Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odlepit se na dva motory není sebevražda, říká český pilot o nehodě

Ruský pilot Andrej Gusev označil snahu odlepit stroj Jak-42, který ve středu havaroval s hokejisty na ruském letišti Tunošna, při vysazení motoru za sebevraždu. Podle českého pilota Ladislava Kellera, který s Jakovlevy létal, se však mýlí. Rozhovor poskytl prostřednictvím e-mailu z Kyrgyzstánu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

medved.m

Český pilot zapomněl na tu nejpravděpodobnější příčinu:

"Volóďa ukrál kerosín i v górodě izmeníl jegó za vódku" ;-)

0/0
10.9.2011 0:44

davnopryc

Re: Český pilot zapomněl na tu nejpravděpodobnější příčinu:

...by dypak...

0/0
10.9.2011 5:45

telecasterr

Taky je mozne

ze ten pilot musel resit podobne situace v nimulosti. Nez si nechat vynadat od zamestnavatele tak to risknul a dopadlo to dobre. On mohl mit nejake zkusenosti se vzlety, ktere nebyly provedeny podle vsech pravidel. Tak dlouho se chodi se dzbanem pro vodu . . . az ten dzban spadne do vody.

0/0
9.9.2011 23:36

Lovec ModroSupu Zločasných

Dobré info

seriozní, uspořádané ....R^R^R^R^R^R^R^R^R^

0/0
9.9.2011 20:47

paltt

Pane Hrone,

Máte moje sympatie. A to nejen pro tu přírodu, svíčkovou, gurmánské salámy či sýry. Či případně pro posezení v hospůdce. Ale hlavně pane, jste člověk, který dokáže připravit rozumný článek, jenž lze číst bez toho, aby po něm čitatel musel jít zvracet a nebo plakal nad úrovní novinařiny.

Víte, že jsem již ani nedoufal, že zde (na iDnes - tedy mimo blogu) něco smyslupného naleznu?

Díky za rozumné informace. R^

0/0
9.9.2011 20:39

1000101111001100

Re: Pane Hrone,

Bude to jednoznačně tím, že Hron se jen ptal a většina textu je podána odborníkem v daném oboru. Zkuste se prosím podívat na zbytek Hronovy produkce, je to zcela tristní. Navíc nedokáže být nezaujatý a seriozní zpravodajství si hrubě plete se sdělováním vlastních subjektivních názorů.

.

Do iDnes se docela hodí.

0/0
9.9.2011 21:03

Michal Hron - Mobil.cz

Re: Pane Hrone,

Dobry vecer. Az budeme moci porovnat vasi produkci s mou, rad primo zareaguji na vas komentar. Do te doby Vas - odpustte - budu ignorovat. A prispevateli vyse dekuji, ac souhlasim s vasim nazorem, ze zasluhy pana Kellera si rozhodne nepripisuji. Jen jsem rad, ze existuji i diskuteri, kteri dokazou i chvalit, nejen "prskat"...

0/0
9.9.2011 23:26

pazgřivec

Jé článek

Který se da číst. Tomu jsem uz ani nevěřil, že se dočkám

0/0
9.9.2011 19:42

crs

To je perla

Ing. Keller je ženatý a se svojí první a jedinou ženou .... ;-D

+1/0
9.9.2011 19:34

Sprintujici.stonozka

Re: To je perla

co je k smíchu?

0/0
9.9.2011 23:02

vailian

Kdyby nekdo mohl objasnit,

proc byl na palube pritomen krome kapitana a pilota i palubni inzenyr a mechanik. Vyplyva to ze seznamu posadky. Diky.

0/0
9.9.2011 18:46

brekebrekeke

Re: Kdyby nekdo mohl objasnit,

tajnej one, tajnej two ;-)

0/0
9.9.2011 19:13

pučmidrát

Re: Kdyby nekdo mohl objasnit,

Rusáci u většiny svých letadel stále používají funkci palubního inženýra, někdy i palubního mechanika (u zahraničních letů). A to někdy i u letadel A-319(320). Pan pilot se trochu mýlí, JAK 42D u nás létal  v 90. letech cca 2 roky pro fi. Auto-Škoda.Myslím, že používali brněnské letiště. Jinak ruská let.společnost Jak Servis létá občas i na letiště K.Vary. S Jaky-42, příp. 40.

0/0
9.9.2011 21:05

vailian

Re: Kdyby nekdo mohl objasnit,

Takze ten palubni inzenyr tam rozhodne byl na h#$no.

0/0
9.9.2011 21:10

pučmidrát

Re: Kdyby nekdo mohl objasnit,

no pod kotlem si při startu přikládá pilot. posádka (tak jako u té polské TU-154). A pochybuji, kdyby na prahu dráhy neměli ručičky motorových budíků v zeleném , že by zkoušeli startovat.

0/0
9.9.2011 21:22

Dr.Onufrakova

"podle Ladislava Kellera, který s Jakovlevy létal"

"Jak-42 jsem nelétal"

0/0
9.9.2011 18:38

Gemars Moše Dajan

Re:

Jak-40 létal, a určitě ne jeden.

0/0
9.9.2011 19:03

Dr.Onufrakova

Článok je o havárii Jak-42

Rozdiel medzi nimi je 40 ton a 90 cestujúcich.

0/0
9.9.2011 20:47

pučmidrát

Re: Článok je o havárii Jak-42

Hm., do Jaku-40 se bralo cca 28 cestujících a 2+1 posádka. Do Jaku 42D cca 92 cesťáků podle konfigurace (podle poču míst v busines clase),a kolem 5 čl.posádky.

0/0
9.9.2011 21:09

Zefram Cochrane

konečně solidní novinařina

a díky za ni.

0/0
9.9.2011 18:37

jachym2

Stejně je to smůla

Minimálně ten nahoře, nám moc úspěch nepřeje, jako by se skorem mstil. Nejdřív trenér Hlinka, teď  tři lídři týmu, ještě že odmítly trénovat v Rusku Růžička a Hadamzcik - při naši smůle...

0/0
9.9.2011 18:31

mayer

Konečně rozhovor s odborníkem

a ne bulvární cucání senzací a pomluv z prstu. R^ Dík

0/0
9.9.2011 18:04

Meescha

Jak je to s tahem motorů?

Kdyby mi někdo znalý vysvětlil, jak to přesně funguje, byl bych moc rád. Měl jsem za to, že hned od startu jedou na max, takže by pilot měl okamžitě zjistit, že tah je nedostatečný... Děkuji.

0/0
9.9.2011 16:33

brekebrekeke

Re: Jak je to s tahem motorů?

roli u proudovych motoru hraji prutoky vzduchu v motorech. spaliny v komore se hromadi a zvysuje se tlak. lze rici, ze tah motoru pri startu je na nejvyssim vykonu. proto bych se divil, ze by pokracoval ve startu. musel by citit, ze motory netahnou. obavam se, ze rusove litaji na hranici bezpecnosti. i kdyz citil, ze mu to "netahne", jel dal. jinak na vypocet tahu je vzorec, ale nemam znaky, treba tosem nekdo hodi ;-)

0/0
9.9.2011 16:49

ddtx

Re: Jak je to s tahem motorů?

kolik mate nalitano ? myslim na proudovejch ?

0/0
13.9.2011 11:34

ace-2

Re: Jak je to s tahem motorů?

No to právě není pravda. Na maximální výkon se obyčejně nestartuje, pokud je letadlo lehké, je dlouhá dráha a dobré meteo podmínky tak se startuje na redukovaný výkon. Jaké jsou ovšem postupy pro nastavení výkonu motorů u tohoto letadla fakt moc lidí v ČR vědět nebude.

0/0
9.9.2011 22:57

aljavX

konečně pořádný článek,

že by svítání na lepší časy, redakce ?

+2/0
9.9.2011 15:53

dino_na_idnes

Re: konečně pořádný článek,

Jen jestli nejde spíše o výjimku potvrzující pravidlo než o první vlaštovku... :-/

0/0
9.9.2011 17:43

adviser

Plýtvání

Článek je dobrým přiblížením problematiky spolehlivosti dopravních letadel a startů vč. ruských.

Co mě však dostalo, je informace o provozu JAK-40 v ČR. Stáří by ani tak nevadilo, šlo nejspíš opravdu o spolehlivý stroj. Dostala mě však spotřeba. Vládní letka se jich zbavila, armáda nikoliv. Do armády mohou peníze daňových poplatníků téci jako do kanálu, takže provoz nějakých dvou JAKů-40 je pakatel. Armáda očividně problémy s financováním nikdy neměla a mít nebude.

0/0
9.9.2011 15:41

Larrax

Re: Plýtvání

to mě taky zaujalo, prostě armáda ....

0/0
9.9.2011 15:44

Zombot

Re: Plýtvání

Vládní letka se jich snad nezbavila. V článku stojí, že "U "vládní letky" Jak-40 létaly až do jejího zániku v roce 1999 a armádní letectvo je používá dodnes." Spíš to bude o tom, že po zániku vládní letky a jejím začlenění pod AČR si letectvo stará vládní letadla prostě nechalo a nikdo z nich spotřebu patrně neřešil a dodnes neřeší. Jak-40 u nás vyřadilo jen ČSA, kde spotřebu podle všeho řeší.

0/0
9.9.2011 15:49

mike_kr

Re: Plýtvání

A co treba pouzit hlavu pripadne google nebo nejlepe oboji. JAK-40 uz jsou nyni spise zaloha pouzivaji se sporadicky a tudiz vetsi spotreba pri tech par letech je OPRAVDU O HODNE levnejsi nez kupovat nove letadlo.

0/0
9.9.2011 20:12

Larrax

Překvapuje mě, že tito veteráni odchází z ČSA

Znám kluka, který začal jako profík létat po roce a půl ode dne, kdy poprvé sedl do letadla jako žák. Není to sice u ČSA, ale stejně mě překvapuje, jak zkušené borce nahrazují zelenáči s minimem zkušeností, zato však s relativně malými požadavky na výši mzdy. Zkušení piloti odcházejí do ciziny, nejčastěji do Asie.

0/0
9.9.2011 15:35

kiv

Re: Překvapuje mě, že tito veteráni odchází z ČSA

Hezký článek na toto téma kdysi vyšel tady:

http://www.skyfly.cz/zajimavo/Piloti-strojnici.htm

0/0
9.9.2011 15:57

Larrax

Re: Překvapuje mě, že tito veteráni odchází z ČSA

díky!

0/0
9.9.2011 16:02

brekebrekeke

Re: Překvapuje mě, že tito veteráni odchází z ČSA

dobry clanek s neveselym obsahem

0/0
9.9.2011 16:50

lu2222

Re: Překvapuje mě, že tito veteráni odchází z ČSA

Myslím, že se v tomto směru hodně přehání. Každý někdy musel být nezkušený pilot.

0/0
10.9.2011 10:14

kiv

Dotaz

Víte někdo z jaké dráhy startovali,  05 nebo 23?

Mimochodem ta dráha má 3250 m ( pro porovbnání hlavní 06/24 na Ruzyni 4000 m).

0/0
9.9.2011 15:13

nepetr

Re: Dotaz

to nevím, ale když se půjdete podívat na start letadel tak naprostá většina se odlpepí od země před půlkou a ty větší a těžší "kousek" za. Jetště jsem neviděl aby některé letadlo potřebovalo celou dráhu. Naopak když se podívate na přistání tak brzdí zhruba do půlky s tím že nesedá hned na začátku. Když pilot zjistí že nemá dostatečnou rychlost na start má ještě čas bezpečeně zastavit i kedyž zustane stát na trávě pořád lepší než to hodit na dálnici na Kladno:-/

0/0
9.9.2011 15:32

kiv

Re: Dotaz

Mno, ono tý trávy za RWY na Ruzyni taky moc není :-/  Ale je to dáno tím, že v "normálních" zemích nelétají jaky 40/42 s údržbou na úrovni traktoru.

Jinak zažil jsem přerušený start s MD 11 dvakrát a dobrý pocit to opravdu nebyl když na konci 24 vidíte pomalu lidem v Hostouni do kuchyně  ...

0/0
9.9.2011 18:17

avoris

Re: Dotaz

podle dostupnejch info startovali tím cca východním směrem, takže 23

0/0
9.9.2011 16:10

kiv

Re: Dotaz

Díky.

Hmm, tak to opravdu neměli moc šancí než skončit ve Volze ...:-/

0/0
9.9.2011 16:12

avoris

Re: Dotaz

Rádo se stalo. No, druhým směrem je taky nějaká voda a snad rybník nebo bažina... myslím, že by si moc nepomohli :-/

0/0
9.9.2011 16:17

avoris

Re: Dotaz

ježiš, kecám, 23 je cca západním směrem, samozřejmě :-/ už blbnu.

0/0
9.9.2011 16:21

kiv

Re: Dotaz

Nic se nestalo, já to pochopil :-)

0/0
9.9.2011 16:44

nepetr

Co se týče

odpovědi na otázku o rychlostech V1 a V2 je jasná příčína chyba pilota. Neměl dostatečnou rychlost přesto se snažil letadlo zvednou a ještě se snažil nabrat rychlost na "trávě" což asi není nejlepší způsobRv. Co se týče nehod tohoto typu letounu: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jakovlev_Jak-42

+2/0
9.9.2011 15:00

sigenius

Re: Co se týče

Co měl na té trávě dělat?

0/0
9.9.2011 15:07

Manstein

Re: Co se týče

vystoupit z letadla a osedlat sekacku

0/0
9.9.2011 15:09

nepetr

Re: Co se týče

na trávě už měl zastavit, víte letadlo nebrzdí kotoučema na nápravě, ale klapkama a zpětným tahem motorů. On jel ještě 400 po trávě než začal pokus o vzletRv

0/0
9.9.2011 15:34

Larrax

Re: Co se týče

nerad se vyjaduji k nehodě, o které zatím nikdo nic neví, ale je kravina, že by pilot měl šanci zastavit letoun při rychlosti V1 v okamžiku, kdy přejede práh dráhy

0/0
9.9.2011 15:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.