ovladatelnost a riziko ztráty kontroly nad řízením, případně riziko poruchy a na tom si trvám a je to to, co jsem chtěl příspěvkem říct.

Prostě je možné, že to letadlo to už prostě nezvládlo, ať už to bylo únavou materiálu nebo něčím podobným.

0/0
19.9.2011 18:28

MadMax82

Re: Jako když namontujete do trabanta

Se snizujici se ovladatelnosti , rizikem poruchy souhlasim, ne uz tolik s rizikem ztraty kontroly vinou spatne pilotaze.Nicmene prirovnani k trabantu do ktereho zabuduje nekdo dvoulitr TDI je hodne degradujici... tyto Mustangy maji motory Packard Merlin( v US licenci vyrabene motory Rolls Royce Merlin kterymi byly vybaveny Mustangy od verze B) pouze s upravami pro zvyseni vykonu. Uz od vcerejska zde razim teorii(a nejsem sam, kdo si to mysli), ze k nehode doslo z duvodu odtrzeni trimovaci plosky na leve vyskovce. Nasledoval pilotem nekontrolovany vykrut a pote ostre klesani, ktere uz pilot vzhledem k male vysce nestihl vybrat.

0/0
19.9.2011 18:42

Novotnak

Re: Jako když namontujete do trabanta

Nepochybuji o tom, že to byl dobrý pilot i s ohledem na jeho věk. Prostě, když se vám s nadsázkou v tý rychlosti "utrhne knipl", tak můžete být sebelepší pilot.

0/0
19.9.2011 21:26

pjb1

Re: Jako když namontujete do trabanta

Aha.

0/0
19.9.2011 18:58

pjb1

Zdravím.

...a Albatrosy tiše stojí opodál.

0/0
19.9.2011 16:57

brekebrekeke

Re: Zdravím.

8-o sna jsi necekal, ze vzletnou po nestesti?

0/0
19.9.2011 19:17

MadMax82

I pres tuto tragedii je to proste nadherny sport

http://www.youtube.com/watch?v=0eyuQBU2pBU&feature=related

0/0
19.9.2011 16:50

Robert E.Lee

Re: I pres tuto tragedii je to proste nadherny sport

R^R^R^

0/0
19.9.2011 17:27

Rosomak

Počkejme si na soud.

To letadlo spadlo do vývrtky ze své dráhy. Okamžitě, bez nějakého odbočení.

Stačilo, aby povolený prostor byl vyčleněn o sto - dvě stě metrů vedle.

Prostě VFR musí mít vyhrazený prostor tak, aby při pádu letounu nedošlo k ohrožení diváků. Piloti mají vyčleněnou exit areu, kam stroj v případě potíží mají nasměrovat a měli by být před každou šou o daných podmínkách instruováni.

Ale to je již záležitost právníků, kteří z pořadatelů sedřou kůži na odškodnění.

Bohužel, výsledky soudu moc média nezajímají, tedy již to čtenáři moc nečtou.

0/0
19.9.2011 16:30

MadMax82

Re: Počkejme si na soud.

boze muj...v pripade, ze je letadlo NEOVLADATELNE je ti nejaka unikova zona na dve veci...jedna vec je porucha motoru, kdy letadlo zustane ovladatelne a druha vec je porucha ovladacich prvku... o tech pravnicich ale celkem pochybuju...podle mne poradatele maji ve vseobecnych podminkach neco na zpusob-akce se zucastnuji na vlastni nebezpeci a jsem si vedom toho, ze muze dojit k nehode atd...

0/0
19.9.2011 16:36

pepino555

Re: Počkejme si na soud.

Jak souvisí VFR a vyhrazeny prostor? Aby to bylo bezpečný, letadlo by muselo být několik km od diváků, za 1 vteřinu uletí 200 m. Ve vývrtce nemá éro vztlak na křídle, tedy nejde nasměrovat do exitu ani do jinam .. :)

0/0
19.9.2011 17:12

bar.bu.do

Re: Počkejme si na soud.

... o jaké vývrtce je řeč? Já viděl jen nízko zahájený zvrat za tribunou ...

0/0
19.9.2011 17:59

pepino555

Re: Počkejme si na soud.

O vývrtce psala autorka článku, už je to opravený, vzniklo to tak, že když otvírala láhev vína, zrovna jí někdo o nehodě volal a ona pak vývrtku zapletla s nehodou do svého článku .. Na videích je vidět jen pád letadla (nebo jsem neviděl to správný), těžko se domnívat, jak se to semlelo. Pokud by stroj řídil náš ministr zahraničí, jistě by usnul už před startem, tedy k žádnému neštěstí by nedošlo

0/0
19.9.2011 18:09

MadMax82

Re: Počkejme si na soud.

http://www.youtube.com/watch?v=e60_W4tuTNI tady jde videt dobre co predchazelo padu...

0/0
19.9.2011 18:19

bar.bu.do

Re: Počkejme si na soud.

... jak píšu ... zvrat nad tribunou, nedotažený ... bohužel ...

0/0
19.9.2011 18:24

MadMax82

Re: Počkejme si na soud.

nemyslis vazne, ze ten manevr pilot udelal umyslne,ze ne?

0/0
19.9.2011 18:26

bar.bu.do

Re: Počkejme si na soud.

... dělal ho v bezvědomí? To nevylučuji ...

0/0
19.9.2011 18:27

soc01

Re: Počkejme si na soud.

Selhání trasy řízení?

Nepřijde mi to moc jako chtěný manévr...

0/0
19.9.2011 18:32

bar.bu.do

Re: Počkejme si na soud.

... on tam měl nějakou trasu?

... a jak jinak se obrací akrobat?

0/0
19.9.2011 18:37

soc01

Re: Počkejme si na soud.

Ale proč by při průletech kolem tribun udělal tohle?

Jenže jak píšu, na konci si to srovnal a začal dělat ten zvrat....

0/0
19.9.2011 18:38

soc01

Re: Počkejme si na soud.

a Vy nevíte, co je to trasa řízení?

0/0
19.9.2011 18:58

MadMax82

Re: Počkejme si na soud.

mezi nama ja taky nevim co je to trasa rizeni...myslis snad, ze mel zablokovane rizeni,nebo neco takoveho?

0/0
19.9.2011 19:23

bar.bu.do

Re: Počkejme si na soud.

... asi rušení džýpýesky ...

0/0
19.9.2011 19:25

soc01

Re: Počkejme si na soud.

To, co vede od kniplu k ovládaným plochám, je trasa řízení. Páky, lana, táhla, prostě všechny prvky.

0/0
19.9.2011 19:28

MadMax82

Re: Počkejme si na soud.

uprimne? tento vyraz slysim poprve v zivote...

0/0
19.9.2011 19:35

soc01

Re: Počkejme si na soud.

No vidíte, rozšíříte si obzory :)

Ale vážně, tohle je běžně používaný termín. Anglický termín je "control system". Což moc neodpovídá tomu překladu, já vím.

0/0
19.9.2011 19:44

MadMax82

Re: Počkejme si na soud.

cesky se tomu rika ovladaci prvky:-)

0/0
19.9.2011 19:53

soc01

Re: Počkejme si na soud.

No pod pojmem ovládací prvky chápu knipl, popřípadě vše, na co pilot šahá :)

0/0
19.9.2011 20:07

MadMax82

Re: Počkejme si na soud.

ne...pod tenhle pojem spada vsechno...nejen to co je v kokpitu

0/0
19.9.2011 20:20

soc01

Re: Počkejme si na soud.

No holt to znám jinak :)

0/0
19.9.2011 20:23

soc01

Re: Počkejme si na soud.

I když ten závěr, ten samotný zvrat vypadá jako záměr. Ale jenom vypadá... nevím..

0/0
19.9.2011 18:37

bar.bu.do

Re: Počkejme si na soud.

... na záda se točil dost rychle, na to aby to bylo neřízeně. Rotaci zastavil v poloze na zádech. To by se taky samo nestalo. A podle toho mizerného záběru to vypadá, že tahal, jak to šlo ...

... takže měl křidélka i výškovku ...

... prostě měl krátký blackout a když se našel, byl mimo dráhu a kamarádi v prachu ...

... tak to otočil zvratem, nebyl přece žádný vořezávátko ...

0/0
19.9.2011 18:44

soc01

Re: Počkejme si na soud.

No nejvíc tam nesedí ta rotace s přitáhnutím na začátku. To srovnání a zvrat už vypadají chtěně. Nicméně co ty záběry s chybějící vyvažovací ploškou? Že by to byla ta příčina? Chvilku se s tím rval, pak to srovnal a usoudil, že to je v pořádku?

0/0
19.9.2011 18:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.