Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

ANIMACE: Jak se odehrála tragická havárie ruského letounu

Ruští záchranáři našli poblíž řeky Volhy obě černé skříňky, které mohou objasnit okolnosti nehody letounu Jak-42, v němž zahynuli i tři čeští hokejisté. Ruský server Lifenews.ru mezitím na základě dostupných informací celou tragédii zrekonstruoval.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kacana

ja myslím

že za zřícení může ta anténa.

0/0
13.9.2011 18:40

jakobin

Re: ja myslím

Jo ruční brzda, kvůli amaterismu pilota taková tragedie, opravdu opět v Rusku!

0/0
14.9.2011 6:37

Ali_G

hanba

to snad nemyslite vazne, ze i pred takovato videa davate reklamy!!!!

+2/0
10.9.2011 14:57

eva.ok

tragedie

Jen chci napsat , že to co stalo je příšerné a je mi to moc líto, tolik zmařených životů. Ať byla příčina jakákoliv, životy těm lidem to již nevrátí. A postřeh nakonec. Zdá se mi, že těch leteckých katastrof je čím dál víc

0/0
10.9.2011 0:24

prying

Re: tragedie

To se ti fakt jenom zdá.

0/0
12.9.2011 11:25

kubbba

tento pořad Vám přináší šmoulové z Alberta

iDnes se zbláznil ....

+1/0
9.9.2011 23:10

Nommád

Jen jeden dotaz:

Nepadají ty letadla s prominenty v Rusku nějak často? Pokud měli nekvalitní palivo tak na to musel pilot přijít při zkoušce motorů před startem. Nemůžu si pomoct, ale stejně jako Smolensk mi i tohle zavání KGB.

0/0
9.9.2011 15:27

Manstein

Re: Jen jeden dotaz:

Ze by KGB vylepsovala rozpocet sazkami na viteze KHL?

0/0
9.9.2011 15:31

Nommád

Re: Jen jeden dotaz:

Nemůžeš to vyloučit ;-D

0/0
9.9.2011 15:46

RayPall

Re: Jen jeden dotaz:

Pro mě jasná chyba pilota. Sice byl zkušeným letcem, ale v kritické chvíli se rozhodl riskovat a stroj zvednout i přes to, že neměl dostatečnou rychlost a svědci potvrdili, že letadlo se zvedalo už nad polem za ranvejí. Palivo bylo vyloučeno, to samé palivo tankovala i ostatní letadla a ani u jednoho se prý neobjevily žádné problémy. Prostě opět selhal lidský faktor, v případě leteckých neštěstí daleko častější příčina než mechanické závady...

0/0
11.9.2011 22:28

Mrak58

palivo

Pokud stejné palivo čerpala i další letouny a nezaznamenaly problém mohlo by být příčinou selhání motoru/ů nedostatečné odkalení palivových nádrží před letem. Těžko spekulovat, to ukáže až rozbor záznamů "černých skříněk" - pokud se to inspektorům povede.

0/0
9.9.2011 15:26

telecasterr

vztlakove klapky?

Co byla pricina havarie se dozvime, ale ja nerozumim tomu "spatnemu palivu." Pilot sleduje rychlost strojena rozjezdove draze a kdyz  se predepsana vzletova rychlost dosahne, tak  zmeni tvar kridel pomoci vztlakovych klapek. jako dusledek, nos jde nahoru a ero je ve vzduchu. Kdyz klapky selzou a uplatni se jen castecne, stroj nenabere predepsanou vysku. Proc tahle alternativa musela prohrat zrovna se spatnym palivem je zahada.

0/0
8.9.2011 21:20

bar.bu.do

Re: vztlakove klapky?

... klapky se do polohy start nastavují před rozjezdem ...

... ovšem nemusely být v poloze start ...

... nebo šlo o jinou závadu ...

... na podvozku třeba ...

0/0
8.9.2011 21:24

soc01

Re: vztlakove klapky?

Při závadě na podvozku by to pilot měl přijít dřív, navíc by podvozek nemusel přežít ani ten rozjezd. Klapky nebo pohon, teda alespoň dle mého názoru.

0/0
8.9.2011 21:40

telecasterr

Re: vztlakove klapky?

To je pravda. Nastaveni klapek se kontroluje tesne pred startem -- kdyz na to pilot zrovna nezapomene jako se to stalo pri havarii Spanair Boeing MD-82 pred dvema lety.

0/0
8.9.2011 22:52

pivoj13

Re: vztlakove klapky?

Jj pokud si vsiml, ze nejsou v poloze start az kdyz mu to netahlo tak je nastavil spravne , problem "vyresil" a tudiz nebrzdil. Jenomze uz mu nedoslo, ze na zbytku relativne kratke drahy to rozjed nestihne. No snad se pravou pricinu brzo dozvime.

0/0
8.9.2011 23:41

Petr Tenzor

Re: vztlakove klapky?

Prominte, ale tohle mi nedava smysl, pokud ty klapky pri poloze "start" jsou nastavene na maximalni vztlak, tak letadlo nebude zrychlovat hure, spis naopak (mely by klast mensi aerodynamicky odpor) a ve chvili, kdy to prepne, tak to pujde nahoru, pokud to dosahne potrebne rychlosti.. nebo se pletu?

0/0
11.9.2011 1:05

biggles

Re: vztlakove klapky?

Vážná nehoda kvůli špatně nastaveným klapkám se už sice stala, ale v letecké dopravě je to celkem rarita. Technická porucha motoru je možná ale muselo by k ní dojít v opravdu nejnešťastnějším možném okamžiku kdy už nešlo zastavit start. Další možnost je při nasátí nějakého předmětu např. ptáka a poškození turbíny je téměž vždy vidět buď kouřová stopa nebo nebo aerosolová stopa z nespáleného paliva - toho by si někdo všiml při tak dlouhém startu jim jistě věnovala věž zvýšenou pozornost.

Zbývá porucha dodávky paliva v kritické fázi startu nebo nekvalitní palivo. Letoun má několik nádrží a když se doplňuje palivo promísí se nové palivo se starým v nádržích které se doplňují a pak záleží na mnoha faktorech jak posádka přepne a případně přečerpá nádrže. Pokud bylo vadné palivo mohli klidně udělat motorovky, odrolovat a startovat aniž než se vadné palivo dostalo do motorů - k tomu mohlo dojít v nejméně vhodném okamžiku a motory mohly bez varování začít ztrácet výkon těsně před odlepením.

0/0
9.9.2011 0:17

Storage

Re: vztlakove klapky?

Teoreticky pokud by natankovali spatne palivo jsou dve moznosti:

1/ v nadrzich bylo malo paliva - tudiz by se palivo promisilo rozhodne pred samotnym vzletem uz za doby pojizdeni a motorovych zkousek

2/ v nadrzich bylo hodne paliva - a tudiz by doslo k takovemu promiseni, ze by to neovlivnilo vykon motoru do takove miry , to by tam misto paliva museli nalit vodu

Nicmene existuji jiste postupy a pokud kapitan videl (a to videt musel), ze nema dostatecnou rychlost pro vzlet mel prerusit vzlet a to bez okolku ! Zvedat letadlo v poli je minimalne absurdni predstava, nevim co tim pan "kapitan" chtel dokazat.

0/0
9.9.2011 4:07

Petr Tenzor

Re: vztlakove klapky?

Asi rusky geroj. Ty argumenty, ze uz by nestihl zastavit jsou smesne, mozna by dobrzdoval az v poli, ale kdyz se z nej stejne zvedal...

0/0
11.9.2011 1:08

bar.bu.do

Re: vztlakove klapky?

... no, na Camelu nebo S.E.5 ani jedna, že Bigglesi? Ale jinak kvůli mechanizaci křídla by se jich našlo dost ...

0/0
9.9.2011 6:20

slavekskeeve

:(

je to škoda

+2/0
8.9.2011 20:39

Pavel Brno po smazání

Docela nechápu,

proč tam zařadila redakce tu první animaci - každý si musel ťukat na čelo. Z té druhé je vidět, že chybělo pár metrů k Volze a všechno mohlo dopadnout lépe - fakt pech. Záběry na přeživšího ve mě nevyvolávají pohoršení, ale naději, že přežije - byl při vědomí.

0/0
8.9.2011 19:32

devizovy_cizinec

Re: Docela nechápu,

pad do vody myslis? obavam se ze by to bylo velmi podobne. na dalsich zaberech je videt, ze vybuch byl asi az po dopadu... jinak prvni animace je opravdu nanic

0/0
8.9.2011 19:47

Pavel Brno po smazání

Re: Docela nechápu,

Já chápu, že v té rychlosti je náraz do vody skoro stejný, jako do břehu, ale kdyby díky tomu přežil i jeden člověk navíc, bylo by to prostě lepší.

0/0
8.9.2011 21:52

devizovy_cizinec

tady je kazdy expert

co vychazi z udaju a hlavne protichudnych informaci z vselijakych bulvaru. hlavne ze mate jasno, ze stozar byl blbe postavenej, ze pilot to tahl nahoru i kdyz mu zdechly motory, ze misto kerosinu jim tam dali obycejnou naftu a kdyz uz nic jinyho, tak to spadlo protoze to bylo v rusku. to se mi snad zda....8-o

+1/0
8.9.2011 19:21

Tlumecek

ježiš co tam řešíte

Kdyby tam zařval někdo neznámej,nikoho to zajímat nebude. Protože ho nikdo neznal,každej si řekne tragedie a hotovo. Ale tady zařvali kluci,které znalo 80procent národa a minimálně 50procent jim fandilo při MS a Olympiádách. Tihle kluci nám přinesli tolik radosti a emocí,jako málo jiných. Hokej je jedna z mála věcí u nás ještě nezkažených a dělá nám ve světě obrovskou reklamu,větší jak všichni politici za 20let dohromady. Takže to znamená,že to zajímá skoro všechny,kdo s hokejem měli někdy co do činění. A ten kdo tady nebo kdekoliv jinde píše,proč to každýho tak zajímá a odsuzuje že se tomu všude tak věnují, tak je absolutní blázen a at radši drží hubu. Takovýmu člověkovi bych přál,aby v tom letadle měl někoho z rodiny.

0/0
8.9.2011 18:38

opuštěná struna noci za 14.90,-

Re: ježiš co tam řešíte

No dovol? Já nic neřeším, tak co se tady na mě obořuješ?;-O

0/0
8.9.2011 18:53

EMS

Re: ježiš co tam řešíte

myslíš, že pozůstalé zajímá, co se o jejich příbuzných píše v bulváru a co kdákají diskutéři??? Mám pocit, že ne.

0/0
9.9.2011 10:24

strejda Brutek III

které jelito

nechalo postavit tu anténu do vzletové dráhy ?8-o

0/0
8.9.2011 18:21

Kubrt - admin mi pije nálev

Re: které jelito

taky hledím. naprosto nedomyšlené, že kdyby mělo letadlo problém na vzletu, tak to jen napomůže tragedii...

0/0
8.9.2011 18:32

nestačímsedivit

Re: které jelito

Tam už má být dávno nahoře!

0/0
8.9.2011 19:49

bar.bu.do

Re: které jelito

... viděl jste někdy nějaké letiště?

0/0
8.9.2011 20:04

da_rd_a

Re: které jelito

;-)dobrej point, jsou to rusove

0/0
8.9.2011 20:33

MaléPivo

Re: které jelito

ta rozletová dráha je krátka... Jarada Jágr to říkal v nějakém rozhovoru.

+1/0
9.9.2011 8:48

Chemický Ali

toho Galimova

to asi bolelo. sila.

0/0
8.9.2011 18:09

Kubrt - admin mi pije nálev

Re: toho Galimova

Nebyl to spíš ten člen posádky ? Každopádně hrůza. Mně stačilo, když jsem si před lety opařil ruku horkou polévkou a to ani naštěstí ne mastnou - jak jsem zavadil o držadlo kastrolu. Bolelo to jako prase. Nejhorší bylo, jak jsem dával dohromady věci na oblečení a přitom jsem furt musel odbíhat do umyvadla se studenou vodou, protože to bolelo jak kráva, hlavně při nezvednuté ruce (když byl do ruky silnější oběh). Pěkně jsem tisknul zuby. Myslel jsem, že na sebe snad ani nedám hadry, abych mohl jít na pohotovost. A to bylo nějakých 100 stupnů a nesrovnatelně nižší teplota, než tady. Mimochodem - kouzelné prostory v té nemocnici .... jak kdyby ho vezli do bunkru, omlácené zdivo ....

+1/0
8.9.2011 18:31

starej_vul

:-) ... pokud jsou hlasy

Pokud jsou hlasy, že to bouchlo už ve vzduchu ... co by to asi bylo, když ne bomba...???

0/0
8.9.2011 17:33

biggles

Re: :-) ... pokud jsou hlasy

měl problémy už při vzletu - bomba je krajně nepravděpodobná

0/0
8.9.2011 18:00

da_rd_a

Re: :-) ... pokud jsou hlasy

ovsem stare a zanedbane letouny jsou

0/0
8.9.2011 19:38

demon3

Re: :-) ... pokud jsou hlasy

Asi jsou, což ale podle dostupných pramenů nebyl tenhle případ...

0/0
8.9.2011 20:58

da_rd_a

Re: :-) ... pokud jsou hlasy

je to tragedie co se stalo, a ty jeste veris, ze to nebyla vina ruskych ?jjo prameny pouze podle idnesRv

0/0
8.9.2011 21:03

demon3

Re: :-) ... pokud jsou hlasy

Prameny idnes zcela ignoruju, každopádně to letadlo bylo zánovní i na světový poměry, natožpak na ty ruský a vzhledem k jeho majiteli (středisko kosmického výzkumu) určitě nebylo neudržovaný.

0/0
8.9.2011 21:14

IPM_Invader

:_P

hokejová mafie v rusku znehodnotila palivo?

ožralý pilot?

nechápu..

0/0
8.9.2011 17:27

Kuliocko

napada me

V prve rade jako pilot mel poznat ze neco neni v poradku, pokud letadlo nemelo dostatecnou rychlost, tam kde ji standardne ma mit. A potom kolik dalsich pilotu by stale riskovalo let, za hranicnim bodem bezpecneho vzletu?

Dle meho nazoru absolutni selhani lidskeho faktoru. Pocitam i ty, co naplnili letadlo nevhodnym palivem...?

+2/0
8.9.2011 16:16

Hapalainen

Re: napada me

Něco podobného jsem chtěl také napsat. Pilot měl prostě zastavit, když neměly motory tah. Možná že ale při rozjezdu něco nasály. Třeba vjeli do hejna ptáků.

+1/0
8.9.2011 16:20

inkognito79

Re: napada me

to je těžký, jak už překročí určitou rychlost, musí nahoru za každou cenu,

takže asi rychlost velká na to aby zastavil, ale malá na to aby bezpečně vzlétl :-/

0/0
8.9.2011 16:37

dwarf

Re: napada me

za každou cenu? co to žvatláš, už několik pilotů se vyjádřilo, že při problémech s rychlostí se neměl snažit vzlétnout !!

0/0
8.9.2011 16:42

Mitchell

Re: napada me

Otázka je, jestli k poklesu výkonu motorů nedošlo až po překonání V1. To by potom bylo na levačku. Ale nemá cenu spekulovat, uvidíme, co bude ve skříňkách.

+1/0
8.9.2011 16:47

avoris

Re: napada me

Nežvatlá. Jde o to, co přesně se stalo - pokud měly motory problém už při rozjezdu, neměl jít na start, je to chyba pilota. Ale pokud se něco podělalo v průběhu vzletu, kdy už překročili určitou rychlost, tak už pak neměl jinou možnost. Buď to zkusit zvednout, nebo vyjet za dráhu a rozmlátit se tam. S tím, že když v takové rychlosti vyjede z dráhy, na 99% blafne, protože si poškodí plný nádrže. Tak prostě doufal, že to ty motory utáhnou...

0/0
8.9.2011 16:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.