Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kopněte si do češtiny. Mapovali jsme, proč přechylovat a proč ne

Zemřela Amy Winehouseová, nebo Winehouse? Vyhrála Wimbledon Petra Kvit, nebo Kvitová? My tápeme, ale tenisový svět má jasno - její tatínek se jmenuje Jiří Kvitová. Do češtiny si kvůli přechylování kopne kdekdo, ale jasné řešení vám jeho odpůrci nenabídnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Philosopher

Smutné

Co k tomu říci ? Je smutné, že si někteří neváží svého rodného jazyka, neumí ho používat, a snaží se ho překrucovat ve jménu světovosti.

0/0
31.8.2011 15:19

pavel.61.

hezký článek autore!

Osobně mně nepřechyýlování dráždí a povzžuji to za neuctu k jazyku. Škoda, že češtinu przní často umělci a novináři, kteří ji mají jako hlavní nástroj. ( já se toho jako technik sice z neznalosti také dopouštím ale stydím se za to).

0/0
30.8.2011 9:21

Pickup Anddropoff

Stejne je to zajimave, jak spousta lidi

jeci, ze je nutne dodrzovat cestinu a prechylovat, ze to pak zni hezky cesky, ac to neni povinne, ale vubec nebroji proti zcela pitomym a zbytecnym anglicismum v cestine. To uz zapomenou na to, ze maji mluvit cesky a ctit vlastni jazyk.

0/0
29.8.2011 20:59

bar.bu.do

Pomeje píše knihu ...

Ivetka nebo Jirka?

0/0
29.8.2011 19:22

Isabelle

Re: Pomeje píše knihu ...

:-) co jste zase provedl ...

0/0
29.8.2011 19:40

lakub

Re: Pomeje píše knihu ...

vy znáte někoho, kdo někoho označí rovnou příjmením?  Bez osloveni, bez pan/paní??? To musí bejt rodina.

0/0
31.8.2011 14:56

bar.bu.do

Re: Pomeje píše knihu ...

... no, uvedený titulek jsem viděl, jenže už si zase říkala Bartošová ...

0/0
31.8.2011 15:08

jupikjupik

a příští díl tu řešte

jestli číst džokovič nebo djokovič

0/0
29.8.2011 13:50

jupikjupik

vaše problémy....

copak nemáte jazykovej cit? tam kde to nezní blbě nechte ová.... ne?

0/0
29.8.2011 13:49

mnbmnbmnb

Celý tento problém,

je způsoben tím, že jeho řešení se fiancuje ze státního. Přestaňme živit všechny ty gender, feministické a antidiskriminační "neziskovky" a problém zanikne sám, za svoje ho totiž nikdo řešit nebude!

0/0
29.8.2011 12:12

Gmurr

Re: Celý tento problém,

Mylsite, ze autor, ktery tak urputne a blbe resi je clenem nejake tehle organizace. Asi jo. ;-D

0/0
29.8.2011 18:13

hzahza

nemám nic proti nepřechylování

ale pak čestina doplňuje pro správné pochopení např. slůvko "paní".... Nic proti ničemu. :-P

0/0
29.8.2011 11:13

bar.bu.do

Re: nemám nic proti nepřechylování

... a slečna se nakrkne ...

0/0
29.8.2011 11:32

hzahza

Re: nemám nic proti nepřechylování

Pokud jí je 60, tak jí to potěší, jinak je to slůvko např. ... Pokud nevíš, tak si přechyluj (někdy to je zábavný ;-D)

0/0
29.8.2011 12:29

Tonda Brno

Cizí jména nepřechylovat

Řekl bych, ža to chce trochu úcty k těmto cizinkám a nekomolit jim jména, když se někdo jmenuje Williams, Agatha Christie, Jolie apod. tak z nich nedělat někoho jiného. A ještě lepší je to potom u slovanských jmen, která už jsou přechýlená v jejich jazyce a my je přechýlýme ještě jednou jako např. Šarapova a my z ní uděláme Šarapovová. To mi pak zní, jako kdyby dotyčný už začínal kvokat. Co pak taková slovenština, to budeme také jejich jména ještě jednou přechylovat? Je to přeci cizí jméno.

Pochopitelně Nováková bude i nadále Nováková.

+1/0
29.8.2011 9:39

Qeez

Čeština jako poklad a dědictví českého národa

Bohužel, většina lidí si neuvědomuje, vlastně netuší, jak velká výhoda je český jazyk jako takový pro jejich vlastní mozek a pro ně samotné. I díky čestině je český člověk tak vynalézavý, šikovný (někdy až moc - státní sféra). Uvědomte si, co se kojenec musí naučit, jaké druhy vazeb musí pochopit včetně skloňování, ohýbání, přechylování, atd. .. to všechno pomáhá a tvoří jeho myšlení. Stejně jako jiné jazyky i ten náš se rozvíjí. Je ale zásadní rozdíl mezi rozvojem a przněním.

Např. angličtina je jazyk odlišný nejen slovy a gramatikou, ale především myšlením, způsobem tvorby vět, způsobem vyjádření a chápání (vše = gramatika v širším kontextu). Nemůžete tedy chtít přebrat vše.

Osobně jsem pro to, aby se zahraniční přijmení nepřechylovala a ponechávala v jejich původním tvaru popř. respektovala pravidla daného jazyka. Např. ve slovanských jazycích se přechyluje, takže i slovenské ženské přijmení bude končit -ová, ale německé přijmení bych už neměnil.

0/0
29.8.2011 9:08

hzahza

Nevím,proč taková diskuze

Čeština (stejně jako spousta jiných jazyků) má vlastnost skloňovat, přechylovat atp. Opačný názor mají pouze ti, co se snaží o světovost vlivem angličtiny a zanášejí do češtiny nejen tyto pevné tvary, ale spoustu zbytečných anglických výrazů a to i tehdy, má-li čeština odpovídající slovní obrat. ;-)

0/0
29.8.2011 8:51

kilociP

Dukaz

Srovnani sklonovani s prechylovanim jasne dokazuje ze prechylovat je nutne! Jak by se vam libila veta> Prezidenta Barak Obama na letisti privitala delegace vedena Livie Klaus.:-P

0/0
29.8.2011 8:17

ika

Co se týče češtiny,

co kdybychom se na příjmení vykašlali a zavedli znovu jména po otci? Taky by tím odpadlo přejmenovávání při svatbě a podobně.;-)

0/0
29.8.2011 7:59

spicltadydomamezisvejmakolegama

Kopněte si do češtiny. Mapovali jsme, proč přechylovat a pro

Zit v pobolsevickem dnesnim Cesku, tak prechylovanu by bylo mym poslednim problemem, ktery by mne trapil.:-P:-P:-P:-P:-P:-P:-P;-D

0/0
29.8.2011 3:21

l.g

Čecháčkovství

Celá tahle debata je o tom, jak moc jsme hrdí na naši mateřštinu a na naši zem vůbec. Ti po česku připo*raní v obavě aby někoho neurazili budou zarytě tvrdit, že přechylovat se nemá, protože nějakému cizinci by to mohlo přijí divné.

Ti hrdější řeknou: Náš jazyk prostě takto funguje a komu se to nezamlouvá, ať táhne odkud přišel.

 

Někdo přechylování bláhově nazývá "przněním" a tvrdí že mnohasetletá historie mnohamilionového národa se musí sklonit před jménem Sheron Stoneové. Jiný chápe, že to "prznění" je normální vlastnost našeno mateřského, flektivního jazyka a Sheron Stoneová si může trhnout nohou. Notabene jí je to zcela jistě stejně jedno.

Když může být z Karlových Varů Karlsbad a z Jiřího Kočičky Jiri Kocicka, proč by ze Stone nemohla být Stoneová a z Venezia Benátky.

0/0
29.8.2011 2:49

Pickup Anddropoff

Re: Čecháčkovství

stejne jako autor jste mimo, pletete dohromady prechylovani a preklad. Karlovy Vary se prekladaji nemecky jako Carslbad ci Venezia se preklada cesky jako Benatky. Kocicka je bez diakritiky, protoze cizinci neznaji hacky a carky, porad je to ale Kocicka, ne Kocickaova. Stone by se prelozilo jako kamen. To je prekladani. Prechylovani je naprosto zbytecne, navic jak se vam libi Katerina Jacques? Eva Decastelo? Katerina Emmons ci Vendula Aus Svobodova? Je to take spravne?

+1/0
29.8.2011 3:50

hzahza

Re: Čecháčkovství

správně to je a není to česky....;-D

0/0
29.8.2011 8:53

l.g

Trapné

Redakce evidentně využívá minulého zájmu o toto téma a "přihřívá si čtenost" svého plátku. Po tak krátké době od uvedení prvého článku je nasnadě, že je v tom veliký kus nezdravé vypočítavostí. Rv

0/0
29.8.2011 2:29

Noli tangere circulos meos

blbost

0/0
29.8.2011 1:14

Noli tangere circulos meos

Re: blbost

pokud ma nektera zena v cesku muzskou formu jmena, stejne jako jine cizinky, jde treba tu hloupou zpravu o krasnych satech pani Bakala a jeji dcery opsat v cesti tak aby bylo jmeno zachovano. Prechylovani ceskych prijmeni je zazito a je oficialni. Nikdo o Vomackove nebude psat jako Vomacka , proto respektujte prijmeni v jejich orginalech. Tak jako jine staty respektuji prechylovani.

+1/0
29.8.2011 1:19

spicltadydomamezisvejmakolegama

Re: blbost

Name one!!!!:-P:-/

0/0
29.8.2011 3:15

Pickup Anddropoff

Re: blbost

Prechylovani, kde je ucteno? Co takto Martina Navratilova? Americane z ni neudelali Navratil. Co Petra Nemcova, byt se sama predstavuje jako Nemkova, ova tam ma.

0/0
29.8.2011 17:09

Charles_Davy

Pane Melinda, napsal jste to hezky

takhle detailní rozbor jsem ještě nečetl. Ukazuje, že všechno totiž souvisí se vším.R^

+2/0
28.8.2011 22:05

medved.m

Re: Pane MelindO(!), napsal jste to hezky

A také že všechny věci na světě jsou konečné, až na vesmír a lidskou hloupost.

I když... u toho vesmíru si vědci nejsou jisti.

0/0
29.8.2011 1:03

kremsa

Já bych nic nepřikazoval a nechal to na svobodném rozhodnutí

Kdo chce přechylovat, ať přechyluje, kdo nechce přechylovat, ať nepřechyluje. Během doby se ukáže, co je pro český jazyk lepší, a to se pak může předepsat jako pravidlo. Zatím je situace nejasná, oba "tábory" jsou zhruba stejně početné a jejich důvody jsou zhruba stejně silné. Mně osobně by se asi líbilo v 1. pádě nepřechylovat a v ostatních pádech přechylovat, ale netroufl bych si to ostatním vnucovat. Ať to ukáže čas.

+1/0
28.8.2011 20:54

norma37

KECY!!!

Zastanci prechylovani neustale motaji dohromady PRECHYLOVANI a SKLONOVANI. Vetsina jmen se da sklonovat , aniz by se musela prechylovat. U tech par vyjimek , kde to nejde , si vzdy jde pomoci nejakym pridanym slovickem. Novinari snad studovali i jazyk, takze se nemuzou vymlouvat - snad si vzdy pomoci dovedou.   Odmitam przneni jmen cizinek, jsme tim vsude akorat pro smich.

+1/0
28.8.2011 20:49

kremsa

Re: KECY!!!

Nesdílím Váš názor, že se většina cizích ženských příjmení dá skloňovat, aniž by se musela přechylovat. Naopak se domnívám, že drtivá většina z nich by musela být nesklonná. Máte-li jiný názor, pak uveďte konkrétně, jak byste skloňoval bez přechylování cizí ženská příjmení uvedená v článku a v předchozích příspěvcích.

+2/0
28.8.2011 21:01

l.g

Re: KECY!!!

Dá se na to říct akorá to, že jste hloupý.

0/0
29.8.2011 2:31

Huckelberry Švédd 6

mno ... přidávám se k těm, co si myslí, že česká příjmení

se mají přechylovat, zahraniční už nikoliv ....... za břicho jsem se popadal, když v nějaké ženské tenisové čtyřhře komentátor nepřechyloval příjmení jediné české hráčky  ( Květa Peschke ), zatímco ostatním třem cizinkám striktně ano ..... možná je to podle pravidel, ovšem je to STUPIDNÍ !!!!!

+4/0
28.8.2011 18:27

snuser

.

Jsem pro nechat jména jak jsou - tedy Serena Williams, když se jmenuje Williams a Jana Nováková... Nevím, proč je kolem toho tolik humbuku...

+2/0
28.8.2011 17:36

Michal Smutný

Můj pohled, prosím o komentáře, dík

http://michalsmutny.blog.idnes.cz/c/207464/Nac-kopat-do-cestiny-radsi-bych-nakopal-neco-nebo-nekoho-jinyho.html

+1/0
28.8.2011 17:35

harkonnen

Re: Můj pohled, prosím o komentáře, dík

Velmi výstižné, díky za pohled z druhé strany který v článku (plném faktických chyb mimochodem) zcela chybí.

0/0
29.8.2011 0:15

spicltadydomamezisvejmakolegama

Kopněte si do češtiny.

Neni treba, ona se ukope sama.;-D:-P;-D

0/0
28.8.2011 17:00

Davidxyz

Lady Gagaová!!!!!

Aneb je normální přechylovat česká jména, je ale na hlavu postavené přechylovat jména cizí. U neslovanských jmen to je vesměs i uši trhající. A v neposlední řadě - nejsme jediný národ, který přechyluje a tak některé jména dokážeme vlastně přechýlit dvakrát (např. z islandštiny). A kdo pláče nad údajným mrvením vlastního jazyka - nesklonných slov či slov s výjimečným skloňováním je v češtině tolik, že češtinu nijak neposkvrníme, když cizí ženská jména nebudeme přechylovat a při jejich použití ve větách se s tím nějak vyrovnáme, např. jejich neskloňováním.

+3/0
28.8.2011 16:13

spicltadydomamezisvejmakolegama

Re: Lady Gagaová!!!!!

Nic blbejsiho snad ani byt nemuze, navic si ona jen tak rika. Takze Lady Gaga a smitec.  Cesky jmena si vyslovujte tak ja se maji vyslovovat v Cesku a anglicka nepocestujte!!! Co je na tom tak sloziteho? Rv:-/

+1/0
28.8.2011 16:56

dodo125

Re: Lady Gagaová!!!!!

jo, jo... Lady Gaga popřála Angelina Jolie... Kdo popřál komu? Praktičnost je clever and smart! Zmíněná věta nemá vypovídací hodnotu a je mnohoznačným shlukem písmen, vlastně na ho*no, ale nějak se s tím vyrovnáme, aby maloměšťáci měli klid....

0/0
28.8.2011 23:59

harkonnen

Re: Lady Gagaová!!!!!

Ono by to mělo být Angelině ... A kdyby to bylo napoak tak A.G. popřála Lady Gaze (soudě podle autora článku)

0/0
29.8.2011 0:16

jupikjupik

Re: Lady Gagaová!!!!!

popřála Gaze v Gaze.... a kdyby se tam jako obvykle střílelo, taky žádná škoda.....

0/0
29.8.2011 13:50

Carpe.Noctem

Re: Lady Gagaová!!!!!

Nevybral jste si zrovna dobrý příklad.. ani Gaga ani Jolie nejsou příjmení ;-D Takže by to mělo být přesně tak, jak píše uživatel harkonnen ;-)

Naštěstí už i novináři to pochopili a přestali psát Angelina Jolieová. To bylo totiž podobné, jako by paní Annu Marii Novákovou nazvali Anna Mariová ;-D

0/0
29.8.2011 14:37

Carpe.Noctem

Re: Lady Gagaová!!!!!

PS: Až na to "Gaze" ;-D Takže... Angelina Jolie popřála Lady Gaga (na vysvětlenou... oslavenkyní je Gaga), případně Lady Gaga popřála Angelině Jolie (oslavenkyní je Angelina).

0/0
29.8.2011 14:51

ika

Re: Lady Gagaová!!!!!

Gaga asi není příjmení, takže přechylování u ní není potřeba, ne?

0/0
29.8.2011 8:12

Přátelský

Proč řešit každou pitomost

Čeština má svoje pravidla a správně česky mluvit a psát je ukázkou kultivovanosti příslušného člověka a vlastně také celého národa. Proto přechylujme a nediskutujme o tom. Angličané či Američané se nás také neptají, zda mají svoje slova jinak psát a úplně jinak,  podle mě často i naprosto nelogicky je úplně jinak vyslovovat. Buďme prostě na svoji řeč více hrdi a nenechme si ji kazit nesmyslnými novotami.[>-]R^

+2/0
28.8.2011 14:38

norma37

Re: Proč řešit každou pitomost

a dale przneme jmena z reci ostatnich. vyborna logika.;-O

0/0
28.8.2011 20:50

l.g

Re: Proč řešit každou pitomost

Ano. Protože se vychází z toho, že se nejedná o "prznění", ale o ohýbání slov, v našem jazyce naprosto oprávněné.

Z pohledu lingvistického totiž jazyk nic "prznit" nemůže. Ten je takový, jaký je ať se vám to líbí nebo ne.

 

Každá tomu ale holt říká jinak.

Dříve se říkalo "Atlantický pakt" a "Varšavská smlouva", a dnes to je "Atlantická aliance" a "Varšavský pakt"...

0/0
29.8.2011 3:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.