Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Palivo havarovaného letounu bylo v pořádku, potvrdily černé skříňky

Analýzy černých skříněk letounu, v němž zahynuli hokejisté Jaroslavle, vyloučily špatnou kvalitu paliva. Nedostatečný tah motorů při startu tedy způsobila buď technická závada, nebo chyba pilota. Ruské úřady v sobotu zakázaly start letounu Jak-42 z tureckého Izmiru do Moskvy, kvůli prošlé životnosti motoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

telecasterr

test

Prvni pricina havarie kterou media rozsirili byla nedostatecna kvalita paliva a dost lidi ji adoptovalo jako velice pravdepodobnou, viz "ruskej bordel."  To pocatecni vysvetleni vzniklo uvahou nekoho v Rusku spojeneho z letectvim.  Posadte tohoto cloveka do pilotni kabiny a sledujte jestli se mu podari preletet Volhu.

0/0
10.9.2011 21:02

Si0 po 4. zákazu

Re: test

Tak asi byly vysvětleny nějaké hypotézy k prověření a novináři z toho hned udělali předběžné závěry.

0/0
11.9.2011 14:01

bad_azz

ježiš,

jakej jouda zase psal ten nadpis? Já už fakt nevim, prostě žákladní znalosti a oni nejsou schopni si to ani někde vyčíst, když o tom píšou.

0/0
10.9.2011 20:07

da_rd_a

Re: ježiš, to napsal ten inteligent z idnesu

0/0
12.9.2011 3:17

pučmidrát

Hm., tak že:

-  palivo bylo v pořádku, ostatně ho moc netankovali, protože letadlo přiletělo z Moskvy-Vnukova natakované  (cca    40 min. letu).Motory pracovaly až do nárazu do antény . Vyvážení a vztlak.klapky, vzlet.konfigurace!

                 - letadlo bylo zatíženo na cca 50%. dovoleného zatížení, zavavazadla byla naložena správně v centráži

                 - kapitán letadla  měl nalétáno jen na tomto typu cca 1500 hod.(klas.1.třída), 2.pilot se na Jaka 42D 

                    přeškoloval ,předtím létal na Jaku 40.(  klas. pilot 1.třídy).Směr a síla větru nebyla zveřejněna......!

0/0
10.9.2011 19:46

Storage

Re: Hm., tak že:

Takze kdyz se nad tim zamyslime, napul nalozenemu letadlu by teoreticky stacil daleko mensi vykon motoru nez 100% nalozenemu letadlu, ... ikdyz stacil mensi vykon, skutecny vykon musel byt jeste daleko mensi (pod veskerymi rezervami), pak nechapu ze to kapitan nepoznal a vcas nezastavil. Je to jen domenka. Sam jsem zvedavej na vysledkky vysetrovani ... protoze jak se zda vsechno bylo v poradku, jen to proste spadlo :(

0/0
12.9.2011 3:14

jjyyyj

Je to strašné, ale tohle využití(koně,vysoké holky) armádníc

h letounů ?CASA? je nejhorší ze všeho. Rusové snad nabídli dopravu těl hokejistů sami....

0/0
10.9.2011 14:54

verkas

Re: Je to strašné, ale tohle využití(koně,vysoké holky) armádníc

Zřejmě tím naši dali najevo co si o nich a jejich letecké dopravě myslí.

0/0
10.9.2011 16:41

zynx

Re: Je to strašné, ale tohle využití(koně,vysoké holky) armádníc

Rusové to podle nepsaných pravidel nabídnout museli. Naši podle nepsaných pravidel museli zdvořile odmítnout z důvodu, že se jednalo o oficiální repatriaci osob, které pro stát něco znamenaly. Otázka prestiže - spíš takový diplomatický důvod. Symbol, že se o své občany, byť na poslední cestě umíme postarat. Není třeba řešit, jestli si naši myslí něco o ruské letecké dopravě - jsem si jistý, že tenhle let by Rusové dopravili třeba raketoplánem, kdyby o to česká strana požádala. Jestli chceš ještě jeden nepsaný důvod, tak ti ho klidně taky řeknu: S největší pravděpodobností by ten let zajišťovala ruská armáda, což je velmi citlivá věc. Nechat přistát ruské vojenské letadlo na českém letišti je pro armádu dost ošemetné. Určitě by tím pádem museli přistát na vojenském letišti ve Kbelich a tak by najednou "uměli" přistát na "nepřátelském letišti. Myslím, že to mohl být takový "menší" důvod navíc. No a je to jedno. Těm klukům to stejně život nevrátí.

+4/0
10.9.2011 18:16

pučmidrát

Re: Je to strašné, ale tohle využití(koně,vysoké holky) armádníc

Ač s tebou z části souhlasím, tak na letišti Kbely je tzv. smíšený letecký provoz. Má tam sídlo i něklik civil. leteckých společností.Všechny potřebné údaje o letišti jsou vypublikované v AIPu.Nehledě  na to, že při mezinárodní  smlouvě "Otevřené nebe", si mohou ruští vojenští inspektoři přistát na kterém koliv letišti. Taktež ze vzduchu cokoliv fotografovat( a naopak). Ostatně stroje NATO polského presidenta a předtím předsedy vlády taky přistávaly na ruském voj. letišti ve Smolensku. Především měla trojkolka obavu, že by  opět čelila kritice (viz. cesta za oceněním vrahů Mašínů do USA (kdyby pro ostatky čs. representantů nevypravili speciál)

0/0
10.9.2011 18:59

zynx

Re: Je to strašné, ale tohle využití(koně,vysoké holky) armádníc

Np vzdyt jsem psal, ze to je hlavne duvod diplomaticko-symbolicky. Ten druhy - je spis okrajovy. Ano, je to polootevrene letiste, bydlim u nej. Ale to s tim pristanim Rusa na ceskem letisti je spis takovy "kapric". Proste, kdyz nemusime, tak vas tu nechceme. Nemyslim, ze by to byl zavazny duvod, spis podvedome reakce.

0/0
11.9.2011 7:56

jjyyyj

Je to strašné, ale tohle využití(koně,vysoké holky) armádníc

Co si svět může myslet o naší tunel armádě, když veliké armádní letouny zatím, krom už uvedeného, navíc ještě na speciálních polucejních padácích shodily obrněné a k seskoku s padákem z letounů CASA vycvičené polucejní koně přímo na jednotlivá náměstí ve výběžku....?! 

O sovětské letecké přepravě si naši mohou myslet co chtějí...

0/0
11.9.2011 14:58

milovníkcenzorů

Ruská vyšetřovací oddíly potvrdily

že palivo pro letadlo je v naprostém pořádku. Ten tanker, co z něj měli palivo do letadla načerpat,je pořád ještě plný natankovaného kerosinu pro Jak 42. Takže tam nemohlo být nevhodné palivo, protože do letadla se před vzletem nic nenatankovalo.:-P

0/0
10.9.2011 14:23

Taisun

Re: Ruská vyšetřovací oddíly potvrdily

hloupé

0/0
10.9.2011 14:48

Ego sum, qui sum

Re: Ruská vyšetřovací oddíly potvrdily

A proto většina po pádu uhořela, asi samovznícení ;-D

0/0
10.9.2011 16:18

zynx

Re: Ruská vyšetřovací oddíly potvrdily

V různách českých novinách píšou, jak ta firma byla nespolehlivá a že motor měl pravděpodobně padělané součástky. No nevím, Jak-Servis byla dceřiná společnost přímo Jakovleva, tak nevím, proč by si padělali součástky. Šlendrián to ale být musel. Stačí blbej technik na letišti, co nasál samohonkové palivo a nevšimne si vnější poškození. Ty letadla byly luxusně vybavený a ten Jak 42D je poměrně solidní letadlo a má už i variantu s moderní úspornější motorizací. Přímo to letadlo, co spadlo, bylo v roce 2002 na Ruzyni.

+1/0
10.9.2011 18:26

pučmidrát

Re: Ruská vyšetřovací oddíly potvrdily

JAK-SERVIS běžně létá i do K.Varů a dalších měst. Jako charter pro rusáky do lázní!Letadla se dělala až do roku 2002.

0/0
10.9.2011 19:03

fakt nemám

*-

Napadá mě příhoda z posledního MS. Ruské noviny napsali, že Jan Marek v poskytnutém rozhovoru kritizoval hru Rusů s poznámkou, že by celý ruský tým vyměnil. Toto byl nesmyslný výmysl ruského žurnalisty, který Jana Marka přesvědčoval o tom, že to říkal a že už si to asi nepamatuje. Ruské noviny jak se patří.

0/0
10.9.2011 14:08

Pepan11

palivo bylo v poradku dle analyz paliva

Nemixujte do tohoto cerne skrinky, ty kvalitu paliva nemeri. Delaly se normalni testy jako obsah vody, hustota, bod vzplanuti. Cerne skrini na toto nemaji vlastni cidla. Je to zvlastni - proudovy motor je tak jednoduchy, ze kdyz naskoci, tak vpodstate musi bezet spravne.

+3/0
10.9.2011 13:33

abraxas130

Re: palivo bylo v poradku dle analyz paliva

a to je právě strašně častý OMYL, který si většina lidí nese od střední školy. Ten motor co mají letadla vůbec není "raketový" motor, kde se jako něco spálí a jak rychle ty spaliny unikají ven, tak principem akce a reakce se ten motor a s ním letadlo posunují vpřed. Tyhle motory nemají český ekvivalent názvu, anglický název je "turbofan" a rozhodně nejsou vůbec jednoduché. 70% tahu dělá to, že vnitřní ústrojí motoru otáčí tím větrákem co vidíte zepředu zvenčí, ten nejjednodušší motor má dvě sady kompresorů a turbín vevnitř a spalovací komoru, ale jsou i motory, co mají 10 stupňů kompresosů a turbín a jsou zatraceně složité. Holt špatnej učitel fyziky na střední ;-)

0/0
10.9.2011 13:49

Coffin Corner

Re: palivo bylo v poradku dle analyz paliva

O dvouproudovém, nebo také turbodmychadlovém motoru jste nikdy neslyšel? Holt asi špatnej učitel fyziky na střední.... ;)

0/0
10.9.2011 14:14

ivoš

Re: palivo bylo v poradku dle analyz paliva

Proncip proudového motoru jednoduchý je. Proudový motor je zatraceně složitý.

0/0
10.9.2011 15:55

bar.bu.do

Re: palivo bylo v poradku dle analyz paliva

... vývoj motoru většinou taky trvá déle, než vývoj draku letadla ...

0/0
10.9.2011 20:45

Dewils1

ja to nechápu

Pilot (ještě k tomu zkušeny jak pišou) nepozná, že motory nejedou na 100%?? není lepší brzdit a nechat to doklouzat někam do pole ?:-/

0/0
10.9.2011 13:24

vailian

Re: ja to nechápu

ne, ve 400 km za hodinu nelze jen tak doklouzat do pole.

0/0
10.9.2011 14:38

Dewils1

Re: ja to nechápu

furt lepší než to ve 400 mrdnout o zem ne?

0/0
10.9.2011 15:30

ivoš

Re: ja to nechápu

Vůbec ne, je to úplně jedno, mašina se rozloží na prvočinitele a v 99% začne hořet. Před startem se dělá motorová zkouška, tj motory se roztočí na vzletový režim a sleduje se, zda je jejich chod v pořádku. Pak se teprve odbrzdí. Pokud ovšem motor vysadí v kritické fázi rozjezdu, nedá se dělat vůbec nic.

0/0
10.9.2011 15:57

sCZECH

Re: ja to nechápu

tak ono nebyt te veze, tak to asi zvednul a nic se nestalo

0/0
11.9.2011 0:37

joyFX

ještě zbývá zjistit,

co před letem do sebe natankoval ten ruský pilot :-/

0/0
10.9.2011 13:16

M.EHT

Re: ještě zbývá zjistit,

toto jsou otřepaná předpojatá přihlouplá klišé bez kouska důvtipu..nechápu,že tady tím zaneřáďuješ prostor:-/

+2/0
10.9.2011 13:20

George Renel

Nakonec

to zase odnese pilot a ne ruský šlendrián. Už chybí jen napsat, že kdyby pilotoval Putin, tak by se to nikdy nemohlo stát.

0/0
10.9.2011 13:02

M.EHT

Re: Nakonec

pokud se zjistí,že to byla chyba pilota,tak s tím nikdo nic nenadělá

0/0
10.9.2011 13:12

StyX.Raven

Re: Nakonec

V kabině byli piloti 2 + teda nevím jak je to s tím palubním technikem, jestli je taky v pilotní kabině jako třeba u 747, takže to nemůže bejt celí vina jednoho jedinýho člověka. Takže doufám že to rusáci s tímhle neuzavřou, protože mrtvý se už bránit nemůžou. Pokud to opravdu byla chyba posádky jako celku, tak je nutný změnit způsob jejich výcviku, jinak se to může opakovat :-( Ale to jsou jenom moje spekulace :-/

0/0
10.9.2011 14:26

ivoš

Re: Nakonec

Být tebou, pošlu to jako podnět na ruský úřad civilního letectví. Něco tak objevného určitě ocení.

0/0
10.9.2011 15:59

opportunity

Re: Nakonec

R^;-D

0/0
10.9.2011 21:34

Storage

Re: Nakonec

Za letadlo a provedeni letu je plne zodpovedny kapitan a muze tam mit osadku treba 20ti pilotu ;-)

0/0
12.9.2011 3:01

pvlkc

cynici

jste normální barbaři a cynici, i k takovýmhle zprávám přidávat ty p.o.s.r.a.n.e. reklamy. Vzpamatujete se už konečně. Alespoň náznak citu.

0/0
10.9.2011 13:01

Storage

Re: cynici

Hokej a jine sporty jsou co ? Je to jeden velky business ... Klidne i po smrti. 8-o O nicem jinem to neni, takze reklama je v poradku.

0/0
12.9.2011 3:02

M.EHT

tak z Ruska nikomu nevěříte a českým médiím,která vám denně

LŽOU o všem možném věříte?;-D?

+2/0
10.9.2011 12:58

biggles

Re: tak z Ruska nikomu nevěříte a českým médiím,která vám denně

na to je několik hypotetických odpovědí podle zaměření diskutéra:

rusové lžou vždycky / rusové nikdy nelžou (nehodící se škrtněte)

naše lži jsou daleko lepší než ruské lži - naše lži jsou pravda (i kdyby čert na koze jezdil)

my nikdy nelžeme jen máme odlišné úhly pohledu - rusové mají vždy odlišný úhel pohledu

atd. atd... ;-D

0/0
10.9.2011 13:10

+Moravian+

Re: tak z Ruska nikomu nevěříte a českým médiím,která vám denně

Jeste by slo dodat  "my nikdy nelzeme, pouze predkladame modifikovanou pravdu"

0/0
10.9.2011 14:12

Oerteplur

Podle toho videa to vypadá, že se vznesli úplně normálně

akorát že hodně pozdě. A příčinou katastrofy tedy mohla být  právě až srážka křídla s anténou kontrolní věže....

0/0
10.9.2011 12:52

tudykudy

Re: Podle toho videa to vypadá, že se vznesli úplně normálně

nechci být jizlivej,ale právě jste objevil ameriku...už od středy je jasné že příčina bylo zavadění o anténu..otázka je proč šlo letadlo nahoru tak pozdě...

+3/0
10.9.2011 13:10

verkas

Re: Podle toho videa to vypadá, že se vznesli úplně normálně

A možná taky, co sakra dělá ta anténa v letové dráze... (Ale nejsem odborník.)

0/0
10.9.2011 17:12

pučmidrát

Re: Podle toho videa to vypadá, že se vznesli úplně normálně

Hm.ta anténa o kterou zachytili je cca 1km od prahu dráhy (všesměrová anténa NDB- bližná).Normálně má letadlo cca jeden km. od prahu dráhy  větší výšku nad terénem než 15 metrů.

0/0
10.9.2011 19:15

verkas

Re: Podle toho videa to vypadá, že se vznesli úplně normálně

No jo, normálně tam letadla nepadají...

0/0
10.9.2011 20:27

emailnapicu

jenom jestli ...

... vás zase jen propaganda netahá za nos ;-D ;-D ;-D

+2/0
10.9.2011 12:48

biggles

trochu zmatené...

černé skřínky po rozboru záznamu palubních operací potvrdily především problémy s motory -

pokud nebylo příčinou ztráty výkonu špatné palivo, (což prokázal rozbor nikoliv černé skříňky), tak holt bude problém buď v jeho dodávce motorům, nebo v motorech samotných.

Pilotní chyba jako primární příčina nehody je téměř vyloučena, protože špatné přepnutí nádrží nebo špatné nastavení prvků ovládání motorů by odhalil záznam z černé skříňky.

Takže možná pilotní chyba je spíš v poloze nevhodné reakce na kritickou situaci, než v chybě pilota která kritickou situaci způsobila...

0/0
10.9.2011 12:20

Eenik

Re: trochu zmatené...

To je sice pravda, ale pilot mohl neštěstí zabránit správnou reakcí. Tohle mi totiž silně připomíná období reálného socialismu, kdy bylo povinností všechno řešit odhodláním a nadšením s přihlédnutím k politické situaci. Takže za výbuch v Černobylu také nemohl reaktor ale jeho obsluha. I v tomto případě je vina jen a jen na pilotovi. Musel moc dobře vědět, že nemá k dispozici potřebný tah motorů pro bezpečný start. Takže měl start přerušit, a zůstat na zemi.

0/0
10.9.2011 12:32

biggles

Re: trochu zmatené...

to je velmi předčasné a zcela zbytečné tvrzení. Je dostatek podkladů k vyšetření této nehody a bez podrobnější zprávy vyšetřovatelů je váš závěr naprosto k ničemu.

O hrubé chybě pilotů už bychom věděli už teď - jak přesně události proběhly se brzo dozvíme.

0/0
10.9.2011 12:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.