Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slováci změnili zákon. Hledačům pokladů hrozí 10 let za mřížemi

Slovensko má nový trestný čin, a to slídění s detektorem, informoval slovenský server sme.sk. Hledačům pokladů na území našich východních sousedů nově hrozí jeden rok až deset let za mřížemi. Stát se tak snaží bojovat s prodejem historických artefaktů do ciziny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

michaljn

A KDO POTRESTÁ STÁT !!!!!

A KDO POTRESTÁ STÁT !!!!! Za totální zchátrání většiny památek !!!!!!! kolik to nadělalo škod ?????? ;-O;-O;-O

0/0
18.10.2011 13:29

modrozlodějskej fógl

Ani se těm Slovákům nedivím. Národní památník

ve Svidníku je přerytý jako od prasat, z T-34 ukradený motor, a ještě tam jednomu českému dobrákovi bouchne v penzionu mina do minometu.

0/0
12.9.2011 16:06

černej oes

Už aby

něco podobného napadlo naše přepracované zákonodárce.

0/0
12.9.2011 15:52

vhelsing2

V tom pripade,jestli se v televizi objevi...

Tomb Raider s Angelinou...tak by meli televizi zazalovat za nabadani k trestnemu cinu....;-D;-D;-D;-D

A co chudak takovej Indiana Jones...;-D;-D;-D

0/0
12.9.2011 15:21

Petr Tenzor

Vcelku zbytecny zakon,

pokud nekoho chytnou, jak nelegalne vykopava veci z archeologickeho naleziste nebo mu dokazou, ze prodaval neco, co ziskal nelegalnim zpusobem, tak ho mohou zavrit uz ted (i kdyz ne na 10 let). V opacnem pripade muzou clovekovi s detektorem jen zasalutovat, pokud neleze na oploceny/oznaceny soukromy pozemek nebo ocividne neporusuje nejaky zakon, tak prece muze hledat veci po roce 1946.. cele to bude mit jen ten nasledek, ze vsichni budou sve nalezy jeste vice tajit a o zdokumentovani tak prijde spousta veci. Ministr a poslanci, kteri takto skodi teto zemi, by meli odejit (a konecne se zacit zivit poctivou praci), ale jak videt je to stejne jako u nas. V Britanii dostane nalezce vyplaceno 70% trzni ceny nalezu, tady max. 10 (a predtim jen cenu kovu, coz u takoveho bronzoveho pokladu byvalo velmi vtipne). Takze stat se snazi okradat lidi, kteri by mu mohli necim prispet a pak se divi, ze se mu oplaci stejnou minci...

+3/0
12.9.2011 15:15

l.g

Re: Vcelku zbytecny zakon,

"Takze stat se snazi okradat lidi, kteri by mu mohli necim prispet a pak se divi, ze se mu oplaci stejnou minci..."

Aha. Je tu jen malý problém, že nález patří podle zákona státu. Takže kdo koho okrádá? Nálezné je akt dobré vůle, nikoliv povinnost státu a už vůbec ne okrádání.

+1/0
12.9.2011 15:45

Petr Tenzor

Re: Vcelku zbytecny zakon,

Jak uz jsem psal, stat by si mohl narokovat take vzduch na svem uzemi a to ze by ho poskytoval k dychani zadarmo, by jiste byl akt dobre vule. Zkuste si sam odpovedet na otazku, jestli je lepsi nalezce adekvatne odmenit (viz napr.  Velka Britanie) nebo mu dat almuznu jako u nas nebo na Slovensku a v dusledku toho se pak pripravit o mnoho nalezu, ale hlavne informaci o nich.

+1/0
12.9.2011 16:18

Durika

Re: Vcelku zbytecny zakon,

Ak ide hlavne o nalezy a informacie o nich, potom bude lepsie ak da stat serioznym archeologom aspon  1/100 penazi, ktore by musel dat podla tvojho navrhu sukromnym hladacom.

Priklad: Devin, par km od Bratislavy, jedno z najvyznamnejsich miest nasich dejin.Teta sprievodkyna zadrie: "na tejto casti hradu sa este nikdy nerobil archeologicky prieskum, neboli na na to peniaze". Fraska.

0/0
12.9.2011 22:12

papuanec23

Re: Vcelku zbytecny zakon,

takze podla tejto logiky, ak by kradez (akakolvek) nebola trestna, tak by to bolo lepsie, pretoze zlodeji by mohli svoje ulovky predavat legalne a naslo by sa viac ukradnutych veci ? ? :-)

0/0
12.9.2011 17:23

bukovski

Represe nic neřeší,

ti co se tím živí, se na to stejně nevykašlou, a ti slušní budou zoufalí a nastěhují se do okolních států. Šel bych opačnou cestou a snažil se donutit detektoristy mít licenci, s tou by souviselo i určité vzdělání v historii a nutnost spolupráce s archeology.

0/0
12.9.2011 14:50

Petr Tenzor

Re: Represe nic neřeší,

To by se o to nekdo musel starat, byt za to odpovedny (a nekym kontrolovany) a vubec by muselo par uredniku pracovat a pouzivat pri tom mozek, coz by byla strasliva vec.. takze je lepsi zvysovat represe. BTW, kolik je na Slovensku treba za znasilneni nebo loupezne prepadeni?

0/0
12.9.2011 15:17

l.g

Re: Represe nic neřeší,

Takové řešení ale není v rozporu s takovým zákonem. Jde jen o to, že hledač musí být registrovaný a musí být kontrola, kde a jak hledá a co nachází. V opačném případě je zcela na místě, že se dostává mimo zákon.

Stejně tak, jako fungují třeba rybářské povolenky a bez ní jste prostě pytlák a překračujete zákon.

0/0
12.9.2011 15:41

modrozlodějskej fógl

Re: Represe nic neřeší,

Hm., tak takový zákon o registraci neznám! Znám jen zákon o Zbraních a střelivu, kde je ve zbrojáku písmeno "F", který opravňuje držitele k profes.pyrotech.pracem (např.sanace stavebních parcel). musí ale udělat zkoušku u pyrot.echniků PČR. Munici však musí předat k likvidaci pyrotechnikům PČR. Podle jiných zákonů, vše co se najde v zemi, patří státu! Od ouška k hrnečku, až po granát!

0/0
12.9.2011 16:03

l.g

Naprosto v pořádku

Zákon je v pořádku. Čína má dokonce za podobné aktivity uzákoněný trest smrti. Nevidím nejmenší důvod, aby někdo jen tak pro zábavu likvidoval pozůstatky a svědectví o naší historii.

0/0
12.9.2011 14:40

Antonín, topič

Re: Naprosto v pořádku

Já zase nevidím důvod, proč to svědectví nenajít a nenechat svědčit.

+1/0
12.9.2011 14:57

l.g

Re: Naprosto v pořádku

To jistě. Jenže amaterský hledač nic svědčit nenechává. Jen si svědectví buď přivlastní, nebo ho zničí.

0/0
12.9.2011 15:37

černej oes

Re: Naprosto v pořádku

Tím nálezem ale obvykle zničíš mnohem větší hodnoty a je po svědčení.....

0/0
12.9.2011 15:55

Petr Tenzor

Re: Naprosto v pořádku

Spravne, za takovy zlocin je potreba popravovat a vubec si z Ciny, naseho vzoru, vzit co nejvetsi priklad ;-)

0/0
12.9.2011 15:19

l.g

Re: Naprosto v pořádku

;-) Taková reakce se dala čekat...

0/0
12.9.2011 15:37

Antonín, topič

Jedinej výsledek bude,

že ti "hodní" toho nechaj, ti "zlí" budou kopat třeba v noci a Slovenský štát ostrouhá mrkvičku.

Profesionální archeologové jsou rádi, když stíhají záchranné průzkumy na budoucích staveništích.

Místo aby byli rádi, že to někoho baví, tak udělají takovej dementní zákon.

+1/0
12.9.2011 13:44

Ludánek Homolka

Re: Jedinej výsledek bude,

no, jak to resit nevim, ale zkusenost letosniho leta me rozprudila paradne...

letos jsem se po dlouhy dobe dostal k tomu, ze jsem si projel nemalo mist, hradist, nalezist, hlavne z doby latén, halštat nebo doba bronzova. a musim rict, jak jsem mel driv pro detektorare pochopeni a vedel jsem, ze jsou mista, kde spolupracuji s archeology, tak ted jsem se rozpruzoval cim dal vic... nebylo naleziste, kde by nebylo patrne kopani. naleziste, kde treba jeste nebyl oficialni pruzkum nebo je minimum nalezu - a jamky a jamky... to je mrzute, protoze i nalezena drobnost, ktera treba nema pro prekupnika poradnou hodnotu, muze mit obrovsky vyznam pro urceni dane lokality nebo souvislosti a takhle to jde do haje. na hradistich a prekopanych akropolich mi bylo hodne smutno ;-( ale co nadelame... zabranit se tomu asi neda.

0/0
12.9.2011 14:05

Antonín, topič

---

Tak nemůže nikdo chtít po slušným hledači, aby tam držel hlídku a ty "zlé" odháněl (čím a jak asi taky).

Může se říct, že pohyb s detektorem a kopání je zakázáno:

a přidat seznam lokalit s vyměřením třeba GPS. Zakázat to plošně na území celého státu je blbost, která může vzejít jen z politických palic.

0/0
12.9.2011 14:09

petr____22

Re: Jedinej výsledek bude,

Rozhrabavt archeologicke lokality lze i bez detektoru, jako se to delalo pred jeho vynalezem. Chapal bych zakaz hledani v urcitych prostorech, presne oznacenych na mapach. Ale ne - oni zakazou vsecko ;-O

0/0
12.9.2011 14:29

Petr Tenzor

Re: Jedinej výsledek bude,

Podekujte statu, ktery neni ochotny dat penize ani odbornym pracovnikum, ani na zabezpeceni nalezist, ani odmenit nalezce jako vsude v civilizovanem svete. Tohle je (spolu s virou, ze trh vyresi vse) jen dusledek.

0/0
12.9.2011 15:20

l.g

Re: Jedinej výsledek bude,

Můžete mi říct, který zákon dokáže postihovat pachatele jeho porůšování v případě, že se na ně nepřijde? Váš argument je jak ze základní školy.

Archeologové nestíhaj? A můžete říct, kam ty nálezi asi utečou, když už leží pod zemí třeba 200 let?

0/0
12.9.2011 14:49

Antonín, topič

Re: Jedinej výsledek bude,

Základní škola by vám prospěla, můžete si vzít i ty vaše nálezi.

Neutečou nikam, jen se o nich nedozvíme, což já považuji za škodu.

0/0
12.9.2011 14:56

černej oes

Re: Jedinej výsledek bude,

NÁLEZI jistě neutečou, ale zničí je archeologičtí loupežníci.

0/0
12.9.2011 15:56

Petr Tenzor

Re: Jedinej výsledek bude,

Pokud nebudou uplne hloupi, tak neznicni, ale prodaji je pak na Aukru nebo jinde.. akorat nikomu nebudou znamy nalezove okolnosti a dokumentace, nutne k lepsimu pochopeni historie. To, ze to nebude nekde v muzeu, uz je opravdu to posledni.

0/0
12.9.2011 16:09

černej oes

Re: Jedinej výsledek bude,

Vyjádřil jsem se jen  obecně, ale měl na mysli zmapování lokality a další okolnosti. Jinak jsem viděl několik vyrabovaných nalezišť a vím, kolik konkrétních předmětů v nich bylo nevratně poškozeno a zničeno.

0/0
12.9.2011 16:15

kosican76

Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

:-/

0/0
12.9.2011 13:40

Marobud Veliký

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

ano, to je nejlepsi reseni, ale to bys o problematice musel alespon neco vedet. - Pristoupili jsme k Maltske konvenci, je potreba ji dodrzovat ...

0/0
12.9.2011 13:42

Antonín, topič

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

Já jsem nikam nepřistoupil a nic dodržovat nehodlám, už vůbec ne na svým pozemku.

0/0
12.9.2011 13:46

Marobud Veliký

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

co je v podzemi neni tvuj pozemek

0/0
12.9.2011 13:51

Antonín, topič

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

Je.

0/0
12.9.2011 13:52

Marobud Veliký

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

zakon 20 § 23a

Vlastnictví movitých archeologických nálezů

(1) Movité archeologické nálezy jsou vlastnictvím kraje, nejsou-li vlastnictvím státu nebo obce podle odstavce 2.

(2) Movité archeologické nálezy jsou vlastnictvím kraje, v jehož územním obvodu byly učiněny, nejde-li o movité archeologické nálezy učiněné při archeologických výzkumech prováděných příspěvkovou organizací nebo organizační složkou obce, které jsou vlastnictvím této obce, nebo o movité archeologické nálezy učiněné při archeologických výzkumech prováděných státní organizací nebo organizační složkou státu, které jsou vlastnictvím České republiky.

0/0
12.9.2011 13:56

Antonín, topič

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

Můj pozemek není archeologický nález, ani hlína, takže je to moje.:-P

0/0
12.9.2011 14:04

Marobud Veliký

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

jo jasne, blbe jsem se prvne vyjadril...

0/0
12.9.2011 14:05

Antonín, topič

Re: Radsi je chteji Slovaci nechat pod zemi? degesi?

Ale tak já vím, co se tím myslí. Ještě jinej zákon upravuje vlastnictví nerostných surovin. Jediný, co vám zcela určitě jako majiteli pozemku patří je povinnost platit daň z nemovitosti.;-)

0/0
12.9.2011 14:10

Cortez

Jednoduše by to taky slo

Proč ten problém nevyřeší jinak?Tedkom jsou vpodstate jen 2 moznosti jak (ne)získat nejaky archeologicky poklad. 1. Hledači budou "hledat" stale nelegalne. a nebo 2. nebudou hledat vubec. Z pohledu historie by bylo nejlepsi kdyby se poklady a dalsi nalezene pamatky dale nachazely (no ne?) , a pak zustaly ve vlasti. V prve rade je ale nekdo teda musi najit, ale kdo je ted bude hledat kdyz za to bude trestne stihan?Archeologu je malo a nemaji na to kapacity. Takze ve vysledku nebudou zadne poklady... Ale to by byla skoda prece ne? Z nalezu vzdycky profituje vetsina lidi. Jedni penezma, druzi ziskanim historickych poznatku. Jasne ze chapu ze se vlada snazi zabranit vyvozu kulturniho a historickeho bohatstvi ze zeme. Ale daleko lepsi by proto bylo aby Slovenska vlada (nebo nejaky statni historicky ustav) nabidl normalni trni cenu, odmenu za tento poklad/nález. Spokojeni by byli vsichni.historici by dostali svuj kus umeni, hledaci odmenu, pripadne i oceneni za nalez apod...

0/0
12.9.2011 13:38

blekekeke

Re: Jednoduše by to taky slo

Škoda je, že 90% nálezu leží v depozitářích a nikdy je nikdo neuvidí, přitom by je mohlo vystavovat každé muzeum. Jde o věci, které nemají takové hodnoty, aby jich bylo ulopeno, ale mají třeba nějaký příběh /byť smyšlený), který bude lidi do muze táhnout ...

0/0
12.9.2011 13:41

Bouše

Já s tím opatřením souhlasím.

Koneckonců, každý pozemek má svého majitele, který si může určit, zda na něm povolí kdekomu kutat.

0/0
12.9.2011 13:23

skalin2000

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

Problém je, že tě postihnou i na soukromém pozemku Rv

0/0
12.9.2011 13:39

Marobud Veliký

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

ale veci pod povrchem nejsou sokrome , nybrz patri statu

0/0
12.9.2011 13:43

Antonín, topič

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

Ano, zejména profi archelogové mají takový názor, že je všechno jejich.

0/0
12.9.2011 13:47

Marobud Veliký

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

vzdycky je to o lidech, sam spolupracuju s nekolika detektorama, ku prospechu nas vsech - problem je s vykradacema, kteri nevahaj kvuli zisku zplanyrovat mohylu. Vetsina detektoraru hleda milirarie (prusko-rakouska valka valka a pozdejc) - ti nikomu nevadi

0/0
12.9.2011 13:50

Antonín, topič

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

No jo, ale právě ty militarie zakázali Slováci taky...

Ale je fakt, že u věcí starších jak z 19. století bych taky raději viděl odborníky.

0/0
12.9.2011 13:52

bathed

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

.. to co je v podzemí - pod tvým pozemkem, ti nepatří... patří to STÁTU!

0/0
12.9.2011 13:43

Antonín, topič

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

Něco někomu může patřit pouze tehdy, pokud o tom ví.

0/0
12.9.2011 13:48

Marobud Veliký

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

opet mylka - preci si zakon 20 a pak mudruj...

0/0
12.9.2011 13:51

Antonín, topič

Re: Já s tím opatřením souhlasím.

Já vím, co je v zákoně. Nehodlám se tím ale řídit.

0/0
12.9.2011 13:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.